تلویزیون HDR بخریم یا نخریم؟ نقد و بررسی تلویزیون های HDR

خرید تلویزیون جدید هرگز آسان نبوده است، اما به نظر می رسد اخیراً با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری های جدید به دنیای تلویزیون ها، این موضوع نسبت به گذشته پیچیده تر شده است. با رواج بیشتر تلویزیون های4k، در طی سالیان اخیر پای ویژگی ای به نام HDR نیز به میدان باز شده است. محدوده دینامیکی بالا (HDR) هایلایت های روشن تر، سایه های عمیق تر، طیف وسیع تری از جزئیات رنگ ها و همچنین تصاویر واضح تری را به نمایش می گذارد. تقریباً همه تلویزیون های متوسط ​​و بزرگ دارای قابلیت 4k HDR هستند و سرویس های پخش مانند Netflix نیز اکنون به صورت روزافزون در حال ارائه برنامه های تلویزیونی و فیلم های HDR هستند. تلویزیون HDR چگونه کار می کند؟ با وجود چندین فرمت HDR، کدام یک برای شما مناسب است؟ و آیا تلویزیون مجهز به HDR ارزش خرید دارد یا خیر؟

در ادامه ی این مقاله، ما به همه این سوالات و چند سوال دیگر نیز پاسخ خواهیم داد.

برای بررسی قیمت و خرید آنلاین تلویزیون کلیک کنید

 

محدوده دینامیکی استاندارد(SDR) در مقابل محدوده دینامیکی بالا(HDR)

محدوده دینامیکی نسبت اندازه گیری بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت تصویر است. بنابراین اگر به تصویر زیر نگاه کنید، تاریک ترین نقطه در عکس منطقه درختان در کنار کوه ها است که با دایره زرد و روشن ترین منطقه عکس نیز کوه های پوشیده از برف است، که توسط دایره قرمز رنگ مشخص شده است.

تلویزیون HDR

احتمالاً عکس هایی را دیده اید که در آن ها سایه ها به صورت یک حباب بزرگ و سیاه قابل مشاهده هستند. یا عکس هایی از اسکی دوستتان را مشاهده کرده اید که در آن نور منعکس شده از برف به قدری روشن است که کاملاً سفید و فاقد جزئیات به نظر می رسد.

در هر دو مثال، عکس ها دارای مناطقی هستند که خارج از محدوده دینامیکی دوربین می باشند.

به زبان ساده، محدوده دینامیکی بالا(HDR) محدوده دینامیکی دوربین را افزایش می دهد، بنابراین شما تاریکی عمیق تر و روشنی بیشتری(در حالی که جزئیات کوچکی که ممکن است توسط محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) پنهان شود، حفظ می شود)، را مشاهده خواهید کرد.

استاندارد HDR توسط اتحادیه بین المللی مخابرات(ITU) در سال 2016 پیشنهاد شد. این استاندارد پایه ای برایHDR ، HDR10، HDR10+ وHLG (Hybrid Log Gamma) شد.

HDR  به چه معناست؟ (اصطلاحات ساده)

HDR  در مقابل نسبت کنتراست

ممکن است فکر کنید که تعریف محدوده دینامیکی بسیار شبیه به نسبت کنتراست تلویزیون است. حق با شماست!

نسبت کنتراست در نسبت عددی به 1 بیان می شود. بیایید مثالی از تلویزیون با نسبت کنتراست 10000:1 را در نظر بگیریم. این بدان معناست که سطح روشنایی یک تصویر کاملاً سفید 10000 برابر سطح روشنایی یک تصویر کاملاً سیاه است. نسبت کنتراست از مقیاس خطی استفاده می کند، اما محدوده پویا در قالب T-Stops اندازه گیری می شود.

احتمالاً هنگام عکاسی در مورد F-stop شنیده اید و خوب است بدانید که این دو مفهوم به هم مرتبط هستند.

F-Stops  و  T-Stops

اساساً، کاهش عدد F-stop باعث می شود که دیافراگم دوربین بازتر شده و نور بیشتری وارد شود. این باعث می شود تا جزئیات در مناطق روشن واضح تر به نظر برسند. در مقابل، F-stop بیشتر باعث گشودگی کمتر دیافراگم و رسیدن نور کمتر به لنز می شود. این تعریف ممکن است کمی گیج کننده باشد، بنابراین اجازه دهید آن را واضح تر بیان کنیم. این چارت به فهم کامل F-stop کمک می کند:

خرید تلویزیون HDR

با این حال، بر خلاف نسبت های کنتراست، محاسبات عددی F-stop کمی پیچیده تر است، زیرا نشان دهنده اختلاف به توان 2 است.

بیایید یک مثال ساده از یک عکس گرفته شده بر روی تلفن هوشمند را بررسی کنیم. فرض کنید دوربین روی f/6.0 تنظیم شده باشد.

این بدان معناست که این دوربین می تواند تصویری با مناطق روشن تا 64 برابر روشن تر از تاریک ترین سایه ها را با دقت ثبت کند.

برحسب ریاضیات هر چه عدد F-stop بیشتر باشد، احتمالاً عدد  T-stopنیز بیشتر خواهد بود. این بدان معناست که تصویر می تواند تیره تر شود، اما همچنان سطح جزئیات مورد نظر حفظ شود.

طیف رنگ

وجود کنتراست عالی در یک تصویر یک عامل مهم است، اما چیزی که احتمالاً بلافاصله در مورد یک تصویر HDR توجه شما را به خود جلب می کند، رنگ های روشن و پرتحرک است.

این به این دلیل است که تصاویر با دامنه دینامیکی بالا دارای طیف رنگی وسیع تری از تصاویر با محدوده دینامیکی استاندارد هستند.

ساده ترین تعریف این است که طیف رنگ، محدوده رنگ ها یا "فضای رنگی" قابل مشاهده ای است که تلویزیون می تواند تولید کند.

تصویر زیر فضای رنگی موجود درRec 709 (که استانداردهای HDTV را پوشش می دهد) را با Rec 2020 (که استانداردهای K4 را پوشش می دهد)، مقایسه می کند.

مثلث، رنگ های اوج موجود در طیف قرمز، آبی و سبز(RBG) را نشان می دهد. به بیان ساده تر، هرچه مثلث بزرگتر باشد، رنگ های منحصر به فرد بیشتری در دسترس است.

 قیمت تلویزیون HDR

به همین دلیل است که تصاویر HDR، به ویژه هنگام نمایش رنگ های سبز و زرد، بسیار واضح به نظر می رسند. در این نوع از تصاویر عمق رنگی بیشتری در دسترس است و چشم ما می تواند رنگ زرد و سبز را راحت تر از سایر رنگ ها تشخیص دهد.

اکنون که ایده اصلی تعریف اصطلاحات فنی به کار برده شده مرتبط با HDR را متوجه شدید، بیایید تا در مورد نحوه عملکرد HDR صحبت کنیم.

محصولات مرتبط: خرید آنتن تلویزیون

HDR  چگونه کار می کند؟

اکنون متوجه شدیم که محدوده دینامیکی بالا به ایجاد تصاویر واضح و پر رنگ و لعاب کمک کرده و حتی روشن ترین و تاریک ترین مناطق نیز هنوز از جزئیات کافی برخوردارند.

برای بررسی قیمت و خرید آنلاین تلویزیون کلیک کنید

اما آیا می دانید که این کار، با گرفتن چندین عکس و ترکیب آن ها در یک تصویر نهایی انجام می شود؟

به عنوان یک مثال ساده فرض کنید که یک دوربین HDR دو تصویر را از یک منظره می گیرد. یکی از تصاویر بیش از حد نوردهی شده است، بنابراین مانند عکس زیر در سمت چپ، رنگ های روشن و جزئیات جزئی و ظریف ثبت می شوند. یکی از عکس ها، مانند عکس وسط نیز کمتر نوردهی شده است تا عمق سایه ها را به تصویر بکشد.

تلویزیون HDR ارزان قیمت

در نهایت، این تصاویر با هم ترکیب شده اند و برای ساخت تصویر واحد، بهترین عناصر هر یک از تصاویر برای به دست آوردن بهترین نتیجه قابل قبول که به تصویر قابل مشاهده توسط چشم انسان نزدیک تر است، استفاده شده اند.

در عمل، دوربین چندین تصویر پی در پی را ثبت می کند و سطح نوردهی را برای هر تصویر گرفته شده تنظیم می کند. سپس، تکنیک های نرم افزاری، همه آن ها را در قالب یک تصویر واحد با یکدیگر ترکیب می کند. نرم افزار با استفاده از جزئیات موجود در تصاویر، واقع بینانه ترین تصویر ممکن را ایجاد می کند.

چالش های مربوط به تصاویر  HDR

از آنجا که یک دوربین HDR از الگوریتم پیچیده گرفتن چندین عکس و ترکیب آن ها با یکدیگر استفاده می کند، در ادامه چالش های احتمالی این فناوری را بررسی خواهی کرد.

هر نوع حرکتی می تواند یک مشکل بزرگ برای ثبت تصاویر در دوربین های HDR ایجاد کند. دلیلش این است که چه 3 عکس بگیرید یا 100 عکس، هر حرکتی باعث خراب شدن تصویر اصلی می شود. در اینصورت ممکن است تصاویر تار شده، حرکت تاخیری داشته یا بدتر از همه، حالتی پیکسلی داشته باشند.

علاوه بر این، گاهی اوقات ممکن است رنگ های موجود در تصاویر HDR بیش از حد زنده و روشن باشند. درحالیکه گاهی اوقات، شما واقعاً می خواهید تصویر ثبت شده، تیره تر به نظر برسد. همچنین، تصویری که به طور پیش فرض رنگارنگ یا زنده است ممکن است غیر واقعی به نظر برسد. گستره رنگ و کنتراست، نقش مهمی در میزان پویایی تصویر دارد.

در مورد بافت ها یا کنتراست نیز همین اتفاق می افتد.HDR ، طبیعتاً، گاهی اوقات بافت ها و کنتراست ها را کاهش داده یا حذف می کند، زیرا چندین تصویر را با یکدیگر ترکیب می کند.

گاهی، تصویر HDR می تواند غیر طبیعی و سوررئال به نظر برسد، اما این همان جزئیات واضحی است که ما هنگام گرفتن عکس های هنری به آن نیاز داریم. بسیار خوب ... بگذارید موضوع را به تلویزیون برگردانیم.

در کل، چرا باید یک تلویزیون HDR بخریم؟

اگر HDR فیلم را به خوبی ضبط نمی کند، پس چرا اصلاً باید یک تلویزیونHDR  بخریم؟ خوب، اینجا قسمت دشوار ماجرا است.

هنگامی که تلویزیون های K4 برای اولین بار به بازار عرضه شدند، به یکباره ویژگی محدوده دینامیکی بالاتر یا همان HDR، بسیار محبوب شد و بر سر زبان ها افتاد. در واقع، با شروع تولید تلویزیون های K4 نسل جدید توسط تولیدکنندگان مختلف، HDR به یک ویژگی معمول در آن ها تبدیل شد. این در واقع دلیلی است که شما هیچ تلویزیون p HDR 1080 در بازار نمی بینید.

در واقع، به جای تلاش برای تبلیغ هر دو تلویزیون p1080 و K4، برای تولیدکنندگان آسان تر بود که K4 و HDR را به هم پیوند داده تا خرید تلوزیون های نسل جدید برای مشتریان جذاب تر شود.

علاوه بر این و به صورت همزمان، بیشتر سرویس دهندگان خدمات پخش آنلاین مانند Netflix و آمازون، محتوای HDR بیشتری را تحت پوشش قرار دادند.

بر خلاف رزولوشنK 4 یا K8، برای مشاهده رنگ های روشن و زنده، نیازی به سرویس اینترنت پرسرعت ندارید. برای نمایش آن فقط به محتوای HDR و تلویزیونی با پشتیبانی از این فناوری نیاز خواهید داشت. این بدان معناست که لذت بردن از محتوای HDR بسیار راحت تر از K4 است و این امر باعث شده است تا این فناوری پیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سرانجام، برخلافDolby Digital ، که تولیدکنندگان تلویزیون باید هزینه استفاده از این فناوری در محصولات خود را بپردازند، اکثر تلویزیون های سایز متوسط ​​یا بزرگتر به صورت پیش فرض HDR  هستند.

به طور خلاصه، اگر به دنبال تلویزیون K4 می گردید، تلویزیون فاقد HDR پیدا نخواهید کرد. پس تنها چیزی که باید بدانید این است که تلویزیونی با پشتیبانی از کدام فرمت HDR را بخرید.

بیشتر بخوانید: فاصله مناسب برای تماشای تلویزیون

انواع فرمت هایHDR

ما در اینجا سه نوع اصلی HDR را تفکیک کرده و شما را با ویژگی های منحصر به فرد هریک آشنا می کنیم:

HDR10

اگر تلویزیون HDR ارزان قیمت بخرید، احتمالا HDR10 فرمت استفاده شده در آن است.

HDR10  یک فرمت فناوری منبع آزاد و رایگان است که توسط همه تلویزیون های K4 HDR و پخش کننده های Blu-ray UHD پشتیبانی می شود. این امر در مورد همه برنامه های HDR موجود در سرویس هایی مانند Netflix و Amazon نیز صادق است.

این فرمت، علاوه بر تصویر، داده هایی(به نام فراداده) را به تلویزیون شماارسال می کند که به تلویزیون شما می فهماند که روشن ترین و تاریک ترین قسمت های فیلم کجاست. این فرمت به تلویزیون اجازه می دهد تا کیفیت تصویر را برای هر فیلم به صورت جداگانه تنظیم کند.

عدد 10 درHDR10 ، به پالت رنگی 10 بیتی که HDR10 از آن پشتیبانی می کند، اشاره دارد.

دالبی ویژن

احتمالاً قبلاً نام دالبی را شنیده اید. این یکی از بزرگترین نام ها در صنعت صدا و سینمای خانگی است. Dolby Vision یک استاندارد HDR اختصاصی است که در بسیاری از تلویزیون های K4 با کیفیت بالا یافت می شود. با این حال، بر خلافHDR10، دالبی به ازای هر تلویزیونی که از این فناوری استفاده می کند، حق امتیازی را از تولید کننده دریافت می کند.

Dolby Vision  با ارسال فراداده دینامیک به تلویزیون، یک گام از HDR10  فراتر رفته است. این بدان معناست که این فرمت، به جای این که به تلویزیون اطلاع دهد که روشن ترین و تاریک ترین قسمت های کل فیلم کجاست، می تواند این کار را برای هر صحنه یا حتی هر فریم انجام دهد!

Dolby Vision  همچنین قادر است 10000 نیت روشنایی، که اکثر تلویزیون ها قادر به تولید آن نیستند را تولید کند. با این حال، وجود این فناوری در تلویزیون های رده بالا رایج شده است. همچنین این فرمت می تواند از عمق رنگ 12 بیتی شامل 4096 سایه رنگ اصلی پشتیبانی کند. اکثر تولیدکنندگان، به جز سامسونگ، در تلویزیون های پرچمدار خود از Dolby Vision پشتیبانی می کنند.

HDR10+

سامسونگ برای رقابت باDolby Vision ، فرمت خود با نام HDR10+ را ایجاد کرد. این فرمت مانندDolby Vision ، از فراداده دینامیک استفاده کرده و به تلویزیون امکان می دهد تا سطح رنگ و روشنایی را در هر صحنه یا حتی هر فریم تغییر دهد. برخلاف HDR وHDR10، HDR10+ یک برنامه صدور گواهی است که باید برای بهره مندی از آن ثبت نام کنید.

این فرمت به حداقل 4000 نیت روشنایی نیاز دارد و دارای عمق رنگ 10 بیتی است که نمایش بیش از 1000 سایه رنگ اصلی را امکان پذیر می کند. تلویزیون های HDR10+ با نسخه های پیشین این فناوری سازگار هستند و به صورت بی عیب و نقص با محتوای HDR10کار می کنند.

محتوای HDR نیز متفاوت است

این که شما فیلم مورد علاقه خود را از طریق تلویزیون HDR مشاهده کنید، لزوما به این معنا نیست که در حال مشاهده یک تصویر HDR هستید. شما نمی توانید فیلمی را که برای نمایش HDR ساخته نشده است تهیه کرده و از آن انتظار کیفیت HDR را داشته باشید.

پاسخگویی به این سوال که کدام فرمت HDR برای شما مناسب است، به محتوای موردنظر شما و اینکه آن را از کجا دریافت خواهید کرد، بستگی دارد.

دیسک های Blu-ray

برخی از مردم هنوز هم به خرید محتوای ویدئویی فیزیکی علاقه مندند. فیلم ها برای نمایش در فرمت HDR باید K4 باشند.

این بدان معناست که فقط دیسک های Blu-ray 4K Ultra HD در فرمت HDR پخش می شوند. فیلم های معمولیBlu-ray، HDR نخواهند بود.

با این وجود، تقریبا همه فیلم های Blu-ray 4K/Ultra HD دارای نسخه HDR خواهند بود. بنابراین اگر یک پخش کننده Blu-ray 4K و یک تلویزیون HDR دارید، مطمئناً صرف هزینه برای تهیه دیسک فیلم های Blu-ray 4K منطقی است. فرمت مورد استفاده در اکثر دیسک های Blu-ray 4K، HDR10 اصلی است.

پخش آنلاین

اگر ترجیح می دهید فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را به صورت آنلاین تماشا کنید، بد نیست بدانید که آرشیوی رو به رشد از محتوای HDR در اکثر سرویس های پخش آنلاین در دسترس است.

در نهایت آیا تلویزیون HDR بخریم یا نه؟

در کل اگر به فکر خرید تلویزیون K4 HDR هستید، صرف زمان بیشتر برای اطمینان از تهیه تلویزیون مناسب، منطقی است.

تلویزیون HDR چیست

در هنگام خرید به چند نکته مختصر و مفید توجه کنید:

  • در حال حاضر برخی از انواع فرمت های HDR با اکثر تلویزیون های جدید و بیشتر تلویزیون K4 یا K8 موجود در بازار سازگارند.
  • بسیاری از تلویزیون ها مانند انواع تلویزیون سامسونگ از بیش از یک فرمت HDR پشتیبانی می کنند و امکان دسترسی به محتوای HDR گسترده تری را به کاربر می دهند.
  • ممکن است تولیدکنندگان به منظور ارتقاء کیفیت و عملکردHDR ، به روزرسانی هایی را برای تلویزیون های خود منتشر کنند.
  • بسیاری از خدمات پخش آنلاین، کانال های تلویزیونی کابلی، فیلم ها و دیسک های Blu-ray  فیزیکی شامل محتوای HDR هستند.
  • اگر تلویزیون شما در حالت HDR باشد، به طور خودکار تشخیص می دهد که چه نوع HDR (HDR10، HDR10+  یا Dolby Vision) در حال پخش است. به جز قرار دادن تلویزیون در حالت HDR نیازی به تغییر هیچ گونه تنظیماتی ندارید.

به طور کلی محتوای HDR به صورت روزافزون در حال توسعه است و مطمئناً صرف هزینه بیشتر برای خرید یک تلویزیون با استاندارد HDR مناسب، منطقی است.

به طور خلاصه اگر فیلم های خود را عمدتا بر روی دیسک های K4Blu-ray ، Netflix یا Disney+ مشاهده می کنید، یک تلویزیون با پشتیبانی از HDR10 اصلی و یاDolby Vision  انتخاب کنید. اما اگر عمدتا YouTube یا Amazon Prime Video را تماشا می کنید، تلویزیونی با  HDR10+انتخاب کنید تا بتوانید بیشترین استفاده را از محتوای موجود ببرید.   همچنین برای خرید تلویزیون و سایر لوازم صوتی تصویری باکیفیت و مقرون بصرفه به فروشگاه بروز کالا سر بزنید.

مطالب مرتبط: