پنجره‌ای رو به دنیای رنگ‌ها؛ بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی

مگر می‌شود تلوزیون های OLED را دوست نداشت؟! تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX  نیز از این قاعده مستثنی نیست. این OLED 65 اینچی(LG OLED65CXPUA) با ویژگی های برجسته و رنگ مشکی، دارای وضوح و کیفیت تصویری است که مطمئنا تا مدتی بعد هم، تلوزیون های رقیب به آن دست پیدا نخواهند کرد.

خوب است بدانید که بر خلاف LCD های معمول، نمایشگرهای OLED یا دیودهای ساطع کننده ارگانیک نیازی به نور پس زمینه جداگانه برای روشن کردن پیکسل ها ندارند. پیکسل های ارگانیک هنگام فعال شدن، نور را از خود ساطع می‌کنند. این به آن ها مزیت خاصی می‌دهد زیرا هر پیکسل را می‌توان به طور کامل و جداگانه روشن یا خاموش کرد.

برای بررسی قیمت و مشخصات و خرید تلویزیون کلیک کنید

ال جی این OLED را بهبود بخشیده و پردازش ویدئویی خود را با پردازنده جدید Alpha 9 نسل 3 و نرم افزارAI ThinQ تقویت کرده است. یکی از وظایف اصلی آن برای ارائه پردازش دقیق تر، تمایز بین انواع مختلف اشیاء روی صفحه مانند چهره و گرافیک است. همچنین می‌توانید نرم افزار را برای تشخیص نوع محتوا به صورت خودکار(به عنوان مثال ورزش، فیلم و ...) تنظیم کنید.

CX همچنین از محبوب ترین فرمت های K4 با دامنه دینامیکی بالا، از جمله HDR10 و HLG(hybrid log gamma) پشتیبانی میکند، که برای پخش سرویس هایی مانند YouTube و سرویس های پخش K4 از جمله DirecTV در نظر گرفته شده است. CX از فرمت محبوب Dolby Vision HDRنیز پشتیبانی می‌کند. البته این فناوری اکنون با نام IQ بهینه شده است و به این معنی است که تلویزیون می‌تواند تصویر را با توجه به شرایط نوری اتاق تنظیم کند.

  • این سری از تلویزیون های OLED ال‌ جی در اندازه های 48 ، 55 ، 65 و 77 اینچی ارائه می‌شوند. قیمت تلویزیون OLED ال‌ جی ، مدل 77 اینچی نسبتاً گرانتر است و تقریباً دو برابر مدل 65 اینچی قیمت دارد. تلویزیون های 75 اینچی مبتنی بر فناوری LCD بسیار مقرون به صرفه تر هستند.
  • 2020 CX نسبت به مدل عرضه شده در سال 2019 چند ویژگی جدید از جمله بهبود پردازنده تصویر، سازگاری با AMD FreeSync و حالت تصویر جدید Filmmaker را در خود جای داده است.
  • فناوری صفحه نمایش OLED با فناوری LCD که در اکثر تلویزیون های امروزی از جمله مدل های QLED سامسونگ و TCL استفاده می‌شود، تفاوت اساسی دارد.
  • همه تلویزیون های OLED بیشتر از تلویزیون های LCD در معرض تاخیر موقت و دائمی تصاویر هستند.

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : طراحی

یکی دیگر از مزایای فناوری OLED این است که به دلیل عدم وجود نور پس زمینه جداگانه، می‌تواند بدنه باریک و فوق العاده نازکی داشته باشد. بنابراین CX در اصل یک قطعه بزرگ شیشه است که ضخامت آن حدود یک چهارم اینچ است.

در مشخصات رسمی، ضخامت آن 1.8 اینچ قید شده است تا قسمتی از پنل که درگاه ها و اجزای صوتی لازم را در خود جای داده است را نیز در نظر بگیرد. در اطراف لبه ها، صفحه نمایش دارای یک قاب فلزی نازک و مشکی است که ضخامت آن کمتر از یک چهارم اینچ است، اما حاشیه مشکی قابل مشاهده ای در حدود نیم اینچ روی شیشه را پوشانده است.

LG CX  را می‌توان با استفاده از براکت استاندارد 300 VESA در 200 روی دیوار نصب کرد. با این حال، پایه میز گوه ای شکل دارای استحکام کافی می‌باشد. این پایه با یک پیچ قدرتمند متصل می شود، اما برای قرارگیری عمودی بدنه بر روی پایه به دو نفر نیاز است.

 خرید تلوزیون OLED ال جی

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : پورت ها

همانطور که می‌توان انتظار داشت، LG CX OLED در زمینه اتصالات عملکرد خوبی دارد. در پشت دستگاه چهار عدد پورت HDMI 2.1 به همراه سه پورت USB 2.0 تعبیه شده است.

برای اتصال تجهیزات ویدئویی قدیمی، یک پلاگین وجود دارد که دارای دانگل آداپتور کامپوزیت ویدئویی است. نصاب های حرفه ای احتمالاً از پورت اترنت استفاده خواهند کرد. در زمینه صوتی، یک خروجی صوتی دیجیتال نوری و یک جک کوچک برای هدفون های سیمی وجود دارد.

در سمت بی سیم قضیه، LG CX از استانداردWi-Fi (802.11 a/b/g/n/ac) پشتیبانی می‌کند. Wi-Fi 6 هنوز برای به کارگیری در اکثر تلویزیون های موجود در بازار خیلی جدید است. همچنین فناوری بلوتوث نیز برای اتصال به هدفون برای گوش دادن به صدا به صورت اختصاصی یا اتصال بلندگوهای ماهواره ای بی سیم موجود است. تلویزیون ال جی از فرمت aptX نیز پشتیبانی می‌کند. این محصول ازApple Airplay2 و Apple Homekit نیز پشتیبانی می‌کند.

 بیشتر بخوانید: بررسی انواع تلویزیون هوشمند ال جی

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : عملکرد

در راه اندازی اولیهLG CX 65، مجموعه ای از گزینه های تصویر را پیدا خواهید کرد که تقریباً نیاز هر سلیقه ای را برآورده می‌کند. مانند دیگر تلویزیون های مشابه، چندین تنظیم تصویر از پیش تعیین شده از جمله حالت های ورزشی، فیلم، بازی، تصاویر زنده و جلوه های HDRوجود دارد. همچنین این تلوزیون شامل حالت جدیدی به اسم فیلم است که با غیرفعال کردن جلوه های پردازش ویدئو مانند هموارسازی حرکت و بازگردانی نسبت تصویر، رنگ ها و نرخ فریم های اصلی، تصاویر را تا حد ممکن به تصویر اصلی نزدیک می‌کند. این حالت مانند حالت سینما، تاریک تر از سایر تنظیمات است، اما دقیق ترین تصویر را تولید می‌کند.

 AI Picture Pro LG CX نیز قسمت های انتخابی تصویر را به صورت متفاوت پردازش و شفاف سازی می‌کند. در حالی که تنظیمات AI Picture Pro روی پخش کابلی HD به خوبی کار می‌کرد، برای آزمایش محتوای K4 ما بین حالت های سینما و فیلم جابجا شدیم.

به طور کلی، یکنواختی رنگ LG CX با بهبود چشمگیر رنگ قرمز بسیار عالی شده است. زاویه دید استثنایی است. تقریباً هیچ هاله ای در تصویر به چشم نمی‌خورد، به طوری که ستارگان به جای لکه های سفید پراکنده، به صورت نقاط دقیق در آسمان تاریک نمایش داده می‌شوند.

با مشاهدهBlu-ray 4K Star Wars: The Rise of Skywalker ، جزئیاتی مانند انعکاس قرمز نور آتشین شمشیر در چشمان Kylo Ren با جزئیات کامل نمایان بود. حتی می‌توانید در خود شمشیر قرمز نیز جزئیاتی را که در نسخه استاندارد Blu-ray محو شده بودند، به طور کامل ببینیم. به طور کلیLG CX OLED بدون هیچ زحمتی فیلم را در تمام جلوه های گسترده مد نظر سازنده ارائه داد. در حالت فیلم نیز، سبزه ها را با رنگ واقعی جنگل و رنگ پوست واقعی تر را نسبت به هر نسخه دیگری که در تلوزیون های LCD دیده بودیم، تولید کرد.

یکی از آشکارترین تفاوت ها بین تلویزیون هایی مانند CX OLED و مدل های K4 ارزان تر مانند Hisense H9F ، زمانی است که آن ها با صحنه هایی با تغییر رنگ ملایم مانند غروب آفتاب روبرو می‌شوند. مدل های ضعیف تر به جای تغییرات رنگی یکپارچه، نوارهایی قابل تشخیص را نشان می‌دهند.

امروزه هنوز هم محتواهایی با کیفیت K4 چندان در دسترس نیستند، بنابراین مهم است که تلویزیون ها عملکرد خوبی در ارتقاء محتوای HD معمولی داشته باشند. LG CXدر این زمینه هم ما را ناامید نکرد.

یکی از زمینه هایی که OLED ها به طور کلی در نمایش آن مشکل دارند، توانایی آن ها در نمایش جزئیات سایه دار در صحنه های تیره تر است. ما دریافتیم کهLG CX OLED  تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کرده است.

LG  همچنین چندین ویژگی عملکردی را برای انجام بازی اضافه کرده است. حالت بازی با تاخیر کاهش یافته(حالت خودکار با تاخیر کم) نیز وجود دارد که با بازی های K4 Xbox One به خوبی سازگار بود. ال جی همچنین از G-Sync انویدیا و FreeSync برای افرادی که تمایل به اتصال یکی از بهترین لپ تاپ های گیمینگ برای مشاهده شفاف ترین تصاویر، دارند، پشتیبانی می‌کند. همچنین LG از HGiG برای انجام بازی HDR نیز پشتیبانی می‌کند.

قیمت تلوزیون OLED ال جی

محصولات مرتبط: خرید آنتن تلویزیون

عملکرد HD/SDR

تلویزیون های OLED همیشه به خوبی با فناوری استاندارد محدوده دینامیکی(SDR) سازگار بوده‌اند. بنابراین تعجب آور نیست که ببینیم  OLED65CX  با هر SDR Blu-ray یا پخش کننده ای که به آن متصل می‌کنیم، عملکرد خیره کننده ای را از خود به نمایش می‌گذارد.

رنگ ها غنی و پر جنب و جوش هستند، اما دارای تعادل خوبی نیز می‌باشند. کنتراست بسیار عالی است، زیرا توانایی OLED در تولید نور از هر پیکسل آن را نسبت به همتایان LCD خود برتری می‌دهد.

عملکرد رنگ و کنتراست بر اساس عملکرد فوق العاده مشکی و عاری از رنگ خاکستری و مشکلات وجود هاله است، که تقریباً در همه تلویزیون های LCD مشاهده می‌کنید. همچنین هیچگونه روشنایی موجود در تصویر برای خنثی نگه داشتن مناطق تاریک اطراف آن پیکسل ها از بین نمی‌رود.

به طور خلاصه، ساختار ماهرانه OLED65CX و تولید نور در هر پیکسل، کیفیت محتوای SDR را بالا می‌برد. و با استفاده از منابع SDR با کیفیت بالا مانند یک Blu-ray خوب، شما ممکن است از میزان محدودیت رنگ و نور SDR شگفت زده شوید.

ال جی همچنین فناوری بزرگنمایی خود را در سال 2020 بهبود بخشیده است. و احتمالاً به لطف موتور ارتقاء جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط چیپست جدید آلفا 9 نسل سوم ال جی معرفی شده است، تصاویری باکیفیت تر را به نمایش می‌گذارد. این بهبود به ویژه در جزئیات تصاویر HD بسیار موثر است.

عملکرد K4/HDR

اگرچه  OLED65CX در نمایش تصاویر HD SDR عالی است، اما پیشرفت هایی در نمایش تصاویر K4 و HDR به ارمغان آورده است که واقعاً در دنیای تلویزیون جز برترین ها محسوب می‌شود. در شروع باید بگوییم که عملکرد تولید رنگ مشکی OLED65CX در مقایسه با OLED های سال 2019 از چند جهت بهبود یافته است. همچنین در مناطق تاریک نویز کمتری قابل مشاهده است.

در OLED 65CX  عملکرد رنگ LG بهبود یافته است. برای مثال، مدیریت نور پیشرفته، به ایجاد روشن ترین رنگ های موجود در تصاویر HDR کمک می‌کند تا ظاهر طبیعی تری را حفظ کنند. و به طور کلی تولید رنگ روی صفحه نمایش سازگارتر می‌باشد.

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : صدا

ضعف قدیمی پنل های تخت بزرگ ویژگی های صوتی آن ها است. طراحی شیک آن ها فاقد فضای کافی برای بلندگوهای قدرتمند است. اما ال جی با تعبیه تعدادی فناوری در مدل های CX OLED  تا حد زیادی بر این مشکل فائق آمده است.

برای شروع باید بگوییم که این تلویزیون شامل تنظیم صدای AI است که از میکروفون کنترل برای کالیبراسیون و تنظیم صدا با توجه به محیط خاص شما استفاده می‌کند. فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا کالیبراسیون انجام شود و پس از آن می‌توانید صدای قبل و بعد را مقایسه کنید. در محیط آزمایشی ما، نتیجه هوش مصنوعی(در حالت استاندارد) خوب بود و صدای بهتری را ارائه می‌داد و صدا را در جلو و مرکز پخش می‌کرد.(ما متوجه شدیم که حالت باس اختیاری بسیار قوی بود و تنظیمات صدای تریبل نیز به طرز غیرقابل پیش بینی بسیار ضعیف بود.)

LG CX OLED  همچنین از Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند و قدرت فوق العاده ای را به نمایش می‌گذارد. چندین حالت صوتی از پیش تعیین شده نیز وجود دارد، همچنین حالت سینما برخی از جلوه ها را به بهترین نحو ارائه می‌دهد. اگر هیچ یک از تنظیمات از پیش تنظیم شده شما را راضی نمی‌کند، یک اکولایزر پنج بانده وجود دارد که فرکانس های آن از 100 هرتز تا 10 هزار هرتز متغیر است، بنابراین اگر می‌خواهید تنظیمات صدا را تغییر دهید، می‌توانید این کار را در حالت استاندارد انجام دهید.

دارندگان تلویزیون OLED ال‌ جی باید حالت های صوتی را بسته به تصاویری که بیشتر تماشا می‌کنند، تنظیم کنند. تنظیمات حالت موسیقی صدای کلی آهنگ را متعادل می‌کند و باس بیشتری به کلیت موسیقی اضافه می‌کند. ترجیحات شخصی در اینجا بدون شک تاثیرگذار خواهد بود.

راهنمای خرید تلویزیون OLED ال ‌جی

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : ویژگی های تلویزیون هوشمند

ال جی سال های زیادی را صرف اصلاح نرم افزار تلویزیون هوشمند webOS خود کرده است و اکنون ممکن است بهترین برنامه های اختصاصی را در اختیار داشته باشد. وجود کنترل از راه دور که از نشانگر شناور روی صفحه استفاده می‌کند، سیستم انعطاف پذیر webOS  و گرافیک زیبا و بهینه، آن را به یکی از محبوب ترین سیستم عامل های تلویزیون های هوشمند در بازار تبدیل کرده است. ال جی همچنین از برنامه های محبوبی مانندHulu ، Disney+و Showtime پشتیبانی می‌کند، اما مجموعه گسترده ای از برنامه هایی که مبتنی بر تلویزیون های اندروید است مانند برنامه های Sony و Roku را ارائه نمی‌دهد. تعداد برنامه های موجود در تلوزیون های اندرویدی بسیار بیشتر است.

همه برنامه هایی که ما آزمایش کردیم، از Netflix گرفته تاVudu ، به خوبی اجرا می‌شدند. چند نقص جزئی، مانند اینکه برنامه موسیقی پاندورا نتوانست نتایج جستجو را به درستی نمایش دهد، وجود داشت، اما به روز رسانی نرم افزاری بعدی این مشکل را برطرف کرد. ال جی در به روز نگه داشتن برنامه ها نیز بسیار موفق است.

بیشتر بخوانید: فاصله مناسب برای تماشای تلویزیون

بررسی تلویزیون OLED ال‌ جی سری LG CX : کنترل از راه دور

ال جی کنترل خود را Magic Remote می‌نامد که ممکن است این نام کمی اغراق آمیز باشد. این کنترل دارای یک چرخ متحرک/قابل کلیک در مرکز برای حرکت دادن مکان نما در اطراف صفحه مانند یک موس بی سیم، و همچنین دکمه های عددی و صدا و انتخاب کانال است.

این یک ریموت کنترل خوش دست و خمیده است که می‌تواند به عنوان یک کنترل کننده جهانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. چند ثانیه طول کشید تا بتوانیم به عنوان مثال پلی استیشن 4 و جعبه Roku را شناسایی کنیم و آن ها را از طریق این ریموت کنترل کنیم.

فشردن و نگه داشتن دکمه میکروفون روی ریموت باعث فعال شدن Google Assistant می‌شود که در این زمینه هم شاهد عملکرد خوبی هستیم. به عنوان مثال می‌توانید به ریموت بگویید "به کانال 7 برو" و پاسخ مناسب را دریافت کنید.

بر خلاف برخی تلویزیون ها، CX OLED  میکروفون داخلی ندارد، بنابراین شما فقط به ورودی میکروفون از راه دور محدود هستید. از طریق این میکروفون ویژگی کالیبراسیون صوتی منحصر به فرد فعال می‌شود، که این ویژگی به طور قابل توجهی صدا را بهبود می‌بخشد.

تلویزیون های هوشمند ThinQ ال جی همچنین پشتیبانی داخلی از Amazon Alexa را ارائه می‌دهند و تنها تلوزیون هایی هستند که بدون نیاز به بلندگوی هوشمند جداگانه یا دستگاه مشابه، دستیار صوتی گوگل و آمازون را ارائه می‌دهند. اضافه شدن پشتیبانی از آمازون الکسا کل فرآیند یافتن محتوای تصویری مناسب را بسیار ساده تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: تلویزیون گیمینگ خوب برای xbox

نظر نهایی در مورد تلویزیون OLED ال‌ جی

OLED65CX ال جی، به خصوص اگر طرفدار فیلم هایی با صحنه های تاریک هستید، یک تلویزیون محبوب است. این شرکت در این مدل، فناوری OLED را از اول بازسازی نکرده است، اما پیشرفت های کوچکی که در تعدادی از زمینه ها ایجاد کرده است، تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت تصویر گذاشته است. لازم به ذکر است که می توانید برای بررسی دقیق و کامل مشخصات انواع تلویزیون ها و خرید انواع لوازم صوتی و تصویری ایرانی و خارجی به سایت فروشگاه بروزکالا مراجعه نمایید.