تفاوت بین مک بوک ایر و پرو در چیست؟

شرکت اپل در سال‌های اخیر محصولات خود را با چنان کیفیت بالایی عرضه کرده است که تمام علاقمندان به دنیای فناوری، این شرکت را غول تکنولوژی آمریکایی می‌دانند. اپل یک کمپانی قابل اعتماد است که محصولات بسیار مختلفی را در مدل‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌کند. یکی از پر فروش‌ترین محصولات این شرکت، مک بوک‌ است. مک بوک نامی است که اپل برای لپ‌تاپ‌های خود در نظر گرفته است.

امروزه مک‌بوک‌ها علاوه بر نام متفاوت، از سیستم عامل مخصوص و حتی ویژگی‌های ظاهری خاصی نیز بهره می‌برند. به همین دلیل می‌توان گفت که مک بوک‌ها با لپ‌ تاپ‌‌های برندهای دیگر متفاوت هستند. اما برای خریدار مک بوک ماجرا از جایی شروع می‌شود که این محصول شرکت اپل دارای مدل‌های مختلفی است که اصلی‌ترین این مدل‌ها پرو و ایر می‌باشند. همواره این سوال برای مشتری پیش می‌آید که باید مک بوک پرو را انتخاب کنم یا مک بوک ایر؟ این 2 مدل چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ در ادامه با مجله بروزکالا همراه باشید تا متوجه شوید که تفاوت بین مک بوک ایر و پرو در چیست.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تفاوت مک بوک ایر و پرو
  • مدل‌های جدید مک بوک
  • طراحی
  • پورت‌ها
  • اندازه نمایشگر
  • تکنولوژی صفحه نمایش
  • پردازنده 
  • رم و حافظه داخلی
  • اسپیکر
  • عمر باتری و سرعت شارژ
  • نتیجه‌گیری

تفاوت مک بوک ایر و پرو

تفاوت مک بوک ایر و پرو

تفاوت اصلی این دو مدل تا پیش از رونمایی مک بوک ایر 2021 و مک بوک پرو 2021، در نوع پردازنده آنها بود اما با رونمایی از پردازنده اختصاصی اپل یعنی پردازنده‌های سری M، این تفاوت مهم از بین رفت. یعنی مک بوک پرو و ایرر جدید و امروزی دارای پردازنده‌های یکسانی هستند و همگی از تراشه‌های M بهره می‌برند. این موضوع نشان‌دهنده این است که در حال حاضر هر دو نوع مک بوک ایر و مک بوک پرو دارای سرعت بالا و عملکردی عالی هستند. البته شما باید این را بدانید که خود تراشه‌های M دارای انواع و نسل‌های مختلفی هستند. تا کنون جدیدترین تراشه‌های اختصاصی اپل M2 و M3 نام دارند و در محصولات اخیر اپل از این پردازنده‌ها استفاده شده است. بنابراین در ادامه به مقایسه مک بوک ایر و پرو می‌پردازیم. 

مدل‌های جدید مک بوک

مک بوک ایر 13.6 و 15.3 اینچی M2، مک بوک پرو ۱۳ اینچی M2، مک بوک پرو 16 اینچی مدل M2 Pro، مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3، مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 پرو یا M3 مکس و مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 پرو یا M3 مکس مدل‌های محبوب مختلف نسبتاً جدیدی هستند که شرکت اپل آنها را تولید و عرضه کرده است.

نام مک بوک

مک بوک ایر 13.6 و 15.3 اینچی M2

مک بوک پرو ۱۳ اینچی

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3

مک بوک پرو ۱۴ اینچی M3 پرو یا M3 مکس

مک بوک پرو ۱۶ اینچی M3 پرو یا M3 مکس

اندازه پنل

13.6 و 15.3

13.3

14.2

14.2

16.3

تراشه

M2
 پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۸ یا ۱۰ هسته‌ای پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه

M2

 پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۱۰ هسته‌ای پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه

M3

 پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۱۰ هسته‌ای

پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه

M3 پرو پردازنده ۱۲ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۱۸ هسته‌ای

پهنای باند ۱۵۰ گیگابایت بر ثانیه

*

M3 مکس پردازنده ۱۶ هسته‌ای (۱۲ + ۴) و پردازشگر گرافیکی ۴۰ هسته‌ای

پهنای باند ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه

رم

 

 

این محصولات با ظرفیت رم 8 و 16 و 24 گیگابایت تولید می‌شوند.

