چطور طول عمر باتری لپتاپ خود را افزایش دهیم ؟

بسیاری از افراد مدتی پس از خرید لپ تاپ خود و استفاده مداوم آن، با مشکل کاهش عمر باتری لپ تاپ و ضعف عملکرد آن مواجه می‌شوند. علت این امر این است که به طور معمول، کمتر کسی نحوه استفده صحیح از باتری لپ تاپ و ترفندهای افزایش عمر باتری لپ تاپ را می‌داند و عمده افراد خیال می‌کنند خراب شدن باتری لپتاپ پس از مدتی کوتاه، امری اجتناب ناپذیر است و چاره‌ای برای آن وجود ندارد؛ اما حقیقت این است که با یادگیری و انجام برخی ترفندها و اقدامات بسیار ساده، هر کسی می‌تواند عمر مفید باتری لپتاپ خود را حفظ کند. در این مقاله از بروزکالا قصد داریم تا به بررسی برخی نکات پیرامون عمر باتری  و روش های افزایش عمر باتری لپ تاپ بپردازیم.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. عمر باتری لپتاپ چقدر است؟
  2. ترفندهای افزایش عمر باتری لپتاپ
  3. - کیفیت باتری؛ یکی از مواردی که باید در هنگام خرید لپتاپ به آن توجه کرد!

 

عمر باتری لپتاپ چقدر است؟

عمر باتری به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک مدت زمان دقیق را به آن نسبت داد ؛ برخی از این عوامل عبارتند از ساختار باتری، برند و مدل لپتاپ و عوامل محیطی و میزان کارکرد باتری. با این حال، به طور عمده اکثر باتری‌های تعبیه شده در لپتاپ‌ها در شرایط معمولی، باید بتوانند تا 2 یا 3 سال بدون نقص کار کنند. اما میزان نگه داشتن شارژ توسط باتری در باتری‌ها و لپتاپ‌های مختلف متغیر است و به دیگر اجزای سازنده لپتاپ و عملکرد آن بستگی دارد. با همه این تفاسیر، باز هم راه‌هایی وجود دارد که با انجام آن‌ها، بتوان عمر باتری لپتاپ را افزایش داد و برای مدت طولانی‌تری از عمر مفید آن استفاده کرد. در ادامه برخی از این ترفندها و راهکارهایی که برای افزایش طول عمر باتری در لپ تاپ وجود دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تست سلامت لپ تاپ قبل خرید

ترفندهای افزایش عمر باتری لپتاپ

‌همان‌طور که گفته شد، راهکارهای متنوعی برای افزایش عمر باتری لپتاپ وجود دارد که شما با انجام آن‌ها و رعایت برخی نکات، به راحتی می‌توانید باتری لپتاپ خود را برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید. همچنین اگر این ترفندها را انجام دهید، باتری شما عملکرد بهتری هم خواهد داشت و در مدت استفاده شما از لپتاپ، مشکلات احتمالی کمتری شما را اذیت خواهد کرد. در این بخش مقاله تعدادی از این راهکارها را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

1 . لپتاپ خود را زیاد به برق وصل نکنید: مطمئناً زیاد شنیده‌اید که می‌گویند برای حفظ سلامت باتری نباید در حین شارژ از آن استفاده کنید. علت این امر این نیست که شارژ مستقیم و بیش از اندازه به باتری لپتاپ شما آسیب می‌زند؛ در واقع باتری لپتاپ شما به محض پر شدن شارژ، راه جریان را می‌بندد و از این رو، برق اضافه به باتری لپتاپ وارد نمی‌شود و شوک الکتریکی به آن وارد نمی‌کند. اما در هر صورت، متصل بودن لپتاپ شما به شارژ برای مدت طولانی، باعث بالا رفتن دمای لپتاپ و داغ کردن اجزای داخلی آن می‌شود و حرارت، به مرور زمان تمام اجزای آن - مانند باتری - را تحت تاثیر قرار داده و باعث خرابی آن‌ها می‌شود. اگر با اصول صحیح شارژ کردن لپ تاپ آشنا نیستید، حتما به مقاله لپ تاپ را چند ساعت شارژ کنیم؟ ما سربزنید.

2 . کاهش دمای لپتاپ: همان‌طور که گفته شد، حرارت بالای دستگاه می‌تواند باعث خرابی اجزای داخلی آن و کاهش عمر مفید قطعاتی مثل باتری، پردازنده یا cpu، هارد و ... شود. در نتیجه اگر شما روزانه ساعات زیادی را پشت سیستم خود نشسته و مدت طولانی از لپتاپ خود استفاده می‌کنید، باید حتماً اقداماتی را برای کاهش دمای آن انجام دهید. خرید پد خنک کننده لپ تاپ که در زیر آن قرار گرفته و در کنار فن داخلی آن، به خنک کردن لپتاپ کمک می‌کند، می‌تواند بهترین راه برای کاهش دمای لپتاپ و در نتیجه محافظت از قطعات داخلی و باتری آن باشد.

3 . روشن کردن حالت Battery Saver: حالت Battery Saver هر مورد اضافه که در حال مصرف شارژ باتری لپتاپ باشد را کنترل می‌کند ؛ به عنوان مثال، برنامه‌های اضافه‌ای که در بک گراند در حال اجرا شدن هستند را می‌بندد، چرا که همان برنامه‌ها بدون آن‌که متوجه باشید، در حال خوردن شارژ باتری لپتاپ شما هستند. در نتیجه، شارژ باتری لپتاپ شما دیرتر خالی می‌شود و شما کمتر ملزم به شارژ کردن آن هستید.

4 . نور صفحه را کم کنید: یک روش صحیح استفاده از باتری لپ تاپ کم بودن صفحه نمایش لپتاپ است. برای نمایش تصاویر، شارژ باتری را مصرف می‌شود و هر چه روشنایی آن بیشتر باشد، این مصرف شارژ بیشتر خواهد بود. در نتیجه این امر، شما با کم کردن روشنایی صفحه نمایش لپتاپ، می‌توانید به حفظ شدن بیشتر شارژ باتری و در نهایت، افزایش طول عمر باتری لپتاپ کمک کند.

5 . بلوتوث و اینترنت را خاموش کنید: روشن بودن سیگنال‌های اتصال مانند بلوتوث و اینترنت نیز به نوبه خود، شارژ باتری لپتاپ را مصرف می‌کنند. بهتر است زمانی که نیازی به اینترنت و بلوتوث ندارید، آن‌ها را خاموش نگه دارید تا بتوانید برای مدت زمان بیشتری از شارژ باتری لپتاپ استفاده کنید و مجبور به شارژ کردن پی در پی آن نباشید.

6 . بستن برنامه‌های پر مصرف: همان‌طور که می‌دانید، باز بودن برنامه‌ها در پس‌زمینه سیستم شارژ باتری رو مصرف می‌کند و از عمر مفید باتری می‌کاهد. حال اگر آن برنامه‌ها برنامه‌های پر مصرفی مانند بازی‌های مختلف، دیسکورد، برنامه‌های کدنویسی و چت‌روم‌ها باشد، مطمئناً آسیبی که به باتری لپتاپ وارد می‌شود سریع‌تر اتفاق افتاده و عمر باتری شما با سرعت بیشتر کاهش پیدا می‌کند. پس همواره توجه داشته باشید که هنگام کار با لپتاپ برنامه‌های پر مصرفی که با آن‌ها کاری ندارید را ببندید، تا از کاهش بی‌رویه شارژ باتری جلوگیری کنید.

7 . شارژ کردن لپتاپ قبل از تخلیه کامل: به طور عمده بیشتر افراد تمایل دارند تا نهایت استفاده ممکن را از سیستم خود ببرند و از آن تا لحظه‌ تخلیه کامل شارژ باتری استفاده می‌کنید. اما باید توجه داشت که این کار به باتری لپتاپ شما آسیب بسیار جدی وارد کرده و از عمر آن می‌کاهد. بهتر است اجازه ندهید شارژ باتری لپتاپ شما از 20 درصد پایین‌تر بیاید و فوراً آن را به شارژ متصل کنید. اگر دقت کرده باشید در بیشتر لپتاپ‌ها، به محض رسیدن شارژ باتری به 20 درصد، پیغامی از طرف سیستم عامل روی صفحه نمایش داده می‌شود و کم شدن شارژ باتری را به شما هشدار می‌دهد.

