بهترین تولیدکننده سی پی یو

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، قدرت بالای دستیارهای هوشمند، لوازم الکترونیکی و هوش مصنوعی را شاهد هستیم. دستگاه‌های کارآمدی مانند گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها، چندین سال است که در هر کاری به کمک ما می‌آیند و با گذشت زمان، دستخوش تغییرات مثبت و پیشرفت‌های بزرگی شده‌اند. از این محصولات در سراسر جهان برای کاربردهای گسترده و مختلفی همچون ذخیره و پردازش داده‌ها، انجام محاسبات، برقراری ارتباط، نمایش محتوا و مطالعه و اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود. می‌دانیم که تمام این لوازم هوشمند، از قرارگیری چندین قطعه در کنار هم تشکیل شده‌اند تا بتوانند وظایف زیادی را به انجام برسانند.

 یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این قطعات، سی‌پی‌یو یا همان پردازنده است که مسئولیت پردازش تمام اعمال دستگاه را بر عهده دارد. این عضو حیاتی، عامل تعیین‌کننده‌ای در عمر و کیفیت دستگاه شما خواهد بود؛ پس داشتن اطلاعات کافی قبل از خرید پردازنده از ضروریات می‌باشد. شرکت‌های مختلفی در دنیا هستند که پردازنده‌های مختلف را برای موبایل‌ها یا رایانه‌ها می‌سازند و آن‌ها را به تولید کنندگان این محصولات، عرضه می‌کنند. در این مطلب از بروزکالا، به معرفی چند تا از بهترین شرکت های تولید کننده پردازنده در جهان می‌پردازیم تا با برترین‌های این صنعت آشنا شوید.

پیشنهاد بروزکالا این است که پیش از مطالعه این مقاله، مروری بر مقاله  پردازنده چیست؟ داشته باشد.

سرفصل‌های مقاله

  • شرکت تولید کننده پردازنده Intel
  • شرکت تولید کننده پردازنده AMD
  • شرکت تولید کننده پردازنده Qualcomm
  • شرکت تولید کننده پردازنده IBM
  • شرکت تولید کننده پردازنده Nvidia
  • شرکت تولید کننده پردازنده MediaTek

شرکت تولید کننده پردازنده Intel

کمپانی بزرگ اینتل که به عنوان برترین و بهترین برند پردازنده کامپیوتر شناخته می‌شود، در سال 1968 میلادی در آمریکا و توسط رابرت نویس و گوردون مور تاسیس شد. نام آن از روی عبارت مجتمع الکترونیک (Integrated Electronics) الهام گرفته شده است. این برند سابقه فوق‌العاده‌ای در عرضه سی‌پی‌یوهایی با عملکرد بالا و ویژگی‌های پیشرفته دارد که تعیین‌کننده استانداردهای صنعتی هستند. 

اینتل اولین میکروپردازنده تجاری خود را با نام 4004، در سال 1971 معرفی نمود که قادر بود 60.000 عملیات را در ثانیه انجام دهد. پس از آن، پردازنده‌های تولیدی این شرکت از لحاظ دامنه محاسباتی بهبود پیدا کردند و نهایتا در سال 1978، میکروپروسسور اینتل 8086 بود که معماری x86 را برای اولین بار ارائه کرد؛ همین معماری بود که به محور اساسی برای سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای کاربردی تبدیل شد. پس از آن، تراشه پنتیوم توسط اینتل وارد بازار بود که برای اولین بار، شامل عملیات پردازش موازی یا فوق اسکالار با سرعت و عملکرد عالی می‌شد. این شرکت در سال 2009، اقدام به تولید سی‌پی‌یوهای سری Core کرد که به نوبه خود، انقلاب نوآورانه عظیمی در این زمینه بود. این سری، همراه با عملکرد بهبودیافته و قابلیت‌های چندوظیفه‌ای (Multitasking) بوده است و عامل ایجاد فناوری Hyper Threading می‌باشد. این تکنولوژی، هر هسته فیزیکی را قادر می‌سازد تا چندین رشته را به صورت هم‌زمان مدیریت کند و برنامه‌های مختلف، با کارایی چندین برابری اجرا شوند. 

