چگونه طول عمر باتری گوشی هوشمندمان را افزایش دهیم؟ عدد جادویی ۸۰%!

چرا به نظر می رسد که باتری گوشی به مرور زمان بدتر می شود؟ وقتی تازه گوشی می‌خرید، به نظر می رسد که شارژ آن حتی تا زمانی که به رختخواب می روید هم دوام دارد. اما با گذشت زمان متوجه می شوید که تا ظهر شارژ باتری تان نصف شده است. این موضوع تا حدی به نحوه ی استفاده ی شما از گوشی بستگی دارد. برنامه هایی که نصب کرده اید، فایل های Junk که جمع کرده اید، شخصی سازی هایی که انجام داده اید و اعلان هایی که دریافت می کنید فشار زیادی به باتری گوشی وارد می کنند. بنابراین، آیا شارژ کردن مکرر یا طولانی گوشی، به باتری آن صدمه می زند؟ همانطور که همه می‌دانیم، بله.

به همین دلیل در این مقاله از بروزکالا ما می‌خواهیم بهترین نکات مراقبت از باتری گوشی را عنوان کنیم تا به شما کمک کنیم که باتری گوشی هوشمندتان را برای مدت طولانی تری سالم نگه دارید. با ما همراه باشید.

باتری گوشی در گذر زمان

اولین نکته‌ای دیگری که باید در نظر بگیریم این است که باتری گوشی (انواع باتری ها) با گذر زمان ضعیف می شود. این موضوع به این معناست که دیگر قادر به نگه داشتن میزان یکسانی از انرژی نیست. در حالی که باتری گوشی باید طول عمری بین ۳ الی ۵ سال یا بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه ی شارژ داشته باشد، یک باتری سه ساله هیچ وقت به اندازه ی باتری یک گوشی جدید، شارژ نگه نمی دارد. سه چیز باتری های یون-لیتیم را فرسوده می کند: تعداد چرخه های شارژ، دما و سن. با این حال، اگر به توصیه های ما در خصوص روش های مراقبت از باتری گوشی عمل کنید؛ می توانید سلامت باتری گوشی تان را برای مدت زمان طولانی تری حفظ و تضمین کنید.

چه زمانی باید باتری گوشی موبایل خود را شارژ کنم؟

قانون طلایی این است که بیشتر مواقع شارژ گوشی تان را بین ۳۰% الی ۹۰% نگه دارید. گوشی را زمانی که زیر ۵۰% است شارژ کنید اما قبل از ۱۰۰% شدن شارژ، آن را از برق بکشید. به همین علت، اگر عادت دارید که گوشی تان را شب تا صبح به شارژ بزنید باید تجدید نظر کنید. اگر گوشی تان ۸۰-۱۰۰% شارژ داشته باشد و دوباره آن را شارژ کنید، باعث می شود که باتری یون-لیتیم سریع تر فرسوده شود. بهتر است به جای این کار، صبح ها زمانی که در حال صرف صبحانه هستید یا پشت میز کارتان هستید گوشی را شارژ کنید. این گونه راحت می توانید در طول شارژ شدن، حواستان به درصد شارژ باتری باشد.

کاربران iOS می توانند از برنامه های میانبر استفاده کنند، تا زمانی که شارژ باتری به درصد مشخصی رسید، نوتیفیکیشن دریافت کنند. برای فعال کردن این ویژگی به قسمت "Automation" و سپس "Battery Level" بروید. این که اجازه دهید گوشی به طور کامل شارژ شود، برای باتری گوشی مخرب نیست و در حقیقت این که این کار را انجام ندهید تا حدی دور از ذهن و عجیب است، اما با هر بار شارژ شدن کامل گوشی، عمر باتری آن کاهش پیدا می کند.

از طرف دیگر، اجازه ندهید که شارژ باتری گوشی تان به زیر ۲۰ درصد برسد. باتری های یون_لیتیم با رسیدن به زیر ۲۰% عملکرد خوبی نخواهند داشت. به جای این کار، در روزهای تعطیل ۲۰% را به عنوان پایین ترین میزان در نظر بگیرید اما در روزهای کاری زمانی که هشدار "Low Battery" را مشاهده کردید، گوشی را به شارژ بزنید. به طور خلاصه، زمانی که شارژ باتری های یون-لیتیم در حد وسط قرار دارد، این باتری ها عملکرد بهتری دارند. اجازه ندهید که درصد شارژ باتری گوشی تان خیلی پایین یا خیلی بالا برود.

