پیش بینی هزینه لپتاپ در ماه های آینده

همان طور که می دانید و قطعا برای همه این امر بسیار مشخص است، لپ تاپ ها در عصر جدید بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند و تقریبا هر کسی در هر رده و موقعیتی که قرار دارد به یک لپ تاپ، حتی یک مدل ساده آن نیاز دارد. حتی در بسیاری از کسب و کارها افراد ترجیح می دهند به جای خرید کیس، از یک لپ تاپ یا نوت بوک جمع و جور و همه کاره برای کارهای خود استفاده کند. اما آیا امکان تهیه لپ تاپ با توجه به قیمت هایی که این محصولات دارند برای همه امکان پذیر است؟

از این رو مهم ترین سوالاتی که خریداران لپ تاپ دارند این است؛ چشم انداز بازار این محصولات به چه سمتی می رود؟ چه زمانی لپتاپ ارزانتر می شود و آیا می توانند متناسب با بودجه ای که دارند، محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند؟ در نهایت آیا خرید لپ تاپ ارزان کار درستی است؟ در ادامه به تمام این سوالات پاسخ می دهیم و در پایان نیز برخی از مقرون به صرفه ترین لپ تاپ های بازار را به شما معرفی می کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا لپتاپ ارزان می شود؟
  • زمان دقیق پایین آمدن قیمت لپتاپ
  • چه مواردی موجب افزایش قیمت لپ تاپ ها در بازار ایران شده است؟
  • چه راه حلی برای تهیه لپ تاپ اقتصادی وجود دارد؟
  • خرید لپ تاپ های مقرون به صرفه بازار
  • آیا انتخاب لپتاپ اقتصادی ارزش دارد؟
  • برای خرید لپ تاپ های مقرون به صرفه و ارزان باید به چه چیزهایی توجه کرد؟
  • معرفی برخی از لپ تاپ های ارزان قیمت بازار

آیا لپتاپ ارزان می شود؟

پیش بینی شرایط بازار خرید و فروش لپ تاپ به هیچ عنوان کار آسانی نیست. همان طور که می دانید قیمت این محصولات مانند سایر محصولات مشابه متاثر از بازار ارز است و از آن جایی که بازار ارز هیچ ثباتی ندارد و دائما روندی صعودی را طی می کند، پیش بینی این مسئله قطعا کار آسانی نیست.

معضل انتخاب لپ تاپ با قیمتی مناسب زمانی بیشتر خود را نشان می دهد که به دنبال خرید یک مدل یا برند به خصوص باشید. زمانی که کاربران می خواهند متناسب با نوع کاربردی که لپ تاپ برای آنها دارد، محصولی را خریداری کنند اهمیت این سوال بیشتر خواهد شد؛ چرا که قطعا برای خرید لپتاپ هایی با کارایی بالاتر و مشخصات و کانفیگ بالاتر باشند، هزینه خرید این محصولات نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. با تمام این اوصاف پیش بینی این که آیا می توان یک لپ تاپ مقرون به صرفه را در آینده خریداری کرد یا خیر، کمی مبهم و دشوار است.

آیا لپ تاپ ارزان می شود؟

زمان دقیق پایین آمدن قیمت لپتاپ

حال با توجه به شرایط بازار آیا هیچ وقت نمی توان یک لپ تاپ مقرون به صرفه را خریداری کرد؟ در خصوص بازار محصولات الکترونیکی مانند خرید کیس کامپیوتر و لپ تاپ یا حتی تجهیزات جانبی آنها همیشه یک واقعیت وجود دارد و آن این است که هر محصولی دارای یک دوره به خصوص در بازار است.

این بدان معناست که حتی اگر تاثیر نوسانات بازار ارز را در نظر بگیریم، باز هم لپ تاپ هایی که در بازار عرضه می شوند همیشه یک قیمت ثابت ندارند. این محصولات بعد از این که مدت زمانی از ورودشان به بازار و فروش آنها می گذرد، معمولا با یک افت قیمت نسبی مواجه می شوند و هر چه مدل های جدیدتری از یک برند عرضه شوند، قیمت محصولات قدیمی تر کمی کاهشی تر خواهد شد.

