برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ ؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که در آغار کار برای برنامه‌نویسان ایجاد می‌شود، این است که برای مشغول شدن برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر کدام از این دو دستگاه، مزایا و معایب خاص خود را دارند که شما می‌توانید با بررسی و مقایسه، دستگاه مورد نظر خود را متناسب با نوع برنامه‌نویسی که به آن مشغول هستید، انتخاب و خریداری نمایید. یک سیستم مناسب، اصلی‌ترین ابزار شما در این حرفه خواهد بود. پس بایستی دقت و اطلاعات بالایی داشته باشید تا با توجه به هدف خود، دستگاه‌های مختلف را سنجیده و گزینه مناسب خودتان را اتخاذ کنید؛ چرا که فناوری و قطعاتی که در لپ‌تاپ و کامپیوتر استفاده می‌شوند، بسیار مشابه می‌باشند و یک برنامه‌نویس در نهایت باید بر اساس نوع کدنویسی و بودجه خود، به تهیه بهترین سیستم برای شغل خود اقدام کند.
در این مطلب از بروزکالا، ما شما را با مزایا و معایب هر کدام از دو دستگاه برای انجام برنامه‌نویسی به خوبی آشنا خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله

  • مزایای کامپیوتر برای برنامه‌نویسی
  • معایب کامپیوتر برای برنامه‌نویسی
  • مزایای لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی
  • معایب لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی
  • برای برنامه‌نویسی لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟
  • آیا هر لپ‌تاپ و کامپیوتری مناسب برنامه‌نویسی است؟
  • چگونه بهترین دستگاه را برای برنامه‌نویسی تهیه کنیم؟
  • لوازم جانبی سیستم‌های مخصوص برنامه‌نویسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

مزایای کامپیوتر برای برنامه‌نویسی

  1. هزینه کم: خرید کامپیوتر و یا خرید کیس کامپیوتر برخلاف انتظار هزینه‌ای به نسبت کمتر از یک لپ‌ تاپ دارد و اگر شما برای شروع کار خود به بودجه کوچکی دسترسی دارید، می‌توانید این گزینه را انتخاب و شروع به کار با آن کنید.
  2. قدرت بالای قطعات: قطعات یک سیستم کامپیوتری به وضوح از یک لپ‌تاپ قدرتمندتر هستند. در شرایط یکسان چنان‌چه یک قطعه گرافیک مشابه را در هر دو دستگاه مقایسه نماییم، به علت بزرگ بودن آن در کامپیوتر و فضای بیشتری که کیس مهیا می‌کند، قدرت نسبی بیشتری خواهد داشت.
  3. ارتقای سیستم و قابلیت‌های سخت‌افزاری: در مورد قابلیت‌های ارتقا دادن سیستم و سخت‌افزار، این نوع از دستگاه برتری کامل دارد. در انواع رومیزی این دستگاه با توجه به نوع مادربرد خود می‌توانید قطعات سخت‌افزاری مثل هارد، رم، کارت گرافیک، پردازنده و... را تعویض کنید یا ارتقا دهید.
  4. سایز صفحه نمایش: فارغ از بحث اضافه کردن مانیتور خارجی، کامپیوتر به تنهایی صفحه نمایش بزرگ‌تری را دارا می‌باشد که این ویژگی برای بسیاری از برنامه‌نویسان مهم است و به همین دلیل، خیلی از آن‌ها این سیستم را برای کار خود برمی‌گزینند.
  5. داشتن موس و کیبورد: در برنامه‌نویسی از کیبورد و موس بسیاز زیاد استفاده می‌شود که با توجه به این موضوع، موس پد اصلا مناسب این کار نیست. اگرچه می‌توان این قطعات را به صوررت اکسترنال به لپ‌تاپ نیز متصل نمود، اما کامپیوتر تمام آن‌ها را از ابتدا دارد و نیاز به تهیه قطعات خارجی پیدا نخواهید نمود.
  6. ایجاد دمای کمتر در سیستم: این دستگاه به علت داشتن کیس که فضای بزرگ‌تر و فن‌های بیشتری دارد، در مواقع انجام کارهای سنگین مانند رندرینگ و کامپایل کردن، دمای قطعات سخت‌افزاری خود مثل CPU را پایین نگه‌ می‌دارد.
  7. تمام نشدن شارژ: چون کامپیوتر عملا به صورت دائم به برق متصل است، برای شارژ کردن باتری زمانی از شما نخواهد گرفت چون اصلا نیاز به شارژ شدن طولانی‌مدت ندارد.

