چگونه هارد اینترنال مناسبی برای کامپیوتر انتخاب کنیم؟

شما برای نصب کردن برنامه‌ها و بازی‌های دلخواه خود، دانلود کردن فیلم و موزیک‌های که دوست دارید، یا ساختن اسناد مختلف و ذخیره کردن فایل‌های خود به فضایی در دسکتاپ نیاز دارید. با در نظر گرفتن این موارد، به نظر می‌رسد فضای ذخیره‌سازی از پیش موجود شما، کافی نباشد یا به مرور زمان پر شد. در این صورت، شما یا باید فایل‌های خود را حذف کنید، یا باید ظرفیت لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را از طریق اضافه کردن هارد اکسترنال یا هارد اینترنال افزایش دهید. تمرکز ما در این مقاله روی هارد اینترنال است و پس از معرفی انواع هارد اینترال، به شما خواهیم گفت کدام یک مناسب شماست. با ما همراه باشید.

هارد درایو اینترال چیست؟

هارد اینترنال  یکی از قطعات سخت افزاری کامپیوتر است که  به هاردی گفته می شود که داخل داخل لپتاپ، کامپیوتر شخصی، NAS و کنسول قرار می گیرد و وظیفه ذخیره سازی فایل‌ها و همچنین نگهداری از سیستم عامل شما را برعهده دارد. به این ترتیب، هارد اینترنال محلی برای ذخیره سازی سیستم عامل، فیلم ها، عکس ها، ویدیوها، اسناد و تمام داده های دیگر می باشد. البته چناچه مایل به دانستن جزئیاتی بیشتری راجع به هارد اینترل هستید، پیشنهاد می‌کنم از مقاله هارد اینترال چیست ما دیدن نمایید. اما برویم سراغ بحث انتخاب هارد درایو. 

انتخاب هارد درایو

در هنگام خرید هارد اینترنال، پیچیدگی های زیادی وجود دارد. البته که هیچ کسی نمی خواهد انتخاب اشتباهی داشته باشید. دقت کنید که  قبل از انتخاب هارد مناسب برای کامپیوتر شما باید از خود چند سوال بپرسید:

•    می خواهید هارد اینترنال را برای کدام دستگاه استفاده کنید؟
•    به چه نوع هارد درایوی احتیاج دارید؟
•    حجم فایل‌هایی که می‌خواهید ذخیره کنید چقدر است؟
•    می خواهید فایل ها را با چه سرعتی انتقال دهید؟
•    به کدام فرمت‌ها، اتصالات و سایر قطعات کامپیوتر نیاز دارید؟
•    به چه لوازم جانبی احتیاج دارید؟

بیایید مشخص‌تر به این موارد بپردازیم.

چگونه هارد مناسبی انتخاب کنیم ؟

۱. برای کدام دستگاه نیاز به هارد اینترنال دارید؟

دستگاه های زیادی وجود دارند که در آنها از هارد اینترنال به عنوان فضای ذخیره سازی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، لپتاپ، کامپیوتر شخصی، NAS یا دستگاه ذخیره ساز متصل به شبکه و حتی هارد اینترنال گیمینگ. هر دستگاه برای یک هدف متفاوت طراحی شده و بنابراین، مورد استفاده هارد درایو اینترنال نیز می‌تواند متفاوت باشد.

 برای NAS (دستگاه ذخیره ساز متصل به شبکه)

 هارد درایو NAS، در روز ۲۴ ساعت باید کار می کند. یک دیسک نامناسب می تواند به دلیل استفاده شدید، ارتعاش و مصرف برق زیاد داغ شود. هارد درایو های مخصوص NAS کم مصرف و دارای تکنولوژی کاهش ارتعاشات می‌باشند و برای کار شبانه روزی نیز مناسب هستند.

 برای لپتاپ، کامپیوتر رومیزی یا کنسول

شما از کامپیوتر شخصی خود، لپتاپ یا کنسول به طور متناوب استفاده می کنید و بسته به برنامه یا گیمی که در حال اجرا است، به میزان کم یا زیاد، داده‌هایی را از هارد درایو درخواست می‌کنید. هارد درایوهای اینترنال برای لپ‌تاپ، کامپیوتر و کنسول طوری تعریف شده‌اند که با این استفاده‌های بی حساب و کتاب و متناوب شما منطبق هستند. آنها مصرف انرژی کمتری دارند، گرمای کمتری تولید می کنند و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را تنظیم می‌نمایند. کاربران پر درخواست و سخت گیر مثل گیمرهای کامپیوتر یا افراد حرفه ای خلاق می‌توانند برای پردازش سریع تر، با یک حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش) بالاتر یا حتی یک پردازنده دو هسته ای کار کنند. 

بیشتر بخوانید: پردازنده کامپیوتر چیست ؟

برای ذخیره سازی امنیتی

 آیا شما برای ذخیره ویدیوهای دوربین‌های مداربسته تحت شبکهIP از NAS استفاده می‌کنید؟ پس در این صورت، نیاز به انتخاب هارد درایوی دارید که مناسب ذخیره تصاویر نظارتی هستند. این دیسک ها به دلیل وضوح بالای تصاویر ویدیویی، بار کاری زیادی دارند. این بدان معنی است که هاردهای مناسب ذخیره‌سازی امنیتی جریان بزرگی از فایل‌های ویدیویی را بدون مشکل پردازش می‌کنند. به علاوه، آنها حاوی تکنولوژی هستند که جلوی از دست دادن حتی ثانیه ای از فیلم که ممکن است به خاطر خطای نوشتن رخ دهد، را می گیرد. همچنین آنها کم مصرف هستند و لرزش کمتری دارند.

 

انتخاب هارد مناسب کامپیوتر

۲. انواع هارد کامپیوتر را بشناسید

اگر می خواهید حافظه داخلی دستگاه خود را ارتقا دهید، ۳ تا گزینه پیش رو دارید. 
•    هارد HDD مخفف Hard Disk Drive
•    هارد SSD مخفف Solid State Drive 
•    هارد SSHD مخفف Solid State Hybrid Drive

 شما می توانید این سه نوع هارد دیسک اینترنال را در هر دستگاهی متصل کنید، البته به شرطی که فرمت و اتصالات مناسبی را انتخاب کرده باشید.

هارد HDD چیست و چه مزیتی دارد؟ 

حافظه HDD یک دستگاه ذخیره سازی داده است که درون کامپیوتر قرار دارد و را به عنوان هارد دیسک های سنتی نیز می شناسند. هارد HDD شامل یک سیلندر فلزی مسطح در یک قاب مستطیل شکل است. این سیلندر به طور مداوم توسط یک هد خواندن و نوشتن خوانده و تفسیر می شود، درست مثل یک گرامافون قدیمی. تمام فایل های شما روی این لایه‌ها ذخیره می شوند. مزیت HDD این است که هر گیگا بایت آن نسبت به SDD ارزان تر است؛ البته نسبت به هارد SDD یا SSHD سریع تر نیستند. 

هارد SSD چیست و چه مزیتی دارد؟

هارد SSD مثل هارد HDD قسمت‌های متحرک ندارد. فایل ها داخل تراشه هایی ذخیره می شوند، درست مثل SD کارت های کوچک. این باعث می شود که هارد SSD کم سر و صداتر، کم مصرف تر، بادوام تر و خیلی سریع تر ازHDD باشد. سرعت هاردهای SSD متفاوت است. اما یک هارد SSD تا ۱۰ بار سریع تر از یک هارد HDD است. با این سرعت، راه اندازی کامپیوتر حدودا ۱۵ ثانیه طول می کشد. هارد SSD به ازای هر گیگا بایت از ظرفیت حافظه نسبت به HDD گران تر است. اما وقتی سرعت را در نظیر میگیریم ارزش خرید هارد ssd برای بسیاری بالاست.

چنانچه می‌خواهید بدانید هارد SSD چیست و چه تفاوتی با HHD دارد و کدام یک از این دو بهتر است، پینهاد می‌کنم از مقاله تخصصی‌تر ما با عنوان تفاوت حافظه SSD با HDD دیدن کنید.

