نحوه استعلام اصالت یا رجیستری تبلت به چه صورت است؟

امروزه خرید و فروش و استفاده از دستگاه های هوشمند مانند گوشی و تبلت بسیار رایج است. کاربران زیادی از این دستگاه ها بسته به نوع نیازی که دارند در زمینه های مختلف استفاده می کنند. از این رو بازار خرید تبلت و گوشی به یک بازی رقابتی تبدیل شده است. در کنار رقابتی بودن این بازار، گاهی خرید و فروش دستگاه های قاچاق در آن نیز مشکل ساز می شود. درواقع، خطری که در کمین کاربران این وسایل وجود دارد، همین خرید و استفاده از تبلت قاچاق است. قاچاق یعنی به صورت قانونی از گمرک وارد نشده است.

اما یک راه حل قانونی برای مقابله با کالای قاچاق و فهمیدن این که آیا یک کالا مانند تبلت و گوشی قاچاق است یا نه، رجیستری است. رجیستری تبلت و گوشی راه کاری است برای مقابله با قاچاق و عرضه دستگاه های اصل و قانونی. در این مقاله از بروزکالا با رجیستری آشنا می شویم. همینطور سعی می‌کنیم آموزش بدهیم چطور می توانیم بفهمیم یک گوشی یا تبلت رجیستر شده یا خیر.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • رجیستری چیست؟
  • چرا دانستن این که یک گوشی یا تبلت رجیستر شده یا نه اهمیت دارد؟
  • چطور باید یک تبلت یا گوشی را رجیستر کرد؟
  • نحوه استعلام اصالت یا رجیستری تبلت به چه صورت است؟

رجیستری چیست؟

رجیستری در واقع یک طرح قانونی است که در ایران برای ردیابی و بررسی کالاهای قاچاق و جلوگیری از عرضه این محصولات در کشور ارائه شده. نزدیک به دو سال است که این طرح به اجرا درآمده است. به این ترتیب می توان در زمان خرید تبلت یا انواع گوشی با استفاده از این گزینه متوجه قاچاق بودن یا نبودن این کالاها شد.

رجیستری کردن یک دستگاه مانند تبلت یا گوشی به معنای ثبت کردن آن است. این ثبت در یک سامانه به خصوص صورت می گیرد و با ثبت شدن دستگاه، تبلت یا گوشی مورد نظر برای استفاده در ایران فعال خواهند شد. این سامانه که به آن سامانه همتا گفته می شود، سامانه ای است جامع که در آن تمامی کاربران تبلت و گوشی باید بعد از خرید این دستگاه ها، تبلت یا گوشی خریداری شده را در آن ثبت کنند. به این ترتیب سیم کارت هایی که در ایران فعال هستند روی این گوشی ها قابل استفاده هستند. در صورت رجیستر نشدن دستگاه ها و عدم ثبت آنها در سامانه، سیم کارت روی این دستگاه ها فعال نمی شود و عملا تبلت یا گوشی مورد نظر غیر فعال خواهد شد. به دلیل اهمیت این موضوع کاربران باید بدانند که گوشی یا تبلت رجیستر شده یا خیر.

بیشتر بخوانید: از کجا تبلت ارزان بخریم؟

رجیستری چیست؟

اهمیت رجیستر شدن گوشی یا تبلت 

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، رجیستری در واقع فرایندی است که طی آن گسترش و توزیع کالاهای قاچاق محدود می شود. در خصوص خرید کالاهای قاچاق و کالاهایی که قابل رجیستر شدن نیستند موضوع قیمت مطرح می شود. کالاهایی که رجیستری ندارند قطعا قیمت پایین تری نیز خواهند داشت. ارزش این دستگاه ها در زمان خرید و فروش نیز بسیار کمتر از مدل های دارای رجیستری است.

در خصوص گوشی های هوشمند رجیستری بیشتر اهمیت می یابد، چرا که بسیاری از تبلت ها سیم کارت خود نیستند و اساسا کاربران از این دستگاه ها برای تماس یا فعال کردن سیم کارت نیز استفاده نمی کنند.

نکته مهم دیگر در خصوص توجه به بحث رجیستری و بررسی این که آیا گوشی و تبلت رجیستر شده است یا خیر، خرید این دستگاه ها به صورت آنلاین است. قطعا خرید آنلاین تبلت یا گوشی به دقت و حساسیت بیشتری نیاز دارد و یکی از این موارد که باید حتما در زمان خرید تبلت یا گوشی به صورت آنلاین به آن توجه کرد، همین بحث رجیستری است. بنابراین نحوه بررسی این که یک تبلت رجیستر شده یا خیر، خصوصا در زمان خرید یک دستگاه آکبند اهمیت بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی تبلت Yoga Book لنوو

چطور باید یک تبلت یا گوشی را رجیستر کرد؟

پیش از این که با نحوه استعلام رجیستری تبلت یا گوشی آشنا شویم، بهتر است ببینیم رجیستری کردن این دستگاه ها به چه صورت است. در گوشی های هوشمند و تبلت ها یک کد به نام کد IMEI وجود دارد که این کد در واقع برای هر دستگاهی اختصاصی همان دستگاه است.

برای رجیستر کردن هر دستگاهی از زمانی که سیم کارت روی آن فعال می شود باید وارد سامانه همتا شد و با ثبت همین کد IMEI آن را ثبت و فعال کرد. کد IMEI معمولا به صورت یک بارکد روی جعبه تبلت درج شده است. اگر دستگاهی که خریداری می کنید دست دوم است یا جعبه ندارد یا به هر دلیلی این کد روی جعبه درج نشده است نیز می توان با شماره گیری کد دستوری *#06# کد IMEI تبلت یا گوشی مورد نظر را دریافت کرد. 

برای دسترسی به سامانه همتا و ثبت این کد نیز سه راه وجود دارد. یا می توان این کد را به شماره پیامکی 7777 ارسال کرد تا کد ثبت شود و تبلت رجیستر شود. یا این که می توان با شماره گیری کد دستوری *7777# به این سامانه دسترسی یافت و کد را ثبت کرد. راه حل بعدی نیز وارد شدن به سایت hamtainfo.ntsw.ir است. در این سایت می توان به راحتی با ثبت کد، فرایند رجیستری تبلت را انجام داد.

بیشتر بخوانید : چگونه تبلت خود را ریست کنیم؟

چطور باید یک تبلت یا گوشی را رجیستر کرد؟

نحوه استعلام اصالت یا رجیستری تبلت

تا این جا با مفهوم رجیستری و اهمیت این که یک گوشی یا تبلت رجیستر شده یا خیر آشنا شدیم. اما سوال مهم این جاست که در صورت خرید گوشی یا تبلت، خصوصا خرید یک دستگاه دست دوم چطور می توان فهمید که این دستگاه ها رجیستر شده اند یا خیر.

در خصوص گوشی ها این موضوع اهمیت زیادی دارد، چرا که از یک گوشی اساسا برای تماس و فعال کردن سیم کارت استفاده می شود. اما بررسی این که یک تبلت رجیستر شده یا خیر تنها در صورتی بسیار ضروری است که تبلت مورد نظر سیم کارت خور باشد و بخواهیم با قرار دادن یک سیم کارت روی آن، از خدمات شبکه بهره مند شویم. برای این منظور سه راه حل وجود دارد:

بررسی اصالت تبلت یا استعلام رجیستری از طریق کد دستوری *7777#

اولین روشی که می توان از طریق آن فهمید یک گوشی یا تبلت رجیستر شده یا خیر، استفاده از کد دستوری *7777# است. با گرفتن این کد دستوری یک صفحه برای شما نمایش داده می شود که از بین گزینه های موجود باید گزینه استعلام اصالت را انتخاب کنید. حال از شما خواسته می شود تا کد IMEI تبلت را در این بخش وارد کرده و آن را ثبت کنید. منتظر بمانید تا یک پیام کوتاه برای شما ارسال شود. در این پیام مشخص می شود که آیا این دستگاه رجیستر شده یا نه. اگر محتوای پیام به صورت " شناسه دستگاه (IMEI)  جزو شناسه‌های قانونی ثبت شده است" بود، می توان متوجه شد که این دستگاه به صورت قانونی وارد شده و رجیستری آن انجام شده است. 

ارسال پیامک به سر شماره 7777

راه حل بعدی برای بررسی این که یک تبلت رجیستر شده یا خیر، ارسال یک پیام کوتاه به سر شماره 7777 است. در این پیام باید کد IMEI تبلت را به این سر شماره ارسال کرد و منتظر نتیجه استعلام بود. سامانه همتا با بررسی این کد اصالت یا عدم اصالت دستگاه را از طریق یک پیام کوتاه اعلام خواهد کرد.

نحوه استعلام اصالت یا رجیستری تبلت به چه صورت است؟

استعلام این که تبلت رجیستر شده یا خیر از سایت همتا

در نهایت یک راه حل ساده برای استعلام اصالت دستگاه و بررسی این که آیا تبلت رجیستر شده یا خیر، استفاده از سایت همتا برای انجام این کار است. خود سامانه همتا یک سایت دارد که هم می توان از آن برای انجام رجیستری گوشی و تبلت استفاده کرد و هم می توان از طریق گزینه استعلام اصالت در این سایت، رجیستر شدن یا نشدن تبلت و گوشی را بررسی کرد. باز هم در این قسمت کافی است کد IMEI تبلت یا گوشی را وارد کرده و منتظر نتیجه استعلام سامانه شوید. اگر پیامی مبنی بر شناسه دستگاه ( IMEI ) جزء شناسه ‌های قانونی ثبت شده است را دریافت کردید، می توان نتیجه گرفت که تبلت مورد نظر رجیستر شده است.

بیشتر بخوانید : بهترین تبلت های سامسونگ قلم دار و بدون قلم [بررسی 12 مدل]

نتیجه گیری: آیا رجیستر نشدن تبلت روی قیمت و ارزش آن تاثیر دارد؟

قطعا! یکی از مشکلات اصلی که در صورت رجیستر نشدن تبلت یا گوشی با آن مواجه می شویم، در زمان فروش این دستگاه هاست. دستگاه هایی که رجیستر نشده اند به عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته می شوند. از این رو قیمت و ارزش شان بسیار کم می شود و حتی در بیشتر موارد فروش شان نیز به سختی صورت می گیرد. ما در این مقاله سعی کردیم با ارئه چهارچوبی کاربردی، شما را از این مشکلات دور نگه داریم. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. با بروزکالا همراه باشید. 

سوالات متداول

کدام برندها شامل طرح رجیستری می شوند؟

این طرح تمامی مدل های تبلت و گوشی را شامل می شود و تمامی برندها بدون استثنا برای فعال شدن در ایران باید در قالب طرح رجیستری ثبت شوند.

کاربرد کد IMEI چیست؟

این کد در واقع کد فعال سازی یک دستگاه الکترونیکی مانند گوشی یا تبلت است. یکی از کاربردهای آن فعال کردن و ثبت یک دستگاه به عنوان یک دستگاه قانونی است و کاربرد دیگری که دارد این است که بنا به تاریخ فعال سازی آن می توان تاریخ فعال شدن یک تبلت یا گوشی را بررسی کرد و دید که از زمان خرید این دستگاه و شروع استفاده از آن چقدر می گذرد.

آیا نحوه استعلام رجیستری تبلت یا گوشی در برندهای مختلف متفاوت است؟

خیر، در کل چه نحوه رجیستر کردن و چه نحوه استعلام اصالت کالا در خصوص تمامی برندها، اعم از دستگاه های اندرویدی و آیفون یکسان است و تفاوتی ندارد.