راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ

سامسونگ شرکت محبوبی است که در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند عملکرد بسیار موفقی داشته است. تولیدات این شرکت به گوشی و تبلت محدود نمی‌شوند و سامسونگ، تلویزیون‌های باکیفیتی را نیز تولید و عرضه کرده است. اما انتخاب تلویزیونی که از هر نظری برای شما مناسب باشد گاهی سخت است زیرا نمی‌دانید باید به دنبال چه چیزی بگردید. از آنجایی که شرکت سامسونگ تلویزیون‌هایی با ویژگی‌های متنوع را عرضه کرده تا برای سلیقه‌های مختلف مناسب باشند ممکن است شما هم کمی گیج شوید.

اما نیازی به نگرانی نیست؛  زیرا ما در این مقاله یک راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ را فراهم کرده‌ایم تا انتخاب را برای شما ساده‌تر کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نکات مهم در خرید تلویزیون سامسونگ
  • اندازه صفحه نمایش
  • رزولوشن
  • نرخ تازه‌سازی
  • نوع نمایشگر
  • اتصالات تلویزیون
  • کیفیت صدا
  • زاویه دید گسترده
  • تلویزیون هوشمند

راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ

نکات مهم در خرید تلویزیون سامسونگ

برخی از عواملی که هنگام خرید تلویزیون سامسونگ باید مد نظر بگیرید شامل این مواردند:

1. اندازه صفحه نمایش

برای خیلی از افراد مهم‌ترین عامل هنگام خرید تلویزیون جدید، اندازه صفحه نمایش آن است. هنگام خرید در نظر بگیرید که معمولا چند نفر در خانواده‌تان به طور هم‌زمان تلویزیون تماشا می‌کنند و قرار است تلویزیون را کجا قرار دهید. سپس با در نظر گرفتن بودجه‌تان، بزرگ‌ترین اندازه صفحه نمایشی را انتخاب کنید که به راحتی در آن فضا قرار می‌گیرد.

طبق تحقیقات داخلی سامسونگ، یکی از دلایل اصلی خرید تلویزیون‌های جدید، تقاضا برای نمایشگرهای بزرگ‌تر است. به همین خاطر می‌گوییم بزرگ‌ترین تلویزیونی که از عهده خرید آن بر می‌آیید را خریداری کنید. امروزه تلویزیون‌های بین 55 تا 75 اینچ برای اتاق نشیمن محبوب‌ترین گزینه هستند. از طرف دیگر اگر قصد دارید تلویزیون را در سایر قسمت‌های خانه (مانند اتاق خواب یا آشپزخانه) قرار دهید تلویزیونی که اندازه کوچک‌تری دارد انتخاب مناسب‌تری است. تلویزیون‌های سامسونگ در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند تا پاسخگوی نیازها و سلایق گوناگون باشند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تلویزیون گیمینگ

2. رزولوشن

رزولوشن یا وضوح تصویر از نکات کلیدی خرید تلویزیون سامسونگ است که باید در نظر بگیرید. این که تلویزیونی با چه رزولوشنی برای شما مناسب است به بودجه‌تان و نوع و کیفیت محتوایی که می‌خواهید پخش کنید بستگی دارد. برخی از رزولوشن‌های پرکاربرد در تلویزیون‌های سامسونگ شامل این مواردند:

8K (Ultra HD)

تلویزیون‌های 8K در حال حاضر دارای بالاترین رزولوشن هستند. آن‌ها رزولوشن ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پیکسل را ارائه می‌دهند که چهار برابر رزولوشن انواع تلویزیون‌ 4K است. به علاوه تصاویر فوق العاده واضحی با بالاترین سطح جزئیات را ارائه می‌دهند. اما قیمت بسیار بالایی دارند و از نظر بسیاری از کارشناسان و کاربران، خرید آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. 

4K (Ultra HD)

محبوبیت تلویزیون‌های 4K بیش از سایر تلویزیون‌ها است. این تلویزیون‌ها به استانداردی برای کیفیت تصویر برتر تبدیل شده‌اند. آن‌ها وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل را ارائه می‌دهند که چهار برابر جزئیات تلویزیون‌های 1080p است. نمایشگرهای 4K تا حدی تصاویر را واضح، شفاف و با جزئیات نشان می‌دهند که به راحتی بیننده می‌تواند غرق در این تصاویر شود. امروزه بسیاری از محتواها از این رزولوشن پشتیبانی می‌کنند و باعث شده‌اند که تلویزیون‌های 4K به انتخاب برتر این روزها تبدیل شوند.

