فرق رم ddr3 با ddr4 در بازی - سرعت - ظاهر

در دنیای پرشتاب فناوری، انتخاب قطعات مناسب برای رایانه شخصی یا سرور بسیار اهمیت دارد. یکی از این قطعات حیاتی، حافظه رم (RAM) است که نقش اساسی در سرعت و کارایی سیستم ایفا می‌کند. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های بین دو نسل محبوب از حافظه‌های رم یعنی DDR3 و DDR4 می‌پردازیم. هرچند هر دو نوع رم به منظور افزایش سرعت و بهبود عملکرد سیستم طراحی شده‌اند، اما فرق رم ddr3 با ddr4 می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کارایی و بهره‌وری سیستم داشته باشد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به سرعت انتقال داده، مصرف انرژی، و ظرفیت حافظه اشاره کرد. با توجه به این نکات، درک بهتر از ویژگی‌های هر کدام از این دو نوع حافظه می‌تواند به کاربران کمک کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری برای نیازهای خود داشته باشند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر این تفاوت‌ها می‌پردازیم و مزایا و معایب هر یک را مورد بحث قرار می‌دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • DDR چیست؟
  • رم DDR3 چیست؟
  • رم DDR4 چیست؟
  1. تفاوت ظاهری رم ddr3 با ddr4
  2. تفاوت رم DDR3 و DDR4 در مصرف انرژی 
  3. تراکم ماژول‌ها
  4. نرخ انتقال داده در رم DDR3 و DDR4
  5. تفاوت رم ddr3 و ddr4 در DIMM
  6. ارتقا حافظه
  7. الگوریتم بازخوانی
  8. تاخیر
  9. تفاوت سرعت رم ddr3 و ddr4 از نظر فرکانس کاری 
  10. مقایسه رم DDR3 و DDR4 در یک نگاه
  • استفاده از DDR4-3200/2933/2666/240 بیشتر برای کدام صنایع سودمند است؟

تفاوت سرعت رم ddr3 و ddr4

DDR چیست؟

RAM یک سخت افزار فیزیکی درون کامپیوتر است که وظیفه ذخیره‌سازی موقت اطلاعات را بر عهده دارد. همه کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ‌ و تبلت‌ها از حافظه دسترسی تصادفی (RAM) برای ذخیره داده‌های کوتاه‌مدت مورد نیاز برای عملکرد استفاده می‌کنند. با تکامل کامپیوتر‌ها، RAM نیز بهبود ‌یافته است. اطلاعات ذخیره شده در RAM را می‌توان در هر زمان و به هر ترتیبی نوشت و خواند، به این معنی که حافظه رم بزرگ‌تر به طور طبیعی عملکرد بهتری در هنگام پردازش داده‌ها خواهد داشت. نرخ داده دوگانه، که به عنوان DDR نیز شناخته می‌شود، یک نسخه پیشرفته از SDRAM (تصادفی دینامیک همزمان) بوده و نوعی حافظه رم کامپیوتر است. DDR-SDRAM می‌تواند داده‌ها را دو برابر سریع‌تر از تراشه‌های SDRAM معمولی انتقال دهد. حافظه DDR می‌تواند سیگنال‌ها را دو بار در هر سیکل ساعت ارسال و دریافت کند. سرعت و فرکانس رم در هرنسل نسبت به نسل قبلی بیشتر بوده و در عین حال مصرف انرژی نیز در آن کاهش پیدا کرده است. از آنجایی که سخت افزارهای کامپیوتر به هم متصل بوده و همگام با یکدیگر عمل می‌کنند، افزایش سرعت و بهبود عملکرد رم می‌تواند منجر به افزایش سرعت در سایر مولفه‌ها نیز شود، به همین دلیل است که ارتقا حافظه رم یک راه عالی برای افزایش سرعت کامپیوتر است.

پیشنهاد مطالعه: بررسی انواع اسلات روی مادربرد و رم

رم DDR3 چیست؟

رم DDR3 سومین نسخه از چیزی است که اکنون به عنوان SDRAM (حافظه دسترسی تصادفی دینامیکی همزمان) شناخته می‌شود و قبلا به عنوان رم پیشرو هنگام انتخاب حافظه برای نیازهای بازی خود در نظر گرفته می‌شد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های رم DDR3 که آن را به یک رم ایده‌آل برای پردازش داده تبدیل می‌کند عبارتند از:

  • نرخ انتقال داده 800 تا 1600 MT/s (مگا انتقال در هر ثانیه)
  • ولتاژ کار برابر با 1.8 ولت
  • کاهش استاندارد برای واکشی اولیه سیگنال با کاهش 8 برابری قدرت
  • سیگنالینگ نوشتن بهبود یافته با ODT پویا
  • کالیبراسیون درایور
  • بازتاب آدرس‌های DIMM
  • بهبود pinout دستگاه

تفاوت رم ddr3 با ddr4 در بازی

رم DDR4 چیست؟

رم DDR4 نسخه پیشرفته‌تر و بهبود یافته از رم DDR3 است. مانند بسیاری از فناوری‌های جدید، رم DDR4 نیز به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جالب جدید نسبت به نسل قبلی خود مجهز شده که از آن میان می‌توان به سرعت بسیار بالاتر، ظرفیت بیشتر و کیفیت ساخت بهتر اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های کلیدی رم DDR4عبارتند از:

  • استاندارد سیگنالینگ کمتر نسبت به رم DDR3
  • واکشی اولیه کاهش با توان هشت برابری
  • سیگنالینگ نوشتن بهبود یافته با ODT پویا
  • Pinout بهبودیافته
  • سرعت انتقال داده از 2133 تا 3200 MT/s 
  • ولتاژ پایین

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید رم کامپیوتر

تفاوت ظاهری رم ddr3 با ddr4 

از نظر فیزیکی، یک ماژول DDR4 یا ماژول حافظه درون خطی دوگانه (DIMM) بسیار شبیه به DDR3 DIMM است. با این حال، DDR4 دارای 288 پین است در حالی‌که در DDR3 تعداد پین‌ها برابر با 240 عدد است. DDR4 SO-DIMMS دارای 260 پین و در DDR3 دارای 204 پین است. بریدگی کلید DDR4 در جای دیگری قرار دارد و کانکتور لبه مانند یک "V" کمی خمیده به نظر می‌رسد تا جاگذاری را تسهیل کند. این طراحی همچنین نیرو را کاهش می‌دهد، زیرا همه پین‌ها به طور همزمان در هنگام قرار دادن ماژول درگیر نمی شوند.

تفاوت رم DDR3 و DDR4 در مصرف انرژی 

ماژول‌های DDR4 نسبت به ماژول‌های DDR3 که در ولتاژ 1.5 یا 1.35 ولت کار می‌کنند، از نظر انرژی کارآمدتر هستند. مصرف انرژی کمتر باعث صرفه جویی در هزینه شده و به کاربر این امکان را می‌دهد که بدون نگرانی در مورد تمام شدن برق یا خنک کننده با سرعت‌های بالاتری برنامه‌های خود را اجرا کند. علاوه بر این، می‌توان واحدهای منبع تغذیه یا دستگاه‌های خنک‌کننده نیز به سیستم اضافه کرد. البته این مورد واقعا ضرورتی ندارد زیرا DDR4 SDRAM ولتاژ کاری کمتر (1.2 ولت) و سرعت انتقال سریع‌تری نسبت به DDR3 SDRAM دارد. در رم DDR4 سرعت انتقال 2133 3200 MT/s است.

تراکم ماژول‌ها

DIMM که مخفف Dual In-line Memory Module است، یک برد مدار کوچک با اتصالاتی است که آن را به مادربرد کامپیوتر متصل می‌کند و شامل یک یا چند تراشه حافظه با دسترسی تصادفی (RAM) است. تراکم DIMM از 2 گیگابایت شروع می‌شود و تا 128 گیگابایت می‌رسد که نسبت به ظرفیت‌های 512 تا 32 گیگابایتی DDR3 پیشرفت قابل توجهی داشته است.

