بهترین نوع صفحه نمایش گوشی کدام است؟

زمانی که قصد خرید گوشی جدید را داریم، صدها گوشی با مشخصات و قطعات مختلف می‌بینیم و همین موضوع باعث می‌شود که بین چندین گزینه مردد شویم. صفحه نمایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی‌ای است که تاثیر مهمی روی تجربه کاربری می‌گذارد. برندهای مختلف، گوشی‌ها را با نمایشگرهای متفاوتی عرضه می‌کنند. همین موضوع باعث شده برای کاربران سوال پیش بیاید که بهترین نوع صفحه نمایش گوشی کدام است؟ اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید بیایید مروری بر بهترین نمایشگرهای گوشی و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:
مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی
1. LCD
2. LED
3. OLED
4. AMOLED
سایر تکنولوژی‌های صفحه نمایش گوشی

بهترین صفحه نمایش گوشی
مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی

برای این که در انتخاب گوشی درست عمل کنید باید با انواع گوناگون صفحه نمایش گوشی، نقاط قوت و نقاط ضعف هر کدام آشنا شوید. در اینجا به انواع بهترین صفحه نمایش گوشی اشاره کرده‌ایم:

1. صفحه نمایش LCD

LCD مخفف عبارت Liquid Crystal Display (به معنای نمایشگر کریستال مایع) است. این فناوری نمایشگر رایج در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند دیده می‌شود. نحوه عملکرد LCD این گونه است که از نور پس زمینه برای روشن کردن پیکسل‌های صفحه استفاده می‌کند. به این صورت که نور پس‌زمینه از میان این کریستال‌های مایع می‌تابد. نحوه چیدمان این کریستال‌ها میزان نوری که از هر پیکسل عبور می‌کند را تعیین می‌کند و تصاویری که روی صفحه می‌بینید را ایجاد می‌کند.

صفحه نمایش‌های LCD که در تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند در انواع مختلفی از جمله نمایشگرهای TN و IPS تولید می‌شوند. نمایشگرهای TN معمولاً زمان پاسخگویی خوب و قیمت مناسبی دارند. از طرف دیگر، نمایشگرهای IPS دارای دقت رنگ بالاتر، زاویه دید وسیع‌تر و عملکرد کلی بهتری هستند که آن‌ها را به انتخاب بهتری برای گوشی‌های هوشمند رده بالا تبدیل می‌کند.

مزایای صفحه نمایش LCD

برخی از مزایای استفاده از صفحه نمایش‌های LCD برای گوشی شامل این مواردند:

  • قیمت مناسب: نمایشگرهای LCD در مقایسه با برخی از نمایشگرهای پرطرفدار و جدید موجود در بازار قیمت مناسب‌تری دارند. به همین خاطر برخی از شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند که به دنبال تکنولوژی مقرون‌به‌صرفه برای کاهش هزینه‌های خود هستند این نمایشگرها را انتخاب می‌کنند.
  • ماندگاری بالا: وقتی صحبت از طول عمر می‌شود، نمایشگرهای LCD نسبت به نمایشگرهای OLED برتری دارند. علاوه بر این، نمایشگرهای LCD معمولاً در برابر سوختگی نمایشگر (burn in) مقاوم‌تر هستند. سوختگی نمایشگر (burn in) یک اصطلاح است و در حقیقت سوختگی واقعی رخ نمی‌دهد. طی این اختلال یک تصویر ثابت برای مدت طولانی روی صفحه نمایش باقی می‌ماند و بخشی از نمایشگر دچار تغییر رنگ یا کاهش کیفیت می‌شود. این آسیب دائمی است و باعث داشتن تجربه کاربری ناخوشایندی می‌شود. علاوه بر این، نمایشگرهای LCD در مقایسه با نمایشگرهای OLED با گذشت زمان کمتر در معرض تخریب پیکسل هستند.
  • روشنایی بهتر: نمایشگرهای LCD می‌توانند به سطوح بالاتری از روشنایی دست پیدا کنند که این می‌تواند هنگام مشاهده محتوا در محیط‌های روشن، مفید باشد.

معایب صفحه نمایش LCD

برخی از معایب استفاده از صفحه نمایش‌های LCD برای گوشی شامل این مواردند:

  • رنگ سیاه غیرواقعی: یکی از ایراداتی که کارشناسان از صفحه نمایش‌های LCD می‌گیرند این است که این نمایشگرها، سیاهی واقعی تولید نمی‌کنند زیرا نور پس زمینه آن‌ها همیشه روشن است. به زبان ساده‌تر حتی زمانی که صفحه نمایش گوشی در حال نشان دادن محتوای تاریک است، برخلاف نمایشگرهای OLED نور پس زمینه روشن باقی می‌ماند و رنگ سیاه تولید شده خیلی عمیق نیست.
  • نسبت کنتراست کمتر: یکی از بزرگ‌ترین معایب صفحه نمایش‌های LCD نسبت کنتراست پایین آنهاست. از آنجایی که این صفحه نمایش‌ها برای ایجاد تصاویر به نور پس زمینه متکی هستند، دستیابی به سیاهی عمیق و کنتراست بالا در آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. این باعث می‌شود تصاویر و ویدیوها نسبت به صفحه نمایش‌های OLED چندان زنده و طبیعی نباشد.
  • زاویه دید محدود: برخی از انواع نمایشگرهای LCD ممکن است زاویه دید محدودی داشته باشند. این باعث می‌شود زمانی که از کنار یا کمی دورتر به گوشی نگاه کنید، کیفیت چندان مطلوبی را تجربه نکنید.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 8 گوشی برتر در سال 2024

بهترین نوع صفحه نمایش گوشی

2. صفحه نمایش LED

در مقایسه صفحه نمایش گوشی های هوشمند گفتنیست نمایشگرهای LED به روشی مشابه با LCD عمل می‌کنند، اما به جای کریستال مایع، دیودهای ساطع کننده نور دارند. زمانی که جریان الکتریکی از این دیودها عبور می‌کند، نور تولید می‌کنند. بنابراین نیازی به نور پس زمینه ندارند و زمانی که کاربر به نور نیازی ندارد این دیودها می‌توانند کاملاً خاموش شوند.

مزایای صفحه نمایش‌های LED

برخی از مزایای استفاده از صفحه نمایش‌های LED برای گوشی شامل این مواردند:

  • طول عمر بالا: صفحه نمایش‌های LED ماندگاری بالایی دارند و کمتر در معرض مشکلاتی مانند سوختگی نمایشگر هستند. شرکت‌هایی که به دوام و طول عمر محصولات خود اهمیت بالایی می‌دهند، ترجیح می‌دهند همچنان از تکنولوژی LED استفاده کنند.
  • قیمت مقرون به صرفه: فناوری LED معمولاً در مقایسه با OLED ارزان‌تر است و همین موضوع نمایشگرهای LED را به گزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر تبدیل می‌کند. بسیاری از گوشی‌های اقتصادی و پرطرفدار همچنان با این نمایشگر عرضه می‌شوند.
  • روشنایی بالاتر: نمایشگرهای LED اغلب می‌توانند سطوح روشنایی بالاتری نسبت به OLED داشته باشند. بنابراین اگر می‌خواهید در جاهایی که نور زیادی وجود دارد با گوشی‌تان کار کنید، نمایشگرهای LED شما را ناامید نمی‌کنند.

مقایسه انواع صفحه نمایش گوشی

معایب صفحه نمایش‌های LED

برخی از معایب استفاده از صفحه نمایش‌های LED برای گوشی شامل این مواردند:

  • کاهش رنگ و کنتراست: صفحه نمایش‌های LED معمولاً در مقایسه با مدل‌های بعدی خود، دقت رنگ و کنتراست بالایی ندارند و این موضوع بعد از چندین بار استفاده هم کاملاً قابل مشاهده است. در حقیقت زمانی که با این نمایشگرها فیلم یا عکس یا هر محتوای دیگری را تماشا می‌کنید نباید انتظار کیفیت تصویر مشابهی با صفحه نمایش‌های OLED را داشته باشید.
  • ضخامت بالا: صفحه نمایش‌های LED نسبت به صفحه نمایش‌های OLED ضخیم‌تر هستند. امروزه صفحه نمایش‌های نازک و ظریف‌تر جای صفحه نمایش‌های ضخیم را گرفته‌اند و صفحه نمایشی که دارای ضخامت بالا باشد نمی‌تواند جذابیت چندانی برای کاربر داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: شیائومی یا سامسونگ

3. صفحه نمایش OLED

صفحه نمایش OLED به معنی دیود نورگسیل ارگانیک است. نمایشگرهای OLED برخلاف LCDها، به نور پس زمینه جداگانه نیاز ندارند. در صفحه نمایش OLED، پیکسل‌ها در یک ردیف، نور خود را با اعمال جریان الکتریکی منتشر می‌کنند. علاوه بر این، هنگامی که پیکسل خاموش است، رنگ سیاه واقعی تولید می‌کند زیرا هیچ نوری از آن منتشر نمی‌شود.

