گوشی گلکسی فولد، گوشی تاشو سامسونگ معرفی شد

گلکسی فولد اوّلین دستگاه شرکت سامسونگ است که به معنای واقعی کلمه انعطاف پذیر است و می تواند از یک گوشی موبایل به تبلت تبدیل شود. فروش این محصول از ششم اردیبهشت ماه (26 آوریل) شروع خواهد شد.


آینده ی گوشی های تاشونده، سرانجام با گلکسی فولد به وقوع پیوست. سامسونگ در روز چهارشنبه طی کنفرانس Unpacked که در شهر سان فرانسیسکو (در ایالت کالیفرنیای آمریکا) برگزار شد، از گوشی تاشونده ی جدید خود رونمایی کرد. اندازه ی نمایشگر این گوشی در زمان تا شدن به 6/4 اینچ و در حالت تبلت به 3/7 اینچ می رسد. فروش گلکسی فولد از تاریخ ششم اردیبهشت ماه (26 آوریل) با قیمت اوّلیه ی 1980 دلار (معادل 1500 پوند و 2800 دلار استرالیا)، آغاز خواهد شد. این دستگاه در چهار رنگ؛ کازموس بِلَک (Cosmos black)، اِسپِیس سیلوِر (Space silver)، مارشِن گرین (Martian green) و آسترو بلو (Astro blue) عرضه می شود. یوتیوب (Youtube)، نت فلیکس (Netflix) و فِیس بوک (Facebook) از جمله اپلیکیشن های پرکاربردی هستند که با طراحی خاص این محصول سازگار شده اند.


 جاستین دِنیسون (Justin Denison)، معاون ارشد بازاریابی موبایل سامسونگ، اظهار داشت: «گلکسی فولد علاوه بر حافظه ی رم 12 گیگابایتی، از باتری دو تکه ای برخوردار است که هر تکه، در هر وجه این گوشی تاشونده تعبیه شده است.» وی افزود: «این گجت مجموعاً از شش دوربین تشکیل شده است؛ سه دوربین در پشت، یک دوربین در جلو و دو دوربین داخلی (در حالت تبلت) ». گلکسی فولد در دو نسخه ی 4G (LTE) و 5G عرضه خواهد شد.
دوربین سه گانه در قسمت پشت گوشی از یک لنز 12 مگاپیکسلی عریض (واید)، یک لنز 16 مگاپیکسلی فوق عریض و یک لنز 12 مگاپیکسلی تِله فوتو تشکیل شده است. دو دوربین داخلی (در حالت تبلت)، ترکیبی از یک دوربین سِلفی 10 مگاپیکسلی به همراه  یک لنز8 مگاپیکسلی برای سنجش عمق است. دوربین سِلفی جلوی گوشی (در حالت تا شده) نیز لنز 10 مگاپیکسلی دارد.


گلکسی فولد فاقد درگاه حافظه ی میکرو SD (MicroSD) است اما در عوض از حافظه ی ذخیره سازی (داخلی) 512 گیگابایتی پشتیبانی می کند. گلکسی فولد همانند گلکسی S10E از حسگر اثر انگشت جانبی پشتیبانی می کند؛ بر خلاف سری گوشی های گلکسی S10 و S10 Plus که از تکنولوژی حسگر اثر انگشت در زیر صفحه ی نمایشگر(Ultrasonic) بهره می-برند.
 درو بلکارد (Drew Blackard)، معاون رئیس بازاریابی محصولات سامسونگ، طی مصاحبه-ای پس از کنفرانس Unpacked درباره ی حسگر اثر انگشت گلکسی فولد اظهار داشت: «حسگر اثر انگشت جانبی گلکسی فولد، سبب دسترسی راحت تر کاربر در هر دو حالت تا شده (موبایل) و تبلت می شود».


شرکت سامسونگ درباره ی عرضه ی این دستگاه بیان کرد: «گوشی گلکسی فولد در ابتدا صرفاً برای اپراتور های آمریکایی نظیر؛ AT&T و T-Mobile در دسترس خواهد بود و هنوز عرضه ی آن به سایر بازارهای تکنولوژی نامشخص است».


بلکارد (Blackard) گفته است: «تمامی اپلیکیشن های رایج اندرویدی، در گلکسی فولد قابل اجرا خواهند بود. همچنین اگر برنامه نویسان بتوانند برنامه هایشان را طوری طراحی کنند تا با تغییر موقعیت گوشی از حالت عمودی (Potrait mode) به افقی (Landscape mode)، برنامه ها مطابق حالت نمایشگر و ابعاد آن اجرا شوند که این ویژگی سبب سازگاری کامل اپلیکیشن ها با حالت تبلت گلکسی فولد خواهد شد.همچنین برنامه نویسان باید بتوانند از قابلیت مولتی ویندو (Multi window) و App Continuity بهره ببرند؛ قابلیت هایی که به کاربران اجازه می دهد بدون ایجاد وقفه بین حالت تا شده و تبلت جابجا شوند.» وی افزود: «اکثر برنامه های پرکاربرد با فرمت تاشونده سازگار خواهند شد.» بلکارد در ادامه گفت: «تلفیق و سازگار کردن برای برنامه نویسان کارساده ای است».


