نکات خرید تلویزیون برای گیم [معرفی 4 تلویزیون گیمینگ]

بازی‌های ویدئویی به یک سرگرمی عالی در دنیای امروزه تبدیل شده‌اند که برای هر گروه سنی‌ای مناسبند. اگر هفته‌ای خسته کننده و پرمشغله داشتید، هیچ چیزی به اندازه استراحت کردن و انجام این بازی‌ها نمی‌تواند شما را برای ساعاتی از دغدغه‌هایتان دور کند. اما برای داشتن بهترین تجربه، علاوه بر خرید کنسول بازی مناسب، باید تجهیزات گیمینگ و تلویزیون مناسبی را نیز انتخاب کنید.

تلویزیون‌های مدرن اکثرا دارای ویژگی‌های پیشرفته و جدیدی هستند که برای ایجاد تصاویر شفاف و باکیفیت با هم رقابت می‌کنند. به دلیل همین رقابت تنگاتنگ، انتخاب بهترین تلویزیون برای گیم می‌تواند واقعاً کار سختی باشد. در مقاله راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ می‌خواهیم به هر آنچه که باید از بهترین نوع آن انتظار داشته باشید اشاره کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

ویژگی‌های بهترین تلویزیون گیمینگ
1. تاخیر ورودی کم
2. رزولوشن بالا
3. پشتیبانی از اتصال HDMI 2.1
4. عملکرد HDR
5. اندازه مناسب 
6. زاویه دید وسیع
7. Game Mode
8. پشتیبانی از VRR
بهترین تلویزیون‌های گیمینگ
• تلویزیون ال جی OLED G3
• هایسنس A6G
• سامسونگ S95B
• Sony XR-75X95K

راهنمای خرید تلویزیون برای گیم

ویژگی‌های بهترین تلویزیون گیمینگ

هنگامی که قصد تهیه تلویزیون‌های گیمینگ را دارید بهتر است بدانید که به دنبال چه ویژگی‌هایی باید بگردید. به طور کلی بهترین تلویزیون برای بازی دارای ویژگی‌‌های زیر است.

1. تاخیر ورودی کم

پایین بودن سطح تاخیر ورودی، مهم‌ترین عامل برای اکثر گیمرهای هاردکور است. فاصله زمانی بین فشار دادن یک دکمه روی یک دسته همانند، عملکرد دسته بازی PS5، تا اجرای آن را به عنوان تاخیر یا لگ ورودی تلویزیون می‌شناسند. هر چه این تاخیر ورودی کمتر باشد، عملکرد تلویزیون مطلوب‌تر است. اکثر کارشناسان هر چیزی زیر 50 میلی‌ثانیه را به عنوان «خوب» و زیر 25 میلی‌ثانیه را به عنوان «عالی» رتبه‌بندی می‌کنند. 

اگر تاخیر ورودی تلویزیونتان خیلی زیاد باشد، این ویژگی خصوصاً هنگام اجرای بازی‌های چندنفره رقابتی می‌تواند یک نقطه ضعف بزرگ حساب شود و بازی کردن را به یک تجربه عصبی کننده تبدیل کند. فکر کنید هر دستوری که اجرا می‌کنید مدت‌ها بعد روی تلویزیون نشان داده شود، مسلماً این حالت خیلی ناخوشایند است و باعث می‌شود بسیاری از لحظات مهم در بازی را از دست دهید. متاسفانه نمی‌توانید به راحتی به اطلاعات مرتبط با رتبه بندی تاخیر ورودی تلویزیون دسترسی داشته باشید، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان از اعلام این رقم خودداری می‌کنند. اما می‌توانید از طریق صفحات و شبکه‌های اجتماعی و خواندن نظرات خریداران متوجه شوید که تاخیر ورودی چقدر است.

