راهنمای خرید نمایشگر کامپیوتر [ بررسی 6 فاکتور مهم ]

شما یک گیمر هستید؟ یا شغل شما مرتبط با ادیت عکس و ویدئو است؟ کاربر عادی کامپیوتر هستید و با رایانه خود وب‌گردی می‌کنید و یا گاهی به تماشای فیلم می‌پردازید؟ شاید هم تریدر هستید. در واقع تفاوتی ندارد که شما چه نوع کاربری از رایانه خود دارید؛ در هر صورت حتماً به یک مانیتور خوب و باکیفیت نیاز خواهید داشت تا اطلاعات پردازش شده روی آن به نمایش در بیاید. در حقیقت هیچ کاربری بدون نمایشگر قادر به استفاده از کامپیوتر نیست. مانیتور یا نمایشگر قطعه‌ای سخت‌افزاری از کامپیوتر است. این دستگاه، اطلاعات گرافیکی و ویدئویی پردازش شده توسط کارت گرافیک را به کاربر نشان می‌دهد.

اما سوال اینجا پیش می‌آید که هنگام خرید مانیتور، باید به چه ویژگی‌هایی از این دستگاه توجه کرد؟ فقط وضوح تصویر اهمیت دارد یا سایز مانتیور مهم است؟ نرخ نوسازی و زمان پاسخ‌دهی یک نمایشگر خوب باید بالا باشد یا پایین؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا این راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر را در سال 2023 برای شما عزیزان تهیه کرده است تا قبل از انتخاب و خرید این دستگاه بدانید که باید به چه نکات مهمی توجه نمایید. 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. چرا مانیتور بخریم؟
  2. رزولوشن و وضوح تصویر
  3. سایز و اندازه
  4. نرخ نوسازی
  5. زمان پاسخ‌گویی
  6. نوع پنل
  7. پیشنهاد بروزکالا به شما
  • مانیتور سامسونگ LS24C310EAMXUE سایز 24 اینچ
  • مانیتور گیمینگ شیائومی MI 2K FULL HD
  • مانیتور گیمینگ شیائومی Curved Gaming Monitor 30
  • مانیتور سامسونگ LU32R590CWNXZA CURVED
  • مانیتور گیمینگ ام اس آی G321CUV
  • مانیتور سامسونگUltrawide LC34J791WTN
  • مانیتور ال جی LG 27UP550-W

 

چرا مانیتور جدید بخریم؟

قبل از خرید مانیتور جدید باید به این سوال پاسخ بدهید که هدف شما از خرید این دستگاه چیست؟ این یعنی شما باید بدانید که به چه منظوری و برای انجام چه کاری نیاز به تهیه یک نمایشگر دارید. به عنوان مثال اگر مانیتور مخصوص بازی می‌خواهید و گیمر هستید باید به نرخ نوسازی و رفرش ریت، زمان پاسخ‌گویی سریع و دقت رنگ توجه بیشتری کنید. برخی از شرکت‌های مطرح مانند شیائومی، سامسونگ و... دستگاه‌هایی را مخصوص گیمینگ طراحی می‌کنند که این انتخاب را برای یک کاربر بازی راحت‌تر می‌کند. پس به دنبال محصولی باشید که تمام نیازهای شما در کاری که انجام می‌دهید را برآورده کند و مواردی را در اولویت قرار دهید که برای کاربری شما مهم خواهد بود. یک راهنمای خرید نمایشگر کامپیوتر جامع می تواند مسیر شما را هموار کند.

پیشنهاد مطالعه: مانیتور چیست؟

 

رزولوشن و وضوح تصویر مانیتور

به تعداد پیکسل‌ها در یک تصویر در هر اینچ رزولوشن یا وضوح تصویر می‌گویند. هر چقدر که رزولوشن Resolution بیشتر باشد، کیفیت تصویر بهتر و شارپ‌تر خواهد بود زیرا تعداد پیکسل‌های بیشتری در هر اینچ وجود خواهد داشت. این‌گونه جزئیات بیشتری را مشاهده خواهید نمود. وضوح تصویر 3840 × 2160 کیفیتی بسیار بالا و فوق‌العاده دارد که آن را با نام 4K نیز می‌شناسیم. اگر استفاده شما از این محصول، روزمره است، می‌توانید از رزولوشن‌های پایین‌تری مانند 1920 × 1080 و یا 1280 × 720 نیز بهره برید اما برای انجام امور طراحی گرافیکی و یا سیستم گیمینگ نیاز به خرید مانیتور 4K  خواهید داشت که تمام جزئیات را به نمایش در بیاورد.

سایز و اندازه مانیتور

برای بسیاری از کاربران سایز و اندازه هم اهمیت زیادی دارد. به این موضوع توجه کنید که یک مانیتور بزرگ با رزولوشن پایین، تراکم پیکسلی کمی خواهد داشت. در حالت کلی بدانید که هرچقدر رزولوشن بیشتر باشد، کیفیت بالاتر خواهد بود. حداقل کیفیت نمایشگر بین 21 تا 24 اینچ فول اچ دی و یا 1080P باشد. برای ابعاد 24 تا 27 اینچ، 2K مناسب خواهد بود. محصولات 27 تا 32 اینچی باید کیفیت 4K داشته باشند. قبل از انتخاب این دستگاه حتماً فضایی که در اختیار دارید را در نظر بگیرید. بهترین مانیتور برای سلامت چشم را با توجه فضایی که در اختیار دارید امی توان انتخاب کرد. فاصله چشمانتان تا نمایشگر مهم است. اگر در فاصله کمی با آن می‌نشینید، دستگاه با سایز کوچکتر بهترین مانیتور برای مناسب شما خواهد بود. صفحه نمایش  27 و 29 اینچ برای دیدن فیلم و طراحی مناسب خواهد بود. از مانیتورهای 32 و 34 و 38 اینچ برای بازی، تماشای فیلم، طراحی و ترید نیز استفاده می‌شود.

 پیشنهاد برای مطالعه: محافظت از چشم کودکان در برابر مانیتور

نرخ نوسازی مانیتور

نرخ نوسازی یا نرخ تازه‌سازی که به آن Refresh Rate نیز می‌گویند، تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش، تصاویر را در هر ثانیه به روزرسانی می‌کند. واحد رفرش ریت، هرتز Hz است. هر چقدر که میزان سرعت مانیتور در نوسازی تصاویر در ثانیه بیشتر باشد، بهتر است و با تجربه خوشایندتر و تصاویر روان‌تری مواجه خواهید شد. رفرش ریت مانیتور برای کاربرانی مانند گیمرها بسیار مهم است چون نیاز به دستگاهی دارند که خیلی سریع در مقابل تغییرات واکنش نشان دهد. این فاکتور در اکثر موارد روی قیمت مانتیور نیز تأثیرگذار است. در استفاده روزمره یک نمایشگر 60 هرتزی برای شما کافی خواهد بود. 

زمان پاسخ‌گویی مانیتور

زمان پاسخ‌گویی یا پاسخ‌دهی یا Response Time فاکتوری است که برای افرادی که بازی می‌کنند و یا فیلم می‌بینند، مهم خواهد بود زیرا برای این کاربران عملکرد صفحه نمایش در زمان تغییرات سریع مهم است. به مدت زمانی که طول می‌کشد تا رنگ مانیتور عوض شود، زمان پاسخ‌گویی می‌گویند. در واقع مدت زمانی در حد چند میلی‌ثانیه طول خواهد کشید که دستگاه شما از یک رنگ، به رنگی دیگر سوئیچ کند. این سنجش بر اساس تغییر رنگ تصویر از سیاه به سفید و دوباره به سیاه صورت می‌گیرد. توجه کنید هر چقدر که این مدت زمان کوتاه‌تر و کمتر باشد، بهتر است. اگر یک گیمر هستید توصیه می‌کنیم با خرید یک مانیتور با زمان پاسخ‌دهی حدود 5 میلی‌ثانیه از بروزکالا تجربه بسیار خوبی از بازی داشته باشید. ما در سال 2023 این مقاله را تهیه کرده‌ایم و در این سال این عدد در برخی از نمایشگرهای خیلی حرفه‌ای در دنیا، حتی 0.5 میلی‌ثانیه است.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ 4k

نوع پنل مانیتور

در راهنمای جامع خرید مانیتور نوع پنل مانیتور از فاکتورهایی مهم و قال توجه است. نمایشگرهای امروزی معمولاً دارای یکی از پنل‌های TN، IPS و VA هستند. نوع TN اولین تکنولوژی در ال سی دی است که به بازار راه پیدا کرد. نمایشگرهای ارزان غالباً دارای این نوع پنل هستند. دارای نقاط قوتی مانند سرعت بالا هنگام تغییر پیکسل‌ها است یعنی نرخ نوسازی محصولات این دسته بالا است و زمان پاسخ‌گویی کمی دارند اما از طرفی وضوح رنگ و زاویه دید این مدل مشکلاتی دارد.

