راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک 2023

سیستم‌های کامپیوتری از قطعات متنوعی تشکیل می‌شوند، که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده دارند. کارت گرافیک یکی از مهم‌ترین قطعات در هر کامپیوتر است که وظیفه نمایش تصاویر پردازش شده توسط CPU را روی صفحه مانیتور کامپیوتر دارد. مشخص است که این قطعه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شناخت ماهیت و ویژگی‌های آن، قبل از خرید بسیار مهم است. این مقاله از بروز کالا راهنمای خرید کارت گرافیک می‌باشد و ما در این مقاله تلاش کردیم تا هر آن‌چه در مورد ویژگی‌های بهترین کارت گرافیک 2023 را معرفی کنیم.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

1 . کارت گرافیک چیست؟
2 . ویژگی‌های کارت گرافیک خوب
3 . معرفی بهترین کارت گرافیک‌های 2023

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک یک قطعه سخت افزاری است که مسئول نمایش تصاویر در یک سیستم کامپیوتری می‌باشد. هر چیزی که روی صفحه مانیتور کامپیوتر نمایش داده می‌شود، در واقع توسط کارت گرافیک سیستم انجام شده و کیفیت تصاویر و سرعت بارگزاری آن‌ها نیز به طور مستقیم، به کیفیت و سرعت کارت گرافیک برمی‌گردد. از نمایش آیکن‌های اپلیکیشن‌ها روی صفحه دسکتاپ گرفته، تا تصاویر پر از جزئیات و با کیفیت بالای بازی‌های سنگین، همگی توسط کارت گرافیک سیستم کامپیوتری است که نمایش داده می‌شوند.

کارت گرافیک‌های متنوعی در بازار تولید و عرضه می‌شوند، که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند که برای سیستم‌های مختلف و انجام کارهای مشخص، مناسب می‌باشند. اما در این راهنمای خرید کارت گرافیک را به طور کلی به دو دسته تقسیم شده و معرفی می‌کنیم :

  • کارت گرافیک یکپارچه: کارت گرافیک یکپارچه به طور معمول روی CPU و مادربرد نصب شده است و به دلیل یکپارچه بودن آن با اصلی‌ترین قطعات سخت افزاری کامپیوتر، این نام به آن‌ها اختصاص داده شده است. از مزایا و معایب کارت گرافیک یکپارچه باید گفت به راحتی قابل تعویض یا ارتقا نیست و برای سیستم‌های معمولی خانگی و هر سیستمی که از آن برای انجام کارهای پرحجم گرافیکی و اجرای برنامه‌های بسیار سنگین استفاده نمی‌شود، مناسب است.
  • کارت گرافیک مجزا: این نوع از کارت گرافیک، به صورت یک قطعه سخت افزاری و جدا از سایر قطعات تولید می‌شوند، آن‌ها را می‌توان به صورت مجزا خریداری کرد و از طریق یک اسلات به مادربرد اضافه کرد. کارت‌های گرافیک مجزا از کارت‌های گرافیک یکپارچه قدرت و سرعت بیشتری دارند. بسته به ویژگی‌ها و سرعت کارت‌های گرافیک مجزا، از آن‌ها برای اجرای برنامه‌های گرافیکی مانند برنامه‌های ویرایش عکس و ویدیو، مدل‌سازی سه بعدی، اپ‌های برنامه نویسی و مهندسی و اجرای بازی‌های سنگین و حرفه‌ای استفاده می‌شود. بسیاری از افراد نیازی به خرید کارت گرافیک مجزا ندارند. کارت‌های گرافیک مجزا نیز مدل‌های مختلفی دارند که صاحبان سیستم‌های کامپیوتری با توجه به نیازهای خود، از بین آن‌ها انتخاب می‌کنند. 

در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی‌های کارت گرافیک خوب می‌پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: فرق GPU و کارت گرافیک

ویژگی‌های کارت گرافیک خوب

تمامی کارت‌های گرافیک دارای مشخصه‌هایی هستند، که به وسیله آن‌ها با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در این بخش از مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک لپ تاپ و کامپیوتر قصد داریم این مشخصه‌ها را بررسی کرده و ویژگی‌های کارت گرافیک خوب را بیان کنیم.

1 . سرعت کلاک:

کارت گرافیک نیز مانند پردازشگر اصلی کامپیوتر، دارای سرعت کلاک می‌باشد، اما بالا بودن این سرعت لزوماً به معنی عملکرد بهتر و سریع‌تر کارت گرافیک نیست. برای بررسی سرعت عملکرد یک کارت گرافیک، موارد دیگری هست که باید در کنار سرعت کلاک به آن‌ها توجه کرد.