سری کور، بنیان‌گذار فناوری Turbo Boost نیز بود؛ ساز و کاری که باعث می‌شود تا انواع پردازنده‌ اینتل بتوانند به طور پویا، سرعت ساعت خود را بر اساس نیازهای بار کاری تنظیم کرده و عملکرد را در مواقع نیاز، به حداکثر برسانند و در عوض در دوره‌های بار کاری کمتر، صرفه‌جویی کنند. اینتل در دهه‌های 1980 و 1990، اقدام به تولید تراشه‌های حافظه و پردازنده‌های گرافیکی نیز کرد که محصولات چالش‌برانگیزی بودند. سپس در سال 1998، نوبت به سری Xeon رسید که دارای تعداد هسته‌های بالاتر و حافظه کش بیشتر بودند. 

این کمپانی در سال‌های اخیر، تراشه‌ و کارت‌ گرافیک بسیار پیشرفته‌ای ساخته است که برای کارهای سنگین مانند گیمینگ، عالی عمل می‌کنند. هم‌اکنون می‌توان محصولاتی مانند موارد زیر را از اینتل معرفی کرد که بهترین نمونه‌های سی‌پی‌یو این برند هستند. به طور مثال پردازنده Core i9 processor 14900K دارای 24 هسته، 32 رشته و 32 مگابایت حافظه کش است و قدرت فوق‌العاده‌ای در اجرای هر برنامه دارد. پردازنده Raptor Lake Core i7-13700KF از موارد دیگر است که 64 بیتی بوده و دارای 16 هسته و 24 رشته به همراه 24 مگابایت حافظه کش می‌باشد. انواع سری cpu های اینتل را می‌توانید در کاربری‌ها و قیمت‌های مختلف تهیه نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برترین پردازنده (cpu) لپ تاپ و کامپیوتر

بهترین برند پردازنده intel

شرکت تولید کننده پردازنده AMD

ای ام دی، رقیب سرسخت اینتل و یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده میکروپروسسورهای کامپیوتری، کارت گرافیک و سایر قطعات الکترونیکی در دنیاست. برند Advanced Micro Devices در سال 1969 توسط جری ساندرز و هفت همکارش در آمریکا تاسیس شد و هدف اولیه آن، توسعه و تولید میکروپروسسورها و مدارهای مجتمع جهت استفاده در دستگاه‌های مخابراتی و علوم فضایی بود.

AMD از برندهای معروف پردازنده در دهه 1980، با اینتل در پروژه تولید پردازنده‌های شرکت کامپیوتری IBM همکاری کرد و از همان زمان، رقابت تنگاتنگ آن‌ها آغاز شد اما AMD توانست با قیمت پایین‌تر و کارایی بیشتر نمونه مشابه تراشه‌های 80386 اینتل، موفقیت بزرگی را کسب کند. در سال 1991، اولین طراحی اختصاصی این شرکت با معرفی تراشه Am386 و معماری بی‌نظیر K5 رقم خورد. این معماری بسیار پیشرفته و قوی بود اما سرعت پایینی داشت. در اوایل دهه 2000، این شرکت با معرفی سری Athlon توجه تمام کاربران حوزه تکنولوژی را جلب کرد.

اتلون 100، نخستین پردازنده یک گیگاهرتزی جهان بود که با معماری K7 تبدیل به موفق‌ترین محصول دسکتاپ این برند در آن زمان شد. در همان زمان، ای ام دی توانست سی‌پی‌یوهایی مخصوص بازار سرورها و ورک‌استیشن‌ها عرضه کند و در سال 2003، سری Opteron این کمپانی توانست سهم بازار اینتل را برباید. این محصولات عملکرد بهینه‌ای داشتند و همین موضوع، کارایی آن‌ها را افزایش می‌داد. 

در سال 1985، AMD برای ساخت تولیدات خود با برند ATI همکاری داشت که در زمینه کارت‌های گرافیک، نتایج چشم‌گیری کسب کرد. پس از تصاحب بیش از 50 درصد سهم بازار، ای ام دی بر ساخت APU یا همان واحد پردازش شتاب‌یافته با گرافیک یکپارچه تمرکز کرد تا کارایی رایانه‌ها را افزایش دهد. در سال 2006، برند محصولات رایانه‌ای Radeon توسط AMD خریداری شد و کارت‌های گرافیک مستقل، پس از آن معرفی شدند. AMD Radeon معماری مقیاس‌پذیر و کارآمد RDNA را ارائه داد که به علت بهبود عملکرد بازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و قابلیت ری تریستینگ، محبوبیت قابل توجهی پیدا کرد. با رسیدن به دهه 2010، برند مذکور معماری Zen را در قالب پردازنده‌های Ryzen ارائه کرد که عملکرد چندهسته‌ای برجسته‌ای داشت و انتخابی حرفه‌ای محسوب می‌شد.

FSR یا FidelityFX Super Resolution که در جهت بهبود واقعیت تصاویر در بازی‌ها ساخته شد، راهکار قوی AMD برای رقابت با برند انویدیا بود. با گذشت زمان، انواع پردازنده ای ام دی پیشرفت بی‌مثالی داشتند و حالا در انواع اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار، قابل خریداری هستند. از بهترین نمونه‌های این شرکت می‌توان به پردازنده Ryzen 9 7900X3D با 12 هسته و 24 رشته و پردازنده Ryzen 9 5950X 64 بیتی با 16 هسته و 32 رشته اشاره کرد.

یشنهاد مطالعه: پردازنده amd یا intel برای برنامه نویسی؟

بهترین برندهای پردازنده amd

شرکت تولید کننده پردازنده Qualcomm

کوالکام، شرکت فناوری و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی آمریکا و یکی از بهترین برندهای پردازنده در جهان است که در سال 1985 تاسیس شد. موسسان آن فرانکین آنتنیو، آدلیا کافمن، اندرو کوهن، کلین گلیهوسن، ایروان جاکوبز و اندرو وتربی بودند و هدف آن‌ها عرضه امکانات ارتباطی باکیفیت بود. زمینه اولیه این برند، توسعه کاربردهای ماهواره‌ای بود که در صنعت تلویزیون و تولید مودم‌ها، نقش به‌سزایی داشت. سپس یکی از کارمندهای کمپانی به نام کلین گلیهوسن، تحقیقاتی را در حوزه ریزپردازنده‌ها آغاز کرد تا از آن‌ها در مودم‌های ارتباطی استفاده کند. نتیجه این تحقیقات، ظهور اولین ریزپردازنده‌های لینکابیت (LMP) بود.
 در آغاز دهه 2000 میلادی، کوالکام اقدام به شروع پروژه مشارکتی نسل سوم شبکه تلفن همراه کرد و در زمینه استانداردسازی این شبکه‌ها در بستر جی‌اس‌ام، نوآوری‌های بسیاری را ارائه نمود. پس از ایفای نقش در طراحی و توسعه سامانه جهانی مخابرات سیار امروزی، این برند به طور تخصصی وارد عرصه ساخت انواع پردازنده برای تلفن‌های همراه شد. تراشه‌های اسکورپیون و کرایت از سری اسنپدراگون که در انواع تک‌هسته‌ای، دوهسته‌ای، چهارهسته‌ای و هشت‌هسته‌ای هستند، از تولیدات کوالکام می‌باشند. 

این کمپانی محصولات مذکور را به شرکت‌های بزرگی مانند اچ‌تی‌سی، شرکت سامسونگ، سونی، موتورولا، هواوی، شیائومی، ال‌جی و نوکیا عرضه می‌کند تا در ساخت گوشی‌های همراه مورد استفاده قرار گیرند. نمونه‌های فوق‌العاده کارآمد پردازنده‌های این شرکت را می‌توانید در بهترین گوشی های پرچمدار برندهای بزرگ جهانی، مشاهده کنید.

