بررسی مهمترین قطعات کامپیوتر و نقش هر کدام

اجزا و قطعات مختلفی وجود دارند که با کنار هم قرار گرفتند، یک کامپیوتر کاربردی می‌سازند. شناخت این قطعات مهم به خصوص زمانی که بخواهید یک سیستم اسمبل کنید یا قصد خرید قطعات کامپیوتر را داشته باشید بسیار مهم است. زیرا نه تنها کامپیوتری با کاربرد اجرایی بالا برای کارهای مختلف از تدوین گرفته تا گیمینگ خواهید داشت، بلکه به مراتب در مخارجتان نیز صرفه جویی خواهید کرد زیرا تا چند سال آینده سیستمی خواهید داشت که جوابگوی کارتان هست.

بنابراین، در این مطلب از مجله بروز کالا به بررسی قطعات مهم کامپیوتر و عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت؛ مهمترین اجزای کامپیوتر شامل کیس، مادربورد، CPU، رم، گرافیک و... همراه با نقش هر کدام را به‌صورت خلاصه و ساده بررسی خواهیم کرد..

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای خرید و فروش قطعات کامپیوتر را نیز مطالعه کنید.

کیس کامپیوتر

کیس قسمتی است که تمام اجزای داخلی را برای تشکیل ماهیت کامپیوتر در خود جای داده است. کیس معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شود که نصب مادربرد، سیم کشی‌ها و درایوها تا حد امکان آسان باشد. برخی از کیس‌ها به قدری خوب طراحی می‌شوند که به راحتی می‌توان همه چیز را به‌صورت مرتب و قابل نمایش در آن‌ها قرار داد.

کیس‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند تا متناسب با نیازهای کاربر، انواع مختلفی از قطعات رایانه را در خود جای دهند و عملکرد لازم را به شما ارائه دهند. در واقع بسیاری از مهمترین قطعات کامپیوتر، درون کیس آن جای دارند. عناصر طراحی کیس می‌توانند از ساده تا بسیار پیچیده متفاوت باشند. می توانید یک کیس خاکستری ساده یا یک کیس با نورهای رنگی که محیط داخلی آن قابل مشاهده است را تهیه کرده و به محیط  جلوه‌ای متفاوت ببخشید. مانند بیشتر اجزای مهم کامپیوتر، کیس‌ها نیز از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. می‌توانید نمونه‌های ساخته شده از فلزات ارزان قیمت یا مواد با کیفیت بالا که طراحی مستحکمی دارند را تهیه کنید.

اجزای مهم کامپیوتر

لیست اندازه‌های کیس کامپیوتر (معروف به فرم فاکتور):

  • فرم فاکتور بسیار کوچک: از مادربردهای Mini ITX پشتیبانی می‌کند.
  • فرم فاکتور کوچک: از مادربردهای micro ATX پشتیبانی می‌کند.
  • فرم فاکتور استاندارد: از مادربردهای استاندارد ATX پشتیبانی می‌کند.
  • فرم فاکتورهای بزرگ‌تر: از مادربردهای ATX و XL-ATX پشتیبانی می‌کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب و خرید بهترین کیس کامپیوتر و همچنین تحقیق درباره ویژگی ها و مشخصات کیس کامپیوتر

مادربرد

مادربرد، برد اصلی یک کامپیوتر است و مستقیماً داخل کیس پیچ شده و نصب می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، همه کارت‌های دیگر و سایر اجزای مهم کامپیوتر مستقیماً به مادربرد متصل می شوند. CPU، رم، درایوها، منبع تغذیه و موارد دیگر همگی به مادربرد متصل می‌شوند. به‌طور کلی وظیفه و نقش مادربورد ادغام تمام اجزاست تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و کار کنند. یک مادربرد خوب تعداد زیادی از گزینه‌های اتصال را ارائه می‌دهد و همچنین دارای کمترین میزان گلوگاه ممکن است. میزان گلوگاه کمتر به همه اجزا اجازه می‌دهد تا به‌طور موثر و بهینه عمل کنند و حداکثر پتانسیل خود را (همانطور که برای انجام آن طراحی شده‌اند) به کار بگیرند.