پنل IPS محدودیت‌های مدل قبلی مانند زوایه دید و وضوح رنگ را جبران کرده است. قیمت مانیتورهایی با پنل IPS گران‌تر است؛ نرخ نوسازی بالا و تأخیر کمی دارد به همین منظور معمولاً گیمرها، طراحان گرافیک، ادیتورهای ویدئو و تمامی کاربرانی که از کامپیوتر خود برای امور حرفه‌ای استفاده می‌کنند، مایل هستند که از این نوع پنل بهره برند. اما مدل سوم یعنی VA نیز مدلی مطلوب است که برای انجام اموری مانند بازی‌های گرافیکی و تماشای فیلم از آنها استفاده می‌شود. کیفیت تصویر آن نسبت به TNبالاتر است و کنتراست و تضاد رنگی بالایی دارد اما زمان پاسخ‌گویی آن کمی کمتر از دو نوع قبلی می‌باشد. VA از نظر عملکرد رتبه‌ای میان IPS و TN کسب می‌کند.

پیشنهاد بروزکالا به شما برای خرید مانیتور

بروزکالا به شما پیشنهاد می‌دهد نگاهی به دستگاه‌های خمیده نیز داشته باشید. زیرا کمتر چشم را خسته می‌کند. معمولاً برندهای معتبری مانند سامسونگ، LG، شیائومی، MSI و... نیز این نمایشگرهای خمیده را تولید و عرضه می‌کنند. برخی از این مانتیورها، مانند مانیتورهای برند سامسونگ بسیار محبوب و پرفروش هستند. در ادامه نگاهی به برخی از مانتیورهای جدید خمیده و تخت پرفروش و عالی بازار خواهیم داشت تا انتخاب برای شما آسان‌تر شود.

مانیتور سامسونگ LS24C310EAMXUE سایز 24 اینچ

خرید مانیتور سامسونگ مدل Samsung LS24C310EAMXUE

این نمایشگر جدید از برند سامسونگ، با پنل IPS دارای 16 میلیون رنگ است. مانیتور سامسونگ LS24C310EAMXUE سایز 24 اینچ دارای رزولوشن 1920 × 1080 پیکسل و نسبت تصویر 16:9 می‌باشد. حداکثر روشنایی این نمایشگر 250 نیت و حداکثر نرخ نوسازی آن 75 هرتز است. یکی از ویژگی‌های مهم برای هر کاربری حداقل زمان پاسخ‌گویی است که این عدد در این دستگاه 5 میلی‌ثانیه می‌باشد. قابلیت پخش سه بعدی ندارد اما دارای تکنولوژی حذف پرش تصویر، حالت بازی، Eco Saving Plus است. زاویه دید افقی و عمودی آن 178 درجه می‌باشد. دارای بلندگو، خروجی هدفون و ورودی 3.5 میلی‌متری نیست اما یک درگاه HDMI 1.4 و یک درگاه D-Sub در آن به چشم می‌خورد. قابلیت اتصال به دیوار را دارد. وزن بدون پایه آن 2.4 کیلوگرم و وزن آن با پایه 2.8 کیلوگرم می‌باشد. قیمت این محصول بسیار مقرون به صرفه است و برای استفاده روزانه مناسب خواهد بود.

مانیتور گیمینگ شیائومی MI 2K FULL HD

قیمت مانیتور گیمینگ شیائومی 27 اینچ 144Hz Full HD مدل Mi 2K

این محصول بی‌نظیر، 27 اینچی است. وزن با پایه مانیتور گیمینگ شیائومی MI 2K FULL HD نُه کیلوگرم است. قابلیت چرخش عمودی، افقی و دورانی ( 90 درجه چرخش دورانی ) دارد. با نوع پنل IPS دارای 16 میلیون رنگ و رزولوشن 2560 × 1440  پیکسل است. تراکم پیکسلی آن 109 پیکسل در اینچ است. این دستگاه با نسبت تصویر 16:9 دارای حداکثر روشنایی 400 می‌باشد. حداکثر نرخ نوسازی آن 165 هرتز است.

