نقد و بررسی مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS

ASUS TUF Z370-PLUS یک مادربرد مین استریم LGA1151 مبتنی بر چیپست Z370 است و از پردازنده های نسل هشتم Core i که به عنوان Coffee Lake شناخته می شوند پشتیبانی می کند. این مادربرد ایسوس دارای چراغ های LED، دو اسلات PCI Express 3.0 x16 و دو پورت USB 3.1 است. بیایید در این مطلب فروشگاه نارستان به این مادربرد نگاهی دقیق تر بیاندازیم.

چیپست Z370 اینتل یک مدل با کیفیت بالا برای پردازنده های نسل هشتم Core i است. گرچه این نسل از همان سوکت قدیمی تر LGA1151 استفاده می کند، این مادربرد جدید با پردازنده های نسل ششم Skylake و نسل هفتم Kaby Lake سازگار نیست و همچنین پردازنده های Coffee Lake با مادربردهای مبتنی بر چیپست های سری 100 و 200 سازگار نیست.

به جز پشتیبانی از پردازنده های نسل جدید، Z370 با نسل قبلی خود یعنی Z270 یکسان است و 24 لاین PCI Express 3.0 کنترل شده توسط چیپست ، شش پورت SATA-600 برای پشتیبانی از Optane Smart Response ، فناوری های Smart Connect ( که به کامپیوتر اجازه دریافت ایمیل و رفرش کردن وب سایت ها در حالت Sleep را می دهد) و Rapid Start (برای بوت سریعتر) را ارائه می دهد. شما می توانید مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید، این مادربرد دارای فرم فکتور ATX است و دارای ابعاد 12×9.6 اینچ یا 305×244 میلی متر می باشد.

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS دارای دو اسلات PCI Express 3.0 x16 و چهار اسلات PCI Express 3.0 x1 می باشد. اولین اسلات PCI Express x16 همیشه با سرعت x16 کار می کند در حالی که دومین اسلات همیشه با سرعت x4 کار می کند. اولین اسلات PCI Express x16 توسط یک شیلد فلزی پوشانده شده است که در برابر تداخلات مقاومت می کند و همچنین باعث تقویت مقاومت مکانیکی اسلات می شود. این مادربرد از CrossFire و دو کارت ویدیو پشتیبانی می کند اما از SLI پشتیبانی نمی کند. همچنین دو اسلات M.2 وجود دارد که از هاردهای اس اس دی PCI Express 3.0 x4 و SATA-600 پشتیبانی می کند. در تصویر زیر اسلات ها را می توانید مشاهده بفرمایید.

در تصویر زیر هم می توانید یکی از اسلات های M.2 را به همراه هیت سینک مشاهده بفرمایید.

پردازنده های سوکت LGA1151 اینتل دارای یک کنترلر حافظه تعبیه شده است و این به این معناست که این پردازنده است ( و نه چیپست) که تعریف می کند چه فناوری های حافظه ای داشته باشید و حداکثر مقدار حافظه ممکن چقدر است، با این وجود ممکن است مادربرد محدودیت هایی در میزان حافظه قابل نصب داشته باشد. پردازنده های نسل هشتم با حافظه های DDR4 سازگار است ( با حداکثر سرعت 2400 یا 2666 مگاهرتز). طبق گفته ایسوس، این مادربرد از حافظه های DDR4 تا حداکثر سرعت 4000 مگاهرتز پشتیبانی می کند. مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS دارای 4 سوکت حافظه می باشد و اگر شما از چهار ماژول 16 گیگابایتی استفاده می کند می توانید حداکثر حافظه 64 گیگابایتی را داشته باشید. برای فعال کردن مد دو کاناله شما باید دو یا چهار ماژول حافظه را نصب کنید. وقتی شما دو ماژول حافظه نصب می کنید می توانید از اولین و سومین اسلات حافظه برای فعال سازی مد دو کاناله استفاده کنید. در تصویر زیر می توانید سوکت های حافظه را مشاهده کنید. برای عملکرد بهتر دو یا چهار ماژول نصب می شود.

