بررسی تفاوت cpu m1 با core i9

به نظر شما پردازنده M1 عملکرد بهتری دارد یا Core i9 عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد؟ در گذشتۀ نه چندان دور شرکت اپل در ساخت مک‌بوک‌های خود از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد. اما مدتی می‌شود که اپل راه خود را جدا کرد و با ارائه تراشه‌های اختصاصی خود مانند M1 و M1مکس و M2 و... سر و صدای زیادی به راه انداخت. این تراشه‌ها قدرت بسیار بالا و مصرف انرژی کمی دارند و کاربران محصولات شرکت اپل از آنها راضی هستند. بدیهی است که بعد از معرفی اولین تراشه اختصاصی این شرکت یعنی M1 شرکت‌ اینتل که در سراسر جهان بسیار محبوب است، نیز کوشید در سری Core i9 محصولاتی قدرتمندتر از گذشته به کاربران ارائه دهد. اینجا بود که نبرد اینتل و اپل آغاز شد.

Intel اعلام کرده بود که انواع پردازنده‌ نسل جدید سری Core i9 حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و پیروز این نبرد خواهد بود. اما واقعاً این‌طور است؟ در مقایسه پردازنده m1 با core i9 کدام نوع عملکرد بهتری دارد؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه به این سوال پاسخ خواهد داد. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    نتایج بنچمارک‌ها
•    بنچمارک Cinebench R23 nT چند هسته‌ای
•    بنچمارک 1T Cinebench R23 تک هسته‌ای
•    بنچمارک Geekbench 5.4.1 Multi Core چند هسته‌ای
•    بنچمارک Geekbench 5.4.1 Single Core تک هسته‌ای
•    بنچمارک GeekBench Compute Performance OpenCL
•    بنچمارک PugetBench
2.    نتیجه‌گیری

نتایج بنچمارک‌‌ها

پردازنده یکی از مهمترین قطعات کامپیوتر محسوب می‌شود و این موضوع باعث می‌شود کاربران هنگام خرید لپ‌ تاپ به نوع پردازنده و ویژگی‌های آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. به همین منظور قصد داریم یکی از بهترین پردازنده‌های اینتل مخصوص لپ‌تاپ یعنی پردازنده Core i9-12900HK را با اپل M1 مکس مقایسه کنیم. مک بوک پرو 16 اینچی از M1 مکس بهره می‌برد و همراه لپ‌تاپ گیمینگ MSI GE76 Raider دارای تراشه i9-12900HK است. در ادامه به مقایسه پردازنده m1 با core i9 خواهیم پرداخت.

مقایسه پردازنده m1 با core i9

بنچمارک Cinebench R23 nT چند هسته‌ای 

در مقایسه پردازنده اپل M1 مکس با تراشه Core i9-12900HK ابتدا به سراغ Cinebench R23 nT می‌رویم. این بنچمارک به منظور رندرگیری سه بعدی با بهر‌گیری از موتور رندرگیری یکسان استفاده خواهد شد. مدت زمان آن حدود 10 دقیقه است. پیروز این نبرد پردازنده‌ای خواهد بود که هسته‌های بیشتری دارد. پس بدیهی است که اینتل Core i9-12900HK با تعداد 14 هسته پیروز میدان باشد. این تراشه 14 هسته و 20 رشته دارد. در حالی که تراشه M1 دارای 10 هسته است. پس در این نبرد پردازنده اینتل پیروز بود.

بنچمارک 1T Cinebench R23 تک هسته‌ای

مقایسه یک پردازنده 14 هسته‌ای با 10 هسته‌ای دور از انصاف است. پس می‌توانیم عملکرد تک‌هسته‌ای آنها را نیز در بنچمارک Cinebench R23 مقایسه کنیم. تستی که انجام شد 10 دقیقه طول کشید. و اما نتیجه آن چه بود؟ جالب است بدانید که اینتل عملکرد تک هسته‌ای بهتری داشت و باز هم برنده این رقابت شد. Intel توانست تا 24 درصد عملکرد بهتری از رقیب خود داشته باشد. در این تست، تراشه اپل از نسل قبلی پردازنده اینتل یعنی Core i9 11980 HK نیز با اختلاف کم حدود 6 درصدی عقب ماند و باخت. 

پیشنهاد مطالعه: بررسی 6 تفاوت پردازنده m1 و m2

بنچمارک Geekbench 5.4.1 Multi Core چند هسته‌ای

گیک بنچ یکی‌دیگر از راه‌های محبوب برای سنجش عملکرد پردازنده‌ها است. این بنچمارک بسیار محبوب، 21 لوپ کوتاه مانند فشرده‌سازی تصاویر و HTML5 را شامل می‌شود. در این بنچمارک کامپایلر و بهینه‌سازی بسیار مهم است. در مقایسه m1 با core i9 عملکرد اینتل Core i9-12900HK با اختلاف کم 4.5 درصدی از M1 max بهتر بود. اما تراشه اپل نسبت به نسل قبلی اینتل یعنی 11900HK عملکرد بهتری داشت. بنابراین برنده نبرد در این بنچمارک نیز Core i9 بود. 