این محصول با حداقل زمان پاسخ‌گویی 4 میلی‌ثانیه، دارای پوشش صفحه نمایش مات، تکنولوژی Adaptive Sync، فناوری حذف پرش تصویر و نور آبی کم برای حفاظت از چشم است. زاویه دید افقی و عمودی آن 178 درجه است. دارای خروجی هدفون، ورودی 3.5 میلی‌متری نیست اما 1 درگاه DisplayPort، 2 پورت HDMI 2.0، 1 درگاه USB Type B و 2 پورت Type A USB 3.0 است. با توجه به توضیحات این محصول با انتخاب آن خرید بهترین مانیتور 27 ایتچی را تجربه کنید.

مانیتور گیمینگ شیائومی Curved Gaming Monitor 30

خرید مانیتور گیمینگ شیائومی Xiaomi Curved Gaming Monitor 30

رزولوشن مانیتور گیمینگ شیائومی Curved Gaming Monitor 30 برابر با 2560 × 1080 پیکسل است. این محصول 30 اینچی با میزان انحنای 1800R، تعداد 16 میلیون رنگ دارد. نسبت تصویر آن 21:9 و حداکثر روشنایی آن 300 نیت است. این دستگاه با حداکثر نرخ نوسازی 200 هرتز دارای حداقل زمان پاسخ‌گویی 4 میلی ثانیه است. قابلیت پخش سه بعدی ندارد و دارای بلندگو نیست. از درگاه‌های ارتباطی آن می‌توان به 1 DisplayPort 1.2، 2 پورت HDMI اشاهر کرد. این دستگاه دارای خروجی هدفون نیز هست. قابلیت اتصال به دیوار و چرخش عمودی دارد. این دستگاه مخصوص بازی برای گیمرهایی که به صفحه نمایش خمیده علاقمند هستند، جذاب خواهد بود.

مانیتور سامسونگ LU32R590CWNXZA CURVED

خرید مانیتور خمیده سامسونگ مدل Samsung LU32R590CWMXUE سایز 32 اینچ

مانیتور سامسونگ LU32R590CWNXZA CURVED با وزن بدون پایه 4.8 کیلوگرم، دارای صفحه نمایش 32 اینچی است. قابلیت چرخش عمودی دارد. از پنل VA بهره می‌برد. 1 میلیارد رنگ دارد. رزولوشن آن 3840 × 2160 پیکسل است. این دستگاه با حداکثر روشنایی 250 نیت، دارای نسبت تصویر 16:9 می‌باشد. زاویه دید افقی و عمودی آن 178 درجه و حداکثر نرخ نوسازی آن 60 هرتز است. این محصول که خمیده نیز هست، دارای حداقل زمان پاسخ‌گویی 4 میلی‌ثانیه است.

پوشش مات و ضد بازتاب نور دارد؛ حالت Eye Saver برای تنظمیات تصویر و راحتی چشم در این کالا تعبیه شده است. فناوری‌های حذف پرش تصویر، تصویر کنار تصویر، MagicBright، کاهش انرژی مصرفی Eco Saving Plus در آن به کار رفته‌اند. بلندگو، خروجی صدای دیجیتال، ورودی 3.5 میلی‌متری ندارد اما دارای خروجی هدفون، 1 درگاه DisplayPorT 1.2 و 1 پورت HDMI 2.0 می‌باشد.

مانیتور گیمینگ ام اس آی G321CUV

قیمت مانیتور گیمینگ ام اس آی 32 اینچ مدل MSI G321CUV

محصولات MSI همواره طرفداران خاص خود را دارد. مانیتور گیمینگ ام اس آی G321CUV نیز از این قضیه مستثنی نیست. این صفحه نمایش خمیده 1500R با نوع پنل VA دارای رزولوشن 3840 × 2160 پیکسلی است. نسبت تصویر آن 16:9 و حداقل زمان پاسخ‌گویی آن 4 میلی‌ثانیه می‌باشد. این دستگاه با حداکثر روشنایی  250 نیت کاربرد گیمینگ دارد. 2 پورت HDMI و 1 پورت DisplayPort در آن به چشم می‌خورد. دارای زاویه دید عمودی و افقی 178 درجه است. ویژگی‌هایی مانند نایت ویژن و فناوری کاهش نور آبی و ضد لرزش در آن وجود دارد. ضد انعکاس نور است و خروجی هدفون نیز دارد. قابلیت نصب روی دیوار را نیز دارد. 

مانیتور سامسونگUltrawide LC34J791WTN 

قیمت مانیتور منحنی سامسونگ

این محصول خمیده 34 از برند معتبر سامسونگ 34 اینچی می‌باشد و کیفیتی بی‌نظیر دارد. قیمت مانیتور سامسونگ Ultrawide LC34J791WTN تقریباً گران است اما اگر با سیستم خود طراحی گرافیکی، ادیت عکس و ویئو انجام می‌دهید و یا گیمر هستید، این دستگاه پاسخ‌گوی نیاز شما خواهد بود. دارای بلندگوی استریوی یکپارچه است. دو پورت USB، درگاه HDMI و پورت DisplayPort در آن به چشم می‌خورد. دارای رزولوشن 3430 × 1440 پیکسلی و نوع پنل VA است. نسبت تصویر در آن 21:9 و زمان پاسخ‌دهی 4 میلی‌ثانیه می‌باشد. میزان انحنای این محصول فوق عریض، 1500R و زاویه دید عمودی و افقی آن 178 درجه است. دارای تکنولوژی‌هایی مانند حذف پرش تصویر، حات بازی، Eco Saving Plus، Eye Saver Mode، Image Size،  تصویر در تصویر می‌باشد.

مانیتور ال جی LG 27UP550-W

این مانیتور جدید از شرکت ال جی، 27 اینچی است. مانیتور ال جی LG 27UP550-W با نوع پنل IPS دارای نسبت تصویر 16:9 و رزولوشن 3840 × 2160 پیکسل می‌باشد. پنل محصول تخت است و عمق آن 1.07 بایت است. حداکثر روشنایی آن 300 نیت است و حداقل زمان پاسخ‌گویی آن 5 میلی‌ثانیه می‌باشد. زاویه دید افقی و عمودی این کالا 178 درجه است و قابلیت چرخ عمودی دارد. خروجی هدفون دارد. دارای 2 درگاه HDMI، 2 پورت Type ac USB 3.0 و 1 درگاه DisplayPort است. از فناوری‌های تعبیه شده در آن می‌توان به حالت بازی، حالت مطالعه، سوپر رزولوشن بالا، رنگ کالیبره شده، کنترلر دوگانه، Black Stabilizer برای نشان دادن بهتر تصاویر تاریک و... اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

با هم مروری بر نکاتی داشتیم که باید قبل از خرید مانتیور در سال 2023 به آنها دقت کنیم. ذکر کردیم که حتماً قبل از انتخاب باید فاکتورهایی مانند رزولوشن، سایز و اندازه، نرخ نوسازی، زمان پاسخ‌گویی و نوع پنل را بررسی کنیم و از یاد نبریم که پیش از هر چیز هدف خود را از خرید مانیتور تعیین نماییم. در این راهنمای خرید مانیتور با هم برخی از محصولات جدید در ایران را بررسی کردیم که هر کدام از آنها پرفروش هستند و برندی معتبر، تولیدکننده آنها می‌باشد. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع مانتیورها در قیمت‌های مختلف، برندهای مطرح و معتبر و سایزهای متنوع دیدن نمایید. شما این امکان را خواهید داشت که قبل از انتخاب دستگاه مورد نظرتان، با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید. 

سوالات متداول

1. مزایای مانیتور خمیده چیست؟

این مدل نمایشگرها که تکنولوژی جدیدی محسوب می‌شوند، دارای مزایایی مانند افزایش زاویه دید و کاهش خستگی چشم می‌باشند.

2. نرخ نوسازی نمایشگر یک گیمر باید چقدر باشد؟

اگر گیمر خیلی حرفه‌ای باشد برای بازی‌های آنلاین نیاز به دستگاهی حدود 144 هرتزی خواهد داشت. اما اگر فقط به صورت تفریحی بازی می‌کند، دستگاه 60 یا 75 هرتزی نیز کارش را راه می‌اندازد. 

3. برندهایی که برای سیستم گیمینگ مناسب هستند کدام‌اند؟

سامسونگ، ال جی، بنکیو، ایسوس، شیائومی، MSI برخی از بهترین برندها در این زمینه محسوب می‌شوند.