راهنمای انتخاب و خرید بهترین کیس کامپیوتر

وقتی صحبت از خرید یک سیستم کامپیوتری به میان می‌آید، مهم‌ترین جزء آن کیس کامپیوتر است که خرید آن نیازمند دقت و توجه بسیار زیادی است. چرا که کیس کامپیوتر شما در واقع تمامی قطعات حیاتی که در کنار هم عملکرد اصلی سیستم را تشکیل می‌دهند، در خود نگه داشته و آن‌ها را به صورتی مرتب و سازمان‌ یافته در کنار هم حفظ می‌کند. محفظه کیس کامپیوتر همچنین وظیفه نگهداری و حفظ این قطعات را بر عهده داشته و از آن‌ها در برابر عوامل محیطی که باعث خرابی می‌شوند، محافظت می‌کند. کیس‌های کامپیوتر بر اساس ویژگی‌های مختلف، به انواع و مدل‌های گوناگونی تقسیم می‌شوند که برخی از این مدل‌ها برای سیستم‌های سنگین و قدرتمند مانند سرورها و انواع سیستم‌ گیمینگ و برخی از آن‌ها برای سیستم‌های خانگی و سبک‌تر طراحی شده‌اند. در این مقاله از بروزکالا قصد داریم تا انواع کیس کامپیوتر، ویژگی‌های آن‌ها و المان‌های مهم برای انتخاب بهترین کیس کامپیوتر را بررسی کرده و راهنمایی برای خرید کیس کامپیوتر ارائه دهیم.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

  •  ویژگی‌های مورد بررسی برای خرید کیس کامپیوتر
  1. ابعاد کیس کامپیوتر
  2. جنس بدنه کیس
  3. ورودی و خروجی هوا در کیس
  4. تعداد فضای نصب هارد دیسک
  5. فضای نصب کارت گرافیک و فن CPU
  •  یک کیس مرغوب و باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟
  •  کیس‌های مناسب سیستم‌های قدرتمند و گیمینگ
  •  کیس‌های مناسب سیستم‌های معمولی خانگی

ویژگی‌های مورد بررسی برای خرید کیس کامپیوتر

انواع کیس کامپیوتر، بر اساس ویژگی‌های مختلفی دسته بندی می‌شود که شما می‌توانید بر اساس این ویژگی‌ها کیس مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور معمول کیس کامپیوتر بعد از سایز آن، با اشاره به نوع مادر برد به کار رفته، هارد دیسک و سایر قطعاتی که در آن تعبیه شده است معرفی می‌شود. اما علاوه بر این چند عامل مهم، عوامل دیگری هستند که خوب است با آن‌ها آشنایی داشته باشید تا در هنگام خرید کیس کامپیوتر به آن‌ها توجه نشان دهید.

ابعاد کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر دارای چند نوع ابعاد استاندارد است که بر اساس سایز مادربرد استفاده شده در کیس، دسته بندی شده‌اند. اولین سایز کیس کامپیوتر، کیس‌های کوچک و رومیزی هستند که به آن‌ها کیس‌های Mini-Tower می‌گویند. کیس‌های Mini-Tower برای مادر بردهای کوچک با ابعاد ITX مناسب هستند. همچنین به دلیل کوچک بودن ابعاد این کیس‌ها، معمولاً از کارت گرافیک‌های سنگین و قوی در آن‌ها استفاده نمی‌شود. در نتیجه، کیس‌های Mini-Tower به طور معمول بهترین کیس کامپیوتر برای سیستم‌های حسابداری و اداری (که نیاز به اجرای برنامه‌های سنگین ندارند) می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: کیس کامپیوتر چیست؟

ابعاد کیس کامپیوتر

ابعاد بعدی کیس‌های کامپیوتری، کیس‌هایی با ابعاد متوسط می‌باشند که به کیس‌های Mid-Tower معروف هستند. کیس‌های سایز متوسط، از مادر بردهایی سایز ATX و کوچک‌تر پشتیبانی می‌کنند. این نوع از کیس‌ها به طور معمول برای سیستم‌های خانگی و استفاده‌های معمولی و یا سیستم‌های ارزان و نه چندان حرفه‌ای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگ‌ترین سایز کیس‌های کامپیوتری، به کیس‌های Full-Tower معروف هستند. بدنه این کیس‌ها به نسبت سایز‌های دیگر بسیار بزرگ‌تر بوده و بسته به نوع استفاده آن‌ها، می‌توان هر نوع و سایز مادربردی را در آن‌ها نصب کرد. همچنین این کیس‌ها فضای کافی برای استفاده از کارت گرافیک‌های قوی و سنگین و همچنین فن‌های متعدد و حتی خنک کننده‌های مایع را دارند و از این رو، به طور معمول برای سیستم‌های گرافیکی قوی و سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ابعاد دیگری از کیس‌های کامپیوتری نیز وجود دارند که برای استفاده‌های خاص به کار می‌روند و در بازار چندان پرفروش نیستند. ابعاد ذکر شده در این بخش صرفاً شامل موارد پرفروش بازار هستند و از این جهت، به سایر ابعاد خاص کیس‌های کامپیوتری اشاره نمی‌شود.

در هر صورت، با توجه به نکته اول راهنمای خرید کیس کامپیوتر، شما باید به نیاز و موارد استفاده کامپیوتر خود توجه کرده و با تکیه بر نوع مادر بردی که بهتر است در آن نصب کنید، سایز مناسب کیس کامپیوتر را انتخاب کنید.

جنس بدنه کیس

کیس‌های کامپیوتری از متریال مختلفی ساخته می‌شوند، اما به طول معمول از ورق استیل ضد زنگ برای ساخت کیس کامپیوتر بهره گرفته می‌شود. کیس‌های کامپیوتر بر اساس ضخامت ورق استیل استفاده شده در ساخت آن‌ها، تقسیم بندی می‌شوند. کیس‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند، به طور معمول از ورق استیل نازک‌تری برای ساخت آن‌ها استفاده شده و این امر می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به اجزای داخلی کیس بشود. چرا که ورقه نازک استیل ضد زنگ، مقاومت چندانی نداشته و با کوچک‌ترین ضربه، از نظر ظاهری آسیب می‌بیند. حال اگر بنا بر اتفاق ضربه‌های شدیدتری را متحمل شود، ممکن است اجزای داخلی آن را دچار مشکل کند.

در نتیجه، در هنگام خرید کیس حتماً باید به جنس بدنه و ضخامت آن توجه داشته باشید و بسته به محل زندگی و شرایط محیطی، انتخاب کنید که چه نوع متریال و چه حد از مقاومت برای حفاظت از کیس کامپیوتر شما مناسب است.

ورودی و خروجی هوا در کیس

تهویه هوا یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین کیفیت یک کیس کامپیوتری است. قطعات داخلی کیس کامپیوتر هنگام کارکرد، داغ می‌شوند و اگر تهویه درست هوا صورت نگیرد، این قطعات به مرور زمان بر اثر این حرارت بی‌رویه، دچار اختلال و خرابی می‌شوند. یک کیس کامپیوتری باکیفیت باید امکان این را داشته باشد که هوا را به تمام نقاط داخل کیس گردش دهد و بتواند انتقال گرمای قطعات داخلی به بیرون کیس را به خوبی انجام دهد. در نتیجه، در همه کیس‌ها دریچه‌هایی برای ورود و خروج هوا از کیس تعبیه می‌شود. جایگاه و اندازه این ورودی و خروجی هوا، بر روی کیفیت تهویه هوای کیس کامپیوتر موثر است. علاوه بر این دریچه‌ها هر کیس از حداقل یک فن خنک کننده برخوردار است که به خنک شدن قطعات داخلی کمک می‌کند.

در کیس‌های باکیفیت و مرغوب، دریچه‌های ورودی هوا در قسمت جلوی کیس قرار می‌گیرند و هوای وارد شده به کیس، از قسمت عقبی و بالای آن می‌شود. همچنین در کیس‌های مرغوب، فن‌های بسیار باکیفیت و همچنین بی‌صدا تعبیه می‌شود، که تاثیر به سزایی در گردش هوا در داخل کیس دارند.