1080p (Full HD)

تلویزیون‌های 1080p رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل را ارائه می‌دهند که کیفیتی مناسب با وضوح بالا در نظر گرفته می‌شود. اگر چه جزئیات در تلویزیون‌ 1080p به خوبی 4K یا 8K نیست، اما همچنان وضوح تصویر خوبی را ارائه می‌دهند و گزینه ای مقرون به صرفه تر هستند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید تلویزیون تی سی ال

نکات مهم در خرید تلویزیون سامسونگ

3. نرخ تازه‌سازی

یک قانون کلی که در مورد نرخ تازه سازی (Refresh rate) تلویزیون‌ها وجود دارد این است که هر چه نرخ تازه سازی سریع‌تر باشد بهتر است. نرخ تازه سازی بر حسب هرتز (Hz) بیان می‌شود و نشان می‌دهد که یک تصویر چند بار در ثانیه روی صفحه نمایش تازه سازی می‌شود. نرخ تازه سازی استاندارد 60 بار در ثانیه یا 60 هرتز است. با این حال، در صحنه‌هایی که اجسام به سرعت در حال حرکت هستند، نرخ تازه سازی 60 هرتز می‌تواند همه چیز را تار یا غیرواضح نشان دهد. این اتفاق به خصوص در تلویزیون‌های LCD HD رخ می‌دهد؛ بنابراین، برای ایجاد تصویری واضح و بدون تاری، سازندگان معتبری نظیر سامسونگ نرخ تازه سازی را دو برابر کردند و به ۱۲۰ هرتز (و در برخی موارد به ۲۴۰ هرتز) رساندند.

اکثر تلویزیون‌های 4K سامسونگ، از نرخ فریم بالا (HFR) پشتیبانی می‌کنند. به این معنا که این تلویزیون‌ها هم نرخ تازه سازی بالاتری دارند و هم از محتوایی با نرخ فریم بالاتر از 60 هرتز پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی به خصوص برای گیمرها و افرادی مناسب است که محتوایی مثل پخش زنده را تماشا می‌کنند. نرخ تازه سازی برای گیمرها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بسیاری از بازی‌ها نیازمند واکنش سریع گیمر هستند. در این شرایط اگر تلویزیون از HFR پشتیبانی کند، گیمر محیط را با بیشترین میزان وضوح و دقت می‌بیند و می‌تواند فوراً پاسخی مناسب بدهد. علاوه بر این، محیط بازی باید به قدری واقعی باشد که گیمر خود را در آن تصور کند. تلویزیون‌هایی که نرخ فرم بالایی دارند، محیط را طبیعی‌تر نشان می‌دهند و تجربه گیمینگ شبیه به واقعیت را برای فرد فراهم می‌کنند. به طور کلی، چشم انسان قادر است نرخ تازه سازی بالاتر از 30fps و 60fps را پردازش کند؛ بنابراین هر چه نرخ تازه سازی بالاتر برود، باعث می‌شود تجربه گیمر بیشتر به واقعیت شبیه شود. در آخر، توصیه می‌شود که خریداران تلویزیونی با نرخ تازه سازی بالاتر از 120 هرتز را خریداری کنند. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مدل‌های تلویزیون سینگل (Single)

4. نوع نمایشگر

نوع نمایشگر یک عامل مهم دیگر است که روی تجربه تماشای فیلم یا اجرای گیم تاثیر زیادی می‌گذارد و از نکته های خرید تلویزیون سامسونگ با درجه اهمیت بالاست. بر اساس فناوری نمایشگر به انواع زیر طبقه بندی می شود:

تلویزیون‌های LCD:

ظهور تلویزیون‌های LCD پیشرفت عظیمی نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل محسوب می‌شد. این تلویزیون‌ها برای کار کردن از کریستال‌های مایع استفاده می‌کنند و به یک منبع نور پس زمینه برای روشن کردن صفحه نیاز دارند. در نمایشگرهای LCD از نور پس زمینه فلورسنت استفاده می‌شود و پیکسل‌های این نوع تلویزیون به صورت الکترونیکی خاموش و روشن می‌شوند. این تلویزیون‌ها کیفیت قابل قبولی دارند اما نسبت به نسل بعدی خود ضعیف‌تر عمل می‌کنند. برای مثال نسبت کنتراست کمتری نسبت به تلویزیون‌های OLED و QLED دارند.

تلویزیون‌های LED:

LED رایج‌ترین نوع نمایشگر تلویزیون موجود در بازار است. تلویزیون‌های LED از مجموعه ای از دیودهای ساطع کننده نور برای روشن کردن صفحه نمایش استفاده می‌کنند. برخی از اصلی‌ترین ویژگی تلویزیون‌های LED، کیفیت تصویر خوب و مصرف بهینه انرژی هستند. این تلویزیون‌ها همچنین در اندازه‌ها و قیمت‌های متنوعی در دسترسند و همین موضوع باعث شده جزو پرطرفدارترین گزینه‌ها باشند.

تلویزیون‌های QLED:

تلویزیون‌های QLED نوعی از تلویزیون‌های LED هستند که از فناوری نقطه کوانتومی برای افزایش بازتولید رنگ و روشنایی استفاده می‌کنند. نقاط کوانتومی، ذرات نیمه رسانا در مقیاس نانو هستند که کمک می‌کنند دقت رنگ و کیفیت کلی تصویر به طرز چشمگیری بهبود پیدا کند. تصاویر در این نوع تلویزیون‌ها بسیار واقعی و طبیعی هستند.

تلویزیون‌های OLED:

تلویزیون‌های OLED از ترکیبات آلی استفاده می‌کنند که این ترکیبات هنگام اعمال جریان الکتریکی، نور ساطع می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین مزایای تلویزیون‌های OLED، توانایی آن‌ها در دستیابی به سطوح واقعی مشکی است که با خاموش کردن پیکسل‌های جداگانه این کار را انجام می‌دهند. در نتیجه این عملکرد، بیننده کنتراست عالی و رنگ‌های پر جنب و جوش و بانشاطی را مشاهده می‌کند.

قیمت تلویزیون‌های OLED و QLED سامسونگ نسبت به دیگر فناوری‌ها بالاتر است اما اگر به جزئیات و کیفیت رنگ اهمیت زیادی می‌دهید ارزش هزینه صرف شده را دارند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین فاصله تلویزیون تا چشم

نکات کلیدی خرید تلویزیون سامسونگ

5. اتصالات تلویزیون

یکی از نکات خرید تلویزیون سامسونگ که کاربران از آن غافل می‌شوند اتصالات هستند. اطمینان حاصل کنید که تلویزیون مورد نظرتان دارای پورت‌های HDMI و USB کافی باشد تا بتوانید تمام دستگاه‌های خود مانند کنسول‌ بازی، پخش کننده‌های Blu-ray و غیره را به آن متصل کنید. وجود اتصال اینترنت و Wi-Fi نیز برای دسترسی یکپارچه به محتوای آنلاین بسیار مهم است.

به طور کلی، شما یک تلویزیون با چندین پورت HDMI 2.0 یا HDMI 2.1 می‌خواهید. این اتصالات سرعت بالایی دارند و هنگام اتصال به پخش کننده‌های DVD، کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌ها، از رزولوشن بالاتر و نرخ تازه سازی سریع‌تری پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر، HDMI 2.0 رایج‌ترین استاندارد HDMI است. اما اگر آخرین نسل کنسول بازی را دارید، باید تلویزیونی بخرید که حداقل یک پورت HDMI 2.1 داشته باشد. همچنین باید توجه کنید که برای استفاده از پورت‌های HDMI 2.1 به یک کابل پرسرعت هم نیاز دارید.

بیشتر بدانید: نحوه اتصال کیس کامپیوتر به تلویزیون

6. کیفیت صدا

امروزه طراحی تلویزیون‌ها به سمتی پیش رفته که باریک‌تر شده‌اند. در این شرایط بلندگوهای داخلی این تلویزیون‌ها نیز باید کوچک‌تر باشند تا درون این تلویزیون‌های باریک جا شوند. این به این معناست که صدای این تلویزیون‌ها به اندازه قبل قدرتمند نیست. بنابراین، شما سه انتخاب دارید: استفاده از هدفون (که برای خیلی از افراد گزینه مناسبی نیست)، خرید یک سیستم صدای فراگیر یا سیستم سوراند ساند (که راه اندازی آن می‌تواند دردسرساز باشد)، یا یک ساندبار (Soundbar).

ساندبار یک اسپیکر بلند و باریک است که معمولا در قسمت زیرین یا بالایی تلویزیون قرار می‌گیرد. این ابزار بسیار محبوب است زیرا با قیمت نسبتاً پایین می‌تواند تجربه شنیداری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد و در عین حال در عرض چند دقیقه نصب شود. ساندبارها اغلب به اندازه کافی نازک هستند تا در زیر پایه تلویزیون نصب شوند بدون این که فضای زیادی را اشغال کنند. بیشتر آن‌ها می‌توانند زیر تلویزیون‌های دیواری نیز نصب شوند.

اگر نمی‌خواهید ساندبار یا تجهیزات اضافی را خریداری کنید، بهتر است دنبال یک تلویزیون سامسونگ با ویژگی Dolby Atmos باشید. این تکنولوژی که در جدیدترین تلویزیون‌های سامسونگ وجود دارد در حال تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی برای صدا است. Dolby Atmos یک تجربه صوتی واقعاً فراگیر ارائه می‌دهد و در هر جایی از اتاق که نشسته باشید، صدای عمیق، واضح و دقیقی را خواهید شنید.

نکته در خرید تلویزیون سامسونگ

7. زاویه دید گسترده

همه تلویزیون‌ها از روبرو نمای مطلوب و خوبی ارائه می‌دهند. اما هنگام خرید باید ببینید که کیفیت تصویر تلویزیون از زوایای کناری چگونه است. این موضوع خصوصاً برای زمانی مهم است که می‌خواهید تلویزیون را در اتاق نشیمن قرار دهید، زیرا همه اعضای خانواده نمی‌توانند از روبرو به تلویزیون نگاه کنند. 

برای بررسی این قابلیت در تلویزیون مورد نظرتان، تصویر نمایشگر را روی یک شیء روشن و رنگارنگ که در پس زمینه ای تاریک قرار گرفته، نگه دارید. حالا شروع به راه رفتن در اطراف آن کنید. اگر این موارد را مشاهده کردید، احتمالاً تلویزیون زاویه دید چندان گسترده ای ندارد:

  • بخش‌هایی از تصویر که با مشاهده مستقیم سیاه به نظر می‌رسند، از زاویه کنار خاکستری هستند.
  • رنگ‌ها شادابی خود را از دست داده‌اند.
  • هاله‌های نور در پس زمینه افزایش پیدا کرده‌اند.

شرکت سامسونگ، برای این مشکل هم راه حلی اندیشیده است. به این صورت که تلویزیون‌های جدید سامسونگ از فناوری زاویه دید اولترا (Ultra Viewing Angle) برای بهبود دید استفاده می‌کنند. این فناوری پیشرفته، با بهبود زاویه دید، کیفیت تصویر بهتری را برای بینندگان فراهم می‌کنند. کمپانی‌های سامسونگ و سونی تنها شرکت‌هایی هستند که راه حلی برای بهبود زاویه دید تلویزیون‌های خود در نظر گرفته‌اند.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه مانیتور با تلویزیون برای گیمینگ

نکته به نکته خرید تلویزیون سامسونگ

8. تلویزیون هوشمند

ممکن است هنگام تهیه تلویزیون جدید، با اصطلاحی به نام تلویزیون هوشمند روبرو شوید. اگر برای شما هم سوال شده که تلویزیون هوشمند چه فرقی با تلویزیون عادی دارد باید گفت تلویزیون هوشمند دارای اتصال به اینترنت است، روی یک سیستم عامل اجرا می‌شود و دارای سرویس اپلیکیشن است.

