همه ی آنچه که باید در مورد رزولوشن یا وضوح تصویر بدانید

آیا می دانید که رزولوشن یا وضوح تصویر چیست؟ ما در این مقاله به شما توضیح می دهیم که رزولوشن چیست، چرا اهمیت دارد و برای اینکه تصاویری با بهترین کیفیت ممکن را ایجاد کرده یا به نمایش درآورید، باید چکار کنید.

برای بررسی قیمت انواع مانیتور کلیک کنید

رزولوشن(وضوح تصویر) چیست؟

در عکاسی، واژه رزولوشن می تواند معانی متفاوتی داشته باشد. هنگامی که ما در مورد وضوح تصویر یا همان رزولوشن صحبت می کنیم، آنچه که معمولاً به آن اشاره می کنیم رزولوشن پیکسل، یعنی تعداد پیکسل های تصویر است.تصاوی ر دیجیتالی ای که توسط دوربین ها و تلفن های هوشمند ما ایجاد می شوند، از تعدادی از پیکسل ها تشکیل شده اند، بنابراین دانستن تعداد پیکسل های موجود در تصویر به ما این ایده را می دهد که با چه نوع تصویری سروکار داریم.

اندازه فیزیکی در مقابل اندازه حافظه ای

اندازه فیزیکی

اندازه فیزیکی یک تصویر به ابعادی که تصویر در آن ابعاد چاپ می شود(به عنوان مثال: 8.5 x"11") یا ابعاد پیکسل های یک تصویر نمایش داده شده در صفحات وب(به عنوان مثال: 600 پیکسل×800 پیکسل) اشاره دارد.

اندازه حافظه ای

اندازه حافظه ای مقدار حافظه ای است که یک فایل تصویری بر روی هارد دیسک اشغال می کند. به عنوان مثال، یک تصویر JPG ذخیره شده در رایانه ممکن است 2 مگابایت باشد و این بدان معنی است که برای ذخیره آن تصویر به 2 مگابایت فضا نیاز دارد. این مورد در حال حاضر موضوع بحث ما نیست.

قیمت مانیتور

رزولوشن تصویر چگونه بیان می شود؟

رزولوشن تصویر معمولاً به صورت اندازه افقی×عمودی بیان می شود. بنابراین، رزولوشن تصویر 6000 ×4000 به ما می گوید که اندازه تصویر، 6000 پیکسل در عرض و 4000 پیکسل در ارتفاع است. ضرب این دو رقم در هم، راه دوم برای بیان کیفیت تصویر، یعنی مگاپیکسل را ایجاد می کند. حاصل 6000×4000 برابر 24،000،000 است که این میزان بیشتر به صورت 24 مگاپیکسل(MP) عنوان می شود.

چگونه می توانم رزولوشن تصاویر خود را بفهمم؟

سنسور دوربین شما به طور طبیعی تصاویر را با رزولوشن خاصی ثبت و به صورت خروجی تحویل می دهد. اگر دوربین شما دارای سنسور 24 مگاپیکسلی باشد، تصاویری در این سطح ایجاد می کند. امروزه بسیاری از دوربین های پیشرفته دارای سنسورهایی با تعداد پیکسل بیشتر از این میزان هستند.

باید بتوان تعداد پیکسل ها را در فراداده تصویر، یعنی اطلاعاتی که به هر تصویر پیوست شده است، بررسی کرد. می توانید پس از ثبت تصاویر در دوربین یا در نرم افزاری مانندPhotoshop ، این عدد را مشاهده کنید. اگر از Mac استفاده می کنید، کافیست تنها روی فایل تصویر راست کلیک کرده و گزینه Get Info را انتخاب کنید. همچنین کاربران رایانه های شخصی می توانند قبل از مشاهده رزولوشن در سربرگDetails ، روی فایل راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنند.

اگر از قبل تصاویر خود را در وب سایت هایی مانند SmartFrame بارگذاری کرده اید، می توانید در هر زمانی با کلیک بر روی تصویر مورد نظر و انتخاب شکل ظاهر شده در کنار تصویر، رزولوشن آن ها را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی های دوربین دار 2021 که تا کنون آزمایش شده است

آیا پیکسل های بیشتر به معنی جزئیات بیشتر است؟

هر پیکسل در یک تصویر تنها می تواند یک مقدار واحد به خود بگیرد. به عبارت دیگر، امکان وجود بیش از یک جزء در یک پیکسل وجود ندارد. بنابراین، هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، پتانسیل وجود جزئیات بیشتر در تصویر بالاتر است.

"پتانسیل" در اینجا واژه ای عملیاتی است. میزان جزئیات در تصاویر تنها به تعداد پیکسل های موجود بستگی ندارد. همانطور که پردازش خاصی که هنگام تصویربرداری روی تصویر اعمال می شود و قدرت-یا عدم وجود-فیلترهای ضد نفوذ در جلوی سنسور، ممکن است تصویر بزرگتری را تولید کنند، اما این لزوما به این معنی نیست که جزئیات بیشتری ثبت شود؛ نویز تصویر، کیفیت لنز و تکنیک عکاسی نیز همگی نقش بسزایی در کیفیت تصویر ثبت شده دارند.

آیا رزولوشن همان شارپنس (sharpness) است؟

کاملاً نه. شارپنس به میزان تشخیص واضح جزئیات در تصاویر اطلاق می شود و به صورت کلی تخمینی است (در حالی که تعداد پیکسل های یک تصویر را می توان به راحتی تعیین کرد). همانطور که ممکن است تصویری با رزولوشن پایین، زیبا و واضح به نظر برسد، ممکن است تصویری با رزولوشن بالا نیز در اختیار داشته باشید که کاملاً واضح به نظر نرسد. این ویژگی تا حد زیادی بستگی به نحوه مشاهده تصویر، فاصله تا تصویر و فردی که آن را مشاهده می کند، دارد.

پس وقتی تصاویر را با استفاده از نرم افزار شارپ می کنید، چه اتفاقی می افتد؟ به طور معمول کنتراست در لبه های بین جزئیات مختلف افزایش می یابد که این امر باعث ایجاد جزئیات واضح تر می شود. اما در واقع هنگام انجام این کار هیچ داده اضافی ای به تصویر افزوده نمی شود.

آیا می توان فایل هایی با رزولوشن پایین یا رزولوشن بالا را به صورت آنلاین ارسال کرد؟

نحوه استفاده از یک تصویر تا حدودی با تعداد پیکسل های موجود در آن محدود می شود. عکاسانی که به دنبال محافظت از آثار خود هستند، در تلاش برای جلوگیری از سرقت هنری، اغلب نسخه هایی با رزولوشن پایین از تصاویر خود را بارگذاری می کنند. اگرچه این کار کیفیت تصویر را کاهش می دهد، زیرا فقط تصویر در یک اندازه خاص قابل مشاهده است، اما بسیار منطقی است.

با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید در آن ها تصاویر را با رزولوشن بالاتر به اشتراک بگذارید و در عین حال از آن ها محافظت کنید. یکی از گزینه ها این است که تصاویر خود را علامت گذاری کنید، تا امکان سرقت وجود نداشته باشد، اگرچه عکاسان معمولاً باز هم این تصاویر را برای احتیاط بیشتر با وضوح پایین تر از نسخه اصلی منتشر می کنند. رویکرد وب سایت هایی مانند SmartFrame ترکیبی از دانلود و محافظت از اسکرین شات همراه با علامت گذاری پویا برای به حداکثر رساندن امنیت است، که به شما امکان می دهد تا تصاویر با وضوح بالا را به اشتراک بگذارید و به صورت ایمن نمایش دهید.

رزولوشن چه تصویری پایین است؟

تعریف و مرز مشخصی برای مشخص کردن یک تصویر به عنوان تصویری با رزولوشن پایین وجود ندارد، زیرا این موضوع واقعاً بستگی به نحوه و مکان استفاده از آن دارد. اما تصویری با تعداد پیکسل های سه رقمی در هر دو بعد در بیشتر موارد به عنوان تصویری با رزولوشن بالا در نظر گرفته می شود.

برای مثال، حتی تصویری با ابعاد 1080×1920 پیکسل، تنها برابر با 2 مگاپیکسل است. این رزولوشن معمولاً برای استفاده به صورت آنلاین خوب است، اما بسیار کوچکتر از آنچه دوربین ها و تلفن های امروزی به طور استاندارد تولید می کنند، می باشد. می توانید برای بررسی ویژگی ها و خرید مانیتور گیمینگ و دیگر تجهیزات گیمینگ به سایت فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید.

رزولوشن چه تصویری بالا است؟

مجدداً، هیچ محدودیت و مرزبندی ای در اینجا نیز وجود ندارد، اما معمولاً تصویری که مستقیماً از طریق یک دوربین پیشرفته و با کیفیت بالا گرفته می شود، برای اکثر اهداف از رزولوشن کافی برخوردار است.

دوربین های کنونی قادرند تا تصاویری در ابعاد 24 مگاپیکسل، 36 مگاپیکسل و 45 مگاپیکسل(و فراتر از آن) را ثبت کنند، و تصاویری با این کیفیت شامل داده هایی متناسب با نمایشگرهای رایانه و تلویزیون های پیشرفته هستند. برخی از دوربین ها حتی دارای حالت هایی با رزولوشن بالا هستند که به سرعت تعدادی تصویر از یک موضوع را ثبت می کنند و آن ها را در یک فایل واحد ترکیب می کنند. در اصل این تصاویر با وضوح تصویر معادل حدود 180مگاپیکسل یا 200مگاپیکسل به ثبت می رسند.

برای ثبت تصاویرم به چه رزولوشنی نیاز دارم؟

از چه چیزی عکاسی می کنید؟ چگونه نمایش داده می شود؟ چه کسی و از چه فاصله ای آن را مشاهده می کند؟ این ها چیزهایی هستند که اگر می خواهید به سوال بالا پاسخ دهید، از خود بپرسید.

اگر تصویری برای نمایش در یک نمایشگر رایانه پیشرفته در نظر گرفته شده است، نیازی به رزولوشن  بسیار بالا نیست. به عنوان مثال، نمایشگر Macbook Pro 16 اینچی دارای رزولوشن 5.9 مگاپیکسل است، بنابراین تصاویر ثبت شده به صورت مستقیم از دوربین ها یا گوشی های تلفن همراه امروزی به راحتی این کیفیت را تامین می کنند. همچنین لازم به یادآوری است که ما معمولاً از کل صفحه نمایش برای مشاهده تصویر استفاده نمی کنیم.

اگر قصد دارید از Hyper Zoom استفاده کنید، یا تصاویر خود را برش دهید، ثبت یک تصویر با رزولوشن بالا بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. بهترین کار این است که همیشه در ابتدا با بالاترین کیفیت ممکن عکس بگیرید و فایل های خام را نیز ذخیره کنید تا در آینده بتوانید آن ها را به هر نحوی که دوست دارید ویرایش کنید.

مزایا و معایب تصاویر با رزولوشن پایین چیست؟

تصاویر با رزولوشن پایین قادر نخواهند بود تا میزان یکسانی از جزئیات تصاویر مشابه با تصاویر دارای رزولوشن بالاتر را نمایش دهند .

این تصاویر معمولاً از نظر اندازه فایل نسبت به تصاویری با رزولوشن بالا کوچکتر هستند، که این بدان معنی است که می توان آن ها را به راحتی به صورت آنلاین آپلود کرد، یا از طریق ایمیل و نرم افزارهای پیام رسان مانند WhatsApp و Facebook Messenger ارسال کرد.

همچنین اندازه کوچکتر فایل های تصویری باعث بارگذاری سریع تصاویر در صفحات وب می شود، که این امر باعث افزایش تجربه کاربری و بهبود عملکرد کلی سایت شما می شود.

توجه: اندازه دقیق فایل تا حد زیادی به محتویات تصویر، نوع فایل و میزان فشرده سازی(در صورت وجود) بستگی دارد. با استفاده از فشرده سازی، که فرمت JPEG به صورت استاندارد از آن استفاده می کند، می توان فایل هایی با رزولوشن بالا را در اندازه کوچک ذخیره کرد.

اصطلاحات dpi،ppi و LPI به چه معناست؟

ppi  مخفف پیکسل در هر اینچ است و برای اندازه گیری چگالی پیکسل های درون یک تصویر به کار می رود. همچنین ممکن است این اصطلاح به منظور اشاره به صفحه نمایش مورد استفاده برای نمایش تصاویر استفاده شود.

Dpi ، که مخفف نقاط در اینچ است، در اصل مفهوم یکسانی با ppi دارد، اما مربوط به چاپ است. اما در اینجا به جای پیکسل هایی که تصویر را تشکیل می دهند، نقاط وجود دارند. به طور معمول، عکاسان تصاویر خود را با رزولوشن dpi300 چاپ می کنند، اما امکان چاپ با dpi کمتر -و بنابراین، در اندازه بزرگتر- وجود دارد و هنوز هم نتایج قابل قبولی ارائه می شود. این امر به ویژه در زمان هایی که قصد به دیوار آویختن تصویری وجود دارد و معمولا تصویر از فاصله های دورتر مشاهده می شود، کارآیی دارد.

افزایش رزولوشن تصویر

LPI: خطوط در اینچ. این اصطلاح دیگری در صنعت چاپ است که بیشتر برای نیم تن استفاده می  شود و به معنی اندازه گیری میزان نزدیک بودن خطوط در شبکه است. کیفیت تصویر چاپ شده به دو چیز بستگی دارد: قابلیت های چاپگر و وضوح اصلی آثار هنری دیجیتال. هرچه DPI و LPI بالاتر باشد، هنگام چاپ، تصویر بهتر به نظر می رسد زیرا نقاط، کوچکتر و نزدیکتر به هم هستند.

رابطه بین K4 و رزولوشن چیست؟

4K واژه ای است که در سال های اخیر چه در تلویزیون های جدید و چه در رایانه ها و در حین اجرای برنامه هایی مانند Netflix و مشاهده محتوای ارائه شده توسط سایر ارائه دهندگان محتوا به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است. به طور معمول، این اصطلاح برای توصیف ویدیو یا محتوایی که در سایز 4000 پیکسل در عرض، ضبط، پخش یا استریم می شود، یا دستگاهی که بتواند این محتوا را در این سطح نمایش دهد، توصیف می شود.

در حالی که برخی از تولیدکنندگان از این اصطلاح برای تصاویر استفاده می کنند، اما به این دلیل که نسل های گذشته دوربین های مدرن قادر به تولید تصاویر با وضوح بیش از 4000 پیکسل بودند، اما اصطلاح 4K در آن زمان رایج نبوده است، بنابراین این اصطلاح در زمینه تصویر به اندازه محتواهای ویدئویی امروزی رایج نیست.

در طی چند سال اخیر فیلمبرداری K4 به طور گسترده در DSLR های سطح عمومی و دوربین های بدون آینه در دسترس قرار گرفته اند. دوربین های قدیمی تر قادر به فیلم برداری با حداکثر رزولوشنFull HD(1920x1080 پیکسل) بودند.

بنابراین رزولوشنK 4دقیقا چیست؟ در زمینه ویدئوها و نمایشگرها، این اصطلاح معمولاً به یکی از این دو مشخصه اشاره دارد:DCI 4K (4060×2160 پیکسل) وUHD 4K (3860×2160 پیکسل). اکثر دوربین هایی که قادر به ضبط فیلم K4 هستند و نمایشگرهایی که K4 نامیده می شوند، با استاندارد K 4UHD  کار می کنند، اگرچه امروزه دوربین های زیادی با هر دو مشخصه سازگارند.

قیمت مانیتور گیمینگ

بیشتر بخوانید: آیا خرید تلویزیون 8K در سال 2021 منطقی است؟

چگونه رزولوشن تصاویر خود را افزایش دهم؟

هنگامی که تصویری با رزولوشن خاصی ثبت می شود، افزایش رزولوشن تصویر بدون تأثیر بر کیفیت آن ممکن نیست. در حالی که افزودن پیکسل با افزایش ابعاد تصویر در نرم افزارهای مربوطه کاملاً امکان پذیر است،  اما این اساساً یک فرایند افزایشی با استفاده از پیکسل های موجود است، نه فرایندی که بتواند جزئیات بیشتری را به تصویر بیفزاید.

بنابراین، بار دیگر لازم به ذکر است که بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید تصاویر را با بالاترین تنظیمات کیفیت موجود در دوربین خود ثبت می کنید. حداکثر کیفیت معمولاً با علامت "بزرگ" یا با نمایش تعداد مگاپیکسل خاصی که با سنسور داخلی تلفن همراه مطابقت دارد، مشخص می شود.

اگر یک دوربین پیشرفته دارید، ممکن است حالت رزولوشن بالا را در تنظیمات آن پیدا کنید، اگرچه این حالت معمولاً فقط در هنگام استفاده از سه پایه و در هنگام تصویربرداری از موضوعی ثابت کاربردی خواهد بود. با این وجود ، این حالت، تصویری به شما ارائه می دهد که تعداد پیکسل های آن بسیار بیشتر از حد معمول است، بنابراین ارزش صرف زمان و استفاده از لوازم جانبی مورد نیاز را دارد. موارد زیادی هستند که بر قیمت مانیتور سامسونگ یا ال جی و دیگر برندها تاثیرگذار هستند.