آشنایی با رم ddr | تفاوت انواع رم ddr در چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سخت‌افزاری کامپیوتر که به افزایش سرعت آن کمک می‌کند، رم DDR است که یکی از شناخته‌شده‌ترین فناوری‌های ساخت رم در جهان می‌باشد. این جز بسیار مهم کامپیوتر و لپ‌تاپ در صورتی که ظرفیت و سرعت بالایی داشته باشد می‌تواند تاثیر بسیاری روی بهتر شدن عملکرد سیستم شما بگذارد. همانگونه که شاید بدانید، رم یا RAM در نسل‌های مختلفی عرضه می‌شود که آن‌ها را تحت عنوان DDR می‌شناسند. DDR یا نسل رم، مشخص می‌کند که سرعت، قدرت و سازگاری این حافظه با سیستم شما چگونه است. در این مقاله درباره اینکه معنی DDR در رم چیست و چرا از اهمیت بسیاری برخوردار است توضیح می‌دهیم و همچنین انواع رم ddr را مورد بررسی قرار داده و نگاهی به تفاوت انواع رم ddr می‌اندازیم.

سرفصل‌های مقاله :

  • DDR در رم چه معنی دارد؟
  • بررسی تفاوت نسل‌های مختلف رم DDR
  1. رم‌های DDR
  2. رم‌های DDR2
  3. رم‌های  DDR3
  4. رم‌های DDR4
  5. رم‌های DDR5
  • چگونه نسل رم DDR سیستم خود را بفهمیم؟

DDR در رم چه معنی دارد؟

عبارت DDR در حقیقت مخفف Double Data Rate و یا همان انتقال دیاتای دوبرابر می‌باشد. پیش از اینکه فناوری DDR در رم‌ها پدیدار شود، تکنولوژی SDR یا Single Data Rate در این بخش مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ این دسته از رم‌ها ( SDR )، در هر ثانیه قادر به انتقال یک بیت در هر کلاک پالس را داشت؛ به همین خاطر تعامل رم و پردازنده (CPU) به کندی و با سرعت پایین انجام می‌گرفت و کارایی و عملکرد سیستم با افت بسیاری مواجه می‌شد. برای حل این مشکل و بالا بردن پتانسیل سیستم‌ها، در سال 2000، انواع حافظه ram ddr معرفی شدند تا بتوانند کارایی بهتری را با انتقال دو بیت در هر کلاک پالس، ارائه دهند.
پس از ورود این رم‌های جدید، فناوری رم‌های DDR به یک استاندارد ثابت برای سیستم‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و... تبدیل شد. البته جالب است بدانید که رم‌های QDR و یا Quad Data Rate نیز در بازار وجود دارند که قادر هستند در هر ثانیه چهار بیت در هر کلاک پالس را انتقال دهند، ولی به دلیل قیمت بسیار زیاد و پتانسیل نه چندان بالا، صرفا در برخی از سیستم‌های سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه: بررسی 8 نکته مهم قبل خرید (RAM)

بررسی تفاوت نسل‌های مختلف رم DDR 

بعد از معرفی رم‌های DDR به بازار، این محصولات با موفقیت بزرگی روبه‌رو شدند که البته تنها محدودیت آن‌ها، سرعت فرکانس و ظرفیت بود. به همین خاطر، کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده تصمیم به بهینه‌سازی و بهبود این قطعات سخت‌افزاری مهم گرفتند و شروع به عرضه رم‌های DDR در نسل‌های جدیدتر کردند. در حال حاضر یعنی در سال 2023، رم‌های DDR5 نیز به دنیای تکنولوژی وارد شده‌اند و سعی دارند جایگاه خود را در بازار پیدا کنند. هر نسل، ویژگی‌های بسیاری دارد که باعث تمایز آن از نسل‌های پیشین خود می‌شود. البته یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید هر قدر DDR رم بالاتر باشد، شما با محصول قدرتمندتر و بروزتر مواجه می‌باشید.
اما این نکته مهم را هم به خاطر بسپارید که هر نسل از رم، فقط با اسلات هم نسل مادربرد سازگاری دارد و نمی‌توانید نسل جدیدتر و یا قدیمی‌تر را به سیستم خود متصل نمایید. در ادامه این بخش از مقاله، به بررسی نسل‌های مختلف و مقایسه رم های ddr می‌پردازیم:

انواع رم‌ DDR

همانطور که گفته شد انواع رم‌های DDR امکان انتقال داده تا دو برابر بیش‌تر از فناوری قبلی خود (SDR) را دارا می‌باشند. این محصول برای نخستین بار در سال 2000 معرفی گردید ولی استفاده از آن تقریبا از سال 2002 شروع شد. این رم با ولتاژ 2.5 و 2.6 کار می‌کرد که برای مادربرد آن نسل عدد مناسبی به شمار می‌رفت. ظرفیت آن حداکثر 128 مگابایت و سرعت انتقال آن نیز فقط 400 مگاهرتز بود.

تفاوت انواع رم ddr

رم‌های DDR2

سه سال بعد از اینکه نخستین نسل از رم‌های DDR به بازار راه پیدا کرد، رم‌های DDR2 به جهان معرفی شدند تا بتوانند نقطه ضعف‌های نسل پیشین خود را بپوشانند و عملکرد بهتری را ارائه دهند. همه‌گیری این محصولات بسیار بیش‌تر بود به طوری که تا سال 2010 چیزی در حدود 30 درصد از رم‌های فروخته شده از این نسل بودند؛ البته این نسل نیز با ورود نسل‌های جدیدتر و بهتر به فراموشی سپرده شدند. DDR2 قادر است تا حداکثر 800 مگاهرتز سرعت داشته باشد که دو برابر از نسل پیشین خود بیش‌تر است. این ماژول حافظه همچنین می‌توانست خیلی از فعالیت‌های سیستم را روان‌تر کند.
یک تفاوت مهم این نسل، کاهش ولتاژ مصرفی به 1.8 ولت بود که باعث می‌شد مصرف انرژی بهینه‌تر و کم‌تر شود. این محصولات در ظرفیت 8 گیگابایتی نیز به فروش می‌رسیدند ولی اکثر رم‌های موجود در بازار به زیر 4 گیگابایت محدود می‌شدند.

تفاوت ظاهری رم های ddr

رم‌های  DDR3

این دسته از ماژول‌های حافظه، در سال 2007 روانه بازار عمومی شدند و می‌توان گفت یک تغییر بسیار بزرگ در دنیای رم‌ها به وجود آوردند. به دلیل ارتقای سرعت و ظرفیت بسیار بالایی که داشتند، محبوبیت بالایی پیدا کردند به طوری که تا سال 2014 حود 80 درصد از رم‌های به فروش رسیده در بازار، از نوع DDR3 بودند. این رم‌ها حتی در ماژول‌های 16 گیگابایتی نیز به تولید می‌رسیدند و قادر بودند سرعتی در حدود 2133 مگاهرتز داشته باشند. البته استاندارد فرکانس این ماژول‌ها، 1600 مگاهرتز بود. ولتاژ مصرفی DDR2 نیز به عدد 1.5 ولت کاهش یافته بود. این نسل نیز همچون نسل‌های قبلی خود دیگر در حال فراموش شدن هستند و امروزه صرفا 8 درصد از رم‌های فروخته‌شده از نوع DDR3 می‌باشند.

آشنایی با رم ddr

رم‌های DDR4

نسل DDR4 را به جرات می‌توان انقلابی در دنیای رم‌ها به شمار آورد. این نسل نه تنها تمرکز بالایی روی ویژگی‌های سخت‌افزاری داشته، بلکه از نظر ظاهری نیز دستخوش تغییراتی شده است. ماژول‌های DDR4 در مدل‌های گیمینگ دارای RGB و ... می‌باشند تا بتوانند کاربری بیش‌تری را پوشش دهند. این محصولات در سال 2012 معرفی شدند و در حال حاضر 90 درصد از رم‌های فروخته‌شده را به خود اختصاص می‌دهد. رم‌های DDR4 به دلیل برخورداری از امکان اورکلاک کردن بالا در کنار افزایش ظرفیت و فرکانس، برای گیمینگ گزینه بسیار مناسبی می‌باشند. برخی از این محصولات در صورت اورکلاک شدن، قادر هستند فرکانسی تا 5000 مگاهرتز نیز داشته باشند. برخی از این ماژول‌ها در ظرفیت‌های 32 گیگابایتی نیز به تولید می‌رسند. در ضمن ولتاژ این نسل به 1.2 ولت رسیده که بهینه‌ترین مصرف را در بین نسل‌های مختلف رم دارد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید رم گیمینگ

رم‌های DDR5

ماژول‌های DDR5 در سال 2020 به جهان تکنولوژی معرفی شدند تا نشان دهند دنیای رم‌ها هنوز هم در مسیر پیشرفت و بهبود می‌باشد. این نسل از نظر سرعت، ظرفیت، و مصرف انرژی، بهینه‌سازی شده‌اند و از آن‌ها عملکرد بی‌نظیری انتظار می‌رود. رم‌های DDR5 در حال حاضر قرار است در ماژول‌های 16 گیگابایتی و فرکانس 4800 مگاهرتز عرضه شوند. البته با توجه به وعده‌های کمپانی‌های تولیدکننده رم، انتظار می‌رود در چند سال آینده شاهد پیشرفت این نسل و حضور رم‌های DDR5 با ظرفیت 128 گیگابایتی و فرکانس 8000 مگاهرتز باشیم. اولین کمپانی که پردازنده‌های نسل 12 خود را با قابلیت پشتیبانی از آن نسل رم عرضه کرد، کمپانی اینتل بود. البته باید گفت که این نسل هنوز جای خود را در بازار باز نکرده‌اند.

انواع رم ddr

چگونه نسل رم DDR سیستم خود را بفهمیم؟

روش‌های بسیاری برای تشخیص نسل DDR رم در سیستم وجود دارد که در اینجا به ساده‌ترین آن اشاره می‌کنیم. راحت‌ترین راه برای فهمیدن این موضوع، بهره گرفتن از نرم‌افزار CPU Z می‌باشد. این نرم‌افزار اطلاعات جامع و کاملی را درباره نسل و ویژگی‌های رم شما در اختیارتان قرار می‌دهد. البته به غیر از این، بر روی بسیاری از رم‌ها یک برچسب قرار گرفته است که ویژگی‌های مهم و برجسته در مورد ماژول حافظه رم خود را می‌توانید از آن‌جا مطالعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی 7 نوع ram کامپیوتر براساس عملکرد

سخن پایانی

با ورود رم‌های DDR به دنیای تکنولوژی تغییر بسیار بزرگی در دنیای رم‌ها به وجود آمد و کارایی بالای این رم‌ها موجب بهبود بسیاری در عملکرد سیستم‌‌ها گردید. این قطعات سخت‌افزاری نقش بسیار مهمی در سیستم شما بازی می‌کنند و سرعت کامپیوتر و یا لپ‌تاپ شما تا حد زیادی به این ماژول‌های حافظه بستگی دارد و بخصوص برای گیمرها بسیار مهم هستند. تا به امروز پنج نسل از رم‌های DDR به بازار عرضه شده‌اند که جدیدترین آن‌ها DDR5 می‌باشد؛ البته این نسل هنوز جایگاه خود را در بازار پیدا نکرده و رم‌های DDR4 همچنان لقب پرفروش‌ترین و همه‌گیرترین رم‌های بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در آخر باید گفت که مانند همیشه، به زودی رم DDR4 نیز از رده خارج می‌شود و بیش‌تر سیستم‌ها به نسل DDR5 که محصولی جدیدتر و بهینه‌تر است، مجهز خواهند شد.
برای مطالعه مقالات بیش‌تر به وب‌سایت بروز کالا مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

1. آیا اسلات‌های DDR3 از قابلیت پشتیبانی از رم‌های DDR3 برخوردار هستند؟
پاسخ این سوال خیر است. حتما باید توجه داشته باشید که هر نسل از رم از شیارهای مخصوص به خود بهره می‌گیرد که تنها می‌توانند در اسلات‌های هم نسل خود چفت شوند؛ به همین دلیل، به هیچ عنوان راهی برای متصل نمودن رم‌های نسل جدید به اسلات‌های قدیمی‌تر و یا برعکس، وجود ندارد.
2. تفاوت‌های هر نسل از رم DDR در چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟
به طور کلی یک قاعده مهم درباره نسل رم‌های DDR وجود دارد و آن هم این است که هر نسل از رم نسبت به نسل پیشین خود پیشرفته‌تر و قوی‌تر است. هر نسل جدید در ویژگی‌هایی مانند ظرفیت، فرکانس و مصرف انرژی، نسبت به نسل‌های دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، مصرف انرژی DDR4 حدود 1.2 ولت است در حالی که در DDR3 مصرف انرژی چیزی در حدود 1.5 ولت می‌باشد.