 

رم 18 و 36 گیگابایت برای پرو یا مکس 14 هسته‌ای

رم 48 و 64 و 128 گیگابایت در M3 مکس 16 هسته‌ای
رم 96 گیگابایت در M3 مکس 14 هسته‌ای

حافظه داخلی

 

256 و 512 گیگابایتی/ 1و 2 ترابایت

512 گیگابایت/ 1و 2 ترابایت

512 گیگابایت/ 1و 2 و 4 ترابایت
*تراشه
M3 مکس داری حافظه داخلی 8 ترابایت است.

صفحه نمایش

تکنولوژی  IPS/ رزولوشن ۲۵۶۰ × ۱۶۶۴ و ۲۸۸۰ × ۱۸۶۴/ روشنایی ۵۰۰ نیت

تکنولوژی IPS/ رزولوشن ۲۵۶۰ × ۱۶۰۰/ روشنایی و ۵۰۰ نیت

رزولوشن ۳۰۲۴ × ۱۹۶۴/  روشنایی و ۱۰۰۰ نیت/ نور پس‌زمینه mini-LED

رزولوشن ۳۰۲۴ × ۱۹۶۴/  روشنایی و ۱۰۰۰ نیت/ نور پس‌زمینه mini-LED

رزولوشن ۳۴۵۶ × ۲۲۳۴/ روشنایی و ۱۰۰۰ نیت/ نور پس‌زمینه mini-LED

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواردی که در این جدول درج شد، فقط بخشی از تفاوت‌های بهترین مک بوک‌های موجود در بازار هستند. قطعاً این محصولات تفاوت‌هایی در کیبورد، سیستم صوتی، دوربین، باتری و شارژ، رنگ‌بندی و پشتیبانی از نمایشگر ثانویه نیز دارند. اکنون زمان آن رسیده است که ما برخی از فاکتورهای مک بوک ایر و مک بوک پرو را با هم مقایسه کنیم. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت آیپد

طراحی

اولین تفاوتی که شما در مقایسه مک بوک ایر و پرو متوجه آن خواهید شد، طراحی آنها است. زبان طراحی این دو محصول بسیار شبیه به هم است. هر دو محصول در نسل‌های جدید خود دارای نمایشگر فلت و تختی هستند و دارای گوشه‌هایی منحنی در قسمت پایینی می‌باشند. البته شما باید به این موضوع نیز توجه نمایید که این محصولات در نگاه کلی بسیار شبیه به یکدیگر طراحی شده‌اند اما در جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. به عنوان مثال حاشیه‌های پنل مدل Pro کمتر از مدل Air است.

یکی از تفاوت‌های مهم مک بوک پرو و ایر، تفاوت سایز آنها است. به عنوان مثال محصول 16.2 اینچی پرو بزرگ‌تر از ایر 13.6 یا حتی 15.3 اینچی است. البته وزن آن نیز سنگین‌‌تر است. مک بوک پرو 16.2 اینچی 2.14 کیلوگرم وزن دارد در صورتی که مدل ایر 15.3 دارای وزن 1.51 کیلوگرم وزن است. بدیهی است که این تفاوت در مدل‌های دیگر مانند 14.2 پرو و 13.6 ایر نیز وجود دارد. نکته مهمی که شما باید به آن توجه نمایید، جا‌به‌جایی این دستگاه است. با اینکه مدل پرو سنگین‌تر و بزرگ‌تر است، حمل و نقل آن اذیت‌کننده نیست. 

مقایسه مک بوک ایر و پرو

پورت‌ها

درگاه‌ها و اتصالات لپ‌تاپ‌های مختلف برای مشتری اهمیت بسیاری دارند. بدون شک وجود پورت‌ها و درگاه‌های کاربردی برای طرفداران محصولات اپل نیز مهم خواهد بود. مک بوک ایر و پرو از لحاظ پورت‌ها با هم تفاوت دارند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای در این مورد داشته باشیم می‌توانیم به وجود 2 درگاه تاندربولت 4، وای فای 6، بلوتوث 5.3 در مدل ایر اشاره کنیم در حالی که در مک بوک پرو M3 دارای 2 پورت تاندربولت 4، درگاه HDMI 2.1، پورت کارت حافظه، وای فای 6E و بلوتوث 5.3 است. مک بوک M3 Pro و M3 Max دارای وای فای 6E، بلوتوث 5.3، پورت HDMI، 3 پروت تاندربولت 4 و یک درگاه حافظه است. همان‌طور که متوجه شدید، مدل پرو نسبت به ایر درگاه‌های بیشتر و متنوع‌تری دارد و می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز بسیاری از کاربران باشد. اکنون که به صورت کامل تفاوت درگاه‌ها و اتصالات مدل ایر و پرو را می‌دانید، باید از این موضوع نیز مطلع باشید که تمامی این مک بوک‌ها از جک 3.5 میلی‌متری نیز بهره‌مند هستند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید گوشی آیفون