هارد SSHD چیست و چه مزیتی دارد؟

هارد SSHD ترکیبی از هارد HDD و SSD است. این هارد دارای یک حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش) SDD با ظرفیت ذخیره سازی محدود ۸ گیگ است. این حافظه کش، عملکرد سیستم عامل را ارتقا داده و سرعت راه اندازی و اجرا را افزایش می‌دهد. ذخیره سازی فایل های شخصی شما مثل عکس‌ها، ویدیوها و اسناد متنی بر روی HDD صورت می‌گیرد. با خرید هارد SSHD از مزایای هر دو هارد بهره‌مند می‌شوید. اگر همیشه به یک هارد درایو سریع نیاز دارید، SSHD را انتخاب کنید. 

خرید هارد اینترال مناسب

۳. چند تا فایل را می خواهید ذخیره کنید؟

برای دانستن اینکه چه مقدار ظرفیت ذخیره سازی لازم دارید، تعیین کنید که از دستگاهی که قصد نصب هارد درایو را در آن دارید، چطور می‌خواهید استفاده کنید. آیا می‌خواهید تمام فایل‌هایتان مثل عکس‌های تعطیلات، فایل‌های بازی، فیلم‌های HD، و اسناد متنی خود را روی یک دیسک ذخیره کنید؟ یا اینکه یک گیمر حرفه‌ای، یک طرفدار فیلم پرکار (سینفیل ؟) یا یک نویسنده‌ی حرفه‌ای خلاق هستید؟

 لوازم و دستگاه‌های مختلف، عملکردهای بیشتر و امکانات گرافیکی قوی‌تری را ایجاب می‌کنند. به اجرا یا ادیت فیلم های HD و K4 فکر کنید، بازی گیم هایی با رزولوشن بالا، یا اسناد دارای تصاویر بسیار. بنابراین، در هنگام تعیین میزان فضای حافظه، این موضوع را در نظر داشته باشید که در طول زمان، فایل ها به ظرفیت ذخیره سازی بیشتر و بیشتری احتیاج پیدا خواهند کرد. به علاوه، سیستم عامل نیز قسمتی از فضای حافظه را اشغال می‌کند. به همان نسبت که استفاده شما از کامپیوترتان طولانی‌تر می‌شود، میزان اشغال فضای حافظه توسط سیستم عامل هم بیشتر می‌شود. زیرا برنامه‌ها تمام انواع تغییرات را در فایل‌های سیستم ایجاد می‌کنند. در جدول پایین سعی می‌کنم به طور عینی توضیح دهیم که به ازای هر ترابایت ظرفیت حافظه هارد، شما چه حجمی از فایل‌هایتان را می‌توانید نگهداری کنید. 

ظرفیت حافظه

1 ترا بایت 2 ترا بایت 3 ترا بایت 4 ترا بایت
10 تا فیلم 4k 20 تا فیلم 4k 30 تا فیلم 4k 40 تا فیلم 4k
100 تا فیلم HD 200 تا فیلم HD 300 تا فیلم HD 400 تا فیلم HD
1 بک آپ 2 بک آپ 3 بک آپ 4 بک آپ
20/400عکس با وضوح بالا 40/800عکس با وضوح بالا 61/200  عکس با وضوح بالا 244/800 عکس با وضوح بالا

 

  انتخاب هارد مناسب  

4. چه چیزی سرعت هارد اینترنال را تعیین می کند؟

هارد HDD و SSD تکنولوژی‌های متفاوتی دارند، بنابراین، سرعت ها بسته به نوع دیسک متفاوت خواهند بود. توجه داشته باشید که کابل‌ها و اتصالاتی که استفاده می‌کنید و همچنین فن خنک کننده  سرعت عمل هارد درایو اینترنال را  تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سرعت هارد HDD

با چرخش مداوم دیسک HDD، داده ها خوانده و تفسیر می‌شوند. سرعت خوانده شدن و تفسیر داده ها، rmp (تعداد چرخش دیسک در دقیقه) نامیده می‌شود. سه نوع سرعت rmp وجود دارد که عبارت هستند از rmp ۷۲۰۰ ، rmp ۵۴۰۰ ، و یک rmp متغیر.

