کدام پردازنده (AMD یا Intel) برای برنامه نویسی مناسب است؟

اگر شما یک برنامه‌نویس حرفه‌ای هستید، می‌دانید که برای کدنویسی نیازی به سیستمی قدرتمند خواهید داشت. در واقع پردازنده کامپیوتر شما باید برای این کار مناسب باشد. کدنویسی فرایند انجام محاسبات در دستگاه است و به همین منظور شما باید بهترین CPU را برای دستگاه خود انتخاب کنید. اما بهترین CPU برای برنامه‌نویسی کدام است؟ پردازنده، واحد پردازش مرکزی کامپیوتر است و در واقع اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه یک سیستم محسوب می‌شود. این قطعه مانند مغز انسان عمل می‌کند یعنی پردازش اطلاعات و داده‌ها را بر عهده دارد.

اما این پردازنده برای یک برنامه‌‌نویس باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ اینتل و AMD دو رقیب سرسخت و همیشگی در تولید سی پی یو هستند و هر دو محصولاتی با کیفیت و عالی تولید و عرضه می‌کنند. به همین دلیل است که هنگام انتخاب این قطعه برای برنامه‌نویس این سوال پیش می‌آید که بین دو پردازنده AMD و Intel کدام را انتخاب کنم؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم و متوجه شویم که ای ام دی بهتر است یا اینتل برای برنامه نویسی ؟ 
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. ویژگی‌های پردازنده مناسب برنامه‌نویسی
•    تعداد هسته‌ها‌ و رشته‌های پردازنده
•    فرکانس و سرعت  
2. مقایسه پردازنده‌های اینتل با AMD
•   قیمت
•   عملکرد
•   مصرف انرژی و تولید گرما
•   معماری پردازنده
3. AMD بخرم یا اینتل؟
4. نتیجه‌گیری

ویژگی‌های پردازنده مناسب برنامه‌نویسی

ابتدا باید بدانیم که برای خرید پردازنده مناسب برنامه‌نویسی باید به چه نکاتی در سی پی یو توجه داشته باشیم. در حالت کلی باید گفت برنامه‌نویس به یک CPU با تعداد هسته‌ها و رشته‌های بالا نیاز دارد. بهتر است پردازنده‌ای که در سیستم برنامه‌نویس به کار می‌رود، به تکنولوژی توربو بوست Turbo Boost نیز مجهز باشد. به خاطر بسپارید که حتماً به  Locked یا Unlocked بودن سی پی یو توجه کنید. اگر این قطعه Unlocked باشد، می‌توانید از نرم‌افزارهای اورکلاک و BIOS استفاده نمایید.

علاوه بر این‌ها، هنگام خرید پردازنده‌ اینتل یا AMD باید به نسل، سرعت و قدرت آن، حافظه نهان یا کش و واحد پردازش گرافیکی یکپارچه‌ توجه شود تا برنامه‌نویس قادر به پردازش کدها و انجام امور مربوط به برنامه‌نویسی با سرعتی بالا و در مدت زمانی کوتاه باشد. مرور کوتاهی بر تعداد هسته‌ها و فرکانس این قطعه خواهیم داشت.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه پردازنده های اینتل

amd یا intel برای برنامه نویسی

تعداد هسته‌ها‌ و رشته‌های پردازنده

در حالت کلی هر چه تعداد هسته‌ها و رشته‌های پردازنده بیشتر باشد، بهتر است. زیرا این تعداد بالا باعث قدرت بیشتر قطعه و البته سرعت بیشتر آن برای انجام پردازش هم‌زمان سیستم خواهد شد. این موضوع برای سیستم برنامه‌نویسی مهم است زیرا هسته‌های بیشتر می‌تواند از اجرا چند برنامه هم‌زمان پشتیبانی نماید. در واقع تعداد هسته‌های یک CPU تعداد فعالیت‌هایی است که این قطعه می‌تواند به صورت هم‌زمان انجام دهد را تعیین می‌کند. نسل CPU مهم است.

هر چقدر که نسل سی پی یو جدیدتر باشد، کیفیت و قدرت بهتر و بیشتری خواهد داشت و در نتیجه عملکرد بسیار مطلوبی ارائه خواهد کرد. فراموش نکنید که در مقایسه پردازنده intel یا amd برای برنامه نویسی شما باید حداقل 4 هسته و 8 رشته را در cpu داشته باشید. واضح است که اگر حرفه‌ای هستید و به صورت جدی برنامه‌‌نویسی می‌کنید، حتماً باید قطعه‌ای با تعداد هسته‌ها و رشته‌های بیشتری انتخاب نمایید. 

فرکانس و سرعت

قطعاً برای یک برنامه‌نویس، سرعت پردازنده مهم خواهد بود. فرکانس سی پی یو، کلاک پردازنده و یا فرکانس کاری همان سرعتی را نشان می‌دهد که CPU می‌تواند دستورات را پردازش کند. مشخص است که هر چقدر فرکانس پردازنده بیشتر باشد، بهتر است. پس هنگام خرید این قطعه به فرکانس پایه Base Clock که حداقل سرعت سی پی یو را نشان می‌دهد، دقت کنید. البته توجه به فرکانس حداکثری Boost Clock را نیز فراموش نکنید. این فاکتور نشان‌دهنده بالاترین سرعتی است که سی پی یو می‌تواند داده‌ها را پردازش کند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، وجود تکنولوژی توربو بوست Turbo Boost در این قطعه برای برنامه‌نویس مهم خواهد بود. اما این فناوری به چه کار می‌آید؟ این تکنولوژی به سرعت این قطعه مربوط است.

هسته‌های سی پی یو در حالت توربو بوست Turbo Boost به صورت خودکار و اتوماتیک در فرکانسی بالاتر از فرکانس تعیین‌شده یعنی با حداکثر توان و سرعت بالا کار می‌کنند تا قدرت پردازشی، طول عمر CPU و مصرف انرژی آن بهینه‌تر باشد. در این شرایط بعضی هسته‌ها با فرکانس بالا فعالیت می‌کنند و برخی دیگر با فرکانس پایین‌تری کار خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: افزایش سرعت cpu

مقایسه پردازنده‌های اینتل با AMD

اگر به دنبال پردازنده ای همچون amd یا intel برای برنامه نویسی هستید، پس بیایید این دو برند را به صورت کلی بر اساس برخی فاکتورها با هم مقایسه کنیم. سپس می‌توانیم به نتیجه برسیم که کدام یک برای یک برنامه‌نویس بهتر خواهد بود. به همین منظور برای مثال دو سی پی یو هم رده یکی از شرکت Intel و دیگری از AMD را با هم مقایسه خواهیم کرد.

قیمت

ابتدا قیمت این دو را با هم مقایسه خواهیم کرد. فاکتور قیمت برای همه کاربران اهمیت زیادی دارد. در گذشته معمولاً قیمت محصولات AMD کمتر از اینتل بود. اما این شرکت با تولید و عرضه نسل جدید سی پی یو‌های خود این تفاوت قیمتی را تا حدی از بین برد. جالب است بدانید که حتی در برخی مواقع قیمت بعضی از پردازنده‌های ای ام دی گران‌تر Intel شده است.

به عنوان مثال به قیمت پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake و پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 7950x در سایت توجه کنید. هر دو محصول بسیار قدرتمند و پر سرعت هستند و به نوعی پرچم‌دار محسوب می‌شوند. در مقایسه بر اساس قیمت، متوجه خواهید شد که نوع ای ام دی گران‌تر از اینتل است. 

عملکرد

امروزه سخت است که بین عملکرد قوی و عالی اینتل و ای ام دی مخصوصاً در نسل‌ آخر، یکی را برگزید؛ زیرا هر دو عملکرد فوق‌العاده خوبی از خود نشان خواهند داد. به مثال خودمان بر می‌گردیم؛ هر دو پردازنده Core i9-13900K و Ryzen 9 7950X در برنامه‌های مختلف، بسیار قدرتمند و پر سرعت ظاهر می‌شوند.

در حالت کلی می‌توان گفت که  Core i9-13900K با عملکرد تک رشته‌ای بهتر و تعداد هسته‌های تقویت شده بیشتر عملکرد بهتری دارد. این سی پی یو 24 هسته و 32 رشته دارد در حالی که محصول رقیب دارای 16 هسته و 32 رشته است. پس برنده این قسمت اینتل است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پردازنده‌ های 2023

مصرف انرژی و تولید گرما

در مقایسه دو سی پی یو مذکور توان مصرفی پردازنده Ryzen 9 7950X  برابر با 170 وات است. TDP یا توان مصرفی Core i9-13900K برابر با 125 وات در حالت پایه و 253 وات در حالت توربو است. این را می‌دانیم که هر چه مصرف انرژی و تولید گرمای پردازنده کمتر باشد، بهتر است.

هر دوی این برندها سعی در ساخت محصولاتی با مصرف انرژی کمتر دارند اما ای ام دی در Ryzen کمی موفق‌تر از اینتل عمل می‌کند. AMD در حالت کلی انرژی کمتری مصرف می‌کند که نتیجه آن، تولید گرمای کمتری خواهد بود. 

معماری پردازنده

وقتی معماری Ryzen و Core iرا با هم مقایسه می‌کنیم، باید بگوییم که هر دوی این برندها در مورد معماری پردازنده عالی و فوق‌العاده عمل کرده‌اند و واقعاً نمی‌توان یکی را برتر از دیگری دانست. 

بهترین cpu برای برنامه نویسی

AMD بخرم یا اینتل؟

حالا به پرسش اول شما که آیا ای ام دی بهتر است یا اینتل برای برنامه نویسی، می‌پردازیم. برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید، یک راه دارید و آن هم این است که باید محصولات هم‌رده از اینتل را با ای ام دی مقایسه کنید و متوجه شوید که کدام مدل به کار شما می‌آید. یعنی به جای اینکه در حالت کلی بگویید اینتل در برنامه‌نویسی بهتر از ای ام دی عمل می‌کند یا برعکس، فارغ از برند، محصولات را بررسی کنید تا به راحتی متوجه شوید کدام محصول مطابق با نیازهای شما طراحی و ساخته شده است.

در حالت کلی می‌توان گفت که هر دو شرکت، پردازنده‌های بسیار عالی با تعداد هسته‌ها و رشته‌های بالا، عملکرد عالی، سرعت و قدرت زیاد به کاربر ارائه می‌دهند و شما برای برنامه‌نویسی می‌توانید از هر دو برند استفاده کنید. در توضیحات بالا مثال‌هایی از دو پردازنده پرچم‌دار یعنی  Core i9 و Ryzen 9 بیان کردیم.

لازم به ذکر است که اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید CPU کنید، می‌توانید از سری‌های Core i7 یا Core i5 از اینتل و یا Ryzen 7 یا 5Ryzen از AMD که دارای محصولاتی میان‌رده و با کیفیت هستند استفاده کنید. حتماً هنگام انتخاب پردازنده به نسل آن نیز دقت کنید. هر چه نسل سی پی یو جدیدتر باشد، بهتر است.

نتیجه‌گیری 

شما یک برنامه‌نویس هستید و می‌خواهید بدانید که استفاده از کدام پردازنده amd یا intel برای برنامه نویسی مناسب‌تر است. با توجه به مطالبی که خواندید، متوجه شدید که نباید به بین اینتل و AMD تفاوت زیادی قائل شوید زیرا ای ام دی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری کرده است و حالا رقیب سرسختی برای Intel محسوب می‌شود.

آنچه که شما هنگام خرید سی پی یو باید بیش از هر چیز به آن توجه نمایید، تعداد هسته‌ها و رشته‌های زیاد، فرکانس و سرعت بالا است. با هم مقایسه کلی بین این دو برند داشتیم و متوجه شدیم که برای انتخاب CPU برای برنامه‌نویسی باید به مشخصات آن محصول و نسل آن دقت کنیم.

سوالات متداول

1. آخرین نسل سی پی یو اینتل کدام است؟

تا به حال سیزده نسل از این CPU عرضه شده است.

2. آیا محصولاتی که در بروزکالا عرضه می‌شوند، گارانتی دارند؟

بله با خرید پردازنده، به شما گارانتی کالا نیز تقدیم خواهد شد.

3. فن CPU برای سیستم لازم است؟

بله دستگاه شما برای کنترل دما به این محصول نیاز خواهد داشت. بروزکالا مقاله‌ای با عنوان راهنمای خرید بهترین فن پردازنده را به شما ارائه داده است تا بتوانید با اطلاعات بیشتری برای تهیه این خنک‌کننده اقدام نمایید.