مقایسه پردازنده m1 با core i9

بنچمارک Geekbench 5.4.1 Single Core تک هسته‌ای

حالا حتماً شما هم منتظر هستید تا سریع‌تر بدانید در بنچمارک تک هسته‌ای گیک‌ بنچ چه نتیجه‌ای دریافت شد. اینتل در بخش چند هسته‌ای برنده میدان شد اما در قسمت تک هسته‌ای چطور؟ آیا این غول دنیای تکنولوژی در این بنچمارک هم سربلند بیرون آمد؟ بله باید بدانید که Core i9-12900HK در این قسمت نیز پیروز شد. البته لازم به ذکر است که اختلاف این پردازنده با M1 مکس در این قسمت فقط  2.8 درصد بود.

بنچمارک GeekBench Compute Performance OpenCL

تا به حال با بررسی عملکرد CPU در این دو پردازنده پرداختیم و متوجه شدیم که اینتل در این رقابت پیشی گرفته است. بد نیست که به مقایسه GPU نیز بپردازیم زیرا اپل و انویدیا در این دو لپ‌تاپ هر دو حرف‌های زیادی در مورد پردازشگر گرافیکی خود دارند. پس آزمایشی برای سنجش پردازشگر گرافیکی برای موضوعاتی مثل عمق میدان و تشخیص چهره در OpenCL‌ انجام شد. لپ‌تاپ‌های ویندوزی هم دارای کارت گرافیک هستند و هم از پردازشگر گرافیکی مجتمع بهره می‌برند. این پردازشگر گرافیکی می‌تواند اینتل و AMD باشد.

می‌دانیم که کارهای سبک در لپ‌تاپ‌ها بر عهده گرافیک مجتمع است. اما هنگام شروع اجرای برنامه‌های سنگین دستگاه شما از گرافیک مستقل استفاده خواهد کرد. در مورد لپ‌تاپ ام اس آی هر دو بخش مورد سنجش قرار گرفت. اما مک بوک پرو فقط یک گرافیک دارد. لپ‌تاپ ام اس آی دارای گرافیک مجزای انویدیا GEFORCE RTX 3070 TI و پردازنده‌ گرافیکی یکپارچه با پردازنده آن اینتل IRIS XE GRAPHICS است.

جالب است بدانید که عملکرد پردازشگر گرافیکی اپل بسیار عالی است و طراحی منحصر به فردی نیز دارد. در رقابت بین اپل و گرافیک مجتمع M1 مکس سربلند بود و عملکرد بهتری از خود نشان داد. اپل از LPDDR5/6400 هم بهره می‌برد که از لحاظ پهنای باند مموری آن را در رتبه بالاتری از اینتل قرار خواهد داد. اما آیا این موضوع در مورد گرافیک مستقل هم صدق می‌کند و اپل برنده نبرد خواهد بود؟ خیر تست گیک بنچ نشان می‌دهد که عملکرد RTX 3080 Ti تا 136 درصد بهتر از عملکرد M1 است! OpenCL به فرکانس بالاتر هسته‌ها نمی‌پردازد و تعداد زیاد RTX 3080 نیز تأثیری روی نتایج این بنچمارک ندارد. با توجه به مواردی که گفته شد، در بررسی تفاوت بین m1 با core i9، می‌توانیم بگوییم که انویدیا گرافیک‌های قدرتمند RTX پیروز این نبرد است.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت انواع سری پردازنده‌های اینتل

بنچمارک PugetBench 

در بررسی تفاوت پردازنده m1 با core i9 می‌خواهیم به بنچمارک دیگری نگاه کنیم. بنچمارک PugetBench 0.95.4 Premiere Pro 22.1.1 Standard dGPU On نشان داد که مک بوک پرو 16 اینچی عملکرد گرافیکی فوق‌العاده‌ای در ادوبی پریمیر دارد. در قسمت‌های Live Playback Score و Export Score تراشه M1 مکس امتیاز بالایی کسب کرد. اما در بخش‌های Effects Score و GPU Score اینتل کمی بهتر از اپل عمل کرد.

نتیجه‌گیری

درست است که هر دو پردازنده M1 مکس و Core i9 بسیار عالی هستند و عملکردی بسیار عالی در لپ‌تاپ خواهند داشت، اما با توجه به بنچمارک‌ها در نهایت برنده میدان نبرد، اینتل است و عملکرد بهتری نسبت به تراشه اپل خواهد داشت. البته این موضوع را به خاطر بسپارید که سیستم عامل‌ها نیز با یکدیگر متفاوت هستند و آن‌ها نیز نقشی کاربردی ایفا می‌کنند. با این همه، در حقیقت هر دو پردازنده برطرف کننده نیازهای کاربر خواهند بود. اما اگر هنوز هم در انتخاب بین این دو محصول تردید دارید، پیشنهاد ما این است که  فاکتور قیمت را نیز در نظر بگیرید. 

کارشناسان بروزکالا پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند تا با آگاهی کامل برای خرید محصول مورد نظر خود از این مجموعه اقدام نمایید و از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهره‌مند شوید.

همچنین بروزکالا پیشنهاد می‌کند چنانچه به این مقاله علاقه مند بودید، از مقالات زیر نیز بازدید کنید. این مقالات همگی در 2023 نوشته شده‌اند و از نظر اطلاعات، بروزترین مقالات ما هستند:

سوالات متداول

1. پردازنده چیست؟

پردازنده یا CPU یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر و لپ‌تاپ است که مانند مغز کامپیوتر عمل می‌کند. این محصول وظیفه پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. 

2.هنگام خرید پردازنده باید به چه نکاتی توجه کنم؟

در حالت کلی هنگام خرید پردازنده باید به ویژگی‌هایی مانند تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، فرکانس و سرعت، حافظه کش، توان مصرفی و... توجه نمایید.