SSD یا RAM؟ در لپ تاپ ها کدام را ارتقاء دهیم؟

کمبود حافظه یکی از رایج ترین مشکلات کاربران با سیستم های شان است و همین کمبود می تواند روی عملکرد سیستم نیز تاثیر منفی گذاشته و استفاده از یک کامپیوتر را دردسر ساز کند. از این رو همیشه کارشناسان فنی برای ارتقای PC به کاربران پیشنهاد می کنند تا با استفاده کردن از یک حافظه جدید، سیستم خود را به روز رسانی کنند. گزینه های متعددی برای ارتقای سیستم وجود دارد. اگر می خواهید عملکرد رایانه خود را افزایش دهید، خرید رم یا حافظه SSD بسیار منطقی است و می تواند به بهبود کارایی سیستم کمک زیادی کند. هر یک از این گزینه‌ ها می تواند باعث شود که یک کامپیوتر کُند، عملکردی سریع تری داشته باشد.  اما یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران در زمان انتخاب بهترین گزینه برای ارتقای سیستم خود با آن مواجه می شوند، تشابه آنهاست. در واقع اکثرا تفاوت حافظه SSD با رم را نمی دانند و آنها را با هم اشتباه می گیرند. اما برای یک انتخاب دقیق باید تفاوت حافظه SSD با رم را در دانست و با علم به این تفاوت، بین حافظه SSD یا رم یک گزینه را انتخاب کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواهید:

  • چرا درک تفاوت حافظه SSD با رم اهمیت دارد؟
  • رم چیست؟
  • مزیت ها و نقطه ضعف‌های رم
  • حافظه SSD چیست
  • مزیت های استفاده از درایو های ذخیره سازی SSD چیست؟
  • نقطه ضعف حافظه SSD
  • مقایسه رم با حافظه SSD
  • حافظه رم یا SSD کدام یک برای شما مناسب تر است؟
  • چگونه رم و حافظه ذخیره سازی (SSD) بر عملکرد سیستم تاثیر می گذارد؟

تفاوت حافظه SSD با رم

چرا درک تفاوت حافظه SSD با رم اهمیت دارد؟

هم حافظه SSD و هم رم می توانند به طرز موثری روی عملکرد سیستم تاثیر بگذارند و هر یک از طریقی این کار را انجام می دهد. به همین دلیل درک تفاوت حافظه SSD با رم اهمیت زیادی دارد، چرا که هر یک از این گزینه ها عملکرد متفاوتی خواهند داشت. با دانستن این که چگونه هر دو مولفه می توانند باعث شوند که سیستم عملکرد بهتری داشته باشد، قطعا می توان بین انتخاب و خرید حافظه SSD یا رم، تصمیم گیری بهتری داشت. ما در دو مقاله هر آنچه باید درباره حافظه یا رم بدانید و مقاله حافظه SSD: انواع، ویژگی ها و راهنمای خرید مفصل شما را با این دو کامپوننت آشنا کرده‌ایم. هرچند علاوه بر این آشنایی، نیز می‌توان با داشتن درک روشنی از اجزای مختلف رایانه، می توان مشکلات عملکردی که روی بازدهی و کارکرد سیستم تاثیر می گذارد را تشخیص داد. در نتیجه می توان به بهترین شکل ممکن و از همه مهم تر خرید قطعات کامپیوتر و جانبی مقرون بصرفه ای را برای ارتقای سیستم تان انجام دهید. برای درک تفاوت حافظه SSD با رم، در ادامه هر یک از این گزینه ها را به صورت مجزا بررسی کرده و سپس تفاوت آن‌ها را خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید : بهترین برند هارد ssd

رم چیست؟

رم یکی از گزینه های موجود برای ارتقای سیستم است. رم ها به شکل یک تراشه کامپیوتری به شکل مدار های مجتمع است که یا مستقیما روی برد اصلی سیستم لحیم می شود یا این که در ماژول های حافظه که در سوکت های برد منطقی سیستم قرار دارند، نصب خواهد شد.

رم در واقع مخفف حافظه با دسترسی تصادفی است که رایج ترین شکل حافظه کامپیوتر است. می توان گفت رم یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزای کامپیوتر است و به هر شکلی قابل خواندن و تغییر است. این حافظه با دسترسی تصادفی این اجازه را می دهد تا داده ها در مکان های مختلف در زمانی مشابه خوانده یا نوشته شوند. این داده ها بدون توجه به این که در کجای حافظه ذخیره شده اند، تقریبا به سرعت قابل دسترسی هستند.