نکته مهم دیگر این که گاهی اوقات کاهش تقاضا برای یک محصول به خصوص می تواند موجب کاهش قیمت آن شود. زمانی که یک محصول در بازار عرضه می شود، اگر نتواند آن طور که انتظار می رود نظر کاربران را به خود جلب کند و بازخورد مناسبی در بازار نداشته باشد، قطعا بعد از مدتی قیمت آن محصول یک روند کاهشی به خود می گیرد. این مورد نه تنها در خصوص لپ تاپ ها و دستگاه های الکترونیکی، بلکه در خصوص سایر تجهیزات مرتبط با لپ تاپ و کامپیوتر نیز صدق می کند.

برای مثال با بررسی قیمت مانیتور کامپیوتر می توان متوجه این موضوع شد که مدل های جدیدتر و مدرن تری که کارایی و کیفیت بسیار بالاتری داشته اند، مدت ها با قیمت بالاتری عرضه می شده اند و در مقابل مدل هایی که کیفیت لازم را نداشته اند یا به هر دلیلی نتوانسته اند نظر کاربران را به خود جلب کنند، قیمت شان زودتر شکسته شده است.

اگر در نهایت بخواهیم بگوییم که به صورت کلی چه زمانی تهیه لپ تاپ مقرون به صرفه می شود، باید گفت این امر کاملا به ثبات بازار بستگی دارد. نوسانات دائمی و روزانه بازار ارز حتی اگر موقتا روندی کاهشی نیز داشته باشد نمی تواند موجب ارزان تر شدن محصولاتی نظیر گوشی های هوشمند یا لپ تاپ ها شود. یک روند نزولی در قیمت لپ تاپ ها به کاهش قیمت ارز و ثبات آن در یک بازه زمانی طولانی مدت دارد.

چه مواردی موجب افزایش قیمت لپ تاپ ها در بازار ایران شده است؟

اما سوال مهم تر از این که چه زمانی هزینه خرید لپ تاپ کمتر می شود ؟ این است که اصلا چرا قیمت این محصولات تا این اندازه افزایشی شده است. قیمت بالای ارز و روند صعودی افزایش قیمت ها قطعا نمی تواند تنها دلیل این گرانی و افزایش قیمت در بازار خرید و فروش لپ تاپ ها باشد.

علاوه بر قیمت ارز، یکی از عوامل بسیار مهمی که روی قیمت لپ تاپ ها تاثیر گذاشته است ممنوعیت واردات این محصولات به صورت مقطعی بوده است. این ممنوعیت ها و در کل دشواری هایی که برای واردات لوازم الکترونیکی نظیر لپ تاپ به بازار ایران وجود دارد موجب کمبود محصولات اصلی و دارای گارانتی در بازار شده و همین امر نیز موجب افزایش نسبی قیمت خرید لپ تاپ ها شده است.

در حال حاضر سیاست های گمرک به نحوی است که آزاد سازی و ورود محصولاتی نظیر لپ تاپ به بازار به سختی انجام می شود. این در حالی است که در دو سه سال اخیر خصوصا با وجود این پاندمی میزان تقاضا برای خرید محصولاتی نظیر لپ تاپ یا خرید کیس نیز افزایش یافته است. به این ترتیب اگر مشکلات و موانع موجود برطرف نشود نه تنها تهیه لپ تاپ مقرون به صرفه مهیا نمی شود، بلکه ممکن است شاهد افزایش مجدد قیمت این محصولات نیز باشیم.

چه راه حلی برای تهیه لپ تاپ اقتصادی وجود دارد؟

مشکلی که اکنون در خصوص خرید این محصولات به وجود آمده این است که میزان دسترسی کاربران به محصولات اورجینال و با کیفیت که دارای گارانتی معتبر باشند نیز کمتر شده و بسیاری قادر به خرید نیستند. به همین دلیل از یک سو خرید کالاهای قاچاق یا حتی کالاهای تقلبی گسترش یافته است و از سوی دیگر برخی کاربران نیز به ناچار به سمت خرید کالاهای دست دوم و استوک روی آورده اند.

