حافظه HDD چیست؟ مزایا و معایب انواع هارد دیسک را بدانیم

آیا تا به حال به فکر ارتقای کامپیوتر خود افتاده‌اید یا خودتان رایانه شخصی ساخته‌اید و به اصطلاح آن را اسمبل کرده‌اید؟ در واقع تفاوتی نمی‌کند که سیستم خود را ارتقا داده باشید و یا برای اولین بار یک کامپیوتر را اسمبل کرده باشید؛ در هر صورت نیاز به قطعاتی دارید که از اجزای مهم این دستگاه به شمار می‌آیند. یکی از این قطعات، هارد دیسک است. فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه‌دهندۀ برترین قطعات رایانه است، در ادامه سوال بسیاری آز شماهارا میدهد. هارد دیسک اینترنال چیست ؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • هارد دیسک چیست؟
  • اجزای هارد دیسک
  • مزایای هارد اینترنال چیست؟
  • معایب هارد اینترنال
  • انواع هارد 
  • تفاوت‌ هارد دیسک با SSD چیست؟
  • پیشنهاد بروزکالا به شما
  • هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX
  • هارد دیسک اینترنال سیگیت سری Exos X20 مدل Seagate ST
  • هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST200DM008 2TB

 

هارد دیسک چیست؟

در دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، شاهد پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی هستیم. این روندِ رو به پیشرفت، تحولات بزرگی را در سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی مانند انواع هارد دیسک نیز به وجود آورده است. به عنوان مثال ما در سالیان اخیر با افزایش کیفیت، ظرفیت و مدت زمان انتقال داده مواجه بوده‌ایم. اما اصلاً حافظه HDD چیست ؟ HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive است. این قطعه، مکانیکی است و از آن برای ذخیرۀ اطلاعات و داده‌ها استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که بر خلاف رم، حفظ و ذخیره داده‌ها در هارد دیسک اینترنال، به صورت دائمی صورت می‌گیرد؛ این یعنی با قطع شدن جریان برق، اطلاعات شما از بین نخواهد رفت و در دستگاه باقی خواهد ماند. این قطعه با ابعاد، سرعت و حجم‌های متنوع و متفاوتی تولید و عرضه می‌شود. 

اجزای داخلی هارد دیسک

حالا که می‌دانیم هارد دیسک وظیفۀ ذخیره‌سازی داده‌ها را در کامپیوتر شما دارد، بهتر است با اجزای اصلی آن نیز آشنا شویم. این قطعه دارای بازوی مکانیکی، پلتر ( Platter )، موتور محرک، فیلتر هوا و موتور Spindle است. پلتر، دیسک گردانی است که داده‌های هارد بر روی آن ذخیره خواهد شد. جنس این Platter غالباً از شیشه و گاهی از آلومینیوم است. تعداد پلتر روی یک هارد بستگی مستقیمی با ظرفیت کلی آن هارد داد. بازوی مکانیکی روی پلتر قرار می‌گیرد. نوک این بازو، هد Head قرار گرفته است که پردازش اطلاعات روی هارد را بر عهده دارد؛ یعنی وظیفۀ هد خواندن و نوشتن داده‌ها است.

موتور محرک یا موتور حرکت دارای یک میدان مغناطیسی است. میزان حرکت بازو، بستگی به جهت و شدت جریان میدان مغناطیسی دارد. وظیفۀ فیلتر هوا در این قطعه، جذب ذرات ریز هوا است؛ این‌گونه گرد و خاک روی پلتر نخواهد نشست و فشار هوای بیرون و درون هارد برابر خواهد بود. انرژی مورد نیاز برای چرخش پلترها را موتور Spindle تأمین می‌کند. سرعت چرخش هارد دیسک در هر دقیقه را همین موتور مشخص خواهد کرد. داده‌ها و اطلاعات توسط بازوی مکانیکی روی پلتر خوانده و نوشته می‌شود. هنگام چرخش پلتر، هد که در نوک بازوی مکانیکی قرار گرفته است به اطلاعات و داده‌ها دسترسی خواهد داشت. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک هارد اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ ۲۰۲۳