نرخ انتقال داده در رم DDR3 و DDR4

جدیدترین ماژول‌های DDR4 برای کاربردهای صنعتی، سرعت انتقال داده تا 3200 MT/s را ارائه می‌دهند. DDR4-3200، آخرین محصول صنعتی DDR4 ATP، داده‌ها را 70 درصد سریع‌تر از DDR3-1866، که یکی از سریع‌ترین نسخه‌های DDR3 موجود است، منتقل می‌کند. این انتقال سریع‌تر داده در نهایت منجر به افزایش قابل توجهی در حداکثر عملکرد بالقوه می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: 

تفاوت رم ddr3 و ddr4 در DIMM

قابلیت‌های بزرگتر DIMM انجام بارهای کاری پیچیده تر را آسان تر می‌کند. در مقایسه با رم DDR3، تراکم تراشه رم DDR4 بیشتر است. DDR3 دارای تراکم تراشه از 512 مگابایت تا 8 گیگابایت است، در حالی که این عدد در رم DDR4 به 4 تا 16 گیگابایت می‌رسد. هرچه تعداد ماژول‌های حافظه روی مادربرد بیشتر باشد، توانایی سیستم برای انجام کارهای دشوار بالاتر خواهد بود.

ارتقا حافظه

قابلیت‌های توسعه پذیر ماژول حافظه، امکانات متعددی را گسترش می‌دهد. ماژول‌های حافظه DDR4 امکان افزودن پردازنده‌های بیشتری به پردازنده‌ فعلی سیستم را فراهم می‌کنند و در عین اینکه راندمان محاسباتی را بهبود می‌بخشند، عمر باتری را نیز افزایش می‌دهند. هنگامی که برنامه‌های بسیار فشرده حافظه بر روی سیستم اجرا می‌شوند، سخت افزار بیشتری را می‌توان نصب کرد. با این حال، DDR3 از چنین شرایطی پشتیبانی نمی‌کند.

فرق رم ddr3 با ddr4

الگوریتم بازخوانی

زمان بازخوانی با نوع DRAM و دمای کار تعیین می‌شود. DRAM برای سرویس‌دهی به نیازهای حافظه در حین رفرش در دسترس نیست. در نتیجه، با تاخیر در دسترسی به حافظه in-flight، تأخیر به‌روزرسانی عملکرد سیستم را به شدت کاهش می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: انواع رم کامپیوتر

تاخیر

رم DDR3 دارای تاخیر CAS برابر با 9 یا 10 میلی ثانیه است، در حالی‌که RAM DDR4 دارای تاخیر CAS حداقل 15 میلی ثانیه است. از سوی دیگر، استاندارد جدیدتر به دلیل نرخ کلاک سریع‌تر، عملکرد کلی بیشتری را ارائه می‌دهد.

تفاوت سرعت رم ddr3 و ddr4 از نظر فرکانس کاری 

تفاوت اصلی DDR3 و DDR4 از نظر فرکانس کاری در این است که رم‌های DDR3 با فرکانس پایه 800 مگاهرتز تا 2133 مگاهرتز عمل می‌کنند، در حالی که DDR4 با فرکانس‌های پایه بالاتر، معمولاً از 1600 مگاهرتز شروع شده و تا 3200 مگاهرتز و حتی بالاتر می‌رسد. این افزایش فرکانس در DDR4 باعث می‌شود تا پهنای باند بیشتری برای انتقال داده‌ها فراهم شود، که در نتیجه عملکرد بهتری در سیستم‌های مدرن ایجاد می‌کند. بنابراین، در بررسی تفاوت رم ddr3 با ddr4، استفاده از DDR4 به معنای بهره‌مندی از سرعت بالاتر و کارایی بهتر در مقایسه با DDR3 است.

مقایسه رم DDR3 و DDR4 در یک نگاه

DDR4 DDR3     ویژگی    
اگرچه گرانتر از DDR3 است، ارزش آن را دارد. DDR3 ارزان تر از DDR4 است. قیمت    
DDR4 از انرژی کمتری نسبت به DDR3 استفاده می‌کند و بنابراین از نظر انرژی کارآمدتر است. DDR3 نسبت به DDR2 انرژی کمتری مصرف می‌کند، اما مصرف انرژی در آن از DDR4 بیشتر است. مصرف انرژی
    DDR4 سریع‌تر است و نیازی به خنک کننده اضافی ندارد.
 
DDR3 از نظر سرعت تا حدودی کندتر از DDR4 است. سرعت 
 دارای حداکثر ظرفیت 64 گیگابایت دارای حداکثر ظرفیت 16 گیگابایت حافظه 
حداکثر سرعت کلاک تعیین شده ای ندارد و سرعت کلاک آن از 2133 مگاهرتز شروع می‌شود.
 
از 800 مگاهرتز تا 2133 مگاهرتز  سرعت کلاک
دارای تاخیر CAS حداقل 15 میلی ثانیه دارای تاخیرCAS  برابر با 9 یا 10 میلی ثانیه میزان تاخیر
در حال حاضر به طور گسترده در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. قبلا از DDR3 در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شد. موارد استفاده

استفاده از DDR4-3200/2933/2666/240 بیشتر برای کدام صنایع سودمند است؟

افزایش سرعت رابط، اوج عملکرد نظری را برای حیاتی‌ترین برنامه‌های محاسباتی در صنایعی مانند زیرساخت‌های مخابراتی، سیستم‌های ذخیره‌سازی شبکه، سرورهای ذخیره‌سازی متصل به شبکه (NAS)، سرورهای میکرو/ابر، و سیستم‌های تعبیه‌شده مانند رایانه‌های شخصی صنعتی تقویت می‌کند.

تفاوت رم ddr3 با ddr4

نتیجه‌گیری

DDR4 ولتاژ کاری کمتری با 1.2 ولت دارد و نرخ انتقال بالاتری نسبت به نسل‌های قبلی دارد و چهار نرخ داده را در هر چرخه پردازش می‌کند. این بدان معناست که DDR4 انرژی کمتری مصرف کرده و در عین حال سریع‌تر و کارآمدتر از DDR3 است. اما باید توجه داشته باشید که به طور کلی، مادربردها فقط برای پشتیبانی از یک نوع حافظه ساخته شده‌اند. بنابراین، نمی‌توانید حافظه‌های DDR3 و DDR4 را روی یک مادربرد ترکیب و مطابقت دهید. برای تعیین نوع حافظه مناسب برای دستگاه خود، از ابزار Crucial® Advisor™ یا ابزار System Scanner استفاده کنید. این دو ابزار با بررسی ویژگی‌های دستگاه شما، به شما اطلاع می‌دهند که کدام مدل حافظه برای دستگاه مناسب و سازگار است.

سوالات متداول

1. مزایای DDR4 نسبت به رم DDR3 چیست؟

DDR4 از جدیدترین انواع ماژول های رم است که مصرف انرژی کمتر، سرعت انتقال اطلاعات سریع‌تر و بهبود عملکرد قابل توجهی نسبت به DDR3 دارد. 

2. آیا می توانم یک DDR4 DIMM را روی یک اسلات DDR3 نصب کنم؟

هر نسل DDR با بقیه متفاوت است. DDR4 با DDR3 سازگار نیست، بنابراین یک DDR4 DIMM روی اسلات DDR3 DIMM قرار نخواهد گرفت. نه تنها بریدگی کلید هر نسل DDR متفاوت است، بلکه اندازه و آرایش پین‌ها در DDR4 نیز با DDR3 متفاوت است. توجه داشته باشید که در وسط ماژول DDR4، برخی از پین‌ها بلندتر هستند و شکل "V" کمی منحنی به آن می‌دهند. 

3. آیا DDR4 سریع‌تر از DDR3 است؟

به طور خلاصه، بازده انرژی و سرعت انتقال DDR3 و DDR4 متفاوت است. برای بازی، نرخ‌های انتقال تنها چیزی است که اهمیت دارد. تفاوت رم ddr3 با ddr4 در بازی مشخص است و در این قسمت DDR4 سرعت‌های بسیار بالاتری را نسبت به DDR3 فراهم می‌کند، بنابراین به احتمال زیاد سریع‌تر خواهد بود، اما اگر با همان سرعت اجرا شود، تفاوت ناچیز خواهد بود.