مقایسه لپ تاپ ایسوس با اپل در کارایی و قطعات

امروزه لپ تاپ‌ها یکی از مهمترین ابزارها برای کار، تحصیل و حتی سرگرمی محسوب می‌شوند. تنوع برندها و مدل‌های موجود در بازار، انتخاب لپ تاپی مناسب را برای کاربران کمی سخت کرده است. هنگام خرید لپ تاپ، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای مشتریان انتخاب سیستم عامل است؛ آنها نمی‌دانند باید به سراغ لپ تاپی ویندوزی بروند و یا سیستم عامل MacOS را برگزینند اما به جز سیستم عامل تفاوت‌های دیگری نیز میان این دستگاه‌ها وجود دارد.

در جهان لپ تاپ‌ها رقابت تنگاتنگی میان محصولات شرکت اپل یعنی مک بوک‌ها و محصولات شرکت ایسوس در سری‌های مختلف مانند سری ROG وجود دارد. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران حرفه‌ای و گیمرها همواره دنبال‌کنندۀ رقابت میان دو برند معتبر و مطرح اپل و ایسوس هستند و می‌خواهند یکی از برندها را انتخاب کنند. شما کدام برند را می‌پسندید؟ به نظر شما ROG بهتر است یا مک بوک؟ مجله بروزکالا در ادامه به بررسی و مقایسه لپ تاپ اپل با ایسوس می‌پردازد تا شما با آگاهی بیشتر و اطلاعات مفیدتری برای خرید لپ تاپ اقدام نمایید.
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

• برند اپل در مقابل برند ایسوس
• لپ تاپ‌های اپل
• لپ تاپ‌های ایسوس
• برای گیمینگ لپ تاپ اپل بخریم یا ایسوس
• برای انجام کارهای سنگین لپ تاپ اپل بهتره یا ایسوس ؟
• برای استفاده روزانه لپ تاپ ایسوس بهتره یا اپل
• از نظر قطعات لپ تاپ ایسوس بهتر است یا اپل
• نتیجه‌گیری

مقایسه لپ تاپ اپل با ایسوس

لپ تاپ اپل یا ایسوس

بهتر است پیش از اینکه به بررسی جزئیات بپردازیم، نگاهی کلی به دو مورد از بهترین برندهای لپ تاپ داشته باشیم. هر دوی این برندها متفاوت از یکدیگر به نظر می‌رسند اما رقابت تنگاتنگی در بازار با یکدیگر دارند. اپل و ایسوس از سیستم عامل، طراحی، پردازنده، کارت گرافیک، قیمت، باتری، کیفیت ساخت و قابلیت ارتقای مختلفی برخوردار هستند. 

اپل شرکتی آمریکایی است که در ساخت گوشی، لپ تاپ، تبلت، گجت‌های خاص و لوکس شهرت دارد. این شرکت با عملکرد فوق‌العاده خوب و ایده‌های بی‌نظیرش توانسته است انقلابی در تکنولوژی ایجاد کند و کاربران بسیاری را در سراسر جهان به سمت خود جذب کند. نام لپ تاپ‌های اپل، مک بوک است که در مدل‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود.

ایسوس شرکتی چند ملیتی است که در تایوان مستقر است. این کمپانی موفق تمرکز خود را بر تولید لپ‌تاپ‌هایی در طیف‌های مختلف قرار داده است و مدل‌های مختلفی را در سری‌های متنوع تولید و عرضه می‌کند. می‌توان گفت که وجود تنوع سری‌ها و مدل‌های لپ تاپ ایسوس نیازهای افراد با کاربری‌های مختلف را پوشش می‌دهد. از سری‌های لپ تاپ ایسوس می‌توان به ROG Strix، Vivobook، Zenbook و... اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: اسکرین شات در مک بوک

لپ تاپ‌های اپل

در حال حاضر لپ تاپ‌ اپل در دو سری ایر Air و پرو  Pro ساخته می‌شوند. در حقیقت شما هنگام خرید مک بوک، با گزینه‌های مختلف و متنوعی برای انتخاب مواجه نخواهید بود. 

لپ تاپ اپل یا ایسوس

مک بوک ایر

مک بوک Air نسخه قیمت مناسب‌تر لپ تاپ اپل است. این مک بوک معمولاً بسیار سبک است و طراحی آن بسیار باریک و ظریف می‌باشد. سیستم عاملی که در آن به کار می‌رود، MacOS است. مک بوک ایر در دو سایز 13.6 اینچ و 15.3 اینچ قابل تهیه می‌باشد. مک بوک‌های ایر در نسل‌های جدید از پردازنده‌های قوی M1 و M2 بهره می‌برند که مختص شرکت اپل هستند. خرید مک بوک ایر به کاربرانی توصیه می‌شود که به دنبال دستگاهی با سایز مناسب و سبک هستند. این محصول به جای فن از هیت سینک بهره می‌برد. کیبورد ارگونومیک با نور پس‌زمینه و تاچ پد بزرگ در این محصول تجربه خوبی را به کاربر می‌دهد.

در گذشته غالباً از مک بوک ایر برای وب‌گردی، تماشای فیلم، شرکت در کلاس‌های آنلاین و در کل انجام امور روزمره استفاده می‌شد اما امروزه به لطف وجود تراشه‌های فوق‌العاده قوی M1 و تراشه‌های قدرتمندتر M2 این دستگاه‌ها از پس امور سنگین نیز بر می‌آیند. همین تراشه‌ها نیز باعث شارژدهی عالی باتری‌ها شده‌اند. ناگفته نماند که جنس بدنه مک بوک ایر از آلومینیوم است بنابراین این دستگاه هم کیفیت ساختی مطلوب دارد و هم از جذابیت بصری برخوردار است. 

مک بوک پرو

مک بوک Pro نسخه قدرتمندتر و گران‌تر لپ تاپ‌ اپل است. سری جدید این محصولات از پردازنده‌های قدرتمند M3 وM3 Pro و M3 Max بهره می‌برند. نمایشگر لپ تاپ‌های پرو در نسخه‌های جدید رزولوشنی نزدیک به 4K دارند. قیمت این محصولات نسبت به محصولات سری ایر بالاتر است و البته قدرت و سرعت بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد. نسخه‌های مذکور مدل پرو با ابعاد 14.2 و 16.2 اینچ تولید می‌شود. البته نسخه‌ پیشین آن با تراشه M2 دارای ابعاد 13 اینچی است.
مک بوک پرو به عنوان بهترین لپ تاپ مک بوک از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی مانند MagSafe3، قدرت فوق‌العاده بالا و باور نکردنی، صفحه نمایش بسیار با کیفیت با 1 میلیون رنگ واقعی و زنده و طراحی جذاب بهره می‌برد. این دستگاه‌های پرو به معنای واقعی شاهکار مهندسی هستند و از قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های جهان محسوب می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت مک بوک ایر و پرو

لپ تاپ‌های ایسوس

شرکت ایسوس برای لپ تاپ‌های خود سری‌های مختلفی را در نظر گرفته است. مدل‌های هر کدام از این سری‌ها کاربری خاص خود را دارند.

لپ تاپ اپل بهتره یا ایسوس

لپ تاپ ایسوس سری VivoBook 

اصلی‌ترین لپ تاپ‌های ایسوس، در سری ویووبوک قرار گرفته‌اند. این دستگاه‌ها برای انجام امور روزمره مناسب هستند و برای کاربران خانگی، اداری و دانشجویان گزینه‌هایی مناسب خواهند بود. قیمت لپ تاپ ایسوس سری ویووبوک مناسب است و مشخصات خوبی دارد اما در این مدل‌ها خبری از پردازنده قدرتمند و... نیست.

در آنها سیستم خنک‌کننده خوب ASUS Ice-Cool Pro به کار می‌رود. سیستم صوتی Dolby Atmos نیز با پخش صدایی شفاف تجربه خوبی به کاربر می‌دهد. همان‌طور که ذکر شد، این محصولات برای استفاده روزمره عالی هستند. چهار عضو این خانواده  VivoBook و VivoBook Pro و VivoBook S و VivoBook Flip هستند.

لپ تاپ ایسوس سری ZenBook 

در ادامه بررسی موضوع لپ تاپ اپل بهتره یا ایسوس، به بررسی سری ZenBook می پردازیم. معمولاً کاربرانی که به دنبال لپ تاپ‌های ظریف، باریک و سبک ایسوس هستند، به سراغ مدل‌های سری زنبوک می‌روند. مدل‌های این سری با کیفیت هستند و دارای مشخصات خوب و قیمت نسبتاً مناسبی می‌باشند. تمام این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده است که زنبوک در مدل‌های متنوعی از میان‌رده تا بالارده و گران‌قیمت تولید و عرضه شود. این مدل‌ها دوام بالایی دارند و در آنها برای گردش هوای بهتر هیت سینک‌ها، قسمت انتهایی دستگاه پس از باز شدن حدود 12 درجه بالا می‌آید.

لپ تاپ ایسوس ChromeBook

کروم ‌بوک‌ها دارای مدل‌های متنوعی نیستند اما مدل‌های موجود آن دارای تنوع سایز خوبی می‌باشند. این دستگاه در نسخه‌ها ۱۰.۵، اینچی، ۱۱.۶ اینچی، ۱۲ اینچی، ۱۴ اینچی و ۱۵.۶ اینچی عرضه می‌شوند. ممکن است تصور کنید که کروم بوک بیشتر شبیه به تبلت است اما کروم بوک‌ها از نظر فنی لپ تاپ محسوب می‌شوند. محصولات این سری باریک و سبک هستند و دارای باتری لپ تاپ خوبی نیز می‌باشند. کورم بوک بهترین لپ تاپ برای دانش‌آموزان و دانشجویان مناسب خواهد بود.

لپ تاپ ایسوس ProArt StudioBook

لپ‌تاپ‌های پروآرت استودیو بوک از برند ایسوس برای حرفه‌ای‌ها ساخته می‌شود. از نام این سری دستگاه‌ها مشخص است که بهترین لپ تاپ برای طراحان گرافیک خواهد بود. این محصولات در دو سایز ۱۵.۶ اینچی و ۱۷ اینچی تولید می‌شود. این دستگاه‌ها از نظر کارت گرافیک مطلوب هستند و از سری 30 و 40 شرکت انویدیا بهره می‌برند. 

لپ تاپ ایسوس گیمینگ (TUF و ROG)

بدون شک بهترین و جذاب‌ترین سری لپ تاپ در هر برندی، سری گیمینگ آن است. این موضوع درباره ایسوس نیز صدق می‌کند. در حقیقت بسیاری از افراد لپ تاپ‌های ایسوس را فقط با سری گیمینگ آن می‌شناسند. سری لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس دارای طراحی خاص و جذاب، سخت‌افزار قدرتمند و نمایشگری عالی هستند. کاربرانی که معمولاً با این دستگاه‌ها کار می‌کنند، گیمرها هستند. 

سری ROG

در مقایسه برتری لپ تاپ ایسوس یا اپل، سری اصلی ایسوس، ROG است. مدل‌های راگ دارای بدنه مقاوم، طراحی زیبا، کیبورد با نور پس‌زمینه RGB، نمایشگری با نرخ نوسازی 120 تا 144 هرتزی است. این دستگاه‌ها که قدرت بالا و سرعت زیادی دارند، با پردازنده‌ اینتل و پردازنده AMD تولید و عرضه می‌شوند. قیمت لپ تاپ‌های راگ بالا است.

سری TUF

گیمرهایی که به دنبال لپ تاپ گیمینگ ارزان‌ قیمت‌تر از برند ایسوس هستند، به سراغ محصولات سری TUF می‌روند. محصولات این سری دارای نمایشگری با نرخ نوسازی 144 هرتز و کارت گرافیک قوی نیستند اما برای گیمرهایی که بودجه کمتری برای لپ تاپ در نظر گرفته‌اند، از لپ تاپ‌های روزمره و معمولی بهتر هستند و عملکرد بهتری دارند. 

برای گیمینگ لپ تاپ اپل بخریم یا ایسوس

همان‌طور که ذکر شد، برند ایسوس دارای لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ در سری‌های ROG و TUF است. این محصولات مخصوص بازی کردن گیمرها تولید می‌شود. مک بوک‌ها دستگاه‌هایی بسیار قدرتمند هستند اما برای بازی کردن چندان مناسب نخواهند بود. در حقیقت گیمر می‌تواند برای بازی کردن، بهترین نوع مک بوک را انتخاب کند که مبلغ آن بسیار زیاد است اما او با آن مبلغ می‌تواند بهترین مدل ROG که مخصوص بازی ساخته شده است را تهیه نماید!

نکته بسیار مهم دیگر در مقایسه اینکه لپ تاپ اپل بهتره یا ایسوس، برخی از بازی‌ها در سیستم عامل macOS قابل نصب نیستند و این برای گیمرها مشکل بزرگی خواهد بود. در حالت کلی برای بازی کردن بهتر است از لپ تاپ‌های ویندوزی مانند ایسوس استفاده کرد. این را نیز بدانید که مک بوک‌های شرکت اپل دارای کارت گرافیک مجزا نیستند و وجود کارت گرافیک مجزا برای دستگاه گیمینگ بسیار لازم است. بنابراین برنده این نبرد در قسمت گیمینگ، برند ایسوس با دو سری مختلف ROG و TUF است. 

لپ تاپ اپل بخریم یا ایسوس

برای انجام کارهای سنگین لپ تاپ اپل بهتره یا ایسوس ؟

بسیاری از کاربران به دنبال لپ تاپی برای انجام امور سنگین مانند ویرایش ویدئو، تدوین، برنامه‌نویسی و... هستند. این کاربران نیاز به دستگاهی با قدرت پردازشی و سرعت زیادی هستند. بهترین انتخاب برای این افراد مک بوک‌هایی است که از تراشه‌های سری M بهره می‌برند. کیفیت نمایشگر بالای لپ تاپ‌های اپل، دقت رنگ بالا، پردازنده قدرتمند، شارژدهی عالی و... همگی دلایلی بر استفاده از این دستگاه‌ها برای انجام امور سنگین است. مک بوک‌های دارای تراشه M3 Pro یا M3 Max بهترین عملکرد را در اجرای برنامه‌های سنگین خواهند داشت. اگر این کاربران علاقمند به استفاده از لپ تاپ ویندوزی هستند، می‌توانند به سراغ محصولات سری سری Vivobook یا ROG Zephyrus بروند. برنده این نبرد در این قسمت اپل است.

پیشنهاد مطالعه: برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

لپ تاپ اپل بهتر است یا ایسوس

برای استفاده روزانه لپ تاپ ایسوس بهتره یا اپل

کاربران اداری، خانگی و... برای استفاده روزانه نیاز به به دستگاه فوق‌العاده قدرتمندی ندارند. به همین دلیل است که معمولاً این کاربران بودجه زیادی برای خرید لپ تاپ در نظر نمی‌گیرند. برای این کاربران لپ تاپ ایسوس گزینه مناسب‌تری خواهد بود زیرا بر خلاف مک بوک هم دارای تنوع زیادی است و کاربر می‌تواند محصول مورد نظر خود را انتخاب نماید و هم بسیاری از مدل‌های آن دارای قیمت مناسبی هستند. کاربرانی که علاقمند به خرید مک بوک هستند، می‌تواند برای انجام امور روزانه خود به سراغ مک بوک ایر M1 بروند. پیروز این نبرد در این بخش، ایسوس است. 

از نظر قطعات لپ تاپ ایسوس بهتر است یا اپل

اکنون که شما دوستان گرامی می‌دانید که کدام یک از لپ‌ تاپ‌های اپل و ایسوس برای کدام دسته از کاربران مناسب‌تر است، بهتر است که با هم به مقایسه برتری لپ تاپ ایسوس یا اپل در بخش‌های مختلف بپردازیم.

لپ تاپ ایسوس یا اپل

طراحی و کیفیت ساخت

تمامی محصولات اپل کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد. این موضوع در مورد مک بوک‌های مختلف نیز صادق است. شما با در دست گرفتن مک بوک‌ها و کمی کار کردن با آنها متوجه کیفیت بالا و طراحی بی‌نظیر و ظرافت آنها خواهید شد. اما لپ تاپ‌های ایسوس چطور؟ مدل‌های بالارده و گران قیمت ایسوس دارای کیفیت ساخت بالایی هستند. ایسوس در این مدل‌ها از بهترین متریال برای ساخت استفاده می‌کند. اما در مقایسه این دو برند، اپل برنده این نبرد در مورد طراحی و کیفیت ساخت است. 

نمایشگر

اگر شما بخواهید اطلاعاتی در مورد نمایشگر یا همان صفحه نمایش مک بوک داشته باشید، باید بدانید که این محصولات از نمایشگر IPS بهره می‌برند. در سری‌های جدید مدل‌های پرو نمایشگرهایی با رزولوشن نزدیک به 4K و مدل‌های ایر نمایشگرهایی با رزولوشن QHD هستند. مک بوک‌ها دارای دقت رنگ بالایی هستند و به خوبی از پس نمایش جزئیات بر می‌آیند. علاوه بر این، مک بوک‌های پرو از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی 120 هرتز بهره می‌برند که همین موضوع باعث نمایش محتوا به صورت کاملاً روان و با کیفیت می‌شود.

در مقابل، لپ تاپ‌های ایسوس را داریم که با نمایشگرهای IPS یا OLED و با رزولوشن HD تا 4K تولید می‌شوند. معمولاً مدل‌هایی از ایسوس که از نظر قیمت شبیه به مک بوک‌ها هستند، از رزولوشن فول اچ دی، QHD و یا 4K استفاده می‌کنند و پنل آنها غالباً IPS یا OLED است. اصولاً پنل OLED عمق رنگ مشکی بی‌نهایت دارد و غلظت رنگ در آن بیشتر است. 

همان‌طور که متوجه شدید، در این قسمت هر دو برند عملکردی عالی دارند اما اگر کاربر می‌خواهد نمایشگر OLED داشته باشد، حتماً باید از بین لپ تاپ‌های ایسوس یک دستگاه انتخاب کند. البته لازم به ذکر است که در استفاده حرفه‌ای و روزمره نمایشگر مک بوک عالی خواهد بود اما برای بازی کردن، نمایشگرهای ایسوس با نرخ تأخیر کم گزینه مناسب‌تری هستند. 

پیشنهاد مطالعه: لپ تاپ گیمینگ تا 50 میلیون

سخت‌افزار

به نظر شما در زمینه سخت‌افزار کدام یک از این غول‌های قدرتمند، پیروز این نبرد است؟ همواره به گیمرها که همواره به دستگاه‌های بسیار قدرتمندی برای بازی کردن نیاز دارند و نیاز به لپ تاپی با قدرت سخت‌افزاری بالایی دارند، توصیه می‌شود به سراغ لپ تاپ‌های ایسوس بروند. همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، مک بوک بر خلاف لپ تاپ‌های ایسوس دارای کارت گرافیک جداگانه نیست و این موضوع برای گیمرها اهیمت زیادی خواهد داشت.

کاربران دیگری که به قدرت پردازشی بالا نیاز دارند، می‌توانند روی مک بوک‌ها با تراشه اختصاصی سری M نیز حساب کنند. به عنوان مثال پردازنده M3 Max عملکردی فوق‌العاده خوب دارد و می‌تواند رقیب قدرتمندی برای پردازنده نسل سیزدهم اینتل Core i9 باشد. در مقایسه این دو پردازنده، برنده اپل است زیرا در مک بوک با پایداری تراشه و مصرف انرژی کمتر آن مواجه هستیم. 

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین لپ تاپ ها تا 40 میلیون

باتری

نمی‌توان عمر باتری و شارژدهی باتری دو برند را با یکدیگر مقایسه کرد. در حقیقت برای این مقایسه باید به سراغ دو مدل لپ تاپ رفت. اما در حالت کلی پیروز این جنگ در زمینه باتری، اپل خواهد بود. تراشه‌های کم مصرف و پایدار اپل به باتری این دستگاه‌ها این امکان را می‌دهند که حدود 18 تا 24 ساعت کار کنند و دوام بیاورند. لازم به ذکر است که برخی مدل‌های ایسوس نیز از باتری‌های قدرتمند بهره می‌برند و می‌توانند تا حدود 24 ساعت دوام بیاورند. معمولاً مک بوک به کاربرانی که به شارژدهی اهمیت زیادی می‌دهند یا دائما در سفر هستند، پیشنهاد می‌شود. 

سیستم عامل

بدون شک برای بسیاری از کاربران سیستم عامل اهمیت زیادی دارد. در مقایسه لپ تاپ ایسوس با اپل یکی از مهم‌ترین بخش‌ها همین سیستم عامل است. سیستم عامل ویندوز که در لپ تاپ ایسوس استفاده می‌شود، شناخته شده است و نیازی به معرفی آن نیست. در حال حاضر نسخه 11 این سیستم عامل در دسترس همگان قرار دارد. در سیستم عامل ویندوز می‌توان بسیاری از برنامه‌ها را به صورت کرک شده دانلود کرد و در لپ تاپ اجرا نمود. این یعنی کاربر نیازی به پرداخت هزینه برای خرید این برنامه‌ها نخواهد داشت. گیمرها نیز معمولاً محیط ویندوز را می‌پسندند زیرا بازی‌های بیشتری برای آن وجود دارد. 

اپل در لپ تاپ‌های خود از سیستم عامل مک او اس MacOS استفاده می‌کند که بسیار جذاب است. امروزه برای این سیستم عامل برنامه‌های زیادی وجود دارد. اپل برای این سیستم عامل چندین سال بروزرسانی ارائه خواهد کرد. امروزه می‌توان بسیاری از برنامه‌های پولی را نیز به صورت کرک شده و رایگان در مک بوک استفاده کرد. اما در حالت کلی برای ویندوز برنامه‌های بسیار بیشتری وجود دارد. این برنامه‌ها به صورت حتمی به صورت رایگان و کرک شده در دسترس کاربران قرار دارند. بنابراین می‌توان گفت که برنده این جنگ در این قسمت ایسوس است. 

نتیجه‌گیری

شما دوستان گرامی در این مقاله از مجله بروزکالا متوجه شدید که انتخاب بین لپ تاپ‌‌های اپل و ایسوس به بودجه، نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. شما ابتدا باید نیاز خود از استفاده از لپ تاپ را بدانید و سپس با توجه به آنچه در طول مقاله ذکر شد، بهترین محصول را انتخاب نمایید. با توجه به موضوعاتی که بیان شد، مک بوک دارای مزایایی مانند کیفیت ساخت عالی، طراحی ظریف، نمایشگر با دقت رنگ و کیفیت بالا، عمر باتری طولانی، سیستم عامل macOS پایدار، تراشه‌های قدرتمند سری M است. لپ تاپ ایسوس نیز دارای مزایایی مانند تنوع مدل‌ها و قیمت‌ها، قیمت مناسب‌تر در برخی مدل‌ها، وجود کارت گرافیک مجزا در مدل‌های بالارده و میان‌رده، گزینه‌ای عالی برای بازی، قابلیت ارتقای برخی قطعات و... است.

شما باید با توجه به نیاز خود محصولی را انتخاب کنید که مورد استفاده شما قرار گیرد. به خاطر بسپارید پیش از هر چیز بودجه خود را مشخص کنید تا در بازه قیمتی مورد نظرتان به دنبال مدلی مناسب باشید. کارشناسان فروشگاه اینترنتی بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید تا با اطلاعاتی کافی برای انتخاب لپ تاپ دلخواهتان اقدام نمایید.

سوالات متداول

1. مک بوک‌ها چه معایبی نسبت به لپ تاپ ایسوس دارند؟

از معایب لپ تاپ‌های اپل در مقاله ایسوس می‌توان به تنوع کم محصولات، قیمت بالای آنها، عدم وجود کارت گرافیک مجزا، محدودیت در اجرای برخی برنامه‌ها و... اشاره کرد.