تکنولوژی CCTV یا همان دوربین مداربسته

امروزه نظارت با دوربینهای مدار بسته در بیشتر دنیا رواج پیدا کرده است. اولین سیستم های امنیتی با نظارت دائمی اشخاص انجام میگرفت، چون هیچ راهی برای ثبت و ذخیره اطلاعات وجود نداشت و سیستم های قدیمی تر مانیتورهای سیاه و سفیدی داشتند که قابلیت خیلی کمی داشتند ولی امروزه در سیستم های جدید از نمایشگرهای رنگی، با کیفیت تصویر بسیار بالا استفاده می شود.

از مهم ترین ویژگی آن، می توان به قدرت زوم یا بزرگنمایی آن ها اشاره کرد که ریزترین اجسام یا دورترین اشخاص را به خوبی نشان می دهد.

  

موارد استفاده از دوربینهای مدار بسته

_در بانک ها و فروشگاه ها به دلیل سرقت های زیاد استفاده می شود تا از دزدی ها جلوگیری شود.

_در شناسایی عاملین و مظنونینِ پرونده های جنایی (با استفاده از فیلم هایی که توسط دوربین ها ضبط شده است)

_در محدوده های مختلف جهت نظارت بر ترافیک

_در زندان ها جهت نظارت بر رفتار زندانیان

_مکان هایی که به امنیت بالایی نیازمند هستند، مثل طلافروشی ها، صرافی ها، هتل ها، پارک ها و ...

با توجه به شرایط و موقعیت های مختلف انواع مختلفی از دوربینهای مدار بسته وجود دارد

1.Dark Fighter

این دوربین ها تصاویر رنگی را در شرایطی که نور خیلی خیلی کمی وجود داشته باشد می گیرند و از آنها می توان هم در روز و هم در شب استفاده کرد.

2. ANPR / LPR

این نوع از دوربینها برای خواندن و ذخیره اطلاعات استفاده می شود به ویژه در محدوده های ترافیکی برای خواندن پلاک و یا در پارکینگ ها

3. داخلی و خارجی گنبدی شکل

از رایج ترین موارد استفاده برای نظارت داخل و یا خارج محل های مسکونی، خرده فروشی هاست که به آسانی نصب می شوند و ضد آب هستند.

4. دوربین های گلوله ای :

برای فضاهای باز مناسب هستند و کیفیت تصویر بالایی دارند.

5. Comount

این نوع از دوربینها لنزهای دارند که قابل تعویض و یا جدا شدن هستند که می توانند فاصله هایی بیشتر از ۴۰ فوت را پوشش بدهند.

 

برند های موفق برای این محصول

شرکت هایک ویژن یکی از تولید کننده های برند، در زمینه تجهیزات نظارتِ تصویری در حوزه ی سیستم های امنیتی می باشد و محصولات متفاوتی همچون دوربین های مدار بسته ، دوربینهای آنالوگ و سیستم های اعلان سرقت و ... ارائه داده است

و از سال ۱۳۹۳ محصولات این شرکت وارد بازار ایران شدند.

شرکت داهوا یکی از شرکت های وابسته به هایک ویژن می باشد و اولین شرکتی است که در سال ۲۰۰۱ در کشور چین دستگاه ذخیره ساز تصویری راه اندازی کرد.