مقایسه تفاوت انواع سری پردازنده‌های اینتل از نظر قدرت

هنگامی که ما قصد خرید یک کامپیوتر با لپ‌تاپ را داریم و یا می‌خواهیم یک سیستم را اسمبل کنیم، باید اطلاعاتی در مورد اجزای آن داشته باشیم. یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر که در واقع مغز سیستم نامیده می‌شود، پردازنده است. انتخاب پردازنده یا CPU اهمیت بسیاری دارد زیرا این قطعه پردازش داده‌ها و اطلاعات رایانه شما را بر عهده دارد. به همین منظور است که همواره توصیه می‌شود مطابق با انتظاری که از عملکرد سیستم خود دارید، این قطعه را انتخاب نمایید. به عنوان مثال اگر گیمر هستید باید یک پردازنده مناسب سیستم گیمینگ برای خود انتخاب کنید که از پسِ پردازش اجرای بازی‌‌های سنگین بر بیاید.

شرکت اینتل یکی از برترین و محبوب‌ترین تولیدکنندگان CPU محسوب می‌شود که پردازنده‌های مختلفی را در سری‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌کند. ممکن است به دلیل پرطرفدار بودن و پرفروش بودن پردازنده‌های سری Core i شما فقط نام آن را شنیده باشید و بدانید که مثلاً سیستم شما از پردازنده اینتل Core i7 بهره می‌برد. اما آیا سایر انواع پردازنده‌های Intel را می‌‌شناسید و می‌دانید که چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ با ما همراه باشید؛ مجلۀ اینترنتی بروزکالا در ادامه به معرفی و مقایسه پردازنده‌های اینتل با یکدیگر خواهد پرداخت. 

پیشنهاد بروزکالا این است که پیش از مطالعه این مقاله، مروری بر مقاله  پردازنده چیست؟ داشته باشد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    تولیدکنندگان اصلی و مطرح CPU 
2.    قدرت پردازنده
3.    انواع پردازنده اینتل
4.    پردازنده‌های اینتل سری Core
•    پردازنده Intel Core i3
•    پردازنده Intel Core i5
•    پردازنده Intel Core i7
•    پردازنده Intel Core i9
5.    پردازنده‌های اینتل سری Celeron
6.    پردازنده‌های اینتل سری Pentium
7.    پردازنده‌های اینتل سری Xeon
8.    پیشنهاد بروزکالا
•    پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake
•    پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake
•    پردازنده سرور اینتل Intel Xeon GOLD 6240
•    پردازنده اینتل مدل Pentium Gold G6400 Comet Lake
9.    نتیجه‌گیری

 

تولیدکنندگان اصلی و مطرح CPU 

بهتر است قبل از اینکه به مقایسه پردازند‌ه‌های اینتل با یکدیگر بپردازیم، نام چند شرکت اصلی تولید کننده پردازنده یعنی سی پی یو را بیان کنیم. اینتل اولین سی پی یو در دنیا محسوب می‌شود که علاوه بر تولید و عرضه پردازند‌ه‌های مرکزی قطعات دستگاه‌های دیگری نیز می‌سازد. AMD شرکت دیگری است که در تولید پردازنده‌‌های مرکزی دست دارد. این شرکت حالا یکی از رقبای سرسخت و اصلی اینتل به شمار می‌رود و پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی مطلوبی را به بازار عرضه می‌کند. اما در سال ۲۰۲۲ شرکت اپل از پردازنده اختصاصی خود به نام M1 رونمایی کرد و پس از مدتی M2 را نیز برای محصولات همین شرکت طراحی نمود. این دو پردازنده فقط در محصولات شرکت اپل استفاده خواهند شد و برای لپ‌‌تاپ‌ها و کامپیوترهای ویندوزی مناسب نیستند. 

قدرت پردازنده

هنگامی که قصد خرید پردازنده را دارید، باید به چند فاکتور توجه کنید و بدانید که ویژگی‌های CPU خوب چیست. توجه به تعداد هسته‌های این قطعه، تعداد رشته، حافظه کش پردازنده، TDP یا همان توان مصرفی، استفاده از تکنولوژی Hyper Threading و فناوری Turbo Boost در انتخاب شما مهم هستند. در حالت کلی هر چقدر که تعداد هسته‌ها و رشته‌ها بیشتر باشد و این قطعه فرکانس و حافظه کش بالاتری داشته باشد قدرت پردازشی آن بالا خواهد بود.

