قابلیت و مشخصات دسته بازی دوال سنس

بدون شک یکی از اصلی ترین بخش های یک کنسول بازی، دسته آن یا همان گیم پد است. یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین گیم پدهای موجود در بازی، دسته بازی پی اس 5 است که دارای ویژگی های منحصر بفردی است. در این مقاله می خواهیم به بررسی دسته بازی PS5 بپردازیم و ببینیم چه ویژگی و مزیت هایی دارد. آیا این دسته برای گیمرها و بازی فوتبال مناسب است یا نه؟ همچنین آن را با دسته بازی ایکس باکس و پلی استیشن 4 مقایسه کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی کلی پلی استیشن 5
  • مشخصات دسته دوال سنس پلی استیشن 5
  • امکانات و مزیت های دسته بازی ps5 برای گیمرها
  • عملکرد منحصر به فرد دسته بازی ps5 هنگام بازی
  • ویژگی ها و ترفندهای مخفی دسته بازی PS5
  • تفاوت های دسته دوال سنس جدید با دسته بازی PS4
  • مقایسه کنترلر PS5 با کنترلر ایکس باکس جدید مایکروسافت
  • بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر قیمت 
  • بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر طراحی
  • بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر مقایسه پورت ها و ورودی ها 
  • مقایسه دکمه های کنترلر سونی و مایکروسافت
  • مقایسه مشخصات، قابلیت ها و امکانات دسته PS5 و کنترلر ایکس باکس سری ایکس
  • مقایسه عمر باتری دسته بازی PS5 و ایکس باکس جدید
  • کدام رنگ دسته بازی ps5 بهتر است؟
  • نتیجه گیری

ویژگی های دسته PS5

معرفی کلی پلی استیشن 5

سونی برای جدیدترین محصول خود یعنی پلی استیشن 5، کنسول بازی همه کاره ای، با بهترین و برجسته ترین مشخصات مورد نیاز ارائه کرده است. این کنسول بازی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • ارئه تصاویری با وضوح بسیار بالا و نرخ فریم سیال
  • بارگذاری سریع 
  • دارای لیستی از بهترین بازی ها

پلی استیشن 5 که دارای یک پردازنده 8 هسته ای و قدرت پردازشی بالایی است، در دو مدل دیجیتالی و معمولی ارائه شده است. با این حال شاید یکی از مهمترین ویژگی پرطرفدار این کنسول بازی، دسته آن باشد. دسته بازی PS5 یک دسته دوال سنس است که از هر نظر حرفه ای تر و قدرتمندتر از نسخه‌های قبلی است. در ادامه به صورت ویژه به بررسی خصوصیات دسته PS5 می پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه کنسول های بازی

مشخصات دسته دوال سنس پلی استیشن 5

دسته دوال سنس PS5 یک ارتقای هوشمند برای یکی از بهترین کنترلرهایی است که تا کنون ساخته شده است. دسته بازی PS5 Dual Sense با یک رنگ بندی دو رنگی طراحی شده است. دستگیره های این گیم پد بسیار بزرگ تر است و ویژگی های جدید زیادی به آن اضافه شده است. از جمله مهمترین این موارد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دسته بازی یک دسته لمسی بسیار حساس است که کاملا یک تجربه جدید را ارائه می دهد. 
  • در آن یک میکروفون داخلی وجود دارد.

این کنترلر کاملا به صورت بی سیم بوده و میتوان گفت بهترین نسخه تولید شده تا به امروز است. این گیم پد با هدف ارائه بهترین تجربه بازی برای کاربران طراحی شده است. طراحی متفاوت دسته دوال سنس پلی استیشن 5 موجب شده که این کنترلر راحت تر در دست کاربران جای گیرد و همین مورد بازی کردن را بسیار روان تر و راحت تر می کند. علاوه بر این با افزایش حساسیت تریگرها در این دسته جدید، واکنش کاربران به حرکات بازی ها سریع تر می شود. در بررسی مشخصات دسته بازی PS5، باتری بهبود یافته که قدرت بالاتری نسبت به نسخه های قبلی دارد توجه کاربران را جلب کرده است.