بدیهی است که با کاهش اندازه فیزیکی، گزینه‌ها و عملکردهای اتصال محدود خواهد شد. قیمت انواع مادربرد به برند سازنده آن نیز بستگی دارد. برندهای ایسوس، گیگابایت، ام اس آی و بایوستار در حال حاضر از محبوب‌ترین برندهای موجود برای خرید مادربرد به شمار می‌آیند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: چگونه مادربرد مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

CPU: واحد پردازش مرکزی

CPU در اصل شبیه مغز کامپیوتر است و تمام اطلاعات را در سطح محاسباتی پردازش می‌کند. این قطعه، اطلاعات را از RAM می‌گیرد و برای انجام وظایف مورد نیاز رایانه، آن‌ها را پردازش می‌کند. پردازنده معمولاً در سوکتی که از اهرم یا قفل همراه با صفحه لولایی تشکیل شده بر روی برد قرار می‌گیرد. در زیر این سوکت، تعداد زیادی پد مسی قرار دارد تا سوکت به سمت آن‌ها فشار آورده و با آن‌ها تماس الکتریکی برقرار کند. راه‌های دیگری نیز برای اتصال CPUها به مادربرد وجود دارد.

در اینجا چند نمونه رایج آورده شده است:

  • ZIF (نیروی قرارگیری صفر): اگرچه این سوکت مناسب‌تر است، اما بیشتر در مادربردهای قدیمی یافت می‌شود. این روش، از مکانیسمی اهرمی برای نگه داشتن پین‌های پردازنده استفاده می‌کند.
  • PGA (Pin Grid Array): این مورد نیز یک سوکت ZIF بوده، اما دارای گام و تعداد پین متفاوتی است.
  • LGA (Land Grid Array): امروزه در بیشتر مادربردها یافت می‌شود. یک صفحه لولایی اهرمی است که با یک گیره برش مرکزی روی پردازنده قرار می‌گیرد.
  • BGA (Ball Grid Array): در این حالت پردازنده مستقیماً روی مادربرد لحیم می‌شود. این امر آن را به یک بخش غیرقابل تغییر توسط کاربر تبدیل می‌کند. البته این روش مستعد اتصال نامناسب است.

cpu از اجزای مهم کامپیوتر

یک پردازنده، به ویژه هنگامی که تحت بارگذاری شدید قرار می‌گیرد، مقدار زیادی گرما تولید می‌کند. وقتی پردازنده روی سرعت کلاک بیشتر تنظیم می‌شود تا سریع‌تر کار کند، داغ‌تر هم می‌شود. به این حالت اورکلاک می‌گویند. به همین دلیل است که به یک هیت سینک و فن در کنار این قطعه مهم کامپیوتر نیاز است تا گرما را از پردازنده دور کرده و روی ورقه‌های نازک یا باله‌های فلزی توزیع کند تا فن خنک شود.

اگر به دنبال خرید پردازنده کامپیوتر هستید، لازم است بدانید انواع مختلفی از پردازنده‌ها در بازار وجود دارند. Intel، AMD و NVidia برترین تولیدکنندگان هستند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: بهترین سی پی یو (cpu) بازار برای کامپیوتر کدام است؟

RAM: حافظه دسترسی تصادفی

RAM کامپیوتر یک دستگاه ذخیره اطلاعات است که می‌تواند دسترسی سریع خوانشی و نوشتاری را فراهم کند. RAM فرار است و این بدان معنی است که با قطع برق، تمام داده‌های ذخیره شده را از دست می‌دهد. رم اطلاعات را برای پردازش توسط پردازنده (CPU) آماده نگه می‌دارد. سرعت رم نقش مهمی در سرعت کلی رایانه دارد.

رم مستقیماً به یک شکاف بلند که دارای اتصالاتی در دو طرف شکاف است، متصل می‌شود. این قطعه نیز مانند پردازنده دارای سرعت کلاک است. بنابراین، می‌توان آن را اورکلاک کرده تا عملکردی فراتر از مشخصات مورد نظر را ارائه دهد. برخی از ماژول‌های RAM همراه با قطعه پخش کننده حرارت فروخته می‌شوند. این قطعه به دفع حرارت از ICهای رم کمک می‌کند و آن را خنک‌تر نگه می‌دارد.