2 . ظرفیت حافظه:

ظرفیت حافظه در واقع گنجایش یک کارت گرافیک برای انجام فعالیت‌ها و کارهای گرافیکی است. میزان حافظه نیز در نحوه عملکرد کارت حافظه تاثیر دارد و هر چه این حافظه بالاتر باشد، به طور معمول سرعت پردازش در کارت گرافیک بالاتر است. چرا که دسترسی پردازشگر اصلی کامپیوتر به حافظه کارت گرافیک، سریع‌تر و راحت‌تر از دسترسی آن به رم کامپیوتر است. در نتیجه هر چه ظرفیت حافظه کارت گرافیک بیشتر باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات گرافیکی برای پردازنده بیشتر بوده و کامپیوتر سریع‌تر عمل می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: نحوه ارتقا کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ [همراه با ویدئوی آموزشی] 

3 . پهنای باند حافظه:

این مشخصه در واقع سرعتی است که پردازنده گرافیکی می‌تواند تحت آن، با حافظه کارت ارتباط برقرار کند. کارت‌های گرافیکی می‌توانند دو نوع حافظه داشته باشند، نوع DDR  و GDDR3 ؛ که نوع GDDR3 عملکرد سریع‌تری دارد و بهتر از نوع دیگر، جلوی شلوغی حافظه کارت گرافیک را می‌گیرد.

4 . سرعت Fill:

سرعت Fill در واقع سرعتی است که کارت گرافیک می‌تواند تحت آن یک صفحه را نقاشی کند. محاسبه این سرعت با محاسبه حاصل ضرب سرعت کلاک پردازنده گرافیکی و تعداد پیکسل‌هایی است که در هر سیکل کلاک توسط کارت گرافیک پردازش می‌شوند.

5 . پردازش هندسی:

کارت‌های گرافیک توانایی کار روی سطوح منحنی را ندارند و فقط می‌توانند سطوح مسطح را پردازش کنند. بدر واقع پردازش کارت‌های گرافیک از سطوح منحنی، قرار دادن تعداد زیادی سطوح مسطح در کنار یکدیگر است، که سطحی شبه منحی را به وجود می‌آورند. نمی توانند روی سطوح منحنی کار کنند. آنها می توانند فقط سطوح مسطح را پردازش نمایند. پردازش هندسی کارت گرافیکی از نوع Tessellation می‌باشد و در آن تمامی اشیاء و تصاویر به سطوح مثلثی شکسته می‌شوند. هر چه تعداد این سطوح مثلثی بالاتر باشد، کیفیت تصویر بیشتر بوده و پردازش آن زمان و سرعت بیشتری می‌طلبد. خوانده می شود تمامی اشیا در یک صحنه سه بعدی به سطوح مثلثی شکل شکسته می شوند. 

در کارت‌های گرافیک برند NVidia سرعت پردازش هندسی بر اساس تعداد رأس‌های مثلث در ثانیه است، اما کارت‌های گرافیک برند ATI پردازش هندسی را بر اساس تعداد مثلث در ثانیه محاسبه می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم | ویدئوی آموزشی

6 . Anti-aliasing:

این مشخصه ویژگی حذف دندانه‌هایی است که به دلیل پردازش هندسی مثلثی، در خط‌های مورب دیده می‌شود. در واقع Anti-aliasing باعث طبیعی‌تر دیده شدن تصاویر می‌شود، اما اگر این ویژگی روی یک کارت گرافیک وجود داشته باشد و کامپیوتر و سایر قطعات روی مادربرد از سرعت خوب و بالایی برخوردار نباشند، ممکن است باعث کندی عملکرد لپ تاپ و کامپیوتر شود. 

7 . RAMADC:

این عبارت مخفف RAM Digital to Analogue Converter است که در واقع مبدل دیجیتال به آنالوگ در حافظه RAM می‌باشد. در واقع این مشخصه در پردازنده‌های گرافیکی، وظیفه تبدیل تصاویر به فرمتی که برای کامپیوتر مناسب باشد را بر عهده دارد. سرعت بالای یک RAMADC یعنی آن کارت گرافیک از رزولوشن بالاتری در تصویر خروجی پشتیبانی می‌کند. 