2. رزولوشن بالا

درست است که می‌توانید تلویزیون‌های 1080p یا 720p را با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید، اما اگر گیمر هستید، کیفیت پایین‌تر از 4K نمی‌تواند به خوبی نیازهایتان را برآورده کند. 4K رزولوشن پیش‌فرض برای PS5 و کنسول Xbox Series X است. از آنجایی که امروزه رزولوشن 4K جزو محبوب‌ترین رزولوشن‌های موجود است، اکثر شرکت‌ها اقدام به ساخت و عرضه چنین تلویزیون‌هایی کرده‌اند، بنابراین می‌توانید به راحتی صدها مدل را با قیمت مناسب پیدا کنید. البته این روزها تلویزیون‌هایی با رزولوشن 8K نیز وجود دارند. اما نیازی نیست به فکر خرید آن‌ها برای کنسول‌های نسل فعلی‌تان باشید زیرا این کار هدر دادن کامل پولتان است.

3. پشتیبانی از اتصال HDMI 2.1

اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از PS5 یا Xbox Series X ببرید، به تلویزیون گیمینگی نیاز دارید که از سیگنال ورودی 4K با نرخ تازه سازی 120 هرتز پشتیبانی کند. این یعنی به تلویزیونی نیاز دارید که قابلیت پشتیبانی از اتصال HDMI 2.1 را داشته باشد. خوشبختانه، این یک استاندارد پیش فرض برای اکثر تلویزیون‌های میان رده در سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته می‌شود و اکثر تلویزیون‌های مدرن از این نوع اتصال پشتیبانی می‌کنند.

در دستگاه‌های PS4 و Xbox One، اکثر بازی‌ها به زحمت به نرخ 60 فریم در ثانیه در 1080p می‌رسیدند. اما در دستگاه‌های نسل جدید، اکثر بازی‌ها از ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند که این یک پیشرفت بسیار خوشایند است. به لطف تکنیک‌هایی مانند رندرینگ صفحه شطرنجی (Checkerboard Rendering) و رزولوشن داینامیک، بازی‌های تریپل A مانند Call of Duty: Warzone 2 و God of War: Ragnarok می‌توانند با رزولوشن‌های بالاتر از 1440p اجرا شوند و همچنان به راحتی به محدوده ۹۰-۱۲۰ فریم بر ثانیه برسند.

گیمینگ با فرکانس 120 هرتز تجربه فوق‌العاده‌ای است و این حس را به شما می‌دهد که واقعاً در آن صحنه حضور دارید. بازی با چنین نرخ تازه‌سازی سریعی می‌تواند تفاوت زیادی در زمان واکنش یا ری اکشن تایم (reaction time) بازی‌های پیشرفته‌ای مانند Ori and the Will of the Wisps ایجاد کند. پس برای اطمینان از این که بازی‌ها با کیفیت و سرعت عالی پخش می‌شوند، توجه به سازگاری با HDMI 2.1 در انتخاب بهترین تلویزیون گیمینگ امری ضروری است.

بهترین تلویزیون گیمینگ

4. عملکرد HDR

از دیگر نکات خرید تلویزیون گیمینگ توجه به محدوده دینامیکی بالا (HDR) است. این ویژگی طیف رنگی بهتر و تصاویر روشن‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. امروزه تقریباً تمام تلویزیون‌های b4K موجود در بازار از HDR پشتیبانی می‌کنند، اما تفاوت قابل توجهی در عملکرد آن‌ها وجود دارد. روشنایی تلویزیون نیز تا حد زیادی بر کیفیت HDR تاثیر می‌گذارد. 

آیا تا به حال اتفاق افتاده که حین گیمینگ دیدن دشمنانی که در صحنه‌های تاریک قرار گرفته‌اند برای شما سخت باشد؟ اگر پاسختان به این سوال بله است دیگر نیازی به نگرانی نیست زیرا با کمک فناوری Dynamic Black Equalizer، می‌توانید به راحتی صحنه‌های تاریک بازی را تجزیه و تحلیل کنید و اشیاء درون آنها را تشخیص دهید. این قابلیت سطوح سیاه را بهینه می‌کند تا بتوانید به راحتی هر چیزی را به خوبی ببینید و برنده رقابت باشید. علاوه بر این، فناوری HDR همه چیز را واقعی‌تر و صدا را بهینه‌تر می‌کند که تمام این موارد کمک می‌کنند که از تمام بازی‌ها بیشترین لذت را ببرید.

بیشتر بدانید: نقد و بررسی تلویزیون های HDR

5. اندازه مناسب 

زمانی که صحبت از تلویزیون گیمینگ می‌شود هر چه اندازه تلویزیون بزرگ‌تر باشد بهتر است. هنگامی که در حال رقابت و انجام یک بازی چند نفره با دوستان یا خانواده خود هستید، صفحه نمایش بزرگ‌تر می‌تواند بازی را برای همه شما هیجان انگیزتر کند. به علاوه بزرگ‌تر بودن تلویزیون باعث می‌شود که دید بهتری روی تمام صحنه‌های بازی داشته باشید و هیچ دشمنی را از دست ندهید.

6. زاویه دید وسیع

اگر می‌خواهید اکثر اوقات همراه با دوستان یا اعضای خانواده‌تان بازی کنید و نمی‌توانید همیشه دقیقاً روبروی تلویزیون بشینید، باید ببینید که عملکرد تلویزیون در زوایای مختلف چگونه است. عملکرد و کیفیت برخی از تلویزیون‌ها معمولاً در زوایای شدید افت می‌کند. بنابراین، باید حتماً به دنبال یک تلویزیون با زاویه دید وسیع باشید که تجربه بازی روان و بدون مشکلی را برای شما فراهم کند. اگر از اهمیت این فاکتور غافل شوید ممکن است هنگام بازی از زاویه خاصی از اتاق، دچار مشکل شوید و این شما را از خریدتان ناامید کند.

7. Game Mode

اگر چه اکثر تلویزیون‌های جدید دارای حالت بازی یا Game Mode هستند و این ویژگی معمولاً در منوی تنظیمات صفحه نمایش یافت می‌شود اما بهتر است قبل از خرید تلویزیون، از وجود این ویژگی مطمئن شوید. Game Mode با انجام تغییراتی در نمایش تصاویر تلویزیون، بسیاری از پردازش‌های غیرضروری که برای نمایش محتوای معمولی استفاده می‌شوند را حذف می‌کند.

زمانی که این حالت را روشن کنید در عرض مدت کوتاهی متوجه تفاوت چشمگیری که ایجاد کرده خواهید شد. با کمک Game Mode تاخیر ورودی می‌تواند تا 80٪ کاهش پیدا کند و تجربه‌ای بسیار روان‌تر را به شما ارائه دهد. این قابلیت، سرعت پردازش تصاویر و نرخ تازه‌سازی را نیز بهبود می‌بخشد.

بهترین تلویزیون گیم با Game Mode سفارشی، ​​​​تلویزیون‌های OLED ال‌جی هستند که به محض تشخیص سیگنال از کنسول، فعال می‌شود و می‌تواند تجربه بازی آسان، روان و بی دردسری را ارائه دهد. زمانی که PS5 یا Xbox Series X خود را روشن می‌کنید و یک بازی را روی تلویزیون ال‌جی C2 OLED اجرا می‌کنید، حالت بازی این تلویزیون به طور خودکار، VRR و ALLM (حالت تاخیر خودکار کم) را روشن می‌کند. این قابلیت گیم پلی جذاب و روان‌تری را ارائه می‌دهد.