اندازه نمایشگر

همان‌طور که شما تا به حال متوجه شدید و در جدول نیز به آن اشاره شد، دیگر تفاوت مک بوک پرو و ایر در سایز تولید آن است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین مدل‌های ایر و پرو در نسل‌های جدید داشته باشیم، باید بگوییم که نوع ایر در مدل‌های 15.3 و 13.6 تولید می‌شود. در حالی که نوع پرو دارای مدل‌هایی با اندازه نمایشگر 13.3 و 14.2 و 16.2 اینچی است. بنابراین نزدیک‌ترین مدل مک بوک ایر و مک بوک پرو از لحاظ اندازه نمایشگر، مدل‌های 13.3 و 13.6 هستند.

تکنولوژی صفحه نمایش

در مورد تفاوت فناوری نمایشگر مک بوک Air و Pro باید گفت که نوع ایر دارای پنل LCD است و Liquid Retina نام دارد. نوع پرو در مدل‌های 14.2 و 16.2 اینچی دارای پنل mini-LED Liquid Retina XDR می‌باشد. این پنل، فوق‌العاده قدرتمند و با کیفیت است. در این محصولات با وجود این پنل پیشرفته، گستره دینامیکی در بهترین شکل نمایش داده می‌شود و عمق رنگ مشکی نیز در بهترین حالت ممکن نشان داده می‌شود. اگر دقت رنگ برای شما کاربران گرامی مهم است، مک بوک پرو با این پنل فوق‌العاده انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود.

البته این موضوع تنها در مورد مک بوک پرو M3 صادق است. یعنی نوع پرو M2 تفاوت زیادی با ایر ندارد. موضوع دیگری که می‌توان در مورد نمایشگر پرو M3 اشاره کرد، پنل‌های XDR بسیار روشن است و 1000 نیت می‌باشد و در صورت پخش HDR میزان این روشنایی به 1600 نیت خواهد رسید. بیشینه روشنایی مدل‌های ایر 500 نیت می‌باشد. نکته مهم دیگر نرخ نوسازی تصویر در این نمایشگرها است. مک بوک های پرو 14 و 16 اینچی دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی هستند. این مورد نیز یکی از برتری‌های نمایشگر پرو نسبت به ایر است. 

پردازنده

ما در طول این مقاله در مورد تراشه مک‌بوک ایر و مک بوک پرو صحبت کردیم. اما اکنون با دقت بیشتری به بررسی این تراشه‌ها می‌پردازیم. در حالت کلی تراشه‌های سری M که تراشه‌های اختصاصی اپل هستند، بسیار قدرتمند و پرسرعت می‌باشند. واضح است که این عملکرد عالی با روی کار آمدن پردازنده‌های جدیدتری از این سری مانند M3 بسیار بهتر خواهد شد. بنابراین عملکرد M3 از M2 بهتر است و مدل‌های M3 از تراشه‌های قدرتمندتری بهره‌مند هستند. 

مک بوک ایر در بهترین و قدرتمندترین مدل خود، دارای تراشه M2 است. مک بوک پرو در مدل 13.3 اینچی پردازنده M2 دارد و تنها همین مدل از لحاظ پردازنده با مدل‌های ایر برابری می‌‌کند اما مک بوک پرو در مدل‌های 13.2 و 16.2 اینچی دارای پردازنده M3 و M3 Pro و M3 max می‌باشد. بدیهی است که تراشه‌های M3 پرو و M3 مکس قدرت و سرعت بیشتری دارند و از پردازشگر گرافیکی بهتری نیز بهره می‌برند. لازم است این نکته را نیز بدانید که تراشه‌های M2 از یک نمایشگر خارجی پشتیبانی می‌کنند در حالی که انواع مدل‌های M3 قابلیت پشتیبانی از 2 تا 4 صفحه نمایش خارجی را دارند.