یشنهاد مطالعه: 6 تکنیک ارتقا سی پی یو

برندهای معروف پردازنده

شرکت تولید کننده پردازنده IBM

شرکت آی بی ام (International Business Machines Corporation) یک کمپانی بزرگ در حوزه ساخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ است که در سال 1880 از ادغام سه کمپانی تاسیس شد. اولین دستاوردهای IBM، تولید تجهیزات جدول‌نویسی با قابلیت پردازش حجم بالایی از اطلاعات و لوازم مربوط به اردوگاه اسرا در جنگ بود. دستگاه‌هایی با کاربردهای مشابه کامپیوتر و امکان انجام چندین عملیات توسط این شرکت ساخته می‌شدند و طرفدارهای بی‌شماری را به خود جذب می‌کردند. محور اولیه فعالیت این کمپانی، ساخت انواع رایانه و تجهیزات مرتبط با آن‌ها بود. بدین طریق بود که اقدام به طراحی و ساخت پردازنده‌های اختصاصی IBM شد تا با معماری‌های خلاقانه و پرکاربرد، قابلیت ارتقای کامپیوترهای شرکت فراهم شود. 

IBM بهترین برند cpu که با همکاری‌های پیوسته با اینتل و ای ام دی، پیشرفته‌ترین ساختارها را در لوازم الکترونیکی خود به کار گرفته است. اکثر فناوری‌های جدیدی که توسط IBM رونمایی می‌شوند، محصول مشترک و حاصل همکاری با شرکت‌هایی مانند اینتل می‌باشند. از جدیدترین موفقیت‌های این کمپانی می‌توان به تولید چیپست کوانتومی 1000+ کیوبیتی Condor در کنار یک پردازنده در مقیاس کاربردی به نام IBM Quantum Heron اشاره کرد که ساخت آن چهار سال به طول انجامید و انقلاب عظیمی در عرصه سرعت پردازش ایجاد کرد؛ زیرا حتی سریع‌ترین ابررایانه‌های امروزی، سال‌ها از پتانسیل رایانه‌های کوانتومی عقب‌تر هستند. از سری‌های دیگر تراشه‌های این شرکت می‌توان به PowerPC، IBM A2، Broadway، Cell، Cyclops64، Gekko، Condor، Edge، Heron، Osprey، PALM، OpoenPOWER Microwatt، OPD، RISC Single Chip، IBM Rivina، IBM RS64، Secure Blue، Xenon و IBMz اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: مزایا و کاربرد حافظه کش پردازنده

بهترین برند پردازنده کامپیوتر ibm

شرکت تولید کننده پردازنده Nvidia

انویدیا (Nvidia Corporation) از بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی است که در سال 1993 میلادی توسط سه دانشمند کامپیوتر با نام‌های جن هسون هوانگ، کرتیس پریم و کریستوفر مالاکوفسکی در آمریکا تاسیس شد. این کمپانی به دلیل توسعه مدارهای مجتمع (IC) که در تمام رایانه‌ها استفاده می‌شوند، شهرت یافت. 

در اوایل دهه 2000، انویدیا با تولید انواع پردازنده‌های گرافیکی (GPU) جایگاه ویژه خود بین گیمرها و کاربران گرافیکی را تثبیت نمود. این فرآیند شامل عرضه سری GeForce با کیفیت و جلوه‌های بصری خیره‌کننده بود. این برند به توسعه گرافیک‌های حرفه‌ای و هوش مصنوعی نیز مشغول شد و سپس، جی‌پی‌یوهای Quadro را معرفی کرد که قادر به طراحی کامپیوتری، ویرایش ویدیو و تجسم علمی بودند. 

توسعه پردازنده‌های گرافیکی در حوزه یادگیری عمیق نیز از گام‌های دیگر، بهترین برند سی پی یو در آن دوره بود. انویدیا توانست معماری‌های جدیدی را به جهان معرفی کند و علاوه بر پردازنده‌های گرافیکی، در زمینه تولید انواع قدرتمند سی‌پی‌یو، تجهیزات گیمینگ هوش مصنوعی نیز پیشرفت‌های عمده‌ای پدید بیاورد. این تکنولوژی‌ها به ساخت خودروهای خودران و ساز و کارهای پردازش موازی منجر شده است. از موارد دیگر کاربرد فعالیت‌های این شرکت می‌توان به عملکرد یادگیری عمیق، بازی‌سازی، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و معماری‌های کوانتومی اشاره کرد. از باکیفیت‌ترین پردازنده‌های گرافیکی این برند می‌توان به سری‌های Jetson، Quadro، Titan، GeForce MX، GeForce RTX و GeForce GTX اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: نحوه افزایش سرعت cpu

