تحقیق درباره ویژگی ها و مشخصات کیس کامپیوتر

سیستم‌های کامپیوتری از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از اصلی‌ترین این اجزاء کیس کامپیوتر است که می‌توان گفت هسته اصلی کارکرد یک سیستم کامپیوتری را تشکیل داده و در واقع، کلیه عملیات‌هایی که توسط کامپیوتر انجام می‌شود، به وسیله کیس مدیریت می‌شوند. کیس کامپیوتر به شکل محفظه‌ای فلزی است که تمامی اجزاء داخلی یک کامپیوتر - که برای عملکرد صحیح آن لازم هستند - از جمله مادربورد، هارد درایو، انواع درایوها و ... در آن قرار داده می‌شود. در این مقاله از بروزکالا قصد داریم به آشنایی با ماهیت کیس کامپیوتر، دلیل اهمیت آن و ویژگی‌های بارز یک کیس کامپیوتر می‌پردازیم.

 

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

  • منظور از کیس کامپیوتر چیست؟
  • کیس کامپیوتر چگونه است؟
  • اهمیت کیس کامپیوتر در چیست؟
  • فاکتورهای مهم مربوط به کیس کامپیوتر چیستند؟

 

منظور از کیس کامپیوتر چیست؟

کیس (Case) در لغت به معنای "قاب" و "جعبه" می‌باشد؛ در نتیجه منظور کلی از کیس در وسایل الکترونیکی، محفظه‌ای است که اجزای داخلی آن وسیله را در خود جای داده است. به عنوان مثال، بدنه فیزیکی موبایل‌ها، لپتاپ و تبلت نیز عملاً کیس آن‌ها محسوب می‌شود، چرا که با توجه به معنای لغوی این کلمه، بدنه فیزیکی این وسیله‌ها جعبه‌ای برای نگهداری از اجزای داخلی آن‌ها هستند. با این حال، وقتی می‌گوییم "کیس کامپیوتر" در واقع قصد داریم در مورد کیس یک کامپیوتر سنتی دسکتاپ صحبت می‌کنیم. این کیس در واقع اصلی‌ترین جزء کامپیوتر شما و هسته اصلی آن است و اگر سیستم شما دچار مشکلی شود، باید درون کیس آن دنبال رفع مشکل بگردید!

برخی شرکت‌های مشهور سازنده کیس کامپیوتر، شرکت‌های Xoxide ،NZXT و Antec هستند، که ممکن است کیس کامپیوتر را با نام‌های دیگری نیز صدا کنند ؛ به عنوان مثال " باکس " (box)، " یونیت سیستم " (system unit)، " محفظه " (enclosure)، " شاسی " (chassis) از جمله اسم‌های جانبی کیس کامپیوتر است که معمولاً حرفه‌ای‌ها و شرکت‌های سازنده کیس از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ویژگی‌های کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر فارغ از این‌که توسط چه شرکتی و برای چه نوع سیستمی ساخته شده باشد، برخی ویژگی‌های ثابت و غیر قابل تغییر دارد، که ماهیت اصلی کیس کامپیوتر را تشکیل می‌دهند. در این بخش برخی از مشخصات کیس کامپیوتر را به شما معرفی خواهیم کرد.

در وهله اول، باید دانست که جعبه کیس کامپیوتر، از چه متریالی ساخته می‌شود؛ مهم‌ترین نکته در مورد جنس کیس کامپیوتر این است که این متریال، باید بتواند وزن قطعات تعبیه شده در داخل کیس را تحمل کند، اما همچنان آن‌قدر سنگین نباشد که حمل کیس را دچار مشکل و سختی کند. در نتیجه، کیس کامپیوتر معمولاً از فلزات فولاد و یا آلومینیوم ساخته می‌شود. با این حال، کیس‌هایی نیز وجود دارند که از پلاستیک بسیار محکم و یا چوب، شیشه و یا فوم‌های فشرده ساخته شده‌اند. شرکت‌های ساخت کیس، کیس‌های متنوعی را بسته به نیازهای مختلف تولید کرده‌اند و اجزای داخلی آن‌ها را طوری انتخاب و نصب کرده‌اند، که تمامی المان‌های به کار رفته در آن‌ها با یکدیگر همخوانی داشته باشند. کیس‌هایی که شرکت‌های سازنده به بازار عرضه می‌کنند، از هر نظر بی‌نقص هستند و اگر مطابق با نیاز شخص و استفاده‌ای که از سیستم خود دارد انتخاب شوند، به خوبی کار کرده و مشکلی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید.