معایب مزیت های مهم
گران تر از کنترلر ایکس باکس است در دست بسیار راحت است
 عمر باتری کوتاه هپتیک ها و محرک های تطبیقی شگفت انگیزند
پشتیبانی محدود از رایانه شخصی مجهز به یک میکروفون داخلی است

ویژگی دسته PS5

امکانات و مزیت های دسته بازی ps5 برای گیمرها

در یک کلام می توان گفت که دسته دوال سنس سونی می تواند در زمان بازی کردن کاربران به آنها احساس واقعی تری را بدهد و یک تجربه لذت بخش و واقع گرایانه تر را برای آنها فراهم کند. یکی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین ویژگی های دسته PS5، قابلیتی است که به آن محرک های تطبیقی گفته می شود. قدرت این قابلیت در دسته جدید سونی به حدی بالاست که گیمرها می توانند در زمان انجام بازی ها تمامی نیروها و تنش هایی که در بازی به وجود می آید را حس کنند. 

برای مثال زمانی که در حال تجربه یک بازی رالی هستید، می توانید به راحتی حس ترمز کردن با ماشین را لمس کنید. این دسته بازی ps5 این امکان را به کاربران می دهد تا تمامی صحنه هایی که در بازی اتفاق می افتد را به صورت فیزیکی هم احساس کنند. در نتیجه تسلط آنها روی بازی ها بسیار بیشتر می شود. این قدرت لمسی بالای کنترلر دوال سنس می تواند تمامی حس ها و ارتعاشات حین بازی را شبیه سازی کند.

عملکرد منحصر به فرد دسته بازی ps5 هنگام بازی

سخت ‌افزار منحصر به‌ فرد این کنترلر به ‌صورت بی ‌سیم با PS5 کار می ‌کند، اما در رایه شخصی یا لپ تاپ، برای دریافت پشتیبانی مناسب در بازی ‌های بهینه‌ شده با Dual Sense، باید از کابل USB-C استفاده کنید. وقتی یک بازی از Dual Sense پشتیبانی می کند، واقعاً تجربه را بالا می برد. 

به عنوان مثال، Returnal از قابلیت لمسی Dual Sense برای انتقال اطلاعات در مورد وضعیت شخصیت شما و محیط استفاده می کند. اگر سعی کنید قبل از شارژ مجدد از alt-fire خود استفاده کنید، کنترل کننده لرزشی موجب می شود که در زمان کشیدن ماشه حس لرزش واقعی یک اسلحه را حس کنید. در مکان هایی که باران می بارد، هاپتیک های پیشرفته حتی می توانند احساس برخورد قطرات باران به کنترلر را شبیه سازی کنند. در ترکیب با اسپیکر، Dual Sense تجربه بسیار فراگیرتری را ایجاد می کند.

محرک های تطبیقی حتی از هاپتیک ها چشمگیرتر هستند. بدون تنظیم، دکمه های روی کنترلر ps5 جدید‌ صاف هستند و به راحتی فشار داده می ‌شوند و تقریباً همان حرکت کنترلر Xbox را دارند. دکمه ها و کنترل های تعبیه شده در آنها موجب می شوند که فعالیت های درون بازی واقعی تر به نظر برسند.

خصوصیات دسته PS5

ویژگی ها و ترفندهای مخفی دسته بازی PS5

علاوه بر مشخصات و ویژگی های شاخصی که همه در مورد دسته دوال سنس سونی می دانند، یک سری قابلیت ها و تنظیمات پنهان نیز در این دسته بازی وجود دارد که می توان با فعال کردن آن تجربه لذت بخش بازی را بهبود بخشید. مهم‌ترین مشخصات دسته بازی PS5 شامل موارد زیر می شود:

