علت افزایش سرعت cpu و بهبود عملکرد آن

تا به حال با صدای شدید فن و داغ شدن بیش از حد کامپیوتر خود مواجه شده‌اید؟ می‌دانید که چرا تمام فن‌ها در آن حالت فعالیت می‌کنند؟ ممکن است این موقعیت را در آینده تجربه کنید. معمولاً در این شرایط فن‌ها کار می‌کنند اما فعالیت فن‌ها تأثیر چندانی روی کاهش حرارت در قسمت سخت‌افزار نخواهد داشت. عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند که یکی از آنها اختلال در عملکرد پردازنده و مصرف بالای آن است.

پردازشگر یا CPU مانند مغز در سیستم ما فعالیت می‌کند. از آنجا که وظیفۀ این قطعه در کامپیوتر پردازش داده‌های ورودی از حافظۀ دستگاه است، احتمال به وجود آمدن اختلال در هنگام پردازش‌های مختلف وجود دارد. همین موضوع باعث کاهش سرعت و صرف انرژی زیاد آن خواهد شد. اما بهینه سازی سرعت cpu به چه صورت است؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه توضیحاتی در این مورد را به شما دوستان گرامی ارائه می‌دهد.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    دلایل مصرف زیاد CPU
•    وجود ویروس در سیستم
•    پروسه WmiPrvSE.exe
•    ری‌استارت WMI Provider Host
•    استفاده از Event Viewer 
•    پروسه System Idle عامل مصرف زیاد CPU محسوب می‌شود؟
•    پروسه Svchost.exe و مصرف زیاد CPU
•    مشغول بودن CPU با پروسه‌هایی در پس‌زمینه
2.    نتیجه‌گیری

دلایل مصرف زیاد CPU

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که سیستم شما در زمان‌های نامعلوم و نامشخصی کند شود. علت این کندی چیست؟ ممکن است علت بروز این مشکل، یک آنتی‌ویروس باشد. وظیفۀ آنتی ویروس گشتن به دنبال تهدیدات در سیستم است. این فعالیت مخصوصاً در سیستم‌های قدیمی‌تر، با میزان استفاده سی پی یو بالا همراه خواهد بود و همین مسئله موجب کند شدن دستگاه شما خواهد شد.

البته شما به راحتی می‌توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا معمولاً این آنتی ویروس‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند؛ یعنی می‌توانید فعالیت آن را به زمانی موکول کنید که از دستگاه خود استفاده نمی‌کنید. دلایل دیگر کدامند؟

پیشنهاد مطالعه: cpu چیست؟ 

وجود ویروس در سیستم

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که یکی دیگر از دلایل کند شدن سیستم می‌تواند وجود یک بدافزار یا ویروس در رایانه شما باشد. سیستم ویروسی می‌تواند پردازش‌هایی را در پس‌زمینه انجام دهد تا آن را برای دیگران ارسال کند و یا در دستگاه پخش کند. در واقع انجام این فعالیت‌ها، احتیاج به پردازش دارد و می‌تواند عملکرد دستگاه شما را کند نماید.

برای برطرف کردن این مشکل باید حتماً از آنتی ویروس استفاده کنید. به این موضوع توجه کنید که اگر ویروس در سیستم شما باشد، ممکن است خودش را از آنتی ویروس‌هایی که قبلاً روی کامپیوتر نصب شده‌اند، مخفی کند؛ پس حتماً یک یا چند برنامه آنتی ویروس نصب نمایید. 

پروسه WmiPrvSE.exe 

این را بارها شنیده‌ایم که برای بهبود عملکرد cpu نباید از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین استفاده کرد. اما گاهی باگ‌هایی در پردازش به وجود می‌‌‌آیند که باعث بالا بردن مصرف CPU می‌شود که یکی از آنها در سرویس WmiPrvSE.exe وجود دارد. ممکن است این پروسه را با نام‌های دیگری مانند Windows Management Instrumentation و WMI Provider Host نیز شنیده باشید. در حقیقت WmiPrvSE.exe قسمتی از ویندوز است و کمک شایانی به مدیریت و خطایابی سیستم‌ها در شبکه می‌کند.

