نقد و بررسی پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400

پردازنده مرکزی Core i5-8400 جزو بهترین CPU های سری Cafe Lake است. این پردازنده این حتی با پردازنده میان رده قیمت AMD پردازنده رایزن به رقابت می پردازد. این پردازنده دارای ۶ هسته و ۶ نخ است و از حافظه کش سطح دوم ۲۵۶ گیگابایت به ازای هر هسته پشتیبانی می کند.

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400

پردازنده مرکزی اینتل سری Coffee Lake مدل Core i5-8400 به نظر می رسد بهترین سی پی یو اینتل برای گیمرها است. این پردازنده همان فناوری HyperThreading که در پردازنده های Core i7 ارائه می شود را ندارد و در عوض از دو هسته پردازشی واقعی استفاده می کند. با توجه به اینکه ۶ هسته واقعی در پردازنده ۸۴۰۰ اینتل استفاده شده است دیگر به این فناوری نیازی نیست.

Core i5 8400 یکی از مقرون به صرفه ترین تراشه های Cafe Lake است که در حال حاضر می توانید خریداری کنید، این پردازنده بر اساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته شده است. پردازنده های AMD پردازنده رایزن 2 به طور سنتی مجبور بودند از نظر عملکرد بازی و هم از نظر قیمت با پردازنده ۸۴۰۰ به رقابت می پردازد.

 

Core i5 8400 جزو پردازنده های شش هسته ای است اما فاقد فناوی HyperThreading است و از کلاک پایه ۲٫۸ گیگاهرتزی استفاده می کند اما قادر است حداکثر سرعت توربو ۴ گیگاهرتزی را ارائه دهد. با این حال، این تراشه فقط در یک هسته منفرد، فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز را در طول استفاده استاندارد ارائه می دهد. به نظر می رسد این پردازنده نسبت به Core i5 8600K قدرت پردازشی کمتری را ارائه می دهد چونکه این پردازنده با وجود ۶ هسته ای که ارائه می دهد سرعت توربو ۴٫۳ گیگاهرتز را ارائه می دهد و قابلیت اورکلاک را در سرعت ۵٫۱ گیگاهرتز دارد.

Core i5 8400 دارای ۹ مگابایت حافظه کش سطح سوم، ۲۵۶ مگابایت حافظه کش سطح دوم می باشد و توان مصرفی ۶۵ وات را ارائه می دهد که در مقابل پردازنده هایی که توان مصرفی ۹۵ وات دارند مانند یک قهرمان عمل می کند. این سی پی یو از فناوری توربو بوست نسخه ۳٫۰، سوکت LGA 1151 پشیبانی می کند و یک پردازنده ۶۴ بیتی است. Core i5 8400 از حافظه DDR4 دو کاناله با ظرفیت حداکثر ۶۴ گیگابایت و سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می کند. فناوری بهینه شده Speed Shift به تنظیم پویای کلاک پردازنده و پشتیبانی از فناوری Optane در هاردهای SSD کمک می کند. لازم به ذکر است که سی پی یو ۸۴۰۰ از پردازنده گرافیکی ادغام شده Intel UHD 630 پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری

در حال حاضر پردازنده Intel Core i5 8400 به دلیل افزایش ۳۵ درصدی پردازش چند هسته ای که دارد به یکی از پردازنده های قدرتمند بازار تبدیل شده است و یک گزینه عالی برای گیمرها می باشد. این واحد از پردازنده گرافیکی ادغام شده Intel UHD 630 پشتیبانی می کند که نسبت به تراشه های سری Kaby Lake تفاوت زیادی ندارد و تنها از نظر عملکرد و سرعت بهبود پیدا کرده اند. این پردازنده گرافیکی از دایرکت ایکس ۱۲ و OpenGL 4.4 پشتیبانی می کند، علاوه بر این سیستم رمزگذاری جدیدی برای فیلمهای ۴K استفاده شده است که به پردازش سریعتر تصاویر کمک می کند.