  • رفتن به تنظیمات با زدن دکمه مثلث روی دسته بازی که به این ترتیب دسترسی به منوی تنظیمات به مراتب راحت تر شده است
  • شما می توانید با دو بار ضربه زدن روی آیکون PS روی دسته راهنمای بازی را دریافت کنید
  • نوار RGB جذاب دسته به شما در خصوص موقعیتی که در بازی دارید اطلاعاتی می دهد
  • با وجود میکروفون داخلی درون دسته بازی به راحتی می توانید گفتار را به متن تبدیل کنید که این امر، چت هنگام بازی را برای گیمرها بسیار سریع تر و راحت تر می کند
  • امکان غیر فعال سازی خودکار میکروفون داخلی آن، برای مدیریت شارژ دسته و حفظ حریم شخصی گیمرها در حین بازی وجود دارد
  • پشتیبانی از صدای سه بعدی در دسته دوال سنس که می تواند تجربه بازی گیمرها را ارتقا دهد
  • امکان غیر فعال سازی ماشه های تطبیقی در صورت نیاز

تفاوت های دسته دوال سنس جدید با دسته بازی PS4

دسته بازی PS5 نسبت به نسخه قبلی آن یعنی دسته بازی Dual Shock 4 تغییرات زیادی داشته است. اول از همه تفاوت رنگبندی آن است. دسته جدید با یک ترکیب رنگ دوتایی طراحی شده است. دستگیره های آن نسبت به کنترلر PS4 بسیار بزرگتر است و از نظر ساختار و طراحی فاصله زیادی با کنترلر Dual Shock 4 دارد. در دسته بازی دوال سنس PS5 یک میکروفون داخلی اضافه شده و از نظر قابلیت لمسی نیز نسبت به نسخه قبلی بسیار حساس تر شده است. 

از نظر قیمتی دسته بازی دوال سنس تنها کمی گران تر از دسته Dual Shock 4 است. اتصال دسته بازی PS5 از نوع USB-C است در حالی که دسته Dual Shock 4 دارای پورت میکرو USB است. دسته دوال سنس با پلی استیشن 5، PC و اندروید سازگاری دارد، در حالی که Dual Shock 4 با PS4، PS3، PC، مک، اندروید و iOS سازگار است. این دسته بازی تنها می تواند بازی های ps4 را روی پلی استیشن 5 اجرا کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونگی تمیز کردن کنسول بازی

مشخصات دسته PS5

مقایسه کنترلر PS5 با کنترلر ایکس باکس جدید مایکروسافت

قطعا همه ما می دانیم که کنسول ایکس باکس و پلی استیشن مدت هاست که رقیب دیرینه هم هستند. پس از گذشت دو سال از عرضه، نبرد بین پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هنوز هم در جریان است. بازی های انحصاری، خدمات با ارزش و مشخصات کنسول ها، انتخاب و خرید نهایی را کمی سخت کرده اند. اما در این میان شاید مهمترین چیزی که باید در نظر گرفت، اهمیت کنترلر هر کنسول بازی باشد.

یک کنترلر می تواند تاثیر قابل توجهی بر تجربه بازی شما داشته باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که به این نکته توجه کنید که آیا کنسول انتخابی شما از نظر دسته بازی مناسب است یا خیر. جالب اینجاست که هم مایکروسافت و هم سونی با کنسول های نسل جدید خود به طور متفاوتی با مشکل دسته بازی مقابله کرده اند و در نسل جدید کنسول های بازی خود، از بهترین کنترلرهای موجود بهره برده اند.

در حالی که مایکروسافت طراحی موجود خود را اصلاح کرده است، سونی با حذف نام Dual Shock به Dual Sense که ویژگی ‌های جدید و هیجان ‌انگیز، تغییرات بیشتری را در دسته بازی خود ایجاد کرده است. در هر صورت، همه اینها به ایجاد تجربه بهترین بازی های PS5 و بهترین بازی های Xbox Series X کمک می کند. برای بررسی قابلیت های دسته PS5 با دسته بازی XBOX باید آنها را از چند جهت با هم مقایسه کرد که در ادامه به این بررسی می پردازیم.

بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر قیمت 

در حالی که قیمت کنسول های Xbox Series X و PS5 تقریباً مشابه است، کنترلرها کمی متفاوت هستند. قیمت کنترلر Dual Sense کنسول بازی ps5،  69.99 دلار / 59.99 پوند / 95.85 دلار استرالیا است، در حالی که قیمت مستقل کنترلر بی سیم ایکس باکس 59.99 دلار / 54.99 پوند / 74.99 دلار استرالیا است.

با این حال از آنجایی که شما می توانید از تمامی لوازم جانبی ایکس باکس وان برای ایکس باکس سری ایکس استفاده کنید، خرید یک کنترلر جدید برای شما ضروری نیست، چرا که هنوز هم می توانید از کنترلرهای قدیمی تر ایکس باکس برای نسل جدیدتر این کنسول های بازی استفاده کنید. 

اما در مورد PS5 این مورد صدق نمی کند، چرا که شما تنها می توانید از دسته بازی Dual Shock 4 برای انجام بازی های PS4 از طریق قابلیت سازگاری عقب، در پلی استیشن 5 استفاده کنید. این در حالی است که دسته بازی PS5، یعنی کنترلرهای دوال سنس به هیچ وجه با کنسول های PS4 سازگاری ندارند و قابل استفاده نیستند.

بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر طراحی

یکی از مشخصات دسته PS5 که می‌توان با دسته ایکس باکس سری ایکس جدید مقایسه کرد، طراحی آن است. هر دو شرکت رویکردهای متفاوتی برای طراحی کنترلر با این نسل داشتند. سونی طراحی سنتی Dual Shock را به صورت کامل کنار گذاشت، اما مایکروسافت طراحی قبلی را حفظ کرد و طراحی فعلی خود را به روش ‌های ظریف اما مهم بهبود بخشید.

تغییر فوری که در کنترلر PS5 Dual Sense مشاهده خواهید کرد در طرح رنگ سفید آن است. این مشخصه تا پیش از این تنها در نسخه های محدود کنترلرهای پلی استیشن وجود داشت. این در حالی است که بخش مرکزی دسته بازی سیاه رنگ است. البته این نسخه اولیه یا اصلی این دسته بازی است و سایر رنگبندی های آن هم وجود دارد.

به نظر می رسد در بحث طراحی سونی بر این باور است که باید کلا همه چیز را تغییر داد تا تجربه ای جدید را ایجاد کرد. سونی طراحی دسته های جدید بازی خود را بسیار ارگونومیک تر کرده و میزان قابلیت لمسی آن بهبود یافته تر است. در دسته بازی PS5 دکمه اشتراک گذاری با دکمه ایجاد جایگزین شده است. سونی ادعا کرده این تغییر به این دلیل است که بازیکنان بتوانند در زمان بازی محتواهای بیشتری را با سایر کاربران در جهان بازی به اشتراک بگذارند.

در مقابل اما مایکروسافت تغییرات چندانی را در طراحی دسته جدید بازی خود ایجاد نکرده و تنها می توان تفاوت هایی را در دکمه اشتراک گذاری روی دسته مشاهده کرد. از طرفی نیز مایکروسافت کمی طراحی ارگونومیک دسته را بهبود بخشیده تا به این ترتیب دسته جدید ایکس باکس سری ایکس راحت تر در دست کاربران جای بگیرد و سازگاری بهتری داشته باشد. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مانیتورها برای پلی استیشن ۵

بررسی دسته PS5 و ایکس باکس از نظر مقایسه پورت ها و ورودی ها 

این کنترلر دوال سنس جدید پلی استیشن 5 نیز بر خلاف میکرو USB قبلی، اکنون از طریق اتصال USB-C شارژ می شود. USB-C در حال تبدیل شدن به استاندارد جدید است، به این معنی است که می ‌توانید کنترلر خود را از طریق همان کابلی که برای بسیاری از گوشی های اندرویدی، iPad Pro های اخیر، مک‌بوک‌ ها یا نینتندو سوییچ خود استفاده می‌کنید، شارژ کنید.