معایب کامپیوتر برای برنامه‌نویسی

  1. عدم قابلیت حمل: تحت شرایط خاصی شما ممکن است بخواهید دستگاهتان را همراه خود به جایی ببرید و یا در راه به کار با آن مشغول شوید. متاسفانه یک سیستم کامپیوتری چنین امکانی را به شما نمی‌دهد چون برای کار کردن، نیاز به اتصال برق و قطعات بزرگ دیگر خود دارد.
  2. اشغال فضای زیاد: از ایرادات دیگر این سیستم، فضای بزرگی است که توسط خود مانیتور، کیبورد، موس و کیس آن اشغال می‌شود و برخی محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند.
  3. محدودیت هنگام قطعی برق: اگر مشکلی مثل قطع شدن برق پیش بیاید، کامپیوتر باتری قابل شارژی ندارد که در نبود جریان برق هم به کار کردن ادامه دهد. اگر برق قطع شود یا ایرادی در اتصال آن به وجود بیاید، کامپیوتر بلافاصله خاموش خواهد شد؛ حتی اگر وسط کار مهمی مثل کدنویسی باشید.
  4. مصرف برق زیاد: این دستگاه به علت بزرگ‌تر بودن و داشتن قطعات بیشتر و قدرتمندتر، طبیعتا انرژی بسیار بالاتری مصرف می‌کند و گزینه خوبی برای صرفه‌جویی در مصرف برق نمی‌باشد.
  5. تهیه قطعات خارجی: از دیگر معضلات تهیه کامپیوتر برای برنامه‌نویسی این است که حتما باید قطعات جداگانه دیگر آن را خریداری کنید و بدون کیس، کیبورد، موس و... نمی‌توانید به کار با آن بپردازید.

مزایای لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

  1. قابلیت حمل کردن: با داشتن یک لپ‌تاپ شما می‌توانید در هر مکانی که بخواهید به راحتی به برنامه‌نویسی بپردازید چرا که آن را می‌توانید همه‌جا با خود ببرید و بدون هیچ‌گونه دردسری اقدام به حمل آن کنید.
  2. اشغال فضای کمتر: با کمترین فضایی که در اختیار دارید می‌توانید این دستگاه را تهیه کرده و به کار با آن مشغول شوید و نداشتن قطعات خارجی نیز مزیت بزرگ دیگری است که در این موضوع به شما کمک می‌کند.
  3. باتری قابل شارژ: به علت داشتن امکان شارژ شدن، حتی زمانی که برق قطع شده است یا به آن دسترسی ندارید هم می‌توانید تا مدتی به کار با لپ‌تاپ خود بپردازید. با وجود این ویژگی، به اتصال دائمی برق توسط کابل نیازی نخواهید داشت.
  4. مصرف برق کمتر: این نوع از سیستم در مقایسه با کامپیوتر به برق کمتری نیاز دارد و قطعات بزرگ خارجی ندارد که به انرژی زیادی برای کار کردن نیاز داشته باشند؛ پس گزینه خوبی برای صرفه‌جویی در مصرف برق محسوب می‌شود.
  5. عدم نیاز به تهیه قطعات خارجی: با داشتن یک لپ‌تاپ شما دیگر احتیاجی به خریداری قطعات بزرگی مثل خرید کیبورد و کیس نخواهید داشت و دستگاه به تنهایی پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود.
  6. امکان اتصال قطعات جانبی به صورت اکسترنال: شما امکان این را دارید که برای این سیستم، کیبورد، موس و حتی مانیتور مجزا تهیه کنید و به صورت اکسترنال به آن متصل کنید تا طی کارهای سنگین و طولانی، لپ‌تاپتان دچار آسیب و فرسایش نشود.