ابتدا شما باید بدانید که تمامی اعضای خانواده سری M3 از فناوری 3 نانومتری بهره می‌برند. در حالت کلی M2 نیز بسیار قدرتمند است و شما می‌توانید با مک بوک M2 به اجرای برنامه‌های سنگین بپردازید و امور سنگین پردازشی و گرافیکی خود را به راحتی انجام دهید. اما مک بوک‌هایی که از وجود M3 بهره می‌برند، برای فعالیت‌های سنگین‌تر و دستگاه‌هایی که دارای M3 pro و M3 Max هستند برای انجام فعالیت‌های فوق سنگین طراحی شده‌اند. اگر شما از کاربرانی هستید که قصد انجام امور فوق سنگین خود را در زمان کم و سرعت بالا دارید، خرید مک بوک مجهز به پردازنده‌ای‌ از خانواده M3 توصیه می‌شود.

  • پردازنده M3 دارای 8 هسته‌ ( 4 هسته‌ پردازش سنگین و 4 هسته‌ کم ‌مصرف ) است. GPU یا همان پردازنده گرافیکی آن، 10 هسته‌ای می‌باشد. این تراشه از پهنای باند 100 گیگابایتی بهره می‌برد. 
  • پردازنده M3 Pro دارای 12 هسته ( 6 هسته‌ پردازش سنگین و 6 هسته‌ کم مصرف ) می‌باشد. پردازنده گرافیکی آن 18 هسته‌ای است. این تراشه از پهنای باند 150 گیگابایتی بهره می‌برد.
  • پردازنده M3 Max دارای 16 هسته‌ای ( 12 هسته‌ پردازش سنگین و 4 هسته‌ کم ‌مصرف ) است. GPU یا همان پردازنده گرافیکی آن، 40 هسته‌ای می‌باشد. این تراشه از پهنای باند 400 گیگابایتی بهره می‌برد.

مک بوک ایر دارای فن نیست‌! در حالی که مک‌ بوک‌های پرو از فنی قوی بهره می‌برند. در حقیقت مدل‌های Air با کاهش عملکرد پردازشی و البته گرافیکی خنک می‌شوند و نمی‌توان با آنها به نهایت قدرت رسید اما مدل‌های پرو به لطف وجود فن به کاربر اجازه می‌دهند که به نهایت قدرت دست پیدا کند. بنابراین در مورد وجود فن و دستیابی به قدرت بالا، مک بوک‌های پرو عملکرد بهتری دارند. 

تفاوت بین مک بوک ایر و پرو

رم و حافظه داخلی

تنوع میزان رم و حافظه داخلی در مک بوک‌ها بسیار است و به همین دلیل شما هنگام خرید لپ تاپ از این شرکت با محصولاتی با میزان ظرفیت مختلفی از رم و حافظه داخلی مواجه می‌شوید. اما شما باید بدانید که مک بوک‌های پرو که از تراشه‌های M3 Pro و M3 Max بهره می‌برند، دارای رم لپ‌تاپ با ظرفیت 18 گیگابایت تا 96 گیگابایت هستند و حافظه داخلی آنها بین 512 گیگابایت تا 8 ترابایت می‌باشد. اما دستگاه‌های ایر و پرو که دارای تراشه M2 و M3 هستند، بین 8 تا 24 گیگابایت رم دارند و از حافظه داخلی 256 گیگابایت تا 2 ترابایتی بهره می‌برند.

شما هنگام انتخاب یک مک بوک، باید محصولی را انتخاب نمایید که نیازهای شما را بر طرف کند. به عنوان مثال اگر شما قصد ذخیره‌سازی فایل‌های سنگین را در دستگاه خود دارید، مک بوک‌های پرو M3 پرو و M3 مکس گزینه‌هایی عالی خواهند بود. اما اگر فضای ذخیره‌سازی زیاد و رم با ظرفیت بالا برای شما مهم نیست، می‌توانید از مک بوک ایر نیز بهره برید.

اسپیکر و میکروفون

برای بسیاری از کاربران وجود اسپیکرهای قدرتمند در یک لپ تاپ اهمیتی ندارد اما برخی از کاربران که در فعالیت‌های حرفه‌ای خود با صوت و صدا سر و کار دارند، قطعاً به اسپیکر مک بوک دقت می‌کنند. به عنوان مثال برای گیمرها یا تدوین‌گرها اسپیکر مهم خواهد بود؛ اگر چه این افراد می‌توانند از انواع اسپیکر رومیزی نیز بهره برند. دستگاه‌های ایر 13.6و پرو 13.3 اینچی دارای 4 اسپیکر هستند و این اسپیکرها کیفیت خوبی دارند. نوع 15.3 ایر و تمامی مدل‌های مک بوک پرو M3 دارای 6 اسپیکر می‌باشند. مشخص است که کاربران با استفاده از دستگاه‌هایی با 6 اسپیکر، کیفیت و عمق صدای بسیار بهتری را تجربه می‌کنند.

