برترین پردازنده (cpu) لپ تاپ و کامپیوتر در 2023

پردازنده یا CPU اصلی‌ترین بخش هر سیستم کامپیوتری است و به منزله هسته مرکزی و مغز کامپیوتر قلمداد می‌شود. پردازنده یک کامپیوتر، در واقع بنیادی‌ترین عامل سازنده آن کامپیوتر محسوب می‌شود و ویژگی‌های آن به طور مستقیم، بر روی کامپیوتر اثرگذار هستند. از این رو است که انتخاب یک پردازنده مناسب برای سیستم کامپیوتری، یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مراحل تهیه کامپیوتر است.

همچنین برای خرید سیستم‌های کوچک‌تر مثل خرید موبایل یا خرید لپ تاپ نیز، مقایسه انواع مدل‌ها و بررسی پردازنده و ویژگی‌های مختص به آن، امری بسیار مهم می‌باشد. از این جهت، در این مقاله از وب سایت بروزکالا، قصد داریم پنج تا از انواع بهترین پردازنده‌ لپ تاپ 2023 را به شما معرفی کرده و خصوصیت‌های ویژه هر یک را بررسی و نقد کنیم.

پیشنهاد بروزکالا این است که پیش از مطالعه این مقاله، مروری بر مقاله  پردازنده چیست؟ داشته باشد.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

1. عوامل مورد بررسی در پردازنده‌ها
2. ویژگی‌های پردازنده‌های خوب و مرغوب
3. پنج تا از بهترین پردازنده‌ها 2023

عوامل مورد بررسی در پردازنده‌ها 

همان‌طور که می‌دانید، پردازنده‌ها دارای برخی اجزاء و ویژگی‌ها هستند و توجه به آن‌ها، در بررسی کیفیت پردازنده و همچنین تطابق آن با نیازهای کاربر و مدل کامپیوتر و لپتاپ، بسیار مهم است. از این رو، عوامل زیادی هستند که در هنگام خرید پردازنده برای سیستم کامپیوتری، بهتر است مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه مقاله بهترین cpu در 2023 ، این عوامل را به طور کامل معرفی و بررسی خواهیم کرد.

یشنهاد مطالعه: بررسی انواع پردازنده (cpu)

هسته (Cores) 

هسته در پردازنده‌های قدیمی (بیش از ده سال پیش) به صورت تکی بوده و در واقع، پردازنده‌ها همگی به صورت تک هسته‌ای به بازار عرضه می‌شدند. اما در حال حاضر پردازنده تک هسته در بازار به ندرت یافت می‌شود و کاربرد زیادی ندارد. به این دلیل که پردازنده‌های چند هسته، توانایی بالاتری در اجرای برنامه‌ها داشته و علاوه بر سرعت بیشتر، دسترسی به نرم افزارهای مختلف را در کامپیوتر آسان‌تر می‌کنند. دلیل افزایش سرعت و کیفیت کار پردازنده‌های چند هسته نسبت به تک هسته، این است که علی رغم پردازنده‌های تک هسته، تمامی فعالیت‌های لازم، بین هسته‌های پردازنده تقسیم شده و یک هسته مجبور نیست تمام وظایف را درون پردازنده انجام دهد.

پردازنده‌ها به طور معمول می‌توانند بین 2 تا 8 هسته داشته باشند، اما عملکرد این هسته‌ها را نرم افزار اجرا کننده پردازشگر تعیین می‌کند. به طور مثال، برای پردازنده‌ای که دارای 8 هسته است، باید نرم افزار اجرا کننده‌ای نصب شود که بتواند از هر 8 هسته پشتیبانی کند، به غیر از این، اگر نرم افزار اجرا کننده به عنوان مثال، تنها از پنج هسته پشتیبانی کند، 3 هسته باقی مانده پردازنده بلا استفاده باقی خواهند ماند و این به این معنی است که بازده پردازنده صد در صد نبوده و در حالت استاندارد قرار ندارد. پس برای استفاده بهینه از امکانات پردازنده، باید حواسمان را جمع تمام هماهنگی‌های بین اجزاء بکنیم.

کش (Cache) 

کش پردازنده، در واقع به منزله حافظه داخلی آن و درست مثل حافظه RAM کامپیوتر است. کش پردازنده نیز مثل حافظه کامپیوتر، حافظه‌ای کم گنجایش، موقت و کوچک است، که با سرعت بسیار زیادی کار می‌کند و اطلاعات و داده‌های ذخیره شده در کامپیوتر را خیلی سریع، بارگزاری می‌کند. گنجایش حافظه کش پردازنده ارتباط مستقیم با میزان اطلاعاتی که می‌تواند در آن ذخیره کرد، دارد.

سازگاری سوکت (Socket Compatibility) 

سازگاری سوکت عاملی است که اتصال پردازنده را به مادربرد ممکن می‌سازد. از این رو، اگر شما قصد تعویض پردازنده کامپیوتر خود را دارید، باید به این توجه داشته باشید که پردازنده جدید با مادربرد سیستم، سازگاری سوکت داشته باشد تا بتوانید این دو قطعه را بدون دردسر، به یکدیگر متصل کنید.

پردازشگر گرافیکی (GPUs) 

امروزه اکثر CPUهای موجود در بازار، پردازشگر گرافیکی نیز دارند و همه پردازنده‌ها می‌توانند برای انجام محاسبات گرافیکی و نمایش گرافیکی معقول و متوسط، مناسب باشند. هر چند که اگر از سیستم خود برای انجام کارهای گرافیکی حرفه‌ای استفاده می‌کنید و یا بازی‌ها و برنامه‌هایی با گرافیک سنگین روی آن نصب و بارگزاری می‌کنید، بهتر است در کنار پردازنده، یک کارت گرافیک حرفه‌ای و خوب نیز برای آن تهیه کنید.

پیشنهاد مطالعه: فرق GPU و کارت گرافیک

فرکانس (Frequency) 

فرکانس پردازنده، در واقع سرعتی است که CPU تحت آن عمل می‌کند. البته بالا بودن فرکانس، در حقیقت لزوماً به معنای کیفیت بالای عملکرد CPU نیست. ممکن است پردازنده‌ای با فرکانس بالا، سرعت عملکرد و کیفیت بسیار خوبی داشته باشد و ممکن است پردازنده‌ای با فرکانس پایین‌تر، عملکرد بهتری از پردازنده اول از خود نشان دهد. در نتیجه، فرکانس ویژگی‌ای بود که در گذشته خیلی مورد بحث قرار می‌گرفت، اما امروزه چندان نمی‌شود به آن اتکا کرد.

قدرت طراحی حرارتی (Thermal Design Power) 

TDP در واقع قدرت فن خنک کننده یک CPU را مورد بررسی قرار می‌دهد. اکثر پردازنده‌ها دارای فن خنک کننده هستند، چرا که CPU به عنوان هسته اصلی کامپیوتر، هر لحظه در حال فعالیت بوده و در نتیجه این فعالیت مداوم، تولید حرارت می‌کند و مثل هر قطعه الکترونیکی دیگر، در صورت تعدیل نشدن این حرارت و پایین نیامدن دمای آن، ممکن است دچار خرابی شود. در نتیجه قدرت طراحی حرارتی یک پردازنده نشان می‌دهد که فن خنک کننده آن تا چه حد توانایی پایین آوردن دمای آن را دارد. البته لازم به ذکر است که عمده کاربران در کنار پردازنده، فن خنک کننده جدا نیز برای آن تهیه می‌کنند تا از همواره خنک بودنش اطمینان حاصل کنند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین خنک کننده cpu

ویژگی‌های پردازنده‌های خوب و مرغوب 

برای خرید یک CPU مناسب برای یک سیستم کامپیوتری، لازم است به نکات زیادی توجه داشته باشید. اساساً پردازنده‌ها دارای مدل‌ها و برندهای بسیار متنوعی هستند و هر کدام بسته به ویژگی‌های خاصش، برای استفاده‌های مشخص و خاصه سیستم‌های مختلف طراحی شده‌اند. در ادامه مقاله بهترین پردازنده کامپیوتر 2023، ویژگی‌های پردازنده‌های خوب و مرغوب را بر اساس نوع سیستم مورد استفاده کاربران، بررسی می‌کنیم.

