لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی کدام اند؟

لپتاپ های مخصوص طراحی گرافیکی باید سبک، قابل حمل و قدرتمند باشند تا بتوانند از پس کارهای گرافیکی و طراحی های پیچیده برآیند. هنگامی که اقدام به خرید لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی می کنید، احتمالا در انتخاب سخت افزار لپتاپ با مشکل مواجه خواهید شد. این موضوع کاملا قابل درک است. در این مقاله از بروزکالا به طور کاملا به بررسی تمامی اجزای سخت افزاری مورد نیاز برای انجام کارهای گرافیکی خواهیم پرداخت تا بتوانید با بررسی و مقایسه هر یک، با توجه به نیاز خود، بهترین مدل مورد نظر را یافته و خریداری کنید. بنابراین در این راهنما همه نکاتی را که باید هنگام خرید یک لپتاپ جدید مناسب کارهای گرافیکی، از قبیل انتخاب بهترین پردازنده، کارت گرافیک، میزان فضای ذخیره سازی، پورت های مورد نیاز و غیره، مد نظر قرار دهید، برای شما بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • لپتاپ برای کارهای گرافیکی
  • کارت گرافیک لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی
  • قدرت پردازش لپتاپ های مناسب کارهای گرافیکی
  • نمایشگر مناسب برای لپتاپ برای کارهای گرافیکی
  • پورت ها و اتصالات
  • حافظه رم لپ تاپ برای کارهای گرافیکی
  • حافظه ذخیره سازی
  • صفحه کلید لپتاپ برای کارهای گرافیکی
  • اندازه و وزن
  • QHD یا FHD یا UHD، کدام بهتر است؟

لپتاپ برای کارهای گرافیکی

طراحان گرافیکی همواره به بهترین و مدرن ترین لپتاپ های موجود در بازار که مطابق با استانداردهای روز دنیا هستند، نیاز دارند؛ دلیل این موضوع بسیار ساده است. اگر تا کنون از نرم افزارهایی مانند فتوشاپ یا 3D STUDIO MAX استفاده کرده باشید، حتما می دانید که انتظار برای بارگذاری یک پروژه گرافیکی، می تواند تا چه مقدار آزاردهنده باشد.

حتی ممکن است گاهی در هنگام بارگذاری یک پروژه، به دلیل توان ناکافی لپتاپ، سیستم هنگ کند. این ها تنها نمونه ای از مشکلات رایجی هستند که حتما برخی از طراحان گرافیکی که از سیستم های نامناسب استفاده می کنند، با آن ها دست و پنجه نرم می کنند. عدم توجه به سخت افزار لپتاپ در هنگام خرید سیستم جدید، باعث عدم رضایت از عملکرد گرافیکی لپتاپ جدیدتان خواهد شد.

در نتیجه، همواره مهمترین سوال برای فردی که کارهای گرافیکی انجام می دهد، این است که بهترین لپ تاپ برای کارهای گرافیکی و اجرای نرم افزارهای ویرایش تصویر و غیره کدام است. همواره قبل از خرید لپتاپ باید به نوع و سطح کار و بودجه خود توجه کنید. اگر به طراحی های پیچیده سه بعدی مشغول هستید، باید لپتاپ پیشرفته ای را تهیه کنید که کاملا از پس تمامی وظایف مورد نظرتان برآید. اما اگر طراحی های شما در سطح دو بعدی است، می توانید لپتاپ میان رده ای را نیز خریداری کنید. اما طبیعتا، خرید لپتاپی که از پس تمامی کارهای گرافیکی برآید، آینده نگرانه تر است.

کارت گرافیک مناسب برای لپتاپ برای کارهای گرافیکی

کارت گرافیک مناسب برای لپتاپ برای کارهای گرافیکی

یکی از مهم ترین مواردی که باید هنگام خرید یک لپتاپ مناسب کارهای گرافیکی جدید مد نظر قرار دهید، این است که به چه مقدار قدرت گرافیکی نیاز دارید. بنابراین مهمترین شاخصه ای که باید در این زمینه مد نظر قرار دهید، این است که به چه نوعی از طراحی گرافیکی ( دوبعدی یا سه بعدی ) مشغول هستید و اینکه بودجه شما چه مقدار است.

اگر عمدتا کارهای گرافیکی ساده ای انجام می دهید، کارت های گرافیکی رده پایین مانند GTX Nvidia GeForce GTX 10 یا سری 16 مناسب شما خواهند بود. همچنین گاهی گرافیک های یکپارچه نیز قادر خواهند بود تا تمام نیاز شما را برآورده کنند. در حالیکه اگر می خواهید نرم افزارهای طراحی گرافیکی پیشرفته تری را بر روی سیستم خود اجرا کنید، بهتر است از کارت گرافیک های قدرتمندتری مانند Nvidia GeForce RTX 20، RTX 30 یا سری AMD Radeon RX 5000M و یا بالاتر بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین لپ تاپ ها تا 25 میلیون تومان

با این حال برای اینکه نگاه تخصصی تری به این سخت افزار مهم داشته باشیم و بتوانید انتخاب بهتری را انجام دهید، لپتاپ ها و سپس کارت های گرافیک موجود در بازار را به سه سطح مختلف تقسیم بندی کرده ایم. سطوح طبقه بندی شده عبارتند از: سطح ابتدایی، متوسط و پیشرفته. مطالعه ادامه مطلب به شما در انتخاب بهترین کارت گرافیک لپتاپ مناسب کارهای گرافیکی کمک خواهد کرد.

لپتاپ های سطح ابتدایی

لپتاپ های سطح ابتدایی، ارزان ترین و پایین ترین مدل های موجود در بازار هستند. اما باز هم برای کاربران مبتدی که به دنبال کارهای گرافیکی ابتدایی و ساده هستند، تجربه ای مناسب را ارائه می دهند. این نوع لپتاپ ها معمولا دارای سخت افزارهای رده پایین بوده و اجازه انجام کارهای گرافیکی و طراحی های پیشرفته را به کاربر نمی دهند.

بنابراین اگر به دنبال راهی ارزان برای انجام کارهای گرافیکی هستید، یک لپتاپ گرافیکی رده پایین مناسب شماست. اما با خرید این لپتاپ ها باید خود را برای کاهش عملکرد و سرعت در هنگام خروجی گرفتن از پروژه های خود آماده کنید.

کارت های گرافیک سطح ابتدایی

اگر به دنبال کارت گرافیک ارزان قیمتی هستید که از پس انجام وظایف اولیه مربوط به طراحی گرافیکی برآید، Nvidia GeForce GTX 1650 Ti گزینه ای عالی است. NVidia GTX 1650 نیز که نسبت به نمونه Ti از انرژی کمتری بهره می برد، جز گزینه های مقرون به صرفه موجود در بازار است. یکی دیگر از مدل های موجود در بازار 5500M AMD Radeon RX  است که به اندازه مدل تولید شده توسط Nvidia قدرتمند نیست، اما باز هم عملکرد خوبی را از خود به نمایش می گذارد و ارزش خرید بالایی دارد. اگر به دنبال مدلی مقرون به صرفه تر از مدل های معرفی شده هستید، AMD Radeon RX 5300M را نیز مد نظر قرار دهید. این کارت گرافیک تنها دارای 3 گیگابایت VRam است.

لپتاپ های مجهز به این کارت های گرافیک اغلب مجهز به 8 گیگابایت رم و فضای ذخیره سازی مناسب بوده و دارای قیمت های اقتصادی ای می باشند.

لپتاپ های سطح متوسط

معمولا محبوب ترین و شناخته شده ترین لپتاپ های موجود در بازار در این دسته قرار دارند. این لپتاپ ها اغلب برای طیف گسترده تری از مردم تولید و عرضه می شوند. این دسته از لپتاپ ها اکثرا قدرت مناسبی را با قیمتی معقول در اختیار کاربران قرار می دهند. این سری از لپتاپ ها اکثرا برای طراحی های سه بعدی نه چندان پیشرفته به کار می روند، ولی می توانند اکثر نیازهای کاربران را برآورده کنند.

کارت های گرافیک سطح متوسط

انتخاب و خرید بهترین کارت گرافیک نصب شده بر روی لپتاپ های سطح متوسط به عوامل مختلفی از جمله مدل خاص لپتاپ و یا سطح کارهای گرافیکی ای که با لپتاپ انجام می شود، بستگی دارد. با این حال در ادامه سعی می کنیم تا با چند توصیه کلی، راه را برای انتخاب کارت های گرافیک سطح متوسط متناسب با نیاز شما، هموارتر کنیم. Nvidia Geforce RTX 2060 یکی از بهترین پردازنده های گرافیکی میان رده موجود در بازار است. این کارت گرافیک در اکثر برنامه ها، عملکرد خوبی را از خود ارائه می دهد و مصرف انرژی چندان بالایی ندارد.

اگر به دنبال مدلی قدرتمندتر هستید، RTX 3060  و یا RTX 3070 گزینه های مناسبی هستند. یکی دیگر از کارت های گرافیک مطرح موجود در بازار Nvidia RTX 2070 است که دارای قدرت به مراتب بالاتری است و به نسبت، هزینه زیادی را نیز بر روی دوش شما می گذارد، اما قادر است تا اکثر برنامه های طراحی گرافیکی را در بالاترین سطح ممکن اجرا و پروژه های شما را به خوبی اجرا کند. از دیگر گزینه های قدرتمند موجود در بازار می توان به AMD Radeon RX 5600M و AMD RX 5700M اشاره کرد که قادرند تا به راحتی تمام برنامه های طراحی گرافیکی را با سرعت بالا، اجرا و مدیریت کنند. اما گفتنی است که این دو مدل به اندازه مدل های معرفی شده در بالا قدرتمند نیستند.

لپتاپ های مجهز به این کارت های گرافیک، اغلب مجهز به 16 گیگابایت رم، فضای ذخیره سازی عالی و نمایشگرهای با کیفیت هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین لپ تاپ تا 40 میلیون

لپتاپ های سطح پیشرفته

لپتاپ سطح پیشرفته می تواند برای هر فردی معانی مختلفی داشته باشد. برای برخی تنها اجرای برنامه های طراحی گرافیکی سه بعدی با سرعت بالا نشانگر عالی بودن لپتاپ و برای برخی دیگر طراحی و پیاده سازی پروژه های گرافیکی حجیم و سنگین، نشانگر پیشرفته بودن لپتاپ می باشد. با این حال لپتاپ های سطح پیشرفته قادر به اجرا و پیاده سازی تمامی برنامه هایی هستند که به توان بالایی نیازمندند.

 اگر می خواهید بدون هیچ نگرانی ای تمام برنامه های گرافیکی خود را پیاده سازی کنید، قطعا به لپتاپی نیاز دارید که بتواند از پس تمام وظایفی که بر عهده دارد، برآید. طبیعتا برای خرید چنین مدل هایی باید هزینه زیادی بپردازید.

کارت گرافیک های سطح پیشرفته

وقتی صحبت از پیشرفته ترین لپتاپ های مخصوص طراحی گرافیکی موجود در بازار می شود، مطمئنا نام Nvidia RTX 3080 Ti همراه با 16 گیگابایت VRAM را خواهید شنید. لپتاپ مجهز به این سخت افزار، قدرت کافی برای اجرا و پیاده سازی تمام پروژه های سه بعدی حجیم و سنگین گرافیکی را دارد. با این حال خرید لپتاپی مجهز به چنین پردازنده گرافیکی قدرتمندی ارزان نخواهد بود و بسته به بقیه مشخصات، قیمت بالایی خواهد داشت.

اگر به دنبال مدلی مقرون به صرفه تر هستید، باید به دنبال گزینه های مجهز به NVIdia RTX 3070  یا RTX 2070 باشید. این کارت های گرافیک نیز از پس انجام تمامی کارهای گرافیکی برخواهند آمد، اما هزینه ای به مراتب کمتر را به کاربر متحمل می کنند. یکی دیگر از گزینه های مطرح موجود در بازار نیز AMD RX 6800M می باشد که تقریبا با همتای Nvidia خود برابری می کند.

خرید لپ تاپ گرافیکی

استفاده از GPU خارجی

یکی دیگر از گزینه‌های عالی موجود در بازار، خرید لپتاپ هایی هستند که امکان اتصال پردازنده گرافیکی خارجی به خود را داشته باشند. این ویژگی به کاربر اجازه می دهد که یک کارت گرافیک خارجی را به دلخواه به لپتاپ خود متصل و جدا کند. این ویژگی این امکان را می دهد که به راحتی لپتاپ خود را در مواقع لزوم به یک لپتاپ قدرتمند تبدیل کنید و در بقیه موارد از آن به عنوان یک لپتاپ استاندارد استفاده کنید.

وجود این ویژگی بدین معناست که کاربر برای کسب قدرت بیشتر نیاز به تعویض لپتاپ خود ندارد. با این حال همه لپتاپ ها این ویژگی را ارائه نمی دهند و قبل از خرید باید بررسی کنید که آیا لپتاپ مد نظرتان، مجهز به پورت های مورد نیاز به منظور اتصال کارت گرافیک خارجی هست یا خیر.

بیشتر بخوانید: فرق GPU و کارت گرافیک

گرافیک یکپارچه

اگر بودجه کمتری دارید، باید به خرید لپتاپ های مجهز به گرافیک یکپارچه بسنده کنید. این لپتاپ ها کارت گرافیک مجزایی نداشته و کارت گرافیک به صورت یکپارچه در پردازنده تعبیه شده است. این دسته از کارت های گرافیک نیازی به سیستم خنک کننده اضافی نداشته و همچنین حافظه مخصوص به خود را ندارند و در عوض از کلیه امکانات تعبیه شده برای پردازنده مرکزی بهره می برند.

لپتاپ های مجهز به این کارت های گرفیک، ارزان تر و قابل حمل تر بوده اما عملکرد بسیار پایین تری را نسبت به یک لپتاپ مجهز به GPU اختصاصی ارائه می دهند. وجود گرافیک یکپارچه برای انجام کارهای گرافیکی سبک مناسب است اما نباید انتظار اجرا و پردازش برنامه ها و پروژه های سه بعدی را داشته باشید. می توانید برای استعلام قیمت لپتاپ های مجهز به این نوع از پردازنده های گرافیکی به وبسایت بروز کالا مراجعه کنید.

قدرت پردازش لپتاپ های مناسب کارهای گرافیکی

اگرچه گرافیک مهمترین ویژگی برای انتخاب یک لپتاپ مخصوص طراحی گرافیکی است، اما نباید از اهمیت پردازنده نیز غافل شد. وجود یک CPU قدرتمند مشخص می کند که نرم افزارهای گرافیکی چگونه اجرا می شوند؛ و این امر چندان ربطی به GPU ندارد.

پردازنده مسئول دریافت داده ها از سیستم عامل و پردازش آن ها به منظور اجرای سریعتر برنامه های گرافیکی است. CPU قدرتمندتر به معنای توانایی انجام چندین کار گرافیکی به صورت همزمان است. همچنین وجود پردازنده قدرتمندتر، ضامن برآمدن لپتاپ از پس وظایف پردازشی سنگین است. نکته قابل اهمیت این است که برخلاف GPU، CPU به راحتی قابل ارتقاء نیست و تقریبا تا زمانی که لپتاپ خود را به طور کلی تعویض نکنید، نمی توانید از شر پردازنده قدیمی خود خلاص شوید.

گزینه های شما برای انتخاب پردازنده لپتاپ اساسا بین دو شرکت AMD و Intel است. هر دوی این شرکت ها سهم بسیار بالایی در بازار پردازنده ها دارند. هر دوی این شرکت ها پردازنده های مختلفی را در بازه های قدرتی و قیمتی مختلف تولید و راهی بازار کرده اند که می توانید با توجه به نوع کار و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید.

پردازنده های AMD

  • پردازنده های AMD Ryzen 5

در بین پردازنده های مقرون به صرفه باید گفت که پردازنده های سری AMD Ryzen5، 4000  و 5000 تا حداکثر 6 هسته دارند و از مهترین مدل های موجود در بازار پردازنده های اقتصادی هستند. به طور کلی این مدل ها ارزش خرید بالایی دارند و طی این سال ها به شدت جای خود را در میان کاربران باز کرده اند.

  • پردازنده های AMD Ryzen 7

اگر صرف هزینه بیشتر برایتان مهم نیست باید بدانید که این سری از پردازنده های تولید شده توسط amd مدل های خوبی هستند که حداکثر 8 هسته و 16 رشته را ارائه می دهند و قادرند تا چندین کار را به صورت همزمان و بدون کاهش سرعت انجام دهند. AMD Ryzen 7 5800H یکی از بهترین انتخاب ها در این سری است، زیرا مدل نسبتا جدیدی می باشد و می تواند به سرعت 4.4 گیگاهرتز برسد. بهترین پردازنده در این سری نیز AMD Ryzen 7 6000H می باشد که طبیعتا هزینه بالاتری را به کاربر تحمیل خواهد کرد. اما صرف هزینه بیشتر، ارزش تجربه کاربری بسیار بهتر را دارد و به خوبی می تواند از پس رندرهای گرافیکی برآید.

  • پردازنده های AMD Ryzen 9

اگر قصد دارید تا از لپتاپ خود به منظور انجام کارهای گرافیکی پیشرفته بهره ببرید، باید به سراغ مدل‌های قدرتمندتری مانند AMD Ryzen 9 5900HS بروید. این سری از پردازنده ها دارای تعداد هسته ها و رشته های مشابه بهترین پردازنده های سری AMD Ryzen 7 می باشند، اما سرعت کلاک بالاتری دارند و برای رندر گرفتن از پروژه های گرافیکی سنگین مناسب ترند. بنابراین اگر قصد دارید تا با لپتاپ خود کارهای گرافیکی پیشرفته ای را انجام دهید، وجود این نوع پردازنده بر روی سیستم تان ضروری است.

پردازنده های INTEL

  • پردازنده های Intel i5

پردازنده های گرافیکی اینتل به سه دسته Intel Core i5،i7 و i9 تقسیم می شوند. سری i9 قدرتمندترین است. پردازنده های i5 نیز مقرون به صرفه ترین سری از پردازنده های اینتل هستند. اگر به دنبال نمونه ای اقتصادی هستید که از پس تمام امور گرافیکی در سطح معمول برآید، باید یکی از این پردازنده ها را انتخاب کنید. لپتاپ های مجهز به سری i5 توان لازم برای انجام کارهای روزمره و طراحی گرافیکی در سطح مبتدی تا متوسط را دارند.

  • پردازنده های Intel i7

این سری از پردازنده های ساخت اینتل بسیار قدرتمندتر هستند و بین 4 تا 16 هسته داشته و حداکثر 20 رشته دارند که می توانند چندین کار گرافیکی را به صورت همزمان و بدون مشکل مدیریت کنند. و تقریبا قدرتی برابر با تراشه های Ryzen 7 ، اما با تعداد هسته های بیشتر دارند. بنابراین اگر به دنبال یک لپتاپ مناسب طراحی هستید و نمی خواهید پول زیادی خرج کنید، این سری از پردازنده ها اولین انتخاب شما خواهد بود.

  • پردازنده های Intel i9

اگر به دنبال بهترین عملکرد ممکن لپ تاپ برای کارهای گرافیکی هستید، قطعا باید به سراغ این سری از پردازنده های تولید شده توسط اینتل بروید. این سری از پردازنده ها دارای حداکثر 14 هسته و 20 رشته هستند و می توانند از پس انجام سخت ترین وظایف گرافیکی برآیند.

این سری از پردازنده ها دارای آخرین فناوری ها مانند حافظه DDR5 با سرعت 4800 مگاهرتز و سازگاری با Thunderbolt 4 هستند. این بدان معناست که امکان اتصال یک یا دو صفحه نمایش 4K به لپتاپ های مجهز به این پردازنده وجود دارد.

در نتیجه پردازنده های i9 می توانند از پس تمامی وظایف فوق سنگینی که به آن ها محول شود، برآیند و تا چندین سال خیال شما را از بابت انجام عالی تمامی کارهای گرافیکی راحت کنند. اما قیمت لپتاپ های مجهز به این سری از پردازنده های اینتل، به نسبت بسیار بالاتر است، با این حال اگر عملکرد برتر اولویت اصلی شماست، حتما باید کار با یکی از لپتاپ های مجهز به پردازنده های i9 را تجربه کنید.

نمایشگر مناسب برای لپتاپ برای کارهای گرافیکی

نمایشگر مناسب برای لپتاپ برای کارهای گرافیکی

رزولوشن صفحه نمایش

اکثر لپتاپ های موجود در بازار دارای نمایشگرهایی با وضوح 1080p یا همان FHD هستند. این رزولوشن بهترین تعادل را بین قیمت و عملکرد برقرار می کند و پاسخگوی نیاز اکثر کارهای گرافیکی می باشد. با این حال امروزه، رزولوشن 2560×1440 به طور فزاینده ای در حال همه گیری است، زیرا کیفیت تصویر بهتری را در اختیار کاربران قرار می دهد و در ادغام با یک کارت گرافیک قدرتمند، می تواند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

 هرچه رزولوشن بالاتر باشد، کارت گرافیک می تواند پیکسل های بیشتری را به نمایش درآورده و تصویری واضح و دقیق تری را به نمایش بگذارد. اما طبیعتا رزولوشن بالاتر، برابر است با مصرف انرژی و تولید گرمای بیشتر. همچنین امکان دارد به دلیل نیاز به وضوح بالاتر برای انجام کارهای گرافیکی، برخی از کاربران رزولوشن 4K را انتخاب کنند.  با انتخاب لپتاپ مجهز به این نوع از نمایشگرها، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. بهتر است برای آگاهی کامل از تفاوت قیمت نمایشگرها با توجه به رزولوشن، به بررسی قیمت مانیتور کامپیوتر در بروز کالا بپردازید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مانیتور کامپیوتر

نرخ تازه سازی

انتخاب نمایشگری با بهترین نرخ تازه سازی، به ترجیحات فردی و نیازهای شما بستگی دارد. با این حال طبیعتا نرخ تازه سازی بالاتر، باعث نمایش طبیعی تر تصاویر خواهد شد، که برای یک طراح گرافیکی، این امر قطعا از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر لپتاپ های موجود در بازار دارای نمایشگرهای FHD 144HZ با رزولوشن 1080Pهستند، که برای اکثر کاربران کافی است.

پورت ها و اتصالات

سیستم های مخصوص کارهای گرافیکی مدرن اکثرا مجهز به پورت ها و اتصالات مختلف هستند، که به شما این امکان را می دهند که بتوانید تمام لوازم جانبی مورد نیاز را به لپتاپ خود متصل کنید. لپتاپ های گران قیمت تر مجهز به پورت های Thunderbolt3 و 4 هستند و برخی نیز فقط دارای پورت USB Type-C می باشند. این پورت، داده ها را با سرعتی بسیار بالا منتقل می کند. اما Thunderbolt3 و Thunderbolt4 سرعتی فراتر از تمام درگاه های انتقال داده دیگر دارند و برای خروجی ویدئوهای 4K کاملا مناسب هستند.

حافظه رم

این روزها، حداقل رم مورد نیاز یک لپتاپ مخصوص کارهای گرافیکی حداقل 8 گیگابایت می باشد و هر میزانی پایین تر از این مقدار، زیر حد متوسط و هر مقداری بالاتر از 16 گیگابایت، بالاتر از حد متوسط است. با این حال امروزه وجود رم بین 8 تا 12 گیابایت، توصیه اکثر طراحان گرافیک است. با این حال اگر قصد دارید تا چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کنید، مدل های مجهز به 16 گیگابایت حافظه رم گزینه های بهتری هستند.

علاوه بر این اگر به اجرا و پیاده سازی نرم افزارهای گرافیکی سنگین نیاز دارید، باید به گزینه های 16 تا 32 گیگابایتی فکر کنید. اگر حافظه رم متناسب با نیاز شما نباشد، پس از مدتی لپتاپ شروع به کند شدن می کند و ممکن است عملکرد آن با افت قابل توجهی مواجه شود.

بیشتر بخوانید: رم مناسب برای کارهای گرافیکی

اما نکته امیدوارکننده این است که حافظه رم از آن دسته از اجزای سیستم است که قابلیت ارتقاء و بروزرسانی دارد و این یک روش عالی برای افزایش عملکرد رایانه است. به طور کل قبل از خرید لپتاپ از بروز کالا حتما بررسی کنید که چه میزان رم نیاز شما را برآورده می کند.

حافظه ذخیره سازی

امروزه رفته رفته، حجم برنامه ها و فرمت های ذخیره سازی در حال افزایش است. در نتیجه توجه به فضای ذخیره سازی لپتاپ یکی از مهم ترین مسائل است. انتخاب میزان فضای ذخیره سازی، به فایل هایی که قصد ذخیره سازی آن ها را دارید بستگی دارد. در ادامه به شما یک ایده کلی در مورد فضای ذخیره سازی مورد نیازتان خواهیم داد:

برای اکثر کاربران یک حافظه SSD 256Gb کافیست. اما برای نصب برنامه های گرافیکی، بهتر است حداقل 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی در اختیار داشته باشید. اکثر لپتاپ های امروزی با حافظه پیش فرض 256 یا 512 گیگابایت عرضه می شوند. اما برخی از مدل ها برای نصب حافظه بیشتر، مجهز به درایو M.2 یا اسلات 2.5 اینچی هستند. برخی از لپتاپ ها نیز هنوز به همراه هارد دیسک عرضه می شوند. اما امروزه خرید چنین لپتاپ هایی توصیه نمی شود، زیرا علاوه بر سرعت پایین انتقال داده ها، استفاده از هارد دیسک وزن زیادی را نیز به لپتاپ می افزاید.

اما نکته مثبت HDD این است که اگر تصمیم به افزایش فضای ذخیره سازی بگیرید، خرید هارد HDD جدید، بسیار ارزان تر از یک هارد SDD خواهد بود، به علاوه با خرید یک HDD در قبال پولی که پرداخت می کنید، فضای ذخیره سازی بیشتری را در اختیار خواهید داشت. با این حال وجود یک SSD به عنوان درایو بوت و حافظه ثانویه، ضروری است.

بیشتر بخوانید: تفاوت حافظه SSD با HDD

صفحه کلید لپتاپ برای کارهای گرافیکی

صفحه کلید لپتاپ برای کارهای گرافیکی

ویژگی هایی وجود دارد که باید هنگام انتخاب صفحه کلید به آن ها توجه کنید. یکی از نکات این است که کیبورد مجهز به چه فناوری هایی است. آیا دارای فناوری anti-ghosting  و n-key rollover است یا خیر. با استفاده از فناوری n-key rollover می توانید کلیدهای خاصی را برای انجام کارهای خاصی تنظیم کنید. علاوه بر این برخی از کیبوردها دارای کلیدهای مکانیکی و برخی اسفنجی هستند، که باید متناسب با نیاز و ترجیحات خود، یکی از آن ها را انتخاب کنید.

برخی از کیبوردها نیز دارای ویژگی ای به نام per-key macro هستند که به شما اجازه می دهند که عملکرد دنباله ای از کلیدها را ضبط کرده و با فشردن یک کلید، آن عملکرد را پیاده سازی می کند. این عملکرد می تواند برای بسیاری از طراحان گرافیک که از نرم افزاهایی استفاده می کنند که لازمه کار با آن ها استفاده از کلیدهای ترکیبی است، مفید باشد. با این حال به طور کلی انتخاب کیبورد مناسب، به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

اندازه و وزن

اکثر لپتاپ های مناسب کارهای گرافیکی دارای نمایشگرهای 15 و 17 اینچی هستند. مدل های 17 اینچی دارای تنوع بالاتری می باشند، اما طبیعتا از لپتاپ های 15 اینچی سنگین تر هستند. بنابراین اگر قصد دارید که لپتاپ خود را دائما حمل کنید، باید مدل های 15 اینچی و سبک تر را انتخاب کنید.

اما این بدان معنی نیست که کاملا از لپتاپ های 17 اینچی غافل شوید، زیرا به تازگی لپتاپ های 17 اینچی باریک و مقاومی راهی بازار شده اند که وزن پایینی داشته و برای حمل و نقل مناسبند. همچنین اگر به دنبال نمونه ای باریک و جمع و جور هستید، نباید از مدل های 14 اینچی غافل شوید. گرچه این اندازه نمایشگر چندان برای انجام کارهای گرافیکی مناسب نیست.

QHD یا FHD یا UHD، کدام بهتر است؟

به طور کلی هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، کیفیت تصویر بهتر است. با این حال ارائه تصاویر با وضوح بالا به قدرت گرافیکی بالاتری نیز نیاز دارد، که این باعث می شود که قیمت لپتاپ بالاتر برود. برای یک لپتاپ مخصوص کارهای گرافیکی، وجود یک نمایشگر FHD می تواند تجربه کاربری رضایت بخشی را به همراه داشته باشد. اما اگر به دنبال انجام کارهای گرافیکی سنگین هستید، یک نمایشگر QHD می تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین برای مشاهده نهایت جزئیات نیز باید به سراغ نمایشگرهای UHD بروید.

خلاصه

امیدواریم که راهنمای جامع خرید لپتاپ مناسب کارهای گرافیکی را تا انتها مطالعه کرده باشید. به یاد داشته باشید که در مجموع، همه چیز به بودجه شما و نرم افزارهایی که قصد اجرای آن ها را دارید بستگی دارد. اگر با پرداخت هزینه بیشتر مشکلی ندارید، با اولویت قرار دادن کارت گرافیک، قوی ترین سخت افزاری که توانایی خرید آن را دارید، انتخاب کنید. در غیر اینصورت، با توجه به نکات گفته شده، می توانید بین عملکرد و قیمت تعادل مناسبی برقرار کرده و بهترین گزینه متناسب با نیازهایتان را خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاه بروزکالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

تفاوت بین Thunderbolt3 و Thunderbolt4 در لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی چیست؟

هر دو پورت از سرعت انتقال داده تا 40 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کنند. اما با استفاده از Thunderbolt4 امکان اتصال دو نمایشگر 4K به سیستم فراهم می شود. اما به وسیله Thunderbolt3 تنها اتصال یک نمایشگر 4K امکان پذیر است. اما هر دو این پورت ها فرای از نیاز کاربران معمول می باشد و بیشتر برای کاربرانی که لپتاپ را برای کارهای گرافیکی ای که به بیش از یک نمایشگر نیاز دارد، خریداری می کنند، حائز اهمیت است. در کل اگر قصد دارید تا در آینده، مانیتورهای خارجی را به لپتاپ خود متصل کنید، باید مطمئن شوید که لپتاپ شما، به یکی از این پورت ها مجهز است.

آیا برای کارهای گرافیکی وجود صفحه کلید مجهز به نور پس زمینه (RGB) ضروری است؟

اگرچه وجود صفحه کلیدهای RGB ضروری نیستند، اما دارای مزایایی نیز می باشند. به عنوان مثال به شما اجازه می دهند که رنگ نور پس زمینه را مطابق با کلیدهای پرکاربرد خود تغییر دهید. همچنین در شرایط کم نور نیز، وجود این نوع از کیبوردها بسیار کمک کننده است. البته برخی از افراد نیز ادعا می کنند که وجود کیبورد RGB باعث عدم تمرکز بر روی کار اصلی می شود و به طور کلی وجود این ویژگی به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

آیا لپتاپ به اندازه کامپیوتر رومیزی برای کارهای گرافیکی مناسب است؟

اگر لپتاپ مناسبی را خریداری کرده و  در کنار آن یک نمایشگر جداگانه خریداری کنید، می تواند با رایانه رومیزی رقابت کند. اما در سطوح بسیار بالا، لپتاپ به خوبی نمی تواند جای یک رایانه رومیزی رده بالا را بگیرد و در نهایت باید به خرید کیس رو بیاورید. و این امر به این دلیل است که لپتاپ ها در مصرف انرژی و تولید حرارت با محدودیت های بیشتری مواجه اند.