چگونه دمای کامپیوتر را کاهش دهیم ؟

آیا شما یک کاربر عادی کامپیوتر هستید؟ شاید شما یک گیمر باشید! ممکن است یک کاربر اداری باشید و... اما موضوع حائز اهمیت این است که شما با هر نوع کاربری باید بتوانید دمای سیستم خود را کنترل کنید اما چگونه؟ بسیاری از کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر خود متوجه داغ شدن آن می‌شوند. این اتفاق بیشتر در زمان اجرای برنامه‌های سنگین رخ می‌دهد.

دمای سیستم ممکن است تا حدی بالا رود که سیستم عامل به صورت خودکار کامپیوتر را خاموش کند! چرا؟ زیرا گرمای بیش از حد عملکرد سیستم را کاهش می‌دهد؛ آسیب جدی به برخی از قطعات کامپیوتر وارد می‌کند و طول عمر دستگاه را کاهش می‌دهد. بنابراین شما کاربران گرامی باید با روش هایی برای کاهش دمای کامپیوتر و کیس آن آشنا شوید تا از بروز مشکلات مذکور جلوگیری کنید. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه به بررسی این موضوع خواهد پرداخت. 

روش هایی برای کاهش دمای کامپیوتر
 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

• دلایل افزایش دمای سیستم کامپیوتر
• روش‌هایی کاهش دمای سیستم کامپیوتر
o استفاده از فن پردازنده
o بستن درِ کیس
o خودداری از اورکلاک کردن
o فن‌های خنک‌کننده برای سایر قطعات
o بررسی پاور کامپیوتر
o قرار دادن کامپیوتر دور از نور خورشید
o استفاده از خنک‌کننده‌های آبی
o استفاده از واحد تغییردهنده فاز
• نتیجه‌گیری

دلایل افزایش دمای سیستم کامپیوتر

در یک سیستم رومیزی ایده‌آل، تمامی قطعات داخل کیس باید خنک نگه داشته شوند. این‌گونه کاربر می‌تواند شاهد بهترین عملکرد از کامپیوتر خود باشد. تفاوتی نمی‌کند که سیستم شما برای چه نوع کاربری اسمبل شده باشد؛ در هر صورت کیس کامپیوتر شما باید در حین کار خنک بماند. اما دلایل افزایش دمای کامپیوتر چه هستند؟ عوامل بسیاری باعث بالا رفتن دمای سیستم می‌شوند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به اورکلاک یا همان افزایش بیش از حد مجاز ولتاژ CPU، تعداد کم خنک‌کننده یا قدرت کم آن، بالا بودن دمای محیط، تجمع گرد و غبار در دستگاه و... اشاره کرد. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای انتخاب کامپیوتر خانگی و اداری

روش‌هایی برای کاهش دمای سیستم کامپیوتر

بهتر است که ما از همین ابتدا خیالتان را راحت کنیم و بگوییم که خنک نگه داشتن کیس کامپیوتر کار دشوار و پیچیده‌ای نیست. کارت گرافیک و پردازنده مرکزی قطعاتی از کیس هستند که در حین کار زیاد، حرارت زیادی از خود تولید می‌کنند. مشکل از جایی به وجود می‌آید که این حرارت رفته رفته افزایش پیدا می‌کند. حالا شما تصور کنید که این گرما به سایر اجزای کیس چه آسیبی وارد خواهد کرد. برای جلوگیری از افزایش دمای سیستم کامپیوتر روش‌های بسیاری مانند استفاده از فن CPU، باز نگذاشتن درِ کیس، خودداری از اورکلاک کردن قطعات و... کارساز خواهند بود که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از فن پردازنده

یکی از مهم‌ترین روش‌های کاهش دمای کامپیوتر، استفاده از فن CPU مناسب است. پیشتر نیز اشاره شد که پردازنده در حین کار زیاد، گرمای زیادی تولید می‌کند. این حرارت در حین کار به مرور بیشتر نیز می‌شود. بدیهی است که فن سی پی یو قدرتمند می‌تواند این دما را به خوبی کنترل کند. البته شما باید به این موضوع توجه نمایید که پردازنده‌های معمولی و پایین‌رده معمولاً به فن نیاز ندارند اما پردازنده‌های نسل جدید که پرقدرت هستند، احتیاج به فن پردازنده خواهند داشت تا گرمای تولید شده توسط CPU را کنترل کنند.

