نقد و بررسی کارت گرافیک XFX RX 580 8GB

کارت گرافیک به عنوان یکی از قطعات کامپیوتر و لپ تاپ و حتی تلفن های هوشمند می باشد که در داخل آن ها استفاده می­‌شود و می توان گفت از مهم­ترین و گران­ترین بخش­های یک سیستم است. این قطعه بر روی مادربرد نصب می­‌شود و در حقیقت یک کارت توسعه است که وظیفه آن دریافت اطلاعات و کدها از سیستم مرکزی و فرستادن آن­ها به مانیتور می­‌باشد. در واقع کیفیت تصویر در صفحه نمایش ارتباط مستقیم با کارت گرافیک دارد و هرچه کیفیت کارت گرافیک بیشتر و بالاتر باشد، کیفیت تصویر نیز بالاتر است. تراشه مرکزی یا همان GPU، پراهمیت­ترین بخش کارت گرافیک می­‌باشد. کارت گرافیک انواع مختلفی دارند که هر کدام از قیمت و سطح کیفیتی متفاوتی برخوردارند. در ادامه به نقد و بررسی کارت گرافیک 0XFX RX 58 می­‌پردازیم.

برای بررسی قیمت و خرید کارت گرافیک ایکس اف ایکس از سایت بروز کالا کلیک کنید.

 

سر فصل­‌های مقاله :

  • طراحی کارت گرافیک XFX RX 580
  • تراشه در کارت گرافیک XFX RX 580
  • سیستم خنک کننده در کارت گرافیک XFX RX 580
  • اورکلاک کارت گرافیک XFX RX 580
  • مشخصات فنی کارت گرافیک XFX RX 580

 

 

طراحی کارت گرافیک XFX RX 580 :

کارت گرافیک XFX RX 580 دارای معماری منحصر به فرد Polaris  کمپانی AMD مجهز است. طراحی پوشش آن به دو هشت ضلعی مجهز است که برخلاف طرح صاف مدل سری 400 می­‌باشد. این کارت گرافیک از نسل چهارم GNC بهره می­‌برد که به علاوه تکنولوژی 14 نانومتری FinFET، باعث کاهش مصرف انرژی و همچنین آسیب‌­های ناشی از گرما و حرارت شده و همچنین نویز تولید شده توسط کارت گرافیک را کاهش داده است. ضمننا پوشش این کارت گرافیک، دارای صفحه­ی پشتی با عرض بیشتر از PCB می­‌باشد.

graphic card x 1

          

 تراشه در کارت گرافیک XFX RX 580 :

این کارت گرافیک دارای تراشه POLARIS XLX 20 می­‌باشد. در این تراشه که محصول کمپانی AMD است، از 3204 واحد STREAMPROCESSOR بهره برده شده است و این مسئله باعث شده تا این کارت گرافیک، دارای بیشترین سرعت و قدرت پردازش در اجرای بازی­ها و برنامه­‌ها باشد. سرعت تراشه در کارت گرافیک XFX RX 580 از 1366 مگاهرتز شروع شده و توانایی افزایش یافتن تا 1386 مگاهرتز را نیز دارد. این مسئله کارت گرافیک XFX RX 580 را به یک کارت گرافیک مناسب بازی تبدیل می‌کند.

 

        سیستم خنک کننده در کارت گرافیک XFX RX 580 :

این کارت گرافیک در قسمت پشتی دارای یک صفحه آلومینیومی است که توانایی جذب دمای تولید شده توسط برد را دارد  ضمنا آن را در خود دفع می‌­کند که این کار باعث می­‌شود که دمای کارت گرافیک کاهش یابد. در ضمن در این کارت گرافیک از یک خمیر سیلیکون استفاده شده که می­تواند تا 30 درصد دمای حافظه رم­های کارت گرافیک را کاهش دهد، که این امر تا حدود 5 درصد از دمای تولید شده توسط کارت گرافیک را می­‌کاهد.

graohic card x2

در کارت گرافیک XFX RX 580، از خازن­‌های XL بهره برده شده که این امر باعث کنترل مقدار برد و همچنین نوسانات برق می­‌شود. این خازن­‌ها مقدار برق ورودی و ضمناً برق داخل کارت گرافیک را کنترل می­‌کنند. به همین خاطر، علاوه بر این­که در مصرف برق صرفه جویی می­‌شود، میزان دمای تولید شده توسط تراشه نیز به حداقل مقدار ممکن می­‌رسد.

