تفاوت سی پی یو (cpu) اینتل Core i7 با Core i9

آیا برای انتخاب پردازنده مورد نیاز سیستم خود دچار تردید شده‌اید؟ اگر قصد اسمبل کردن سیستم خود را دارید، حتماً در بررسی‌هایتان برای انتخاب پردازنده نام اینتل Intel را شنیده‌اید. کمپانی اینتل یکی از برترین تولیدکنندگان سی پی یو محسوب می‌شود که انواع مختلفی از این قطعه را در سری‌ها و نسل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌کند. خانواده Core قطعاتی بسیار کاربردی برای کاربران تولید و عرضه می‌کند و از پرطرفدارترین پردازنده‌ در بین محصولات اینتل به شمار می‌آید. در این بین، دو سری پردازنده اینتل Core i7 با Core i9 بسیار محبوب هستند و مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته‌اند. اما هنگام خرید CPU باید تفاوت این دو را بدانیم تا انتخابی درست و مطمئن داشته باشیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • پردازنده‌های اینتل
  • تفاوت Core i9 با Core i7 در چیست؟
  1. تفاوت Core i9 و Core i7 در سرعت پردازش و Turbo Boost
  2.  تفاوت میزان حافظه کش در Core i7 و Core i9
  3. تفاوت مصرف برق Core i7 با Core i9
  •  مقایسه Core i9 13900K Raptor Lake با Core i7 13700K Raptor Lake
  • نتیجه‌گیری

پردازنده‌های اینتل

ابتدا باید بدانیم که پردازنده چیست و چه نقشی در کامپیوتر ما ایفا می‌کند. CPU که مخفف Central Processing Unit است، واحد پردازش مرکزی است و در واقع نقش مغز کامپیوتر را دارد زیرا این قطعه است که پردازش و اجرای اطلاعات و داده‌های دستگاه را بر عهده خواهد داشت. اینتل یکی از شرکت‌هایی است که پردازنده‌های بسیار مطلوب و با کیفیتی را در سری‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند. پردازنده Core i7 و Core i9 جزو برترین‌های Intel به شمار می‌آیند.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه پردازنده های اینتل

تفاوت Core i9 با Core i7 در چیست؟

ابتدا باید یادآور شویم که هر دو سی پی یو بسیار عالی و قدرتمند هستند و عملکرد خوبی دارند. هنگام خرید پردازنده باید به برخی از ویژگی‌های آن مانند تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، فرکانس و سرعت، حافظه کش، توان مصرفی و... دقت کنید. این مشخصات در محصولات مختلف Core i9 و Core i7 متفاوت است. اما ممکن است بپرسید من Core i9 بخرم یا Core i7؟ پیش از خرید پردازنده ابتدا باید بدانید که قرار است با کامپیوتر خود چه کاری انجام دهید. گیمر هستید و می‌خواهید بازی کنید یا برنامه‌نویس هستید؟ با کامپیوتر خود به انجام امور روزانه خواهید پرداخت یا با آن به تدوین ویدئو مشغول خواهید شد؟
در حالت کلی پردازنده Core i9 قوی‌تر و سریع‌تر از Core i7 کار می‌کند؛ تعداد هسته‌ها و رشته‌های زیاد در Core i9، سبب توانایی انجام امور به صورت هم‌زمان شده است و این برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها لازم است. این یعنی به عنوان مثال اگر گیمر هستید، قطعاً انتخاب Core i9 بهتر خواهد بود. اما باید بررسی کنید و متوجه شوید که کدام نوع برای انجام کارهای شما با رایانه مناسب است. به این موضوع دقت کنید که هر کدام از این پردازنده‌ها دارای نسل‌های مختلفی هستند. بدیهی است که هر چه نسل CPU بالاتر رود و جدیدتر باشد، بهتر است. به موضوع قیمت و بودجه مورد نظرتان نیز دقت نمایید. در ادامه به مقایسه core i7 و core i9 براساس ویژگی‌های مختلف می‌پردازیم.

تفاوت Core i7 با Core i9

تفاوت Core i9 و Core i7 در سرعت پردازش و Turbo Boost

یک تفاوت پردازنده Core i7 با Core i9 در سرعت پردازش است. این فاکتور مهم با واحد گیگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود. سرعت پردازش در واقع فاکتوری است که به ما نشان می‌دهد CPU با چه سرعتی می‌تواند فعالیت کند. مشخص است که هر چقدر سرعت پردازش بالاتر باشد، بهتر است زیرا سی پی یو سریع‌تر کار می‌کند.
توربو بوست Turbo Boost در یک پردازنده موجب بالا رفتن سرعت عملکرد سیستم می‌شود. این تکنولوژی توربو بوست مصرف انرژی، دما و فعالیت هر هسته را کنترل خواهد کرد. اما این فاکتور در هر کدام از این پردازنده‌ها چقدر است؟ معمولاً سرعت پردازش پایه و توربو بوست Core i9 از Core i7 بیشتر است. به این نکته توجه نمایید که هنگام این مقایسه باید نسل هر دو پردازنده را نیز در نظر بگیرید.