۷۲۰۰ RPM 5400 RPM 5900 RPM/ متغیر
سریع  سرعت کم   سرعت سوئیچ 
 کم مصرف تر کم مصرف تنظیم کننده مصرف انرژی
 بهترین گزینه برای کامپیوتر رو میزی     مناسب‌ترین گزینه برای لپتاپ بهترین گزینه برای تنظیم 7/24 RAID

 

حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش)

مکانی که هارد دیسک، در آن فایل ها را به طور موقت ذخیره می کند، حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش) نامیده می شود که با مگا بایت (MBs) بیان می‌شود. هر چه حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش) یک دیسک بیشتر باشد، لود شدن فایل ها نیز روان تر خواهد بود. مزیت داشتن حافظه پنهان پردازنده (حافظه کش) بزرگتر، مخصوصا در زمان کار با مقدار زیادی فایل به طور همزمان، مشخص خواهد شد. مثلا وقتی که می خواهید در یک برنامه عکس، یک آلبوم ایجاد کنید.

سرعت هارد SSD

 به این دلیل که یک SSD اجزای مکانیکی ندارد، سرعت آن به طور قابل توجهی از سرعت یک HDD بیشتر است. سازندگان، سرعت خواندن و نوشتن یک SSD  را به صورت مگابایت در ثانیه بیان می‌کنند. متوسط سرعت یک SSD حدودا برابر است با ۵۰۰ مگا بایت در ثانیه. با این سرعت، یک فیلم HD  با رزولوشن (وضوح) بالا با ۱۰ گیگا بایت حجم، در عرض ۲۰ ثانیه منتقل می‌شود.

چگونه هارد بخریم

۵. به چه فرمت‌ها و اتصالاتی نیاز دارید؟

یک هارد HDD، SSHD  یا SSD باید به خوبی داخل دستگاه شما و متناسب با آن جای بگیرد تا بتوانید از آن استفاده کنید. در این بخش از مقاله به شما خواهیم گفت که چه فرمت و اتصالاتی را برای انتخاب هارد مناسب کامپیوتر لازم دارید. در هنگام نصب یک هارد دیسک اینترنال 5/2 اینچی در لپتاپ، باید  اندازه دیسک دقت کنید. یک دیسک با ارتفاع ۹ میلیمتر برای لپتاپی متناسب با یک دیسک ۷ میلیمتری، بیش از حد ضخیم است. 

فرمت های 5/2 و 5/3 اینچی

هاردهای HDD ،SSD وSSHD بیشتر در سایزهای 5/2 و 5/3 اینچی وجود دارند. دیسک های 5/2 اینچی کوچک‌ترند و بنابراین برای دستگاه‌هایی با سایز باریک یا کوچک مثل لپتاپ‌ها مناسب‌تر هستند. شما می توانید یک هارد درایو اینترنال 5/2 اینچی را با یک دسته پایه یا براکت، به عنوان یک دیسک 5/3 اینچی نصب کنید. برعکسش ممکن نیست. دیسک 5/3 اینچی برای دستگاه‌ای باریک خیلی بزرگ است و داخل دستگاه شما جای نمی‌گیرد.

اتصال SATA

درایوهای ۵ اینچی و 5/3 اینچی را می‌توان از طریق کابل SATA  متصل کرد. SATA  اتصالی است که برای مدت زمانی طولانی مورد استفاده قرار گرفته و بارها به روزرسانی شده است. این اتصالات، سرعت های 5/1 گیگا بایت در ثانیه (SATA I)۳ گیگا بایت در ثانیه (SATA II) و ۶ گیگا بایت در ثانیه (SATA III) را ارائه می‌دهند. دقت کنید که کابل مناسب هارد درایو خود را بخرید. در غیر این صورت، نمی‌توانید حداکثر سرعت لازم را داشته باشید.

اندازه‌ها

دیسک های 5/2 اینچی

•    مناسب برای لپتاپ
•    مناسب برای کنسول
•    مناسب برای امور اساسی

دیسک های 5/3 اینچی

•    مناسب برای کامپیوترهای رومیزی
•    مناسب برای NAS
•    مناسب برای مدیا پلیرها

فرمت ها و اتصالات دیگر در هاردهای SSD

هاردهای SSD در فرمت های متنوع و مختلفی وجود دارند، مثل M.2، mSATA و PCLe. تمام این انواع SSD  به طور مستقیم و بدون کابل به مادربرد متصل می شوند. دقت کنید که مادربوردتان اتصال مناسب SSD  داشته باشد.