پیشنهاد مطالعه: رفع مشکل فن پردازنده

بستن در کیس

ممکن است شما تصور کنید که باز گذاشتن درِ کیس، می‌تواند یکی از روش‌های سرد کردن کامپیوتر به نظر برسد. اما این کار فقط برای مدت کوتاهی کارساز خواهد بود. چرا؟ زیرا با باز گذاشتن در کیس، گرد و غبار بسیاری وارد این محفظه می‌شود و عملکرد بخش‌های مختلف کامپیوتر را مختل می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که در کیس را باز نگذارید. شما باید به این نکته توجه نمایید که اگر مجبور به باز گذاشتن در این قطعه شدید، همواره از پمپ هوا یا جاروبرقی برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. 

کاهش دمای سیستم کامپیوتر

خودداری از اورکلاک کردن

اورکلاک کردن باعث افزایش قدرت سخت‌افزار می‌شود که با توجه به نوع قطعه، روش‌های مختلفی دارد اما آنچه حائز اهمیت است، خودداری از اورکلاک کردن بیش از حد است زیرا شما با انجام این کار، استانداردهایی که تولیدکنندگان قطعات مختلف برای فرکانس آنها در نظر گرفته‌اند را نادیده خواهید گرفت و باعث فعالیت قطعات در سرعت بالاتری خواهید شد.

در واقع ماجرا از جایی شروع می‌شود که سرعت یکی از این قطعات به صورت غیر استاندارد بالا می‌رود. در این حالت قطعه مورد نظر باید انرژی الکتریکی بیشتری مصرف کند. این سرعت بالا علاوه بر افزایش مصرف برق، منجر به افزایش دمای کامپیوتر می‌شود. اجزای داخلی کیس در نسل‌های جدید، قدرتمند هستند و حرارت زیادی را به کیس منتقل می‌کنند؛ بدیهی است که اورکلاک کردن یک قطعه چه حرارت زیادی را تولید خواهد کرد و چگونه سایر قطعات را در معرض آسیب‌دیدگی قرار خواهد داد. بنابراین در مواردی که اورکلاک کردن اجزای سیستم ضروری نیست، بهتر است این کار را انجام ندهید. 

فن‌های خنک‌کننده برای سایر قطعات

همان‌طور که ذکر شد، خرید فن پردازنده یکی از بهترین روش‌های سرد کردن کامپیوتر و کیس آن محسوب می‌شود اما شما می‌توانید از فن‌ها و خنک‌کننده‌های دیگری نیز برای خنک کردن سایر قطعات کیس استفاده نمایید. اگر سیستم شما دارای قطعات قدرتمندی است و از کارت گرافیک، رم، مادربرد قوی و... استفاده می‌کند، بهتر است به غیر از فن سی پی یو به فکر خرید چند خنک‌کننده مجزا برای خنک کردن کیس باشید. شما با انجام این کار باعث کنترل دمای فضای داخلی کیس خواهید شد. این امر به 2 شرط قابل اجرا است. اول اینکه کیس رایانه شما باید دارای فضای کافی برای نصب این فن‌ها باشد و دوم اینکه پاور بتواند برق مورد نیاز این خنک‌کننده‌ها را تأمین نماید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای انتخاب بهترین کیس کامپیوتر

بررسی پاور کامپیوتر

شما دوستان گرامی باید بدانید که تنها فن موجود در رایانه‌های معمولی، فن پاور کامپیوتر است. بهتر است پاور سیستم خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که این قطعه به درستی کار می‌کند. چک کردن این قطعه سخت نیست. شما با قرار دادن دستتان در پشت کیس (قسمت بالا) باید بادی ملایم را حس کنید که اغلب با کمی حرارت همراه است. اگر این جریان هوا را حس کردید، پاور شما سالم است اما اگر هیچ جریان هوایی را احساس نکردید، باید به سلامت این قطعه شک کنید و برای خرید پاور کامپیوتر جدید اقدام نمایید. 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید پاور کامپیوتر

قرار دادن کامپیوتر دور از نور خورشید

یکی از روش‌های کاهش دمای کامپیوتر و کیس آن، دور بودن آن از تابش نور خورشید است. تابش مستقیم آفتاب به رایانه می‌تواند باعث افزایش دمای کیس شود و عملکرد قطعات را محدود کند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمایید، معتدل نگه داشتن دمای محیط است. کامپیوتر خود را دور از سیستم‌های گرمایشی مانند بخاری، گاز و... قرار دهید. 

