تفاوت رم و هارد در کامپیوتر و لپتاپ چیست؟

شناخت قطعات مختلف کامپیوتر و لپتاپ و آگاهی از نوع کارکرد و تاثیر آن‌ها روی عملکرد کلی دستگاه مسئله‌ای بسیار مهم است، که در خرید وسایل الکترونیکی تاثیر به سزایی دارد. با این حال، بسیاری از افراد این آگاهی را نسبت به مهم‌ترین قطعات کامپیوتری ندارند. درنتیجه در هنگام خرید کامپیوتر یا لپتاپ با مشکلاتی مواجه شده و نمی‌توانند به درستی گزینه‌های روی میز را با معیارهای مشخص و مناسب بررسی و مقایسه کنند. به عنوان مثال، بسیاری از افراد متوجه تفاوت رم و هارد کامپیوتر نیستند و این دو قطعه را یکی می‌شمارند، حال آن‌که اگر دقت کنند، می‌بینند که به عنوان مثال در یک لپتاپ، حافظه رم ممکن است تنها 8 گیگ باشد، در حالی که ظرفیت هارد 500 گیگ است! از این جهت، در این مقاله از مجله بروزکالا قصد داریم به بررسی ماهیت و عملکرد هر یک از این قطعات و تفاوت رم و هارد دیسک بپردازیم.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:
- رم کامپیوتر چیست؟
- هارد دیسک کامپیوتر و انواع آن
- تفاوت‌های رم و هارد دیسک در کامپیوتر و لپتاپ

رم کامپیوتر چیست؟

RAM مخفف عبارت (Computer random access memory) به معنای حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. این قطعه در کامپیوتر و لپتاپ وظیفه ذخیره اطلاعات را به صورت کوتاه مدت دارد، برای این‌که دسترسی به آن‌ها را راحت‌تر سازد. از این جهت که کامپیوتر با بارگزاری هر برنامه، اطلاعاتی را از هارد دیسک به حافظه رم منتقل می‌کند تا بتواند در مدت بارگزاری از آن‌ها راحت‌تر استفاده کند، ظرفیت رم کامپیوتر شما تاثیری مستقیم روی عملکرد سیستم و سرعت بارگزاری برنامه‌ها دارد. 

رم بخش بسیار مهمی از هر کامپیوتر است، که با ظرفیت‌های مختلفی درون لپتاپ‌ها تعبیه شده و در بازار پیدا می‌شود. به طور معمول ظرفیت انواع رم‌ کامپیوتر بین 4 تا 16 گیگابایت هستند. برای انتخاب ظرفیت رم، شما باید به نیاز خود توجه کنید. باید بدانید که چه استفاده‌هایی از لپتاپ و کامپیوتر خود خواهید داشت و برای انجام آن کارها به چه میزان حافظه نیاز دارید، چرا که شاید برای استفاده‌های معمولی، رم‌های با حافظه کم جوابگوی نیاز شما باشند، اما برای انجام کارهای پیشرفته‌تر مثل برنامه نویسی، گیمینگ و ... سرعت کارکرد سیستم پایین آمده و کار شما را با دشواری و اختلال مواجه می‌کند. از این رو، مهم است که بهترین و مناسب‌ترین حافظه رم را برای نیاز دستگاه خود انتخاب کنید. 

 

هارد دیسک کامپیوتر و انواع آن

هارد دیسک سخت افزاری است که برای ذخیره و مدیریت انواع اطلاعات در کامپیوتر و لپتاپ است؛ به بیان ساده‌تر، هارد دیسک حافظه بلند مدت دستگاه شما است و اگر در سیستمی وجود نداشته باشد، هیچ اطلاعاتی از جمله سیستم عامل، داده‌های لازم و فایل‌های شخصی شما روی کامپیوتر ذخیره نمی‌شود و این اطلاعات با هر بار خاموش کردن سیستم، از بین می‌رود.

از آن‌جایی که فیلم‌ها، عکس‌ها، موسیقی و تمامی اسناد مورد نیاز شما روی هارد دیسک لپتاپ ذخیره می‌شود، بدیهی است که هر چه حافظه آن بیشتر باشد، مقدار اطلاعاتی که می‌توان روی آن ذخیره کرد، بیشتر است. علاوه بر ظرفیت هارد، مولفه دیگری که به هارد دیسک نسبت داده می‌شود، سرعت آن می‌باشد که به بیان ساده، سرعت جابه‌جایی مطالب را درون هارد توصیف می‌کند. این سرعت با تعداد " دور در دقیقه " بیان می‌شود و بیشتر هاردها دارای سرعت 5400 دور در دقیقه می‌باشند. اما هاردهایی با حافظه‌های بسیار زیاد و سرعت‌های بیشتر حدود 7200 و یا 10000 دور در دقیقه نیز وجود دارند، که برای استفاده افرادی طراحی شده‌اند که نیاز به حافظه بسیار بالا و سرعت پردازش غنی برای انجام کارهایشان هستند.

تفاوت رم و درایو

بیشتر بخوانید: هارد دیسک کامپیوتر چیست ؟

انواع هارد دیسک کامپیوتر

هارد دیسک کامپیوتر را از دو منظر می‌توان تقسیم بندی کرد؛

  1. دسته اول تقسیم بندی انواع هارد دیسک، به نوع داخلی و خارجی است. تمام لپتاپ‌ها و کامپیوترها دارای یک هارد دیسک داخلی هستند که به طور واضح، همان حافظه‌ای است که برای ذخیره دائمی اطلاعات به آن نیاز داریم. از طرفی، هاردهای خارجی نیز وجود دارند که به عنوان هارد اکسترنال شناخته شده و به صورت دستگاهی شبیه به فلش مموری اما با ظرفیت بسیار بالاتر، به کامپیوتر و لپتاپ متصل می‌شوند و می‌توان اطلاعات را در آن‌ها ذخیره کرد.
  2. نوع دوم تقسیم بندی انواع هارد دیسک کامپیوتر، تقسیم بندی آن به دو نوع هارد HDD و SSD می‌باشد.

هارد دیسک HDD: این نوع از هارد دیسک روی اکثر دستگاه‌های کامپیوتری خانگی و حرفه‌ای نصب شده است و معمول‌ترین نوع هارد دیسک می‌باشد. این نوع از هارد دیسک‌ها دارای چندین صفحه دیسک مانند آلومینیومی در داخل ساختار خود هستند، که این صفحات روی حسگر مخصوصی می‌چرخند و حاصل این چرخش، عملکرد صحیح هارد دیسک می‌باشد. سرعت این چرخش به طور مستقیم روی سرعت عملکرد هارد تاثیر دارد و این نوع از هارد دیسک‌ها می‌توانند تا 15000 دور در دقیقه سرعت داشته باشند.

هارد دیسک SSD: این عبارت مخفف ( Solid State Drive ) است. هارد دیسک‌های SSD هیچ قسمت متحرکی ندارند و اطلاعات آن‌ها روی حافظه فلش غیر فرار ذخیره می‌شوند، در نتیجه هیچ وقتی صرف تحرک قطعه متحرک نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود که سرعت این نوع از هارد دیسک‌ها در مقایسه با نوع HDD بسیار بیشتر باشد.
هارد SSD نسبت به نوع HDD سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف کرده و صدای کمتری نیز تولید می‌کند، با این حال به دلیل قیمت بالای آن و مقرون به صرفه نبودن، برای مصارف معمولی و در کامپیوترها و لپتاپ‌های خانگی استفاده نشده و فقط برای استفاده‌های بسیار حرفه‌ای کاربرد دارند.

پیشنهاد مطالعه: حافظه SSD چیست ؟


تفاوت‌های رم و هارد دیسک در کامپیوتر و لپتاپ

با خواندن ویژگی‌ها و کاربردهای دو قطعه، باید متوجه اصلی‌ترین تفاوت حافظه و رم شده باشید؛ رم محل ذخیره دائمی اطلاعات نیست و وظیفه آن، ذخیره موقت داده‌هایی است که برنامه‌های مختلف یک کامپیوتر برای اجرا شدن به آن نیاز دارند. در نتیجه، رم و سرعت آن هیچ ربطی به مقدار فایل‌های ذخیره شده روی کامپیوتر شما ندارد و وظیفه ذخیره دائمی حجم بالای فایل‌ها، ویدیوها، عکس‌ها و ... بر عهده هارد دیسک می‌باشد.
این دو قطعه تفاوت‌های دیگر نیز دارند، که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1 . نوع حافظه

همان‌طور که گفته شد، تفاوت اصلی بین هارد دیسک و حافظه رم در نوع حافظه و مدل ذخیره سازی در هر کدام است. هارد دیسک دارای حافظه دائمی است، به این معنا که اطلاعات روی هارد دیسک پس از خاموش شدن کامپیوتر حفظ می‌شوند و در دسترس خواهند بود. این در حالی است که حافظه RAM دارای حافظه موقتی است و پس از خاموش شدن کامپیوتر، اطلاعات روی آن پاک می‌شود.

2 . ظرفیت حافظه

هارد دیسک دارای ظرفیت بالاتری نسبت به حافظه رم می‌باشد، چرا که وظیفه آن ذخیره کردن حجم بسیار بالاتری از اطلاعات و به صورت دائمی است. به عنوان مثال، هارد دیسک‌ها می‌توانند ظرفیتی تا ۴ ترابایت و حتی بیشتر داشته باشند، در حالی که حافظه رم معمولاً تا 16 یا در نهایت گیگابایت ظرفیت دارد. 

3. سرعت دسترسی به اطلاعات

بدیهی است که حافظه رم سریع‌تر از هارد دیسک به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا می‌کند، چرا که عملکرد حافظه رم تنها در حالت روشن بودن کامپیوتر انجام می‌شود و از آن‌جا که بارگزاری اطلاعات مورد نیاز اجرای هر برنامه بر عهده رم می‌باشد، این قطعه وظیفه دارد این اطلاعات را با بیشترین سرعت و در کمترین زمان، در اختیار برنامه بگذارد. چرا که دسترسی سریع برنامه به این اطلاعات بسیار مهم است. این در حالی است که هارد دیسک در مقایسه با حافظه رم کندتر است و زمان بیشتری برای دسترسی به اطلاعات نیاز دارد.

4. قابل حمل بودن

در مقایسه هارد و رم باید گفت هارد دیسک‌ها قابل حمل بوده و می‌توان آن‌ها را به راحتی به دستگاه‌های دیگر منتقل کرد و در عین حال، هاردهای اکسترنالی هم وجود دارند که به طور کل از دستگاه بیرون بوده و نیاز ندارند برای ذخیره اطلاعات داخل بدنه اصلی دستگاه نصب شوند. این در حالی است که حافظه رم همواره باید درون کامپیوتر بوده و به صورت مستقیم به پردازنده متصل باشد و نمی‌توان آن را به دستگاه‌های دیگر منتقل کرد.

5. استفاده در کاربردهای مختلف

هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات و فایل‌های بزرگ مناسب است، در حالی که حافظه رم برای اجرای برنامه‌ها و فرآیندهای کامپیوتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، برای ذخیره بازی‌های رایانه‌ای با گرافیک بالا و فایل‌های ویدئویی با کیفیت بالا، نیاز به هارد دیسک با ظرفیت بالا و سرعت خواندن و نوشتن بالا است، در حالی که برای اجرای این بازی‌ها، نیاز به حافظه رم با ظرفیت بالا و سرعت بالا است.

6. قیمت

هارد دیسک‌ها در مقایسه با حافظه رم ارزان‌تر هستند و رم‌ها به طور معمول از قیمت‌های بسیار بالاتری برخوردارند، چرا که روند تولید آن‌ها نیازمند ظرافت بیشتر بوده و روند سخت‌تری دارد.

پیشنهاد مطالعههارد مناسب برای کامپیوتر

سخن پایانی

در این مقاله با تفاوت هارد دیسک و رم آشنا شدیم و دانستیم که هارد دیسک و حافظه RAM هر کدام وظایفی متفاوت و جدا از هم دارند. اما برای عملکرد بهینه کامپیوتر و لپتاپ، هر دو باید در سیستم وجود داشته باشند و کار خود را به خوبی انجام دهند. در غیر این صورت، عملکرد سیستم با مشکل روبه‌رو می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که برای کاربردهای مختلف، نیاز به انواع مختلف هارد دیسک و رم، با حافظه و سرعت متفاوت است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن محصولات می‌توانید به وب سایت بروزکالا مراجعه کنید.

 

سوالات متداول:

1 . فایل‌های شخصی من از روی کامپیوتر پاک شده است، آیا رم کامپیوتر دچار مشکل شده؟

خیر، به احتمال زیاد مشکل از هارد دیسک کامپیوتر شما است. بهتر است در اسرع وقت دستگاه خود را به یک متخصص نشان دهید.

2 . آیا سرعت کم بارگزاری لپتاپ من به خاطر حجم زیاد ویدیوهایی است که در آن ذخیره کردم؟

خیر، سرعت بارگزاری برنامه‌ها به حافظه رم بستنی دارد و ویدیوهای شما روی هارد دیسک ذخیره می‌شود. ممکن است رم لپتاپ شما دچار مشکل شده باشد.

3 . چند نوع هارد دیسک وجود دارد؟

هارد دیسک به دو نوع اینترنال و اسکترنال و همچنین به دو دسته HDD و SSD تقسیم می‌شود.

4 . آیا رم هم مثل هارد دیسک نوع اکسترنال دارد؟

خیر، حافظه رم تنها داخل سیستم کامپیوتری تعبیه می‌شود و نوع اکسترنال آن وجود ندارد.