لپ تاپ بخریم یا تبلت؟

لپ تاپ یا تبلت کدام بهتر است؟ خیلی از افراد به دنبال جواب این پرسش هستند که لپ تاپ بهتر می تواند نیازهای آنها را برآورده کند یا تبلت. هر دوی این دستگاه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای انجام تنوع گسترده ای از کارها مناسبند. در مقاله تبلت بهتر است یا لپ تاپ هردو را با هم مقایسه کرده ایم و به مزایا و معایب هر یک اشاره کرده ایم تا به شما کمک کنیم که انتخاب درستی داشته باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • مقایسه لپ تاپ و تبلت
  • مزایا و معایب لپ تاپ و تبلت
  • لپ تاپ برای گیمینگ مناسب تر است یا تبلت؟
  • لپ تاپ یا تبلت؛ در نهایت کدام یک انتخاب بهتری است؟

مقایسه لپ تاپ و تبلت

قابلیت حمل

اگر چه هر دو نوع دستگاه برای این هدف طراحی شده اند که بتوانید آنها را همه جا همراه خود ببرید، اما تبلت ها در مقایسه با لپ تاپ ها خیلی سبک تر هستند. تبلت ها را تقریبا می توانید داخل هر کیفی قرار دهید، اگر چه توصیه می کنیم از کاور برای محافظت از صفحه نمایش تبلت استفاده کنید. این در حالیست که بهتر است برای محافظت از لپتاپ اقدام به خرید کیف لپ تاپ مخصوص نگهداری و حمل کنید. علاوه بر این، لپ تاپ هایی که اجزای قوی تری دارند نیاز به خرید کول پد لپ تاپ دارند که این امر باعث شده به وزن آنها افزوده شود. به همین خاطر به دلیل اندازه کوچک تر و وزن کمتر، حمل تبلت (به خصوص برای مسافرت) بسیار راحت تر از لپ تاپ است.

اندازه و وضوح (رزولوشن) صفحه نمایش

نکته دیگر در پاسخ به لپ تاپ بهتر است یا تبلت ؟ در حقیقت باید دو عامل کلیدی را در نظر بگیریم: اندازه و رزولوشن. لپ تاپ ها به علت داشتن فریم های بزرگ تر، نمایشگرهایی با اندازه بزرگ تری دارند. اندازه صفحه نمایش لپ تاپ ها می تواند از ۱۰ اینچ تا ۲۰ اینچ متفاوت باشد. اما برای تبلت، اندازه صفحه نمایش از ۵ اینچ تا ۱۳ اینچ متفاوت خواهد بود. محبوب ترین اندازه صفحه نمایش لپ تاپ حدود ۱۴ اینچ است، در حالی که محبوب ترین اندازه صفحه نمایش تبلت نصف آن (یعنی حدود ۷ اینچ) است. این به این علت است که در دست گرفتن تبلت هایی که صفحه نمایش بزرگ تری دارند، دشوارتر است. و همچنین لپ تاپ هایی که صفحه نمایش ۲۰ اینچی دارند بزرگ، حجیم و جاگیر خواهند بود (اما برخی از کاربران به این لپ تاپ ها نیاز خواهند داشت).

به طور کلی زمانی که صحبت از اندازه نمایشگر می شود، همه چیز به این بستگی دارد که می خواهید از لپ تاپ یا تبلت برای چه هدفی استفاده کنید. از نظر رزولوشن نیز نمایشگر کوچک تر تبلت، تراکم پیکسلی بالاتری را ارائه می دهد، به این معنا که تصویر نمایش داده شده واضح تر خواهد بود و پیکسل های جداگانه خیلی قابل مشاهده نخواهند بود. کیفیت رزولوشن نمایشگر تبلت ها و لپ تاپ های پایین رده، مشابه دستگاه های بالا رده نخواهد بود. با این حال، اگر می خواهید از تبلت یا لپ تاپ تان برای کارهای ساده ای همچون وب گردی استفاده کنید، این موضوع خیلی مهم نیست. در نهایت، لپ تاپ ها اندازه نمایشگر بزرگ تری دارند ولی رزولوشن نمایشگر تبلت ها (در مقایسه با لپ تاپ های هم قیمت) بالاتر است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در تعیین قیمت تبلت

لپ تاپ بهتره یا تبلت

عمر باتری

از نظر عمر باتری، تبلت ها معمولا با فاصله زیادی برنده این رقابت هستند. چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد. اول این که، قطعات سخت افزاری داخل تبلت نسبت به قطعات لپ تاپ، به انرژی کمتری نیاز دارند. دوم این که تبلت (نسبت به اندازه کلی ای که دارد)، دارای باتری بسیار بزرگ تری نسبت به لپ تاپ است. اگرچه باتری لپ تاپ ظرفیت بالاتری نسبت به باتری تبلت دارد، اما دوام باتری آن از باتری تبلت کمتر است. این به این دلیل است که لپ تاپ قابل حمل است و سخت افزار آن انرژی بسیار بیشتری مصرف می کنند.

تست های زیادی در خصوص مقایسه عمر باتری لپ تاپ ها و تبلت ها انجام شده اند. از آنجایی که انواع مختلفی از لپ تاپ و تبلت در دسترسند، نمی توان به طور دقیق گفت که عمر باتری هر یک از این دستگاه ها چقدر است. اما می توان گفت که به طور متوسط، عمر باتری لپ تاپی که فقط برای وب گردی استفاده می شود بین ۴ الی ۸ ساعت دوام می آورد، در حالی که عمر باتری تبلتی که برای همین هدف مورد استفاده قرار می گیرد ​​حداقل ۱۰ ساعت خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت های سامسونگ

فضای ذخیره سازی لپ تاپ یا تبلت

فضای ذخیره سازی یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. از این نظر، معمولا لپ تاپ ها همیشه حرف اول را می زنند. در حال حاضر، ارزان ترین لپ تاپ ها معمولا با یک درایو هارد دیسک (HDD) با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا یک درایو حالت جامد (SDD) با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت عرضه می شوند که هر دو، از ظرفیت اکثر تبلت ها بیشترند. به طور کلی، حافظه داخلی تبلت های دو سال گذشته از ۸ گیگابایت تا ۲۵۶ گیگابایت متغیر است. اگر چه برخی از مدل های بالا رده و گران قیمت ممکن است تا ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت حافظه داخلی داشته باشند. با این حال، فضای ذخیره سازی پیش فرض همه چیز نیست و باید در نظر بگیرید که آیا فضای ذخیره سازی دستگاه قابل افزایش است یا خیر.

ظرفیت ذخیره سازی بسیاری از تبلت ها (به جز آیپدهای اپل) را می توان به راحتی و با کمک یک کارت حافظه microSD نسبتا ارزان قیمت افزایش داد. ظرفیت این کارت حافظه ها از ۱ گیگابایت شروع می شود، اما در حال حاضر کارت حافظه های دارای ظرفیتی تا ۱ ترابایت نیز در دسترسند. اگر چه حداکثر ظرفیت پشتیبانی از کارت حافظه، از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است. در مورد لپ تاپ ها، گزینه های بیشتری برای ارتقاء حافظه در دسترس هستند. با این که بسیاری از لپ تاپ ها دارای رم ریدر (Memory Card Reader) هستند، اما فضای ذخیره سازی اکسترنال (خارجی) محبوب ترین گزینه برای لپ تاپ است. به طور کلی، هارد درایوهای اکسترنال معمولا همراه با SSD  اینترنال استفاده می شوند، زیرا می توانند حجم زیادی از فضای ذخیره سازی را با قیمت ناچیزی در هر گیگابایت ارائه دهند.

در عین حال برای افرادی که به دنبال هارد اکسترنال با کارآیی بالا هستند، SSDهای اکسترنال نیز یک گزینه مناسب هستند. علاوه بر این، می توانید درایو ذخیره سازی اینترنال را در اکثر لپ تاپ ها ارتقا دهید، چیزی که در تبلت ها ممکن نیست. در مجموع، از نظر ظرفیت ذخیره سازی، لپ تاپ انتخاب بهتری است، زیرا ظرفیت و سرعت SSD آن نسبت به عملکرد حافظه تبلت بهتر است. به علاوه فرد در هر زمانی در آینده می تواند برای افزایش فضای ذخیره سازی لپ تاپ از گزینه های ذخیره سازی اکسترنال ارزان قیمت استفاده کند. از طرف دیگر، گاهی فرد به حافظه داخلی زیادی نیاز ندارد و تبلت می تواند انتخاب مناسبی برای او باشد. همانطور که می دانید سیستم عامل ها و اپلیکیشن های موبایل، فضای زیادی را اشغال نمی کنند. بنابراین، معمولا ۳۲ الی ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی همراه با فضای ذخیره سازی ابری می تواند به خوبی نیازهایتان را برآورده کند (مگر این که بخواهید تبلت تان را با فایل های رسانه ای پر کنید). در این شرایط خرید موبایل یا تبلت انتخاب بهتری است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه تبلت را آپدیت کنیم

خرید لپ تاپ و تبلت از بروزکالا

دوربین لپ تاپ یا تبلت

هم تبلت ها و هم لپ تاپ ها مجهز به دوربین های داخلی هستند، اگر چه تبلت ها معمولا در این زمینه برتری دارند. تبلت ها با دوربین جلو و عقب عرضه می شوند و کیفیت دوربین آنها اغلب نسبت به لپ تاپ هایی با قیمت مشابه بیشتر است. این به این علت است که تبلت ها بسیاری از ویژگی های تلفن های هوشمند را دارند. از طرف دیگر تنها تعداد کمی از لپ تاپ ها دوربین عقب دارند. اگر چه برخی از مدل های لپ تاپ دارای دوربین عقب هستند، اما بیشتر لپ تاپ ها فقط یک دوربین دارند: دوربین جلویی که برای تماس های ویدیویی استفاده می شود.

همانطور که در قسمت بالا ذکر شد، کیفیت دوربین لپ تاپ (خصوصا در لپ تاپ های ارزان قیمت تر) خیلی خوب نیست. تبلت ها در این زمینه عملکرد بهتری دارند و دوربین های بهتری را با قیمت کمتر ارائه می دهند. با این حال، باید به خاطر بسپارید که تنها تبلت های گران قیمت تر دارای دوربینی به خوبی دوربین هایی هستند که در اکثر گوشی های میان رده و پرچم دار یافت می شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه استعلام اصالت یا رجیستری تبلت

قابلیت اتصال

هم لپ تاپ ها و هم تبلت ها معمولا مجهز به Wi-Fi و بلوتوث هستند. این قابلیت برای اتصال به اینترنت و دستگاه های خاص همچون چاپگرها و سایر لوازم جانبی ضروری است. به علاوه تبلت اغلب از اتصال به شبکه تلفن همراه از طریق سیم کارت پشتیبانی می کند، اما معمولا لپ تاپ این گونه نیست. وقتی صحبت از پورت های فیزیکی می شود، لپ تاپ های مدرن دارای پورت های بیشتری نسبت به تبلت هستند. به عنوان مثال، معمولا لپ تاپ دارای یک پورت HDMI برای اتصال به یک نمایشگر بزرگ تر یا نمایشگر تلویزیون است. علاوه بر این، لپ تاپ ها معمولا یک پورت اترنت، جک های صوتی و چندین پورت USB در فرمت USB 3.0 یا USB-C دارند.

صفحه کلید

لپ تاپ ها دارای یک صفحه کلید سرخود هستند که کار تایپ را راحت تر کرده است. از طرف دیگر اکثر تبلت ها صفحه کلید فیزیکی ندارند و به صفحه کلیدهای لمسی مجازی متکی هستند. برخی از افراد علاقه ای به صفحه کلید مجازی ندارند، این در حالیست که برخی دیگر با این صفحه کلیدها مشکلی ندارند. به طور کلی اگر زیاد تایپ می کنید، به یک صفحه کلید فیزیکی نیاز دارید. صفحه کلیدهای جداگانه ای برای برخی از مدل های تبلت وجود دارند. اگر چه این صفحه کلیدها به خوبی صفحه کلید فیزیکی لپ تاپ نیستند اما عملکرد خوبی دارند. علاوه بر این، امروزه می توانید تبلت های دوکاره ای را خریداری کنید که دارای صفحه کلید قابل جدا شدن هستند.

عملکرد لپ تاپ یا تبلت

عملکرد، به قیمت و این که دستگاه برای چه هدفی استفاده می شود بستگی دارد. معمولا در بازه های قیمتی پایین تر، تبلت ها از نظر عملکرد تقریبا با لپ تاپ هایی که قیمت مشابهی دارند برابری می کنند، اما هر چه قیمت ها بالاتر می رود این شکاف نیز بیشتر می شود. به طور کلی لپ تاپ همیشه قدرتمندتر از تبلت است و می توانید کارهای پیچیده تری را با آن انجام دهید. مقایسه دقیق و جامع تبلت و لپ تاپ از نظر عملکرد آسان نیست. اما با توجه به این که لپ تاپ ها قدرت پردازش بالاتر و قابلیت های بسیار بیشتری نسبت به تبلت ها دارند، می توان گفت که نسبت به هزینه ای که صرف می کنید، لپ تاپ عملکرد بهتری را در اختیارتان قرار خواهد داد.

 

لپ تاپ بهتره یا تبلت

سیستم عامل و نرم افزار

تبلت ها و لپ تاپ ها از نظر نرم افزار نیز با هم خیلی متفاوتند. امروزه، اکثر تبلت ها از سیستم عامل iOS یا Android استفاده می کنند، اگر چه سیستم عامل Fire که توسط شرکت آمازون ایجاد شده و مبتنی بر اندروید است نیز در تبلت های پایین رده Fire یافت می شود. لپ تاپ ها نیز از همان سیستم عامل هایی استفاده می کنند که رایانه های رومیزی استفاده می کنند: Windows، macOS و Linux. اگر بخواهیم تفاوت بین سیستم عامل های تبلت و لپ تاپ را در یک جمله بیان کنیم باید گفت که: سیستم عامل های تبلت ساده هستند و استفاده از آنها آسان است، اما سیستم عامل های لپ تاپ قابلیت های بیشتری دارند و به طیف وسیع تری از نرم افزارهای قدرتمند دسترسی دارند.

در حقیقت یکی از مهم ترین دلایلی که خیلی از افراد تبلت را جایگزین ضعیفی برای لپ تاپ یا رایانه های رومیزی می دانند این است که سیستم عامل های تبلت با محدودیت هایی همراه هستند. به عنوان مثال اگر یک نسخه از برنامه های لپ تاپ، برای تبلت دسترس باشد، آن اپلیکیشن برخی از ویژگی هایی که در نسخه دسکتاپ موجود هستند را ندارد. به این ترتیب، در این زمینه سیستم عامل های لپ تاپ که بسیار قدرتمندتر هستند، برنده میدان هستند.

بیشتر بخوانید: علت دیر شارژ شدن تبلت

قیمت لپ تاپ یا تبلت

بهتر است قبل از خرید تبلت یا لپ تاپ مناسب، در قدم اول بودجه ای که دارید را در نظر بگیرید. وقتی صحبت از قیمت می شود، معمولا تبلت ها از بازه قیمتی بسیار پایین تری نسبت به لپ تاپ ها شروع می شوند. لپ تاپ ها گاهی قیمت بسیار بالایی دارند خصوصا اگر می خواهید لپ تاپی را خریداری کنید که بتواند عملکردهای گوناگونی را ارائه دهد. هر چه سرعت پردازش، گرافیک و فضای ذخیره سازی لپ تاپ بیشتر باشد، قیمت لپ تاپ و جانبی نیز بالاتر خواهد بود. لپ تاپ ها همچنین در دراز مدت نیز هزینه بیشتری دارند زیرا اگر نتوانید آنها را ارتقا دهید، در نهایت منسوخ می شوند و باید در مدت زمان کوتاه تری یک لپ تاپ جدید بخرید. همچنین علاوه بر این که تبلت ها به طور کلی ارزان تر هستند، معمولا عملکرد یک تبلت ارزان قیمت بهتر از یک لپ تاپ ارزان قیمت است. 

امنیت

به لطف سیستم بسته ای که تبلت دارد و احتمال نفوذ عوامل خارجی به دستگاه را دشوار کرده، احتمال این که ویروس یا بدافزار در تبلت تان یافت شود، خیلی پایین است. از طرف دیگر سیستم عامل ویندوز در لپ تاپ، به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارد، معمولا هدف ویروس ها یا بدافزارها قرار می گیرد و بنابراین به یک نرم افزار امنیتی نیاز دارد. سیستم عامل macOS نیز در حال حاضر شاهد حملات دیگری است، بنابراین کاربران اپل باید خیلی مراقب باشند. اگر چه از نظر امنیت در خصوص ویروس ها، تبلت ها گزینه ایمن تری هستند، اما حتی تبلت ها هم از ایمیل های جعلی، فیشینگ، یا حمله مرد میانی (man in the middle attacks) در امان نیستند. بنابراین، حتی در صورت استفاده از تبلت هم باید مراقبت امنیت دستگاه تان باشید.

لپ تاپ یا تبلت

مزایا و معایب لپ تاپ و تبلت

لپ تاپ

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگ (اندازه متوسط: ۱۵.۶ اینچ)
  • دارای کیبورد با اندازه استاندارد و مناسب
  • دارای اجزای خنک کننده ضروری: فن های داخلی، هیت سینک (گرماگیر)، تهویه هوا

معایب

  • قیمت بالا
  • صفحه نمایش در معرض آسیب قرار دارد.
  • سخت افزار لپ تاپ به ارتقاء مکرر نیاز دارند.
  • هزینه های نگهداری و تعمیر لپ تاپ ممکن است بالا باشند.

تبلت

مزایا

  • قطعات تبلت انرژی کمی مصرف می کنند.
  • هر دو دوربین جلو و عقب رزولوشن بالایی دارند.
  • برای اتصال به شبکه تلفن همراه با سیم کارت سازگار است.
  • دستگاهی چند منظوره است (دارای سیستم موقعیت یابی جهانی [GPS]، قابل استفاده به عنوان صفحه طراحی مجازی و غیره)

معایب

  • تعمیر کردن آن می تواند پیچیده باشد.
  • ظرفیت ذخیره سازی آن محدود است.
  • هیچ سیستم خنک کننده با کیفیت بالایی در تبلت وجود ندارد.
  • پردازنده های آن عملکرد ضعیف تری دارند.

لپ تاپ برای گیمینگ مناسب تر است یا تبلت؟

تبلت ها "واقعیت افزوده" را ارائه می دهند که مجموعه ای از لایه های مجازی است که فضایی شبیه دنیای واقعی را شبیه سازی می کنند. مزیت دیگری که تبلت دارد بازخورد لرزشی این دستگاه است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد که هنگام بازی با تبلت، بیشتر مشغول و غرق در بازی شوید. ممکن است انجام برخی از بازی های معمولی روی تبلت سرگرم کننده و رضایت بخش باشد، اما لپ تاپ ها و رایانه های شخصی دارای گرافیک و گیم پلی (محیط بازی) بهتری هستند.

حتی اگر لپ تاپ تان بالا رده نباشد، باز هم قدرت پردازشی بالاتری نسبت به اکثر تبلت ها دارد. بسیاری از لپ تاپ های گیمینگ مدرن دارای قطعات قدرتمندی هستند که سطح بالاتری از تجربه گیمینگ را برای شما فراهم می کنند. چند نمونه از این قطعات عبارتند از:

  • پردازنده مرکزی اینتل Core i7-6700HQ
  • پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce GTX 1060
  • پورت HDMI 1.3

آیپدها و تبلت های اندرویدی برای برخی از بازی ها همچون پابجی (PUBG) و فورتنایت (Fortnite) عملکرد خوبی دارند. برای بازی های پیشرفته تری مانند Call of Duty، StarCraft 2، World of Warcraft و تقریبا تمام بازی های چند نفره، ویندوز (یا یک کنسول بازی) راه حل بهتری است. البته به خاطر داشته باشید که برای اجرای بازی های تریپل ای (AAA) به یک لپ تاپ بالا رده نیاز دارید، زیرا لپ تاپ های ارزان قیمت تر قدرت پردازشی برای اجرای چنین بازی هایی با گرافیک ویژه را ندارند.

نتیجه گیری: لپ تاپ یا تبلت؟ در نهایت کدام یک انتخاب بهتری است؟

همانطور که می بینید، تبلت ها و لپ تاپ ها دستگاه های بسیار متفاوتی هستند. البته با توجه به این حقیقت که این دو دستگاه برای اهداف گوناگونی طراحی شده اند، جای تعجب نیست. استیو جابز هنگام معرفی آیپد اظهار کرد که تبلت ها برای پر کردن فضای بین گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها به وجود آمده اند و هدف آنها این است که برخی از کارهای خاص را بهتر از هر دوی این دستگاه ها انجام دهند.

بهتر است لپ تاپ بخرید اگر:

  • شغل تان به ویرایش متن و کدگذاری محتوای صوتی و تصویری نیاز دارد.
  • برای تصاویر، فیلم ها و فایل های پر حجم به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید.
  • به دنبال یک دستگاه همه کاره هستید که برای استفاده توسط کل اعضای خانواده مناسب باشد.
  • کارهای حرفه ای زیادی انجام می دهید (همچون استفاده از اکسل، نرم افزارهای کنفرانس و غیره).

بهتر است تبلت بخرید اگر:

  • فقط فعالیت های معمولی (همچون تماشای ویدیو، بازی های موبایل، گوش دادن به موسیقی و غیره) را انجام می دهید.
  • به دنبال یک گزینه مقرون به صرفه تر هستید.
  • اگر کارتان در دفتر و یک محیط ثابت نیست (همچون گارسون رستوران) و به دستگاهی نیاز دارید که حمل آن آسان باشد.

انتخاب دستگاه مناسب، تا حد زیادی به نیازها و سلیقه شخصی تان بستگی دارد. در کل، یک GPU اکسترنال می تواند هر لپ تاپی با یک CPU را به اندازه کافی قدرتمند کند که به عنوان یک دستگاه گیمینگ قابل استفاده باشد. اما باز هم به علت محدودیت های پهنای باند، عملکرد لپ تاپ نمی تواند به خوبی زمانی باشد که GPU را روی رایانه رومیزی نصب می کنید. علاوه بر این، قابلیت های نرم افزارهای حرفه ای همچون Adobe Photoshop در دستگاه های تلفن همراه و تبلت ها کاملا محدود هستند، بنابراین اگر یک فرد حرفه ای هستید و به تمام قابلیت های این نرم افزارها نیاز دارید، یک لپ تاپ رده بالا باید اولین انتخاب شما باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاه اینترنتی بروزکالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

کدام دستگاه برای یادداشت برداری مناسب تر است؟

اگر دانشجو هستید و به یک دستگاه ساده و سبک وزن برای یادداشت برداری نیاز دارید که بتوانید آن را به راحتی در کوله پشتی تان حمل کنید، تبلت می تواند یک ابزار عالی برای شما باشد. اگر به یادداشت برداری از معادلات یا رسم در ریاضی نیاز دارید، رابط صفحه نمایش لمسی تبلت می تواند برای شما مفید باشد.

آیا می توانم با استفاده از تبلت تماس برقرار کنم؟

بله، بسیاری از تبلت ها سیم کارت خور هستند و می توانید با استفاده از سیم کارت، تماس تلفنی و تماس تصویری برقرار کنید، پیامک ارسال کنید و از اینترنت استفاده کنید. با این حال به علت اندازه بزرگ تبلت نمی توان از آن به عنوان تلفن همراه استفاده کرد.

بهتر است نقاشان از تبلت استفاده کنند یا لپ تاپ؟

اگر به طراحی و نقاشی علاقمندید می توانید این کار را بر روی تبلت هایی با صفحه نمایش بزرگ انجام دهید. با این حال، اگر به دنبال یک لپ تاپ مناسب برای طراحی هستید، خرید یک لپ تاپ قابل جدا شدن ایده بهتری نسبت به لپ تاپ هایی است که قابل تبدیل هستند و صفحه کلید آنها به قسمت عقب خم می شود. زیرا می خواهید صفحه نمایش را در دست تان نگه دارید، بدون این که صفحه کلید و تاچ پد در پشت آن جمع شوند و دست تان را خسته کنند.