خرید لپ تاپ های استوک درجه A می تواند برای بسیاری از کاربران یک راه حل منطقی تر باشد. به این ترتیب آنها می توانند همزمان با صرف هزینه ای کمتر، لپ تاپی مناسب با نیازهای خود را خریداری کنند. از طرفی نیز بسیاری از کاربران قید خرید لپ تاپ های گران قیمت بازار مانند اپل و سونی را زده اند و بیشتر به سمت خرید برندهای مقرون به صرفه بازار روی آورده اند.

کی لپ تاپ ارزان می شود؟

خرید لپ تاپ های مقرون به صرفه بازار

خبر خوب این است که امروزه تنوع در بازار خرید و فروش لپ تاپ بسیار بالاست و همین امر دست خریداران این محصولات را برای خرید یک لپتاپ مقرون به صرفه را بازتر کرده است. در بازار این محصولات هر روز شاهد آن هستیم که کیفیت و مشخصات لپ تاپ های مقرون به صرفه نیز به تدریج بهتر می شود.

البته که این لپ تاپ های مقرون به صرفه بی عیب و نقص نیستند و قطعا نمی توانند تمامی نیازهای یک کاربر را برآورده سازند. خصوصا این که اگر هدف خرید لپ تاپ برای کاربردی به خصوص مانند گیمینگ یا کارهای گرافیکی باشد. برای مثال یک گیمر یا گرافیست نمی تواند یک لپتاپ ارزان قیمت را خریداری کند و سپس با خرید کارت گرافیکی، قابلیت دستگاه خود را ارتقا دهد. تنها گزینه برای چنین کاربرانی خرید یک لپ تاپ گرافیکی رده بالا و قطعا گران تر است.

آیا خرید لپ تاپ اقتصادی ارزش دارد؟

در خصوص لپ تاپ های ارزان قیمت باید به اولویت ها توجه کرد. زمانی که هدف صرف هزینه کمتر و پرداخت قیمتی مقرون به صرفه تر برای خرید لپ تاپ باشد، باید این نکته را در نظر داشت که نمی توان به صورت همزمان تمامی مشخصات را یک جا داشت.

این لپ تاپ ها می توانند یک سری مزیت ها را ارائه دهند، اما به صورت همزمان ایرادها و نقطه ضعف های زیادی نیز دارند. برای مثال می توان یک لپ تاپ مقرون به صرفه با یک سخت افزار متوسط را با ظاهری شیک و مدرن تر خریداری کرد. یا این که امکان خرید یک لپ تاپ با صفحه نمایش لمسی و نور پس زمینه کیبورد و مشخصات فنی معمولی با قیمتی ارزان وجود دارد. اما قطعا نمی توان به تمامی مشخصات به صورت همزمان دسترسی داشت.

هر چه ویژگی های یک مدل بالاتر برود، قطعا قیمت نیز افزایش می یابد. به همین دلیل باید ویژگی های یک مدل را بررسی کرده، نیاز های خود را در نظر بگیرید و متناسب با گزینه ها و ویژگی هایی که برای شما اهمیت دارد بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید.

برای خرید لپ تاپ های مقرون به صرفه و ارزان باید به چه چیزهایی توجه کرد؟

اگر به دنبال خرید لپتاپ های مقرون به صرفه و اقتصادی هستید، قطعا یکی از اصلی ترین چالش های شما بررسی ویژگی هایی است که این مدل ها دارند یا باید داشته باشند. هیچ راه حل یکسانی برای انتخاب یک لپ تاپ مقرون به صرفه وجود ندارد و نمی توان گفت دقیقا باید به دنبال چه مشخصاتی در این لپ تاپ ها باشید.

همه چیز بستگی به این دارد که می خواهید با لپ تاپ خود چه کاری انجام دهید. برای مثال اگر دائما در حال سفر هستید یا از لپ تاپ در فضاهای بیرونی استفاده می کنید، داشتن یک لپ‌تاپ مناسب با عمر باتری طولانی ضروری است.

اگر یک گیمر یا طراح گرافیکی باشید، باید به دنبال خرید لپ تاپ و جانبی ارزان با کارت گرافیک و رم ایده آل باشید. اما صادقانه بگوییم نمی توانید یک لپ تاپ گیمینگ یا گرافیکی ارزان قیمت را پیدا کنید و تنها شاید بتوان در بین مدل های میان رده، یک مدل ایده آل و مقرون به صرفه را پیدا کرد. بنابراین همان طور که مشاهده کردید هیچ معیار مشخصی برای انتخاب مقرون به صرفه ترین و بهترین لپ تاپ های ارزان بازار وجود ندارد.