بهترین برند cpu nvidia

شرکت تولید کننده پردازنده MediaTek

مدیاتک (MTK) از معروف‌ترین شرکت های تولید کننده پردازنده برای موبایل است که تراشه‌هایی مناسب گوشی‌های اندرویدی تولید می‌کند. این کمپانی در سال 1997 و در کشور تایوان تاسیس شده است و در طراحی محصولات نیم‌رسانا برای کاربردهای بی‌سیم، پردازنده‌های گرافیکی، رسانه دیجیتال و انواع مدارها نیز فعالیت دارد. پردازنده دوهسته‌ای MT6575 اولین گام مهم مدیاتک در زمینه سی‌پی‌یو بود و محصولات بعد از آن، از فناوری منحصربه‌فرد ARMv7 برخوردار بودند و از دستورالعمل‌های فلش و استاندارد SMD NEON پشتیبانی می‌کردند. 

مدیاتک توانست با رویکرد تولید محصولات باکیفیت اما به‌صرفه، به رشد تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند مثل هواوی، آلکاتل، ایسر، لنوو، اوپو، گوفون، ZTE و BLU کمک بسیاری کند. اگر مدیاتک بخواهد به غرب ورود کند، قطعا خواهد توانست با امضای قراردادی جهت تامین روابط خوب شرکت‌های مخابراتی ایالات متحده به عنوان بهترین برند پردازنده، وارد عمل شود. این کمپانی توانسته است پردازنده‌هایی را برای تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند، دوربین‌ها، روترها و دستگاه‌های اینترنت اشیا نیز تولید نماید. از سری‌های فوق‌العاده کارآمد و پراستفاده سی‌پی‌یوهای مدیاتک می‌توان به Dimensity، Kompanio، Helio، MT و X اشاره کرد که در انواع اقتصادی، میان‌رده و پرچمدار قابل تهیه هستند.

پیشنهاد مطالعه: انواع پردازنده رایزن

بهترین برند سی پی یو media tek

سخن پایانی

لوازم الکترونیکی با پیشرفت و ارتقای روزافزون خود، کاری کرده‌اند تا برای تمام امورمان نیازمند آن‌ها باشیم و برای سرعت بخشید به اعمال مختلفمان از آن‌ها کمک بگیریم. نمونه بارز این لوازم، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها هستند که در هر خانه و اداره‌ای یافت می‌شوند و وظایف مهم و زیادی بر دوش آن‌هاست. این تجهیزات مفید، از قرار گرفتن اجزای مختلف در کنار هم تشکیل شده‌اند که هر کدام از آن قسمت‌ها، عهده‌دار مسئولیت خاصی است. مثلا پردازنده یا همان سی‌پی‌یو، پردازش و اجرای تمام اعمال دستگاه را بر عهده دارد و عضو بسیار مهمی محسوب می‌شود. پس شناختن بهترین برندهای پردازنده بسیار حیاتی، خالی از لطف نخواهد بود. در این مطلب ما به بررسی برندهای Intel، AMD، IBM، Nvidia، Qualcomm و MediaTek پرداختیم و ویژگی‌های فناوری‌های به‌کاررفته در محصولات آن‌ها را شرح دادیم. بدین ترتیب شما عزیزان در هنگام خرید گوشی یا رایانه، با دیدن نام پردازنده، با خصوصیات آن آشنایی خواهید داشت.

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر دیدن کنید. شما دوستان گرامی امکان مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه را خواهید داشت تا با اطلاعات و آگاهی کامل خرید خود را نهایی نمایید. 

سوالات متداول

1) بهترین شرکت‌های تولید کننده پردازنده رایانه کدامند؟

بهترین برند پردازنده کامپیوتر شامل Intel، AMD، IBM و Nvidia هستند.

2) بهترین شرکت های تولید کننده پردازنده گوشی‌های هوشمند کدامند؟

بهترین برندهای پردازنده گوشی هوشمند شامل Qualcomm و MediaTek هستند.