استفاده از خنک‌کننده‌های آبی

در حالت کلی سیستم‌های خنک‌کننده کامپیوتر در دو دسته آبی و بادی تولید و عرضه می‌شوند. تا به حال تنها در مورد خنک‌کننده‌های بادی سیستم کامپیوتر صحبت شد. اکنون قصد داریم که شما را با خنک‌کننده‌های آبی (Water Coolers) نیز آشنا کنیم. این فن‌ها بسیار قدرتمندتر و پیشرفته‌تر از انواع بادی هستند. در رایانه‌ای که خنک‌کننده آبی دارد، حرارت ایجاد شده در کامپیوتر توسط لوله‌های حرارتی منتقل می‌شود.

این لوله‌ها غالباً حاوی مایع مخصوصی هستند. این نوع خنک‌کننده عملکردی فوق‌العاده عالی دارد و دارای صدای بسیار کمی می‌باشد. تنها مشکلی که این قطعه دارد، قیمت بالای آن نسبت به نوع بادی است. شاید اطلاع از این موضوع برای شما دوستان گرامی جالب باشد که خنک‌کننده‌های آبی به 2 دسته مدار باز و مدار بسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید کول پد

چگونه دمای کامپیوتر را کاهش دهیم

استفاده از واحد تغییردهنده فاز

بدون شک یکی از بهترین روش‌های سرد کردن کامپیوتر و کیس آن، استفاده از واحد تغییردهنده فاز است. این سیستم شبیه به سیستم خنک‌کننده یخچال است و بیشتر در کامپیوترهای حرفه‌ای به کار می‌رود. استفاده از این سیستم، مشکل داغ کردن تمامی کامپیوترها را از بین خواهد برد. قیمت این محصول بسیار بالا است و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که شما ابتدا روش‌های مذکور در طول این مقاله را امتحان نمایید. اما اگر سیستم شما بسیار حرفه‌ای است و با انجام مراحل قبلی به نتیجه نرسیدید و همچنین بودجه کافی برای خرید این قطعه را دارید، می‌توانید از این دستگاه استفاده نمایید.

نتیجه‌گیری

شما دوستان گرامی در این مقاله از مجموعه بروزکالا، متوجه شدید که وجود حرارت در کیس باعث آسیب‌دیدگی برخی از قطعات و اجزای داخل کیس و البته کاهش سرعت و عملکرد سیستم می‌شود. با هم به مرور روش‌های سرد کردن کامپیوتر و کیس آن پرداختیم. اکنون شما می‌دانید که با انجام چه کارهایی می‌توانید باعث کاهش دمای کامپیوتر خود شوید. شما تا به حال کدام یک از این اقدامات را برای کامپیوتر خود انجام داده‌اید؟ به نظر شما کدام روش کارسازتر و کاربردی‌تر است؟ 

کارشناسان حرفه‌ای و مجرب بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. شما با خرید قطعات کامپیوتر از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه مانند خرید اقساطی، تخفیف‌های عالی و... بهره‌مند خواهید شد.

سوالات متداول

1. برای یک سیستم گیمینگ، فن پردازنده پیش‌فرض موجود در کامپیوتر کافی نیست؟

خیر خنک‌کننده‌های پیش فرض نمی‌توانند به خوبی گرمای تولید شده توسط پردازنده‌های قدرتمند کامپیوترهای گیمینگ را کنترل کنند.

2. خرید اقساطی در بروزکالا چگونه است؟

مجله بروزکالا در مقاله‌ای با عنوان راهنمای جامع خرید قسطی از بروزکالا به صورت کامل به بررسی خرید قسطی از مجموعه بروزکالا پرداخته است و شما می‌توانید با مطالعه آن اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.