در حالی که سیستم عامل، برنامه های کاربردی و فایل های شخصی در هارد دیسک ذخیره می شوند، رم داده ها را در استفاده فعلی برای کوتاه مدت ذخیره می کنند تا پردازشگر دستگاه به سرعت به آنها دسترسی پیدا کند. می توان گفت که رم مستقیما به سی پی یو متصل است و در ارتباط با عمل می کند. داده ها از طریق رم عبور می کنند.

به طور کلی، RAM دسترسی سریع خواندن و نوشتن به دستگاه های ذخیره سازی رایانه شما را فراهم می کند. اما RAM برای ذخیره مستقیم داده های مختلف استفاده نمی شود، زیرا فرار است. این بدان معناست که تا زمانی که رایانه روشن است، داده ها در RAM حفظ می شوند، اما با خاموش شدن رایانه، اطلاعات ذخیره شده از بین می روند. این موارد اهمیت بسیار زیادی در بحث تفاوت حافظه SSD با رم دارند.

مزیت ها و نقطه ضعف‌های رم

رم ها به راحتی در دسترس اند و استفاده از آنها برای ارتقای سیستم بسیار راحت است. می توان با توجه به نوع سیستم و مشخصاتی که دارد، از رم هایی با اندازه های مختلف استفاده کرد. وجود رم می تواند امکان دسترسی های سریع تر را به کاربران بدهد و در کل عملکرد آن بسیار سریع است، چیزی که در تفاوت حافظه SSD با رم قابل توجه است. با این حال نقطه ضعف رم این است که هر چیزی که ذخیره می کند با خاموش کردن رایانه از بین می رود. بنابراین این حافظه تنها برای ذخیره سازی موقت مناسب است. با استعلام قیمت RAM از بروزکالا می توان به مقرون به صرفه بودن این حافظه نیز پی برد.

خرید حافظه SSD

حافظه SSD چیست؟

در ادامه بحث تفاوت حافظه SSD با رم باید به بررسی SSD بپردازیم. به SSD درایو حالت جامد نیز گفته می شود. این درایو های ذخیره سازی نوعی از هارد دیسک هستند که برای ذخیره سازی دائمی استفاده می شوند. در واقع این حافظه محل ذخیره شدن سیستم عامل و برنامه های کاربردی است. در واقع اگر فضای ذخیره سازی سیستم کم باشد، این هارد دیسک است که پر شده نه رم.

SSD ها در واقع نسل جدیدی از دستگاه های ذخیره سازی برای کامپیوتر ها هستند که از مجموعه های مدار مجتمع به عنوان حافظه ذخیره سازی دائمی استفاده می کنند. متفاوت از هارد دیسک های مکانیکی سنتی مانند درایو های HDD و فلاپی دیسک ها، حافظه های SSD معمولا از حافظه فلش مبتنی بر NAND برای ذخیره سازی داده ها استفاده می کنند که در واقع یک رسانه ذخیره سازی کامپیوتری غیر فرار است. آنها انواع متفاوتی دارند و می توان با استعلام قیمت SSD و بررسی انواع آنها، با گزینه های متنوعی که در بازار از این حافظه های دائمی وجود دارد آشنا شد.

مزیت های استفاده از درایو های ذخیره سازی SSD چیست؟

امروزه، کاربران بیشتری مایل به انتخاب یک SSD برای دستگاه‌ های خود هستند، زیرا مزایای بیشتری نسبت به هارد دیسک‌ های متداول دارد. از جمله مهم ترین مزیت هایی که یک درایو SSD نسبت به نمونه های سنتی دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت نوشتن و خواندن متوالی بیشتر،
  •  افزایش سرعت SSD در ارتباط با رابط های متفاوت،
  •  زمان بوت شدن کوتاه تر سیستم به دلیل دسترسی سریع تر به داده ها و سرعت بیشتر بارگذاری فایل ها
  • ماندگاری و دوام بهتر و بیشتر به دلیل مقاومت شان در برابر ضربه  های فیزیکی و آسیب
  • وزن سبک تر به دلیل اندازه و ابعاد کوچک تر
  • سر و صدای کمتر به دلیل عدم وجود قطعات متحرک
  • تولید گرمای کمتر
  • مصرف برق کمتر در مقایسه با دیگر درایو های ذخیره سازی چرا که SSD ها به انرژی کمتری نیاز دارند و از این رو به طول عمر بیشتر باتری در لپ تاپ و تبلت کمک می کنند
  • پراکندگی و تکه تکه شدن کمتر داده ها در مقایسه با هارد دیسک ها چرا که SSD داده‌ ها را در بخش ‌های حافظه بزرگتر و فشرده ‌تر ذخیره می‌کند که باعث کاهش پراکندگی داده ‌ها می‌شود

با این حال این درایو ها در مقایسه با هارد HDD گران تر بوده و برای خرید آنها کاربران باید هزینه بیشتری را بپردازند. اما این موضوع باعث نشده تا توجه به SSD برای ارتقای سیستم کمرنگ شود و هنوز هم انها در کنار رم یکی از گزینه های مد نظر کاربران برای ارتقای سیستم هستند. تفاوت حافظه SSD با رم می تواند به انتخاب کاربران کمک بیشتری کند.

بیشتر بخوانید : تفاوت هارد SSD با هارد M2

 

نقطه ضعف حافظه SSD

نقطه ضعف SSD این است که به طور قابل توجهی کند تر از RAM است. درایو های حالت جامد بسیار سریع تر از هارد دیسک های سنتی هستند، اما هنوز هیچ مقایسه ای بین آنها با حافظه رم وجود ندارد. برای داده هایی که نیاز به دسترسی فوری دارند، SSD ها به اندازه کافی سریع نیستند. بنابراین باید به بررسی کامل تری از تفاوت حافظه SSD با رم پرداخت.

مقایسه رم با حافظه SSD

مقایسه رم با حافظه SSD

تا این جای بحث با بررسی کامل و مجزای رم و حافظه SSD به صورت تقریبی با تفاوت حافظه SSD با رم آشنا شدیم. به صورت کلی در بیشتر موارد رم و حافظه SSD با یک دیگر قابل مقایسه نیستند، زیرا هر کدام دو جز مختلف کامپیوتر هستند.

بیشتر بخوانید : تفاوت هارد SSD با HDD

با این حال وقتی صحبت از عملکرد کامپیوتر به میان می آید، بحث تفاوت حافظه SSD با رم اهمیت پیدا می کند. دو مشخصه مهم در بررسی تفاوت این دو گزینه، سرعت و قیمت است. با این که هم رم و هم SSD هر دو می توانند عملکرد کامپیوتر را بهبود ببخشند، اما با این حال رم به مراتب سریع تر از SSD است.

 در تئوری، سرعت انتقال یک SSD می تواند تا حدود 6 گیگابیت بر ثانیه ( معادل 750 مگابایت بر ثانیه) باشد و این سرعت به دست آمده از یک رابط SATA است. در نهایت یک SSD نسبتا سریع می تواند در دنیای واقعی به سرعت نوشتن 456 مگابایت بر ثانیه دست یابد. این در حالی است که سرعت رم با شماره PC تعیین می شود و یک ماژول حافظه PC3 – 12800 می تواند اطلاعات را با سرعت 12800 مگابایت بر ثانیه انتقال دهد.

اما در مقابل سرعت بالاتر رم، از نظر قیمت هر SSD گران تر از رم است. البته با مقایسه قیمت SSD در فروشگاه بروزکالا متوجه خواهید شد که بر اساس برند ها، رابط ها و سایر عوامل متفاوت هستند. این در حالی است که با استعلام قیمت رم به ازای هر گیگابایت هزینه کمتری باید پرداخت شود.

تفاوت مهم بعدی بحث عملکرد است. رم ها در واقع حافظه های تصادفی سریع هستند و از آنها برای ذخیره سازی موقتی داده ها استفاده می شود. داده های ذخیره شده روی رم از نوع فرار هستند. در مقابل اما حافظه ذخیره سازی SSD برای ذخیره سازی دائمی داده ها مورد استفاده قرار می گیرد و داده های ذخیره شده در آن بدون ریسک از بین رفتن، ذخیره خواهند شد.