شما باید در هنگام خرید کیس، به تعداد فن‌های به کار رفته شده، تعداد دریچه‌های تهویه هوا، تعداد جایگاه‌های فن اضافه و مدل و برند فن‌های تعبیه شده در داخل کیس دقت کنید.

تعداد فضای نصب هارد دیسک

تعداد فضای مناسب برای نصب هارد دیسک هم یکی دیگر از عوامل حائز توجه در هنگام خرید کیس کامپیوتر می‌باشد. علی الخصوص برای افرادی که قصد خرید یک سیستم حرفه‌ای داشته و نیاز به مقدار حافظه هارد بالا دارند، تعداد قابل توجه جایگاه نصب هارد دیسک بسیار مهم است، چرا که ارتباط مستقیم با میزان حافظه هاردی دارد که می‌توان در آن کیس نصب کرد.

پیشنهاد مطالعه: هارد دیسک چیست؟

فضای نصب کارت گرافیک و فن CPU

برای افرادی که قصد استفاده از سیستم حرفه‌ای دارند، نصب فن CPU و کارت گرافیک از مهم‌ترین عواملی است که سیستم کامپیوتری آن‌ها به آن نیاز دارد. در نتیجه یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه در خرید بهترین کیس کامپیوتر ، توجه به فضای کافی برای نصب کارت گرافیک و فن CPU می‌باشد. برخی از افراد به دلیل عدم توجه به این مسئله مهم، بعد از خرید کیس کامپیوتر دچار مشکلاتی در روند نصب فن CPU و یا کارت گرافیک در کیس می‌شوند و این امر باعث ضررهای مالی متعدد در این زمینه می‌شود.

فن‌های CPU حرفه‌ای از نظر کارکرد با فن‌های معمولی متفاوت بوده و کارت گرافیک نیز نیازمند فضای مجزا و اضافه‌ای است که در کیس‌های کوچک و معمولی، به طور معمول پیدا نمی‌شود. در نتیجه شما در هنگام خرید کیس کامپیوتر باید به سایز کیس و فضاهای خالی آن برای نصب موارد اضافه توجه داشته باشید.

یک کیس مرغوب و باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

  • در زمان‌های گذشته هنگام خرید کیس، افراد به حجم و ظاهر آن توجه می‌کردند. این دو ویژگی هم‌اکنون نیز اهمیت بسیاری دارند ولی ویژگی‌های دیگر نیز باید در هنگام تهیه کیس خوب مورد توجه قرار گیرند. قطعا اولین ویژگی در خرید کیس، سلیقه شما و  ظاهر آن است که تنها موردیست که کاملا به عهده خودتان بوده و کسی نمی‌تواند در این مورد شما را راهنمایی کند.
  • دومین نکته و ویژگی که توجه به آن واجب است، حجم قطعات و کیس است. حتی چهار سال پیش این موضوع چندان مهم نبود، زیرا بیش‌تر کیس‌ها از اندازه استاندارد برخوردار بودند و قادر به جای دادن هر کارت گرافیکی در خود بودند. با گذشت زمان و در سال¬های اخیر، پردازنده‌های اصلی و گرافیکی بسیار قدرتمندتر شده و این امر موجب افزایش بسیار بیش‌تر حجم خنک‌کننده‌ها شده است.اندازه کارت گرافیکی و بدنه کیس یا عرضه کارت‌های سری 3000، اهمیت بسیار زیادی پیدا کردند.  به عنوان مثال، کارت 3090، کارتی بسیار بزرگ بوده و به طبع به یک کیس بزرگ احتیاج دارد تا در آن قرار گرفته و خنک شود. 
  • سومین نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد، جریان هوا داخل کیس می‌باشد. بیش‌تر کیس‌ها جایگاه‌های مختلفی برای فن‌ها دارند که می‌توان با بکار گذاشتن آن‌ها جریان هوا در داخل کیس را بیش‌تر نمایید. اول باید دقت کنید که همه فن‌ها، هوا را به بیرون یا درون ندهند. بلکه لازم است که یک جریان هوا در کیس جاری باشد. دوما، لازم نیست تمام جایگاه‌های فن کیس پر باشند.
  • به طور کلی، جریان هوا در کیس به دو حالت بالا به پایین و یا جلو به عقب می‌باشد و اگر از خنک‌کننده‌های مایع بهره می‌گیرید، کیس شما باید ظرفیت جای دادن فن و رادیاتور را دارا باشد. بحث جریان هوا و خنک کردن سیستم بحثی نسبتا پیچیده است و به علم بسیاری احتیاج دارد. در نهایت لازم است که میزان بودجه خود توجه نمایید. کیس‌ها به طور کلی خیلی گران نمی‌باشند ولی به هر حال انواع مختلفی دارند. به همین خاطر شما باید وقت خرید یک کیس مناسب، به بودجه خود نگاه کنید و در آن محدوده قیمت، بهترین کیس را خریداری نمایی. توجه داشته باشید که کیس باید بدنه‌ای باکیفیت بالا داشته باشد، زیرا اکثرا روی میز قرار گرفته و دیگر به ان توجهی نمی‌شود. پس خوب است که یک کیس با کیفیت بخرید. 

کیس‌های مناسب سیستم‌های قدرتمند و گیمینگ

طراحی این کیس‌ها به گونه‌ای است که قادر هستند تمامی سخت‌فزارهای مختلف را در خود جای دهند. از طرف دیگر، به خاطر اندازه بزرگی دارند و جریان هوای زیادی که در آن‌ها وجود دارد، بسیار مناسب سخت‌افزارهای قوی نظیر پردازنده‌های گرافیکی سری 4090 و 4080 می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: کیس های گیمینگ و تفاوت این نسل

کیس‌های مناسب سیستم‌های معمولی خانگی

این دسته از کیس‌های یک سیستم میان رده دارند و به همین خاطر نیز از قیمت بسیار مناسب‌تر برخوردار می‌باشند. این کیس‌ها اندازه چندان بزرگ و ظاهر خاص و عجیبی نیز ندارند. بنابراین همه افراد به راحتی قادر به استفاده از این کیس‌ها می‌باشند و می‌توانند سیستم خود را در آن جای دهند.

معرفی چند مورد از بهترین کیس‌های کامپیوتر

کیس کامپیوتر گرین مدل Pars Evo

خرید کیس کامپیوتر گرین مدل Pars Evo

این مدل قادر به پشتیبانی از دو عدد هارد دیسک درایو در سایز 3.5 اینچ (پشتیبانی از پنج عدد دیسک جامد در سایز 2.5 اینچ) قابلیت نصب یک عدد اپتیکال دیسک درایو ( ODD ) در سایز 5.25 اینچ می‌باشد و دارای قفسه هارددیسک و سیستم مدیریت کابل می‌باشد. کیس کامپیوتر گرین مدل Pars Evo، دارای فیلتر گردوغبار و یک عدد فن نصب شده می‌باشد. البته تعداد جایگاه فن در این مدل شش عدد است. این مدل ابعادی در حدود 200 × 450 × 475 میلی‌متر داشته و وزن آن 5.1 کیلوگرم است.

کیس گرین مدل Z5 SURENA

قیمت کیس Green مدل Z5 SURENA

کیس Green مدل Z5 SURENA، از قابلیت پشتیبانی از کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای تا طول 360 میلی‌متر و پشتیبانی از یه عدد هارددیسک درایو در سایز متداول 3.5 اینچ برخوردار می¬باشد. این محصول از سیستم مدیریت کابل برخوردار بوده و همچنین دارای فیلتر گردوغبار، دوازده عدد جایگاه فن و چهارعدد فن نصب شده می‌باشد. این مدل وزنی در حدود 6.8 کیلوگرم و ابعاد 510×220×440 میلی‌متر دارد.

کیس لیان لی PC O11 Dynamic XL ROG WHITE

خرید کیس لیان لی PC O11 Dynamic XL ROG WHITE

این محصول دارای چهار عدد سینی درایو 3.5 اینچی در فضای داخلی خود بوده و پنل جلویی آن شامل چهار عدد سینی درایو 3.5 اینچی و ده عدد سینی درایو 2.5 اینچی می‌باشد. دارای سیستم مدیریت کابل و و همچینین مکانیزم کاهش نویز است. کیان لی PC O11 Dynamic XL ROG WHITE، ده عدد جایگاه فن دارد. ابعاد آن 513×471×285 میلی‌متر بوده و جنس بخش داخلی از استیل ضد زنگ و جنس بخش خارجی شیشه و استیل است.

کیس کامپیوتر کوگار مدل Cougar Conquer 2 Full -Tower Rgb Sync

خرید کیس کامپیوتر کوگار مدل Cougar Conquer 2 Full-Tower Rgb Sync

کوگار مدل Cougar Conquer 2 Full-Tower Rgb Sync، دارای قفسه هارد دیسک و دو عدد پورت USB 3.0 است. این مدل در پنل پشتی خروجی خنک‌کننده مایع دارد که در جلو 240 میلی‌متر / 120 میلی متر و در بالا 360 میلی متر / 240 میلی متر / 120 میلی‌متر می‌باشد.
ابعاد این مدل 368 x 631 x 744 میلی‌متر است.

کیس لیان لی مدل O11 Air Mini White

خرید کیس لیان لی O11 Air Mini White

این محصول چهار عدد سینی درایو 3.5 اینچی و شش سینی درایو 2.5 اینچی، کارت‌خوان حافظه و دو پورت USB 3.0  در پنل جلویی، چهار عدد سینی درایو 3.5 اینچی، قفسه هارددیسک، مکانیزم کاهش نویز و سیستم مدیریت کابل در فضای داخلی می‌باشد. کیس لیان لی مدل O11 Air Mini White، قابلیت نصب ده عدد فن داشته و سه فن نصب شده در کیس دارد. وزن این مدل 7800 گرم بوده و ابعاد آن 400×288×384 میلی‌متر می‌باشد.

کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION:

قیمت کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION

کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION، دارای دو عدد سینی درایو 3.5 اینچی و چهار عدد سینی درایو 2.5 اینچی و همچنین چهار پورت USB 3.0 در پنل جلویی است. دو عدد سینی درایو 3.5 اینچی، مکانیزم کاهش نویز و سیستم مدیریت کابل در فضای داخلی می‌باشد. هفت عدد جایگاه فن در این کیس وجود دارد و تعداد فن‌های نصب‌شده در آن چهار عدد است. ابعاد این مدل 250×565×591 میلی‌متر بوده و 18 کیلوگرم وزن دارد. 


سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در خرید کامپیوتر باید به آن توجه نمود، کیس کامپیوتر است. در این مقاله از بروز کالا ما سعی کردیم تا راهنمای خرید کیس کامپیوتر خدمت شما ارائه کنیم تا با مطالعه آن بتوانید مناسب‌ترین مدل را خریداری نمایید. در این راهنما ما از معرفی ظاهر کیس شروع کردیم تا توضیحات تخصصی‌تری مثل تعداد فضای نصب هارد دیسک. به طور کلی حال در پایان مقاله شما می‌دانید یک کیس مرغوب و باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد و می‌توانید با خیال راحت‌تری دست به انتخاب محصول بزنید.

ممنون که همراه ما بودید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر به وبسایت بروز کالا مراجعه کنید. 

سوالات متداول:

1)    مهم‌ترین نکته در خرید کیس کامپیوتر مناسب چیست؟

برای تهیه یک کیس مناسب، شما باید به مجموعه‌ای از نکات توجه کنید. از جمله، اندازه و حجم کیس، میزان بودجه، حجم قطعات و سلیقه خود و.... مجموعه این نکات می¬توانند در خرید کیس کامپیوتر مناسب به شما کمک کنند.

2)    برای خرید کیس کامپیوتر، چه ویژگی‌هایی را باید مورد بررسی قرار دهیم؟

ویژگی‌های مهم در کیس کامپیوتر علاوه بر سایز آن، جنس بدنه، ورودی و خروجی هوا، تعداد فضای نصب هاردکیس و فضای نصب کارت گرافیک و فن CPU می‌باشند. قبل از خرید و برای انتخاب یک کیس کامپیوتر مناسب، تمامی این ویژگی‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند.