آموزش روشهای ارتقا سی پی یو کامپیوتر + [6 تکنیک]

آیا می‌دانستید که می‌توانید سرعت پردازنده کامپیوتر خود را افزایش دهید؟ حقیقت این است که سی پی یو پس از استفاده مداوم و در اثر گذر زمان، کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد. این قطعه یعنی تراشه سی پی یو شما ممکن است به مرور زمان در پردازش داده‌ها دچار مشکل شود. دلیل آن نیز مشخص است؛ نرم‌افزارهای جدید به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز خواهند داشت و CPU شما ممکن است پاسخ‌گوی آن نباشد.

اما آیا به غیر از تعویض این قطعه، راه دیگری وجود دارد و می‌توان باعث افزایش سرعت پردازنده کامپیوتر شد؟ بله ترفندهای متفاوتی برای ارتقای پردازنده کامپیوتر وجود دارد. مجله اینترنتی بروزکالا در ادامه به این ترفندها اشاره خواهد کرد.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. پردازنده چیست؟
2. علت عملکرد ضعیف CPU
3. روش‌های ارتقای سی پی یو کامپیوتر
• فعال کردن عملکرد بالا
• تغییر تنظیمات مدیریت توان پردازنده
• متوقف کردن برنامه‌های پس‌زمینه
• تعویض خمیر حرارتی CPU
• تمیز کردن هیت سینک و فن سی پی یو
• اورکلاک CPU
4. نتیجه‌گیری

پردازنده چیست؟

پردازنده یا واحد پردازش مرکزی یکی از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر محسوب می‌شود. این قطعه نقشی مانند مغز انسان را در سیستم ایفا می‌کند. از نام پردازنده مشخص است که وظیفه پردازش و مدیریت داده‌ها و انجام محاسبات را در کامپیوتر بر عهده دارد. در حقیقت این قطعه موجب اجرای تمامی دستوراتی که به سیستم خود می‌دهید، می‌شود. پردازنده دارای ویژگی‌های مختلفی است؛ با مطالعه مقاله ویژگی‌های سی پی یو خوب چیست؟ متوجه این مشخصات خواهید شد. 

همان‌طور که ذکر شد به مرور زمان ممکن است که سی پی یو قادر به اجرای دستورات، با کیفیت اولیه خود نباشد. از طرفی دیگر با روی کار آمدن نرم‌افزارها و برنامه‌های جدید، نیاز به سرعت و قدرت بیشتری از پردازنده خواهیم داشت. اگر قصد اسمبل کردن سیستمی جدید و یا خرید پردازنده جدید را دارید که قضیه متفاوت است. در غیر این صورت با ترفندهای مختلفی می‌توانید باعث ارتقا پردازنده کامپیوتر و افزایش عملکرد آن شوید.

روشهای ارتقا سی پی یو کامپیوتر

علت عملکرد ضعیف CPU

بهتر است پیش از ذکر ترفندهای ارتقای پردازنده کامپیوتر، به این موضوع بپردازیم که علت عملکرد ضعیف این قطعه چیست؟ عوامل مختلفی باعث عملکرد ضعیف این قطعه خواهند شد. برخی از این عوامل وجود گرد و غبار روی هیت سینک، خشک شدن خمیر حرارتی، RPM فن CPU پایین، ظرفیت پایین CPU، کامپیوتر بدون استفاده از پردازنده گرافیکی GPU هستند. یکی از دلایل متداول و رایجی که موجب عملکرد ضعیف سی پی یو خواهد شد، وجود گرد و غبار روی هیت سینک است. می‌دانیم که وظیفه هیت سینک، دور کردن گرمایی تولید شده توسط پردازنده است. اما گاهی ممکن است که روی این قطعه گرد و غبار بنشیند. این موضوع باعث کاهش شدید سرعت پردازنده خواهد شد. 

