معرفی انواع مختلف کیس های کامپیوتر و کاربردهای آن‌ها

سیستم‌های شما از قطعات مختلفی نظیر مانیتور، کیس و بلندگو‌ها و... ساخته شده‌اند و هر یک وظایف خود را دارا می‌باشند. اما به جرات می‌توان کیس‌ها را به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کامپیوتر معرفی نمود. کیس‌ها نیز خود از قطعاتی مانند رم، پردازنده یا cpu، مادربرد، هارد و کارت گرافیک ساخته می‌شوند و این اجزا هر یک به صورت جداگانه درون قالب کیس نصب می‌شوند. انواع کیس کامپیوتر و در اندازه‌ها و آپشن‌های مختلف در بازار موجود هستند. اندازه و ویژگی‌های کیس تعیین می‌کند که کدام اجزای مهمی که پیش‌تر نام بردیم در آن قابل نصب می‌باشند. بنابراین، در این مقاله درباره انواع کیس کامپیوتر توضیح داده و چند مورد از بهترین کیس‌ کامپیوتررا به شما معرفی می‌کنیم تا با مطالعه این متن بتوانید با آگاهی بیش‌تری به سراغ انواع کیسهای کامپیوتر بروید.

سرفصل‌های مقاله :

  • کیس کامپیوتر چیست؟
  • دسته‌بندی کیس کامپیوتر
  • انواع کیس کامپیوتر تاور
  • معرفی شش مورد از بهترین کیس‌های کامپیوتر 

 

کیس کامپیوتر چیست؟

کیس‌های کامپیوتر بخش قابل مشاهدها از سسیتم هستند. دیگر اجزای داخلی در کیس کامپیوتر مونتاژ می‌شوند و کیس به عنوان یک ساختار محافظ برای آن‌ها عمل می‌کند. کیس‌ها انواع مختلفی دارند. اصلی‌ترین ویژگی های کیس کامپیوتر شکل و عامل اندازه آن می‌باشد. به این دلیل که شکل مادربرد باید به طور کامل با کیس سازگاری داشته باشد. در ضمن، سیستم خنک‌کننده نیز از اجزای اصلی و مهم در کیس کامپیوتر است که مدل و قدرت آن به اندازه و ویژگی‌های کیس مربوط می‌باشد. در داخل کیس باید فضای کافی برای گردش هوا و رادیاتورهای بزرگ مناسب یک سیستم قوی وجود داشته داشته باشد. همانطور که گفتیم، کیس یک مولفه مهم به منظور محافظت از اجزای داخلی دربرابر عوامل خارجی است و قبل از انتخاب و خرید کیس کامپیوتر مناسب، ابتدا باید با انواع آن آشنایی داشته باشید. 

دسته‌بندی کیس کامپیوتر

کیس‌های کامپیوتر به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. کیس‌های دسکتاپ یا رومیزی و کیس‌های ایستاده ( تاور یا برجکی ). هر کدام از دسته‌ها از کاربرد مخصوص به خود برخوردار می‌باشند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر کیس مناسب خود را مشخص کنید. در ادامه به معرفی انواع کیس کامپیوتر و بررسی هر کدام می‌پردازیم

پیشنهاد مطالعه: نحوه اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون

  • کیس کامپیوتر دسکتاپ Desktop:

این نوع از انواع کیس رایانه در حقیقت ساده‌ترین نوع کیس به شمار می‌آیند. کیس کامپیوتر دسکتاپ را بیش‌تر می‌توان در خانه‌ها پیدا کرد و صرفا ابتدایی‌ترین قابلیت‌های مورد نیاز را ارائه می‌دهد. هدف اصلی کیس‌های دسکتاپ نگهداری از تمامی قطعات اینترنال در درون کیس می‌باشد تا حداکثر فضا ارائه شود. این مدل کیس‌ها صرفا برای افرادی که قصد توسعه کامپیوتر خود را داشته و یا کسانی که از کامپیوتر خود فقط برای انجام فعالیت‌های ساده و اولیه بهره می‌گیرند، کاربرد دارد. بنابراین، بیلدرها و گیمرها چندان از این نوع کیس لذت نخواهند برد. 

  • کیس کامپیوتر تاورTower:

کیس‌ برجکی یا تاور نوعی از انواع کیس‌های کامپیوتری هستند که گیمرها و بیلدرها آن‌ها را بیش‌تر ترجیح می‌دهند. این کیس‌ها خود به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند که در بخش بعد به معرفی و توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. 

انواع کیس کامپیوتر تاور

انواع کیس های کامپیوتر برجکی یا تاور به شرح زیر می‌باشد.

  • کیس Full Tower:

اول از همه باید بگوییم که از Full Tower برای جای دادن مادربرد E-ATX یا CEB استفاده می‌شود و این امر برای سرورهایی با کارایی بالا که قادر به استفاده همزمان از دو پردازنده و مقدار زیادی RAM و دیگر واحدهای ذخیره‌سازی هستند، بسیار مفید می‌باشند. اندازه فول تاور در حدود 22 تا 32 سانتی‌متر برای عرض و 55 تا 75 سانتی‌متر برای ارتفاع می‌باشد. در ضمن می‌تواند از 4 تا 9 جایگاه 5.25 اینچی برای درایو نوری اضافی داشته باشد. این کیس شما را قادر می‌سازد تا هف کارت توسعه همانند کارت صدا یا گیرنده را نصب نمایید. این مدل اندازه و وزن مناسبی دارد و به طور معمول از خنک‌کننده داخلی بهتری نیز برخوردار است. البته این کیس کامپیوتر گران‌تر می‌باشند. 

اگر می‌خواهید یک سیستم شخصی قوی برای خود بسازید و در ضمن می‌خواهید از سه مانیتور استفاده کرده و با کیفیت 4K بازی کنید، این کیس فضای لازم را برای رایانه و سیستم شما فراهم می‌کند. کیس فول تاور خنک‌کننده بهتری را برای دو کارت گرافیک سطح بالا، چندین نوار رم و پردازنده‌ای نظیر Intel Core i9 – 9900K فراهم می‌آورد. در ضمن این امکان را به شما می‌دهد که یک سیستم خنک‌کننده سفارشی با فن‌های 230 میلی‌متری ایجاد کنید. کیس Full Tower ارزش خرید را دارد ولی صرفا در شرایطی که برای خنک نمودن پردازنده‌ها و کارت‌های قدرتمند به فضای بسیاری برای اجزای سازنده احتیاج داشته یا نیاز به جریان هوا زیادی داشته باشید.

البته در داشتن کیس فول تاور یک ایراد بزرگ وجود دارد و آن این است که این نوع کیس فضای بسیاری را اشغال می‌کند و پنهان نمودن آن کار سختی است. به هر حال اگر شما فضای کافی برای قرار دادن این کیس‌ها را دارید، کیس Full Tower می‌تواند بهترین انتخاب برای کامپیوتر شما باشد.

  • کیس Mid Tower:

فرمت Mid Tower یا ATX پرکاربردترین و همچنین محبوب‌ترین کیس کامپیوتر محسوب می‌شود که به شما امکان بهره گرفتن از بسیاری از درایوها و تقریبا انواع مادربردها با ابعاد قابل قبول را می‌دهد. ارتفاع مید تاور ها به طور میانگین بین 35 تا 55 سانتی‌متر بوده و عرض آن 15 تا 25 سانتی‌متر می‌باشد. در داخل این کیس، فضای کافی برای نصب قطعات فول سایز مثل بیش‌تر کارت‌های گرافیکی با طول بیش‌تر از 300 میلی‌متر وجود دارد و همچنین از قابلیت استفاده از فن‌های 120، 140 و یا حتی 200 میلی‌متر برای تاثیر مثبت، برخوردار است. اگر می‌خواهید یک کامپیوتر معمولی برای بازی بسازید و بازی‌های سخت مدنظر شما نیستند، پس Mid Towerها به احتمال زیاد انتخاب درستی برای شما می‌باشند. طول این کیس حدود 31 سانتی‌متر بوده و بنابراین به آسانی قادر خواهید بود کارت گرافیک با اندازه کامل و ضخامت دو تا سه شکاف توسعه را نصب کنید.

درضمن، اجزای داخل مید تاور جریان هوای سرد کافی را دریافت می‌کنند. با بهره گرفتن از فن‌ها، دمای کارت گرافیک و پردازنده هیچگاه از 70 تا 80 درجه سانتی‌گراد بیش‌تر نمی‌شود. با استفاده از این مدل می‌توانید یک کامپیوتر مولد با سیستم تهویه صوتی بسازید. این نوع فرمت هم مواردی برای استاندارد mini iTX و هم آن‌هایی که برای استاندارد میکرو ATX طراحی شده‌اند را شامل می‌شود. به همین خاطر، همه کیس‌های کامپیوتر کوچک در این بخش یافت می‌شود؛ از جمله بسیاری از شاسی‌های مکعبی شکل با جهت HTPC.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت کیس های گیمینگ و دیگر مدل ها

  • کیس Mini Tower: 

Mini Towerها طوری طراحی شده‌اند که فضای فیزیکی زیادی را اشغال نمی‌کنند. متوسط طول برج‌های کوچک بین 30 تا 45 سانتی‌متر و عرض 15 تا 25 سانتی‌متر می‌باشد و حتی در بعضی موارد می‌توانند کوچک‌تر نیز باشند. محفظه‌های حرارتی در این مدل بهترین نوع خود نیستند، بنابراین توصیه می‌شود از قطعات کم‌مصرف به جای پرمصرف‌ها بهره بگیرید.

شاسی مینی تاور کوچک‌ترین از نظر اندازه بوده و در بین مونتاژکنندگان کامپیوتر به خاطر حجم محدود که امکان مونتاژ یک کامپیوتر کم و بیش پربازده و جریان کم را به شما نمی‌دهد، از محبوبیت زیادی نیز برخوردار نیست. بدنه کوچک در این کیس، انتخاب لوازم جانبی را نیز محدود می‌کند. در این کیس فقط قادر خواهید بود مادربرد MicroATX و یک منبع تغذیه کم نصب نمایید. مینی تاورها برای رایانه‌های شخصی و خانگی معمولی، انتخابی رایج محسوب می‌شوند. نیازی به صرف هزینه هنگفت برای خرید آن‌ها نبوده و در ضمن برای بازی‌های ویدیویی معمولی استاندارهای کافی را دارا هستند. این مدل با توجه به اندازه محدود خود و قابلیت انبساطی که دارد، از کاربردهای محدودی نیز برخوردار می‌باشد. 

  • کیس HTPC و SFF: 

این نوع از کیس‌ها در سال‌های اخیر محبوبیت بیش‌تری پیدا کرده‌اند. در ادامه هریک را توضیح می‌دهیم.

  • HTPC 

این کیس‌ها بهترین گزینه برای سرگرمی‌های چندرسانه‌ای در منزل می‌باشند. شما می‌توانید آن‌ها را زیر میز تلویزیون قرار داده یا حتی بر روی دیوار آویزان نمایید. قدرت این مدل برای پخش موسیقی و ویدیو از بسیاری از کیس‌های مدرن بیش‌تر بوده و در ضمن صدایی نیز ایجاد نمی‌کنند و اغلب خنک‌کننده‌های منفعل دارند.

  • SFF

این کیس نیز فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند و به دلیل اندازه کوچک و وزن کمی که دارد می‌تواند جایگزین خوبی برای لپ‌تاپ باشد. البته این کیس‌ها نسبت به لپ‌ تاپ‌ قدرت بیش‌تری دارند. این مدل برای افرادی که در فضای کم، کار یا بازی می‌کنند بسیار مناسب می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت کیس گیمینگ و کیس‌های دیگر

معرفی شش مورد از بهترین کیس‌های کامپیوتر

در این بخش شش مورد از بهترین کیس‌های کامپیوتر را معرفی می‌کنیم.

1. کیس کامپیوتر گرین مدل Pars Evo:

کیس کامپیوتر گرین مدل Pars Evo

کیس گرین مدل Pars Evo، در پنل جلویی خود پنج عدد سینی درایو 5.25 اینچی، سه عدد سینی درایو 3.5 اینچی، یک پورت USB 3.0 و دو پورت USB 2.0 است. این مدل در فضای داخلی خود از هارد دیسک و سیستم مدیریت کابل برخوردار می‌باشد. هفت عدد جایگاه اسلات توسعه داشته و سیستم‌ خنک‌کننده آن از فیلتر گرد و غبار، شش جایگاه فن و یک عدد فن نصب شده برخوردار است. جنس قسمت بیرونی این مدل از استیل ضد زنگ است و ابعاد این کیس 200 × 450 × 475 میلی‌متر می‌باشد.

2. کیس گرین مدل Z5 SURENA:

کیس Green مدل Z5 SURENA

در پنل جلویی این مدل سه عدد سینی درایو 3.5 اینچی، هفت سینی درایو 2.5 اینچی، یک پورت USB 3.0 و دو پورت USB 2.0 وجود دارند. در فضای داخلی این مدل نیز سه سینی درایو 3.5 اینچی به علاوه سیستم مدیریت کابل تعبیه شده‌اند. کیس گرین مدل Z5 SURENA، هشت جایگاه اسلات توسعه داشته و در ضمن دوازده عدد جایگاه فن و 3 عدد فن نصب شده دارد. فرم فاکتور این مدل Mid Tower بوده و ابعاد و وزن آن به ترتیب 510×220×440 میلی‌متر و 6.8 کیلوگرم می‌باشد.

3. کیس لیان لی PC O11 Dynamic XL ROG WHITE:

کیس لیان لی PC O11 Dynamic XL ROG WHITE

لیان لی مدل PC O11 Dynamic XL ROG WHITE، دارای چهار سینی درایو 3.5 اینچی و ده سینی درایو 2.5 اینچی و در ضمن چهار پورت USB 3.0 است. درر فضای داخلی خود شامل چهر سینی درایو 3.5 اینچی، مکانیزم کاهش نویز و لرزشو سیستم مدیریت کابل می‌باشد. این مدل هشت جایگاه اسلات توسعه داشته و سیستم خنک‌کننده آن، ده جایگاه فن را شامل می‌شود. فرم فاکتور Mid Tower می‌باشد و ابعاد این کیس 513×471×285 میلی‌متر است.

4. کیس کامپیوتر کوگار مدل Cougar Conquer 2 Full -Tower Rgb Sync:

کیس کامپیوتر کوگار مدل Cougar Conquer 2 Full-Tower Rgb Sync

کیس کوگار Cougar Conquer 2 Full -Tower Rgb Sync، شامل دو عدد سینی درایو 3.5 اینچی و دو پورت USB 3.0 در پنل جلویی می‌باشد. این مدل در فضای داخلی خود قفسه هارددیسک دارد و در ضمن 2+8 جایگاه اسلات توسعه را در پنل پشتی شامل می‌شود. این کیس Full Tower است و ابعاد آن 368 x 631 x 744 می‌باشد.

5. کیس لیان لی مدل O11 Air Mini White:

کیس لیان لی O11 Air Mini White

این محصول از چهار سینی درایو 3.5 اینچی، شش سینی درایو 2.5 اینچی، دو پورت USB 3.0 و کارت خوان حافظه برخوردار است و در فضای داخلی خود نیز چهار عدد سینی درایو 3.5 اینچی، قفسه هارددیسک، مکانیزم کاهش نویز و سیستم مدیریت کابل را شامل می‌شود. کیس لیان لی مدل O11 Air Mini White، ده عدد جایگاه فن و سه فن نصب شده را درون خود دارد. این کیس Mid Tower بوده و ابعاد آن 400×288×384 میلی‌متر است.

6. کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION:

کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION

در پنل جلویی این مدل دو سینی درایو 3.5 اینچی، چهار سینی درایو 2.5 اینچی و همچنین چهار پورت USB 3.0 تعبیه شده است. سیستم مدیریت کابل، مکانیزم کاهش نویز و لرزش و دو سینی درایو 3.5 اینچی نیز در فضای داخلی آن وجود دارند. در کیس ایسوس ROG Strix Helios GUNDAM EDITION، ما 8+2 جایگاه اسلات برای توسعه داریم و در ضمن هفت جایگاه فن به علاوه چهار فن نصب شده نیز در این مدل قرار دارند. فرم فاکتور این کیس MID TOWER است. وزن و ابعاد آن به ترتیب 18 کیلوگرم و 250×565×591 میلی‌متر می‌باشند.

سخن پایانی

در این مقاله انواع مختلف کیس کامپیوتر و کاربردهای آن‌ها را برای شما توضیح دادیم. شما می‌توانید طبق بودجه و هدفی که دارید، کیس مناسب خود را انتخاب نمایید. البته قبل از تهیه کیس، حتما به فضایی که در اختیار دارید نیز دقت کنید تا کیس خریداری شده متناسب با فضا باشد. کاربرد کامپیوتر مورد نظر را نیز حتما به خاطر داشته باشید. در آخر چند مورد از بهترین کیس‌ها را به شما معرفی کردیم و شما می‌توانید برای خرید و کسب اطلاعات بیش‌تر از این موارد به وبسایت بروزکالا مراجعه کنید. همچنین چنانکه مشتاقید با بقیه سخت‌افزارهای کامپیوتر نظیر مادربرد، رم، هارد، کبیورد و موس، پردازنده و کارت گرافیک و ... آشنا شوید، می‌توانید از مجله تخصصی بروزکالا دیدن نمایید. با امید دیدار. 

 

سوالات متداول:

1. از کیس کامپیوتر برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

کیس‌ بخش قابل مشاهده سیستم ماست که به آن برج کامپیوتر نیز گفته می‌شود. کیس به عنوان یک ساختار محافظ برای اجزای داخلی نظیر مادربرد، رم، هارددیسک و... است و از آن‌ها در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند.

2. کدام یک از کیس‌های کامپیوتر برای بازی بهتر می‌باشد؟

کیس مناسب برای بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا باید یکسری ویژگی‌ها نظیر سیستم خنک‌کننده بسیار خوب، داشته باشد. کیس‌های Full Tower با اینکه قیمت گرانی دارند، اما برای گیمرهای حرفه‌ای گزینه بسیار مناسبی هستند.