اما به صورت کلی می توان به معیارهایی مانند نمایشگرهای فول اچ دی، عملکرد خوب سیستم سخت افزاری لپ تاپ، عمر باتری بیشتر و بهینه تر و وجود تمامی پورت های مورد نیاز اشاره کرد که معمولا در بسیاری از لپ تاپ های ارزان قیمت بازار این ویژگی ها وجود دارند.

معرفی برخی از لپ تاپ های ارزان قیمت بازار

معرفی برخی از لپ تاپ های ارزان قیمت بازار

حال که دقیقا نمی توان پاسخ این سوال را داد، بهتر است لیستی از گزینه های مقرون به صرفه موجود در بازار را معرفی کنیم تا کاربرانی که به دنبال خرید یک مدل با عملکرد مناسب و قیمتی اقتصادی هستند بتوانند یکسری گزینه برای خرید داشته باشند. در کل می توان در بین برندهایی مانند لنوو، ایسر، دل، ایسوس و ... مدل هایی مقرون به صرفه را یافت.

  • Realme Book، یک لپ تاپ مناسب است که مجموعه ای از ویژگی های لوکس را با قیمت مقرون به صرفه ارائه می دهد. این لپ تاپ دارای پردازنده نسل یازدهم اینتل و گرافیک یکپارچه UHD است. طراحی و نمایشگر لپ تاپ بدون شک از نکات برجسته آن است.
  • Acer Aspire 5؛ اگر به دنبال یک لپ تاپ مقرون به صرفه هستید، Acer Aspire 5 یک انتخاب عالی است. Aspire 5 پیچیده است و ظاهری زیبا و راحت دارد. این مدل دارای پردازنده Intel Core i3، نمایشگر FHD، ویندوز 10 و ... است. در نتیجه این مدل برای دانش آموزان، مدیران شرکت ها، وبلاگ نویسان و استفاده عمومی از رایانه ایده آل است.
  • Microsoft Surface Go 2، سرفیس گو 2 مایکروسافت به دلیل توانمندی ویندوز، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین لپ ‌تاپ ‌های ارزان قیمت را دارد.
  • Lenovo IdeaPad S145، این مدل یکی از بهترین گزینه های مقرون به صرفه بازار برای خرید است. دارای پردازنده دو هسته ای Ryzen 3 3200U و 4 گیگابایت حافظه Soldered DDR4 2400MHz است.

سوالات متداول

آیا باید منتظر ارزان شدن لپ تاپ بمانیم؟

در حال حاضر هیچ سرنخ مشخصی در خصوص این که آیا قیمت لپتاپ مقرون به صرفه می شود یا خیر وجود ندارد و این تنها منوط به عملی شدن قول مسئولین در زمینه واردات این کالاها و کاهش قیمت ارز و تامین کافی بازار است. با این حال اگر به خرید لپ تاپ نیاز است و خرید ضروری است، شاید بهتر است به دنبال خرید گزینه ای مقرون به صرفه و متناسب با بودجه ای که دارید باشید.

آیا لپ تاپ های ارزان دوام دارند؟

بر اساس داده های موجود لپ تاپ های ارزان قیمت با قیمتی کمتر از 4 میلیون تومان معمولا بین دو تا چهار سال دوام دارند اما لپ تاپ هایی که بین 20 تا 30 میلیون قیمت دارند معمولا تا 5 سال و کمی بیشتر دوام خواهند داشت. البته تمام این موارد به نوع استفاده و کار با دستگاه نیز بستگی دارد.

چرا در حال حاضر قیمت های لپ تاپ در سطح جهانی نیز بالاست؟

با استعلام قیمت لپ تاپ در سطح جهانی می توان متوجه شد که قیمت این محصولات در کل بالاست. بر اساس گفته های برخی از مدیران تحقیقات بازار قیمت جهانی این محصولات به دلیل کمبود تراشه، افزایش هزینه های عرضه و همچنین تصمیم گیری و سیاست های برخی از برند ها افزایشی است.

مطالب مرتبط: