بررسی 7 مورد از دلایل کند شارژ شدن تبلت

"چرا تبلت من انقدر دیر شارژ می شود؟" این احتمالاً سوالی است که شما بارها از خود پرسیده‌ و بعد هم، کلافه از این اتفاق به دنبال راه هایی برای سریع تر شارژ شدن تبلت گشته‌اید. پایین بودن سرعت شارژ دستگاه های هوشمند یک مشکل بزرگ است، زیرا امروزه نه فقط من و شما بلکه اکثر افراد نمی توانند مدت زیادی از دستگاه های هوشمند خود دور بمانند! کند بودن سرعت شارژر، نه تنها زمان زیادی را هدر می دهد، بلکه سبب هدر رفتن انرژی زیادی نیز می‌ شود. به همین خاطر زندگی پر سرعت مدرن را با مشکل مواجه می کند. ما در این مقاله از فروشگاه اینترنتی بروزکالا قصد داریم به شما کمک کنیم تا رایج ترین علل تاخیر در شارژ شدن تبلت را شناسایی کنید. همچنین می توانید در این فروشگاه با خیالی آسوده به خرید آنلاین تبلت بپردازید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • علل دیر شارژ شدن تبلت
  • راه هایی برای سریع تر شارژ شدن تبلت

7 علت اصلی دیر شارژ شدن تبلت

می‌توان گفت که علل اصلی دیر شارژ شدن تبلت گوناگون‌ و متنوع‌اند. با این همه، این موارد را می‌توان به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری ودر نتیجه به 7 علت اصلی محدود کرد. در ادامه این بخش می‌خواهیم به بررسی این 7 علت بپردازیم:

۱- لوازم جانبی نامناسب

در اکثر موارد، این که سرعت شارژ شدن تبلت نسبت به قبل کندتر شده است، ربطی به خود تبلت ندارد. در عوض ممکن است سیم یا آداپتور نامناسب یا ضعیف بودن منبع تغذیه، علت کند شارژ شدن تبلت تان باشد.

معمولا کابل های USB به خصوص در خانه هایی که کاربران و دستگاه های متعددی وجود دارند، خیلی زود از بین می روند. این کابل ها معمولا در معرض افتادن، خم شدن و قرار گرفتن در مکان های مختلف با تفاوت چشمگیر دما قرار دارند. حتی ممکن است به اشتباه روی آنها پا بگذارید. تمام این موارد می توانند به کابل آسیب بزنند. بنابراین، قبل از این که هر اقدام دیگری انجام دهید، بهتر است در قدم اول کابل را عوض کنید و ببینید که آیا با این کار مشکل برطرف می شود یا نه.

همچنین توصیه می شود که آداپتور را نیز تعویض کنید و ببینید که آیا این کار تفاوتی ایجاد می کند یا خیر. آیا حتی پس از این که یک گوشی جدید خریداری کردید باز هم به استفاده از همان آداپتور قدیمی تان ادامه می دهید؟ این کار اشتباه است و باید از یک آداپتور جدید استفاده کنید.

بهتر است از شارژرهایی که توسط شرکت های معتبر تولید شده اند استفاده کنید. شارژرهایی که همراه تبلت و گوشی ها عرضه می شوند بهترین انتخاب هستند. اگر از یک برند ناشناخته شارژر بخرید یا این که اقدام به خرید شارژر تبلت فیک کنید، در کمترین زمان متوجه خواهید شد که تبلت تان نمی تواند آنگونه که باید شارژ شود. قیمت تبلت نیز در این زمینه موثر است معمولا تبلت های ارزان قیمت، لوازم جانبی بی کیفیتی هم دارند.

بیشتر بخوانید: دلیل شارژ نشدن تبلت

۲- مشکلات پورت

کابل تنها چیزی نیست که در اثر شارژ روزانه با مشکل روبرو می شود. گاهی ممکن است پورت شارژ تبلت نیز آسیب ببیند. در این شرایط، نگاهی به پورت بیندازید تا ببینید آیا دچار خوردگی یا انسداد شده است یا نه. اگر چه معمولا مشکلات پورت علت دیر شارژ شدن تبلت نیستند، اما بهتر است این عامل را نادیده نگیرید.

برای بررسی پورت از یک چراغ قوه استفاده کنید. سعی کنید هر عامل خارجی‌ای (همچون پرز، گردوغبار و غیره) که مسیر پورت را مسدود کرده را پاک کنید. بهتر است خیلی مراقب باشید که به اجزای پورت آسیب نزنید. می توانید با احتیاط از یک خلال دندان پلاستیکی استفاده کنید تا هر گونه جسم خارجی را پاک کنید. استفاده از یک برس کوچک و نرم در داخل پورت نیز ایده خوبی است.

۳- برنامه های فعال در پس زمینه

تبلت هایی که دیر شارژ می شوند ممکن است زود هم شارژ خالی کنند. معمولا دلیل این اتفاق وجود برخی از برنامه های فعال در پس زمینه است. هم تبلت های اندروید و هم iOS، دارای ابزاری هستند تا بفهمید که چه برنامه هایی در حال اجرا در پس زمینه هستند. برای دستگاه‌هایی که سیستم عامل آنها اندروید است به منوی مصرف باتری (battery usage) بروید که در بخش Settings> Battery قرار گرفته است (یا ممکن است زیر بخش Device care باشد). در تبلت آیفون نیز Battery را در Settings انتخاب کنید تا ببینید کدام برنامه ها بیشترین مصرف باتری را دارند.

برخی از برنامه ها ممکن است مصرف باتری بالایی داشته باشند، زیرا اغلب به میزان بیشتری از آنها استفاده می کنید. در این بخش دنبال برنامه هایی بگردید که مدت زمان کمی از آنها استفاده می کنید اما مصرف باتری آنها به طرز مشکوکی زیاد است. زمانی که متوجه شدید برنامه نامناسب را پیدا کردید، آن را حذف کنید و ببینید عمر باتری و سرعت شارژ تبلت تان پیشرفتی می کند یا نه.

بیشتر بخوانید: از کجا تبلت ارزان بخریم؟

علل دیر شارژ شدن تبلت

۴- باتری قدیمی

اگر بیشتر از ۲-۳ سال است که تبلت تان را خریداری کرده اید و در طول این مدت به طور مکرر و زیاد از آن استفاده کرده اید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به تعویض باتری آن فکر کنید. باتری‌های لیتیوم یون، تا ابد قابل استفاده نیستند و فقط می توان آنها را برای چرخه های شارژ محدودی استفاده کرد. بنابراین، ممکن است باتری عامل کند شدن شارژ تبلت باشد.

اگر چه امروزه اکثر گوشی ها و تبلت ها پلمپ و پرسی هستند و باتری آنها قابل جابجایی نیست. اما اگر قسمت پشتی تبلت تان قابل جابجایی است، به راحتی می توانید یک باتری جایگزین بخرید و آن را تعویض کنید. با این حال، بهتر است قبل از انجام هر کاری تبلت تان را نزد یک تعمیرکار ببرید تا اطلاعات بیشتری را در مورد تعویض باتری دستگاه تان در اختیارتان قرار دهد.

۵- استفاده از تلفن در هنگام شارژ

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که حتی زمانی که گوشی یا تبلت تان در حال شارژ شدن است باید از آن استفاده کنید؟ پس شاید خود شما دلیل طولانی شدن پروسه شارژ شدن تبلت تان هستید. اپلیکیشن هایی همچون فیس بوک به این شناخته می شوند که عمر باتری دستگاه را کاهش می دهند. این امر خصوصا زمانی مشهود است که همزمان که دستگاه در حال شارژ است بخواهید پست هایی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در این شرایط برخی از دستگاه ها با این که بتوانند نیروی لازم را برای استفاده و شارژ شدن همزمان فراهم کنند مشکل دارند. به همین خاطر توصیه می کنیم زمانی که تبلت تان در حال شارژ است آن را زمین بگذارید و اجازه دهید با خیال راحت شارژ شود.

۶- اندازه نبودن کابل

حداقل یکبار برای همه ما پیش آمده که زمانی که می خواستیم شارژر را به دستگاه متصل کنیم، متوجه لق و شل شدن شارژر و بیرون آمدن آن از پورت شده ایم. این وضعیت می تواند پس از استفاده طولانی مدت برای کابل های اصلی هم اتفاق بیفتد. در این شرایط ممکن است نتوانید آسیب قابل مشاهده ای را ببینید، اما در حقیقت قسمت های داخلی شارژر از بین رفته اند یا با مشکل روبرو شده اند.

بیشتر بخوانید: چگونه تبلت خود را ریست کنیم؟

۷- به روز رسانی های نرم افزاری

اگر اخیرا یکی از نرم افزارهای تبلت تان را به روز رسانی کرده اید، ممکن است این موضوع روی سرعت شارژ یا عملکرد باتری تبلت تاثیر گذاشته باشد. اگر چنین مشکلی برای شما پیش آمده، منتظر رفع مشکل از سوی شرکت باشید. علاوه بر این می توانید به صورت دستی یا با بردن تبلت تان به مرکز تعمیرات تخصصی، نرم افزار را دانگرید (Downgrade) کنید و آن را به نسخه قبلی بازگردانید.

دلایل دیر شارژ شدن تبلت

راه هایی برای سریع تر شارژ شدن تبلت

این روش ها به شما کمک می کنند که سرعت شارژ تبلت تان را افزایش دهید:

۱- قابلیت های اتصال را خاموش کنید

قابلیت های اتصال مانند بلوتوث، GPS، وای فای و NFC برای این که بتوانند کار کنند از سخت افزار اختصاصی ای که در دستگاه تان وجود دارد استفاده می کنند. این وضعیت باعث می شود مصرف باتری افزایش پیدا کند و نرخ خالص شارژ کاهش پیدا کند. بنابراین، برای این که پروسه شارژ شدن دستگاه تان را تسریع بخشید، تمام قابلیت های اتصال غیر ضروری از جمله داده های تلفن همراه را خاموش کنید.

۲- حالت هواپیما را فعال کنید

علاوه بر خاموش کردن قابلیت های اتصال، می توانید حالت هواپیما را نیز فعال کنید. با انجام این کار تبلت، تلاش برای برقراری ارتباط با دکل های مخابراتی را متوقف می کند و دیگر نمی توانید تماس یا پیام متنی ارسال یا دریافت کنید. این کار داده های تلفن همراه را نیز غیرفعال می کند. این به این معناست که دیگر اعلانی دریافت نخواهید کرد. به همین خاطر اگر مدت زمان بسیار محدودی برای شارژ کردن تبلت دارید و می توانید مدتی را بدون داشتن آنتن و اینترنت سر کنید، می توانید این روش را امتحان کنید!

بیشتر بخوانید: چگونه تبلت را روت کنیم؟

۳- از حالت ذخیره باتری استفاده کنید

امروزه تقریبا هر گوشی و تبلت اندرویدی، به حالت ذخیره باتری مجهز شده است. فعال کردن حالت ذخیره باتری، به میزان قابل توجهی تعداد برنامه ها و فرآیندهای پس زمینه ای که سبب زود خالی شدن شارژ باتری می شوند را کاهش می دهد. از این رو، این حالت می تواند سرعت شارژ شدن را نیز افزایش دهد.

۴- از شارژ کردن تبلت با استفاده از لپ تاپ یا رایانه شخصی خودداری کنید

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا تبلت تان با اتصال به رایانه یا لپ تاپ خیلی کند شارژ می شود؟ این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که در وهله اول این پورت ها برای انتقال داده در نظر گرفته شده اند و قادر به تامین آمپر مورد نیاز برای شارژ سریع نیستند.

برای مثال، یک پورت USB 2.0 کامپیوتر می تواند حداکثر ۰.۵ آمپر فراهم کند و پورت USB 3.0 می تواند حداکثر نرخ شارژ ۰.۹  آمپر را ارائه دهد که خیلی کمتر از استانداردهای شارژ فعلی هستند. از طرف دیگر معمولا شارژرهای دیواری ۲ آمپری هستند. 

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم که تبلت رجیستر شده است؟

۵- در حین شارژ، از انجام کارهای پیشرفته با تبلت خودداری کنید

همانطور که گفته شد تا حد امکان باید سعی کنید که هنگام شارژ به هیچ عنوان از تبلت استفاده نکنید. اگر هنگام شارژ شدن تبلت، فیلم و ویدئو پخش کنید یا بازی هایی که گرافیک بالایی دارند را اجرا کنید، پروسه شارژ شدن مدت خیلی بیشتری طول خواهد کشید. در این شرایط ممکن است برخی از پورت ها برای تامین شارژ باتری کافی نباشند. در صورتی که تبلت به طور مکرر در این وضعیت قرار بگیرد، سرعت و کارایی شارژ شدن این دستگاه به طور جدی مختل می شود و عمر باتری آن کاهش پیدا می کند.

راه هایی برای سریع تر شارژ شدن تبلت

۶-  باتری را کالیبره کنید

معمولا کالیبراسیون باتری یک پدیده ناشناخته برای اکثر کاربران اندروید است، اما این پروسه با مزایای بسیار زیادی همراه است. این پروسه می تواند به سیستم عامل تبلت کمک کند که تخمین بهتری از عمر باتری داشته باشد. به علاوه اگر تبلت تان در حالی که هنوز مقداری از عمر باتری آن باقی مانده خاموش می شود، این پروسه می تواند باعث شود که سیستم عامل برای مدت طولانی تری کار کند.

در اینجا به نحوه کالیبره کردن باتری اشاره کرده ایم:

  • باتری را کاملا مصرف کنید.
  • برای تخلیه کامل شارژ، دست تان را روی دکمه پاور نگه دارید.
  • دستگاه تان را به شارژر وصل کنید و بدون این که آن را روشن کنید صبر کنید تا شارژ آن به ۱۰۰% برسد.
  • پس از این، دستگاه تان را روشن کنید. اگر باتری دوباره کمتر از ۱۰۰% بود اجازه دهید که دستگاه به شارژ شدن ادامه دهد تا زمانی که باتری پر شود.
  • حالا دستگاه تان را ریستارت کنید.
  • اگر باتری زیر ۱۰۰% شد، دوباره شارژر را وصل کنید و این پروسه را تکرار کنید تا تبلت بتواند حداکثر شارژ ممکن را بدون اتصال به برق داشته باشد.
  • پس از این که این کار را انجام دادید، اجازه دهید که یک بار دیگر باتری خالی شود.
  • و برای آخرین بار در حالی که دستگاه تان خاموش است آن را تا ۱۰۰% شارژ کنید.

حالا یک باتری کالیبره شده برای دستگاه اندروید تان دارید که تخمین بهتری را در مورد عمر باتری ارائه می دهد.

۷- به طور منظم پورت های شارژ را تمیز کنید

گردوغبار و آلودگی هایی که بین کانکتور تبلت و شارژر گیر می کنند را به طور منظم پاک کنید. می توانید برای این کار به آرامی در پورت ها فوت کنید تا آلودگی های ریز سریعا خارج شوند.

اگر انسداد بیش از حد است و نمی توان با فوت آن را برطرف کرد می توانید از اسپری هوای فشرده نیز استفاده کنید.

۸- تبلت تان را در دمای معمولی شارژ کنید

اگر دمای محیط بیش از حد بالا یا پایین باشد، مکانیسم حفاظت از دمای دستگاه فعال می شود. این مکانیسم باعث کاهش جریان شارژ می شود که در نتیجه آن سرعت شارژ نیز کاهش پیدا می کند.

توصیه می شود که تبلت تان را در دمای محیط بین ۰ تا ۵۰ درجه سانتیگراد شارژ کنید تا سرعت شارژ معمولی دستگاه حفظ شود.

۹- کابل شارژ را به موقع جدا کنید

زمانی که باتری به شارژ کامل نزدیک می شود، جریان شارژ برای محافظت از باتری به تدریج کاهش پیدا می کند و در نتیجه آن سرعت شارژ نیز به تدریج کاهش می یابد. در این شرایط، صبر کنید تا دستگاه به میزان کافی شارژ شود و به یاد داشته باشید که کابل را به موقع جدا کنید تا طول عمر باتری طولانی تر شود.

سریع تر شارژ شدن تبلت

۱۰- تبلت را ریست فکتوری کنید

آخرین روشی که قبل از کنار گذاشتن تبلت قدیمی تان باید امتحان کنید ریست فکتوری (بازنشانی داده های کارخانه) است. این پروسه همه چیز را در دستگاه حذف می کند. تبلت پس از ریست فکتوری شبیه به اولین باری می شود که آن را روشن کردید (حداقل از نظر نرم افزاری).

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این پروسه باعث بهبود سرعت شارژ می شود؟ گاهی اوقات برنامه ها و کارهایی که با تبلت انجام می دهید، تبلت را تحت فشار قرار می دهند، یا این که گاهی یکی از برنامه های سیستمی با مشکل روبرو می شود. در هر صورت، ریست فکتوری همه داده های تبلت را پاک می کند. پس اگر سایر راه حل ها را امتحان کردید و جواب نگرفتید، این روش را نیز امتحان کنید. اگر بعد از این پروسه همچنان سرعت شارژ تبلت تان پایین است، احتمالا تبلت مشکل سخت افزاری دارد.

نحوه ریست فکتوری کردن تبلت اندرویدی:

  • ابتدا Settings را باز کنید.
  • به System بروید.
  • Reset options را انتخاب کنید.
  • روی Erase all data (ریست فکتوری) ضربه بزنید.
  • پین خود را وارد کنید.
  • تایید کنید که می خواهید داده ها را بازنشانی کنید.

نتیجه گیری

سرعت کند شارژ شدن تبلت می‌تواند گاهی کلافه کننده باشد. در این مقاله از بروزکالا ما سعی کردیم 7 علل اصلی این موضع را شناسایی و برایتان توضیح دهیم. بعد از شناسایی این علت‌ها، البته آنچه مهم است اقدام در جهت بهبود سرعت شارژ تبلت است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا از روش‌های بالا نیز برای بهبود سرعت شارژ لپ تاپ استفاده کنید. اگر روش های بالا روی بهبود سرعت شارژ تاثیری نداشتند، ممکن است نیاز باشد تبلت تان را تعویض کنید و به فکر خرید تبلت جدید باشید.

سوالات متداول

به طور معمول چقدر طول می کشد تا تبلت شارژ شود؟

معمولا حدود ۴-۵ ساعت طول می کشد تا تبلت از صفر درصد به طور کامل شارژ شود. اگر باتری تبلت تان به طور کامل خالی شده باشد، ممکن است حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد تا بتوانید دوباره تبلت را روشن کنید.

میانگین طول عمر یک تبلت چقدر است؟

معمولا میانگین طول عمر دستگاه های اندروید ۳ سال است که این تا حد زیادی به نحوه نگهداری و استفاده از دستگاه بستگی دارد. محصولات بالارده نیز معمولا طول عمر بالاتری دارند. ادعا می شود که طول عمر مفید یک دستگاه iOS معمولی نیز حدودا ۵ الی ۶ سال است، اما اکثر افراد تنها ۴ سال از آن استفاده می کنند.

آیا راه اندازی مجدد تبلت تاثیری روی افزایش سرعت شارژ آن دارد؟

چه دکترای مهندسی نرم افزار داشته باشید و یا در این زمینه ۲۵ سال تجربه داشته باشید، احتمالا اولین راه حلی که برای مشکلات فنی پیشنهاد می دهید، راه اندازی مجدد دستگاه است. شاید این راه حل خیلی ساده به نظر برسد اما یک راه حل منطقی است، زیرا ممکن است هنگام شارژ، سیستم از کار افتاده باشد و در نتیجه پاسخگو نباشد. به همین خاطر، این راه حل ساده می تواند بسیاری از مشکلات پیچیده را حل کند.