چگونه مادربرد مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

این اتفاق جدیدی نیست که پس از گذشت چند سال از عمر کامپیوتر خود متوجه هنگ کردن، کند شدن سرعت و مشکلاتی از این دست شوید. اما راه حل چیست؟ ارتقای سیستم شما بهترین و هوشمندانه‌ترین روشی است که باعث بالا بردن سرعت عملکرد دستگاه می‌شود و مشکلات این چنینی را از بین خواهد برد. پس باید برخی از قطعات دستگاه را تعویض کنید. از آنجا که این قطعات و اجزای جدید، باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند، گاهی مجبور به تعویض قطعه‌ای اصلی و مهم به نام مادربرد Motherboard می‌شوید. ما در فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه‌دهنده با کیفیت‌ترین قطعات کامپیوتر است، یک راهنمای انتخاب مادربرد خوب برای کامپیوتر برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم تا خرید مناسب و مطلوبی پیش‌رو داشته باشید.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: علائم از کار افتادن مادربرد

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. مادربرد چیست؟
  2. نکات مهم در خرید مادربرد
  • انتخاب پلتفرم
  • چیپست و سوکت
  • اسلات‌های رم
  • اندازه و فرم فکتور
  • پورت‌های توسعه
  • پشتیبانی GPU
  • ذخیره‌سازی
  • هدرها
  • اورکلاک
  • سیستم خنک‌کننده
  • وای فای و بلوتوث
  • نورپردازی

مادربرد چیست؟

از نام این قطعه مشخص است که برد اصلی دستگاه محسوب می‌شود و در رایانه رومیزی، گوشی موبایل، لپ‌تاپ و... وجود دارد. وظیفه آن کنترل پردازشگر مرکزی و برقرار کردن ارتباط بین پردازشگر و سایر قسمت‌ها است. مادربرد انرژی الکتریکی را به سایر قطعات ارائه می‌دهد و شرایطی را به وجود می‌آورد که تمامی اجزا با یکدیگر در ارتباط باشند. این قطعه با توجه به وجود پورت‌های بیرونی روی خود، امکان اتصال تجهیزات بیرونی دستگاه مانند کیبورد، فلش، ماوس یا هر لوازم جانبی دیگری را نیز فراهم خواهد کرد.

اگر شما کاربر کامپیوتر رومیزی هستید، به محض باز کردن کیس متوجه وجود مادربرد خواهید شد زیرا قطعات دیگری مانند رم، کارت گرافیک، CPU و کامپوننت‌های دیگر همه روی آن قرار گرفته‌اند. در مقاله مادربرد چیست بیشتر درباره این قطعه و کاربرد آن صحبت کرده‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید مطالعه کنید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه مادربرد مناسب برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

نکات مهم در خرید مادربرد

نکات مهم در خرید مادربرد

این قطعه برای دستگاه شما اساسی است و حتی با انتخاب کالایی پیشرفته و مدرن می‌توانید امکان ارتقای اجزای کامپیوتر خود در آینده را نیز فراهم کنید. این در صورتی است که اگر مادربرد قدیمی باشد، هنگام تعویض قطعات دیگر احتمال عدم سازگاری آن با اجزایی مانند پردازنده و رم وجود خواهد داشت. هنگامی که شما قصد ارتقای سیستم خود را دارید و یا می‌خواهید یک سیستم را اسمبل کنید، باید حتماً نکاتی را برای انتخاب مادربرد مناسب در نظر بگیرید. این موارد به جز انتخاب محصولی که دارای سوکت‌، اسلات‌، پورت‌‌ و کانکتورهای مورد نظر باشد، شامل موارد دیگری نیز می‌شود که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انتخاب پلتفرم

این موضوع برای کاربران بسیار مهم است که کدام پلتفرم را انتخاب کنند. گیمرها به پردازنده‌هایی با پردازش سریع و هسته‌های بیشتر نیاز دارند و از این رو محصولات شرکت اینتل برای آن‌ها عالی و کاربردی خواهد بود. اما از طرف دیگر با شرکت AMD نیز مواجه هستیم که محصولات مقرون به صرفه‌ای را به مشتری ارائه می‌دهد و عنوان بهترین عرضه‌کننده مادربردهای میان‌رده‌ را دارد.

حالا برای شما سوال پیش می‌آید که در نهایت چگونه مادربرد مناسب انتخاب کنیم؟ پاسخ این سوال را شما می‌دانید. این یعنی باید با توجه به نوع کاربری خود، این قطعه را انتخاب نمایید. اگر گیمر هستید و یا با برنامه‌های سنگین ویرایش ویدئو و... سر و کار دارید، خرید مادربرد گیمینگ از بین مدل‌های Intel بهترین گزینه خواهد بود. این موضوع را فراموش نکنید که باید مدلی را انتخاب نمایید که دارای سوکت و چیپست سازگار با CPU باشد. 

چیپست و سوکت

سازگاری CPU با مادربرد مهم‌ترین موردی است که باید به آن توجه کرد. در همین راستا باید مشخصات و ویژگی‌های پردازنده را بررسی کنید تا بدانید از چه سوکتی پشتیبانی خواهد کرد زیرا باید با سوکت به مادربرد شما متصل شود. هر برد، تراشه و چیپست خاص خودش را دارد که نشان می‌دهد پردازنده تحت پشتیبانی و سازگار با آن کدام است. پس حتماً باید نوع CPU بررسی شود. این چیپست است که به اجزای این قطعه اجازه برقراری ارتباط با یکدیگر را خواهد داد.

لینک مشاهده انواع پردازنده: قیمت خرید پردازنده

اسلات‌های رم

نکته دیگر در راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر توجه به اسلات‌های رم است. کاربر باید به تعداد اسلات‌های رم روی محصول توجه کند. معمولاً در انواع دسکتاپ، چهار اسلات رم به چشم می‌خورد که در اغلب موارد برای کاربر کافی است. به سازگاری مادربرد با رم نیز دقت کنید و حتماً آن را بررسی کنید تا متوجه شوید مواردی نظیر سرعت و ظرفیت پشتیبانی می‌شوند یا خیر. این یعنی به جز تعداد رم‌های مورد پشتیبانی، ظرفیت آن نیز باید با رمی که شما برمی‌گزینید، سازگار باشد. 

راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر

اندازه و فرم فکتور

در حالت کلی در مدل‌های دسکتاپ سه سایز مادربرد تولید می‌شود. انتخاب بین این سه به فضا و کاربرد شما بستگی دارد. شما می‌خواهید این محصول قدرتمند باشد و مشخصات زیادی داشته باشد یا ترجیح می‌دهید فضای کمتری را اشغال کند؟ از لحاظ فرم فاکتور این کالا به سه مدل ATX، Mini-ITX و Micro-ATX تقسیم می‌شود که متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع آن ATX است و از اندازه‌ای استاندارد برخوردار می‌باشد. 

پورت‌های توسعه

همان‌طور که ذکر شد مادربرد وظیفه اتصال قطعات مختلف به یکدیگر را بر عهده دارد. برای این اتصال از پورت‌هایی استفاده می‌شود که اصطلاحاً به آن‌ها پورت‌های توسعه می‌گویند. برای متصل شدن بسیاری از اجزا از پورت PCIe استفاده می‌شود که با نام‌های x16، x8، x4 و x1 موجود است. در واقع این اسامی تعیین‌کننده سرعت یک اسلات است. وقتی تعداد پین‌های زیادی برای منتقل کردن سیگنال‌ها وجود داشته باشد، در نتیجه ظرفیت بیشتری هم برای منتقل کردن داده‌ها وجود خواهد داشت. پس هنگام خرید مادربرد از بروزکالا از تعداد کافی پورت‌های توسعه اطمینان حاصل کنید.

پشتیبانی GPU

هنگامی که صحبت از خرید کارت گرافیک خوب می‌شود، باید چند مورد از جمله سازگاری مادربرد را در نظر گرفت. می‌دانیم که کارت گرافیک برای گیمرها اهمیت بسیاری دارد. پس آن‌ها حتماً برای راه‌اندازی یا ارتقای سیستم گیمینگ خود باید به انتخاب GPU سازگار با مادربرد توجه کنند. کارت گرافیک‌های مدرن که رده بالا هستند، از PCIe نسل چهارم بهره می‌برند که برای یک گیمر مهم خواهد بود. بنابراین حتماً به نسخه PCIe آن توجه نمایید.

ذخیره‌سازی

نام ذخیره‌سازی ما را به یاد دو هارد HDD و SSD می‌اندازد. قبلا درباره تفاوت‌ هارد SSD و HDD مفصل صحبت کرده‌ایم. با این حال حتماً بارها شنیده‌اید که به طور کلی اگر بودجه کافی دارید و سرعت بالا برایتان اهمیت دارد، از SSD استفاده کنید و در غیر این صورت HDD را برگزینید. هنگام خرید مادربرد حتماً باید پشتیبانی از درایوهای SSD را مد نظر قرار دهید. برای نصب درایو هارد بر روی مادربرد اتصالات مختلفی وجود دارد که داخلی یا خارجی هستند. مرسوم‌ترین و متداول‌ترین این اتصالات، SATA 3.0 و NVME می‌باشند.