مزایای هارد اینترنال چیست؟

اولین مزیتی و ویژگی مثبتی که می‌توان برای این قطعه بیان کرد، مقرون به صرفه بودن آن است. کاربران به ازای ظرفیتی که دریافت می‌کنند، قیمت بسیار مناسبی نیز پرداخت خواهند کرد. این محصول به خاطر پشتیبانی از درگاه ساتا SATA، می‌تواند با کامپیوترهای قدیمی‌تر نیز سازگاری داشته باشد. در دسترس بودن آن در ظرفیت‌های مختلف و البته فرم فاکتورهای متنوع از دیگر مزایای آن محسوب می‌شود. با خرید هارد اینترنال می‌توانید از این مزایا بهره‌مند شوید.

معایب هارد اینترنال

اگر برایتان سوال پیش آمده است که آیا این محصول معایبی نیز دارد، باید به شما پاسخ مثبت بدهیم. مهم‌ترین عیب آن کند بودنش است. کاربران امروزی از تمام قطعات کامپیوتر خود انتظار سرعت بالایی دارند اما متاسفانه HDD سرعت کمتری نسبت به SSD دارد (برای آشنایی با هارد SSD کلیک کنید). هارد دیسک مکانیکی است و به همین خاطر گرمای زیادی تولید می‌کند و البته نویز نیز دارد. طول عمر آن نیز با توجه به همین ساختار مکانیکی چندان زیاد نیست و در برابر ضربه مقاومت چندان بالایی ندارد. 

انواع هارد

در حالت کلی هارد به دو نوع هارد اینترنال و هارد اکسترنال تقسیم می‌شود که در بروزکالا می‌توانید اقدام به تهیه هردو کنید، کافی است روی اسم هر دو محصول کلیک کنید. در مورد مدل اینترنال که خواندیم و می‌دانیم در کیس کامپیوتر و یا لپ‌تاپ تعبیه می‌شود. اما هارد اکسترنال درست بر خلاف مدل قبلی، در فضای داخلی رایانه قرار نمی‌گیرد. در واقع می‌توانیم آن را یکی از تجهیزات خارجی و جانبی بدانیم که وظیفه‌اش ذخیرۀ اطلاعات و داده‌ها است. این قطعۀ خارجی توسط کابل USB به کامپیوتر شما متصل خواهد شد و شما می‌توانید اطلاعات مورد نظرتان را روی آن ذخیره نمایید. این مدل معمولاً دارای ضربه‌گیر است اما باز هم نیاز به مراقبت دارد و در برابر ضربه حساس است. هارد اکسترنال خود دارای دو نوع رومیزی و قابل حمل است که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. 

تفاوت‌ هارد دیسک با SSD چیست؟

حالا که نام SSD به میان آمد، می‌توانیم از تفاوت هارد HDD و SSD صحبت کنیم و مقایسه‌ای بین این دو قطعه داشته باشیم. بارها نام اس اس دی را به عنوان حافظۀ پر سرعت شنیده‌ام. در واقع اصلی‌ترین تفاوت آنها در سرعت است. سرعت نوع SSD بسیار بالاتر است. این مدل جدیدتر و مدرن‌تر است و البته قیمت بسیار بیشتری نیز نسبت به نوع HDD دارد. اس اس دی در مقابل ضربه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: ارتقای حافظه SSD بهتره یا رم

پیشنهاد بروزکالا به شما

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX

یکی از محصولاتی که کیفیت بالایی دارد، هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX با ظرفیت 8 ترابایتی است. این هارد با فرم فاکتور 3.5 اینچی تولید می‌شود. از مشخصالت فنی آن می‌توان به حافظۀ کش 128 مگابایتی، سرعت چرخش دیسک 5400 دور در دقیقه و حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات 6 گیگابایت بر ثانیه اشاره کرد. میزان نویز آن به طور میانگین حدود 29 دسی‌بل و دمای عملیاتی آن بین 0 تا 60 درجۀ سانتی‌گراد است. از قابلیت‌های آن می‌توان از پشتیبانی از RAID و مقاومت در برابر لرزش نام برد. وزن آن 650 گرم است. قابلیت به کارگیری به صورت 24 ساعته دارد. تا 30G/2 میلی‌ثانیه در حال خواندن و نوشتن، 65G/2 میلی‌ثانیه در حال خواندن و در حالت غیر فعال تا 350G/2 میلی‌ثانیه در برابر ضربه مقاومت دارد.