حافظه رم یا SSD کدام یک برای شما مناسب تر است؟

حال با درک تفاوت حافظه SSD با رم به این سوال نهایی می رسیم که آیا حافظه SSD می تواند گزینه انتخابی برای ارتقای سیستم باشد یا رم؟ به صورت کلی اگر رایانه شما به اندازه کافی سریع نیست، هم رم و هم حافظه SSD هر دو می توانند یک راه حل مناسب و بالقوه برای بهبود عملکرد سیستم باشند. با این حال انتخاب مناسب برای سیستم مورد نظر، در درجه اول به مشخصات آن بستگی دارد. رم معمولا گزینه بهتری است. مقدار رم مورد استفاده در یک سیستم تاثیر کلی بیشتری بر سرعت اجرا دارد. با این حال در برخی موارد استثناهایی نیز وجود دارد که باید آنها را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : انواع حافظه ssd

 

برای مثال در صورتی که سیستم مورد نظر مقدار رم بالایی دارد، افزودن مقدار بیشتر تاثیر چندانی روی سرعت و عملکرد سیستم نخواهد داشت. 8 گیگابایت رم برای اکثر اهداف کافی است و داشتن بیش از 16 گیگابایت معمولا غیر ضروری است. در ادامه این که اگر این هارد دیسک است که روی سرعت سیستم تاثیر منفی می گذارد و کمبود آن موجب کند شدن کامپیوتر شده است، تعویض رم نیز نمی تواند تغییری در این مورد ایجاد کند. در این شرایط انتخاب حافظه SSD گزینه بهتری است.

چگونه رم و حافظه ذخیره سازی ( SSD ) بر عملکرد سیستم تاثیر می گذارد؟

حال که به تفاوت حافظه SSD با رم و مشخصات و عملکردی که هر یک از آنها دارند پی بردیم، بهتر است ببینیم که رم و SSD هر یک به چه نحوی روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارند.

رم

رم بیشتر برای مصارف و کاربرد های روزانه از سیستم مانند خواندن و ارسال ایمیل ها، گشت و گذار در وب و ... کافی است و مورد استفاده قرار می گیرد. برای بسیاری از موارد افزودن رم بیشتر می تواند مزیت های زیادی داشته باشد. به عنوان مثال، ویرایش فیلم ها و تصاویر با وضوح بالا معمولا حافظه بالایی را می طلبد. علاوه بر این، ضبط و ویرایش صوتی با کیفیت بالا و همچنین برخی کار های علمی نیاز به رم قابل توجهی دارد.

با این حال، همه رایانه ها به شما اجازه ارتقای رم را نمی دهند. به عنوان مثال، Chromebook دارای RAM ثابت است و شما نمی توانید رم بیشتری را روی سیستم نصب کنید. دفعه بعد هنگام خرید کیس یا یک سیستم جدید، حتما باید به میزان رم مورد استفاده در آن و این که امکان ارتقا دارد یا خیر توجه کرد. زمانی که رم سیستم پر می شود، کامپیوتر به طور موقت از حافظه ذخیره سازی استفاده می کند.

رم ها از طریق اجرای سریع تر همزمان چند برنامه می توانند موجب بهبود عملکرد سیستم شوند. در صورت کافی نبودن رم، مشکل سیستم در اجرای چندین برنامه به صورت همزمان برجسته می شود. در نتیجه ممکن است تمام برنامه ها کند تر از حد معمول اجرا شوند یا این که به طور کامل از کار بیفتند. با اضافه شدن رم به کامپیوتر این مشکل برطرف خواهد شد و به شما این امکان را می دهد که هر تعداد برنامه را که می خواهید به طور همزمان اجرا کنید، بدون اینکه بر عملکرد تأثیر بگذارد.

علاوه بر این وجود رم می تواند به اجرای برنامه های فشرده تر و سنگین تر نیز کمک کند. این شامل بازی های ویدئویی و برنامه های ویرایش ویدئو و عکس نیز می شود. سطوح بالای رم به ویژه برای بازی مهم است. رم ناکافی می تواند از اجرای کامل برخی از بازی ها جلوگیری کند. رم بالاتر همچنین به بازی ها اجازه می دهد تا نرم تر و پاسخگو تر شوند.

حافظه SSD

علاوه بر رم، جدی ترین و مهم ترین بخش برای بهبود عملکرد سیستم، فضای ذخیره سازی است. حتی با وجود مقدار زیادی رم نصب شده روی سیستم، کامپیوتر ها به خواندن و نوشتن اطلاعات از سیستم ذخیره سازی نیاز دارند.