تفاوت میزان حافظه کش در Core i7 و Core i9

هنگام انتخاب و خرید پردازنده باید به حافظه کش آن نیز دقت کنید. این فاکتور برای جلوگیری کردن از تأخیر زمان پردازش میان پردازنده و حافظه رم استفاده خواهد شد. در واقع نیاز به سرعت بیشتر در انتقال داده‌ها به پردازنده باعث شد که CPU به حافظه سریعی به نام حافظه Cache پردازنده مجهز شود. هر چقدر که میزان حافظه کش بیشتر باشد، بهتر است زیرا عملکرد بهتری را در پی خواهد داشت. این فاکتور با واحد مگابایت اندازه‌گیری می‌شود. در این زمینه نیز Core i9 پیشتاز است و مقدار حافظه پنهان بیشتری را ارائه می‌دهد.

تفاوت مصرف برق Core i7 با Core i9

مصرف برق، نکته دیگری در بررسی تفاوت Core i7 با Core i9 است. ما همواره باید به فکر کاهش مصرف برق باشیم. به همین منظور است که توصیه می‌شود هنگام انتخاب پردازنده، باید به مصرف انرژی آن دقت کرد. در حالت کلی هر چقدر که CPU سریع‌تر باشد، مصرف انرژی آن نیز بیشتر است. این فاکتور که به آن TDP یعنی نقطه طراحی حرارتی می‌گویند بر اساس وات اندازه‌گیری می‌شود. معمولاً Core i9 مصرف بیشتری خواهد داشت. 

پیشنهاد مطالعه: انواع cpu core i9

مقایسه Core i9 13900K Raptor Lake با Core i7 13700K Raptor Lake

برای اینکه با مثال فاکتورهای مهم این دو نوع را با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم تفاوت‌های پردازنده Core i9 13900K Raptor Lake با پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake را مرور نماییم. ابتدا باید بدانید که هر دوی این محصولات از نسل سیزدهم سری خود هستند.
پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake دارای 16 هسته ( 8 هسته Performance و 8 هسته Efficient ) است. این پردازنده دارای 24 رشته است. فرکانس پایه و مبنای آن 3.40 گیگاهرتز و فرکانس بوست این محصول 5.40 گیگاهرتز است. اگر بخواهیم به بررسی حافظه کش این پردازنده قدرتمند بپردازیم با 30 مگابایت Smart Cache و 24 مگابایت حافظه کش L2 یعنی سطح دو مواجه می‌شویم. توان مصرفی این محصول از Core i7 برابر با 125 وات در حالت پایه و 253 وات در حالت توربو است. 
حالا بیایید نگاهی به عملکرد پردازشی پردازنده Core i9 13900K Raptor Lake داشته باشیم. این پردازنده دارای 20 هسته ( 8 هسته Performance و 16 هسته Efficient ) است. تعداد 32 رشته در این مدل وجود دارد. فرکانس پایه این محصول 3.00 گیگاهرتز (Performance) و فرکانس بوست آن 5.80 گیگاهرتز می‌باشد. حافظه کش در پردازنده Core i9 13900K Raptor Lake برابر با 36 مگابایت Smart Cache و 32 مگابایت حافظه کش L2 است. توان مصرفی این محصول 125 وات در حالت پایه و 253 وات در حالت توربو می‌باشد. قیمت این محصول بیشتر از کالای قبلی می‌باشد. 
همان‌طور که مشاهده کردید، هر دوی این پردازنده‌ها بسیار قدرتمند هستند و عملکرد پردازشی بسیار خوبی خواهند داشت اما در رقابت، Core i9 کمی جلوتر از Core i7 خواهد بود.

پردازنده اینتل Core i7 با Core i9

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در طول مقاله ذکر شد باید هنگام خرید پردازنده ابتدا از خود بپرسید که برای انجام چه کاری نیاز به خرید این محصول دارید. سپس با توجه به نیاز خود یکی از پردازنده‌های Core i7 یا Core i9 را انتخاب نمایید. حتما هنگام انتخاب CPU به تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، فرکانس، حافظه کش، مصرف برق و... دقت کنید. با هم دو نمونه از جدیدترین، پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین CPU اینتل را مقایسه کردیم و متوجه شدیم در حالت کلی Core i9کمی قوی‌تر و سریع‌تر از Core i7 عمل می‌کند.
هر دو نوع پردازنده بسیار قوی هستند و شما با هر حرفه‌ای می‌توانید هر کدام از این سی پی یوها را انتخاب نمایید اما به خاطر بسپارید که Core i9 برای حرفه‌ای‌ها مناسب‌تر خواهد بود. زیرا بهترین عملکرد را در اختیار کاربر قرار خواهد داد اما قیمت آن معمولاً بالاتر از سایر سری‌ها می‌باشد. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع پردازنده مناسب دسکتاپ و لپ‌تاپ دیدن کنید. در وب‌سایت این مجموعه، مشخصات و قیمت cpu مشخص است. کارشناسان بروزکالا پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما خواهند بود. می‌توانید با آنها مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید و سپس با خیالی آسوده خریدتان را نهایی کنید. 

سوالات متداول

1. کدام مدل در پردازش‌های سنگین خوب عمل می‌کند؟
هم Core i7 و هم Core i9 عملکردی عالی دارند اما در پردازش‌های سنگین Core i9 کمی سریع‌تر و قوی‌تر عمل خواهد کرد.
2.من یک کاربر عادی هستم و از کامپیوتر خود برای دیدن فیلم و یا وب‌گردی استفاده می‌کنم. کدام مدل را تهیه کنم؟
اگر یک کاربر عادی هستید، نیازهای شما را یک CPU Intel Core i5 نیز برطرف خواهد کرد. با توجه به بودجه خودتان می‌توانید بین محصولات Corei 5 و Core i7 یکی را انتخاب نمایید.