هارد دیسک اینترنال سیگیت سری Exos X20 مدل Seagate ST

هارد اینترنال سیگیت سری Exos X20 مدل Seagate ST

این محصول از برند معتبر سیگیت دارای ظرفیت 20 ترابایتی است. هارد دیسک اینترنال سیگیت سری Exos X20 مدل Seagate ST با وزن 800 گرم و فرم فاکتور 3.5 اینچ تولید می‌شود. این محصول قدرتمند با حافظه کش 256 مگابایت، دارای سرعت چرخش 7200 دور بر دقیقه است. سرعت انتقال داده‌ها در آن حداکثر 270 مگابایت بر ثانیه می‌باشد.  نوع رابط این قطعه SATA 3.0 است. ظرفیت بالای این حافظه هارد دیسک برای کاربران بسیار مهم و کاربردی است. حداکثر پهنای باند انتقال دیتا در این این محصول 6 گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. میزان تأخیر 4.16 میلی‌ثانیه و میانگین عمر آن 2.5 میلیون ساعت تخمین زده شده است.

هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST2000DM008 2TB

خرید هارددیسک اینترنال سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST2000DM008 2TB

اگر به دنبال محصولی با ظرفیت پایین و قیمت بسیار مناسبی هستید، هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST2000DM008 2TB انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. این کالای 2 ترابایتی با فرم فاکتور 3.5 اینچی دارای سرعت چرخش دیسک 7200 دور در دقیقه و حداکثر پهنای باند 6 گیگابایت بر ثانیه است. سرعت انتقال داده در آن 220 مگابایت بر ثانیه می‌باشد و وزن آن 490 گرم است. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از سایر انواع نیز دیدن فرمایید.

نتیجه‌گیری

با هم بررسی کردیم هارد دیسک چیست و چه کاربردی دارد ؟ و اطلاعات مختصری در مورد اجزای سازنده آن کسب کردیم. مزایا و معایب هارد hdd را متوجه شدیم و مقایسه کوتاهی بین این محصول با SDD داشتیم. چند محصول به صورت پیشنهادی از سمت فروشگاه اینترنتی بروزکالا به شما دوستان گرامی معرفی شد. با مراجعه به وب‌سایت این مجموعه می‌توانید از انواع هارد دیسک با ظرفیت‌های مختلف از برندهای معتبر و مطرح دیدن کنید. به یاد داشته باشید که کارشناسان بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما عزیزان در زمینه کالا مورد نظرتان هستند تا شما انتخاب مناسبی داشته باشید و پس از خرید از این مجموعه، از مزایای بی‌نظیری بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

1. بهترین و محبوب‌ترین برندهای هارد دیسک کدامند؟

برندهایی مانند توشیبا، وسترن دیجیتال، سیگیت، هیتاچی و... کیفیت مطلوبی دارند و پرطرفدار نیز هستند.

2. روی این قطعه چه نوع اطلاعاتی ذخیره می‌شوند؟

هر نوع دیتایی قابل ذخیره شدن روی هارد دیسک است. این اطلاعات می‌تواند عکس، موسیقی، فیلم، نرم‌افزار و... باشد.

3. فرق هارد اکسترنال رومیزی و قابل حمل چیست؟

نوع قابل حمل که به نام پاسپورتی نیز شناخته می‌شود، وزن کمی دارد و دارای ابعاد کوچکی است و از هارد 2.5 اینچی بهره می‌برد. نوع رومیزی بزرگ‌تر است؛ از هاردهای 3.5 اینچی در آن استفاده شده است و معمولاً با ظرفیت‌های بالاتری تولید می‌شود.