سیستم‌های ساده خانگی 

برای سیستم‌های ساده خانگی، بررسی، سازگاری سوکت، پردازشگر گرافیکی یکپارچه، هسته، حافظه و فرکانس بیشترین اهمیت را دارند. یک سیستم خانگی ساده، ساعت‌های محدودترین را به نسبت سیستم‌های حرفه‌ای و گیمینگ روشن و در حال کار کردن است، در نتیجه حرارت کمتری تولید می‌کند، نیاز به سرعت‌های بسیار بالا ندارد و نیاز به پردازش‌های خیلی قوی و حرفه‌ای نیست.

در نتیجه، در هنگام خرید یک پردازنده برای سیستم خانگی خود، به سازگاری سوکت و تطابق آن با مادربرد توجه کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که بهتر است پردازنده شما دارای GPU یا پردازنده گرافیکی یکپارچه باشد، چرا که همین سیستم نصب شده روی پردازنده، نیاز گرافیکی شما را برآورده می‌کند و نیازی به تهیه کارت گرافیکی قوی نیست.

 اگر از سیستم خانگی خود برای کار در منزل و دورکاری استفاده می‌کنید، ممکن است از نرم افزارهایی با گرافیک بالا و یا حجم سنگین استفاده کنید، که برای عملکرد بهتر کامپیوتر نسبت به این موضوع، بهتر است به تعداد هسته‌های پردازنده دقت کنید. یک پردازنده 4 یا 5 هسته‌ای می‌تواند برای کارهای ساده مناسب باشد. همچنین باید به حافظه پردازنده نیز دقت کنید، که مطابق با نیازهای شما باشد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مشخصات کارت گرافیک کامپیوتر را بفهمیم | ویدئوی آموزشی

سیستم‌های شرکت‌های بزرگ 

برای تهیه پردازنده برای سیستم شرکت‌های بزرگ، باید به مواردی مثل هسته، فرکانس و قدرت طراحی حرارتی توجه کنید. سیستم‌ها در شرکت‌های بزرگ ساعات زیادی مشغول به کار هستند و به همین علت، ممکن است نیازمند محاسبات دقیق و اجرای برنامه‌های سنگین باشد. این مسئله بسیار مهم است که پردازنده‌ای را انتخاب کنید، که تعداد هسته‌های آن با برنامه‌های نصب شده روی سیستم همخوانی داشته باشد. همچنین سیستم‌های شرکتی به دلیل ساعات بالای روشن بودن، بیشتر داغ می‌کنند و از این رو، قدرت طراحی حرارتی پردازنده در آن‌ها بسیار مهم است.

همچنین بهتر است فرکانس CPU را نیز بررسی کنید ؛ فرکانس مناسب به حجم کاری که از کامپیوتر خواسته می‌شود بستگی دارد. ممکن است فرکانس 2 الی 4 گیگاهرتز برای سیستم‌های شرکتی مناسب باشد. با این حال، بهتر است قبل از خرید پردازنده، به نیاز نرم افزارهای نصب شده روی سیستم‌ها دقت کنید.

سیستم‌های گرافیکی 

برای سیستم‌های گرافیکی نیز درست مثل سیستم‌های شرکتی، توجه به هسته، فرکانس و قدرت طراحی حرارتی بسیار واجب است. گیمرها نیاز دارند تا در هنگام بازی، کامپیوتر به خوبی و با سرعت مناسب کار کند ؛ در نتیجه، CPU یک سیستم گیمینگ باید بتواند با سرعت بالا، تمام داده‌ها را به خوبی پردازش کند. بهتر است پردازنده کامپیوتر را با توجه به تعداد هسته‌های مورد نیاز بازی‌ها انتخاب کنید.

همچنین برای تامین سرعت مورد نیاز یک سیستم گیمینگ، فرکانس پردازنده باید در حد مناسبی باشد. برای سیستم‌های گیمینگ فرکانس 4 گیگاهرتز به طور معمول، بهترین انتخاب است. با این حال، این مسئله هم ممکن است بسته به نیاز کاربر و کامپیوتر او، متفاوت باشد. در آخر، بدیهی است که توجه به TDP نیز بسیار مهم است. چرا که کامپیوترهای گیمینگ به دلیل بارگزاری برنامه‌های سنگین و با گرافیک بالا، حرارت زیادی تولید می‌کنند و این مهم است که پردازنده بتواند به خوبی و تا حد مناسبی، حرارت خود را مدیریت کند تا آسیب نبیند.

پیشنهاد مطالعه: CPU Usage چیست؟

هفت تا از بهترین پردازنده‌ها 2023 

حال که با ویژگی‌های مختلف یک پردازنده مناسب برای سیستم‌های متفاوت آشنا شدید، قصد داریم به معرفی پنج تا از بهترین پردازنده‌ها 2023 بپردازیم.

1. پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i9 13900K

این پردازنده یکی از بهترین تولیدات شرکت اینتل تا به امروز است. پردازنده Core i9 13900K از CPUهای نسل سیزدهم  شرکت اینتل می‌باشد، که بر اساس مبتن معماری x86 و لیتوگرافی Intel 7 و کلاس 10 نانومتری ساخته شده است. این پردازنده برای سیستم‌هایی که به منظور ویرایش ویدیو و کارهای گرافیکی کیفیت بالا استفاده می‌شوند، بسیار مناسب است چرا که سرعت کلاک بالایی داشته و تعداد هسته‌های آن بسیار زیاد است. این پردازنده شرکت اینتل رقابت تنگاتنگی با سری Ryzen 9 شرکت AMD دارد.

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i9 13900K

  • تعداد هسته: 24  
  •  تعداد رشته: 32
  • فرکانس پایه: 3 مگاهرتز    
  • حافظه کش: 36 مگابایت
  • سوکت: LGA-1700    
  • توان مصرفی: پایه 125 وات

2. پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake

این پردازنده یکی از سریع‌ترین تراشه‌های i7 اینتل می‌باشد، که بهترین گزینه برای سیستم کامپیوتری یک گیمر حرفه‌ای است. پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake از 16 هسته برخوردار است، که از بین این 16 هسته، 8 هسته‌ Raptor Cove و 8 هسته قدرتمند‌ Grace Mont در کنار یکدیگر استفاده شده‌اند و معماری هیبریدی فوق العاده‌ای را به نمایش گذاشته‌اند. از دیگر نقاط مثبت این پردازنده این است که در عین سرعت بالا و عملکرد بسیار قوی - به طوری که از بهترین پردازنده‌ها برای سیستم‌های گیمینگ محسوب می‌شود - قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به پردازنده‌های سری Core i9 دارد.

پردازنده بدون باکس اینتل Core i7 13700K Raptor Lake

  • تعداد هسته: 16    
  • تعداد رشته: 24
  • فرکانس پایه: 3.4 مگاهرتز    
  • حافظه کش: 30 مگابایت
  • سوکت: LGA-1700    
  • توان مصرفی پایه: 125 وات

3. پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 11400

 پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i5 11400 برای سیستم‌های نه چندان قوی و برای انجام کارهای نه چندان سنگین طراحی شده است و یکی از بهترین گزینه‌های برای سیستم‌های خانگی، برای کار در منزل می‌باشد. تعداد کم هسته‌ها و همچنین رشته‌ها، باعث می‌شود عملکرد این پردازنده برای سیستم‌های قدرتمندتر - مانند سیستم‌های مناسب طراحی گرافیکی و گیمینگ - مناسب نباشد. با این حال، کیفیت عملکرد آن برای سیستم‌های معمولی و خانگی و یا سیستم‌های مخصوص حسابرسی، کاملاً مناسب و کافی است.

پردازنده اینتل Core i5 11400 Rocket Lake 

  • تعداد هسته: 6  
  •  تعداد رشته: 12
  • فرکانس پایه: 2.6 مگاهرتز    
  • حافظه کش: 12 مگابایت
  • سوکت: LGA-1200    
  • توان مصرفی پایه: 65 وات

4. پردازنده ای ام دی Ryzen 9 7950X3D  

با این‌که بسیاری از مردم پردازنده‌های اینتل را بهترین CPUهای موجود می‌دانند، پردازنده ای ام دی Ryzen 9 7950X3D از بدو ورود به بازار، همه کاربران و متخصصان را شوکه کرده است! پردازنده Ryzen 9 7950X یکی از بهترین پردازنده‌ 2023 شرکت AMD می‌باشد که  دارای 16 هسته و 32 رشته است. این پردازنده در مقایسه با بسیاری از رقبای خود که توسط شرکت اینتل ساخته شده‌اند، برای استفاده در سیستم‌های گیمینگ عملکرد بسیار بهتری دارد.

این پردازنده ای ام دی حافظه‌ای 2 کاناله و 64 بیتی دارد و توان مصرفی آن 170 وات می‌باشد. همچنین دارای 8 مگابایت حافظه L2 Cache و 64 مگابایت L3 Cache است. فرکانس پایه آن 4.5 گیگاهرتز بوده، اما این فرکانس را می‌توان تا 5/7 گیگاهرتز ارتقا داد. حداکثر ظرفیت پهنای باند این پردازنده 4.8 گیگابایت بر ثانیه است و از سوکت پردازنده AM4 پشتیبانی می‌کند.

پردازنده ای ام دی Ryzen 9 7950X3D

  • تعداد هسته: 16    
  • تعداد رشته: 32
  • فرکانس پایه: 4.5 مگاهرتز    
  • حافظه کش: 16 مگابایت
  • سوکت: AM5    
  • توان مصرفی پایه: 120 وات

5. پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3 12100

پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3 12100 یکی از بهترین پردازنده‌های میان‌رده و برای مصارف خانگی می‌باشد که بسیار مقرون به صرفه است. در واقع می‌توان گفت که این پردازنده از معدود محصولات شرکت اینتل بوده که برای مصارف خیلی عادی و روزمره ساخته شده است. چرا که بیشتر محصولات شرکت اینتل بسیار قدرتمند بوده و طراحی آن‌ها مطابق با مصرف سیستم‌های بسیار پرمصرف می‌باشد.

پردازنده اینتل Core i3 12100 Alder Lake

  • تعداد هسته: 4    
  • تعداد رشته: 8
  • فرکانس پایه: 3.3 مگاهرتز    
  • حافظه کش: 12 مگابایت
  • سوکت: LGA 1700    
  • توان مصرفی پایه: 60 وات

6. پردازنده AMD Ryzen 5 7600X

به راحتی می‌توان این پردازنده را به عنوان بهترین پردازنده برای کامپیوتر در حال حاضر معرفی کرد. سی ‌پی‌ یو AMD Ryzen 5 7600X، یک پردازنده 12 هسته‌ای است که از ریزمعماری Zen 4 بهره می‌برد و همچنین از فناوری ساخت 5 نانومتری برخوردار است. این پردازنده DDR5 است و فناوری PCle 5.0 آن را به انتخابی عالی برای گیمینگ و کامپیوترهای کاری بدل کرده است. این پردازنده با اینکه میان‌رده است، می‌تواند قابل مقایسه با برخی از مدل‌های گران‌تر باشد. البته شما برای این مدل نیاز به خرید مادربرد جدید سوکت AM5 و یک کیت حافظه DDR5 نیز دارید که باعث افزایش هزینه می‌شود. این محصول، بهترین پردازنده برای کامپیوتر برای گیمینگ، کارهای گرافیکی و طراحی است.

پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 5 7600x

7. پردازنده Intel Core i5-13600KF

اگر بودجه بیش‌تری دارید، خرید سی پی یو Intel Core i5-13600KF را به جای Core i5-13400 به شما توصیه می‌کنیم. این مدل هم عملکرد سریع‌تر و هم فرکانس بالاتری دارد و پردازنده‌ای مناسب برای گیمینگ و استفاده‌های کاری است. تعداد هسته‌ها در این مدل 14 بوده و 20 رشته‌ای است، همچنین از فناوری ساخت 10 نانومتری بهره می‌برد و فرکانس آن در حالت بوست، 5.1 گیگاهرتز می‌باشد. این مدل برای کارهایی مثل فتوشاپ، طراحی و مهندسی عملکرد خوبی دارد به نسبت قیمت خود، کارایی بالایی را ارائه می‌دهد. البته نمی‌توان گفت که این محصول، بهترین cpu برای کامپیوتر است ولی در کنار یک مادربرد سری 600 یا 700 و یک رم پرسرعت DDR5 به همراه یک کولر قوی، می‌تواند از پس بسیاری از کارها برآید. کارآمدترین محصول این لیست، به نسبت قیمت.

پردازنده اینتل Core i5 13600KF Raptor Lake

برخی از نکات مهم در انتخاب بهترین پردازنده

انتخاب بهترین cpu برای کامپیوتر نکات و اصول خود را دارد که بدون دانستن آن‌ها بهتر است به سراغ خرید نروید زیرا قادر به انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای سیستم خود نخواهید بود.
در ادامه برخی از مهم‌ترین این نکات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نسل و ریزمعماری پردازنده

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید پردازنده باید به آن توجه کنید، نسل یا ریزمعماری است. هر دو شرکت اینتل و AMD در هر سال نهایتا یک یا دو نسل جدید از پردازنده‌های خود را به بازار عرضه می‌کنند که معمولا بهترین عملکرد را دارا هستند. به هر حال امکان این وجود دارد که در آن واحد چند نسل از پردازنده‌ها در بازار وجود داشته باشند. به همین دلیل شما باید نسل‌های مختلف را بشناسید و از ویژگی‌ها و قابلیت‌های هریک آگاه باشد تا بتوانید بهترین محصول را برگزینید. نسل پردازنده‌های شرکت اینتل را می‌توانید به آسانی با دو رقم اول هر مدل تشخیص دهید؛ به عنوان مثال در مدل Core i9 – 13900، عدد 13 نشانگر نسل آن است که یعنی این محصول متعلق به نسل سیزدهم است.

CPUهای AMD، نام‌گذاری متفاوتی دارند و در حال حاضر سری 7000، جدیدترین نسل آن‌ها است. معمولا نسل جدید بهترین هستند، ولی نمی‌توان گفت که لزوما ارزش خرید بالایی نسبت به نسل پیشین خود دارند. در ضمن باید دقت کنید که هنگام تهیه نسل جدید پردازنده، قیمت، موجودی و تنوع مادربرد سازگار با آن را در نظر بگیرید. در ضمن نسل جدیدتر علاوه بر قیمت بالا، معمولا نیاز به کولر جدیدتری نیز احتیاج دارد. ولی دقت داشته باشید که پردازنده‌های بیش از دو نسل قبل‌تر را تهیه نکنید. زیرا اختلاف کارایی بین دو نسل معمولا زیاد است و با تهیه یک پردازنده قدیمی از بسیاری از پیشرفت‌ها و بهبودهای نسل جدیدتر، محروم می‌شوید.

تعداد هسته‌ها

هنگامی که تعداد هسته‌ها در پردازنده افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا در پردازش‌های Multi-threaded عملکرد بهتری را شاهد خواهیم بود؛ ولی باید یادآوری کنیم که تعداد هسته‌ها تنها عامل موثر بر سرعت و کارایی پردازنده نیست، بلکه تمامی فاکتورهایی چون، فرکانس، ریزمعماری و حافظه کش تاثیر بسزایی بر عملکرد نهایی CPU می‌گذارند. برای استفاده‌های خانگی و گیمینگ، تعداد 6 هسته معمولا کفایت می‌کند و فرکانس بالاتر می‌تواند مفیدتر از تعداد هسته‌ها واقع شود. زیرا در گیمینگ، فرکانس بالای CPU بسیار مهم است.
برای استفاده‌های سنگین و کار تخصصی که نیاز به قابلیت استفاده از Multi-Threading داریم، گزینه‌های دارای 12،16 و یا 24 هسته مناسب خواهند بود. در پردازنده‌های نسل دوازده یا سیزدهمی، ممکن است بیش از یک نوع هسته پردازشی وجود داشته باشد که به آن‌ها پردازنده هیبریدی گفته می‌شود. 

سازگاری با مادربرد

یک نکته مهم که در هنگام خرید CPU برای کامپیوتر خود باید در نظر بگیرید، مادربرد است. به طبع پردازنده‌ای که تهیه می‌کنید باید با مادربرد سازگاری داشته باشد؛ البته اگر نمی‌خواهید مادربرد خود را تعویض کنید و همچنین می‌خواهید نسبت به ارتقای CPU سیستم خود اقدام کنید، باید پردازنده‌ای بخرید که سازگار با مادربرد شما باشد. البته باید بگوییم که اگر مادربرد شما متعلق به دو نسل قبل است، بهتر است تمام سیستم خود را ارتقا دهید.
برای هر نسلی از CPU، شما می‌توانید مادربردهایی با چیپست‌های رده‌بالا، میان‌رده، رده‌پایین و یا حتی پرچم‌دار تهیه نمایید. امروزه دیگر نیازی نیست در همه موارد مادربردهای پرچم‌دار اینتل و یا AMD را تهیه کنید؛ چرا که مادربردهای میان‌رده نیز، غالبا از قابلیت‌ها و امکانات مشابه برخوردار هستند.

سخن پایانی 

انتخاب پردازنده برای کامپیوتر از اهمیت چشمگیری برخوردار می‌باشد همانطور که گفته شد، پردازنده مغز یک سیستم و بخش حیاتی آن به حساب می‌آید. در صورتی که مایل به ارتقای CPU سیستم خود هستید و قصد تعویض آن را دارید، اول از همه باید اطلاعات کافی برای انتخاب یک مورد مناسب را دارا باشید و نکات مهم خرید پردازنده یک گزینه مناسب را بدانید. حتما مواردی مثل ریزمعماری و نسل پردازنده و همچنین تعداد هسته‌ها را در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که مادربرد باید با CPU تهیه شده سازگاری داشته باشد.

به عنوان نکته آخر یادآور شویم که اگر تفاوت زیادی بین دو نسل پردازنده وجود نداشت ولی تفاوت قیمتی بالا بود، خوب است نسل قدیمی‌تر ولی با تعداد هسته بیش‌تر را تهیه نمایید؛ ولی اگر تفاوت نسل جدید چشمگیر بود و تغییر در ریزمعماری یا افزایش تعداد هسته داشت، دیگر خرید نسل قدیمی‌تر توصیه نمی‌شود. برای دریافت اطلاعات و خواندن مقالات بیش‌تر، به وب‌سایت بروزکالا مراجعه فرمایید.

سوالات متداول 

1 . پردازنده مناسب سیستم‌های معمولی خانگی چیست ؟
پردازنده اینتل مدل Core i3 12100 یکی از بهترین پردازنده‌های مناسب سیستم‌های معمولی خانگی است.

2 . آیا فرکانس بالا به معنای عملکرد بهینه پردازنده است ؟
خیر ؛ فرکانس بالا لزوماً به معنای عملکرد بهینه پردازنده نیست.

3 . پردازنده مناسب سیستم‌های گیمینگ چیست ؟
پردازنده Core i7 13700K Raptor Lake یکی از بهترین پردازنده‌ها برای سیستم‌های گیمینگ است.