اما اگر مشکلی در این پروسه وجود داشته باشد، باید متوجه آن شده و برای برطرف کردنش اقدام کنید. برای این کار باید به Task Manager بروید. می‌توانید برای باز شدن این پنجره سه دکمه Shift+Esc+Ctrl را به صورت هم‌زمان فشار دهید. حالا مشاهده کنید و ببیند مصرف CPU چقدر است. اگر مصرف آن بیشتر از چند درصد بود، پروسه دچار اشکال است.

 

ری‌استارت WMI Provider Host

برای برطرف کردن این مشکل به صورت دستی باید این سرویس را غیرفعال کنید. کلمه Services را در سیستم خود سرچ کنید. حالا در پنجره‌ای که باز شده است، عبارت Windows Management Instrumentation را پیدا کنید. با کلیک راست کردن روی آن، گزینه Restart ظاهر می‌شود. آن را انتخاب کنید.

استفاده از Event Viewer

اگر مراحل قبل را پشت سر گذاشتید و باز هم مشکل WMI Provider Host از بین نرفت، از Windows Event Viewer استفاده کنید تا دلیل آن را متوجه شوید. ابتدا در سیستم خود Eventvwr.msc یا Event Viewer را بیابید. بسته به اینکه از چه ویندوزی استفاده می‌کنید، نحوۀ پیدا کردن آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال این گزینه در ویندوز 10 با کلیک راست کردن روی دکمه استارت ظاهر خواهد شد. پنجره‌ای برای شما باز می‌شود که باید به داخل قسمت Application and Service Logs بروید. حالا به ترتیب گزینه‌های Microsoft و Windows را برگزینید. گزینه‌های WMI-Activity و Operational را انتخاب نمایید.

لیستی نمایش داده خواهد شد که در آنها خطاهایی با نام Error را مشاهده خواهید کرد. در این خطاها مقدار ClientProcessld را چک کنید. هر کدام از این پردازش‌ها ممکن است علت مصرف زیاد سی پی یو باشد. پس از ID آن خطا در Task Manager بهره برید. 

به Task Manager رجوع کنید. Service را در آن یافته و سرویس‌ها را بر اساس PID مرتب‌سازی کنید. اینجا است که می‌توانید پردازش مورد نظر خود را بیابید. بعد از یافتن پروسه با راست کلیک کردن روی آن، گزینه Open File Location را انتخاب نمایید. این‌گونه متوجه خواهید شد که مربوط به کدام برنامه است. شاید این مشکل با بروزرسانی و آپدیت و شاید هم با حذف نرم‌افزار مورد نظر از بین برود و برطرف شود.

پروسه System Idle عامل مصرف زیاد CPU محسوب می‌شود؟

پروسه System Idle Process علت مصرف بالای سی پی یو است و کاربران ویندوز گاهی با آن مواجه می‌شوند. در واقع این پروسه متعلق به خود ویندوز هست و شما آن را در همان Task Manager مشاهده خواهید کرد. جالب است بدانید که وقتی شما با سیستم خودکار خاصی انجام نمی‌دهید هم System Idle حدود 95 درصد یا حتی بیشتر از پردازنده را مشغول خواهد کرد. در حقیقت این پروسه یک رشته یا همان Thread محسوب می‌شود که نمی‌گذارد دوره‌ها و سیکل‌های پردازنده یعنی CPU Cycles بیکار بمانند.

پیشنهاد مطالعه: مشاهده مصرف CPU و RAM

پروسه Svchost.exe و مصرف زیاد CPU

وقتی به بررسی Task Manager می‌پردازید متوجه این موضوع خواهید شد که Svchost.exe یا netscvs به عنوان علت مصرف زیاد cpu است. گاهی این پروسه آلوده به ویروس خواهد شد. اگر مشکل به وجود آمده از بدافزار و ویروس نباشد هم این پروسه به دنبال دستگاه‌هایی می‌گردد که ویژگی plug-and-play دارد.

پنجره Control Panel را باز کنید و در بخش Network and Sharing Center گزینۀ Change advanced sharing setting را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه Turn off network discovery کلیک کنید. مصرف پردازنده Svchost.exe هنگام بروزرسانی‌های ویندوز بالا خواهد بود. در این شرایط به تنظیمات یعنی Setting و سپس Update & Security بروید و روی Windows Update و بعد روی Advanced Options کلیک کنید. در قسمت Delivery Optimization هم دوباره گزینه Advanced Options را انتخاب نمایید.

