همه چیز درباره‌ی هارد اینترنال (هارد دیسک)

هارد دیسک یا همان هارد اینترنال نوعی کامپوننت سخت‌افزاری است که کارش ذخیره محتوای دیجیتال شماست. اسناد، تصاویر، موسیقی، ویدئو، شخصی‌سازی‌های نرم‌افزارها و سیستم عامل همگی  مثال‌هایی از این محتواهای به اصطلاح دیجیتال هستند که روی هارد دیست ذخیره می‌شوند.

محتوای دیجیتال روی هارد دیست با معیار سایز یا حجم اندازه گیری می‌شود. اسناد متنی معمولا حجم کمتری دارند، عکس‌ها حجم بیشتر، موسیقی‌ها باز بیشتر و ویدئوها نیز حجیم‌تریم مواارد هستند. هارد درایو یا همان هارد دیسک حجم این داده‌ها را بر اساس مگابایت، گیگابایت و ترابایت تعیین می‌کند. 

اطلاعات فنی هارد اینترنال

هارد اینترنال چیست؟

هارد اینترنال دستگاه ذخیره سازی فرار نیست. یعنی برای که برای نگهداری داده ها به برق مداوم نیاز ندارد. در داخل هارد دیسک، یک یا چند صفحه برای ذخیره داده و هد، برای خواندن و یا نوشتن وجود دارد که برای دسترسی یا ضبط داده‌ها استفاده می شود.
هارد دیسک های داخلی دو اتصال اصلی دارند: یکی برای داده و دیگری برای برق. درگاه داده ممکن است دارای یک رابط ATA یا SATA باشد. این رابط به کنترل کنندۀ هارد دیسک رایانه متصل می شود ودرایو را قادر می سازد تا با مادربرد ارتباط برقرار کند. اتصال برق نیز به یک کابل برق متصل می شود که از منبع اصلی کامپیوتر تأمین می شود. همچنین هارد دیسک حاوی تعدادی بشقاب فلزی است که هزاران بار در ثانیه می‌چرخند و با مادۀ مغناطیسی خاصی پوشانده شده اند. داده‌ها در این ماده مغناطیسی ذخیره می‌شوند. بنابراین، هارد دیسک به عنوان یک دستگاه ذخیرۀ مغناطیسی شناخته می شود.

هارد دیسک چیست

 

مزایای هارد اینترنال

·    برای پشتیبانی از نحوه کار کامپیوتر ضروری است
·    ظرفیت ذخیره سازی زیاد 
·    داده ها را خیلی سریعتر از فلاپی دیسک یا CD / DVD ذخیره و بازیابی می کند
·    با خاموش کردن کامپیوتر، موارد ذخیره شده گم نمی شوند
·    ارزان در ازای هر مگابایت در مقایسه با سایر دستگاه‌های ذخیره سازی

معایب هارد اینترنال

·    سرعت دسترسی به داده‌ها بسیار کندتر از تراشه های ROM یا RAM است
·    هارد دیسک‌ها ممکن است خراب شوند که باعث می شود تا کامپیوتر متوقف شود
·    خرابی های منظم می‌تواند به سطح دیسک آسیب برساند و منجر به از دست رفتن داده ها در آن بخش شود
·    دیسک درون کامپیوتر ثابت است و نمی‌تواند به راحتی به کامپیوتر دیگری منتقل شود

انواع هارد اینترنال

هارد دیسک‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند: هارد دیسک‌های مکانیکی با دیسک چرخان و هارد دیسک‌های حالت جامد یا SSD. هارد دیسک های مکانیکی قابل اطمینان هستند و با ظرفیت ذخیره سازی تا 10 ترابایت در دسترس هستند. انواع مختلفی از این هاردهای اینترنال وجود دارد. بنابراین باید بررسی کنید که آیا مادربرد شما از آن پشتیبانی می کند یا نه. چراکه کامپیوترهای جدید از هارد دیسک‌های SATA استفاده می کنند در حالی که مدل های قدیمی تر ممکن است از هارد دیسک های داخلی IDE یا PATA استفاده کنند. هارد دیسک های مکانیکی با سرعت چرخش بالا نسبت به درایوهای کندتر زمان خواندن و نوشتن سریع تری دارند.

هاردهای SSD ها زمان خواندن و نوشتن سریع دارند و به عنوان گزینۀ اصلی، ایده آل هستند. آنها قابل اعتماد هستند، گرچه گرانتر از هارد دیسک های مکانیکی با ظرفیت معادل آن هستند. ظرفیت های SSD از 32 گیگابایت تا چند ترابایت متفاوت است. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر از مقاله ما در بروزکالا با عنوان حافظه SSD: انواع، ویژگی‌ها و راهنمای خرید دیدن کنید.