به زبان ساده: تلویزیون+ اینترنت+ اپلیکیشن‌ها = تلویزیون هوشمند

بزرگ‌ترین ویژگی تلویزیون‌های هوشمند این است که محتوایی فراتر از کانال‌های تلویزیونی معمولی را برای شما فراهم می‌کنند. تلویزیون هوشمند خدمات VOD (مانند نتفلیکس، آمازون، یوتیوب) به همراه سرویس‌های پخش موسیقی (مانند Spotify) و حتی بازی‌ها و محتوای ورزشی مختلف را ارائه می‌دهند تا تجربه لذت بخشی را برای شما فراهم کنند.

از آنجایی که محتواهای آنلاین زیادی وجود دارند، کاربر باید بتواند محتواهای مورد نظرش را بدون دردسر و در کمترین زمان ممکن پیدا کند. یک ویژگی خوب تلویزیون‌های سامسونگ این است که جستجوی راحت و سریع را برای کاربران فراهم کرده‌اند. این تلویزیون‌ها همچنین رابط کاربری کاربرپسندی دارند و همه افراد با هر سن و دانشی می‌توانند با آن‌ها کار کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اکثر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ قابلیت تشخیص صدا است. کار با این قابلیت بسیار راحت‌تر از تایپ کردن یا استفاده از حسگرهای حرکتی است. این عملکرد هنگامی که دنبال محتوا یا اطلاعات هستید مفید است. به دلیل داشتن این ویژگی‌های جذاب، تلویزیون‌های هوشمند امروزه بسیار پرطرفدار هستند و به انتخاب ارجح خریداران تبدیل شده‌اند.

نکته در خرید تلویزیون sumsong

سخن پایانی

زمانی که قصد انتخاب یک تلویزیون سامسونگ جدید را دارید، با گزینه‌های عالی و متعددی روبرو می‌شوید و این موضوع ممکن است شما را سردرگم کند. این تلویزیون‌ها از نظر تکنولوژی صفحه نمایش، اندازه، هزینه و بسیاری از جنبه‌های دیگر با هم متفاوتند. در این مقاله به نکات مهم در خرید تلویزیون سامسونگ اشاره کردیم تا هر آنچه که برای یک خرید عالی و بی نقص نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم. با در نظر گرفتن این عوامل کمتر امکان دارد که هنگام خرید اشتباه کنید.

سوالات متداول

1. تلویزیون‌های سامسونگ معمولا چقدر عمر می‌کنند؟

معمولا در صورت استفاده مکرر و مداوم، طول عمر اکثر تلویزیون‌ها بین 7 تا 10 سال است. حتی زمانی که روشنایی تلویزیون‌ها در حالت حداکثر است، تلویزیون به راحتی می‌تواند تا 100,000 ساعت استفاده را دوام بیاورد. اما محصولات سامسونگ به دلیل کیفیت اثبات شده ای که دارند ممکن است در صورت استفاده درست، مدت بیشتری دوام بیاورند. پس اگر دنبال تلویزیونی هستید که مدت طولانی ای دوام بیاورد، حتماً سراغ برندهای معتبری مثل سامسونگ بروید.

2. آیا تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیاز به به روزرسانی دارند؟

هر چند وقت یکبار، تلویزیون‌های هوشمند یا نمایشگرهای هوشمند سامسونگ به روزرسانی های نرم افزاری را دریافت می‌کنند. این به روزرسانی ها برای افزودن ویژگی‌های جدید یا رفع اشکال هستند. مهم نیست که تلویزیون هوشمندتان چه مدلی دارید، به روز نگه داشتن نرم افزار آن بسیار مهم است و از بروز مشکلاتی در آینده جلوگیری می‌کند. می‌توانید نرم افزار تلویزیون یا مانیتور خود را از طریق اینترنت یا با استفاده از درایو فلش USB به روز کنید.

3. آیا تلویزیون‌های سامسونگ برای گیمینگ خوب هستند؟

بله. سامسونگ باکیفیت‌ترین و جدیدترین تلویزیون‌ها را ارائه می‌دهد. تلویزیون‌های گیمینگ باید قابلیت‌های پیشرفته و تصویر باکیفیت و بدون لگی داشته باشند. اکثر تلویزیون‌های سامسونگ تجربه بازی روانی را ارائه می‌دهند. تاخیر ورودی کم و زمان پاسخ تقریبا آنی، منجر به حرکت شفاف، روان و بدون تاری می‌شود و این تلویزیون‌ها را برای گیمینگ ایده‌آل می‌کند.