یک SSD به شما اجازه نمی دهد تا برنامه های بیشتری را به طور همزمان اجرا کنید. با این حال، عملکرد را از راه های دیگر افزایش می دهد. یکی از این موارد بهبود زمان بوت شدن سیستم است. اگر یک هارد دیسک را با یک SSD جایگزین کنید، تفاوت در زمان بوت بلافاصله قابل مشاهده است. قبل از راه اندازی، کامپیوتر باید سیستم عامل و فایل های مختلف سیستم را بارگیری کند. با ذخیره این فایل ها بر روی یک SSD، این امکان وجود دارد که کامپیوتر در کمتر از ده ثانیه بوت شود.

بیشتر بخوانید : بررسی بهترین انواع مانیتور کامپیوتر

علاوه بر این با وجود یک SSD به جای یک هارد دیسک سنتی، بازی ها نیز سریع تر بارگیری می شوند. اگر کامپیوتر شما به دلیل رم ناکافی نمی تواند بازی ها را به درستی اجرا کند، اضافه کردن یک SSD تغییری در آن ایجاد نمی کند. اما یک SSD برای بازی مفید است. به دلیل سرعت خواندن بیشتر، نقشه ها و صحنه های برش هر دو به طور قابل توجهی سریع تر بارگذاری می شوند. مزیت آشکار یک SSD برای سیستم علاوه بر افزایش سرعت، افزایش آشکار فضای ذخیره سازی در دسترس است و به کمک آن می توان برنامه های بیشتری را نصب کرد.

 انتخاب بین حافظه SSD یا رم

خلاصه

تفاوت حافظه SSD با رم بیشتر در زمینه سرعت و قیمت مطرح می شود. با این حال هر یک از این گزینه ها به صورت جداگانه باید در نظر گرفته شوند و عملکرد آنها روی بهبود سرعت و عملکرد سیستم با هم متفاوت است. به همین دلیل نمی توان به صورت صد در صد گفت که برای ارتقا دادن سیستم حافظه SSD گزینه بهتری است یا رم. در این خصوص باید نوع سیستم، مشخصات آن، مشکلاتی که دارد و نیاز شخصی کاربر را در نظر گرفت. رم معمولاً گزینه بهتری است. این گزینه می تواند هم نوع برنامه هایی را که می توانید اجرا کنید و هم تعداد برنامه هایی که به صورت همزمان می توانید اجرا کنید را افزایش دهد. اما این تنها زمانی منطقی است که رایانه شما در حال حاضر رم پایینی داشته باشد. اگر در حال حاضر مقدار رم زیادی دارید، اضافه کردن رم بیشتر تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. در این جا باید یک SSD در نظر گرفته شود، زیرا مزایای اضافی مانند زمان راه ‌اندازی سریع‌ تر را ارائه می‌ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان بروزکالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

  آیا باید رم بیشتری خریداری کرد یا یک رم سریع تر؟

اگر می‌خواهید رم اضافه کنید، مهم است بدانید که تفاوت زیادی بین اضافه کردن رم به رایانه شخصی و جایگزینی آن چه که قبلاً وجود دارد با یک رم سریع‌ تر وجود دارد. رم سریع تر مفید است و می تواند عملکرد رایانه شخصی را بهبود ببخشد. با این حال، مقدار رم شما بسیار مهم تر است. اگر انتخابی بین خرید رم بیشتر یا رم سریع تر دارید، همیشه باید اولی را انتخاب کنید. سرعت RAM را فقط باید پس از به حداکثر رساندن مقدار RAM در نظر گرفت.

آیا SSD سریع تر مهم است یا حجم بیشتر؟

درست مانند رم ها، حافظه های SSD را نیز می توان هم در اندازه های بالاتر و هم در سرعت های بیشتر تهیه کرد. در خصوص حافظه SSD، برخی از SSD ها نیز سریع تر از سایرین هستند، اما تفاوت در عملکرد ناچیز است. مانند رم، اندازه یک SSD مهم تر از سرعت آن است.

برای انتخاب بین حافظه SSD یا رم باید به چه چیزی توجه کرد؟

هم رم و هم حافظه SSD می توانند به طرز قابل توجهی عملکرد رایانه را بهبود ببخشند. با این حال انتخاب بین این دو مولفه به این بستگی دارد که سیستم فعلی شما چه کمبودی دارد و چه جنبه هایی از عملکرد سیستم باید بهتر شود.