بنابراین یک فرق مک بوک پرو و ایردر اسپیکر آن است. مربوط به همین اسپیکرهای داخلی است. یکی از نکاتی که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد، میکروفون می‌باشد. هر دوی این محصولات از میکروفون‌هایی عالی بهره‌مند هستند اما کیفیت میکروفون مک بوک پرو بسیار بالا است و کاربرانی که به صورت حرفه‌ای در زمینه صدا فعالیت می‌کنند، می‌توانند با خیالی آسوده یکی از مدل‌های پرو را انتخاب نمایند. 

عمر باتری و سرعت شارژ

بدون شک مشتریان هنگام خرید یک لپ تاپ به فاکتورهای زیادی توجه می‌کنند که یکی از آنها باتری لپ تاپ است. شما دوستان گرامی باید بدانید که تفاوت بین مک بوک ایر و پرو در زمینه باتری و سرعت شارژ تاثیر زیادی در تجربه کاربری ندارند. در حالت کلی مدل‌های پرو دارای باتری بهتری هستند اما این تفاوت بیشتر در مقایسه مدل 16.2 اینچی با مدل‌های ایر مشاهده می‌شود. به عنوان مثال مک بوک ایر 13.6 اینچی دارای باتری 52.6 وات ساعتی است در حالی که باتری دستگاه پرو 16.2 اینچی 100 وات ساعتی می‌باشد. شارژر دستگاه‌های ایر و پرو نیز متفاوت هستند؛ شارژ مدل ایر حدوداً 30 تا 35 واتی است و شارژر مدل‌های پرو حدوداً بین 60 تا 140 واتی می‌باشد! بنابراین می‌توان گفت که برنده نبرد میان این دو محصول از نظر باتری و شارژر نیز مک بوک‌های پرو هستند. 

نتیجه‌گیری

 شما با مطالعه این مقاله از مجله بروزکالا متوجه شدید که در حالت کلی هر دو مدل مک بوک عالی هستند و عملکرد مطلوبی دارند؛ اما مک بوک پرو در اجرای برنامه‌های سنگین عملکرد بهتری نسبت به مک بوک ایر دارد. این دستگاه قیمت بالاتری دارد و برخی از مدل‌های آن مجهز به تراشه‌های فوق‌العاده خانواده M3 هستند. مدل‌های جدید مک بوک پرو از قدرت پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. دستگاه‌های Pro فن دارند و نهایت قدرت خود را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. در نهایت باید گفت که مک بوک‌های پرو برای کاربران حرفه‌ای، بسیار مناسب می‌باشند. شما با لپ تاپ خود چه نوع برنامه‌‌هایی را اجرا می‌کنید؟ با توجه به نکات مذکور در این مقاله کدام محصول برای شما مناسب خواهد بود؟ 

سوالات متداول

1. سایز نمایشگر کدام مک بوک کاربردی‌تر است؟

این موضوع کمی سلیقه‌ای است و شما باید با توجه به نیاز خود سایز صفحه نمایش یک لپ تاپ را انتخاب نمایید. اما در حالت کلی اگر شما می‌خواهید تجربه کار با کامپیوتر برای شما تداعی شود، بهتر است به سراغ مک بوک ایر 15.3 یا مک بوک پرو 16.2 بروید اما اگر به دنبال دستگاهی کوچک هستید، مدل 13.3 پرو و 13.6 ایر نیز گزینه‌های مناسبی خواهند بود.

2. آیا مک بوک‌های M1 کیفیت مناسبی دارند؟

بله مک‌ بوک‌هایی که از تراشه M1 بهره می‌برند نیز سرعت و قدرت قابل قبولی دارند اما در مقایسه با دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های M2 یا M3 کمی ضعیف‌تر هستند. خرید مک بوک‌های M1 به افرادی توصیه می‌شود که با دستگاه خود به اجرای برنامه‌های سبک‌تر می‌پردازند و محدودیت بودجه دارند.