چیپست Z370 اینتل یک راه حل تک تراشه ای است که به عنوان PCH شناخته می شود. این تراشه دارای 6 پورت SATA-600 است و از RAID 0,1,10 و 5 پشتیبانی می کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این مادربرد دارای 6 پورت است و همه آنها در لبه مادربرد نصب شده است.

چیپست Z370 اینتل از 14 پورت USB 2.0 و 10 پورت USB 3.0 پشتیبانی می کند. این مادربرد 6 پورت USB 2.0 را ارائه می دهد که دو تای آن در پنل پشتی و چهار تای دیگر از طریق دو هدر قرار گرفته روی مادربرد قابل دسترس می شود. 7 پورت USB 3.0 که توسط چیپست کنترل می شود وجود دارد که 3 تای آن در پنل پشتی و 4 تای دیگر از طریق دو هدر قابل دسترس است. همچنین دو پورت USB 3.1 در پنل پشتی وجود دارد (هر دو Type A) که توسط تراشه ASMedia ASM1142 کنترل می شوند.

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS از پورت های تاندربولت و یا FireWire پشتیبانی نمی کند. این مادربرد از کدک Realtek ALC887 استفاده می کند که در خروجی های آنالوگ نسبت سیگنال به نویز 97 دسیبلی را ارائه می دهد و برای ورودی های آنالوگ با نرخ نمونه گیری 192 کیلوهرتز و رزولوشن 24 بیت نسبت سیگنال به نویز 90 دسیبلی را ارائه می دهد. این مشخصات برای کاربران خانگی مشخصات خوبی است اما اگر قصد دارید به صورت حرفه ای کار ویرایش صدا را انجام دهید به کارت صدای بهتری نیاز خواهید داشت.

تراشه کدک محافظت شده است و تمام قسمت های صوتی به طور فیزیکی از مدارهای دیگر جدا شده اند که باعث کاهش تداخل می شود و به بخش صوتی کمک می کند تا نسبت سیگنال به نویز اسمی خود را ارائه دهد. خازن های موجود در این مدار ژاپنی می باشد. خروجی های صوتی آنالوگ به اشتراک گذاشته شده اند و خروجی نوری SPDIF وجود ندارد. با این وجود یک کانکتور SPDIF اینترنال وجود دارد. در تصویر زیر بخش صوتی مادربرد نشان داده شده است.

مادربرد دارای یک پورت گیگابایت اترنت می باشد که توسط تراشه Intel I219V کنترل می شود. در شکل زیر می توانید پنل پشتی مادربرد که دارای کانکتور PS/2 اشتراکی برای کیبورد یا ماوس ، دو پورت USB 2.0، خروجی DVI-D، یک پورت USB 3.0 type C، خروجی HDMI، دو پورت USB 3.1 Gen 2، یک پورت Gigabit Ethernet، دو پورت USB 3.0 و جک های صوتی آنالوگ اشتراکی است را مشاهده بفرمایید.

مادربرد گیمینگ TUF Z370-PLUS دارای چراغ های  RGB LED روی لبه های مادربرد می باشد. رنگ چراغ ها و حتی الگوی چشمک زن را می توان با استفاده از برنامه کاربردی که همراه محصول است و یا در تنظیمات مادربرد تنظیم کنید. در شکل زیر می توانید اقلامی که همراه مادربرد وجود دارد را مشاهده کنید.

مدار تنظیم کننده ولتاژ پردازنده مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS دارای 7 فاز است. تنظیم کننده ولتاژ از تراشه کنترلر Digi+ ASP1400BT استفاده می کند. در هر مرحله از دو یا سه MOSFET (مدل های Vishay SiRA12DP و Vishay SiRA14DP) استفاده شده است. در تصویر زیر می توانید مدار تنظیم کننده ولتاژ را مشاهده بفرمایید.

مادربرد گیمینگ ASUS TUF Z370-PLUS از خازن های جامد (خازن های 5K Black) استفاده می کند و کویل های موجود در این مادربرد فریت هستند و دارای گواهینامه سطح نظامی می باشد.