بررسی انواع پردازنده core i9 | سی پی یو core i9

پردازنده، واحد پردازشی کامپیوتر یا همان مغز رایانه شما است که وظیفۀ پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. شرکت اینتل یکی از برترین سازندگان این قطعه بسیار کوچک و مهم است. کمپانی اینتل سی پی یوهای بسیار مناسب و با کیفیتی را در سری‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند. پردازنده‌های Core i9 یکی از این سری‌ها و در واقع جدیدترین سری از خانواده Core است که محصولات بسیار باکیفیت و مطلوبی به کاربران ارائه می‌دهد. در حالت کلی قطعات خانواده Core i قدرتمند هستند اما در این بین محصولات سری Core i9 قدرتمندترین آنها محسوب می‌شود. محصولات این سری آنقدر عالی هستند که حتماً نام آنها را در بین بهترین CPU برای کامپیوتر خواهید دید. بروزکالا در ادامه توضیحات بیشتری در مورد انواع سی پی یو core i9 خواهد داد.

پیشنهاد مطالعه: پردازنده چیست؟

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی CPU Core i9
  • کاربرد پردازنده‌های اینتل Core i9
  • انواع CPU Core i9 بر اساس نسل
  1. پردازنده Intel Core i9 نسل نهم
  2. پردازنده Intel Core i9 نسل دهم
  3. پردازنده Intel Core i9 نسل یازدهم
  4. پردازنده Intel Core i9 نسل دوازدهم
  5. پردازنده Intel Core i9 نسل سیزده
  • نتیجه‌گیری

معرفی CPU Core i9

همان‌طور که ذکر شد، محصولات این سری بسیار قدرتمند و البته پر سرعت هستند. انواع cpu core i9 از تعداد هسته‌ها و رشته‌های زیادی برخوردار هستند؛ اورکلاک قوی‌تری دارند و حافظه کش آنها نیز بالا است. به همین دلیل است همواره برای اسمبل کردن سیستم بسیار قوی برای انجام امور سنگین، استفاده از محصولات این سری توصیه می‌شود. این یعنی استفاده از انواع CPU Core i9 به گیمرها، طراحان بازی، تولیدکنندگان محتوای ویدئویی، طراحان گرافیکی و کاربرانی که با سیستم خود به اجرای برنامه‌های سنگین می‌پردازند، پیشنهاد می‌شود. از تکنولوژی هایپرتردینگ و توربو بوست در سی پی یو Core i9 استفاده شده است. با بروزکالا همراه باشید تا در ادامه انواع پردازنده اینتل core i9 را بررسی کنیم.

بررسی پردازنده corei9

کاربرد پردازنده‌های اینتل Core i9

محصولات این سری کاربردهای بسیار زیادی دارند. از آنجا که توان پردازشی cpu core i9 بالا است، همان‌طور که ذکر شد برای سیستم‌هایی با انجام امور سنگین مناسب خواهند بود. اما مهم‌ترین کاربرد آنها کدام است؟ کاربرانی که به صورت هم‌زمان از چند برنامه سنگین استفاده می‌کنند، به این سری CPU نیاز خواهند داشت. این محصولات تعداد هسته‌ها و رشته‌های زیادی دارند و برای کیس گیمینگ بسیار مناسب خواهند بود؛ یعنی می‌توانند برای یک گیمر که بازی‌های سنگین با گرافیک بالا را اجرا می‌کند، عالی باشند. این قطعات به دلیل قدرت پردازشی بالا برای تدوین ویدئو، تولید محتوای حرفه‌ای ویدئو، اجرای نرم‌افزارهای سنگین گرافیکی، محاسبات تحلیلی، شبیه‌سازی علمی، محاسبات دقیق و... نیز بسیار مناسب خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین کیس گیمینگ

بررسی پردازنده corei9 بر اساس نسل

اینتل هر سال روی قطعات خود کار می‌کند و نسل جدیدی از پردازنده‌های Core i3 ،Core i5 و Core i7 را روانه بازار می‌کند. این موضوع در مورد cpu core i9 نیز صادق است. محصولات Core i9 در نسل نهم ارائه شدند و حالا نسل سیزدهم آنها نیز عرضه شده است. در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع سی پی یو core i9

پردازنده Intel Core i9 نسل نهم

انواع سی پی یو core i9 نسل 9 بسیار قدرتمند هستند. در بین آنها می‌توانیم به Core i9-9900K اشاره کنیم. اما ویژگی‌های سی پی یو نسل نهم مدل Core i9-9900K چیست؟ Core i9-9900K دارای 8 هسته و 16 رشته است. فرکانس پایه آن 3.6 گیگاهرتزی است که در فرکانس توربو بوست به 5 گیگاهرتز نیز خواهد رسید. این پردازنده‌ حافظه کش 16 مگابایتی دارد و از رم DDR4-2666 پشتیبانی می‌کند. فناوری ساخت این پردازنده‌ 14 نانومتری است و توان مصرفی آن 95 وات می‌باشد. قطعات این نسل مجهز به تکنولوژی توربو بوست و هایپرتریدینگ هستند.

پردازنده Intel Core i9 نسل دهم

واضح است که پس از نسل نهم، سی پی یو core i9 نسل 10 را تولید و عرضه کرد. به عنوان مثال مشخصات Core i9-10900K را ذکر خواهیم کرد. این قطعه دارای 10 هسته و 20 رشته است. محدوده فرکانسی که کمپانی Intel برای آن در نظر گرفته بین 3.7 تا 5.3 گیگاهرتز می‌باشد. در ساخت پردازنده Core i9-10900K از فناوری 14 نانومتری بهره برده شده است. این CPU از رم DDR4-2933 پشتیبانی می‌کند. حافظه کش این پردازنده‌ 20 مگابایت است و توان مصرفی آن 125 وات می‌باشد.

پردازنده Intel Core i9 نسل یازدهم

پردازنده‌های نسل یازدهم بر پایه معماری Willow Cove هستند و در ساخت آنها از فناوری 10 نانومتری استفاده شده است. این قطعات دارای 8 هسته و 16 رشته هستند. محدوده فرکانس پردازنده‌های نسل یازدهم 3.5 تا 5.3 گیگاهرتز و حافظه‌ کش آنها 16 مگابایت خواهد بود. حافظه رم قابل پشتیبانی توسط این پردازنده‌ها DDR4-2933 است. توان مصرفی در سی پی یو core i9 نسل 11 - 125 وات می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی انواع سری cpu های اینتل

پردازنده Intel Core i9 نسل دوازدهم

بدون شک سی پی یو core i9 نسل 12 که با نام Alder Lake شناخته می‌شوند، عملکرد و کارایی فوق‌العاده بالایی دارند. این قطعات بر پایه معماری x86 ساخته شدند. پردازنده پرچم دار این نسل Core i9-12900k است که در آن 16 هسته و 24 رشته به چشم می‌خورد. محدوده‌ فرکانس این قطعه 3.2 تا 5.20 گیگاهرتز است. از ویژگی‌های دیگر این سی پی یو می‌توان به 30 مگابایت حافظه کش، توان مصرفی 125 وات و در حالت توربو 241 وات اشاره کرد. این سی پی یو از حافظه DDR4-2933 پشتیبانی می‌کند. 

پردازنده اینتل Core i9 12900K Alder Lake

پردازنده Intel Core i9 نسل سیزدهم

جدیدترین نسل پردازنده‌های Core i9 همین نسل سیزدهم است که دارای قدرتمندترین و بهترین مدل‌های سی پی یو می‌باشد. Core i9 13900KF Raptor Lake یکی از پردازنده‌های بسیار عالی است که می‌تواند از پسِ انجام امور سنگین بر بیاید. این پردازنده مجهز به 16 هسته کم مصرف و 8 هسته پر توان است. این یعنی این سی پی یو core i9 نسل ۱۳ در مجموع دارای 20 هسته و 32 رشته می‌باشد. فرکانس پایه آن 3 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن 5.8 گیگاهرتز می‌باشد. این قطعه دارای حافظه کش 36 مگابایتی و توان مصرفی 125 وات و حداکثر 253 وات است. این پردازنده جدید اینتل از حافظه DDR4-3200 و DDR5-5600 پشتیبانی می‌کند. 

 

پردازنده اینتل Core i9 13900KF Raptor Lake

نتیجه‌گیری

در این مقاله متوجه شدیم که پردازنده‌های CPU Core i9 از تعداد هسته‌ها و رشته‌های بالا برخوردار هستند و عملکردی بسیار عالی دارند. حالا می‌دانیم که انواع CPU Core i9 توانایی استفاده در سیستم‌هایی با کاربری سنگین را دارند. این پردازنده‌ها برای بازی، اجرای هم‌زمان چند برنامه سنگین، تولید محتوای ویدئویی، تدوین و... مناسب خواهند بود. متوجه شدیم که سرعت و عملکرد این قطعات در هر نسل بیشتر و بهتر می‌شود. ناگفته نماند که با توجه به این ویژگی‌ها قیمت سی پی یو در این سری بالاتر خواهد بود. اما شما کدام پردازنده از سری Core i9 را انتخاب می‌کنید؟

سوالات متداول

1. بهترین پردازنده برای لپ‌تاپ کدام است؟
پاسخ این سوال بستگی به کاربری شما و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید دارد. هم اینتل و هم AMD محصولات بسیار کاربردی و عالی را دارند که برای کاربران مختلف با نیازهای متفاوت مناسب خواهند بود.
2. فناوری توربو بوست در Core i9 CPU چیست؟
این تکنولوژی خودکار باعث می‌شود که سرعت پردازشی و کارایی پردازنده بیشتر شود و این‌گونه بیشتر از فرکانس پایه که برای یک قطعه در نظر گرفته شده است، کار کند. در نتیجه قدرت عملکرد سیستم بالاتر خواهد رفت و سرعت اجرای برنامه‌ها نیز بیشتر می‌شود.