چه پردازنده ای (cpu) برای گیم مناسب است؟

آیا شما گیمر هستید؟ یا می‌خواهید وارد دنیای جذاب بازی شوید؟ اگر حتی فقط به این حوزه علاقمند باشید نیز می‌دانید که رایانه مخصوص بازی با مدل‌های معمولی متفاوت است. ممکن است که ما به عنوان یک بازیکن قصد ارتقای سیستم گیمینگ خود را داشته باشیم. شاید هم بخواهیم خودمان یک کامپیوتر گیمینگ اسمبل کنیم و بسازیم. در هر دو صورت نیاز به قطعات مختلف و اجزای تشکیل‌دهندۀ آن خواهیم داشت. بدون شک پردازنده یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم محسوب می‌شود. اما چه پردازنده ای برای گیم مناسب است؟ کدام سری از محصولات اینتل و AMD به کار ما می‌آید؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه توضیحاتی در این مورد ارائه خواهد داد تا در خرید پردازنده گیمینگ راحت‌تر باشد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    پردازنده چیست؟
2.    انواع پردازنده
3.    ویژگی‌های اصلی پردازنده کدام است؟
4.    پردازنده مناسب گیمینگ کدام است؟
5.    کدام محصولات اینتل یا AMD برای گیمینگ مناسب است؟
6.    پیشنهاد بروزکالا به شما
7.    نتیجه‌گیری

پردازنده چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم که پردازنده چیست و چه نقشی در کامپیوتر ایفا می‌کند. این قطعه را با نام CPU نیز می‌شناسید که مخفف عبارت Central Processing Unit یعنی واحد پردازش مرکزی است. این تراشه الکترونیکی بسیار کوچک است اما وظیفۀ آن در سیستم پردازش اطلاعات و داده‌ها، انجام محاسبات، کنترل و اجرای اطلاعات می‌باشد. این قطعه هنگام کار، گرما تولید می‌کند و به همین منظور همراه آن هیت سینک و فن در نظر می‌گیرند تا این گرما راحت‌تر تخلیه شود.

اما ساختار این قطعه چگونه است؟ میلیون‌ها ترانزیستور در کنار هم روی یک تراشه قرار می‌گیرند و این قطعه را می‌سازند. در حقیقت این ترانزیستورها در کنار هم اجازه محاسبات و اجرای برنامه‌ها را فراهم می‌کنند. انجام محاسبات و عملیات ریاضی و منطقی بر عهدۀ واحد حساب و منطق است که معنای عبارت Arithmetic Logic Unit می‌باشد و آن را با نام مخفف ALU می‌شناسند. کنترل عملیات‌ها و دریافت دستور از حافظه هم بر عهدۀ CU یا همان واحد کنترل Control Unit است.

یشنهاد مطالعه: راهنمای خرید پردازنده کامپیوتر

انواع پردازنده 

دو شرکت مطرح Intel و AMD تولید کننده پردازنده در سراسر دنیا هستند. هر کدام از آنها مدل‌های مختلفی از این قطعه را تولید و به بازار عرضه می‌کنند. این قطعات در نسل‌های مختلفی به کاربر ارائه می‌شود. بدیهی است که هر چه نسل یک پردازنده جدیدتر باشد، کارایی آن بهتر خواهد بود و عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود خواهد داشت. 

ویژگی‌های اصلی پردازنده کدام است؟ 

برند این قطعه، مدل آن، تعداد هسته‌ها، تعداد رشته‌ها، سرعت کلاک و حافظۀ کش از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات یک پردازنده محسوب می‌شوند. حتماً بارها شنیده‌اید که باید به تعداد هسته‌های این قطعه دقت کنیم اما چرا؟ به عنوان مثال یک پردازنده تک هسته‌ای را در نظر بگیرد؛ این قطعه در هر لحظه فقط قادر به اجرای یک دستور خواهد بود. اما هر چقدر که تعداد این هسته‌ها بیشتر باشد، بهتر است و تعداد محاسبات هم‌زمان بیشتر خواهد بود؛ زیرا هر هسته به صورت جداگانه قادر به اجرای دستورات به صورت جداگانه و هم‌زمان خواهد بود.

در مورد رشته‌  Thread باید بدانید که هر چه تعداد رشته‌های پردازشی بیشتر باشد، بهتر است. به تعداد سیکل‌های پردازشی پردازنده سرعت کلاک می‌گویند که با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال فرکانس و سرعت کلاک یک CPU حدود 2 گیگاهرتز است؛ پس این قطعه در هر ثانیه قادر به انجام 2 میلیارد سیکل پردازشی خواهد بود. هرچقدر که سرعت کلاک بیشتر باشد، دستورات با سرعت بیشتر اجرا خواهند شد. حافظۀ مخصوص سی پی یو را با نام کش می‌شناسیم. سرعت آن بالا اما موقتی است. این حافظه کمک خواهد کرد که اطلاعات با سرعت بیشتری به CPU برسد.

پیشنهاد مطالعه: CPU Usage چیست؟

پردازنده مناسب گیمینگ کدام است؟

حالا که کمی با پردازنده آشنا شدیم، باید بدانیم که یک پردازنده مناسب گیمینگ چه ویژگی‌هایی دارد. اگر می‌خواهید با سیستم خود تجربۀ بازی بی‌نظیر و فوق‌العاده‌ای داشته باشید، سیستم شما باید از یک پردازندۀ قدرتمند و عالی بهره برد. اما ویژگی این قطعه چیست؟ به این نکته توجه داشته باشید که فرکانس یا سرعت پردازش این پردازنده باید بالا باشد زیرا شما برای اجرای بازی‌ها و پردازش اطلاعات و داده‌ها احتیاج به سرعت بالایی خواهید داشت. این یعنی بازی شما باید بدون اختلال و البته با کیفیت بالایی اجرا شود. اما این فرکانس برای سیستم گیمینگ باید چقدر باشد؟ در حالت کلی برای گیمر فرکانس CPU باید 3 گیگاهرتز به بالا باشد. مورد دیگر این است که در این کامپیوتر پردازنده باید حداقل 4 هسته‌ای باشد. ممکن است برای داشتن بهترین عملکرد هنگام اجرای بازی‌هایی با کیفیت بسیار بالا، نیاز به تعداد هسته‌های بیشتری نیز باشد.

تعداد رشته و تکنولوژی Hyper-Threading نیز در عملکرد تأثیرگذار خواهد بود. تکنولوژی Hyper-Threading تعداد رشته‌های پردازشی را بالا می‌برد و این اجازه را به قطعه خواهد داد که هم‌زمان روی چند رشته کار کند. از آنجا که برخی از بازی‌ها احتیاج به پردازش دستورات چند رشته‌ای به صورت هم‌زمان را دارند، این فناوری می‌تواند بسیار موثر واقع شود. بنابراین هنگام خرید پردازنده از بروزکالا به این نکات توجه کنید.

در مورد حافظۀ کش توضیحاتی دادیم اما لازم به ذکر است که این حافظه برای کاربری گیمینگ اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا بازیکن احتیاج دسترسی بسیار سریع به اطلاعات خواهد داشت. در حالت کلی حافظه کش بالا باعث می‌شود که با سرعت بالاتر، بدون لگ و با کیفیت بالایی بازی‌های سنگین را انجام دهید.  معمولاً توصیه می‌شود که این حافظه باید L3 با حداقل 6 -8 مگابایت باشد. بهتر است به TDP یعنی مقدار انرژی که پردازنده مصرف می‌کند، نیز دقت کنید. هرچه این میزان کمتر باشد، بهتر است. TDP برای سی پی یو مخصوص بازی باید حداقل 65-95 وات باشد.

کدام محصولات اینتل یا AMD برای گیمینگ مناسب است؟

درست است که بسیاری از کاربران علاقه خاصی به اینتل دارند و عده‌ای دیگر برای خرید پردازنده AMD اقدام می‌کنند؛ اما کدام نوع برای گیمینگ مناسب است؟ در سالیان اخیر شاهد رقابت تنگاتنگ این دو شرکت با یکدیگر بوده‌ایم. به همین منظور است که هر دو، محصولات بسیار متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌کنند و اختلاف آنها با یکدیگر بسیار کم شده است. پس می‌توان گفت که انتخاب بین این دو برند کاملاً به بودجه و احتیاج شما بستگی دارد. اما لازم است بدانید که برای سیستم گیمینگ باید در پردازنده‌های AMD از سری Ryzen و در پردازنده‌های اینتل از سری Intel Core یک محصول را انتخاب نمایید. در هر دو سری شما شاهد محصولات بالارده و حرفه‌ای، میان‌رده و اقتصادی خواهید بود. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه چند مدل از بهترین cpu برای گیم را به شما معرفی خواهد کرد. 

پیشنهاد مطالعه: مقایسه کامل AMD با intel

پیشنهاد بروزکالا به شما

پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 7900x

خرید پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 7900x

یک پردازنده مناسب گیمینگ از نوع ای ام دی، پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 7900x می‌باشد. این قطعه دارای سوکت AM5 و ریزمعماری Zen 4 است. دادی 12 هسته و 24 رشته است. نوع پردازنده 64 بیتی است و دارای 13140 ترانزیستور می‌باشد. فرکانس پایه آن 4.7 گیگاهرتز و فرکانس بوست 5.6 گیگاهرتز است. حافظه کش L1، L2 و L3 به ترتیب 768 کیلوبایت، 12 و 64 مگابایت می‌باشد. توان مصرفی محصول 170 وات است و 2 هسته گرافیکی دارد. نوع حافظه قابل پشتیبانی DDR5-5200 و 2 کانال حافظه قابل پشتیبانی دارد. حداکثر ظرفیت حافظه قابل پشتیبانی 128 گیگابایت می‌باشد.

پردازنده اینتل مدل Core i7 13700K Raptor Lake

پردازنده بدون باکس اینتل Core i7 13700K Raptor Lake

پردازنده اینتل مدل Core i7 13700K Raptor Lake بدون باکس با ریزمعماری Raptor Lake از شرکت اینتل است. این قطعه با سوکت FCLGA1700، دارای 16 هسته و 24 رشته می‌باشد. فرکانس پایه آن 3.40 گیگاهرتز و فرکانس پایه 5.40 گیگاهرتز است. حافظه کش این پردازنده 30 مگابایت و کش L2، 24 مگابایت است. توان مصرفی یعنی TDP آن 125 وات می‌باشد. واحد گرافیک داخلی UHD Graphics 770 اینتل آن دارای فرکانس 0.30 تا 1.60 گیگاهرتز است. اگر بخواهید از نوع و تعداد کانال حافظۀ قابل پشتیبانی بدانید، باید به نوع DDR4-3200 و DDR5-5600 و 2 کانال اشاره کنیم. حداکثر ظرفیت حافظه قابل پشتیبانی 128 گیگابایت است. 

پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 7 7700x

پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 7 7700x

یک پردازنده گیمینگ مناسب، دارای 8 هسته و 16 رشته است. پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 7 7700x با ریزمعماری Zen 4 و سوکت AM5 دارای 6570 ترانزیستور است. این محصول 64 بیتی است و از فرکانس پایه و بوست به ترتیب 4.5 و 5.4 گیگاهرتز بهره می‌برد. حافظه کش L1، L2 و L3 به ترتیب 512 کیلوبایت، 8 و 32 مگابایت است. توان مصرفی آن 105 وات می‌باشد. واحد گرافیک داخلی AMD Radeon Graphics دارای 2 هسته است و فرکانس آن 0.40 تا 2.20 گیگاهرتز می‌باشد. نوع حافظه قابل پشتیبانی DDR5-5200 است و 2 کانال حافظه دارد. حداکثر ظرفیت آن 128 گیگابایت می‌باشد.

پردازنده اینتل Core i5 13600K Raptor Lake

این مدل دارای 14 هسته و 20 رشته است. پردازنده اینتل Core i5 13600K Raptor Lake بیتی با ریزمعماری Raptor Lake و سوکت FCLGA1700، دارای فرکانس پایه 3.50 گیگاهرتز و فرکانس بوست 5.10 گیگاهرتز می‌باشد. حافظه کش L2 آن 20 مگابایتی است. توان مصرفی یا همان TDP محصول 125 وات می‌باشد. واحد گرافیک داخلی آن UHD Graphics 770 اینتل و فرکانس آن 0.30 تا 1.50 گیگاهرتز است. نوع حافظه قابل پشتیبانی DDR4-3200 و DDR5-5600 با 2 عدد کانال می‌باشد. حداکثر ظرفیت حافظه قابل پشتیبانی 128 گیگابایت و حداکثر پهنای باند حافظه 89.6 گیگابایت بر ثانیه است.

پردازنده اینتل Core i5 13400 Raptor Lake

پردازنده بدون باکس اینتل Core i5 13400 Raptor Lake

این پردازنده گیمینگ بدون باکس قیمت بسیار مناسبی دارد. پردازنده اینتل Core i5 13400 Raptor Lake با 10 هسته و 16 رشته است. سوکت آن FCLGA1700 می‌باشد. فرکانس پایه این محصول 2.50 گیگاهرتز و فرکانس بوست 4.60 گیگاهرتز و حافظه کش L2 آن 9.5 مگابایت است. واحد گرافیک داخلی UHD Graphics 730 آن دارای فرکانس 0.30 تا 1.55 گیگاهرتز می‌باشد. تعداد کانال حافظه قابل پشتیبانی 2 عدد و نوع آن DDR4-3200 و DDR5-5600 می‌باشد. حداکثر ظرفیت آن 128 گیگابایت است. که می‌توان آن را جز بهترین پردازنده های گیمینگ ارزان در نظر گرفت.

نتیجه‌گیری

در این مقاله متوجه شدیم که پردازنده چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. نکات مهمی که هنگام خرید سی پی یو گیمینگ باید به آنها توجه کنیم را مرور کردیم. این را ذکر کردیم که در بین محصولات اینتل باید مدلی از سری Intel Core و در بین محصولات ای ام دی باید از سری Ryzen یک CPU انتخاب نماییم تا برای سیستم مخصوص بازی مناسب باشد. با هم مشخصات چند نمونه از پیشنهادهای بروزکالا را خواندیم و با چند مدل از بهترین‌های بازار آشنا شدیم. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از پردازنده‌های مدرن و با کیفیت این مجموعه دیدن کنید. شما عزیزان امکان مشاوره با کارشناسان بروزکالا را خواهید داشت تا با اطلاعات بیشتری بهترین مدل را برای کامپیوتر خود انتخاب نمایید. 

سوالات متداول

1. محل قرارگیری CPU کجاست؟

این تراشه که مستطیل و یا مربع شکل است، روی مادربرد قرار می‌گیرد.

2. آیا نام‌گذاری سری پردازنده‌ها مهم است؟

بله. در واقع نام‌هایی که شرکت‌های اینتل و ای ام دی روی سری‌های مختلف محصولات خود گذاشته‌اند، نوع کاربرد آنها را از هم جدا می‌کند. این‌گونه کاربری به دنبال یک سی پی یو برای انجام کارهای گرافیکی می‌گردد، می‌داند که باید به سراغ محصولات کدام سری برود. پس با استفاده از همین نام‌گذاری است که می‌توان اطلاعات زیادی در مورد آن سری کسب نمود. 

3. تفاوت نسل‌ها در یک سری نشان‌گر چیست؟

هر چه نسل یک پردازنده جدیدتر یعنی بالاتر باشد، نشان می‌دهد که دارای امکانات بیشتری است و البته مصرف انرژی آن کمتر می‌باشد.