بهترین cpu مورد نیاز برای برنامه نویسی

آیا شما یک برنامه‌ نویس هستید و قصد اسمبل کردن سیستم خود را دارید؟ می‌خواهید پردازنده مناسبی برای کامپیوتر خود انتخاب کنید اما نمی‌دانید کدام CPU برای شما مناسب است؟ انتخاب درست پردازنده برای رایانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های اسمبل کردن سیستم محسوب می‌شود. می‌دانیم که ما باید در حین خرید کامپیوتر به نیاز و هدف استفاده خود توجه کنیم. این موضوع در مورد برنامه نویسی نیز صدق می‌کند؛ برنامه نویس‌ها نیاز به سیستمی دارند که مجهز به پردازنده قدرتمندی باشد.
اما در خرید این قطعه باید به چه مواردی توجه کرد؟ مجله بروزکالا در ادامه توضیحاتی به شما ارائه خواهد داد تا آگاهی بیشتری در مورد بهترین پردازنده برای برنامه نویسی کسب نمایید. مشخصات چند نمونه از این محصولات را نیز با هم مرور خواهیم کرد.

بهترین پردازنده برای برنامه نویسی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  •  ویژگی‌های پردازنده مناسب برنامه نویسی
    - تعداد هسته‌ و تریدهای پردازنده
    - فرکانس و سرعت پردازنده
    - به Locked یا Unlocked بودن پردازنده توجه کنید
  • پیشنهاد بروزکالا
  • نتیجه‌گیری

ویژگی‌های پردازنده مناسب برنامه نویسی

اگر نمی‌دانید پردازنده چیست؟ باید بگوییم که پردازنده یا همان واحد پردازش مرکزی کامپیوتر، اصلی‌ترین بخش یک سیستم محسوب می‌شود و در کامپیوتر مانند مغز انسان عمل می‌کند. وظیفۀ این قطعه پردازش اطلاعات است. این پردازندۀ کامپیوتر است که وظیفۀ پردازش داده‌ها و اطلاعات را در دستگاه شما بر عهده دارد. یک برنامه نویس به پردازنده‌ای نیاز دارد که تعداد هسته و رشته مناسبی داشته باشد. بهتر است که این سی پی یو مجهز به تکنولوژی Turbo Boost باشد.
قبل از اقدام به خرید پردازنده، باید ویژگی‌ها و مشخصات یک CPU خوب برای در هر زمینه‌ای را شناخت. حتماً هنگام انتخاب بهترین پردازنده برنامه نویسی باید به نسل آن نیز توجه شود. سرعت و قدرت این قطعه باید بالا باشد تا یک برنامه نویس بتواند از پسِ انجام امور خود بر بیاید؛ یعنی بتواند در مدت زمان کوتاهی، کدها را با سرعتی بالا پردازش کند. اگر قصد خرید cpu مناسب برنامه نویسی را دارید، باید بدانید که در حالت کلی هر چقدر تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک بیشتر باشد، سی پی یو قادر به پردازش‌های سنگین‌تری خواهد بود. با هم مروری بر ویژگی‌های CPU مناسب برنامه نویسی خواهیم داشت.

تعداد هسته‌ و تریدهای پردازنده

هنگام انتخاب بهترین cpu برای برنامه نویسی ابتدا به تعداد هسته‌ها و رشته‌های آن توجه کنید. هر چقدر که تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد، عملکرد این قطعه بهتر خواهد بود یعنی قدرتمندتر و سریع‌تر عمل خواهد کرد. در واقع پردازنده‌های مرکزی دارای چند هسته می‌باشند اما تعداد آنها با یکدیگر متفاوت است. وقتی یک پردازنده تعداد هسته‌های بیشتری داشته باشد، می‌تواند از اجرای چند برنامه به صورت هم‌زمان پشتیبانی کند و عملکرد بسیار خوبی ارائه دهد.
این موضوع در مورد تعداد رشته‌ها نیز صدق می‌کند. یعنی هر چقدر که تعداد رشته‌ها بیشتر باشد، بهتر است. حتماً به نسل سی پی یو نیز دقت کنید. این قطعه از هر نوعی که باشد، معمولاً در نسل‌های جدیدتر و بالاتر خود، کیفیت و قدرت بیشتری خواهد داشت و عملکرد خوبی از خود ارائه خواهد داد. به عنوان مثال یک پردازنده 8 هسته‌ای را در نظر بگیرید. نسل دهم این قطعه عملکرد و سرعت بیشتری نسبت به نسل‌های قبلی آن خواهد داشت. اما در حالت کلی تعداد هسته‌ها و رشته‌های یک پردازنده مناسب برنامه نویسی چقدر است؟ پردازنده مد نظر شما در این زمینه باید حداقل 4 هسته و 8 رشته داشته باشد. اگر یک برنامه‌ نویس حرفه‌ای هستید، بهتر است برای تهیه سی پی یو با هسته‌ها و رشته‌های بیشتر اقدام نمایید.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پردازنده‌ ها 2023

بهترین cpu برای برنامه نویسی

فرکانس و سرعت پردازنده

شما باید هنگام انتخاب cpu مورد نیاز برای برنامه نویسی به فرکانس و سرعت پردازنده نیز توجه نمایید. فرکانس پایه و فرکانس حداکثری در هر پردازنده‌ای مشاهده می‌شود. اما این دو فاکتور چه چیزی را نشان می‌دهند؟ فرکانس پایه Base Clock نشان‌دهنده حداقل سرعت پردازنده است و فرکانس حداکثری Boost Clock به ما نشان می‌دهد که آن پردازنده در بالاترین سرعتی که پردازنده می‌تواند اطلاعات را پردازش کند، چقدر است. احتمالاً در توضیحات مدل‌های پردازنده نام فرکانس بوست را هم دیده‌اید. بهتر است که تکنولوژی Turbo Boost در پردازنده مناسب برنامه نویسی وجود داشته باشد. این فناوری که به سرعت پردازنده مربوط می‌شود، باعث خواهد شد که در مواقع نیاز هسته‌ها با حداکثر توان و سرعت بیشتری کار کنند.

این یعنی هنگامی که Turbo Boost فعال شود، سرعت پردازنده به صورت اتوماتیک بیشتر خواهد شد. با این فناوری عملکرد پردازنده و مصرف برق آن در تعادل خواهد بود. این‌گونه برخی هسته‌ها با فرکانس بیشتر کار خواهند کرد و تعدادی از آنها با فرکانس پایین‌تری فعالیت خواهند داشت.

به Locked یا Unlocked بودن پردازنده توجه کنید

فاکتور دیگری که باید آن را در خرید بهترین پردازنده برای برنامه نویسی در نظر بگیرید، Locked یا Unlocked بودن این قطعه است. قابلیت تغییر فرکانس کاری در پردازنده Unlocked وجود دارد. این یعنی اگر پردازنده مرکزی سیستم شما Unlocked باشد، می‌توانید از نرم‌افزارهای اورکلاک و BIOS استفاده کنید و امکان شخصی‌سازی پردازنده بر اساس نیاز شما وجود خواهد داشت. اما پردازنده Locked دارای این قابلیت نیست. 

پیشنهاد بروزکالا

حالا که متوجه شدیم هنگام انتخاب بهترین cpu برای برنامه نویسی باید به چه نکاتی توجه کنیم، قصد داریم چند نمونه پردازنده مناسب برای این کار را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. 

پردازنده بدون باکس اینتل Core i9 13900K Raptor Lake

این محصول از شرکت اینتل دارای 24 هسته و 32 رشته است. پردازنده بدون باکس اینتل Core i9 13900K Raptor Lake دارای فرکانس پایه 3.00 گیگاهرتز Performance و 2.20 گیگاهرتز Efficient است. فرکانس بوست این محصول 5.80 گیگاهرتز می‌باشد. فرکانس پردازنده گرافیکی این محصول 0.30 تا 1.65 گیگاهرتز است. حافظه کش این سی پی یو 36 مگابایت Smart Cache و حافظه کش L2 یا همان سطح دو 32 مگابایت می‌باشد. توان مصرفی این محصول که آن را با  TDPنیز می‌شناسیم، 125 وات در حالت پایه و 253 وات در حالت توربو خواهد بود. نوع حافظه قابل پشتیبانی توسط این محصول DDR4 و DDR5 است. این پردازنده توانایی پشتیبانی 4 نمایشگر را به صورت هم‌زمان دارد. باید بدانید که قیمت این محصول کمی بالا است اما کیفیتی عالی دارد و یک CPU از نسل سیزدهم Intel Core i9 به شمار می‌آید.

پیشنهاد مطالعه: معرفی مشخصات 13 نسل cpu core i7

پردازنده بدون باکس اینتل Core i9 13900K Raptor Lake

پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake

پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake یکی از محصولاتی است که برای برنامه‌نویسی مناسب خواهد بود. این محصول از نسل دوازدهم با 10 هسته و 16 رشته، دارای کیفیت بالایی است. پردازنده Core i5 12600K Alder Lake از رم‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند. فرکانس پایه آن 3.70 گیگاهرتز Performance و 2.80 گیگاهرتز Efficient است. فرکانس بوست این محصول 4.90 گیگاهرتز Performance و 3.60 گیگاهرتز Efficient می‌باشد. اگر بخواهید در مورد حافظه کش بدانید، باید به 20 مگابایت Smart Cache و 9.5 مگابایت حافظه کش L2 اشاره کنیم. توان مصرفی این پردازنده معادل 125 وات در حالت پایه و 150 وات در حالت توربو خواهد بود. فرکانس پردازنده گرافیکی این سی پی یو 0.30 تا 1.45 گیگاهرتز است. قیمت Core i5 12600K Alder Lake نسبت به مدل قبلی مناسب است.

پردازنده اینتل Core i5 12600K Alder Lake

پردازنده اینتل Core i5 11400F Rocket Lake

این محصول قیمت بسیار مناسبی دارد و اگر نمی‌خواهید برای خرید پردازنده هزینه بالایی پرداخت کنید، این پردازنده اینتل گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. پردازنده Core i5 11400F Rocket Lake دارای 6 هسته و 12 رشته است. فرکانس پایه این محصول 2.60 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن 4.40 گیگاهرتز است. حافظه کش این پردازنده معادل 12 مگابایت Smart Cache و توان مصرفی آن 65 وات می‌باشد. این سی پی یو از رم DDR4 پشتیبانی می‌کند. 

پیشنهاد مطالعه: پردازنده مناسب گیمینگ

پردازنده اینتل Core i5 11400F Rocket Lake

نتیجه‌گیری

برای اینکه بتوانید کامپیوتری برای برنامه نویسی داشته باشید، بهتر است اجزا و قطعات کامپیوتر شما برای این کار مناسب باشند. یکی از این قطعات بسیار مهم، پردازنده است. برای انتخاب درست این قطعه باید به مواردی مانند تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، فرکانس و سرعت و Locked یا Unlocked بودن آن توجه نمایید. در مقاله‌ای که خواندید، با هم مشخصات چند نمونه از پردازنده‌های مناسب برای برنامه نویسی را نیز مرور کردیم. پردازنده منتخب شما برای برنامه نویسی کدام مدل است؟ 
فراموش نکنید که کارشناسان بروزکالا پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود. با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید و با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. با خرید از بروزکالا، از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه اینترنتی بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول

1. آیا می‌توان یک سیستم برای برنامه نویسی را در بروزکالا اسمبل کرد؟
بله شما به راحتی می‌توانید این کار را در قسمت اسمبل آنلاین انجام دهید و می‌توانید برای انتخاب تمامی قطعات از کارشناسان این مجموعه راهنمایی بخواهید. 
2. می‌توانم از کامپیوتر گیمینگ برای برنامه نویسی استفاده کنم؟
بله زیرا معمولاً کامپیوترهای گیمینگ دارای پردازنده قدرتمندی هستند و عملکردی عالی خواهند داشت. Turbo Boost در پردازنده مناسب برنامه نویسی وجود داشته باشد. این فناوری که به سرعت پردازنده مربوط می‌شود، باعث خواهد شد که در مواقع نیاز هسته‌ها با حداکثر توان و سرعت بیشتری کار کنند. این یعنی هنگامی که Turbo Boost فعال شود، سرعت پردازنده به صورت اتوماتیک بیشتر خواهد شد. با این فناوری عملکرد پردازنده و مصرف برق آن در تعادل خواهد بود. این‌گونه برخی هسته‌ها با فرکانس بیشتر کار خواهند کرد و تعدادی از