شرکت مشهور سونی نیز اخیراً تلویزیون‌هایی را عرضه کرده که با لیبل و شعار تبلیغاتی «Perfect for PS5» عرضه می‌شوند. این یعنی تلویزیون‌های نام‌برده به نحوی طراحی شده‌اند که بتوانند گزینه‌ای عالی برای اجرای بازی‌های PS5 باشند. اگر تجربه بازی بی‌نظیری را می‌خواهید کافیست بازی‌های PS5 را بر روی تلویزیون‌های سونی مثل Sony A95K QD-OLED و A95L QD-OLED (یا هر تلویزیون دیگر سونی با ویژگی Perfect for PS5) اجرا کنید. برخی از تلویزیون‌های گیمینگ سونی همچنین دارای ویژگی Auto Genre Picture Mode هستند. این ویژگی باعث می‌شود هنگام بازی با PS5، تلویزیون به صورت اتوماتیک به Game Mode برود و اگر با کنسول فیلم ببینید نیز به صورت خودکار بهترین تنظیمات تصویر اعمال می‌شوند تا فیلم باکیفیت شود.

بیشتر بدانید: نحوه اتصال کنسول بازی به تلویزیون

بهترین تلویزیون گیم

8. پشتیبانی از VRR

بهترین تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتزی با رزولوشن 4K اغلب از VRR پشتیبانی می‌کنند. این اصطلاح مخفف عبارت Variable Refresh Rate (نرخ نوسازی متغیر) است. اما می‌دانید VRR چه تاثیری بر نحوه اجرای بازی‌های مورد علاقه‌تان دارد؟ ساده‌ترین پاسخ این است که این ویژگی، بازی‌ها را روان‌تر پخش می‌کند.

ویژگی VRR می‌تواند پرش تصویر در تلویزیون را از بین ببرد و در عین حال پارگی تصویر را نیز از بین می‌برد. این ویژگی به تلویزیون اجازه می‌دهد نرخ تازه سازی را برای مطابقت با نرخ فریم بازی تغییر دهد. Xbox Series X از زمان عرضه از VRR پشتیبانی می‌کند و بسیاری از بازی‌های PS5 نیز اکنون از این تکنیک هموارسازی نرخ فریم پشتیبانی می‌کنند. اکثر تلویزیون‌های رده بالای ال‌جی سال‌هاست که از ویژگی‌های VRR استفاده می‌کنند و این ویژگی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در سایر تلویزیون‌های مدرن نیز رایج شده است.

به زبان ساده، VRR یعنی شما نیازی به نگرانی در مورد نرخ فریم در بازی‌های مورد علاقه‌تان ندارید. اجرای بازی‌های نسل بعدی در تلویزیونی که از VRR پشتیبانی می‌کند این اطمینان را می‌دهد که متوجه افت فریم نخواهید شد و روان‌ترین گیم پلی ممکن را تجربه خواهید کرد.

بهترین تلویزیون‌های گیمینگ

پس از بررسی 8 مورد مهم از نکات خرید تلویزیون گیمینگ، برخی از بهترین تلویزیون‌های گیمینگ موجود در بازار را بررسی می‌کنیم:

تلویزیون ال جی OLED G3

مدل G3 OLED یک تلویزیون برای گیم پرچمدار با قابلیت‌های باورنکردنی است که می‌توانید بازی‌های PS5 و Xbox Series X را  با بالاترین کیفیت روی آن اجرا کنید. این تلویزیون با الگوریتم‌های پیشرفته افزایش روشنایی عرضه می‌شود که باعث شده صفحه نمایش آن 70 درصد روشن‌تر از نمونه‌های هم قیمت خود باشد. پردازنده هوش مصنوعی α9 Gen6 به کار رفته در طراحی این تلویزیون نیز بدون افزایش مصرف انرژی، باعث می‌شود که تصاویر زنده‌تر و پویاتر باشند. اکثر کاربران از نحوه عملکرد این تلویزیون کاملاً راضی هستند اما قیمت آن کمی بالاست.

ویژگی‌ها:

  • اندازه: موجود در اندازه‌های ۵۵، ۶۵، ۷۷ و ۸۳ اینچ
  • • نوع نمایشگر: OLED
  • رزولوشن: ۳۸۴۰×۲۱۶۰ (4K)
  • نرخ به روز رسانی: ۱۲۰ هرتز 
  • پشتیبانی از VRR: دارد
  • اتصالHDMI 2.1: در هر چهار ورودی دارد

بهترین تلویزیون برای بازی

تلویزیون هایسنس A6G

اگر یک گیمر معمولی هستید و به دنبال یک تلویزیون برای گیم با قیمت کمتر از 500 دلار می‌گردید، هایسنس A6G یکی از بهترین گزینه‌های برای شماست. نرخ تازه سازی 60 هرتزی این نمایشگر نمی‌تواند شما را شگفت زده کند و همچنین این تلویزیون شانسی در برابر غول‌های OLED و QLED (پرطرفدارترین نمایشگرهای حال حاضر) ندارد. با این حال اگر یک تلویزیون کاربردی می‌خواهید که هم ظاهری شکیل داشته باشد و هم در اندازه‌های بزرگ در دسترس باشد، این بهترین گزینه است. این تلویزیون قابلیت‌های خوبی را نسبت به قیمت خود عرضه می‌کند و می‌توانید برای طیف گسترده‌ای از بازی‌های PS5 و Xbox از آن استفاده کنید. اما اگر قرار است بازی‌های تیراندازی مانند Overwatch 2 را انجام دهید، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز ممکن است ضعیف به نظر برسد و به تلویزیونی با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز نیاز خواهید داشت.

ویژگی‌ها:

  • اندازه: موجود در اندازه صفحه نمایش 43، 50، 55، 65 و 75 اینچ 
  • تاخیر ورودی: 48.2 میلی‌ثانیه
  • نرخ تازه سازی: ۶۰ هرتز
  • پشتیبانی از VRR: دارد
  • پشتیبانی از اتصال HDMI 2.1: نه به طور کامل، پشتیبانی تنها از برخی عملکردهای HDMI 2.1

تلویزیون سامسونگ S95B

یکی از بهترین تلویزیون‌های سامسونگ برای گیمینگ، سامسونگ S95B است. سامسونگ در طراحی این تلویزیون به خوبی به نیازهای کاربران توجه کرده و هر آنچه گیمرها نیاز دارند را در آن گنجانده است. صفحه نمایش این تلویزیون روشن است و رنگ‌ها را به صورت زنده و جذاب نمایش می‌دهد. صفحه نمایش S95B از نوع QD-OLED است که یکی از چشم نوازترین صفحه نمایش‌هایی است که می‌توانید خریداری کنید. این تلویزیون تاخیر ورودی بسیار پایینی دارد و به همین خاطر است که برای اجرای تمامی بازی‌های حساس مناسب است. صفحه نمایش تلویزیون S95B نرخ نوسازی 120 هرتزی را ارائه می‌دهد که آن را در دسته تلویزیون‌های قوی قرار داده است. به طور کلی، از خرید تلویزیون سامسونگ S95B پشیمان نخواهید شد. با این حال اگر به چیزی بزرگ‌تر نیاز دارید، ممکن است این تلویزیون برای شما مناسب نباشد زیرا اندازه بزرگ‌ترین مدل آن 65 اینچ است.

ویژگی‌ها:

  • اندازه: موجود در صفحه نمایش‌های 55، 65 اینچی
  • تاخیر ورودی: 9.6 میلی‌ثانیه
  • نوع نمایشگر: QD-OLED
  • نرخ تازه‌سازی: 120 هرتز
  • پشتیبانی از VRR: دارد
  • پشتیبانی از اتصال HDMI 2.1: دارد

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ

تلویزیون Sony XR-75X95K

یکی از بهترین تلویزیون‌های Mini-LED برای گیمینگ، تلویزیون 75 اینچ سونی X95K است. این تلویزیون با تصاویر 4K HDR روشن و رنگارنگی که نشان می‌دهد گیمینگ را برای شما به تجربه‌ای لذت بخش‌تر تبدیل می‌کند. این تلویزیون دارای کنتراست بسیار عالی است. همچنین به لطف تکنولوژی دالبی اتموس صدای قدرتمندی نیز دارد که این‌ها همه چیزهایی هستند که یک گیمر به آن‌ها نیاز دارد. روشنایی فوق‌العاده و نمایش دقیق جزئیات، باعث شده‌اند تا Sony XR-75X95K  به عنوان بهترین تلویزیون برای بازی انتخاب شود. اگر PS5 دارید حتماً این تلویزیون را خریداری کنید زیرا دارای لیبل «Perfect for PlayStation 5» است. روشنایی استثنایی این تلویزیون به HDR کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. اگر چه این تلویزیون از هر نظری عالی است اما اگر به تلویزیون باریک‌تری نیاز دارید، آن را انتخاب نکنید. علیرغم استفاده از فناوری LED مینی، این تلویزیون نسبتاً بزرگ است و وزن آن بیش از حد انتظار شماست.

ویژگی‌ها:

  • اندازه: موجود در اندازه‌های 75 و 85 اینچ 
  • تاخیر ورودی: 19.7 میلی‌ثانیه
  • نرخ تازه سازی: 120 هرتز
  • پشتیبانی از VRR: دارد
  • پشتیبانی از HDMI 2.1: دارد

سخن پایانی 

با پیشرفت تکنولوژی، ابزار و تجهیزات گیمینگ نیز پیشرفته‌تر می‌شوند تا تجربه هیجان انگیزتری را برای گیمرها فراهم کنند. از آنجایی که تلویزیون‌های گیمینگ خوبی در بازار موجودند و انتخاب گزینه مناسب برای فردی که دانش خاصی در این زمینه ندارد ممکن است سخت باشد، کافیست فاکتورها و نکاتی که به آن‌ها اشاره کردیم را در نظر بگیرید تا دچار اشتباه نشوید.

سوالات متداول 

1. چه صفحه نمایش تلویزیونی برای گیمینگ بهتر است؟

هر دو نمایشگر OLED و LED برای گیمینگ مناسب هستند. نمایشگرهای OLED زمان پاسخ‌دهی سریعی دارند، نرخ تازه سازی عالی دارند و از بازی‌های 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند. این نمایشگرها همچنین کنتراست قوی‌ای دارند و به ایجاد تصاویر واضح‌تر کمک می‌کنند. از سوی دیگر، نمایشگرهای LED، گزینه‌ای اقتصادی و عالی با سطوح روشنایی قوی هستند!

2. اندازه یک تلویزیون گیمینگ چقدر باید باشد؟

تلویزیون‌های 43 اینچی تا 55 اینچی محبوب‌ترین تلویزیون‌ها در بین گیمرها هستند. با این حال، برخی از گیمرها ترجیح می‌دهند سراغ تلویزیون‌های خیلی بزرگ‌تر بروند، در حالی که برخی با تلویزیون‌های کوچک‌تر راحت‌تر هستند. انتخاب اندازه تلویزیون گیمینگ تا حد زیادی به ترجیحات شخصی‌تان بستگی دارد.

3. آیا می‌توان از تلویزیون‌های معمولی برای گیمینگ استفاده کرد؟

بله می‌توانید از هر تلویزیونی برای گیمینگ استفاده کنید. اما باید این نکته را به خاطر بسپارید که نمی‌توان انتظار زیادی از تلویزیون‌های عادی داشت و ممکن است هنگام بازی، لگ، کیفیت پخش نامناسب و مشکلات دیگری را تجربه کنید. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید انتخاب تلویزیون‌هایی که به طور اختصاصی برای گیمینگ طراحی شده‌اند ضروری است.