شرکت سامسونگ طی سال های گذشته بارها درباره ی گوشی تاشو ایده هایی مطرح کرده بود و سرانجام در ماه نوامبر، توانست نمونه ی اولیه ای از این گوشی تولید کند. این گجت از تکنولوژی Infinity Flex بهره می برد؛ به گفته ی سامسونگ: «به کمک این تکنولوژی می توان بارها دستگاه را تا کرد و مجددا باز نمود به طوری که نمایشگر آن آسیب نبیند».
گلکسی فولد در حالت تا شده گوشی کم حجمی است و با باز شدنش به تبلتی با صفحه نمایش وسیع تبدیل می شود. اپلیکیشن ها نیز به شکل یکپارچه، با تغییر حالت از موبایل به تبلت سازگار می شوند که این امر به کاربر اجازه می دهد از هر دو حالت موبایل و تبلت به راحتی استفاده کند. زمانی که دستگاه باز می شود (حالت تبلت)، تکنولوژی Multi Active Window سامسونگ به کاربر اجازه می دهد تا از سه اپلیکیشن فعال به طور هم زمان استفاده کند.


رونمایی از گوشی تاشو با چندین خبر دیگر از جمله معرفی پرچم دار جدید گوشی های هوشمند سامسونگ، گلکسی S10، همراه شد.
تقریباً تمامی صنعت ساخت گوشی های موبایل، با معرفی دستگاه های تا شونده در حال آزمون و خطاست. گجت های تاشو را می توان جهش بزرگ بعدی در زمینه ی طراحی وعلت علاقه ی مجدد ما به گوشی های موبایل دانست. وابستگی مردم به گوشی های هوشمندشان بیش از پیش شده -است بنابراین ایجاد یک تغییر ارزشمند و متفاوت با تغییرات جزئی که هر ساله در قالب گوشی -های جدید به بازار عرضه می شوند، سخت تر می شود. امید است که این گجت های تاشونده بتوانند این روند را تغییر دهند و یک راه تعامل جدید با وسایل الکترونیکی معرفی کنند.

 


آیا آینده از آن تاشونده ها است؟

اگرچه به نظر نمی رسد که گجت های تاشو در تیراژ بالا تولید شوند اما می توانند بیانگر آینده ی تلفن های هوشمند باشند.


وقتی بحث تکنولوژی های نوین مطرح باشد، اغلب نام شرکت سامسونگ در این میان می درخشد و علت این امر استفاده از قطعات الکترونیکی است که محصول خود شرکت هستند و در کجت های مختلف استفاده می شوند. برخی محصولات ساخت این شرکت از جمله اولین دستگاه هایی بودند که ازنمایشگرهایی با تکنولوژی OLED که محصول همین شرکت بود، بهره بردند. همچنین برای نخستین بار شرکت سامسونگ گوشی هایی با خمیدگی اندک در نمایشگرشان را به بازار عرضه کرد. شرکت سامسونگ از جمله نخستین شرکت هایی است که در حال ساخت گوشی های سازگار با نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) است؛ موج جدیدی از ارتباطات بی سیم.
شرکت سامسونگ از زمان معرفی نمایشگر انعطاف پذیر OLED خود در نمایشگاه CES 2013، همواره به دنبال ساخت یک گوشی منعطف بوده است.


در مورد گوشی های تاشو، شرکت سامسونگ امیدوار است که بتواند با طرحی عظیم و انقلابی، مجدداً همه ی ما را نسبت به گوشی های موبایل هیجان زده کند. این شرکت همانند کل صنعت تولید گوشی های موبایل، روند نزولی را در تقاضای گوشی هوشمند تجربه کرده است.


در ماه گذشته، به سبب کسادی بازار تلفن های هوشمند شرکت سامسونگ از نرخ شدید نزولی سود و درآمد خود خبر داد. بیشتر کسب و کار شرکت از چیپ سِت ها (Chips) گرفته تا نمایشگرها، اثرات تقاضای کم و رقابت شدید در زمینه ی گوشی های هوشمند را احساس کردند. فروش تلفن های هوشمند کاهش یافت، چیپ های حافظه (کارت های حافظه) طبق انتظار فروش نرفتند و  نمایشگرهای موبایل نیز مشکلی مشابه داشتند.
به طور کلی، شرکت سامسونگ در سال گذشته 3/291 میلیون دستگاه تلفن همراه به نقاط مختلف صادر کرد. طبق برآورد حاصل از تحلیل استراتژیک، صادرات این شرکت از سال 2017 تا کنون با افت 3/8 درصدی مواجه شده است.