پورت USB-C را می‌ توان در کنترلر Xbox Series X نیز یافت، اگرچه تغییرات مایکروسافت بسیار محافظه‌ کارانه ‌تر است. برای اولین بار، یک دکمه «اشتراک گذاری» جدید به مرکز کنترل اضافه شده است که قطعا نیاز به جستجو در منوی بازی ها را کمتر می کند.

مقایسه دکمه های کنترلر سونی و مایکروسافت

در کل طراحی دکمه های کنترلر دوال سنس سونی به نسبت راحت تر از مایکروسافت است. کنترلر ایکس باکس در مقایسه با کنترلر سونی کمی درشت تر به نظر می رسد، بنابراین از دیگر مشخصات دسته پی اس فایو قابلیت جای گیری راحت تر در دست است.

دکمه های روی کنترلر دوال سنس سونی همگی لمسی هستند و به راحتی فشار داده می شوند. با این حال دکمه مکث آن بیش از حد صاف است و به سختی می توان آن را حس کرد. دکمه های شست نیز دارای یک بافت لاستیکی چسبنده با مقاومت مناسبی هستند. کلیک کردن روی کنترلر سونی در مقایسه با مایکروسافت نیروی کمتری می خواهد، اما باز هم این نیرو آنقدر کم نیست که به صورت لمس تصادفی دکمه ها عمل کنند. 

مشخصات دسته پی اس فایو

مقایسه مشخصات، قابلیت ها و امکانات دسته PS5 و کنترلر ایکس باکس سری ایکس

کنترلر Xbox Series X ویژگی های فنی بسیار خوبی را ارائه می دهد. در این کنترلر اطلاعات بیشتری از کنترلر به کنسول بازی و تلویزیون ارسال می شود. این موضوع باعث شده تا حرکات روی دسته بازی دقیقا با فریم ها و تصاویر روی صفحه نمایش مطابقت داشته باشند. از طرفی این ویژگی نرخ پاسخ دهی را بسیار کمتر کرده است.

در دسته بازی ایکس باکس از همان ساختار اتصال بی سیمی و اتصال بلوتوث ایکس باکس وان استفاده شده است. اگر قصد دارید از طریق Xbox Cloud Gaming  به سایر دستگاه ‌های خود وصل شوید و بازی ها را پخش کنید، این مشخصه احتمالاً بسیار مفید خواهد بود.

Dual Sense سونی فناوری بسیار بیشتری را برای پخش کننده ارائه می دهد. دسته بازی PS5 میکروفون داخلی خود را دارد، بنابراین می توانید از آن برای صحبت آنلاین با دوستان تان بدون استفاده از هدست استفاده کنید. علاوه بر این، اتصال بلوتوث را نیز ارائه می دهد. بازخورد لمسی و محرک های تطبیقی نیز از ویژگی های مهم این دسته های بازی است.

این فناوری ها که در تریگرها و بدنه بازی تعبیه شده است، به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا اقدامات درون بازی را احساس کنند، مانند عقب کشیدن رشته کمان یا رانندگی در گل غلیظ. این ویژگی بسیار چشمگیر است و می تواند احساسات واقعاً شگفت انگیزی ایجاد کند که به بازیکن ها کمک می کند تا بیشتر در بازی ها غرق شوند. البته اجرای این فناوری به عهده توسعه دهندگان بازی هاست، اما انتظار می رود استودیوهای شخص اول سونی به طور مرتب آن را در بازی های خود بکار گیرند.

مقایسه عمر باتری دسته بازی PS5 و ایکس باکس جدید

از جمله ایرادات Dual Sense میتوان به این مورد اشاره کرد که عمر باتری نسبتاً متوسطی دارد. در این زمینه دسته بازی PS5 کاملاً قادر به رقابت با کنترلر Xbox Series X نیست که می تواند از باتری های AA یا باتری های قابل شارژ جداگانه استفاده کند. کاربران ایکس باکس می توانند هم از باتری های قدرتمند AA خود کنترلرها استفاده کنند و هم با خرید جداگانه بسته های باتری قابل شارژ، به راحتی از کنترلر خود بدون نگرانی از اتمام زودهنگام عمر باتری استفاده کنند.

به ‌طور میانگین برای بازی کردن در حالت بی ‌سیم دسته دوال سنس، حدود هشت ساعت شارژ داریم، که بسیار کمتر از ۲۵ تا ۳۰ ساعتی است که با کنترل‌کننده Xbox دریافت می‌ کنید. بدیهی است که Dual Sense کارهای بیشتری انجام می دهد، اما هاپتیک و تریگرهای پیشرفته فقط در بازی های انتخابی و از طریق یک اتصال سیمی کار می کنند. این باعث می ‌شود حالت بی ‌سیم در رایانه شخصی ضعیف شود.

کدام رنگ دسته بازی ps5 بهتر است؟

از ویژگی های دسته دوال سنس رنگبندی متنوع است. در این صورت هر کاربری مطابق سلیقه و ذوق شخصی خود می‌تواند بهترین ترکیب رنگ را انتخاب کند. گیمرها می توانند از بین رنگ‌های قرمز- مشکی، سیاه و سفید و آبی، بنفش و صورتی گزینه دلخواه را انتخاب کنند. انتخاب رنگ دسته برای گیمرها، خصوصا گیمرهای حرفه ای، بخشی از سبک و استایل بازی است و اهمیت زیادی نیز دارد. در بین رنگ بندی های مختلف دسته بازی ps5، دسته های قرمز رنگ به دلیل ویژگی های پیشرفته تری که دارند معمولا بیشتر توسط گیمرها انتخاب می شوند. در کنار آن رنگ کنترلر Starlight Blue یکی دیگر از نسخه های بسیار محبوب است که عملا با هر تنظیماتی مطابقت دارد. کنترلر Starlight Blue شامل مشخصاتی است که به نظر می رسد از دوام بیشتری نسبت به رنگ های سفید/مشکی، قرمز کیهانی و مشکی نیمه شب برخوردار باشد.

نتیجه گیری

 Dual Sense یک گیم پد بسیار چشمگیر است که با سخت افزار و نرم افزار ترکیب می شود تا یک تجربه بازی فراگیرتر و جدید را فراهم کند. به عنوان یک قطعه سخت افزاری، Dual Sense بسیار برتر از عرضه های فعلی Xbox است. راحت ‌تر است، دکمه ‌ها احساس بهتری دارند و ویژگی ‌هایی مانند ماشه ‌های تطبیقی انقلابی جدید در طراحی دسته های بازی هستند. در خصوص کنترلرهای سونی، قابلیت لمسی بسیار دقیق تر و فراگیرتر از سایر دسته هاست. مقایسه قدرت لمسی در این دسته بازی مانند مقایسه لمسی آیفون با سایر گوشی هاست.

با این حال بهتر است که کنترلر سونی با یک باتری قابل شارژ داخلی همراه باشد، و بهتر بود سونی کمی عمر باتری کنترل خود را بیشتر می کرد. با هر بار شارژ حدوداً هشت ساعت می توانید از گیم پد به صورت بی سیم استفاده کنید. شما همچنین باید کابل USB-C را تهیه کنید، زیرا کنترلر با کابل همراه نیست.

سوالات متداول

1. آیا میتوان از دسته ps5 برای بازی با پلی استیشن 4 یا بازی‌های رایانه استفاده کرد؟

خیر؛ شما با داشتن دسته بازی PS5، تنها بهترین تجربه را در پلی استیشن 5 خواهید داشت. تنها تعداد کمی از بازی‌های رایانه شخصی از ویژگی های پیشرفته این کنترلر پشتیبانی می کنند و همه آنها به یک اتصال سیمی نیاز دارند.

2. آیا دسته بازی ps5 برای گیمرها مناسبه؟

بله این دسته بازی یکی از بهترین دسته بازی‌ها برای گیمرها و بخصوص فوتبال بازی کردن است.

3. دسته بازی ps5 با چند رنگبندی در بازار موجود است؟

این دسته با رنگ های قرمز-مشکی، سیاه و سفید و آبی، بنفش و صورتی در بازار وجود دارد.