انواع پردازنده اینتل

قبل از خرید پردازنده اینتل باید بدانید که شرکت Intel پردازنده‌های مرکزی که تولید می‌کند را در سری‌های مختلفی با نام‌های متفاوتی روانه بازار می‌کند. انواع سری پردازنده های اینتل دارای سرعت و قدرت خاص خودشان هستند. البته نوع کاربری هر کدام از این دسته‌ها با دسته دیگر متفاوت است. در بین سری‌های مختلف انواع CPU اینتل حتماً سری Core را می‌شناسید. سری Xeon و Celeron و Pentium نیز در لپ‌تاپ و سرور به کار می‌روند اما محصولات سری‌های Itanium و Atom و Xeon Phi و Quark SoC غالباً در تبلت، گوشی تلفن همراه، سیستم‌های صنعتی و موارد این‌چنینی کاربرد خواهند داشت.

پردازنده‌های اینتل سری Core

در انواع انواع نسل پردازنده های اینتل، پردازنده‌های Core i قطعاً پرطرفدارترین و محبوب‌ترین پردازنده‌های شرکت اینتل به شمار می‌آیند. پردازنده‌های این سری به ۴ نوع تقسیم می‌شوند که هر کدام از این انواع از نظر قدرت و سرعت عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. در حالت کلی Core i3 ضعیف‌ترین پردازنده در این سری و Core i9 قدرتمندترین قطعه در این سری محسوب می‌شوند.  Core i5 و Core i7 نیز مدل‌های دیگری هستند که توسط این شرکت تولید و عرضه خواهند شد. 

باید به این نکته نیز توجه نماییم که پردازنده‌های این سری دارای ۱۳ نسل هستند. مشخص است که نسل‌های مختلف از نظر سرعت قدرت تکنولوژی و معماری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. هر چقدر که نسل جدیدتر باشد، تعداد هسته‌ها بیشتر و عملکرد پردازنده مطلوب‌تر خواهد بود. حالا ممکن است در بررسی تفاوت پردازنده های اینتل سری core i برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا نسل جدید پردازنده Core i3 از نسل‌های قبلی محصولات Core i5 عملکرد بهتری دارد؟ بله این امکان نیز وجود دارد. همان‌طور که گفتیم نسل‌های جدیدتر عملکرد مطلوب‌تری را به سیستم شما هدیه می‌دهند. کارشناسان مجموعه بروزکالا می‌توانند در این زمینه کمک بسیار شایانی به شما بکنند و ویژگی‌های هر یک از این مدل‌ها را به شما توضیح دهند. لازم به ذکر است که تکنولوژی هایپر تریدینگ و هایپر بوست نیز در بسیاری از این محصولات به کار رفتند.

پردازنده Intel Core i3

پردازنده‌های این سری غالباً دارای دو هسته و دو رشته می‌باشند. حافظه کش پردازنده‌های سری Core i3 بین 4 تا 6 مگابایت است. محصولات این سری معمولاً برای لپ‌تاپ‌های دانشجویی، اداری، استفاده روزمره و دستگاه‌هایی که کاربری عمومی دارند، مناسب است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین محصولات این سری با دیگر سری‌ها داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که محصولات Core i3 از پنتیوم و سلرون قدرتمندتر است اما نسبت به سایر پردازنده‌های سری Core عملکرد ضعیف‌تری دارد.

پردازنده Intel Core i5

پردازنده‌های این سری معمولاً دارای ۴ هسته و ۸ رشته هستند و حافظه کش آنها می‌تواند بین ۶ تا ۸ مگابایت باشد. به این سری پردازنده‌های میان‌رده نیز می‌گویند. دستگاه‌هایی که دارای این محصولات هستند برنامه‌های گرافیکی ساده و نرم‌افزارهای مهندسی مناسب خواهند بود. محصولات Intel Core i5 با پسوند U و H عرضه می‌شوند. پردازنده‌هایی که پسوند H دارند قدرت بیشتری خواهند داشت. 

پردازنده Intel Core i7

بدون شک در مقایسه cpu های اینتل core i یکی از انواع قوی و قدرتمند، محصولات سری Intel Core i7 هستند. این پردازنده‌ها معمولاً ۴ یا ۶ یا ۸ هسته دارند و تعداد رشته‌های آنها نیز ۸ یا ۱۲ یا ۱۶ می‌باشد. انواع پردازنده‌های Core i7 برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ، دستگاه‌هایی که برای امور گرافیکی و رندرینگ از آنها استفاده می‌شود، مناسب است. محصولات این سری دارای تکنولوژی هایپرتریدینگ هستند. به همین علت قدرت آنها بالا است و سرعت آنها زیاد می‌باشد. این محصولات هم دارای پسوند U و H هستند. باز هم مانند سری قبلی CPU پسوند H قدرت بیشتری از پردازنده‌هایی با پسوند U دارند. 

پیشنهاد مطالعه: عمر مفید لپ‌ تاپ گیمینگ

پردازنده Intel Core i9

بدون شک قدرتمندترین و پرسرعت‌ترین پردازنده‌های اینتل در این سری یعنی Core مربوط به پردازنده Intel Core i9 می‌باشند. محصولات سری i9  معمولاً دارای 8 هسته و 16 رشته هستند. به همین سبب در دستگاه‌هایی برای پردازش سنگین، سرورها و ورک استیشن‌ها استفاده می‌شوند. این موضوع را به خاطر بسپارید که تعداد هسته‌ها و برخی مشخصات با روی کار آمدن نسل جدید، بیشتر و بهتر خواهد شد. 
 

پردازنده‌های اینتل سری Celeron

در ادامه بررسی لیست cpu های اینتل بر اساس قدرت پردازنده‌های سلرون را داریم.پردازنده ای با دو هسته و حافظه کش۴ مگابایت. از این پردازنده‌های کم مصرف معمولاً در لپ‌تاپ‌های اقتصادی استفاده می‌شود. محصولات سری Celeron دارای قدرت محاسباتی بالایی نیستند بنابراین می‌توانند برای اجرای برنامه‌های ساده و انجام امور عمومی و روزمره به کار بروند. اگر دانش آموز هستید، اگر صرفاً با لپ‌تاپ خود فیلم تماشا می‌کنید، با برنامه‌های ساده‌ای مانند آفیس سر و کار دارید و یا در طول روز ساعاتی را وب‌گردی می‌کنید این پردازنده می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

پردازنده‌های اینتل سری Pentium

پردازنده‌های Pentium کم‌مصرف هستند. این پردازنده‌ها معمولاً 4 هسته‌ای می‌باشند. حافظه کش آنها 4 مگابایت است. پردازنده‌های اینتل سری پنتیوم دارای دو دسته سیلور Silver و گلد Gold هستند که در فرکانس پایه با یکدیگر متفاوت خواهند بود. محصولات این سری از محصولات سری Celeron قدرتمندتر می‌باشند و عملکرد بهتری دارند. از این محصولات برای دستگاه‌هایی که کاربری با نرم‌افزارهای حسابداری یا برنامه‌های ویرایش عکس مانند فتوشاپ دارند، استفاده می‌شود. 

پردازنده‌های اینتل سری Xeon

محصولات سری Xeon معمولاً در سرورها، ورک استیشن‌ها و دیتاسنترها به کار می‌روند و هدف طراحی آنها نیز همین است. پردازنده‌های سری Xeon دارای سه گروه هستند. قدرتمندترین پردازنده‌‌های اینتل در همین سری قرار دارند. تعداد هسته، حافظه‌ کش و فرکانس آنها نسبت به محصولات سری Core بالاتر می‌باشد. به همین منظور است که از آنها به عنوان پردازنده سرور استفاده می‌شود. 

پیشنهاد بروزکالا

پس از بررسی مقایسه قدرت پردازندهای اینتل حالا که با محبوب‌ترین و پرکاربردترین پردازنده‌های شرکت اینتل آشنا شدیم، بروزکالا چند نمونه پردازنده را به شما معرفی می‌کند. 

1. پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake

پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake دارای حافظه کش 36 مگابایتی Smart Cache و حافظه کش سطح دو 32 مگابایتی است. این محصول دارای 24 هسته و 32 رشته می‌باشد. بنابراین این قطعه برای کاربرانی مناسب خواهد بود که هم‌زمان چند نرم‌افزار سنگین را اجرا می‌کنند و یا به ادیت صوتی و تصویری با برنامه‌های سنگین مشغول می‌شوند. فرکانس پایه این پردازنده 3.00 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن حداکثر فرکانس توربو 5.80 گیگاهرتز می‌باشد. TDP یا توان مصرفی که برای این پردازنده در نظر گرفته شده است، 125 وات پایه و 253 وات توربو است. قیمتی که برای این محصول اعلام شده است، مانند اکثر پردازنده‌های Core i9 نسبتاً بالا می‌باشد. 

پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake

2. پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake

این محصول با داشتن 10 هسته و 16 رشته یکی از بهترین محصولات Core i5 محسوب می‌شود. پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake با فرکانس مرجع 3.7 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.9 گیگاهرتز تولید می‌شود. این سی پی یو برای اجرای نرم‌افزارهای مهندسی مناسب خواهد بود. توان مصرفی این پردازنده 125 وات است. قیمت این محصول مناسب است و معمولاً روی سیستم‌های میان‌رده استفاده می‌شود. 

پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake

3. پردازنده سرور اینتل Intel Xeon GOLD 6240

از نام این پردازنده مشخص است که در سرور به کار می‌رود. همان‌طور که ذکر شد سری Xeon دارای قدرتمندترین پردازنده‌‌های اینتل است. پردازنده سرور اینتل Intel Xeon GOLD 6240 دارای قیمت بالایی است. این سی پی یو 18 هسته و 36 رشته دارد. TDP یا توان مصرفی این قطعه 150 وات می‌باشد. Intel Xeon GOLD 6240 دارای فرکانس پایه 2.6 گیگاهرتز و فرکانس توربو 3.9 گیگاهرتز است. حافظه کش این محصولِ فوق‌العاده 24.75 مگابایت می‌باشد. 

سی پی یو سرور اینتل Intel Xeon GOLD 6240

4. پردازنده اینتل مدل Pentium Gold G6400 Comet Lake

پردازنده اینتل مدل Pentium Gold G6400 Comet Lake دارای دو هسته و 4 رشته می‌باشد. این محصول بسیار کم مصرف است. توان مصرفی این پردازنده 58 وات می‌باشد. این قطعه دارای فرکانس پایه 4 گیگاهرتزی و حافظه کش 4 مگاهرتزی است. 

https://berozkala.com/Upload/ProductGallery/872d58d0f1c74a83a14b8d29ddf3c50b.jpg

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندیم، متوجه شدیم که پردازنده‌های اینتل در بسیاری از موارد با یکدیگر متفاوت هستند و هر سری از پردازنده‌های این برند و هر مدلی برای کاربری خاصی به کار می‌رود. آموختیم که هر کدام از سری‌ها دارای نسل‌های مختلفی هستند. بنابراین عملکرد CPU به مرور زمان و معرفی نسل‌های جدید، بهتر شده است. در نسل‌های مختلف تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، توان مصرفی، حافظه کش متفاوت است. هر چقدر تعداد هسته بیشتر باشد، قدرت و سرعت پردازش هم‌زمان بالاتر می‌شود.

مهم این است که شما با توجه به نیاز خودتان و نوع کاربری خود پردازنده مناسبی تهیه کنید. کارشناسان بروزکالا پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود تا با خیلی آسوده خرید خود را نهایی نمایید و از مزایای خرید از بروزکالا بهره‌مند شوید. سیستم شما از چه نوع پردازنده‌ای بهره می‌برد؟ آیا از عملکرد آن راضی هستید؟

سوالات متداول

1. برای سیستم گیمینگ تعداد هسته‌های پردازنده مهمتر است یا سرعت کلاک؟

وقتی پردازنده سیستم شما سرعت کلاک بالایی داشته باشد، پردازنده‌ای سریع خواهد بود. درست است که تعداد هسته‌ها هم اهمیت دارد اما پردازنده سیستم گیمینگ باید دارای سرعت کلاک 2.4 تا 3.3 گیگاهرتز باشد.

2. کدام پردازنده برای سیستم مخصوص بازی بهتر است؟

معمولاً این نوع سیستم‌ها از محصولات سری Core i7 بهره می‌برند. 

3. فن پردازنده چیست؟

از نام آن مشخص است که یک خنک‌کننده می‌باشد. این فن روی CPU نصب می‌شود و آن را خنک نگه می‌دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد راهنمای خرید فن پردازنده را مطالعه نمایید.