هدرها

هنگام خرید این قطعه حتماً به هدرها دقت کنید. ممکن است شما به هدر USB Type-C احتیاج داشته باشید؛ پس محصولی را خریداری کنید که از آن پشتیبانی کند. در حالت کلی باید در نظر بگیرید که به چه هدرهایی نیاز دارید و این را در انتخاب مادربرد از فروشگاه بروزکالا در نظر بگیرید.

انتخاب مادربرد خوب

اورکلاک

اورکلاک این قطعه نقش مهمی را در سرعت و قدرت پردازش رایانه شما ایفا می‌کند. اورکلاک فرایندی است که طی آن یک قطعه فراتر و بالاتر از تنظیمات کارخانه خود تنظیم می‌شود تا عملکردش بالاتر برود. این را بدانید که مادربردهای مدرن و رده بالا، گستره وسیعی از ویژگی‌های اورکلاک مانند تنظیم خودکار برای GPU، حافظه رم و CPU را به کاربر ارائه می‌دهند.

سیستم خنک‌کننده

برخی از اجزای مادربرد گرمای زیادی تولید می‌کنند. میزان حرارتی که تولید می‌شود به عوامل مختلفی مانند چیدمان قطعات، سایز کیس، دمای محیط و... بستگی دارد. هیت سینک برای تراشه‌ها و چیپست‌ها به کار می‌رود اما گاهی برای اجزای دیگر کافی نخواهد بود. به همین منظور است که هنگام خرید مادربرد باید به سیستم خنک‌کننده توجه کنید تا این اجزا را در دمای معین و ثابتی نگاه دارد. این موضوع برای سیستم‌های انواع مادربرد گیمینگ اهمیت زیادی خواهد داشت. 

وای‌فای و بلوتوث

در شرایطی ویژگی Wi-Fi برای شما مهم خواهد بود که سیستم شما با مودم فاصله زیادی داشته باشد. این را نیز بدانید که این کارت‌های وای‌فای از استانداردهای بلوتوث هم پشتیبانی می‌کنند. این‌گونه هماهنگی تجهیزاتی مانند هدست با سیستم راحت خواهد بود.

نورپردازی

در محصولات پیشرفته معمولاً هدرهای RGB نیز ارائه می‌شود. این یک ویژگی سلیقه‌ای است که به کمک لامپ‌های LED با رنگ‌های مختلف ارائه می‌شود. جالب است بدانید که این مورد به دو صورت آدرس‌پذیری و غیرآدرس‌پذیری کار می‌کند که در نوع اول قابلیت نمایش چندین رنگ به صورت هم‌زمان روی برد وجود دارد. اگر به کیس رنگی و نورانی علاقه‌مند هستید، به این فاکتور نیز توجه نمایید.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: قسمت های اصلی مادربرد

نتیجه‌گیری

در این مقاله‌ راهنمای خرید مادربرد برای کامپیوتر متوجه شدید که بهتر است قبل از خرید مادربرد به چه مواردی توجه کنید؛ انتخاب پلتفرم، هدرها، و اسلات‌های رم از جمله مواردی هستند که توجه به آن‌ها مهم است. به خاطر بسپارید که محصول مورد نظر شما حتماً باید از CPU پشتیبانی کند. در نهایت با توجه به بودجه‌ای که دارید از برندی معتبر، کالای مورد نظر خود را خریداری نمایید. شما تجربه بستن یک کیس را دارید؟ از چه مادربردی با چه ویژگی‌هایی استفاده کردید؟

فروشگاه اینترنتی بروزکالا تمامی قطعات و تجهیزات کامپیوتر را با قیمت عالی، کیفیت مناسب و برندهای معتبر به شما عزیزان ارائه می‌دهد. شما این امکان را خواهید داشت که قبل از خرید با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید و حتی به صورت آنلاین نیز سیستم خود را اسمبل کنید.

سوالات متداول

1. آیا مادربردهای بزرگ‌تر پورت‌های بیشتری دارند؟

هرچه این قطعه بزرگ‌تر باشد، دارای پورت‌های DIMM بیشتری نیز خواهد بود. علاوه بر آن کانکتورهای M.2 برای SSD و اسلات‌های PCIe با سایز کامل برای کارت گرافیک نیز در آن‌ها تعبیه شده است.

2. برترین برندهای تولید کننده این محصول کدام هستند؟

شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان مادربردهای مطلوب و با کیفیتی تولید می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به ایسوس، گیگابایت و MSI به عنوان برترین و پرفروش‌ترین برندها اشاره کرد.

3. چرا انتخاب این قطعه مهم است؟

اهمیت انتخاب مادربرد خوب در این است که خودش مهم‌‌ترین قطعه محسوب می‌شود و باعث ارتباط تمامی بخش‌های دیگر از جمله CPU، کارت گرافیک، رم، مانیتور و... با یکدیگر می‌شود. می‌توانیم این محصول را به نوعی پایه و اساس یک کامپیوتر بدانیم.