معایب لپ‌تاپ برای برنامه‌نویسی

  1. قدرت کمتر قطعات: باید گفت که قدرت قطعات لپ‌تاپ نسبت به یک سیستم کامپیوتری، به مراتب کمتر است و پردازش نسبی ضعیف‌تری را داراست.
  2. عدم امکان تعویض و ارتقای برخی از قطعات: در این سیستم شما ممکن است بتوانید قطعاتی مثل هارد و رم را تعویض کنید یا ارتقا دهید اما در اکثر موارد قادر به تعویض قطعاتی مثل کارت گرافیک و پردازنده مرکزی نخواهید بود.
  3. خالی شدن شارژ باتری: چون لپ‌تاپ باتری شارژ شونده دارد، در صورت خالی شدن آن، باید زمانی صرف دوباره شارژ شدن شود تا بتوان به ادامه کار با دستگاه پرداخت.
  4. مناسب نبودن کیبورد و موس خود دستگاه برای برنامه‌نویسی در طولانی‌مدت: لپ‌تاپ در کل اجزای ظریف‌تری نسبت به کامپیوتر دارد و کیبورد و موس پد آن از این موضوع مستثنی نیستند؛ لذا استفاده طولانی‌مدت از آن‌ها برای برنامه‌نویسی باعث زود خراب شدنشان می‌شود و بهتر است در صورت انتخاب این نوع از دستگاه برای کار خود، اقدام به خرید موس و کیبود اکسترنال کنید.

پیشنهاد مطالعه: چه لپ تاپ هایی قابل ارتقا هستند؟

برای برنامه‌نویسی لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

پاسخ این سوال که برای برنامه نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ، کاملا به شما و نوع حرفه‌ای که در برنامه‌نویسی می‌خواهید پی آن را بگیرید، بستگی دارد. برای هر کاری، ویژگی‌های مشخصی مد نظر است که با توجه به آن‌ها باید دستگاه مناسب با کار خود را از بین دستگاه‌های مختلف یافت و تهیه نمود. اگر مثلا بیشتر به دنبال دستگاهی هستید که برنامه‌های سنگین روی آن اجرا کنید و برای ساعت‌های طولانی به کدنویسی با آن مشغول شوید، کامپیوتر گزینه بهتری برای شما خواهد بود اما در صورتی که مثلا بیشتر سیستمی مد نظرتان است که با استفاده از آن بتوانید در هر مکانی که هستید به کار بپردازید و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را نیز رعایت کنید، پیشنهاد می‌شود اقدام به تهیه یک لپ‌تاپ کنید.

آیا هر لپ‌تاپ و کامپیوتری مناسب برنامه‌نویسی است؟

پاسخ به این سوال قطعا نمی‌تواند مثبت باشد چرا که به سراغ هر کاری که بخواهیم برویم، ابزار آن کار باید یک سری ویژگی‌های خاص مناسب آن کار را داشته باشد. دستگاهی که ما برای برنامه‌نویسی انتخاب می‌کنیم می‌تواند از برندها و یا مدل‌های مختلف باشد اما بایستی لزوما امکانات و قابلیت‌های زیر را شامل شود:

  • صفحه نمایش داخلی بزرگ با رزولوشن بالا
  • پشتیبانی از مانیتور و قطعات خارجی در صورت خریداری لپ‌تاپ
  • کیفیت و قدرت بالای پردازنده (تعداد هسته‌های پردازنده)
  • حافظه رم بالا (قابل ارتقا)
  • داشتن هارد SSD و یا ترکیبی از SSD و HDD
  • سیستم عامل باکیفیت و متناسب با کار شما
  • صفحه کلید محکم و یا استفاده از کیبورد خارجی در صورت خریداری لپ‌تاپ
  • باتری اصل که طول عمر بالایی داشته باشد

پیشنهاد مطالعه: لپ تاپ مناسب برنامه نویسی

چگونه بهترین دستگاه را برای برنامه‌نویسی تهیه کنیم؟

هنگام خرید لپ‌تاپ یا کامپیوتری که برای امر برنامه‌نویسی، حتما به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. یک صفحه نمایش لمسی منفعت زیادی را برای شما مهیا نمی‌کند پس برای آن هزینه اضافی نکنید.
  2. با توجه به این موضوع که می‌خواهید دستگاهتان را حرکت دهید یا در مکانی ثابت با آن کار کنید، آن را انتخاب کنید.
  3. تا حد امکان هیچ دستگاهی با صفحه‌نمایش کمتر از 1080 * 1920 Full HD خریداری نکنید. لپ‌تاپ‌های معمولی اکثرا صفحه نمایش 768 * 1366 پیکسلی دارند که این مقدار برای انجام چند کار به صورت همزمان مناسب نیست. از طرف دیگر، یک صفحه نمایش  4K بیشتر هزینه اضافی و تخلیه باتری را به همراه می‌آورد.
  4. قدرت پردازنده را چک کنید. به طور عمومی یک پردازنده با فرکانس 3 گیگاهرتز یا بیشتر برای اکثر کارها مناسب می‌باشد.
  5. حداقل رم سیستم شما باید 16 گیگابایت باشد. برنامه‌های جدید فضای بیشتر از حافظه را اشغال می‌کنند.
  6. کیبورد دستگاه خود را قبل از خرید حتما تست کنید که کلیدها نرم باشند و دسترسی به آن‌ها راحت باشد و علاوه بر آن، صفحه محکمی داشته باشد.
  7. در صورت تهیه لپ‌تاپ، مطمئن شوید که حداقل عمر باتری آن 6 ساعت خواهد بود. نباید به عمر باتری اعلام‌شده توسط سازنده اکتفا کنید بلکه قبل از خرید باید ارزیابی سایت‌های معتبر در مورد باتری دستگاه مورد نظر خود را بخوانید.
  8. با انتخاب یک کارت گرافیک مجتمع می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی نمایید.

لوازم جانبی سیستم‌های مخصوص برنامه‌نویسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

در انتخاب لپ تاپ یا کامپیوتر برای برنامه نویسی توجه به موارد زیر نیز حائز اهمیت است.

کیس:

  • فرم فاکتور یا اندازه مناسب داشته باشد
  • از خنک‌کننده‌های قوی برخوردار باشد
  • جایگاه‌های مناسب در آن برای کابل‌ها تعبیه شده باشد
  • پنل جلویی آن شامل جک‌های صوتی نیز باشد
  • Drive Bays آن برای افزودن سخت‌افزار به کامپیوتر مناسب باشد

کیبورد:

  • نوع حروف روی آن واضح باشد
  • کلیدها نرم و روان باشند
  • دسترسی به کلیدها آسان باشد
  • صفحه کلید محکم باشد
  • در تعامل با سیستم در اعمالی مانند تایپ کردن، سرعت بالایی داشته باشد

موس:

  • قسمت کلیک‌کننده آن سفت نباشد
  • رول چرخنده آن هرز نباشد
  • اگر موس بی‌سیم است، کیفیت و عمر یو اس بی و باتری‌های آن بالا باشد
  • اگر موس باسیم است، محکم بودن و اتصال کابل آن تضمین‌شده باشد

مانیتور خارجی:

  • دقت و وضوح بالایی داشته باشد
  • نرخ نوسازی آن بالا باشد
  • زمان پاسخ‌دهی به نسبت پایینی داشته باشد
  • پنل آن از نوع IPS یا  TNباشد
  • با تکنولوژی‌های گرافیکی هماهنگی کافی را داشته باشد
  • تنظیمات آن قابل تغییر باشد
  • طراحی و اندازه مناسبی را شامل شود

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتور برنامه نویسی

سخن پایانی

پاسخ به این سوال که آیا لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر برای برنامه نویسی، کاملا به خودتان بستگی دارد. هر کدام از این دو دستگاه ویژگی‌های خاصی دارند که برای اموری تخصص‌یافته هستند. به طور مثال در صورتی که دانشجو یا فردی هستید که به مسافرت‌های زیادی می‌رود و قصد دارد دائم کار کند و یا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند، لپ‌تاپ گزینه‌ی مناسب شماست اما اگر قدرت پردازش بالاتر و قابلیت ارتقای قطعات و ایجاد گرمای کمتر در سیستم مد نظر شما می‌باشد، بهتر است یک کامپیوتر را برای خریداری انتخاب کنید. با اطلاعات این مطلب حالا شما عزیزان آگاهی کافی برای خریدن دستگاه مناسب برنامه‌نویسی خود را دارید و از عوامل مختلف تاثیرگذار بر عملکرد حرفه‌تان غافل نیستید.

سوالات متداول

1) لپ تاپ یا سیستم رومیزی برای برنامه نویسی بهتر است؟

به طور کلی لپ‌تاپ در داشتن باتری قابل شارژ، مصرف برق کمتر و اشغال فضای کمتر، قابل حمل بودن و عدم نیاز به قطعات خارجی برتری دارد در حالی که کامپیوتر در ارزان‌تر بودن، قدرت پردازش، صفحه نمایش، ایجاد دمای کمتر و قابلیت ارتقای قطعات برتری دارد.

2) چگونه بهترین دستگاه را برای برنامه‌نویسی تهیه کنیم؟

باید در هنگام خرید، با شناخت کافی و اصولی عواملی مانند کیفیت لوازم و قطعات جانبی، هارد، رم، سیستم عامل، صفحه کلید و باتری آن را به خوبی بررسی و ارزیابی نماییم