در این کارت گرافیک همچنین، از دو فن و یک هیت سینک بزرگ استفاده شده که تا 40 درصد نسبت به نسل قبلی خود، افزایش خنک کنندگی دارد. ضمنا چهار لوله انتقال حرارت مسی نیز در این کارت گرافیک وجود دارد که گرمای تولید شده توسط GPU را بین خود توزیع می­‌کنند و دو فن به طور مداوم به خنک کردن آن­ها می­پردازند. البته این فن ­ها از این توانایی برخوردارند که وقتی بار GPU  کم است خود را غیر فعال کرده و در هنگام کارهای سنگین­تر مجددا فعال شوند. در همه مدل­‌های کارت گرافیک XFX RX 580، فن­ ها بسیار کم­ صدا می­‌باشند.

graphic card x 3

سیستم این خنک کننده این کارت گرافیک آن را تبدیل به یکی از بهترین کارت گرافیک‌های گیمینگ کرده است. همچنین چند مدل دیگر از کارت گرافیک وجود دارد، که به این سیستم خنک کننده مجهز هستند. می‌توانید نقد و بررسی هر کدام از آن‌ها را از این بخش بخوانید؛

- بررسی کارت گرافیک GTX 1050 ti
- بررسی کارت گرافیک Biostar G210

 

          اورکلاک کارت گرافیک XFX RX 580 :

از بین مدل­‌های کارت گرافیک RX 580 تولید شده سری GTS، توسط شرکت XFX، بیشترین اورکلاک متعلق به مدل Radeon RX 580 GTS Black Edition 8GB، با کلاک 1405 مگاهرتز می‌­باشد که می­‌تواند با قابلیت تنظیم +OC آن را تا 1405 نیز افزایش داد. این مدل همچنین دارای کلاک حافظه 8000 مگاهرتزی به همراه باس 256 بیتی است. اما در بین پنج مدل XFX RX 580، دو مدل GTR-S Black Edition با کلاک 1340 و کلاک  1450 در تنظیمات +OC، بالاترین اورکلاک را دارند. این دو مدل در دو رنگ LED سفید و قرمز موجود هستند و در سایر ویژگی­ ها با یکدیگر مشترکند. در همه مدل­ های کارت گرافیک XFX RX 580، فن­ ها بسیار کم­ صدا می‌باشند.

در مدل Radeon RX 580 GTS XXX Edition که در دو حافظه چهار و هشت گیگابایتی موجود است، هر دو از کلاک 1386 مگاهرتزی برخوردار هستند و با قابلیت تنظیم +oc می­‌شود آن را تا 1386 مگاهرتز بالا برد. کلاک حافظه در مدل هشت گیگابایت، 8000 مگاهرتز و در مدل چهار گیگابایتی، 7000 مگاهرتز می‌­باشد.

graphic card x4

کارت گرافیک XFX RX 580، دارای  دو حال در محیط بایوس است که این امکان را به شما می­دهد تا بر اساس نیاز خود کارت گرافیک را برنامه­ریزی کنید. شما می­‌توانید کارت گرافیک خود را در حالت GAMING  و یا MINING قرار دهید.

 کمپانی XFX بخاطر ای که بتوانید از حالت اورکلاک بر کارت گرافیک XFX RX 580 بهره ببرید، دو حالت قرار داده تا بتوانید گرافیک را در هم بایوس مادربرد و هم در ویندوز اورکلاک کرده و از بیشترین سرعت آن استفاده کنید.

 

 مشخصات فنی کارت گرافیک XFX RX 580 :

در بررسی کارت گرافیک XFX RX 580 باید گفت، مجهز به هسته گرافیکی Radeon RX 580 است که تولید آن به عهده برند AMD می‌­باشد. در این هسته از 2034 عدد هسته Polaris 20 XTX بهره برده شده. پنچ پورت خروجی در این کارت گرافیک وجود دارد که شامل یک پورت HDMI، یک پورت DVI و سه پورت DISPLAY هستند. نوع حافظه این کارت گرافیک GDDR5 است. رزولوشن نیز 4096 X 2160 می­‌باشد.

graphic card x5

 

 

سخن پایانی :

کارت گرافیک، همان‌طور که گفته شد از مهم­ترین بخش­های یک سیستم است و کیفیت آن نقش اساسی در سیستم شما بازی می­‌کند. در این مقاله به بررسی کارت گرافیک XFX RX 580 پرداختیم سعی کردیم تا اطلاعات کافی درباره ویژگی­‌های آن در اختیارتان قراردهیم تا بتوانید با مطالعه آن و مقایسه با انواع دیگر کارت گرافیک، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

 

سوالات متداول :

1 . دو مدل کارت گرافیک  GTR-S Black Editionچه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟


این دو مدل فقط در رنگ LED با همدیگر تفاوت دارند، که یک قرمز و دیگری سفید می­‌باشد.

2 . قیمت کارت گرافیک XFX RX 580 چقدر می­‌باشد ؟


کارت گرافیک‌­های XFX RX 580، بسیار مقرون به صرفه هستند و قیمت ان­ها در رنج مناسبی قرار دارد و در عین حال از کیفیت و عملکرد بسیار خوبی نیز برخوردارند.