حالا برای اینکه پهنای باند هنگام بروزرسانی ویندوز محدود شود و پردازش کمتری نیز مصرف شود، باید در این قسمت Limit how much bandwidth is used for downloading updates in the background و یا Limit how much bandwidth is used for uploading updates to other PCs on the internet را تنظیم کنید. 

مشغول بودن CPU با پروسه‌هایی در پس‌زمینه

Background process یک نرم‌افزار است که در سیستم اجرا می‌شود اما شما آن را در پنجره‌ای مشاهده نخواهید کرد. از آنجا که ویندوز برای اجرا به برخی از این پروسه‌ها احتیاج دارد، کامپیوتر پروسه‌های زیادی در پس‌زمینه خود خواهد داشت. اما نکته اینجا است که تعداد بالای نرم‌افزارهای بیشتر روی محیط ویندوز باعث بالاتر رفتن این Background process خواهد شد؛ در نتیجه کامپیوتر شما به اصطلاح سنگین می‌شود. برنامه‌های روی سیستم را ببندید. به Task Manager مراجعه نمایید و در بخش Processes به بررسی مصرف CPU بپردازید. در این قسمت مصرف CPU برای هر برنامه مشخص است. به پردازش‌هایی که بیشتر از 10 درصد از قدرت پردازنده را مصرف می‌کنند نگاه کنید. 

اگر ویندوز 10 دارید، به بخش Startup در همان پنجرۀ Task Manager بروید. اگر از ویندوز 7 استفاده می‌کنید در منوی استارت msconfig.exe را جستجو کنید و در System Configuration، برگۀ Startup را باز کنید. نرم‌افزارهایی که مشاهده خواهید کرد، با لود شدن ویندوز کار خواهند کرد و اجرا خواهند شد. در این بخش برنامه‌هایی که بیشتر از 10 درصد مصرف دارند را بیابید و برای غیرفعال کردن آنها اقدام نمایید. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید CPU کامپیوتر

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندیم، متوجه شدیم که مصرف زیاد CPU دلایل زیادی دارد و می‌توان برای برطرف کردن آن از طریق روش‌های ذکر شده، اقدام کرد. در واقع پردازنده قطعه بسیار مهمی در رایانه محسوب می‌شود و عملکرد آن تأثیر مستقیمی روی عملکرد دستگاه دارد. به همین منظور اگر قصد ارتقای کامپیوتر خود را دارید و یا می‌خواهید یک رایانه اسمبل کنید، به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از تمامی قطعات جدید و مدرن این مجموعه دیدن کنید.

شما امکان مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه را نیز خواهید داشت تا انتخاب هوشمندانه‌ و خریدی آگاهانه داشته باشید. شما تا به حال متوجۀ مصرف بالای آن در سیستم خود شده‌اید؟ آیا پروسه‌های پس‌زمینه کامپیوتر خود را غیر فعال کرده‌اید؟

سوالات متداول

1. می‌توان برای جلوگیری از مصرف بالای CPU بروزرسانی ویندوز را قطع کرد؟

درست است که با غیر فعال کردن موقت بروزرسانی ویندوز دیگر آپدیتی صورت نمی‌گیرد و موجب کاهش مصرف cpu می‌شود، اما این کار توصیه نمی‌شود. 

2. در مکینتاش می‌توان عملکرد CPU را بهینه‌سازی کرد؟

بله وارد Activity Monitor شوید و پردازش همه نرم‌افزارها را مشاهده نمایید. برنامه‌هایی که ضروری نیستند را انتخاب نمایید و در آخر گزینه Quit Process را برگزینید.

3. در حالت کلی استفاده از چه نوع برنامه‌هایی استفاده از CPU را افزایش می‌دهند؟

در حالت کلی می‌توان به نرم‌افزارهای سنگینی مانند برنامه‌های گرافیکی و بازی‌های ویدئویی اشاره کرد که استفاده از CPU را موقتی افزایش خواهند داد.