RAM نیز مانند سایر قطعات مهم کیس کامپیوتر در طول زمان تکامل یافته است. رم مورد استفاده در مادربرد اغلب از حافظه نوع DDR (Double Data Rate) و SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory) استفاده می‌کند. نوع این حافظه در کنار ظرفیت و برند سازنده آن، روی قیمت خرید رم کامپیوتر تاثیرگذارند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: بهترین رم (RAM) کامپیوتر برای من کدام است؟

کارت گرافیک

کارت گرافیک داده‌های مادربرد را پردازش و اطلاعات مناسب برای نمایش را به نمایشگر ارسال می‌کند. این قطعه می‌تواند این کار را با اتصال HDMI ,DisplayPort ,DVI یا VGA انجام دهد. همچنین می‌توان از کارت گرافیک به عنوان کارت ویدئو یا کارت نمایشگر نام برد. این قطعه یکی از اجزای مهم کامپیوتر محسوب می‌شود که تمام بار پردازش ویدئو را از پردازنده اصلی می‌گیرد. این کار باعث افزایش عملکرد رایانه می‌شود. به دلیل نیازهای پردازشی زیاد در کارت گرافیک، استفاده از فن الزامی است.

کارت گرافیک به اسلات PCI Express (Peripheral Component Interconnect Express) روی مادربرد متصل می‌شود. این یک اسلات اتوبوسی انبساطی سریالی است که می‌تواند در دو جهت، پهنای باند بالایی داشته باشد. یک کارت گرافیک دارای GPU (واحد پردازش گرافیک) بوده که این بخش نیازمند خنک کننده است.

کارت گرافیک کامپیوتر

پردازنده گرافیکی کندتر از پردازنده مرکزی است، اما به گونه‌ای طراحی شده که از پس عملیات محاسباتی مورد نیاز برای رندر ویدئو بربیاید. میزان حافظه روی کارت، بسته به طراحی سازنده متفاوت است. کارت‌های گرافیک از GDDR (Graphics Double Data Rate) SDRAM که مخصوص بهینه سازی عملکرد گرافیک طراحی شده است، استفاده می‌کنند. GDDR ساخته شده تا پهنای باند بالاتری را در مقایسه با رم DDR ساده اداره کند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک 2023

کارت صدا

اگرچه در بیشتر مواقع از تراشه صوتی تعبیه شده در مادربرد برای خروجی صدا استفاده می‌شود، اما اگر از علاقه‌مندان به محتوای صوتی با کیفیت هستید یا هنگام بازی، خروجی صدای با جزئیات بیشتر را ترجیح می‌دهید، ممکن است تمایل به استفاده از کارت صدا داشته باشید. کارت‌های صدا به روش‌های مختلف به مادربرد رایانه متصل می‌شوند. این اتصال می‌تواند از طریق USB، شکاف PCI یا شکاف PCI Express x 1 باشد.

تراشه پردازش صدای موجود بر روی کارت، تمام پردازش صدا را انجام می‌دهد و معمولاً پردازنده چندان قدرتمندی نیست. یک کارت صدا میتواند طیف وسیعی از اتصالات را با تجهیزات مختلف صوتی ارائه دهد. مثال‌هایی از این اتصالات می‌تواند اتصال صدای اپتیکال، جک 4/1 اینچی یا اتصالات RCA باشند.

هارد دیسک

هارد دیسک در اکثر رایانه‌ها یافت می‌شود و یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر به شمار می‌رود. این قطعه معمولاً یک درایو مکانیکی است که تمام داده‌ها را ذخیره می‌کند. علاوه بر ذخیره داده‌ها، می‌توان از هارد دیسک به‌عنوان درایو بوت برای اجرای سیستم عامل استفاده کرد. سیستم عامل یک برنامه نرم افزاری (مانند ویندوز ساخت مایکروسافت) است که یک کامپیوتر را قابل استفاده می‌کند.

