تفاوت حافظه SSD با HDD: هارد SSD بهتر است یا هارد HDD؟

دوست دارید فضای ذخیره سازی مورد استفاده در سیستم تان مقرون به صرفه باشد و فضای بسیار زیادی را در اختیار شما قرار دهد یا این که دوست دارید این فضای ذخیره سازی سرعت و کارایی بالایی را ارائه دهد و در برابر ضربه و آسیب نیز مقاوم باشد؟

این جا بحث تفاوت حافظه SSD با HDD مطرح می شود و باید بین هارد دیسک های سنتی و درایو های حالت جامد یکی را انتخاب کرد. با این حال انتخاب فضای ذخیره سازی مناسب فقط به مقایسه ظرفیت و هزینه محدود نمی شود. نوع فضای ذخیره سازی که در سیستم شما از آن استفاده می شود برای عملکرد مهم است. در این خصوص باید به میزان مصرف برق، قابلیت اطمینان به این فضاها، قدرت، سرعت و مواردی از این دست پرداخت. در حال حاضر هارد دیسک های سنتی (حافظه HDD) و  درایوهای حالت جامد (حافظه SSD)، دو گزینه اصلی ذخیره سازی هستند که می توان بر اساس معیارهای مختلفی آنها را مد نظر قرار داد. 

از این رو سوالات بسیاری در این زمینه مطرح می شود، از جمله این که هارد SSD و حافظه HDD چیست و چه تفاوتی بین این دو حافظه وجود دارد؟ آیا هارد SSD بهتر است یا HDD؟ و با توجه به چه معیار هایی باید حافظه SSD یا HDD را انتخاب کرد؟ در این مقاله از مجله بروزکالا می خواهیم با یک راهنمای سریع و جامع در مورد بهترین گزینه برای استفاده و تفاوت هارد SSD و HDD صحبت کنیم.

آنچه در مقاله تفاوت هارد SSD و HDD خواهید خواند: 

  • حافظه HDD چیست؟
  • حافظه SSD چیست؟
  • حافظه های SSD انواع متفاوتی دارند
  • تاریخچه هارد دیسک ها و درایو های SSD
  • فرق حافظه SSD با هارد دیسک های HDD از نظر قیمت
  • مقایسه انواع هارد SSD با HDD از نظر سرعت
  • تفاوت در عملکرد هارد SSD و HDD
  • تفاوت هارد SSD با HDD از نظر استقامت فیزیکی در پایداری داده ها
  • تفاوت ظرفیت ذخیره سازی هارد SSD و HDD
  • تفاوت حافظه SSD با HDD از قابلیت اطمینان
  • تفاوت درایو های SSD و HDD از نظر مصرف انرژی
  • تفاوت اندازه درایو SSD با HDD
  • انتخاب بین حافظه SSD یا HDD؟
  • آیا می توان همزمان از هارد SSD و درایو HDD استفاده کرد؟
  • برای خرید هارد SSD به چه مواردی باید توجه کرد؟
  • سوالات متداول

حافظه HDD چیست؟

حافظه HDD یک دستگاه ذخیره سازی داده است که درون کامپیوتر قرار دارد. آن را به عنوان هارد دیسک های سنتی نیز می شناسند. در حافظه های HDD دیسک های چرخان وجود دارد که داده ها در آن به صورت مغناطیسی ذخیره می شوند. این حافظه ها را به عنوان دیسک های غیر فرار در رایانه ها در نظر می گیرند. این بدان معنی است که وقتی سیستم را خاموش می کنید، اطلاعات روی آن بر خلاف داده های ذخیره شده در رم، از بین نمی رود.

این هارد دیسک ها در اصل یک دیسک فلزی با پوشش مغناطیسی است که داده ها را ذخیره کند. این داده ها ممکن است هر چیزی باشند، از یک فایل موسیقی یا فیلم گرفته یا یک سند و فایل گزارشی. داده ها در این دیسک ها توسط یک هد با حرکت سریع نوشته و خوانده می شوند. در واقع به نوعی سبک کار آنها شبیه به کار آلبوم های ضبط وینیل قدیمی یا همان دستگاه پخش صفحه گردان است. به نوعی در هارد دیسک یک بازو با چند سر یا مبدل، داده ها را روی دیسک می خواند و می نویسد. بازو سرها را در سراسر سطح دیسک حرکت می دهد تا به داده های مختلف دسترسی پیدا کند. این سبک از دسترسی به داده ها در بحث تفاوت حافظه SSD با HDD از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

HDD ها را می توان به عنوان یک فناوری قدیمی در نظر گرفت، به این معنی که مدت زمان بیشتری نسبت به SSD ها در دسترس بوده اند و قدمت طولانی تری دارند. به طور کلی، هزینه کمتری دارند و برای داده ‌هایی که نیازی به دسترسی مکرر ندارند، مانند پشتیبان ‌گیری از عکس ‌ها، ویدیو ها یا فایل ‌های تجاری، کاربردی هستند. آنها معمولا به دو شکل رایج در دسترس اند. یکی از آنها 2.5 اینچی است که معمولا در لپ تاپ ها از آن استفاده می شود و دیگری نیز 3.5 اینچی است که معمولا از آن در رایانه های رومیزی استفاده می شود. قیمت هارد HDD معمولا مقرون به صرفه تر است.

تفاوت حافظه SSD با HDD

حافظه SSD چیست؟

تا این جا با حافظه ذخیره سازی HDD آشنا شدیم. برای بررسی بیشتر تفاوت هارد SSD با معمولی، باید با مشخصات هارد SSD نیز آشنا شویم. نام این هارد ها را درایو های حالت جامد می نامند و دلیل آن هم این است که از آنها در دستگاه های جامد استیت در زیر کاپوت استفاده می شود. در هارد های SSD تمام داده ها برای ذخیره شدن در مدار های مجتمع ذخیره می شوند. اساس ذخیره سازی در این حافظه ها متفاوت است و همین مساله موجب فرق هارد SSD با HDD شده است. در واقع یک SSD همان عملکرد اصلی یک هارد دیسک را انجام می دهد، اما داده ها در عوض روی تراشه های حافظه فلش متصل به هم ذخیره می شوند که داده ها را حتی زمانی که برق از آنها عبور نمی کند، نیز حفظ می کنند.

البته این تراشه های فلش که اغلب به آن تراشه های NAND گفته می شود، از نوع متفاوتی با نوع مورد استفاده در درایو های USB یا انواع هارد اکسترنال است. این مورد یکی از گزینه های فرق حافظه SSD با هارد اکسترنال محسوب می شود. این نوع تراشه ها که در هارد SSD مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار سریع تر و قابل اعتماد تر است. به همین دلیل نیز در صورت استعلام قیمت SSD در بروز کالا می توان متوجه تفاوت قیمت آن با حافظه های USB شد و معمولا SSD ها گران تر از درایو های USB با همان میزان ظرفیت هستند.حافظه های SSD به طرز چشم گیری زمان دسترسی به داده ها را کاهش می دهند، چرا که به دلیل فرق هارد با SSD، آنها در زمان راه اندازی و بوت شدن سیستم نیازی به منتظر ماندن برای چرخش پلاتر ندارند. در کل SSD ها را می توان گزینه ای مناسب برای افزایش سرعت و کارایی در نظر گرفت.

 

حافظه‌های SSD انواع متفاوتی دارند

جدای از بحث تفاوت هارد SSD با HDD، خود درایو های جامد SSD نیز انواع مختلفی دارند. این درایو ها را می توان در ظرفیت های مختلفی تهیه کرد و توانایی آنها در میزان ذخیره سازی داده ها نیز متفاوت است. همین امر موجب شده تا این درایو ها برای دستگاه های کوچک تر مانند لپ تاپ های باریک تر گزینه ای مناسب باشد. در مقاله انواع حافظه اس اس دی می‌توانید به طور مفصل راجع به انواع هارد SSD بخوانید.

تاریخچه هارد دیسک‌ها و درایوهای SSD

یکی از جنبه هایی که می توان در آن تفاوت حافظه SSD با HDD را بررسی کرد، تفاوت تاریخچه ظهور و استفاده از این حافظه هاست. تکنولوژی هارد دیسک نسبتا قدیمی است و می توان قدمت آن را به دوران تاریخچه ظهور کامپیوتر مربوط دانست. عکس هایی از هارد دیسک های مربوط به سال 1956 وجود دارد که از 50 صفحه با عرض 24 اینچ برای نگهداری فضای ذخیره سازی تا میزان 3.75 مگابایت استفاده می کرد. البته این میزان فضای ذخیره سازی بسیار محدود بود و بعد از مدتی استفاده از آن منسوخ شد.

در اوایل 1980 فرم جدید تری از این هارد درایو ها عرضه شدند که فضای ذخیره سازی بیشتری را ارائه می دادند. اما SSD ها تاریخچه بسیار کوتاه تری دارند. ریشه آنها به چند دهه گذشته می رسد. اساس ساخت این درایو های حالت جامد مانند همین فلش مموری های فعلی است که ایده ساخت آنها حفظ و ذخیره سازی دادها بدون نیاز به برق ثابت است. اولین درایو های اولیه که ما به عنوان SSD می شناسیم در اواخر دهه 2000 در زمان ظهور نت بوک ها ظاهر شدند. در سال 2007 یکی از لپ تاپ های سری ایسوس از یک حافظه SSD دو گیگابایتی به عنوان حافظه اصلی بهره برد که این تراشه ها در این لپ تاپ ها به صورت دائمی به مادربرد لحیم شده بودند. از این نقطه به بعد توجه بسیاری از کاربران به فرق هارد SSD با معمولی معطوف شد.

فرق حافظه SSD با هارد دیسک های HDD از نظر قیمت

فرق حافظه SSD با هارد دیسک های HDD از نظر قیمت

فرق بین هارد SSD با HDD را می توان در بحث تفاوت قیمت آنها در نظر گرفت. به صورت کلی حافظه های SSD گران تر از هارد دیسک های HDD است و این میزان تفاوت قیمت به ازای هر مقدار از فضای ذخیره سازی به گیگابایت و ترابایت متفاوت است. حافظه های HDD با توجه به فضای ذخیره سازی که در اختیار کاربران قرار می دهند، قیمتی به مراتب مقرون به صرفه تر دارند. با این حال این شکاف قیمتی در حال کاهش است، چرا که قیمت SSD ها با سرعت بیشتری نسبت به قیمت هارد در سال کاهش می یابد. از این رو در بحث تفاوت حافظه SSD با HDD ممکن است قیمت دیگر گزینه حائز اهمیتی نباشد. البته نکته ای که در این جا باید به آن اشاره کرد، تفاوت قیمت انواع درایو های SSD با هم است. با مقایسه قیمت انواع SSD می توان متوجه شد که نسل جدید تر این درایو ها با توجه به ظرفیت، قدرت و سرعتی که دارند، قیمت های بالاتری نیز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید :  تفاوت هارد SSD و M2 SSD 

مقایسه انواع هارد SSD با HDD از نظر سرعت

چیزی که درایو های SSD را به یک انتخاب فزاینده محبوب تبدیل می کند سرعت آنهاست. در نتیجه یکی از مهم ترین گزینه ها در بحث تفاوت حافظه SSD با HDD، تفاوت سرعت این دو نوع حافظه ذخیره سازی است. در سراسر برد، SSD‌ها از هارد دیسک‌ها سرعت بیشتری دارند، زیرا از مدار الکتریکی برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کنند و هیچ قطعه متحرک فیزیکی ندارند. همین مشخصه منجر به زمان‌ های انتظار کوتاه‌ تر در هنگام راه‌ اندازی سیستم می‌ شود و تأخیر کمتری هنگام باز کردن برنامه‌ ها یا انجام کار های محاسباتی سنگین ایجاد می‌کند. به عنوان مثال،Intel SSD D5-P5316  یک SSD  سازمانی با ظرفیت 15.36 ترابایت است که بیش از 7000 مگابایت بر ثانیه پهنای باند را ارائه می دهد. در مقابل اما هارد دیسک 14 TB Seagate Exos 2x14 تنها تا 500 مگابایت بر ثانیه پهنای باند ارائه می دهد. این یعنی 14 برابر تفاوت در سرعت که یک تفاوت حائز اهمیت در بحث فرق حافظه SSD با HDD است.

تفاوت در عملکرد هارد SSD و HDD

شرعت بالا منجر به مزایای عملکردی در چندین زمینه می ‌شود و از این رو تفاوت حافظه SSD با HDD را می توان از نظر عملکرد نیز بررسی کرد. برای مثال، هنگام ورود به سیستم و انتظار برای راه ‌اندازی برنامه ‌ها و سرویس ‌ها یا هنگام انجام وظایف ذخیره ‌سازی فشرده مانند کپی کردن یک فایل بزرگ، عملکرد حافظه SSD بسیار سریع تر و کاراتر از هارد دیسک های HDD خواهد بود. با یک هارد دیسک، عملکرد به طور قابل توجهی کاهش می یابد، در حالی که یک SSD می تواند همزمان چندین کار را به صورت همزمان انجام دهد، بدون این که سرعت و قابلیت آن کاهش یابد.

سرعت همچنین تحت تأثیر رابط مورد استفاده در SSD در مقابل HDD است که هنگام انتقال داده ها به عقب و جلو به بقیه سیستم رایانه متصل می شود. ممکن است در مورد این رابط ها شنیده باشید، یکی از آن ها رابط های SATA است و دیگری نیز رابط های PCLe نام دارند. SATA یک فناوری قدیمی تر، کند تر و سنتی تر است، در حالی که PCIe جدید تر و سریع تر است. درایو های SSD با رابط PCIe معمولاً بسیار سریع ‌تر از HDD با SATA هستند زیرا PCIe کانال ‌های بیشتری برای انتقال داده دارد. برای درک بهتر تفاوت هارد SSD با HDD در این زمینه به تفاوت سرعت حرکت خودرو هایی فکر کنید که در یک جاده روستایی یک بانده در حال حرکت اند (هارد اچ اچ دی) در مقابل خودرو هایی که در یک بزرگراه چهار بانده در حال حرکت اند (هارد اس اس دی).

تفاوت هارد SSD با HDD از نظر استقامت فیزیکی در پایداری داده‌ها

اگر بخواهیم فرق هارد و SSD را از نظر استقامت فیزیکی در نظر گرفت، قطعا SSD‌ها گزینه های محکم تر و با دوام تری هستند. آنها ساختاری ضد ضربه دارد و از آن جایی که فاقد قطعات چرخشی و متحرک اند، احتمال خرابی و آسیب دیدن شان در مقایسه با هارد دیسک ها بسیار کمتر است. هارد دیسک ها بیشتر در معرض خرابی و شکستگی قرار دارند. با این حال درایو های HDD عمر طولانی تری دارند. نکته مهم دیگر در تفاوت حافظه SSD با HDD، تفاوت دوام داده ها در آنهاست. در حافظه های SSD داده‌ها به صورت امن و پایدار ذخیره می شوند. همین موضوع در خصوص هارد دیسک های سنتی نیز مطرح می شود و آنها نیز داده های ذخیره شده را به صورت غیر فرار ذخیره می کنند. با این حال از آن جایی که تراشه ذخیره سازی داده در SSD ها از نوع فلش است و به برق وابسته نیست، ریسک از بین رفتن داده ها در این حافظه ها کمتر خواهد بود.

تفاوت ظرفیت ذخیره سازی هارد SSD و HDD

تفاوت ظرفیت ذخیره سازی هارد SSD و HDD

در خصوص ظرفیت ذخیره سازی کفه ترازو به سمت هارد دیسک های سنتی HDD سنگینی می کند. این حافظه ها می توانند فضای ذخیره سازی بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند و از این نظر نسبت به حافظه های SSD برتری دارند. حافظه های SSD می توانند در ظرفیت های 120 گیگابایت تا 30.75 ترابایت در دسترس باشند، در حالی که درایو های HDD از ظرفیت های 250 گیگابایت تا 20 ترابایت عرضه می شوند.

تفاوت حافظه SSD با HDD از نظر قابلیت اطمینان

قابلیت اطمینان در خصوص درایو های ذخیره سازی به این صورت تعریف می شود که آیا داده ها همان طور که در نظر گرفته شده اند، بدون این که فایل ها تغییری کنند یا خراب شوند، ذخیره می شوند یا خیر. در این زمینه می توان فرق هارد SSD و هارد دیسک را، برتری SSD نسبت به HDD در نظر گرفت. SSD ها به طور کلی قابل اعتماد تر از HDD ها هستند که باز هم مربوط به نداشتن قطعات متحرک در آنها می شود. به این دلیل که بدون حرکت و داشتن قطعات متحرک، درایو های SSD تحت تاثیر لرزش یا مسائل حرارتی قرار نمی گیرد و در نتیجه ریسک خراب شدن فایل ها کمتر خواهد بود. معمولا اگر هارد دیسک های سنتی که هد در آن در حال خواندن و نوشتن داده هاست دچار مشکل شود، احتمال خرابی اطلاعات ذخیره شده بسیار بالاست. 

البته، باید حین خرید هارد SSD به برند تولید کننده و اعتبار فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید دقت کنید. ما در مقاله بهترین برند هارد ssd سعی کرده‌ایم در این راستا شما را راهنمایی کنیم.

تفاوت درایو های SSD و HDD از نظر مصرف انرژی

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در بحث تفاوت حافظه SSD با HDD، بحث مصرف انرژی است. درایوهای SSD معمولاً انرژی کمتری مصرف می‌کنند و باعث عمر باتری طولانی ‌تر می‌ شوند، زیرا دسترسی به داده‌ ها بسیار سریع ‌تر است و دستگاه اغلب انرژی کمتری را برای بوت شدن و دسترسی به داده ها مصرف خواهد کرد. هارد دیسک ‌ها با دیسک‌ های چرخان خود هنگام راه ‌اندازی به انرژی بیشتری نسبت به SSD نیاز دارند. در نتیجه می توان گفت آنها باتری و انرژی بیشتری را مصرف خواهند کرد.

تفاوت اندازه درایو SSD با HDD

اندازه متفاوت این حافظه های ذخیره سازی یک موضوع مهم دیگر در بحث تفاوت حافظه SSD با HDD است. درایوهای SSD بسیار کوچک‌تر از درایوهای HDD هستند. حتی همین بحث اندازه کوچک را می توان به عنوان فرق حافظه SSD با هارد اکسترنال نیز در نظر گرفت. اندازه کوچک درایو های SSD به سازندگان و طراحان لپ تاپ ها و کامپیوتر ها انعطاف پذیری بیشتری در طراحی خواهد داد و آنها می توانند به راحتی از این درایو ها در سیستم های مختلف، خصوصا رایانه های شخصی بهره ببرند. آنها می توانند به راحتی جایگزین هارد دیسک های سنتی 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی شوند. می توان درایو های SSD را یا در یک اسلات PCL Express نصب کرد یا این که حتی مستقیما آنها را روی مادربرد سوار کرد.

انتخاب بین حافظه SSD یا HDD

انتخاب بین حافظه SSD یا HDD؟

تا این جای بحث تفاوت حافظه SSD با HDD این طور به نظر می رسد که حافظه های SSD می توانند گزینه انتخابی بهتری باشند و اکثر کاربران آنها را ترجیح می دهند. اما همیشه اینطور نیست! اگر چه هیچ کس از سرعت بالای رایانه خود شکایت نمی کند، اما مواقعی وجود دارد که هارد دیسک می تواند انتخاب منطقی تری باشد. آن ها می توانند گزینه بسیاری خوبی برای ذخیره سازی داده های بیشتر باشند. برای مثال اگر فایلی در حد چند ترابایت برای ذخیره سازی دارید که می‌خواهید آن را در حافظه هارد سیستم ذخیره کنید، هارد دیسک ‌ها می توانند گزینه ای بهتر، با ظرفیت بیشتر و از همه مهم تر مقرون به صرفه تری باشند.

این در حالی است که آنها نمی توانند سرعت بالای سیستم و قدرت بیشتر را ارائه دهند. SSD ها گزینه هایی بسیار قدرت مند و سریع تر اند. البته حتی فرق بین هارد SSD و HDD از نظر فضای ذخیره سازی و قیمت نیز در حال از بین رفتن است، چرا که با کاهش قیمت هارد SSD و به لطف فناوری ‌های جدید تر NAND، تراکم بیت ‌ها در هر قالب NAND در حال تغییر است و در نتیجه می توان در بین حافظه های SSD نیز گزینه هایی را یافت که می توانند همزمان سرعت بالا، عملکرد بهتر، قدرت بیشتر، فضای ذخیره سازی مطلوب و قیمت مقرون به صرفه را ارائه دهند. در نتیجه همین امر، نظر دادن در مورد این که هارد SSD بهتر است یا HDD کار دشواری خواهد بود.

به این ترتیب درایو های SSD می توانند کار بسیار بیشتری برای هر سرور انجام دهند که همین امر منجر به استفاده از دستگاه های کمتری برای دریافت خروجی مشابه از یک درایو HDD می شود. در نتیجه در کل می توان گفت SSD ها می توانند گزینه بهتری برای انتخاب باشند.

آیا می توان همزمان از هارد SSD و درایو HDD استفاده کرد؟

با توجه به فرق هارد SSD و HDD بسیاری فکر می کنند که تنها می توان از یکی از این درایو ها برای ذخیره سازی استفاده کرد، در حالی که اینطور نیست و بسیاری از سیستم ها به صورت هیبریدی از هر دو درایو استفاده می کنند. برای مثال در سیستم های iOS  برنامه ها و فایل های پر مصرف روی SSD نصب می شوند، در حالی که سایر داده ها روی یک HDD قرار می گیرند که معمولا ظرفیت بیشتری دارند و ارزان ترند. به این طریق هم فضای کافی برای ذخیره سازی وجود خواهد داشت و هم این که با کمک گرفتن از یک SSD عملکرد سیستم ارتقا می یابد.

برای خرید هارد SSD به چه مواردی باید توجه کرد؟

در زمان خرید یک درایو SSD برای ارتقای سیستم باید چندین مورد را در نظر گرفت. اول این که در صورت نیاز به خرید کیس برای سیستم آیا کامپیوتر و لپ تاپ مورد نظر می توانند از درایو SSD نیز پشتیبانی کرده و با آن سازگار شوند یا خیر؟ برای چه مواردی هارد SSD مورد استفاده قرار می گیرد و آیا درایو مورد نظر می تواند ظرفیت ذخیره سازی کافی را در اختیار سیستم قرار دهد. مقایسه قیمت انواع SSD و انتخاب گزینه مناسب از بین انواع مختلف موجود از این حافظه های ذخیره سازی نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

خلاصه

موارد بسیاری می تواند در تشخیص تفاوت حافظه SSD با HDD به کاربران کمک کند. درایو های سنتی می توانند گزینه ای مقرون به صرفه تر باشند و فضای ذخیره سازی زیادتری را در اختیار کاربران بگذارند. اما در مقابل آنها، درایو های حالت جامد SSD وجود دارند که می توانند عملکرد و سرعت سیستم را ارتقا دهند. برای انتخاب بین هارد SSD یا HDD باید نیاز و موارد استفاده را در نظر گرفت و بر اساس این که کدام حافظه ذخیره سازی می تواند نیاز های شما را برطرف کند، بهترین گزینه را انتخاب کرد. در برخی سیستم ها نیز به صورت همزمان هم از درایو های HDD و هم از حافظه های SSD استفاده می شود. اگر در این زمینه سوال دارید یا مشاوره می خواهید حتما با کارشناسان فروشگاه اینترنتی بروز کالا تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱. هارد SSD بهتره یا HDD؟

برای انتخاب بین هارد SSD یا HDD باید نیاز و کاربری حافظه ذخیره سازی را در نظر گرفت. برای مثال اگر فایل هایی که برای ذخیره سازی در نظر گرفته اید شامل یک سری عکس و فیلم است که می خواهید آنها را در لپ تاپ نگهداری کنید و نیازی به دسترسی سریع به آنها ندارید، قطعا حافظه های HDD می توانند انتخابی عالی و مقرون به صرفه تر باشند. در انتهای دیگر طیف، اگر کسب ‌وکاری دارید که در آن تراکنش ‌های بی‌درنگ و سریع را انجام می‌ دهید، فیلم‌ ها و عکس ‌ها را ویرایش می‌کنید و نیاز به دسترسی سریع به پایگاه داده فایل ‌ها، کلیپ ‌های ویدیویی یا برنامه های مختلف را دارید، قطعا انتخاب هارد SSD انتخاب بهتری خواهد بود. عملکرد سریع SSD ها آنها را به انتخابی ایده آل برای زمانی که دسترسی سریع به داده های شما مهم ترین چیز است تبدیل می کند.

۲. چرا درایو های SSD برای لپ تاپ ها مفیدند؟

اغلب درایو های ذخیره سازی SSD در لپ تاپ ها استفاده می شوند. دلیل استفاده از آنها در لپ تاپ ها این است که این حافظه ها غیر مکانیکی هستند و به انرژی بسیار کمتری نیاز دارند. این به معنای افزایش عمر باتری در لپ تاپ هایی است که از حافظه SSD در آنها استفاده شده است.

۳. در چه سیستم هایی از درایو های SSD استفاده می شود؟

معمولا هنوز هم در لپ تاپ های ارزان قیمت از هارد دیسک های سنتی که ارزان ترند استفاده می شود. با این حال در اکثر دستگاه های میان رده تا سطح بالای جدید از درایو های SSD به جای درایو های HDD استفاده می شود.

۴. آیا ارتقای سیستم تنها با ارتقای هارد انجام می شود؟

ارتقای لپ تاپ با ارتقای هارد یا حافظه ذخیره سازی تنها یکی از گزینه هایی است که می توان از آن برای  ارتقای یک لپ تاپ استفاده کرد. راه کار های دیگری نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به ارتقای کارت گرافیک لپ تاپ یا ارتقای رم نیز اشاره کرد. گاهی اوقات تنها یکی از این گزینه ها را می توان برای سیستم در نظر گرفت و گاهی نیز می توان از تمام این موارد برای ارتقای سیستم استفاده کرد. برای انتخاب بین ارتقای هارد SSD یا ارتقای رم، می توان با استعلام قیمت RAM و حافظه SSD و همچنین در نظر گرفتن مشخصات سیستم یکی از این موارد را برای افزایش عملکرد لپ تاپ در نظر گرفت.

۵. هارد من SSD است یا HDD؟

روش های مختلفی وجود دارد که می توان از طریق آنها SSD یا HDD بودن هارد را تشخیص داد. یکی از آنها از طریق ابزار Defragmenter است. گزینه بعدی نیز گزینه پاورشل در ویندوز است. اطلاعات خود سیستمی که از آن استفاده می کنید نیز می تواند به تشخیص این که هارد مورد استفاده در لپ تاپ از نوع SSD است یا HDD به شما کمک کند.