با این حال، هر شخص می‌تواند بسته به سلیقه خود، کیس کامپیوتر خود را به مراکز ساخت و پخش ابزارآلات کامپیوتری سفارش داده و ویژگی‌های مد نظر خود را به آن اضافه کند. به طور معمول افراد شکل ظاهری کیس را تغییر می‌دهند ؛ ال‌ای‌دی‌های رنگی بیشتری به آن اضافه می‌کنند و بدنه آن را رنگ می‌کنند. اما افرادی هم هستند که بسته به کارایی کامپیوتر خود، اقدام به تعویض و جابه‌جایی برخی قطعات داخل کیس می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: آموزش گام به گام نحوه اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون

در بخش جلوی هر کیس کامپیوتر، به طور معمول دکمه روشن - خاموش دیده می‌شود و ممکن است دکمه reset نیز در کنار آن تعبیه شده باشد. چندین لامپ کوچک ال‌ای‌دی نیز در اطراف این دکمه‌ها دیده می‌شود که بسته به رنگ آن، می‌توان به وضعیت کلی کامپیوتر مانند روشن یا خاموش بودن آن پی برد. همچنین این چراغ‌های کوچک می‌توانند نشانگر وضعیت عملکرد هارد دیسک و پردازش سایر اجزای کامپیوتر باشند. معمولاً فضای جلویی کیس کامپیوتر چند بخش گسترش 2.5 اینچی و 3.5 اینچی دارد، که برای قرار دادن فلاپی درایو، درایوهای نوری و هارد درایو طراحی شده است. علت این‌که فضای مربوط به این قطعات در سمت جلوی کیس است، این است که درایوهای DVD محل اتصال فلش، کابل AUX و ... در دسترس کاربر و در جلوی کیس قرار داشته باشند.

بخش پشتی کیس محل اتصال سایر اجزای کامپیوتر مثل مانیتور، بلندگوها، کیبورد، فن‌های خنک کننده و ... به کیس کامپیوتر و در واقع به مادربرد است. چندین محل اتصال در این فضا وجود دارد، که از طریق آن‌ها می‌توان تمامی لوازم جانبی مورد نیاز سیستم خود را به مادربرد وصل کرد. هر نوع کیس کامپیوتر دست کم از یک سمت و در برخی موارد از هر دو سمت باز می‌شوند، تا کاربر بتواند در صورت نیاز، دسترسی کامل به اجزای داخلی کیس داشته باشد و به آن‌ها نظارت کند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت کیس گیمینگ و کیس‌های دیگر

اهمیت کیس کامپیوتر در چیست؟

دلیل این‌که اجزای داخلی و اصلی یک کامپیوتر در محفظه‌ای تحت عنوان کیس جمع‌آوری می‌شوند، دلایلی بدیهی دارد. اولین اهمیت محفظه کیس در محافظت از این اجزای مهم و اصلی می‌باشد. محفظه کیس از اجزای اصلی سیستم کامپیوتری در برابر عوامل محیطی مثل گرد و غبار، ضربه، رطوبت و ... محافظت می‌کند. اجزای کامپیوتر با قرار گرفتن در معرض هر یک از این عوامل، دچار مشکلاتی می‌شوند و حتی ممکن است به طور کامل خراب شوند. محفظه کیس مانند محافظی برای این قطعات عمل کرده و جلوی خرابی بی‌مورد آن‌ها را می‌گیرد. به هر حال، هیچ کاربری نیاز ندارد تا اجزای داخلی کامپیوتر خود را مدام تماشا کند! در نتیجه حضور کیس امری ضروری بوده و اختلالی در کار کاربران با سیستم کامپیوتری خود ایجاد نمی‌کند.

اهمیت دیگر محفظه کیس در خنک سازی قطعات سخت افزاری است. قطعات مختلف یک سیستم کامپیوتری در طول زمان و هنگام کار با کامپیوتر به طور مداوم داغ می‌شوند و برای جلوگیری از خرابی، باید خنک شوند. اگر قرار بود این قطعات به طور پراکنده در اطراف مانیتور قرار بگیرند، خنک کردن آن‌ها امری دشوار و حتی غیر ممکن می‌شد، چرا که نمی‌توان برای هر قطعه یک فن خنک کننده جدا تعبیه کرد ! این عمل به هیچ عنوان منطقی نبوده و فقط هزینه‌ها را بالا می‌برد. در نتیجه همه قطعات کامپیوتر در محفظه‌ای به نام کیس جمع می‌شوند تا با تعبیه یک فن خنک کننده، بتوان دمای همه آن‌ها را کنترل کرده و از گرم شدن بیش از حد آن‌ها جلوگیری کرد.

علاوه بر این، عملکرد همه اجزای داخلی یک کامپیوتر علی الخصوص هارد درایو، با مقداری نویز همراه است و قرار گرفتن تمامی این قطعات داخل یک محفظه، می‌تواند باعث کاهش پخش شدن این نویز و سروصدا در محیط شود. 

در آخر، مهم‌ترین دلیل اهمیت کیس کامپیوتر، ضرورت اتصال قطعات مختلف به یکدیگر است. قطعات مختلف یک سیستم کامپیوتری نیاز دارند تا برای عملکرد درست و بهینه کامپیوتر، به یکدیگر متصل شوند و کنار هم قرار گرفتن این قطعات در یک محفظه این اتصال را آسان‌تر می‌کند و همچنین دسترسی به آن‌ها نیز در این صورت بسیار راحت‌تر است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین مانیتور کامپیوتر

فاکتورهای مهم مربوط به کیس کامپیوتر چیست؟

اجزای تشکیل دهنده یک کیس کامپیوتر، همگی در کنار هم ویژگی‌هایی را برای آن کیس به وجود می‌آورند که هر کاربر هنگام خرید کیس کامپیوتر نو و یا تعویض قطعات کیس قدیمی خود، نیاز دارد تا با آن فاکتورها آشنایی داشته باشد تا بتواند خریدی معقول و درست انجام بدهد و بهترین و سازگارترین کیس را برای سایر اجزای کامپیوتر و یا مناسب‌ترین قطعات داخلی را برای کیس کامپیوتر خود انتخاب کند. در این بخش مقاله به معرفی و بررسی فاکتورهای مهم ویژگی های کیس کامپیوتر می‌پردازیم.

  • اندازه مادر برد: انواع کیس کامپیوتر به طور معمول، با فاکتورهای ATX ، MicroATX و Mini-ITX مورد بررسی قرار می‌گیرند و این سه فاکتور در واقع اندازه دقیق مادربردی است که در کیس مذکور جای می‌گیرد. اندازه بردهای ATX برابر با 12 در 9.6 اینچ، بردهای MicroATX به صورت 9.6 در 9.6 اینچ و اندازه بردهای Mini-ITX هم برابر با 6.7 در 6.7 اینچ هستند. به طور معمول کیس‌های سازگار با مادربردهای بزرگ‌تر، توانایی سازگاری با مادربردهای کوچک‌تر را نیز دارند. مثل کیس Z5 SURENA Green Case که با بردهای ATX و MicroATX سازگاری دارد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مادربرد مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

  • شکل و اندازه کیس: SFF  ،Desktop  ،‌Mini-Tower  ،Mid-Tower  و Full Tower انواع شکل و اندازه کیس هستند که ویژگی هر کدام از آن‌ها، به شرح زیر است :
  1. کیس SFF: نام این نوع کیس مخفف عبارت ( Small-form-factor ) است، که به معنای که " کوچک‌تر از فرم رایج " می‌باشد. این نوع از کیس‌ها به کیس‌های فشرده معروف هستند که ممکن است ایستاده یا در مواردی مسطح باشند و مادربرد مورد استفاده در آن‌ها نیز به طور معمول، از نوع Mini-ITX یا کوچک‌تر می‌باشد.
  2. Desktop: این نوع از کیس‌ها در چهارچوب طراحی کامپیوتری PC مورد استفاده قرار می‌گیرند و طراحی آن‌ها به صورت افقی انجام می‌شود. این نوع کیس‌ها طوری طراحی شده‌اند تا صفحه مانیتور روی آن‌ها قرار بگیرد.
  3. کیس Tower: نوع تاور هم در واقع نوع سنتی کیس‌های کامپیوتری می‌باشد که در سه اندازه mini-tower ،mid-tower و full tower ساخته می‌شوند. هر چند که تفاوت اندازه‌های آن‌ها چندان مشهود نیست و به طور عمده، چندان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. با این حال، این روزها اکثر کیس‌های مربوط به سیستم‌های گیمینگ، مانند کیس Cougar Conquer 2 Full-Tower Rgb Sync از نوع Full Tower هستند.
  • طراحی Tool - Free: این اصطلاح به این معنا است که در برخی کیس‌ها، نصب درایورها و اجزای داخلی طوری صورت می‌گیرد که برای انجام آن نیاز به ابزاری مثل پیچ‌گوشتی نیست. در واقع اجزای این نوع از کیس‌ها بدون پیچ به بدنه و یکدیگر متصل می‌شوند و برای این اتصال، گیره‌هایی در بدنه کیس تعبیه شده است.
  • اندازه جایگاه درایو: جایگاه درایو در کیس کامپیوتر، می‌تواند سه اندازه 5.25، 3.5 و 2.5 اینچی داشته باشد. جایگاه‌های درایو 5.25 اینچی برای نصب درایوهای نوری مانند DVD درایور مورد استفاده قرار می‌گیرند. جایگاه‌های درایو 5.25 اینچی و 3.5 اینچی به طور معمول از طراحی Tool -Free بهره می‌گیرند، تا بتوان آن‌ها را با کمترین دردسر باز کرد و دوباره بست و در صورت ایجاد مشکل، به آن رسیدگی کرد. همچنین نکته حائز اهمیت این است که جایگاه‌های 3.5 اینچی درایو، برای نصب هارد درایوهای شبیه پلاتر استفاده می‌شوند و همچنین می‌توانند پذیرای درایوهای 2.5 اینچی نیز باشند.

این روزها به دلیل محبوبیت درایوهای SSD، بیشتر جایگاه درایو در کیس‌های پیشرفته مانند کیس  PC O11 Dynamic XL ROG WHITE از نوع 2.5 اینچی هستند.

 

  • محافظ ورودی/خروجی (I/O Shield): محافظ ورودی/خروجی یک صفحه فلزی مستطیل شکل است که به وجه پشتی کیس متصل می‌شود و برش‌هایی برای ورودی و خروجی و پورت‌های مختلف کامپیوتر، روی آن طراحی شده است. نکته حائز اهمیت در مورد این قطعه، این است که این شیلد به همراه مادر برد عرضه می‌شود و نه کیس. از این رو، به نوع و مدل مادر برد بستگی دارد و معمولاً شیلد محافظ مادر بردهای مختلف را نمی‌شود برای یکدیگر استفاده کرد. 
  • واحد منبع تغذیه یا PSU: مانت یا منبع تغذیه یک فضا درون کیس کامپیوتر است، که در واقع محل اتصال منبع تغذیه به کیس می‌باشد. منبع تغذیه معمولاً در پشت کیس قرار دارد و جای آن به طور معمول به شکل یک قاب فلزی است که  منبع تغذیه را درون خود جای می‌دهد. این قاب باید به طور محکم به پشت کیس بسته شود تا منبع تغذیه به درستی نصب شود و بر اثر لرزش و حرکت، آسیب نبیند. واحد منبع تغذیه در اندازه های مختلفی در دسترس است و منبع تغذیه را نیز باید با توجه به اندازه آن انتخاب کرد. همچنین، جایگاه نصب منبع تغذیه دارای سوراخ‌های کوچکی به سمت بیرون است، تا جریان هوا به دور منبغ تغذیه وجود داشته باشد و تهویه هوا صورت بگیرد.
  • مانت فن: در هر کیس کامپیوتر فضاهایی برای نصب فن‌های خنک کننده اضافه وجود دارد، که می‌توان با تهیه فن مناسب اندازه آن‌ها، امکان تهویه بیشتر را برای قطعات کیس کامپیوتر فراهم کرد. به عنوان مثال، کیس GREEN PARS EVO Computer Case دارای یک فن نصب شده و شش جایگاه فن برای فن‌های اضافه احتمالی می‌باشد. اندازه‌های معمول فن در کیس‌های کامپیوتر شامل اندازه‌های 80، 92، 120، 140 و 200 میلی‌ متری می‌باشند، که اندازه‌های 120 میلی‌متری و 140 میلی ‌متری بیشتر از سایرین مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه، شما باید قبل از خرید فن خنک کننده اضافه برای کیس کامپیوتر خود، از اندازه مانت آن اطلاع داشته باشید.
  • خنک‌کننده CPU: شما می‌توانید قطعات اضافه مانند خنک کننده CPU و یا کارت گرافیکی پیشرفته روی کیس کامپیوتر خود نصب کنید. اندازه مجاز هر قطعه و قابل استفاده در هر کیس، در مشخصات کیس‌ها قید می‌شود و با بررسی این مشخصات، می‌توانید دریابید که چه مدل کارت گرافیک و خنک کننده CPU را می‌توانید برای کیس خود استفاده کنید. 

پیشنهاد مطالعه: نقش کارت گرافیک در کامپیوتر و لپ تاپ

سخن پایانی

کیس کامپیوتر ممکن است در نگاه برخی قطعه‌ای ساده و به دور از پیچیدگی باشد، اما حقیقت این است که این قطعه نه چندان سنگین، در واقع هسته اصلی کارایی سیستم کامپیوتری شما و شمال تمام آن چیزی است که یک سیستم برای فعالیت درست و بدون خطای خود به آن نیاز دارد. بروزکالا عرضه کننده انواع کیس و سایر قطعات کامپیوتری است که همواره در تلاش برای کمک رسانی به این عزیزان است و از این رو، در این مقاله تلاش کردیم تا با تحقیق درباره کیس کامپیوتر شما را در انتخاب و تهیه کیس مناسب، راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

1. آیا محافظ شیلد ورودی و خروجی به اندازه کیس بستگی دارد؟
خیر؛ شیلدر ورودی/خروجی در واقع قطعه‌ای مربوط به مادر برد است و اندازه آن نیز به مادر برد بستگی دارد.

2. کیس‌های Tower در چند اندازه عرضه می‌شوند؟
کیس‌های تاور در سه اندازه tower ، mid-tower و full tower قابل خرید هستند.

3. رایج‌ترین اندازه جایگاه درایور کدام است؟
این روزها در کیس‌ها از هر سه اندازه جایگاه درایو استفاده می‌شود، با این حال نوع 3.5 اینچی همچنان از دو نوع دیگر رایج‌تر است.