هارد اینترنال چه کاری انجام می دهد؟

هارد اینترنال چه کاری انجام می دهد؟

به زبان ساده، یک هارد دیسک اطلاعات را ذخیره می کند. یعنی عکس‌ها ، فیلم‌ها، موسیقی، اسناد و برنامه‌های شما و حتی فراتر از این موارد نیز، همچون کد سیستم عامل، چارچوب‌ها و درایورهای کامپیوتر نیز در هارد اینترنال ذخیره می شود. البته هارد اینترنال با RAM  (حافظه دسترسی تصادفی) نیز متفاوت است. حافظه ذخیره سازی موقتی کامپیوتر یا همان رم برای ذخیره داده ها به برق احتیاج دارد و بنابراین نوعی حافظه فرار است. فقط هنگام روشن شدن کامپیوتر داده را ذخیره می کند. درواقع RAM برای داده‌های شخصی استفاده نمی‌شود‌ و فقط داده‌های کامپیوتر یا لپ تاپ را دربرمی‌گیرد. کامپیوتر شما برای عملکرد روان به رم نیاز دارد زیرا رم به شما امکان می دهد بدون از دست دادن جایی که بودید، از وظیفه ای به وظیفه دیگر بپردازید. RAM به عنوان حافظه اصلی شناخته می شود، در حالی که HDD و SSD در دسته بنئدی حافظۀ ذخیره سازی ثانویه قرار می گیرند.
به این معنا شاید بتوان گفت که هارد اینترنال یک دستگاه ذخیره سازی است که برای نگه داشتن دراز مدت فایل ها و داده های شما مورد نیاز است. هر زمان که فایلی را در کامپیوتر خود ذخیره می کنید، در واقع آن را در هارد دیسک خود ذخیره می کنید. هارد اینترنال مانند یک کابینت بایگانی برای پرونده های دیجیتالی شما است.

هارد اکسترنال چیست؟

فرق هارد اینترنال با هارد اکسترنال

اگر بخواهیم کوتاه در این مقاله به هارد اکترنال نیز اشاره کنیم، باید بگوییم که هارد اکسترنال هارد دیسکی است که در کامپیوتر تعبیه نشده است. این نوع هاردها دستگاه‌های قابل حمل هستند که می توانید به هر کامپیوتری متصل کنید تا به داده هایی که ذخیره می کند دسترسی پیدا کنید. در حالی که هارد اینترنال مستقیماً به مادربرد رایانه متصل هستند و علاوه بر پرونده‌های شما، داده های سیستم عامل ، فریم ورک‌ها ، درایورها و نرم افزارها را ذخیره می کنند، از هارد اکسترنال  بیشتر برای ذخیره سازی پرونده‌های شخصی استفاده می شود. این روزها، هارد دیسک های اکسترنال می توانند حتی تا 100 ترابایت داده را در خود جای دهند؛ این یعنی بیش از یک میلیون برابر بیشتر از اولین هارد دیسک ارائه شده در سال 1956. برای آشنایی بیشتر با هارد اکسترنال می‌توانید از سیار مقالات ما در این موضوع دیدن کنید. همچنین امکان خرید هارد اکسترنال با گارانتی معتبر نیز در فروشگاه بروزکالا مهیاست.

بهترین هاردهای اینترنال در یک نگاه

بهترین هارد دیسک برای استفاده روزمره: Seagate BarraCuda 
Toshiba X300

بهترین هارد دیسک برای استفاده روزمره: Seagate BarraCuda  Toshiba X300
درایوهای بزرگ با سرعت زیرکانه
رابط :  | SATA 6Gbpsظرفیت: 4 - 8 ترابایت | حافظه پنهان: 128 مگابایت | دور در دقیقه: 7،200
·    ذخیره سازی عظیم
·    سرعت بالا
·    ضمانت کوتاه


بهترین هارد دیسک برای بازی: WD VelociRaptor

چرخش سریع تر ، بازی سریعتر
رابط :  | SATA 6Gbpsظرفیت: 250 گیگابایت - 1 ترابایت | حافظه پنهان: 64 مگابایت | دور در دقیقه: 10000
·    سرعت بسیار زیاد HDD
·    کولر داخلی
·    قیمت آن مانند SSD است


بهترین هارد دیسک با بودجه کم: WD Blue Desktop

بهترین هارد دیسک با بودجه کم: WD Blue Desktop
سنگین ذخیره سازی ، کم قیمت
رابط:  | SATA 6Gbpsظرفیت: 500 گیگابایت - 6 ترابایت | حافظه پنهان: 64 مگابایت | دور در دقیقه: 5،400 - 7،200
·    گزینه ای برای هر بودجه
·    گزینه سریعتر موجود است
·    ارزش کمتری از درایوهای کوچکتر

 

پایان بندی

در این مقاله سعی کردیم نگاه کوتاهی به هارد اینترنال و بهترین‌ مدل های آن داشته باشیم. اگر برای خرید هارد اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ نیاز به کمک و مشاوره دارید، بدون نگرانی اقدام کنید. می توانید با کارشناسان ما در سایت بروزکالا تماس گرفته و اطلاعات لازم را دریافت کنید تا با خیالی راحت به خرید آنلاین خود بپردازید.

بیشتر بخوانید: