فرق سی پی یو Core i7 با Core i5

شما با کامپیوتر خود چه کاری انجام می‌دهید؟ سیستم شما گیمینگ است یا برای استفاده روزمره از رایانه خود استفاده می‌کنید؟ آیا به حال خودتان یک سیستم را اسمبل کرده‌اید و برای خرید CPU اقدام نموده‌اید؟ اگر تا به حال سیستم دستگاه خود را ارتقا داده باشید و یا یک رایانه اسمبل کرده باشید، می‌دانید که انتخاب پردازنده مناسب برای کامپیوتر یکی از چالش‌هایی است که کاربر با آن مواجه خواهد شد. در ابتدا از شما سوال کردیم که شما با کامپیوتر خود چه کاری انجام می‌دهید؟ این پرسش مطرح شد زیرا شما باید با توجه به اموری که با دستگاه خود انجام می‌دهید، برای خرید پردازنده اقدام نمایید.

سی پی یو در انواع بسیار مختلفی تولید و عرضه می‌شود. اینتل که نامی آشنا و محبوب در بین کاربران است، خانواده Core را در سری‌های مختلف و مدل‌های متنوعی روانه بازار می‌کند. سری Core i5 و Core i7 از جمله سری‌های پرفروش و پر طرفدار هستند. اما معمولاً برای کاربران سوال پیش می‌آید که بین این دو، کدام را انتخاب کنند. به همین منظور فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه تفاوت پردازنده Core i5 و Core i7 را بررسی خواهد کرد تا شما با توجه به کاربری خود، بهترین پردازنده را انتخاب نمایید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • پردازنده Core i5
  • پردازنده Core i7
  • تعداد هسته‌های پردازنده 
  • حافظه کش
  • سرعت کلاک
  • فناوری Turbo Boost
  • مقایسه Core i5 13600K Raptor Lake با Core i7 13700K Raptor Lake
  • نتیجه‌گیری

پردازنده Core i5

شرکت Intel در سال 2009 اولین نسل پردازنده Core i5 را با 4 هسته عرضه کرد. پردازنده‌های این نسل دارای سرعت کلاک 2.67 گیگاهرتز، حافظه کش 256 کیلوبایت L2 و 8 مگابایت L3 بودند. به مرور زمان و با روی کار آمدن نسل‌های دیگر Core i5 این ویژگی‌ها بهبود یافتند. این یعنی مدل‌های هر نسل بهتر از نسل‌های قبلی روانه بازار شدند. در حال حاضر جدیدترین سی پی یوهای این سری از نسل سیزدهم هستند. در حقیقت در سال 2022 این کمپانی، نسل سیزدهم پردازنده Core i5 را عرضه کرد. ممکن است برایتان سوال پیش آمده باشد که مشخصات CPU در این نسل چیست؟ محصولات این نسل حالا دارای 14 هسته هستند. سرعت کلاک آنها 5.10 گیگاهرتز است. حافظه کش این محصولات نیز 24 مگابایت خواهد بود.

پردازنده Core i7

اگر به بررسی مشخصات سی پی یو سری Core i7 بپردازید، متوجه خواهید شد که در سال 2008 اولین نسل Core i7 تولید و عرضه شد. این پردازنده‌ها برای کاربری حرفه‌ای‌تری طراحی و ساخته شد. در نسل اول این محصولات 4 هسته داشتند. سرعت کلاک این سی پی یو 2.67 گیگاهرتز بود و از حافظه کش L3 در حجم 8 مگابایتی بهره می‌بردند. در سال 2022 نسل سیزدهمین پردازنده Core i7 نیز وارد بازار شد. حالا در این نسل شاهد پردازنده‌های قدرتمند اینتل با 16 هسته و سرعت کلاک 5.40 گیگاهرتز هستیم. حافظه کش این قطعات 30 مگابایت است.
حالا تا حدی متوجه تفاوت Core i5 و Core i7 با یکدیگر شدید. با توجه به مشخصاتی که در مورد ویژگی های پردازنده core i7 ذکر شد، می‌توانیم بگوییم که در حالت کلی Core i7 از Core i5 قدرتمندتر و سریع‌تر است. اما آیا می‌دانید هر کدام از این مشخصات چه چیزی را نشان می‌دهند؟ با هم مروری بر آنها خواهیم داشت تا متوجه شویم هنگام انتخاب یک پردازنده باید به چه مواردی توجهِ بیشتری نماییم.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه پردازنده های اینتل

تفاوت پردازنده Core i5 و Core i7

تعداد هسته‌های پردازنده

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هنگام خرید پردازنده باید به آن توجه کنید، تعداد هسته‌های یک CPU است. هسته وظیفه بهینه‌سازی عملکرد دستورالعمل‌های مختلف را بر عهده دارد. فرض کنید که یک پردازنده 4 هسته‌ای دارید. هر 4 هسته دستورالعمل‌ها را به صورت مجزا اما هم‌زمان تحلیل و اجرا می‌کنند. حالا تصور کنید که یک پردازنده با 2 هسته این این کار را انجام دهد؛ قطعاً سی پی یو 2 هسته‌ای به زمان بیشتری برای تفسیر و اجرای این دستورات خواهد داشت. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود پردازنده‌ای با تعداد هسته‌های بالا خریداری نمایید زیرا عملکرد و سرعت بیشتری خواهد داشت.
حالا بیایید به مقایسه Core i5 و Core i7 از نظر تعداد هسته‌های پردازنده بپردازیم. گفتیم که در نسل سیزدهم Corei5تعداد 14 هسته وجود دارد. 6 هسته آن از نوع قدرتمند هستند که با نام performance شناخته می‌شوند و 8 هسته دیگر کم مصرف هستند و به آنها Efficiency یا E-Core می‌گویند. هسته‌های قدرتمند هسته‌های اصلی هستند که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و مدیریت برنامه‌های سنگین را بر عهده دارند. این هسته‌های قدرتمند به خصوص هنگام اجرای هم‌زمان چندین برنامه به کار خواهند آمد. در مقابل هسته‌های کم مصرف انرژی کمی صرف کرده و روی بهبود عملکرد دستگاه تأثیرگذار هستند. این موضوع در مورد نسل سیزدهم پردازنده Core i7 نیز صدق می‌کند. تعداد هسته‌های این نوع در مجموع 16 است که 8 هسته آن قدرتمند و 8 هسته دیگر کم مصرف هستند. در نتیجه مدل‌های Core i7 عملکرد و سرعت بیشتری نسبت به Core i5 دارد. زیرا هم تعداد هسته‌های بیشتری دارد و هم با وجود 8 هسته performance در اجرای هم‌زمان چند برنامه سریع‌تر عمل خواهد کرد. 

پیشنهاد مطالعه: مقایسه تفاوت پردازنده اینتل Core i7 با cpu Core i9

حافظه کش

مورد دیگری که هنگام خرید پردازنده باید به آن توجه نمایید، حافظ کش است. اما اصلاً حافظه کش cpu چیست؟ Cache مکان ذخیره‌سازی موقتی داده‌ها است و شرایطی را فراهم می‌کند که بتوان از اطلاعات پردازش شده قبلی دوباره استفاده کرد. هر چقدر که حافظه کش بیشتر باشد، بهتر است چون عملکرد بهتر و سرعت بیشتری در پی خواهد داشت. در مقایسه Core i5 و Core i7 باید گفت در نسل سیزدهم پردازنده Core i5 شاهد 24 مگابایت حافظه کش هستیم. این در حالی است که پردازنده Core i7 دارای میزان بیشتری یعنی 30 مگابایت است. پس مشخص است که باز هم Core i7 CPU برنده این رقابت است و عملکرد کلی بهتری را ارائه خواهد داد.

سرعت کلاک

توجه به سرعت کلاک Clock Speed نیز مهم است. این فاکتور توانایی CPU در تفسیر و اجرای دستورالعمل‌ها را نشان می‌دهد. واحد اندازه‌گیری آن، گیگاهرتز است. هر چقدر که سرعت کلاک بیشتر باشد، بهتر است و سرعت دستگاه نیز بالاتر خواهد رفت زیرا سی پی یو قادر به انجام محاسبات بیشتری خواهد بود. سرعت کلاک پردازنده نسل سیزدهم Core i7 معادل 5.40 گیگاهرتز است در صورتی که Core i5 دارای 5.10 گیگاهرتز Clock Speed است. پس سرعتCore i7  کمی بیشتر است و دستورات را کمی سریع‌تر اجرا می‌کند.

فناوری Turbo Boost 

کمپانی اینتل برای بهبود کارایی پردازنده‌‌های خود، تکنولوژی توربو بوست را معرفی کرد. این تکنولوژی در مدیریت اجرای چند برنامه به صورت هم‌زمان بسیار کارآمد است و می‌تواند به طور پویا سرعت سی پی یو را در مواقع لزوم تغییر دهد. این‌گونه سرعت CPU در زمان اجرای برنامه‌های سنگین افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط هنگام اجرای برنامه‌های سبک، پردازنده انرژی کمتری مصرف می‌کند. اگر در مشخصات یک قطعه دقت کرده باشید، در برخی مواقع فرکانس پایه و فرکانس بوست به صورت جداگانه بیان می‌شود. در نسل سیزدهم پردازنده Core i7 توربو بوست معادل 5.40 گیگاهرتز است اما این عدد در همین نسل از پردازنده‌های Core i5 کمتر است و 5.10 گیگاهرتز می‌باشد. پس Core i7 در این زمینه هم از Core i5 بهتر عمل می‌کند.

مقایسه Core i5 13600K Raptor Lake با Core i7 13700K Raptor Lake

پردازنده Core i5 13600K Raptor Lake

حالا که با مشخصات کلی و فرق پردازنده Core i5 و Core i7 آشنا شدیم، بهتر است مقایسه‌ای بین دو محصول عالی از این دو سری داشته باشیم. پردازنده Core i5 13600K Raptor Lake یکی از محصولات بسیار عالی سری Core i5 به شمار می‌آید که دارای 6 هسته Performance و 8 هسته Efficient است یعنی این محصول در مجموع 14 هسته دارد. تعداد رشته‌های آن نیز 20 عدد است. فرکانس پایه این پردازنده در حالت Performance برابر با 3.50 گیگاهرتز و در حالت Efficient معادل 2.60 گیگاهرتز می‌باشد. از آنجا که در مورد بوست نیز صحبت کردیم بهتر است بدانید که حداکثر فرکانس توربو این پردازنده برابر 5.10 گیگاهرتز خواهد بود.
حافظه کش بخش دیگری است که باید حتماً به آن توجه نمایید. Core i5 13600K Raptor Lake دارای 24 مگابایت Smart Cache و 20 مگابایت حافظه کش L2 می‌باشد. توان مصرفی این سی پی یو در حالت پایه 125 وات و در حالت توربو 181 وات خواهد بود. هر چقدر که میزان توان مصرفی یا همان TDP کمتر باشد، بهتر است. قیمت این CPU ازCore i7 کمتر است. 

پردازنده بدون باکس اینتل Core i5 13600K Raptor Lake

پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake

حالا نوبت به بررسی برخی از ویژگی‌های پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake می‌رسد. این CPU دارای 8 هسته Performance و 8 هسته Efficient است. پس این محصول در مجموع 16 هسته و البته 24 رشته دارد. فرکانس پایه آن در حالت Performance برابر با 3.40 گیگاهرتز است. این عدد در حالت Efficient حدود 2.50 گیگاهرتز می‌باشد. اما در حالت بوست چطور؟ حداکثر فرکانس توربو این محصول 5.40 گیگاهرتز خواهد بود. این پردازنده حافظه کش 30 مگابایتی Smart Cache و حافظه کش L2 برابر با 24 مگابایت دارد. توان مصرفی یا TDP پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake در حالت پایه 125 وات و در حالت توربو 253 وات خواهد بود. قیمت این سی پی یو تقریباً بالا است اما اگر به صورت حرفه‌ای با کامپیوتر خود کار می‌کنید و بودجه کافی برای خرید این قطعه را در اختیار دارید، باید بدانید که انتخابی عالی و مطمئن خواهد بود. 

مقایسه Core i5 و Core i7

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی فرق پردازنده Core i5 و Core i7 مخصوصاً در نسل آخری که عرضه شده است، یعنی نسل سیزدهم پرداختیم. مهم‌ترین ویژگی‌های پردازنده مانند سرعت کلاک، حافظه کش، تعداد هسته‌ها و رشته و... را با هم مرور کردیم و متوجه شدیم که هنگام خرید این محصول باید به این موارد توجه بیشتری کنیم. دو نمونه از بهترین محصولات Core i5 و Core i7 را با هم مقایسه کردیم و متوجه شدیم در حالت کلی Core i7 قدرتمندتر و پرسرعت‌تر از Core i5 است.
به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر و جانبی دیدن کنید. شما دوستان گرامی پیش از نهایی کردن خرید خود امکان برقراری تماس تلفنی و مشاوره رایگان با کارشناسان این مجموعه را خواهید داشت. با خرید از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

1. پردازنده Core i7 بخرم یا Core i5 ؟
در پاسخ این سوال که پردازنده Core i7 بخرم یا Core i5؟ ابتدا باید بدانید که قرار است با دستگاه خود چه کاری را انجام دهید. در حالت کلی عملکرد و سرعت Intel Core i7 بهتر و بیشتر از Core i5 است اما قیمت آن گران‌تر است. اگر بودجه‌ محدودی دارید و سیستم شما خانگی و یا اداری است، Core i5 نیز می‌تواند در نسل‌های جدید می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد اما اگر از کامپیوتر خود به صورت حرفه‌ای استفاده می‌کنید، قطعاً خرید سی پی یو Core i7 و حتی Core i9 توصیه می‌شود. هنگامی که صحبت از سیستم حرفه‌ای می‌شود، منظور سیستم گیمینگ، سیستمی برای تدوین ویدئو و... است.

2. در مثالی که بیان شد، برای سی پی یو Core i7 13700K Raptor Lake چه نوع رمی سازگار است؟
DDR4-3200 و DDR5-5600