پیشنهاد مطالعه: خالی شدن سریع باتری گوشی

خرید باتری گوشی

آیا باید باتری گوشی را تا ۱۰۰% شارژ کنیم؟

نه، یا حداقل نه هر بار که گوشی را شارژ می کنید. برخی از افراد پیشنهاد می دهند که ماهی یکبار زمانی که باتری گوشی کاملا به صفر رسید آن را تا ۱۰۰% شارژ کنید (یک چرخه ی شارژ)، زیرا این کار سبب کالیبره کردن باتری گوشی می شود که تا حدی شبیه ری استارت کردن کامپیوتر است. اما سایر افراد عقیده دارند که این موضوع برای باتری های یون-لیتیم حال حاضر، یک باور غلط است. برای حفظ سلامتی طولانی مدت عمر باتری، شارژ کردن کوتاه و مکرر بهتر از شارژ کردن کامل است.

گزینه ی Optimised Battery Charging در برنامه ی iOS 13، برای این طراحی شده که فشار وارده بر باتری گوشی را کاهش دهد و با کاهش زمانی که گوشی آیفون تان برای شارژ کامل نیاز دارد، عمر باتری را بهبود می بخشد. برای تنظیم آن می توانید به این قسمت ها بروید (Settings>Battery>Battery Health). زمانی که این ویژگی فعال شد، گوشی آیفون تان بعد از رسیدن به ۸۰% باید شارژ شدن را به تعویق بیندازد. این به سرویس های موقعیت مکانی نیز بستگی دارد که می گوید چه زمانی در خانه یا محل کار هستید (در محل کار کمتر به شارژ کامل نیاز دارید) و چه زمانی در سفر هستید.

هر چه برای مدت طولانی تری باتری گوشی تان را شارژ کنید، فشار بیشتری به باتری وارد می شود. پس، شارژ کردن کوتاه و مکرر باعث افزایش طول عمر باتری می شود.

آیا باید باتری گوشی موبایلم را از شب تا صبح شارژ کنم؟

با وجود این که خیلی خوشایند است که صبح بیدار شوید و ببینید که شارژ گوشی تان پر است، اما به عنوان یک قانون، بهتر است که از انجام این کار بپرهیزید. هر شارژ کامل به عنوان یک "چرخه" محسوب می شود و باتری گوشی به نحوی ساخته شده که تنها می تواند تعدادی از این چرخه ها را تحمل کند. اگر گوشی تان را از شب تا صبح به شارژ بزنید، مسلما زمانی که شارژ گوشی از عدد جادویی ۸۰% بالاتر می رود را از دست می دهید. اگر می خواهید عمر باتری طولانی ای داشته باشید زمانی که شارژ باتری بیشتر از ۸۰% شد آن را از برق بکشید.

مراقبت از باتری گوشی

در حالی که بیشتر گوشی های هوشمند مدرن دارای سنسورهای داخلی برای خاموش کردن شارژ هنگام رسیدن باتری به ۱۰۰% هستند، اگر این حالت فعال شود، کمی از عمر باتری از دست می رود، زیرا باتری در حالت بیکار است. چیزی که در این شرایط ممکن است تجربه کنید، "شارژ قطره ای" است زیرا از آنجایی که گوشی به طور معمول شارژ خود را در طول شب از دست می دهد، شارژر تلاش می کند که گوشی را در سطح ۱۰۰% نگه دارد. این به این معناست که باتری گوشی مدام در حال جابجا شدن بین شارژ کامل و کمی پایین تر از شارژ کامل است (یعنی در طول شارژ طولانی تر از زمان مورد نیاز، شارژ باتری بین ۹۹% تا ۱۰۰% و پایین تر در حال نوسان است). این امر باعث داغ شدن گوشی می شود که برای باتری خیلی خطرناک است. در نتیجه شارژ کردن در طول روز بهتر از این است که از شب تا صبح گوشی را به شارژ بزنید.

بهترین راهکار این است که حالت "Do Not Disturb" و "Airplane Mode" را فعال کنید. یک روش بهتر هم هست و آن خاموش کردن گوشی است، اما اگر به آلارم گوشی نیاز دارید یا قرار است تماسی دریافت کنید، نمی توانید از این روش استفاده کنید. برخی از دستگاه ها نیز به نحوی تنظیم شده اند که پس از اتصال کابل به صورت پیش فرض، روشن شوند. حتی در طول روز و زمانی که بیدار هستید هم بهتر است قبل از رسیدن شارژ به ۱۰۰%، گوشی را از برق بکشید یا حداقل اجازه ندهید زمانی که باتری پر است، گوشی به مدت طولانی در شارژ باشد. اگر می خواهید گوشی تان را برای مدت طولانی به شارژ بزنید، حداقل قاب آن را در بیاورید تا مانع از داغ شدن بیش از حد گوشی شوید.

پیشنهاد مطالعه: 6 گوشی برتر بازار موبایل ایران + نقد و بررسی ویژگی آن ها

آیا فست شارژ به گوشی موبایلم صدمه می زند؟

اکثر تلفن های همراه مدرن به نوعی از فست شارژ پشتیبانی می کنند. با این حال، این موضوع باعث می شود که به خرید یک اکسسوری اضافی نیاز داشته باشید. استاندارد صنعت در این زمینه، Qualcomm's Quick Charge است که شارژی با توان ۱۸ وات را منتقل می کند. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های موبایل، استاندارد فست شارژ مخصوص خود را دارند که خیلی از آن ها می توانند با تنظیم کد مدیریت نیرو که برای درخواست شارژی با ولتاژ بالاتر فرستاده می شود، سرعت بالاتری را منتقل کنند. سامسونگ هم اکنون حتی شارژر ۴۵ واتی را نیز به فروش می رساند.

اگر چه خود فست شارژ به باتری گوشی تان که برای پشتیبانی از آن ساخته شده صدمه نمی زند، اما گرمای تولید شده به طور بالقوه بر طول عمر باتری گوشی تاثیر می گذارد. بنابراین این وظیفه ی شماست که قبل از استفاده از فست شارژ، مزایای سریع تر شارژ شدن و راحتی شارژ فوری را بررسی کنید. به همان اندازه که باتری گوشی ها گرمای افراطی را دوست ندارند، سرمای افراطی را نیز دوست ندارند. بنابراین نیازی نیست که بگوییم که نباید گوشی موبایل تان را در یک ماشین گرم، در ساحل، نزدیک گاز و در برف رها کنید. به طور معمول باتری ها در جایی که دمایی بین ۲۰ الی ۳۰ درجه ی سانتیگراد دارد بهتر کار می کنند؛ اما اگر به مدت کوتاهی خارج از این محدوده ی دما باشد هم به مشکل خاصی برنمی خورد.

شارژ کردن باتری گوشی

آیا می توانم از هر شارژری برای باتری گوشی استفاده کنم؟

تا حد امکان از شارژری که به همراه گوشی تان عرضه می شود استفاده کنید، زیرا مطمئنا از توان مناسبی برخوردار است. یا اطمینان حاصل کنید که شارژر مورد استفاده تان توسط تولیدکننده ی گوشی مورد تایید قرار گرفته است. گزینه های ارزان قیمت ممکن است به گوشی تان صدمه بزنند و تاکنون چندین مورد آتش سوزی شارژرهای ارزان قیمت گزارش شده است. همانطور که گفته شد، گوشی تان باید برق مورد نیازش را تنها از یک شارژر USB دریافت کند.

اثر حافظه باتری: واقعیت یا داستان؟

اثر حافظه در خصوص باتری هایی است که معمولا بین ۲۰% الی ۸۰% شارژ می شوند و اظهار می کند که ممکن است گوشی، ۴۰% اضافی ای که معمولا نادیده می گیرید را به نوعی فراموش کند. باتری های لیتیومی که در اکثر گوشی های مدرن استفاده شده اند، اثر حافظه باتری را ندارند. این در حالیست که باتری های نیکلی قدیمی (NiMH و NiCd) این ویژگی را دارند. اگر شارژ باتری های نیکلی کاملا خالی نشود و دوباره از ۰ تا ۱۰۰% شارژ نشوند، این باتری ها ها ظرفیت کامل خود را فراموش می کنند. اما، به طور معمول شارژ کردن باتری های یون-لیتیم از ۰ تا ۱۰۰% تاثیر منفی ای روی عمر باتری گوشی می گذارد.

از Parasite Loads بپرهیزید

اگر زمانی که گوشی به شارژر متصل است از آن استفاده کنید (برای مثال زمانی که فیلم تماشا می کنید)، ممکن است با ایجاد چرخه های کوچک شارژ، باتری را گیج کنید. در طی این چرخه های کوچک، قسمت هایی از باتری دائما در حال پر کردن چرخه هستند، که این موضوع باعث می شود باتری با سرعت بالاتری نسبت به سایر اجزاء خراب شود. حالت ایده آل این است که حین شارژ شدن گوشی تان را خاموش کنید. اما حالت واقع بینانه تر این است که حین شارژ شدن، با گوشی تان کار نکنید.

تنظیمات محافظت از باتری توسط تولید کنندگان گوشی

  • Samsung: سامسونگ دارای عملکرد شارژ باتری در تبلت های منتخبی نظیر Galaxy Tab S6 یا Galaxy Tab S7 است. می توانید در قسمت "تنظیمات/ حفاظت از دستگاه/ باتری" حالت Protect Battery را پیدا کنید. زمانی که این عملکرد را فعال کنید، دستگاه حداکثر گنجایش باتری را ۸۵% در نظر می گیرد.
  • Apple: عملکرد "Optimized Battery Charging" به قصد کاهش زمانی که باتری به شدت  در حال شارژ است، در گوشی های اپل استفاده می شود. بعد از فعال شدن این قابلیت، شارژ کامل بالای ۸۰% با تاخیر انجام می شود و حتی در برخی از شرایط انجام نمی شود. این موضوع به موقعیت مکانی تان نیز بستگی دارد، برای مثال زمانی که در حال سفر یا در تعطیلات هستید باید از وقفه ی شارژ خودداری شود.
  • Huawei: دستیار باتری گوشی های هواوی "Smart Charge" است و از EMUI 9.1 تا Magic UI 2.1 در دسترس است. این عملکرد را می توانید در بخش "تنظیمات/ باتری/ تنظیمات بیشتر" فعال کنید. این ویژگی به این معناست که شارژ دستگاه در شب در ۸۰% متوقف می شود و فقط کمی قبل از این که بیدار شوید کامل می شود. در اینجا نیز ساعت زنگ دار می تواند در شارژ شدن تاثیرگذار باشد. 
  • Sony: عملکرد "Battery Care" سونی را می توانید در قسمت تنظیمات باتری خیلی از مدل ها پیدا کنید. دستگاه یاد می گیرد که کاربر چه زمانی و برای چه مدتی کابل شارژ را متصل می کند و پایان شارژ را به نحوی تنظیم می کند که با قطع منبع تغذیه همزمان باشد. دستگاه های سونی همچنین می توانند تا حداکثر شارژ ۸۰ تا ۹۰% شارژ شوند.

پیشنهاد مطالعه: پرفروش‌ترین و بهترین گوشی های میان رده سامسونگ

خرید باتری گوشی

باتری گوشی را خنک نگه دارید

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، گرما دشمن باتری گوشی است. اجازه ندهید که باتری (خصوصا هنگام شارژ) خیلی گرم یا سرد شود. اگر گوشی خیلی داغ شود، باتری آن صدمه می بیند پس سعی کنید تا حد امکان آن را در جای خنکی نگه دارید. شارژ کردن باتری گوشی با پاوربانک در ساحل روی صندلی تاشو، بدترین سناریو برای سلامتی گوشی است. اگر می خواهید گوشی تان را در یک روز گرم تابستانی شارژ کنید، سعی کنید که آن را در سایه نگه دارید. شارژ شدن باتری گوشی کنار پنجره نیز می تواند منجر به گرمای بیش از حد شود.

البته سرما هم برای باتری خوب نیست. اگر در سرمای زمستان پس از یک پیاده روی طولانی وارد خانه شدید، اجازه دهید گوشی تان به دمای محیط برسد و سپس کابل شارژ را به آن متصل کنید. گرما و باتری با هم سازگار نیستند. باتری کمی شبیه انسان است، حداقل از این نظر که زمانی که در دمای ۲۰-۲۵ درجه باشد بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

نکاتی برای نگهداری از باتری گوشی

اجازه ندهید که شارژ گوشی به مدت طولانی در ۰% باشد! اگر نمی خواهید برای مدتی از گوشی استفاده کنید، آن را در حالی کنار بگذارید که حدود ۵۰% شارژ دارد. اگر می خواهید برای مدت طولانی با گوشی کار نکنید، ابتدا آن را بین ۴۰-۸۰ درصد شارژ کنید و سپس گوشی تان را خاموش کنید. این گونه متوجه می شوید که هر ماه بین ۵ الی ۱۰ درصد از شارژ باتری تخلیه می شود و اگر اجازه دهید که شارژ کاملا تخلیه شود، باتری گوشی دیگر قادر به نگه داشتن شارژ نخواهد بود. به همین خاطر است که عمر باتری یک گوشی قدیمی، بعد از چند ماه بلااستفاده ماندن در کشو، بدتر می شود. 

پیشنهاد مطالعه: همه چیز در مورد سرویس VoLTE در گوشی موبایل

نتیجه گیری: نکات بیشتر 

در این مقاله از بروزکالا سعی کردیم به طور کامل تمام موارد مربوط به شارژ کردن گوشی را به شما آموزش بدهیم. هدف از این آموزش‌ها البته که بیشتر از هر چیز دیگری افزایش طول عمر باتری گوشی شماست. در پایان، شاید ذکر چند نکته‌ی تکمیلی دیگر نیز خالی از لطف نباشد:

  • بیشتر مواقع از حالت صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده کنید. این حالت مصرف انرژی را کاهش می دهد و در نتیجه تعداد چرخه های شارژ باتری گوشی را نیز کاهش می دهد.
  • حالت تاریک صفحه را امتحان کنید، زیرا در این شرایط گوشی، پیکسل های نمایشگر را سیاه نمایش می دهد. این به این معناست که هنگامی که پنل های سفید سیاه می شوند، در مصرف باتری نیز صرفه جویی می شود. همچنین می توانید روشنایی گوشی تان را کاهش دهید!
  • به روزرسانی های پس زمینه برای برنامه هایی که به آن ها نیازی ندارید را خاموش کنید، این کار همچنین مصرف انرژی را نیز کاهش می دهد.
  • زمانی که به گوشی نیاز ندارید (همچون هنگام شب) گوشی تان را خاموش کنید یا در حالت Airplane Mode دهید. البته زمانی که سطح باتری در حالت مناسبی است؛ این کار را انجام دهید.
  • برنامه های موبایل را فورس کوئیت (Force Quit) نکنید. سیستم عامل گوشی تان در توقف اپلیکیشن هایی که نیاز نیستند،  بهترین عملکرد را دارد. این سیستم از انرژی کمتری نسبت به انرژی استفاده شده برای شروع دوباره و دوباره ی هر برنامه استفاده می کند.
  • از کابل شارژ ارزان و شارژر موبایل بی کیفیت بپرهیزید. زمانی که می خواهید کابل شارژ بخرید، انتخاب گزینه های بی کیفیت و ارزان قیمت، بدترین دشمن برای گوشی است. برای آگاهی از قیمت کابل شارژ گوشی با کیفیت و خرید شارژر گوشی مناسب و اصلی وارد صفحات لینک شده شوید.

اگر شما هم موردی به ذهنتان خطور می‌کند، حتماً در بخش کامنت‌ها برایمان بنویسید. تا بعد!

مقاله زیر در سال 1400 نوشته شد و در سال 1402 مجدداً به روزرسانی شد. بنابراین، با خیال راحت و اطمینان کامل می‌توانید از مطالب آن استفاده کنید.