بزرگ‌ترین ضعف درایو مکانیکی، طبیعت شکست پذیر آن است. یک ضربه شدید می‌تواند کل درایو را خراب کند. یک هارد مکانیکی دارای یک یا چند پلاتر است که بین ۵۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. هدهای خواندن و نوشتن تنها حدود ۰.۰۰۲ اینچ (۵۱ میکرومتر) از پلاتر فاصله دارند. این اعداد به شما ذهنیت خوبی در مورد محدودیت‌های فیزیکی و ماهیت شکننده آن می‌دهد.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: ویدئوی آموزشی حافظه HDD چیست؟ مزایا و معایب انواع هارد دیسک را بدانیم

هارد SSD: درایو حالت جامد

SSD نیز یک نوع هارد دیسک است، اما هیچ قطعه متحرکی ندارد. این قطعه شامل یک بانک حافظه فلش است که می‌تواند حجم بالایی از اطلاعات را در خود نگه دارد. در حالی که ظرفیت SSDها دائما در حال افزایش است، اما برای ذخیره حجم زیادی از داده‌ها مقرون به صرفه نیستند. درایو مکانیکی نسبت گیگابایت به ریال ارزان‌تری را ارائه می‌دهد. با این حال، SSD یک درایو با عملکرد بالاست که سریع است و در صورت سقوط از ارتفاع یا ضربه خوردن، به آسانی آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل است که اغلب برای لپ تاپ‌ها، خرید هارد SSD توصیه می‌شود.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید حافظه اس اس دی برای لپ تاپ و کامپیوتر

PSU: واحد منبع تغذیه

منبع تغذیه یا همان پاور، داخل کیس کامپیوتر نصب می‌شود. این منبع تغذیه برق AC را از پریز برق دیواری گرفته و به‌منظور تامین برق تمام اجزای داخلی کامپیوتر به ولتاژ DC تبدیل می‌کند.

منبع تغذیه کامپیوتر ولتاژهای زیر را تامین می‌کند:

  • 3.3v+: ولتاژ برق مادربرد را تامین می‌کند.
  • 5V+: ولتاژ برق مادربرد و سایر اجزای داخلی آن را تأمین می‌کند.
  • 12V+: ولتاژ برق مادربرد و سایر اجزای داخلی را تأمین می‌کند.
  • 12V-: ولتاژ برق مادربرد را تامین می‌کند.

هرچه وات بیشتر باشد، منبع تغذیه می‌تواند جریان الکتریکی بالاتری را در اختیار قطعات مورد نیاز قرار دهد. هرچه خواستار وات بالاتری باشید، قیمت پاور کامپیوتر نیز بیشتر خواهد شد. پاور نیز دارای فن خنک کننده مخصوص به خود می‌باشد. این امر به همه اجزای داخلی این قطعه کمک می‌کند تا وقتی منبع تغذیه تحت بارهای شدید قرار می‌گیرد، خنک بمانند.

مانیتور کامپیوتر

مانیتور کامپیوتر قطعه‌ای است که برای تصویرسازی داده‌های گرافیکی ارسال شده از کارت گرافیک کامپیوتر استفاده می‌شود. انواع مختلفی از مانیتورها در بازار موجود هستند. رایج‌ترین آن‌ها مانیتورهای LCD با نور پس زمینه LED می‌باشند. همچنین مانیتورهایی با اندازه‌ها و نسبت ابعاد مختلف در بازار موجود هستند. طبق تعریفی ساده، نسبت ابعاد، نسبت ارتفاع به عرض است. به‌عنوان مثال، مانیتوری با نسبت تصویر 16:9 دارای 16 واحد عرض و 9 واحد ارتفاع خواهد بود. همچنین برای پاسخ‌دهی به تقاضای بالای مورد نیاز برای از بین بردن تاخیر ورودی در حین اجرای بازی، مانیتورها معمولا زمان پاسخ‌دهی پایینی دارند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید نمایشگر کامپیوتر [ بررسی 6 فاکتور مهم ]

کیبورد

صفحه کلید یا کیبورد یکی از راه‌های ارتباط با رایانه است. با تایپ بر روی صفحه کلید، بخش کوچکی از داده‌ها ارسال می‌شود تا به کامپیوتر بگوید کدام کلید فشرده شده است. رایانه می‌تواند از این اطلاعات به طرق مختلف استفاده کند. به‌عنوان مثال این داده‌ها می‌توانند یک فرمان یا یک کاراکتر که در نوشتن سند متنی استفاده می‌شود، باشند. دو نوع اصلی صفحه کلید وجود دارد: مکانیکی و غشایی.