معرفی بهترین کارت گرافیک‌های 2023

1. کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090

کارت گرافیک ایسوس TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC Edition 24GB GDDR6X

به جرات می‌توان کارت گرافیک  Nvidia GeForce RTX 4090 را به عنوان بهترین کارت گرافیک 2023 معرفی کرد. این کارت یکی از بهترین محصولات انویدیا به حساب می‌آید. این کارت گرافیک قادر است تمامی بازی‌های سنگین را با گرافیک 4K به اجرا در بیاورد و در ضمن، به دلیل برخورداری از فناوری DLSS 3 و Frame Generation، دارای عملکرد فوق‌العاده در رهگیری پرتوهای نور بوده و میتواند تجربه‌ای جذاب و لذت‌بخش را به افراد علاقه‌مند به گیم و بازی ارائه نماید. 

2. کارت گرافیک:  Nvidia GeForce RTX 4080   

کارت گرافیک ایسوس TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X

اگر همزمان که به دنبال یکی از بهترین کارت گرافیک‌های موجود در بازار هستید و نمی‌خواهید هزینه هنگفتی برای خرید کارت گرافیک بپردازید، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080 می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد.
این کارت گرافیک سیستم خنک‌کننده مناسبی داشته و از طراحی زیبا و نورپردازی RGB نیز برخوردار می‌باشد. بهترین کارت گرافیک ارزان با قدرت و عملکرد خوب، قادر به اجرای انواع بازی‌های گرافیکی با تنظیمات4K و یا 2K با نرخ فریم‌های بالا می‌باشد.

در ضمن، فناوری‌های Ray Tracing و DLSS نیز از ویژگی‌های این کارت گرافیک می‌باشند که تجربه بازی را بهتر می‌کنند. حافظه ویدیویی یا همان VRAM آن به 16 گیگابایت محدود شده است ولی تاثیر منفی در اجرای بازی‌های نسل نهمی که در آینده به انتشار می‌رسند، ندارد.

3. کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک از برند AMD هستید و در ضمن، محدودیتی در بودجه خود ندارید، پیشنهاد ما به شما کارت گرافیک AMD Radeon RX 7900 XTX، می‌باشد. این محصول از پرچم‌داران برند AMD به شمار می‌آید. عملکرد این محصول نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت بسیاری داشته و با پیاده‌ کردن RNDA3، انتظارات را به میزان زیادی بالا برده است.

سرعت پایه این کارت گرافیم 2.3 گیگاهرتز بوده و قادر است تا حداکثر سرعت 2.5 گیگاهرتز نیز بالا برود و ضمنا، می‌تواند پهنای باند مموری را تا 2500 گیگابایت بر ثانیه، پشتیبانی نماید. در این کارت گرافیک 6144 هسته وجود دارد. شما با این کارت گرافیک هیچ مشکلی برای به اجرا درآوردن بازی‌های خود با رزولوشن 4K نخواهید داشت. تنها معایبی که این کارت دارد، گران بودن آن و مصرف برق بالا می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: 7 برند برتر کارت گرافیک

4. کارت گرافیک Intel Arc A770 Limited Edition 

در حال حاضر، بهترین کارت گرافیکی که از برند اینتل در بازار وجود دارد، کارت گرافیک Intel Arc A770 Limited Edition می‌باشد که البته برخلاف نام آن، دسترسی به آن چندان هم محدود نیست. این کارت گرافیک گرچه قابل مقایسه با بهترین محصولات Nvidia و ADM نیست، ولی همچنان یک محصول مقرون به صرفه برای بازی‌های P1440  و ویرایش ویدیو و تصاویر گرافیکی به شما می‌آید. در داخل این GPU تعداد 33 هسته Xe، 8 قطعه نمایش تصویر، 32 واحد پیگیری پرتو و همچنین 512 موتور XMX وجود دارند. 

از مزایای این کارت گرافیک می‌توان به قیمت بسیار مناسب، عملکرد خوب در اجرای بازی‌هایی با رزولوشن 1080 و از معایب آن نیز می‌توان به عملکرد تقریبا ضعیف در رزولوشن 1440 و نیاز به داشتن BAR با قابلیت تغییر اندازه، اشاره نمود.

5. کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3050

کارت گرافیک گیگابایت RTX 3050 GAMING OC 8G

برای بسیاری از افراد خرید بهترین کارت گرافیک‌ها بسیار سخت است و از نظر مالی توان پرداخت این هزینه را ندارند. به همین خاطر کارت‌های گرافیک میان‌رده برای این افراد بسیار مناسب و کاربردی می‌باشند. از بهترین کارت گرافیک‌های میان‌رده در سال 2023، کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3050 می‌باشد. این پردازنده قابلیت پشتیبانی از فناوری DLSS و Ray Tracing را دارا می‌باشد؛ اما نمی‌توان از آن عملکردی در حد مدل‌های بالاتر را داشت.

این کارات گرافیک از حافظه رم ویدیویی 8 گیگابایتی برخوردار است که می‌تواند بازی‌های گرافیکی با وضوح p1440 با نرخ 60 فریم بر ثانیه را اجرا نماید. البته با کاستن از گرافیک بازی می‌توانید به فریم ریت‌های بالاتر نیز برسید.

6. کارت گرافیک ADM Radeon RX6600

کارت گرافیک سافایر PULSE AMD Radeon RX 6600 8GB

کارت گرافیک ADM Radeon RX6600 نیز یکی دیگر از کارت گرافیک‌های مقرون به صرفه به شما می‌آید. این محصول می‌تواند عناوین روز و قدیمی گرافیکی ار با وضوح Full HD  و نرخ فریم کمتر از 60 به نمایش در بیاورد.
در ضمن این کارت گرافیک دارای حافظه VRAM 8 گیگابایتی بوده که برای اجرا کردن بسیاری از بازی‌ها و برنامه‌ها کافی می‌باشد. 

7. کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 4070 Ti

کارت گرافیک ایسوس TUF Gaming GeForce RTX 4070  با حافظه 12 گیگابایت

کارت گرافیک ایسوس مدل TUF RTX 4070 Ti، مدلی میان‌رده بین کارت گرافیک‌های سری RTX 4000 به شمار می‌رود. شما می‌توانید با پرداخت هزینه نسبتا مناسب این کارت گرافیک را خریداری نمایید که از معماری Ada Lovelace برخوردار است. به لطف برخورداری از 7680 هسته CUDA، 60 هسته RT و 240 هسته Tensor، می‌توانید از عملکرد عالی این محصول در گیمینگ و کارهای سنگین نظیر ویرایش ویدیو و تصاویر گرافیکی، بهره‌مند شوید. این محصول از DLSS 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند که برای اجرا نمودن بازی‌های 4K، تبدیل به یک گزینه مناسب می‌شود.

طراحی این کارت گرافیک بسیار کارآمد بوده و کم‌حجم و فشرده است. بالاترین سرعت آن برابر با 2730 مگاهرتز برآورد می‌شود و از پهنای باند 504 گیگابایتی و حافظه 12 گیگ برخوردار است. از مزایای مهم این کارت گرافیک می‌توان به قیمت نسبتا پایین حتی با وجود کارایی بسیار خوب و قدرت بالا، اشاره نمود. تنها ایراد این محصول این است که Frame Generation آن همه‌جا موجود نیست.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا راهنمای خرید کارت گرافیک بر اساس قیمت، کیفیت و سرعت برای شما عزیزان تهیه شود. طی این راهنما، ما شما را با 7 ویژگی یا معیار سنجش کیفیت کارت گرافیک (از سرعت کلاک گرفته تا مبدل دیجیتال به آنالوگ رم) آشنا کردیم و هر کدام از این موارد را مفصل توضیح دادیم. در ادامه نیز به معرفی بهترین کارت‌ گرافیک 2023 پرداختیم، تا به شما در انتخاب قطعه مناسب سیستم کامپیوتری، کمک کند. دقت داشته باشید که تهیه قطعات الکترونیکی هماهنگ با مدل و ویژگی‌های کامپیوتر، مسئله‌ای بسیار مهم بوده و عدم دقت شما می‌توانند برای شما ضرر مالی به همراه داشته باشد.

سوالات متداول:

1 . آیا پردازنده دارای کارت گرافیک یکپارچه برای نمایش بازی‌ها در سیستم‌های گیمینگ کافی است؟

خیر ؛ کارت گرافیک یکپارچه از سرعت و کیفیت عملکرد بالایی برخوردار نیست و در نمایش بازی‌های سنگین سرعت کامپیوتر شما را پایین می‌آورد.

2 . بهترین کارت‌های گرافیک میان‌رده کدامند؟

از بهترین کارت گرافیک‌های میان‌رده‌ای که در بازار موجود می‌باشند، کارت گرافیک‌های ADM Radeon RX 6750 Xi و Nvidia RTX 3050 هستند که برای بازی‌ها با وضوح p1440 بسیار مناسب می‌باشند.

3 . بهترین کارت گرافیک برای گیمینگ چیست؟

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090 عملکرد بسیار خوبی در اجرای بازی‌ها و گیمینگ در تمامی رزولوشن‌ها دارد و در حال حاضر بهترین کارت گرافیک موجود در بازار می‌باشد.