M.2

این نوع کارت SSD مستقیما داخل مادربرد قرار می‌گیرد و در چندین طول مختلف موجود است. توجه داشته باشید که سه نوع کلید M.2 وجود دارد که عبارت هستند از B، M و B+M (کلمه "کلید" به شکاف کارت M.2 اشاره دارد). اگر کلید M.2 SSD شما نامناسب باشد، روی کامپیوتر کار نمی‌کند. بنابراین، قبل از خرید M.2 SSD کلید را چک کنید. همینطور ببینید که مادربرد از چه سرعت و رابطی پشتیبانی می‌کند. در غیر این صورت، از حداکثر سرعت بهره مند نمی شوید.

PCLe

یک هارد PCLe SSD  اغلب از یک M.2 SSD  تشکیل می شود که روی یک کارت PLCe  نصب شده است. اگر مادربرد شما دارای اتصال PLCe  است و می خواهید یک هارد SSD  را به آن وصل کنید، پس PLCe SSD را انتخاب کنید.

mSATA

نوع کوچکی ازSSD  می باشد که برای لپتاپ ابداع شده است. شما SSD  را از طریق پورت mSATA مستقیما به مادربرد لپتاپ متصل می‌کنید. می توانید از هارد mSATA SSD  در کامپیوتر رومیزی نیز استفاده کنید، البته مشروط به اینکه مادربورد دارای اتصال mSATA باشد یا اینکه از آداپتور استفاده کنید.

بهترین هارد مناسب برای کامپیوتر

۶. به چه لوازم جانبی احتیاج دارید؟

هنگام نصب هارد درایو اینترنال جدید در کامپیوتر رومیزی، فقط به یک کابل اتصال نیاز دارید که معمولا شامل آن نمی باشد. به علاوه، شما می توانید برای اتصال هارد درایو اینترنال خود کارهای دیگری نیز انجام دهید. برای مثال، می‌توانید آن را در یک داکینگ استیشن یا هوسینگ (جعبه محافظ) قرار دهید. به این روش می توانید از آن به عنوان هارد درایو اکسترنال استفاده کنید. 

کابل SATA

 برای اتصال هارد درایو اینترنال به کامپیوتر، لپتاپ، NAS یا کنسول بازی، کابلSATA مورد نیاز است. برای اطمینان از اینکه بیشترین سرعت را داشته باشید، کابل دیتا ۳ SATA ایسوس تهیه کنید. 

انکلوژر

 می‌توانید با قرار دادن هارد درایو اینترنال قدیمی خود در یک هوسینگ (جعبه محافظ) از آن دوباره استفاده کنید (هارد درایو قدیمی با هارد درایو جدید جایگزین شده است). با این کار، هارد درایو اکسترنال را به یک هارد درایو اینترنال تبدیل می‌کنید. 

داکینگ استیشن

 شما می توانید یک هارد درایو اینترنال را در یک داکینگ استیشن قرار داده و آن را به طور اکسترنال به یک کامپیوتر یا لپتاپ متصل کنید. با این روش می توان از داکینگ استیشن برای انتقال سیستم عامل و بک آپ ها به هارد درایو اینترنال جدید استفاده کرد. 

مانتینگ براکت

 آیا می خواهید یک هارد SSD یا HDD 5/2 اینچی را در کامپیوتر رومیزی خود نصب کنید؟ پس احتمالا به یک مانتینگ براکت (که براکت نیز نامیده می شود) نیاز پیدا خواهید کرد. در غیر این صورت، هارد در کیس کامپیوتر شما محکم فیکس نمی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید بروزکالا، به معرفی انواع هارد اینترنال پرداخیتم و پس از بررسی مزایای هر کدام، به شما توضیح دادیم که چگونه می‌توانید بنابر در نظر گرفتن موراد متعددی از جمله حجم، سرعت و ... هارد مناسبی بخرید. چنانچه همچنان برای خرید هارد اینترنال خود نیاز به کمک و مشاوره‌ی دارید دارید، می توانید با کارشناسان ما در سایت بروزکالا تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنید تا با خیالی راحت به خرید آنلاین هارد خود بپردازید.