روش‌های ارتقای سی پی یو کامپیوتر

اکنون می‌خواهیم بدانیم که چطور باید سرعت سی پی یو سیستم خود را افزایش دهیم تا کامپیوتر ما عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه: برترین پردازنده لپ‌تاپ و کامپیوتر در 2023

فعال کردن عملکرد بالا

اگر سیستم شما دارای GPU اختصاصی نباشد، پردازنده کامپیوتر شما موظف به انجام پردازش‌های گرافیکی نیز خواهد بود. در کامپیوتر بدون پردازنده گرافیکی اختصاصی، تمام پردازش‌های گرافیکی مانند آیکون‌های کوچک، انیمیشن و... را سی پی یو انجام خواهد داد. با غیر فعال کردن این جلوه‌های بصری باعث افزایش سرعت سیستم خود خواهید شد. اما چگونه؟ مراحل زیر را به ترتیب اجرا کنید.

  1. ابتدا باید کلیدهای Windows + I را به صورت هم‌زمان فشار دهید.
  2. حالا در پنجره‌ای که برای شما باز شده است، System را باز کنید و روی کلمه About کلیک کنید. اکنون صفحه System > About را مشاهده می‌کنید.
  3. در صفحه پیش رو گزینه Advanced System Settings را انتخاب نمایید تا پنجره‌ای برای شما باز شود.
  4. اکنون شما باید در تب Advanced باشید. در بخش Performance روی گزینه Settings کلیک نمایید تا پنجره جدیدی برای شما باز شود.
  5. در این پنجره تب Visual Effects را باز کرده و Adjust for best performance را انتخاب نمایید.
  6. در این مرحله ابتدا روی Apply و سپس روی OK کلیک کنید.

تغییر تنظیمات مدیریت توان پردازنده

اگر کامپیوتر شما از پردازنده اینتل بهره می‌برد، باید بدانید که کاهش حداکثر قدرت این قطعه به 99 درصد باعث بهبود عملکرد سی پی یو شما در دمای پایین خواهد شد. زمانی که حداکثر توان پردازنده کامپیوتر شما روی 100 درصد تنظیم شده باشد، پردازنده مرکزی انرژی زیادی مصرف می‌کند و از تمامی منابع خود بهره خواهد برد. بدیهی است که در این شرایط دمای سی پی یو افزایش پیدا خواهد کرد.

با افزایش دمای این قطعه، عملکردش کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با تغییر توان این قطعه و قرار دادن آن در 99 درصد می‌توان تا حدی از کاهش عملکرد CPU جلوگیری کرد؛ زیرا در این حالت فن CPU با RPM بالا حرکت نخواهد کرد و دمای خیلی زیادی نخواهد داشت. می‌توانید برای انجام این کار و ارتقا دادن سی پی یو کامپیوتر مراحل زیر را انجام دهید. 

  •  با فشردن کلید‌های Windows و R به صورت هم‌زمان، پنجره‌ Run باز خواهد شد.
  • powercfg.cpl را در باکسی خالی که مشاهده می‌کنید، تایپ نمایید. گزینه Enter یا OK را فشار دهید. در این زمان صفحه جدیدی با عنوان Power Options باز خواهد شد.
  • در این صفحه روی Change plan settings کلیک کنید. حالا صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد.
  • در این صفحه روی گزینه Change advanced power settings کلیک نمایید.
  • حالا شما گزینه  Processor power managementرا مشاهده خواهید کرد. آن را باز کنید و روی گزینه Maximum Processor state کلیک کنید.
  • اکنون دو گزینه برای شما به نمایش در آمده است. هر دو گزینه یعنی On battery و Plugged in را روی 99 درصد تنظیم نمایید.

پیشنهاد مطالعه: تعمیر و تعویض فن سی پی یو لپ‌تاپ و کامپیوتر

ارتقای پردازنده کامپیوتر

متوقف کردن برنامه‌های پس‌زمینه

حتماً به این موضوع دقت کنید که ممکن است هنگامی که رایانه خود را روشن می‌کنید، چند برنامه در پس‌زمینه اجرا شوند. مشخص است که اجرای این نرم‌افزارها باعث کاهش عملکرد کامپیوتر شما خواهد شد. اما راه حل چیست؟ شما می‌توانید در چند مرحله ساده اجرای این برنامه‌های غیر ضروری را متوقف کنید.