8 . تنظیم گرافیک: اگر پردازنده گرافیکی لپتاپ شما یک پردازنده قدرتمند بوده و کارت گرافیک شما از کیفیت بالایی برخوردار است، باید بدانید که این کیفیت بالای گرافیکی لپتاپ شما، شارژ باتری لپتاپ را با سرعت بسیار زیادی مصرف کرده و عمر آن را کم می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، بهتر ایت تنظیمات گرافیک را طوری قرار دهید که برای برنامه‌هایی که نیازمند گرافیک بالا نیستند و یا بازی‌های سبک و بدون نیاز به کیفیت بسیار زیاد، اجرا نشود. در واقع شما می‌توانید برنامه‌های سبک و بدون نیاز به گرافیک بالا را با استفاده از پردازنده‌های آن‌برد اجرا کنید. از آن‌جایی که بیشتر سیستم‌های ویندوز از گرافیک Nvidia استفاده می‌کنند، شما با استفاده از کنترل پنل GeForce می‌توانید گرافیک را مدیریت کرده و تراشه GeForce را به بازی‌ها و برنامه‌های ویرایش عکس و ویدیو مانند Adobe Photoshop اختصاص داده و کارهای معمولی دیگر و برنامه‌های سبک را با گرافیک یکپارچه اجرا کنید.

9 . استفاده از هارد دیسک SSD: اکثر لپتاپ‌ها به هارد دیسک HDD مجهز هستند، اما هاردهای SSD از سرعت عملکرد بسیار بالایی برخوردار بوده و همچنین کم‌مصرف‌تر از هاردهای HDD هستند. اگر ساعات زیادی از لپتاپ خود برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌کنید، می‌توانید با خرید هارد دیسک SSD، مصرف باتری لپتاپ را کاهش داده و عمر آن را بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت هارد HDD با SSD

10 . از  محافظ صفحه ( Screen Saver ) استفاده نکنید: محافظ صفحه علی رغم نامی که برایش در نظر گرفته‌اند، به هیچ عنوان برای لپتاپ شما مفید نیست ! این آپشن تنها باعث مصرف باتری لپتاپ شما بوده و در حقیقت، کاربرد خاصی ندارد. پس بهتر است برای حفظ عمر باتری، این آپشن را در لپتاپ خود خاموش کنید.

11 . جدا کردن لوازم جانبی غیر ضروری از لپتاپ: موس، پرینتر، کیبورد گیمینگ، هارد و فلش مموری نیز در حالت اتصال به لپتاپ، باعث مصرف بیشتر شارژ باتری می‌شوند چرا که لپتاپ شما همواره در حال پردازش اطلاعات آن‌ها و اتصال به آن‌ها است. در نتیجه، بهتر است زمانی که نیازی به این لوازم جانبی ندارید و از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از لپتاپ جدا کرده و نگذارید به آن متصل بمانند.

12 . استفاده از ابزار عیب‌یاب در تنظیمات: خوب است که هر چند وقت یک بار از ابزار عیب‌یاب در تنظیمات لپتاپ استفاده کنید، تا اگر مشکلی نرم‌افزاری در رابطه با باتری لپتاپ شما وجود دارد، آن را شناسایی کرده و هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید. اگر این کار را انجام ندهید، متوجه مشکلات احتمالی که ممکن است برای هر سیستمی پیش بیاید نمی‌شوید و این مسئله می‌تواند به باتری لپتاپ شما آسیب‌های جدی وارد کند.

13 . استفاده از hibernate به جای sleep: وقتی لپتاپ در حالت sleep قرار می‌گیرد، فعالیت صفحه نمایشگر و هارد دیسک متوقف شده، اما رم برای حفظ شرایط فعلی سیستم، همچنان به فعالیت ادامه می‌دهد و این باعث می‌شود لپتاپ شما در حالت خواب نیز شارژ باتری را مصرف کند. اما با فعال کردن گزینه hibernate در تنظیمات sleep لپتاپ، شما این امکان را به رم لپتاپ خود می‌دهید که در حالت خواب، شرایط فعلی سیستم را حفظ کرده و سپس فعالیت خود را متوقف کند. در نتیجه این امر، مصرف باتری لپتاپ بسیار کمتر شده و سلامت آن حفظ می‌شود.

14 . استفاده از آداپتور سالم و مناسب: همیشه باید دقت داشته باشید که آداپتور شارژر لپتاپ شما سالم باشد، چرا که استفاده از آداپتور خراب، باعث اختلال در عملکرد شارژر شده و روند شارژ را کند می‌کند. شارژ شدن با سرعت پایین نیز به باتری لپتاپ آسیب زده و در طول زمان، باعث خرابی آن می‌شود.

15 . خارج کردن باتری: این راهکار تنها برای سیستم‌های قدیمی کاربرد دارد، چرا که باتری در لپتاپ‌های جدید به صورت داخلی نصب شده و نمی‌توان به راحتی آن را خارج کرد و دوباره در صورت لزوم، به لپتاپ متصل کرد. اما اگر از یک لپتاپ قدیمی استفاده می‌کنید، می‌توانید هنگام کار در منزل آن را از لپتاپ جدا کرده و لپتاپ خود را در حال اتصال مستقیم به برق، استفاده کنید. با این روش باتری لپتاپ شما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای استفاده در مکان‌هایی که دسترسی به برق و پریز وجود ندارد، سالم‌تر می‌ماند.

البته باید توجه داشته باشید که در صورت خارج کردن باتری لپتاپ، باید آن را تحت شرایط ویژه و در جایی تمیز، خنک و به دور از رطوبت و عوامل محیطی مخرب نگه دارید ؛ چرا که گرمای زیاد، گرد و خاک و رطوبت در صورت نفوذ به داخل باتری، باعث خرابی آن می‌شود.

این 15 مورد تعدادی از ترفندهایی بود که می‌توانید برای افزایش عمر باتری لپتاپ خود از آن‌ها استفاده کرده و نتیجه آن را ببینید!

 

کیفیت باتری؛ یکی از مواردی که باید در هنگام خرید لپتاپ به آن توجه کرد

در بخش قبلی مقاله راهکارهایی را برای افزایش عمر باتری لپتاپ ارائه دادیم، اما نکته‌ای بسیار حائز اهمیت وجود دارد که در این بخش، لازم دانستیم به آن بپردازیم.
کیفیت باتری، یکی از مواردی است که باید در هنگام خرید لپتاپ به آن توجه کنید. وقتی قصد خرید یک لپتاپ را دارید، بررسی تمامی ویژگی‌های آن از جمله نوع پردازنده، کارت گرافیک، ظرفیت هارد و رم و کیفیت باتری امری بسیار ضروری است که برای خرید یک لپتاپ خوب واجب است. بدیهی است که در این بین، توجه به کیفیت باتری لپتاپی که می‌خرید از هر چیزی مهم‌تر بوده، چرا که کیفیت باتری، به طور مستقیم روی عمر مفید و قابل استفاده لپتاپ شما موثر است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد تا با ارائه راهکارهایی موثر برای افزایش عمر باتری لپتاپ، راهنمایی را برای شما عزیزان تدارک ببینیم. سلامت باتری لپتاپ شما مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی است که در صورت عدم توجه به آن، لپتاپ شما ممکن است خیلی زود از کار بیفتد و شما مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای تعمیر و یا تعویض آن شوید. خرید باتری لپ تاپ به جز از فروشگاه‌های معتبر نیز گزینه منطقی ای به نظر نمی‌رسد و بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم موارد توصیه شده در این مقاله را جدی بگیرید. ممنون از اینکه همراه ما بودید. 

 

سوالات متداول:

1 . آیا روشن کردن Screen Saver برای محافظت از صفحه لپتاپ خوب است؟
خیر ؛ محافظ صفحه علی رغم نامش، برای لپتاپ مفید نیست و باعث از دست رفتن شارژ باتری و کاهش طول عمر آن می‌شود.

2 . آیا برنامه‌هایی که در پیش زمینه لپتاپ باز هستند شارژ لپتاپ را مصرف می‌کنند؟
بله ؛ برنامه‌های بک گراند نیز شارژ لپتاپ را مصرف می‌کنند و برای جلوگیری از این موضوع، باید آن‌ها را ببندید.

3 . استفاده از چه نوع هارد دیسکی برای حفظ شارژ لپتاپ بهتر است؟
هاردهای SSD به دلیل عملکرد سریع‌تر، شارژ کمتری مصرف می‌کنند.