صفحه نمایش گوشی های هوشمند

مزایای صفحه نمایش OLED

برخی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از صفحه نمایش‌های OLED برای گوشی شامل این مواردند:

  • دقت رنگ بهتر: یکی از مزیت‌های اصلی صفحه نمایش‌های OLED توانایی آن‌ها در تولید رنگ‌های دقیق‌تر است. از آنجایی که هر پیکسل به صورت جداگانه نور خود را ساطع می‌کند، این صفحه نمایش‌ها می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را نسبت به نمایشگرهای LCD بازتولید کنند. این یعنی تصاویر و ویدیوها در صفحه نمایش OLED زنده‌تر، واقعی‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.
  • نازک و انعطاف پذیر: از آنجایی که صفحه نمایش‌های OLED نیازی به نور پس‌زمینه ندارند، می‌توان آن‌ها را خیلی نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از صفحه‌نمایش‌های LCD ساخت. این باعث می‌شود که بتوان از نمایشگرهای OLED برای نمایشگرهای منحنی یا منعطف استفاده کرد که امروزه در بازار گوشی‌های هوشمند به محبوبیت رسیده‌اند.
  • نرخ تازه سازی سریع‌تر: منظور از نرخ تازه سازی، تعداد دفعاتی است که یک صفحه نمایش، تصویر خود را تازه یا رفرش می‌کند. نرخ تازه‌سازی بالاتر باعث ایجاد تصاویر روان‌تر و تاری حرکتی کمتری می‌شود. صفحه نمایش‌های OLED نسبت به صفحه‌نمایش‌های LCD نرخ تازه‌سازی سریع‌تری دارند. همین موضوع باعث شده که انتخاب بهتری برای گیمینگ یا تماشای فیلم‌های اکشن باشند.

معایب صفحه نمایش OLED

در جستجو بهترین صفحه نمایش گوشی، برخی از اصلی‌ترین معایب استفاده از صفحه نمایش‌های OLED شامل این مواردند:

  • احتمال سوختگی نمایشگر: یکی از نقاط ضعف صفحه نمایش‌های OLED این است که در معرض سوختگی نمایشگر قرار دارند. طی این وضعیت، پیکسل‌ها کاهش پیدا می‌کنند و یک تصویر کمرنگ به حالت شبح در صفحه باقی می‌ماند. در حالی که برخی از تولیدکنندگان اقداماتی را برای کاهش خطر سوختگی در این نمایشگرها انجام داده‌اند، اما هنوز باید هنگام انتخاب صفحه نمایش OLED از این اختلال آگاه باشید.
  • طول عمر کمتر: اگر چه صفحه نمایش‌های OLED دارای مزایای زیادی هستند، اما عمر آن‌ها نسبت به نمایشگرهای LCD کمتر است. این به این دلیل است که ترکیبات آلی مورد استفاده در صفحه نمایش‌های OLED با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کنند و سبب می‌شوند که صفحه نمایش، روشنایی و دقت رنگ خود را از دست بدهد. اگر قصد دارید از گوشی‌تان برای مدت طولانی استفاده کنید، صفحه نمایش‌های LCD گزینه بادوام‌تر و مناسب‌تری برای شما هستند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی بالای 40 میلیون

مقایسه صفحه نمایش گوشی

4. صفحه نمایش AMOLED

بهترین صفحه نمایش گوشی AMOLED، (دیود نور گسیل ارگانیک با ماتریس فعال) نسخه بهبود یافته OLED هستند که از فناوری ماتریس فعال برای کنترل هر پیکسل جداگانه استفاده می‌کنند. این نوع نمایشگر از یک ترانزیستور فیلم نازک (TFT) برای کنترل فعال هر پیکسل استفاده می‌کند. این یعنی هر پیکسل به طور اتوماتیک و کاملاً مستقل، برای کنترل دقیق نمایشگر، روشن یا خاموش می‌شود.

مزایای صفحه نمایش‌های AMOLED

برخی از مزایای استفاده از صفحه نمایش‌های AMOLED برای گوشی شامل این مواردند:

  • کیفیت رنگ عالی: صفحه نمایش‌های AMOLED به دلیل کیفیت رنگ استثنایی‌ای که ارائه می‌دهند شناخته می‌شوند. رنگ‌های AMOLED زنده، باکیفیت و شبیه به واقعیت هستند. برای مثال این نمایشگر رنگ‌های سفیدها را بسیار روشن و رنگ‌های سیاه را بسیار عمیق نشان می‌دهد. این به دلیل نسبت کنتراست بالای آن‌هاست. صفحه‌نمایش‌های AMOLED همچنین طیف رنگی وسیعی را نیز پوشش می‌دهند.
  • زاویه دید گسترده: صفحه نمایش‌های AMOLED تقریباً از هر زاویه دیدی کیفیت خود را حفظ می‌کنند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی: صفحه نمایش‌های AMOLED برای تولید رنگ سیاه، پیکسل‌ها را خاموش می‌کنند که این باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود. هنگامی که یک پیکسل خاموش می‌شود انرژی‌ای مصرف نمی‌شود. در مقایسه، در صفحه نمایش‌های IPS همیشه نور پس زمینه روشن است. این به این دلیل است که پیکسل‌های IPS به طور اتوماتیک روشن و خاموش نمی‌شوند.
  • پاسخ سریع به لمس: زمانی که این صفحه نمایش را لمس می‌کنید، در مدت زمان کوتاهی، عملکرد مورد نظرتان اجرا می‌شود. این فاکتور به خصوص برای گیمرها مهم است زیرا نمی‌خواهند دستوری که داده‌اند دیر اجرا شود.

معایب صفحه نمایش‌های AMOLED

برخی از معایب استفاده از صفحه نمایش‌های AMOLED برای گوشی شامل این مواردند:

  • طول عمر محدود: هر چه پیکسل‌های ارگانیک در صفحه نمایش‌های AMOLED بیشتر روشن شوند، سریع‌تر خراب می‌شوند و این ویژگی مواد ارگانیک یا آلی است. در این میان، پیکسل‌های آبی سریع‌ترین میزان فرسوده شدن را دارند. آن‌ها برای رسیدن به سطح روشنایی یکسان با پیکسل‌های قرمز و سبز، به انرژی بیشتری نیاز دارند. زمانی که پیکسل‌ها فرسوده می‌شوند، به طور کامل از کار نمی‌افتند، اما نمی‌توانند عملکردی مشابه با سایر پیکسل‌ها داشته باشند. این منجر به روشنایی ناهموار نمایشگر و تغییر رنگ دائمی می‌شود که به عنوان "سوختگی نمایشگر" شناخته می‌شود.
  • هزینه بسیار بالا: هزینه تولید صفحه نمایش‌های OLED بیشتر از LCD است. به همین خاطر انتخاب این نمایشگرها ممکن است برای همه کاربران مقرون به صرفه نباشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی با دوربین و باتری عالی

بهترین موبایل از نظر صفحه نمایش

سایر تکنولوژی‌های صفحه نمایش گوشی

تکنولوژی‌های نام‌برده برخی از اصلی‌ترین فناوری‌ها در ساخت بهترین صفحه نمایش گوشی هستند. گاهی برخی از شرکت‌ها در صفحه نمایش‌های ذکر شده تغییراتی را اعمال می‌کنند و صفحه نمایشی با ویژگی‌های جدید خلق می‌کنند که در اینجا به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

صفحه نمایش pOLED

pOLED نوعی فناوری نمایشگر OLED است که از یک بستر یا سابستریت پلاستیکی به جای بستر شیشه‌ای سنتی استفاده می‌کند. این نوع OLED از پلاستیک برای انعطاف‌پذیری بیشتر در طراحی استفاده می‌کند و شرکت‌های سازنده نمایشگر را قادر ساخته که نمایشگرهای منحنی یا انعطاف‌پذیری را تولید کنند. می‌توان از این نوع نمایشگر در گوشی‌های تاشو استفاده کرد. برخی از تلفن‌های سنتی موتورولا نیز دارای pOLED هستند. به این خاطر که این نوع صفحه نمایش وزن سبکی دارد و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که گوشی‌هایی با طراحی باریک را ارائه دهند، بسیاری از شرکت‌ها به آن علاقه‌مند شده‌اند. البته به گفته کارشناسان و کاربران، نمایشگرهای pOLED در مقایسه با سایر فناوری‌های OLED کیفیت تصویر نسبتاً پایین‌تری دارند.

نمایشگرهای Super AMOLED Plus

نمایشگر Super AMOLED Plus مشابه با نمایشگر AMOLED است فقط یک سری تفاوت‌های جزئی دارد. این فناوری توسط شرکت سامسونگ توسعه یافته و به بازار عرضه شده تا بهترین گوشی از نظر صفحه نمایش را به کاربران ارائه دهد. نمایشگرهای Super AMOLED Plus دارای یک سنسور لمسی یکپارچه و داخلی هستند که به طور مستقیم روی صفحه قرار گرفته است. این موضوع باعث شده نیازی به لایه حساس به لمس جداگانه نباشد. این یکپارچگی سنسور لمسی با صفحه، باعث کاهش ضخامت صفحه نمایش و افزایش وضوح آن می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی سامسونگ Samsung

بهترین نوع صفحه نمایش گوشی موبایل

سخن پایانی

امروزه نمایشگرهای متعددی به بازار عرضه شده‌اند که هر یک به ویژگی‌های جدید و منحصر به فردی مجهز شده‌اند. اگر چه نمایشگرهای جدید پیشرفته‌تر هستند، اما این به این معنا نیست که نمایشگرهای قدیمی‌تر همچون LCD از رده خارج شده‌اند. بلکه این نمایشگرهای قدیمی همچنان به خاطر اعتماد کاربران و کیفیت بالایی که دارند، انتخاب ارجح بسیاری از خریداران هستند. در آخر، تمام صفحه نمایش‌های ذکر شده، مزایا و معایبی دارند و برای این که ببینید کدام گزینه برای شما بهتر است باید ترجیحاتتان را در نظر بگیرید.

سوالات متداول

1. آیا می‌توانم محلول‌های تمیزکننده را به طور مستقیم روی گوشی استعمال کنم؟

خیر، باید از استفاده از محلول‌های تمیزکننده خشن یا اسپری کردن مایع به طور مستقیم روی صفحه خودداری کنید. به جای این کار باید از یک پارچه نرم و بدون پرز که کمی با آب یا محلول تمیزکننده مخصوص نمایشگر مرطوب شده استفاده کنید. سپس به آرامی صفحه را با حرکات دایره‌ای پاک کنید تا لکه یا اثر انگشت پاک شود.

2. کدام فناوری صفحه نمایش، کنتراست و سطوح مشکی بهتری را ارائه می‌دهد؟

فناوری AMOLED اغلب کنتراست و سطوح مشکی بسیار بالاتری نسبت به پنل‌های دیگر دارد. نمایشگرهای AMOLED اغلب دارای رنگ‌های زنده‌تر و رنگ سیاه عمیق‌تر هستند که باعث داشتن یک تجربه کاربری بی‌نظیر می‌شوند.

3. کدام نوع نمایشگر کم مصرف‌تر است؟ OLED یا AMOLED؟

اگر چه نمایشگرهای OLED نسبت به برخی از مدل‌های پیشین خود کم مصرف هستند اما نمایشگرهای AMOLED از این نظر از آن‌ها پیشی می‌گیرند. این به این خاطر است که در نمایشگرهای AMOLED هر پیکسل به طور مستقل کنترل می‌شود و امکان استفاده موثرتر از انرژی را فراهم می‌کند.

4. چرا از نمایشگرهای AMOLED کمتر در تلویزیون‌ها و سایر دستگاه‌هایی که صفحه بزرگ دارند استفاده می‌شوند؟

نمایشگرهای AMOLED معمولاً در دستگاه‌های الکترونیکی کوچک‌تر مانند تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند یافت می‌شوند. هزینه بالای تولید پنل‌های AMOLED بزرگ باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها برای دستگاه‌های بزرگ، مقرون به صرفه نباشد. علاوه بر این، تولید نمایشگرهای AMOLED بزرگ‌تر، پروسه‌ای دشوار و نیازمند فرآیندهای ساخت پیشرفته است. در نتیجه، فناوری LCD به دلیل مقرون به صرفه بودن و دوام اثبات شده، انتخاب ارجح و محبوب برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر مانند تلویزیون‌ها باقی می‌ماند.