  • ابتدا در سیستم خود به سراغ بخش Task Manager بروید. می‌توانید با فشردن دکمه‌های Ctrl + Shift + Esc به صورت هم‌زمان وارد این صفحه شوید.
  • اگر شما در این صفحه فقط برنامه‌های در حال اجرا را مشاهده می‌کنید، روی گزینه More details کلیک نمایید.
  • حالا بخش Background processes را مشاهده می‌کنید. اکنون به قسمت CPU نگاه کنید تا مطلع شوید که کدام برنامه منابع سی پی یو زیادی مصرف خواهد کرد. روی نرم‌افزاری که منابع CPU زیادی مصرف می‌کند، کلیک کنید و سپس روی End task کلیک نمایید.
  • به تب Startup مراجعه نمایید.
  • اکنون باید روی نرم‌افزاری که در Startup فعال است، کلیک کرده و آن را غیر فعال کنید. 

تعویض خمیر حرارتی CPU

این احتمال وجود دارد که به مرور زمان، خمیر حرارتی یا همان خمیر سیلیکون خشک شده باشد. وقتی که خمیر حرارتی خشک شود، در انتقال گرما به هیت سینک بد عمل خواهد کرد و باعث افزایش دمای پردازنده خواهد شد. این را می‌دانیم که با بالا رفتن دمای پردازنده، عملکرد آن کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر متوجه افت عملکرد CPU شدید، برای تعویض خمیر حرارتی اقدام نمایید. 

ارتقا پردازنده کامپیوتر

تمیز کردن هیت سینک و فن سی پی یو

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، ممکن است به مرور زمان روی هیت سینک، گرد و غبار بنشیند. در این شرایط گرما در این منطقه باقی می‌ماند و فن نمی‌تواند آن را خنک کند. نکته دیگری که باید ذکر کرد این است که دور فن نیز با نشستن گرد و غبار روی پره‌های آن کاهش خواهد یافت. گرد و غبار وارد شده در محفظه‌های فن و هیت سینک باعث کاهش و کندی خنک‌کنندگی سیستم خواهد شد. پس تمیز کردن چند وقت در میان هیت سینک و فن CPU یک روش افزایش سرعت cpu کامپیوتر و در نتیجه بهبود عملکرد پردازنده است.

اورکلاک CPU

یکی از عواملی که باعث بهبود و افزایش سرعت cpu خواهد شد، اورکلاک آن است. این کار موجب می‌شود که این قطعه با سرعتی بالاتر از آنچه شرکت سازنده برای آن در نظر گرفته است، کار کند. زمانی که پردازنده را Overclock می‌کنید، به صورت هم‌زمان سرعت کلاک و ولتاژی که به آن وارد می‌شود را افزایش خواهید داد. اورکلاک کردن فرایندی پیچیده است و بهتر است از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

نتیجه‌گیری

پردازنده، مغز کامپیوتر شما است و نقش بسیار مهمی روی عملکرد دستگاه شما خواهد داشت. در مقاله‌ای که خواندید، روشهای ارتقا سی پی یو کامپیوتر را به شما دوستان گرامی ارائه دادیم. فعال کردن عملکرد بالا، تمیز کردن هیت سینک و فن CPU، متوقف کردن برنامه‌های پس‌زمینه و... برخی از این ترفندها هستند. حتماً به این موضوع دقت کنید که برای عملکرد عالی کامپیوتر علاوه بر پردازنده باید سایر اجزای کامپیوتر مانند رم کامپیوتر، کارت گرافیک و... نیز قدرتمند باشند. 

به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر دیدن کنید. شما دوستان گرامی امکان مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه را خواهید داشت تا با اطلاعات و آگاهی کامل خرید خود را نهایی نمایید. 

سوالات متداول

1. خرید فن پردازنده کمکی به سرعت سی پی یو خواهد کرد؟

خرید فن پردازنده مناسب باعث افزایش چشم‌گیر سرعت پردازنده نخواهد شد اما وجود آن در دستگاه شما بسیار مهم است. هر دو سیستم خنک‌کننده بادی و آبی می‌توانند CPU را به خوبی خنک نگه دارند.

2. آیا خودم می‌توانم خمیر سیلیکون را عوض کنم؟

بله اما پردازنده قطعه‌ای حساس است بنابراین بهتر است این کار را به فردی متخصص بسپارید.