ماوس

ماوس به کاربر اجازه می‌دهد تا اشاره‌گر نمایش داده شده بر روی مانیتور را حرکت داده و تعامل بصری بیشتری با کامپیوتر ایجاد شود. این روزها برخی از ماوس‌ها دکمه‌های بیشتری نسبت به سه دکمه معمولی را بر روی خود جای داده‌اند. با این حال، سه دکمه اصلی به کاربر اجازه می‌دهد تا منوها و گزینه‌های اضافی را انتخاب کرده و یا اسکرول کند و به آن‌ها دسترسی داشته باشد. ماوس کامپیوتر می‌تواند سیم دار یا بی سیم باشد. بدیهی است که مورد دوم به باتری نیاز دارد. امروزه ماوس‌های اپتیکال امکان حرکت دقیق و روان را فراهم می‌کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر: هر آنچه باید درباره صفحه کلید و ماوس گیمینگ بدانید

لوازم جانبی رایج برای کامپیوتر

در نهایت برخی از لوازم جانبی رایج و مهم که به رایانه متصل شده و بهره وری قطعات کامپیوتر را افزایش می‌دهند، معرفی می‌کنیم:

  • چاپگر (پرینتر): یک چاپگر می‌تواند تصویری را که توسط رایانه ارسال می‌شود، دریافت کرده و روی یک ورق کاغذ چاپ کند. پرینتر این کار را با استفاده از داده‌های کامپیوتر انجام می‌دهد و توسط تونر یا جوهر، تصویر ارسالی را بر روی کاغذ چاپ می‌کند. امروزه پرینترهای رنگی کاربرد گسترده‌ای در میان عموم افراد دارند.

  • اسکنر: یک اسکنر می‌تواند تمام اطلاعات روی کاغذ را دریافت کرده و اسکن کند و از برگه فیزیکی، یک تصویر دیجیتالی تولید کند. این دستگاه برای ذخیره عکس‌های فیزیکی که می‌خواهید برای بلند مدت از آن‌ها نگهداری کنید، مفید است. هنگامی که عکس به‌صورت دیجیتالی ذخیره می‌شود، برخلاف عکس‌های فیزیکی، در طول زمان آسیب نمی‌بیند.

  • بلندگوهای کامپیوتر: بلندگوهای کامپیوتر می‌توانند از طریق پورت موجود در پشت کیس به کارت صدا متصل شوند. راه دیگری که می‌توان آن‌ها را متصل کرد، داشتن مانیتوری است که به‌صورت پیشفرض دارای بلندگوهای داخلی باشد. به‌طور کلی، کیفیت صدای خروجی از بلندگوهای داخلی مانیتور ضعیف است. به همین دلیل است که اکثر مردم مجموعه‌ای از بلندگوهای رایانه را به‌صورت جداگانه خریداری می‌کنند و روی میز کامپیوتر خود قرار می‌دهند. حتی می‌توانید یک سیستم بلندگوی فراگیر ۷.۱ کاناله را به کارت‌های صدای خاصی متصل کنید. این کار می‌تواند تجربه‌ای وصف ناپذیر هنگام بازی، پخش موسیقی یا تماشای فیلم برای شما بیافریند.

نتیجه گیری

بنابراین می‌توان گفت که این اجزا، مهمترین قطعاتی هستند که شما قبل از خرید یا اسمبل سیستم باید آن‌ها را به شکل کاربردی بشناسید. منظورمان از شناخت کاربردی این است که بتوانید با تمرکز بر عملکرد هر قطعه و نیز نیاز خودتان، بهترین انتخاب ممکن را برای خود انجام دهید. البته که چنانچه همچنان در انتخاب خود مردد هستید یا مایلید با شخص دومی نیز مشورت کنید، کارشناسان ما در بروزکالا آماده‌اند تا به طور کاملاً رایگان به شما مشاوره تخصصی بدهند. 

امیدواریم که از این مقاله بهره برده باشید. تا بعد!